abonnement Unibet Coolblue
pi_205346044
Hoi,

Ik woon sinds Februari op mezelf via beschermd wonen en ik vind het best lastig. Met name het 'alleen' zijn vind ik lastig en het stelt mij teleur dat ik dit niet zo goed kan.

Ik mis met name toch mijn familie om mij heen en dat ik altijd iemand heb waarmee ik kan kletsen die positief ingesteld in het leven staat. Ik heb namelijk best wel de neiging om sombere gedachten te hebben. Zodra ik van mijn moeders huis ben gekomen mis ik het dan ook gelijk weer en voel ik mij meteen een stuk meer somber wanneer ik alleen thuiskom.

Wanneer ik bijvoorbeeld gedoe heb op werk of ergens anders een tegenslag ervaar, dan helpt mijn familie mij altijd te relativeren en er het positieve van in te zien. In mijn eentje probeer ik dat nu ook, maar is zo lastig soms.

Ik ben verder ook heel gevoelig voor meningen en dergelijke. Ik merk dat ik in mijn eentje vaak verkeerde beslissingen kan nemen of situaties verkeerd kan inschatten. Dan ben ik zo teleurgesteld in mezelf en ik probeer nu wel tegen mijzelf te zeggen dat fouten maken menselijk is en dat ik ook weer van de situatie kan leren. Maar ik mis soms wel mijn moeder.

Mijn moeder was thuis best wel controlerend (uit liefde) en bepaalde veel voor mij. Ze is best dwingend met sommige adviezen, zoals 'niet alleen maar koekjes eten, pak een stuk komkommer ofzo' en ook helpt ze mij soms in bepaalde situaties het standpunt van een ander te begrijpen. Dat gaf ook een bepaalde veiligheid en structuur. Vooral veiligheid, want de adviezen die mijn moeder gaven kloppen voor 80/90%. Zoals hoe ik met andere mensen moet omgaan en hoe ik situaties moet bekijken.

Nu moet ik dat soort van zelf ervaren en uitvinden en zelf vanuit een positieve blik naar situaties te kijken, alleen vind ik dat zo lastig soms. Nu ik alleen woon word ik ook vaker geconfronteerd met dat hele lege gevoel wat ik vanbinnen heb, zoals dat ik geen persoonlijkheid heb (zoals dat zo voelt) en met mijn trauma's. Ik kan in mijn eentje ook enorm negatief denken over mezelf en de rest van de wereld.

Hebben jullie ook zoiets ervaren, zijn dit soort gevoelens normaal bij het zelfstandig wonen en wat kan erbij helpen?

Mijn moeder is ook best wel betuttelend en dit geeft mij soms ook het gevoel alsof ik het niet aankan. Heb dit meerdere malen met haar besproken, maar het gaat nooit veranderen volgens mij. Ze bedoelt het ook alleen maar goed voor mij. Het erge is dat ze vaak wel gelijk heeft eigenlijk, maar ik wil ook op mezelf kunnen vertrouwen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Medusa666 op 14-07-2022 22:54:39 ]
pi_205346302
Tjah je moeder kan vaak gelijk hebben maar als ze je het gevoel geeft dat je niet op jezelf (beschermd) kan wonen dan gaat dat iets te ver. Dat kan je dan als een fout van haar zien toch lijkt mij. Niet leuk, juist omdat het om zo'n gevoelig onderwerp gaat maar ja. Zo is het leven.

Ik heb vroeger wel moeite met situaties gehad, niet in extreme mate maar wel dat ik iets minder snel door had dan anderen of niet goed wist te reageren. Dat is jammer maar in mijn ervaring wordt dat alleen maar beter, kost alleen wat jaren jammer genoeg maar in het algemeen leer je altijd wel beter situaties in te schatten volgens mij.

Verder komt vooral in me op, als je haar soms mist dan kan je haar ook bellen (of whatsappen video gratis) bijvoorbeeld. Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen, sinds februari woon je op jezelf, dat is nog maar een paar maanden, heeft even tijd nodig om te wennen etc. Na x aantal maanden gaat het vast al wel een stuk beter
pi_205346406
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:57 schreef Wetenschapsvraag het volgende:
Tjah je moeder kan vaak gelijk hebben maar als ze je het gevoel geeft dat je niet op jezelf (beschermd) kan wonen dan gaat dat iets te ver. Dat kan je dan als een fout van haar zien toch lijkt mij. Niet leuk, juist omdat het om zo'n gevoelig onderwerp gaat maar ja. Zo is het leven.

Ik heb vroeger wel moeite met situaties gehad, niet in extreme mate maar wel dat ik iets minder snel door had dan anderen of niet goed wist te reageren. Dat is jammer maar in mijn ervaring wordt dat alleen maar beter, kost alleen wat jaren jammer genoeg maar in het algemeen leer je altijd wel beter situaties in te schatten volgens mij.

Verder komt vooral in me op, als je haar soms mist dan kan je haar ook bellen (of whatsappen video gratis) bijvoorbeeld. Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen, sinds februari woon je op jezelf, dat is nog maar een paar maanden, heeft even tijd nodig om te wennen etc. Na x aantal maanden gaat het vast al wel een stuk beter
Oké dat is wel fijn om te horen. Misschien is het ook een kwestie van wennen :Y Dat lucht mij op. Dankjewel voor je reactie en de herkenning..

Mijn moeder ontkent overigens wel dat ze het gevoel heeft dat ik het niet zelf kan :') Wanneer ik haar erop aanspreek zegt ze 'ja, moet ik jou dik laten worden.. en ik wil je op tijd waarschuwen'. maar ja. Ik zal dan grenzen blijven aangeven tot ze eindelijk doorheeft dat het irritant is als je continu kritiek en adviezen geeft.. Ze heeft ook enorme verwachtingen van ons en is altijd bang wat de rest van de mensen van ons vinden. Dit geeft ze ook helaas niet toe.

