abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205339724
De laatste tijd lees ik het te pas en te onpas terug aangaande een breed sprectrum aan onderwerpen : ''Dit is niet meer van deze tijd'''.

Het kan dan gaan om een opvatting, een TV programma, een manier van kleden, een politieke stroming, wetgeving, een businessmodel. Noem maar op.

Wat mij telkens verbaast, is dat de zinsnede ''niet meer van deze tijd'' doodleuk wordt gedropt alsof het een argument of onomstotelijk feit is. Terwijl dit het niet is. Op basis van een aantal (goede) argumenten, zou je tot de conclusie kunnen komen dat iets niet meer van deze tijd is, dat klopt. Maar de simpele stelling ''is niet meer van deze tijd'' kan toch nooit zowel het begin- als eindpunt zijn van een beredenering?

Dat gebeurt dus wel. Niet alleen onder Feesboek discussies, maar ook in serieuze media zoals de NPO, Volkskrant. Door gezaghebbende mensen zoals politici, wetenschappers, journalisten. Ze zeggen gewoon ''dit is niet meer van deze tijd'', en dat is het dan -O- Niks geen onderbouwing, niks geen argumenten, niks geen afweging van voor/tegen of belangen. Nee. Het is niet meer van deze tijd. Klaar.

Wie bepaalt dat dan, of iets niet meer van deze tijd is? Ik vind het