Voor de rest is ze wel heel erg lief en geen enkele moeder of mens is perfect. Maar soms wel heel irritant :X
Vooral omdat ik al 23 jaar ben.
pi_205346466
Ach ja, ze is je moeder, heeft veel goeds gedaan, is niet perfect inderdaad, dat ervaren veel mensen en dan gaan ze op zichzelf wonen. En in het begin kan je nog zaken irritant vinden, op latere leeftijd (30+) leg je je er wat bij neer en denk je van 'Bedankt voor alles wat je hebt gedaan en voor de koffie' en praat je gewoon leuk met elkaar en weet je een beetje die nadelige dingen te negeren.

Geldt niet voor iedereen natuurlijk maar gezien je zegt dat je 23 bent en haar gedrag soms irritant vindt, volgens mij vind je daar ook wel uiteindelijk een middenweg in. Als in dat het het ene oor in gaat en het andere uit en klaar.

Niet te hard voor haar zijn, ze klinkt een beetje té maar wel als een moeder die het beste met haar kinderen voor heeft. En van de andere kant hoef jij natuurlijk ook niet alles te accepteren en kan je het best netjes melden als je iets stom vind wat ze zegt of doet. Zo werkt dat nou eenmaal

Ik zou het contact goed proberen te houden, sommige dingen een beetje van me af laten sliden en de komende maanden vooral zelf even proberen om het voor jezelf leuk te maken.

Wel semi-grappig trouwens want ik herken mijzelf wel in jouw situatie maar dan met een nieuwe vriendin van mijn pa. Maar ja uiteindelijk is het naar mijn idee toch het beste om er maar het beste van te maken en sommige dingen wat te vergeten / naar de achtergrond te drukken
pi_205346488
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 23:20 schreef Wetenschapsvraag het volgende:
Ach ja, ze is je moeder, heeft veel goeds gedaan, is niet perfect inderdaad, dat ervaren veel mensen en dan gaan ze op zichzelf wonen. En in het begin kan je nog zaken irritant vinden, op latere leeftijd (30+) leg je je er wat bij neer en denk je van 'Bedankt voor alles wat je hebt gedaan en voor de koffie' en praat je gewoon leuk met elkaar en weet je een beetje die nadelige dingen te negeren.

Geldt niet voor iedereen natuurlijk maar gezien je zegt dat je 23 bent en haar gedrag soms irritant vindt, volgens mij vind je daar ook wel uiteindelijk een middenweg in. Als in dat het het ene oor in gaat en het andere uit en klaar.

Niet te hard voor haar zijn, ze klinkt een beetje té maar wel als een moeder die het beste met haar kinderen voor heeft. En van de andere kant hoef jij natuurlijk ook niet alles te accepteren en kan je het best netjes melden als je iets stom vind wat ze zegt of doet. Zo werkt dat nou eenmaal

Ik zou het contact goed proberen te houden, sommige dingen een beetje van me af laten sliden en de komende maanden vooral zelf even proberen om het voor jezelf leuk te maken.

Wel semi-grappig trouwens want ik herken mijzelf wel in jouw situatie maar dan met een stiefmoeder (hoe ironisch). Maar ja uiteindelijk is het naar mijn idee toch het beste om er maar het beste van te maken en sommige dingen wat te vergeten / naar de achtergrond te drukken
Oooo dat is wel fijn inderdaad dat jij het begrijpt :) Sommige mensen vinden haar wel te bemoeizuchtig overkomen in mijn omgeving namelijk. En ook een geruststelling om te horen dat je daar op een gegeven moment gewoon mee leert om te gaan.. ene oor in andere oor uit.

Ze is ook zeker een super lieve moeder die alleen maar het beste voorheeft met haar kinderen. Ze wilde zelfs niet dat ik uit huis ging :P Ik probeer ondanks mijn frustraties soms (ook vanwege dingetjes die vroeger zijn gebeurd, maar die we nu wel hebben uitgesproken en waar ze al excuses voor heeft aangeboden) zeker wel goed voor haar te zijn en te blijven :Y Dat verdient ze ook zeker.

Grappig trouwens dat jij het hebt met jouw stiefmoeder en dat je ook haar goede intenties inziet. Dat hoor je ook niet altijd.
pi_205346534
Nou ja of ze goede intenties had weet ik niet echt, maar uiteindelijk laat je dingen maar gewoon langs je heen gaan. Jij maakt je nu druk hierover maar over 5 jaar is je leven waarschijnlijk een stuk anders.

En tjah wat ik zeg geldt niet voor iedereen maar naar mijn idee klink je gewoon wel intelligent genoeg dat je het straks wel allemaal wat weet te plaatsen, beetje bepaalde dingen hebt gelijmd omdat je denkt van 'Ja die opmerking van die persoon was stom maar ik zit er nu minder mee dan vroeger'.

Maar zelf denk ik dat misschien belangrijker is wat je nu doet in je dagelijks leven. Heb je wat zaken die je doet die je leuk vindt etc? Beetje een doel ergens mee?
pi_205346552
WELKOM OF FOK!!!! HIER BEN JE NOOIT ALLEEN *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 14 juli 2022 @ 23:44:01 #8
14505 OProg
A Life in Music
pi_205346561
Ik herken het verhaal niet van mezelf moet ik zeggen, maar dat is omdat ik altijd wat te doen heb. Zat hobby's, dingen die me boeien, dus ik kan me altijd wel heel erg vermaken. En anders is er altijd nog horeca. :+

Maar heb je dingen die je boeien? Hobby's waar je mee bezig kan zijn of iets dergelijks?

En anders kan je altijd nog een beetje op FOK! rond kijken terwijl je muziek zit te luisteren en over werk na zit te denken zoals ik nu doe. :+ Sterkte in ieder geval.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_205347280
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:
Hoi,

Ik woon sinds Februari op mezelf via beschermd wonen en ik vind het best lastig. Met name het 'alleen' zijn vind ik lastig en het stelt mij teleur dat ik dit niet zo goed kan.

Volgens mij is het voor heel veel mensen lastig om alleen te wonen. Zelf had ik er ook moeite mee toen ik net op kamers zat. Ik was hele dagen de hort op om maar niet alleen in die kamer te zijn met mezelf. Daarnaast was ik elke dag hier te vinden in een SC. Weer anderen zijn op zoek naar een relatie, omdat ze het prettiger vinden samen te zijn. Ik wil zeggen dat je niet te hard voor jezelf hoeft te zijn als je het lastig vindt.

Voor de negatieve gedachten kun je ook eens kijken naar methoden uit de cognitieve gedragstherapie.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_205349014
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 23:36 schreef Wetenschapsvraag het volgende:


Maar zelf denk ik dat misschien belangrijker is wat je nu doet in je dagelijks leven. Heb je wat zaken die je doet die je leuk vindt etc? Beetje een doel ergens mee?
Ik heb wel wat doelen. Mijn opleiding goed afmaken met name.. en voor de toekomst ook wat doelen. Ook dunner worden dan ik ben en een heel gezonde levensstijl erop nahouden met meer sport, hoewel mijn bmi nu wel goed is. Ik merk dat ik veel meer zelfvertrouwen heb als ik weer heel erg slank ben.

Ik heb voor de rest niet echt hobbies.. dat is wel een dingetje.
pi_205349034
quote:
7s.gif Op donderdag 14 juli 2022 23:44 schreef OProg het volgende:
Ik herken het verhaal niet van mezelf moet ik zeggen, maar dat is omdat ik altijd wat te doen heb. Zat hobby's, dingen die me boeien, dus ik kan me altijd wel heel erg vermaken. En anders is er altijd nog horeca. :+

Maar heb je dingen die je boeien? Hobby's waar je mee bezig kan zijn of iets dergelijks?

En anders kan je altijd nog een beetje op FOK! rond kijken terwijl je muziek zit te luisteren en over werk na zit te denken zoals ik nu doe. :+ Sterkte in ieder geval.
Dankjewel :) Ja op fok zitten, daar voel ik mij wel schuldig over. Ik kan in die tijd beter met leeftijdsgenoten afspreken, alleen zijn zijn vaak super oppervlakkig. Ik kan het hier over bepaalde onderwerpen hebben die niet gebruikelijk zijn in het dagelijkse gespreksleven.

Ik verberg ook al mijn psychische klachten voor de buitenwereld en veel mensen in mijn omgeving denken zelfs dat ik het allemaal voor elkaar heb :P Hier hoef ik dat niet te doen. Maar ik voel mij er toch minder goed bij.
pi_205349053
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 08:41 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Volgens mij is het voor heel veel mensen lastig om alleen te wonen. Zelf had ik er ook moeite mee toen ik net op kamers zat. Ik was hele dagen de hort op om maar niet alleen in die kamer te zijn met mezelf. Daarnaast was ik elke dag hier te vinden in een SC. Weer anderen zijn op zoek naar een relatie, omdat ze het prettiger vinden samen te zijn. Ik wil zeggen dat je niet te hard voor jezelf hoeft te zijn als je het lastig vindt.

Voor de negatieve gedachten kun je ook eens kijken naar methoden uit de cognitieve gedragstherapie.
Dat is wel een hele opluchting om te horen :Y Ik dacht echt even dat ik de enige was.

Cognitieve gedragstherapie heb ik inderdaad gehad. Maar misschien meer in verdiepen in mijn vrije tijd en boeken erover lezen.
  vrijdag 15 juli 2022 @ 15:27:11 #13
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_205351007
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:
Hoi,

Ik woon sinds Februari op mezelf via beschermd wonen en ik vind het best lastig. Met name het 'alleen' zijn vind ik lastig en het stelt mij teleur dat ik dit niet zo goed kan.

Ik mis met name toch mijn familie om mij heen en dat ik altijd iemand heb waarmee ik kan kletsen die positief ingesteld in het leven staat. Ik heb namelijk best wel de neiging om sombere gedachten te hebben. Zodra ik van mijn moeders huis ben gekomen mis ik het dan ook gelijk weer en voel ik mij meteen een stuk meer somber wanneer ik alleen thuiskom.

Wanneer ik bijvoorbeeld gedoe heb op werk of ergens anders een tegenslag ervaar, dan helpt mijn familie mij altijd te relativeren en er het positieve van in te zien. In mijn eentje probeer ik dat nu ook, maar is zo lastig soms.

Ik ben verder ook heel gevoelig voor meningen en dergelijke. Ik merk dat ik in mijn eentje vaak verkeerde beslissingen kan nemen of situaties verkeerd kan inschatten. Dan ben ik zo teleurgesteld in mezelf en ik probeer nu wel tegen mijzelf te zeggen dat fouten maken menselijk is en dat ik ook weer van de situatie kan leren. Maar ik mis soms wel mijn moeder.

Mijn moeder was thuis best wel controlerend (uit liefde) en bepaalde veel voor mij. Ze is best dwingend met sommige adviezen, zoals 'niet alleen maar koekjes eten, pak een stuk komkommer ofzo' en ook helpt ze mij soms in bepaalde situaties het standpunt van een ander te begrijpen. Dat gaf ook een bepaalde veiligheid en structuur. Vooral veiligheid, want de adviezen die mijn moeder gaven kloppen voor 80/90%. Zoals hoe ik met andere mensen moet omgaan en hoe ik situaties moet bekijken.

Nu moet ik dat soort van zelf ervaren en uitvinden en zelf vanuit een positieve blik naar situaties te kijken, alleen vind ik dat zo lastig soms. Nu ik alleen woon word ik ook vaker geconfronteerd met dat hele lege gevoel wat ik vanbinnen heb, zoals dat ik geen persoonlijkheid heb (zoals dat zo voelt) en met mijn trauma's. Ik kan in mijn eentje ook enorm negatief denken over mezelf en de rest van de wereld.

Hebben jullie ook zoiets ervaren, zijn dit soort gevoelens normaal bij het zelfstandig wonen en wat kan erbij helpen?

Mijn moeder is ook best wel betuttelend en dit geeft mij soms ook het gevoel alsof ik het niet aankan. Heb dit meerdere malen met haar besproken, maar het gaat nooit veranderen volgens mij. Ze bedoelt het ook alleen maar goed voor mij. Het erge is dat ze vaak wel gelijk heeft eigenlijk, maar ik wil ook op mezelf kunnen vertrouwen.

Goed dat je dit hier aankaart, want er zijn beslist meerdere mensen die hiermee zitten. Zelfvertrouwen krijg je, en bouw je op door zelf beslissingen te nemen en te zien dat die beslissingen goed blijken te zijn.
Dan zal je misschien denken maar ik weet toch niet van te voren of die beslissing goed is ....
Waarop baseert een mens een beslissing. Dat is op je intuďtie, je instinct dus. Dat is iets waar ieder mens mee geboren is. Ook kun je voordat je een beslissing neemt informatie zoeken. In google, wikipedia of in de bibliotheek een goed boek erover lenen. Een bieb is een goudmijn van kennis, meningen en informatie. Voor 25 euro per jaar nagenoeg onbeperkt!
En verder, jij mag je gelukkig prijzen dat je moeder zo een goed voorbeeld is of is geweest. Er is niets verkeerd aan om de normen en waarden van je ouders (groten)deels over te nemen. Integendeel! En ze zullen jou "passen" als een oude, jarenlang gedragen jeans. Jij bent dus heel goed klaar, gewapend, om zelf en zelfstandig beslissingen te nemen. En eens iemand om raad vragen doet iedereen, tot op hoge leeftijd. Ook dat is heel normaal.
Het enige wat misschien een beetje tegenzit is dat jouw moeder waar je dus zoveel van geleerd hebt en kunt "overnemen", misschien wat dominant is geweest, of te ongeduldig of niet het inzicht heeft gehad jou ook eens iets te laten proberen, te laten beslissen. Ook al is, of was er een klein gevaar dat het niet de beste beslissing was. Het hoort bij opgroeien, bij volwassen worden, en het zal ook nooit eindigen. Je zult beslissingen moeten nemen en af en toe neem je de verkeerde beslissing. Dat is dan weer een ervaring rijker, een lesje geleerd. En zo zullen je beslissingen steeds beter, juister worden en zijn en daaraan gekoppeld het vertrouwen dat je zelf goede beslissingen kunt nemen, dus dat je zelfvertrouwen groeit.
Ik denk dat je beslissingen moet gaan nemen, en alleen als het heel grote beslissingen zijn die een grote invloed op jou en je leven kunnen hebben, ga je praten en zoeken, lezen en weet ik wat. Het zal misschien niet van vandaag op morgen gebeuren maar je zelfvertrouwen zal er zeker op vooruit gaan.

Héél veel succes ^O^ ^O^ en maak er een leuk weekend en een mooie zomer van :muziek: *O* ^O^
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  vrijdag 15 juli 2022 @ 15:37:39 #14
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_205351083
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 08:41 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Volgens mij is het voor heel veel mensen lastig om alleen te wonen. Zelf had ik er ook moeite mee toen ik net op kamers zat. Ik was hele dagen de hort op om maar niet alleen in die kamer te zijn met mezelf. Daarnaast was ik elke dag hier te vinden in een SC. Weer anderen zijn op zoek naar een relatie, omdat ze het prettiger vinden samen te zijn. Ik wil zeggen dat je niet te hard voor jezelf hoeft te zijn als je het lastig vindt.

Voor de negatieve gedachten kun je ook eens kijken naar methoden uit de cognitieve gedragstherapie.
Dat is werkelijk waar. Ik ken verschillende mensen die richting 70 jaar oud gaan en dat nog hebben. Altijd maar weg, de hort op. Zelf vind ik het heerlijk onder de mensen, bij voorbaat feestjes ( met lekker eten en vlaai en zo) maar ook heerlijk op vrijdagmiddag weten dat ik helemaal niets hoef, moet, afspraken heb of wat dan ook, tot maandagochtend.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_205351469
Heb je geen contacten die je even kan bellen om stoom af te blazen? Misschien via een (nieuwe) hobby? Als je echt iemand wilt die luistert is er ook de Luisterlijn. Gewoon als je even stoom wilt afblazen of met iemand wilt praten.
pi_205351504
Neem een man en kinderen dan ben je de komende 18 jaar niet meer alleen en het houdt je bezig.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205351547
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:
Hoi,

Ik woon sinds Februari op mezelf via beschermd wonen en ik vind het best lastig. Met name het 'alleen' zijn vind ik lastig en het stelt mij teleur dat ik dit niet zo goed kan.

Ik mis met name toch mijn familie om mij heen en dat ik altijd iemand heb waarmee ik kan kletsen die positief ingesteld in het leven staat. Ik heb namelijk best wel de neiging om sombere gedachten te hebben. Zodra ik van mijn moeders huis ben gekomen mis ik het dan ook gelijk weer en voel ik mij meteen een stuk meer somber wanneer ik alleen thuiskom.

Wanneer ik bijvoorbeeld gedoe heb op werk of ergens anders een tegenslag ervaar, dan helpt mijn familie mij altijd te relativeren en er het positieve van in te zien. In mijn eentje probeer ik dat nu ook, maar is zo lastig soms.

Ik ben verder ook heel gevoelig voor meningen en dergelijke. Ik merk dat ik in mijn eentje vaak verkeerde beslissingen kan nemen of situaties verkeerd kan inschatten. Dan ben ik zo teleurgesteld in mezelf en ik probeer nu wel tegen mijzelf te zeggen dat fouten maken menselijk is en dat ik ook weer van de situatie kan leren. Maar ik mis soms wel mijn moeder.

Mijn moeder was thuis best wel controlerend (uit liefde) en bepaalde veel voor mij. Ze is best dwingend met sommige adviezen, zoals 'niet alleen maar koekjes eten, pak een stuk komkommer ofzo' en ook helpt ze mij soms in bepaalde situaties het standpunt van een ander te begrijpen. Dat gaf ook een bepaalde veiligheid en structuur. Vooral veiligheid, want de adviezen die mijn moeder gaven kloppen voor 80/90%. Zoals hoe ik met andere mensen moet omgaan en hoe ik situaties moet bekijken.

Nu moet ik dat soort van zelf ervaren en uitvinden en zelf vanuit een positieve blik naar situaties te kijken, alleen vind ik dat zo lastig soms. Nu ik alleen woon word ik ook vaker geconfronteerd met dat hele lege gevoel wat ik vanbinnen heb, zoals dat ik geen persoonlijkheid heb (zoals dat zo voelt) en met mijn trauma's. Ik kan in mijn eentje ook enorm negatief denken over mezelf en de rest van de wereld.

Hebben jullie ook zoiets ervaren, zijn dit soort gevoelens normaal bij het zelfstandig wonen en wat kan erbij helpen?

Mijn moeder is ook best wel betuttelend en dit geeft mij soms ook het gevoel alsof ik het niet aankan. Heb dit meerdere malen met haar besproken, maar het gaat nooit veranderen volgens mij. Ze bedoelt het ook alleen maar goed voor mij. Het erge is dat ze vaak wel gelijk heeft eigenlijk, maar ik wil ook op mezelf kunnen vertrouwen.

Toen ik op mezelf zat in een pauperig begane grondduplex kuste ik de grond waar ik liep.
Geen last van mijn familie meer, volledige vrijheid en ik kon mensen uitnodigen of buiten laten wie ik wilde.

Wil je een goed advies?
Creëer een band met je huis.
Koop iets leuks, die iets aan de inrichting, maak er jou plekje van!
Als je er een plek van maakt waar je iedere morgen graag wakker wordt is dat kutgevoel zo weg.
pi_205356637
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 15:27 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]
Goed dat je dit hier aankaart, want er zijn beslist meerdere mensen die hiermee zitten. Zelfvertrouwen krijg je, en bouw je op door zelf beslissingen te nemen en te zien dat die beslissingen goed blijken te zijn.
Dan zal je misschien denken maar ik weet toch niet van te voren of die beslissing goed is ....
Waarop baseert een mens een beslissing. Dat is op je intuďtie, je instinct dus. Dat is iets waar ieder mens mee geboren is. Ook kun je voordat je een beslissing neemt informatie zoeken. In google, wikipedia of in de bibliotheek een goed boek erover lenen. Een bieb is een goudmijn van kennis, meningen en informatie. Voor 25 euro per jaar nagenoeg onbeperkt!
En verder, jij mag je gelukkig prijzen dat je moeder zo een goed voorbeeld is of is geweest. Er is niets verkeerd aan om de normen en waarden van je ouders (groten)deels over te nemen. Integendeel! En ze zullen jou "passen" als een oude, jarenlang gedragen jeans. Jij bent dus heel goed klaar, gewapend, om zelf en zelfstandig beslissingen te nemen. En eens iemand om raad vragen doet iedereen, tot op hoge leeftijd. Ook dat is heel normaal.
Het enige wat misschien een beetje tegenzit is dat jouw moeder waar je dus zoveel van geleerd hebt en kunt "overnemen", misschien wat dominant is geweest, of te ongeduldig of niet het inzicht heeft gehad jou ook eens iets te laten proberen, te laten beslissen. Ook al is, of was er een klein gevaar dat het niet de beste beslissing was. Het hoort bij opgroeien, bij volwassen worden, en het zal ook nooit eindigen. Je zult beslissingen moeten nemen en af en toe neem je de verkeerde beslissing. Dat is dan weer een ervaring rijker, een lesje geleerd. En zo zullen je beslissingen steeds beter, juister worden en zijn en daaraan gekoppeld het vertrouwen dat je zelf goede beslissingen kunt nemen, dus dat je zelfvertrouwen groeit.
Ik denk dat je beslissingen moet gaan nemen, en alleen als het heel grote beslissingen zijn die een grote invloed op jou en je leven kunnen hebben, ga je praten en zoeken, lezen en weet ik wat. Het zal misschien niet van vandaag op morgen gebeuren maar je zelfvertrouwen zal er zeker op vooruit gaan.

Héél veel succes ^O^ ^O^ en maak er een leuk weekend en een mooie zomer van :muziek: *O* ^O^
Echt dankjewel. Wat een bemoedigende en positief ingestelde reactie!

Ik heb gek genoeg al een stuk meer vertrouwen in mezelf en mijn kunnen gekregen door jouw uitleg… :Y Bijzonder altijd hoe reacties zoals deze toch iets bij je los kan maken en mij op een positieve manier aan het denken zet!

Je hebt ook helemaal gelijk met alles wat je zei..

Nogmaals bedankt! O+
pi_205356660
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 16:20 schreef DoubleDip het volgende:
Heb je geen contacten die je even kan bellen om stoom af te blazen? Misschien via een (nieuwe) hobby? Als je echt iemand wilt die luistert is er ook de Luisterlijn. Gewoon als je even stoom wilt afblazen of met iemand wilt praten.
Hoewel ik een negatieve denker ben, vind ik het minder leuk om te klagen ofzo.. en mijn omgeving vind dat ook niet fijn.

Ik vind het dus heel moeilijk om stoom af te blazen bij vrienden bijvoorbeeld.. of maar echt een beetje. Deels omdat ik de negatieve gedachten geen kans wil geven om te groeien.. en deels omdat ik vooral mijn omgeving niet ermee wil belasten en bang ben dat ze mij minder leuk vinden ofzo erdoor.

De luisterlijn nog nooit eerder van gehoord, maar klinkt wel echt iets voor mij :Y Super handig!!
pi_205356669
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 16:24 schreef KroketBroodje het volgende:
Neem een man en kinderen dan ben je de komende 18 jaar niet meer alleen en het houdt je bezig.
Ik wil dat ook oprecht _O- Heb een sterke kinderwens. Maar eerst maar een écht leuke man tegenkomen die bij mij past en waarop ik verliefd ben :P

Ik wil dat verder ook niet forceren. Het komt vast wel een keer weer op mijn pad.
pi_205356673
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 16:29 schreef Werkman het volgende:

[..]
Toen ik op mezelf zat in een pauperig begane grondduplex kuste ik de grond waar ik liep.
Geen last van mijn familie meer, volledige vrijheid en ik kon mensen uitnodigen of buiten laten wie ik wilde.

Wil je een goed advies?
Creëer een band met je huis.
Koop iets leuks, die iets aan de inrichting, maak er jou plekje van!
Als je er een plek van maakt waar je iedere morgen graag wakker wordt is dat kutgevoel zo weg.
Dat is wel een goed punt ja. Even mijn kamer wat meer eigen en vrolijk maken.
pi_205358251
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 01:21 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dat is wel een goed punt ja. Even mijn kamer wat meer eigen en vrolijk maken.
Zodra je de omslag kan maken dat je woning een verlengstuk van jezelf is en geen "vreemd hol" gaat dat gegarandeerd heel veel schelen.
pi_205358335
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 01:18 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Hoewel ik een negatieve denker ben, vind ik het minder leuk om te klagen ofzo.. en mijn omgeving vind dat ook niet fijn.

Ik vind het dus heel moeilijk om stoom af te blazen bij vrienden bijvoorbeeld.. of maar echt een beetje. Deels omdat ik de negatieve gedachten geen kans wil geven om te groeien.. en deels omdat ik vooral mijn omgeving niet ermee wil belasten en bang ben dat ze mij minder leuk vinden ofzo erdoor.

De luisterlijn nog nooit eerder van gehoord, maar klinkt wel echt iets voor mij :Y Super handig!!
Zeker, je kan ze 24/7 bellen dus zeker doen als je behoefte hebt aan een luisterend oor.
pi_205361231
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 16:20 schreef DoubleDip het volgende:
Heb je geen contacten die je even kan bellen om stoom af te blazen? Misschien via een (nieuwe) hobby? Als je echt iemand wilt die luistert is er ook de Luisterlijn. Gewoon als je even stoom wilt afblazen of met iemand wilt praten.
Ik wil je afraden de luisterlijn te bellen, stelletje klootzakken dat het zijn oO<
afspraak tandarts verzetten
pi_205361238
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:
Nu moet ik dat soort van zelf ervaren en uitvinden en zelf vanuit een positieve blik naar situaties te kijken, alleen vind ik dat zo lastig soms. Nu ik alleen woon word ik ook vaker geconfronteerd met dat hele lege gevoel wat ik vanbinnen heb, zoals dat ik geen persoonlijkheid heb (zoals dat zo voelt) en met mijn trauma's. Ik kan in mijn eentje ook enorm negatief denken over mezelf en de rest van de wereld.

Hebben jullie ook zoiets ervaren, zijn dit soort gevoelens normaal bij het zelfstandig wonen en wat kan erbij helpen?
Kijk ik kan wel tips geven maar je doet er toch niks mee.
afspraak tandarts verzetten
pi_205364879
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 17:58 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Kijk ik kan wel tips geven maar je doet er toch niks mee.
Klopt, als het geen goede tips zijn doe ik er inderdaad niks mee.

En dat is mijn goed recht die jij ook niet van mij kan afpakken :) Ik ben namelijk vrij om mijn eigen beslissingen te maken en adviezen aan te nemen, waarvan ik denk dat het mij zal helpen.

Er kunnen ook goedbedoelde adviezen tussenzitten die ik niet vind werken voor mij en dat is ook prima. Ieder mens is immers anders en werkt wat anders bij.

Ik hoop dat je mijn recht op autonomie daarin begrijpt en respecteert.

[ Bericht 9% gewijzigd door Medusa666 op 17-07-2022 00:11:41 ]
pi_205364882
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 17:56 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Ik wil je afraden de luisterlijn te bellen, stelletje klootzakken dat het zijn oO<
Ik heb gebeld toevallig vandaag en die vrouw heeft mij goed geholpen hoor :)

Dus het advies van DoubleDip heb ik welzeker aangenomen en ben ik dankbaar voor O+

[ Bericht 5% gewijzigd door Medusa666 op 17-07-2022 00:14:09 ]
pi_205365154
Op tijd slapen, dag nacht ritme kan ook helpen ;) Ook op een zaterdag :P
pi_205369696
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 00:04 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik heb gebeld toevallig vandaag en die vrouw heeft mij goed geholpen hoor :)

Dus het advies van DoubleDip heb ik welzeker aangenomen en ben ik dankbaar voor O+
Goed om te horen! ^O^
pi_205372340
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 00:03 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Klopt, als het geen goede tips zijn doe ik er inderdaad niks mee.

En dat is mijn goed recht die jij ook niet van mij kan afpakken :) Ik ben namelijk vrij om mijn eigen beslissingen te maken en adviezen aan te nemen, waarvan ik denk dat het mij zal helpen.

Er kunnen ook goedbedoelde adviezen tussenzitten die ik niet vind werken voor mij en dat is ook prima. Ieder mens is immers anders en werkt wat anders bij.

Ik hoop dat je mijn recht op autonomie daarin begrijpt en respecteert.
Ok.
afspraak tandarts verzetten
pi_205372477
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:17 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Ok.
Vanwaar ineens op je pik getrapt?
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 18 juli 2022 @ 10:55:01 #32
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205376750
quote:
18s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 17:58 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Kijk ik kan wel tips geven maar je doet er toch niks mee.
Hier ben ik het wel mee eens.
TS is de laatste tijd passief agressief in haar reacties op mensen.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205376772
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:55 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Hier ben ik het wel mee eens.
TS is de laatste tijd passief agressief in haar reacties op mensen.
Dat is ook zo.. maar dat betekent niet dat ik ik niets met advies doe.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 18 juli 2022 @ 11:02:44 #34
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205376805
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:58 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dat is ook zo.. maar dat betekent niet dat ik ik niets met advies doe.
Je bent de laatste tijd heel erg aan het uitdagen in diverse topics en reageert echt niet okay. Passie agressief zoals ik al zei , daarmee gooi je eigenlijk al je eigen ruiten in. Zonde man.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205376843
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:31 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Vanwaar ineens op je pik getrapt?
:|W

Probeer het nog eens maar dan met wat meer zelfrespect.
afspraak tandarts verzetten
pi_205376855
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:02 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Je bent de laatste tijd heel erg aan het uitdagen in diverse topics en reageert echt niet okay. Passie agressief zoals ik al zei , daarmee gooi je eigenlijk al je eigen ruiten in. Zonde man.
Ik reageer met name passief agressief op mensen waar ik dubieuze intenties bij voel. Niet bij iedereen.

Maar goed, ik zal erop letten dat ik minder fel overkom als het anderen echt afschrikt.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 18 juli 2022 @ 11:13:36 #37
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205376876
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:10 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik reageer met name passief agressief op mensen waar ik dubieuze intenties bij voel. Niet bij iedereen.

Maar goed, ik zal erop letten dat ik minder fel overkom als het anderen echt afschrikt.
Dat is niet wat ik bedoel , en ik vraag me af of je zelf echt doorhebt hoe je overkomt in reactie op mensen.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205376921
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Medusa666 op 18-07-2022 11:30:30 ]
pi_205376995
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:13 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik bedoel , en ik vraag me af of je zelf echt doorhebt hoe je overkomt in reactie op mensen.
Ik heb genoeg lieve dm’s en pm’s en ook berichten hier ontvangen van mensen die zeiden dat ik mij niets moest aantrekken van anderen hier. Dus het zal allemaal best meevallen.

Je hoeft mij niet aardig te vinden.

Je kan niet iedereens cup of tea zijn.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 18 juli 2022 @ 11:55:17 #40
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205377184
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:30 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik heb genoeg lieve dm’s en pm’s en ook berichten hier ontvangen van mensen die zeiden dat ik mij niets moest aantrekken van anderen hier. Dus het zal allemaal best meevallen.

Je hoeft mij niet aardig te vinden.

Je kan niet iedereens cup of tea zijn.
Dat is lief van die mensen maar je hebt dus wel de validatie nodig van andere mensen.
( je roept namelijk vaak dat je die niet nodig hebt)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205377897
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:55 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Dat is lief van die mensen maar je hebt dus wel de validatie nodig van andere mensen.
( je roept namelijk vaak dat je die niet nodig hebt)
Ieder mens heeft validatie en positieve bevestiging soms nodig klopt.

Wat is nou je punt :’)
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 18 juli 2022 @ 13:13:42 #42
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205377928
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:10 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ieder mens heeft validatie en positieve bevestiging soms nodig klopt.

Wat is nou je punt :’)
Hou het gewoon bij jezelf :)
Je roept namelijk erg vaak dat jij geen validatie nodig hebt , die heb je wel.
Is ook prima. Maar ga niet continu de strijd met mensen aan , dat doe je namelijk zelf.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205378046
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:13 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Hou het gewoon bij jezelf :)
Je roept namelijk erg vaak dat jij geen validatie nodig hebt , die heb je wel.
Is ook prima. Maar ga niet continu de strijd met mensen aan , dat doe je namelijk zelf.
Oké, je hebt wel een punt.

Ik ga soms onnodig de strijd aan met mensen hier. Zal erop letten.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 18 juli 2022 @ 13:42:00 #44
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205378183
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:28 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Oké, je hebt wel een punt.

Ik ga soms onnodig de strijd aan met mensen hier. Zal erop letten.
Je bent wel eerlijk.
Dit kan ik ook altijd juist weer erg waarderen in jou :)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  maandag 18 juli 2022 @ 14:03:17 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205378314
Valt me op dat je wel heel mild bent voor je moeder. Als ik het zo lees, dan ontstaat bij mij een beeld van een erg dominante en controlerende vrouw.

quote:
Mijn moeder was thuis best wel controlerend (uit liefde) en bepaalde veel voor mij. Ze is best dwingend met sommige adviezen, zoals 'niet alleen maar koekjes eten, pak een stuk komkommer ofzo' en ook helpt ze mij soms in bepaalde situaties het standpunt van een ander te begrijpen. Dat gaf ook een bepaalde veiligheid en structuur. Vooral veiligheid, want de adviezen die mijn moeder gaven kloppen voor 80/90%. Zoals hoe ik met andere mensen moet omgaan en hoe ik situaties moet bekijken.
quote:
Mijn moeder is ook best wel betuttelend en dit geeft mij soms ook het gevoel alsof ik het niet aankan. Heb dit meerdere malen met haar besproken, maar het gaat nooit veranderen volgens mij. Ze bedoelt het ook alleen maar goed voor mij. Het erge is dat ze vaak wel gelijk heeft eigenlijk
quote:
Mijn moeder ontkent overigens wel dat ze het gevoel heeft dat ik het niet zelf kan :') Wanneer ik haar erop aanspreek zegt ze 'ja, moet ik jou dik laten worden.. en ik wil je op tijd waarschuwen'. maar ja. Ik zal dan grenzen blijven aangeven tot ze eindelijk doorheeft dat het irritant is als je continu kritiek en adviezen geeft.. Ze heeft ook enorme verwachtingen van ons en is altijd bang wat de rest van de mensen van ons vinden. Dit geeft ze ook helaas niet toe.
quote:
Ze wilde zelfs niet dat ik uit huis ging
Nou is op jezelf gaan wonen best een dingetje waaraan je zult moeten wennen. Dat moet gezegd worden. Maar jouw gebrek aan zelfvertrouwen is (waarschijnlijk grotendeels) ontstaan door haar controlerende gedrag. Ze zal jouw zelfvertrouwen vast niet bewust ondermijnen, maar dat neemt niet weg dat zij dat dus wel doet. En ze staat bovendien niet open voor jouw grenzen hierin.

Misschien tijd dat je de impact van haar gedrag niet meer bagatelliseert met 'ze heeft goede intenties'. Die heeft ze vast, maar dat maakt de impact op jouw zelfvertrouwen niet kleiner. Door te zeggen dat ze goede intenties heeft, hou je eigenlijk jezelf verantwoordelijk (want zij is niet verantwoordelijk voor jouw gebrek aan zelfvertrouwen).
Resistance is futile.
  maandag 18 juli 2022 @ 17:49:26 #46
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_205380264
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 01:18 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Hoewel ik een negatieve denker ben, vind ik het minder leuk om te klagen ofzo.. en mijn omgeving vind dat ook niet fijn.

Ik vind het dus heel moeilijk om stoom af te blazen bij vrienden bijvoorbeeld.. of maar echt een beetje. Deels omdat ik de negatieve gedachten geen kans wil geven om te groeien.. en deels omdat ik vooral mijn omgeving niet ermee wil belasten en bang ben dat ze mij minder leuk vinden ofzo erdoor.

De luisterlijn nog nooit eerder van gehoord, maar klinkt wel echt iets voor mij :Y Super handig!!
De luisterlijn bestaat al naar mijn schatting 50 jaar, wel onder verschillende namen. Vrijwilligers bemannen de telefoon, dag en nacht, en je kunt er terecht voor een gesprek over alles wat jou bezig houdt.
Men maakt meestal een klein rapportje van het gesprek mar als je dat liever niet hebt hoef je dat maar te zeggen, dan laten ze dat. Ik meen dat het tegenwoordig uitgebreid is met internet chatten.

De vrijwilligers kunnen van alles zijn, man, vrouw, oud, jong, ouder (in de zin van kind hebben), student ,gestudeerd, huisvrouw, actief of al gepensioneerd. In ieder geval mensen die naar je willen luisteren an als jij dat wilt ook willen reageren, met je mee willen denken, begrip tonen enz.

Zou je gerust kunnen proberen. Klikt het niet, bel dan een ander moment, vaak krijg je dan ook een andere vrijwilliger aan de lijn. Let wel op, ik weet niet of het bellen nog gratis is. DE vrijwilliger is gratis maar de belkosten ??? Effe checken bij je belfirma, provider of vraag de vrijwilliger. Niet dat je dadelijk een probleem hebt, in de vorm van een pittige telefoon-rekening.

En doe vooral leuke dingen, eruit, de paden op, de bossen in. Zwemmen, disco, bij een leuke vereniging of sport. Liefst iets waar je met veel mensen contact kunt hebben ... Misschien serveerster worden, paar middagen in de week. Veel succes maar vooral plezier.
Ken je "Loesje"' (posters vroeger) leven is het meervoud van lef. *O* :muziek: ^p^
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_205382198
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:42 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Je bent wel eerlijk.
Dit kan ik ook altijd juist weer erg waarderen in jou :)
Lief van je, dankjewel :)
pi_205382264
.

[ Bericht 26% gewijzigd door Medusa666 op 18-07-2022 21:13:05 ]
pi_205382613
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:03 schreef Seven. het volgende:
Valt me op dat je wel heel mild bent voor je moeder. Als ik het zo lees, dan ontstaat bij mij een beeld van een erg dominante en controlerende vrouw.
[..]
[..]
[..]
[..]
Nou is op jezelf gaan wonen best een dingetje waaraan je zult moeten wennen. Dat moet gezegd worden. Maar jouw gebrek aan zelfvertrouwen is (waarschijnlijk grotendeels) ontstaan door haar controlerende gedrag. Ze zal jouw zelfvertrouwen vast niet bewust ondermijnen, maar dat neemt niet weg dat zij dat dus wel doet. En ze staat bovendien niet open voor jouw grenzen hierin.

Misschien tijd dat je de impact van haar gedrag niet meer bagatelliseert met 'ze heeft goede intenties'. Die heeft ze vast, maar dat maakt de impact op jouw zelfvertrouwen niet kleiner. Door te zeggen dat ze goede intenties heeft, hou je eigenlijk jezelf verantwoordelijk (want zij is niet verantwoordelijk voor jouw gebrek aan zelfvertrouwen).
Ik heb niet zoveel kennis van hoe opvoeden wel zou moeten gebeuren.. dus daarom vroeg ik het mij inderdaad hier ook deels af of het oké of normaal is dat mijn moeder dit doet.

Ik ben er ook pas achtergekomen sinds dat ik op mezelf woon.. en door mijn hulpverleners houding en blik richting mijn moeder.

Fijn om te weten dus.. dat ik op mijn gevoel moet vertrouwen en het niet moet bagatelliseren en met haar rustig moet blijven communiceren..op momenten dat ze onnodig controlerend en met name onterecht boos reageert richting mij.

En anders inderdaad gewoon het ene oor in en het andere oor uit wat eerder hier is verteld..
pi_205382712
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 17:49 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]
De luisterlijn bestaat al naar mijn schatting 50 jaar, wel onder verschillende namen. Vrijwilligers bemannen de telefoon, dag en nacht, en je kunt er terecht voor een gesprek over alles wat jou bezig houdt.
Men maakt meestal een klein rapportje van het gesprek mar als je dat liever niet hebt hoef je dat maar te zeggen, dan laten ze dat. Ik meen dat het tegenwoordig uitgebreid is met internet chatten.

De vrijwilligers kunnen van alles zijn, man, vrouw, oud, jong, ouder (in de zin van kind hebben), student ,gestudeerd, huisvrouw, actief of al gepensioneerd. In ieder geval mensen die naar je willen luisteren an als jij dat wilt ook willen reageren, met je mee willen denken, begrip tonen enz.

Zou je gerust kunnen proberen. Klikt het niet, bel dan een ander moment, vaak krijg je dan ook een andere vrijwilliger aan de lijn. Let wel op, ik weet niet of het bellen nog gratis is. DE vrijwilliger is gratis maar de belkosten ??? Effe checken bij je belfirma, provider of vraag de vrijwilliger. Niet dat je dadelijk een probleem hebt, in de vorm van een pittige telefoon-rekening.

En doe vooral leuke dingen, eruit, de paden op, de bossen in. Zwemmen, disco, bij een leuke vereniging of sport. Liefst iets waar je met veel mensen contact kunt hebben ... Misschien serveerster worden, paar middagen in de week. Veel succes maar vooral plezier.
Ken je "Loesje"' (posters vroeger) leven is het meervoud van lef. *O* :muziek: ^p^
Leven is het meervoud van lef is een goede! :)

En wist niet dat ze aantekeningen maakten. Die vrouw van de luisterlijn had mij inderdaad heel goed geholpen toen ik niet lekker zat in mijn vel :Y Heel mooi dat dit bestaat!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')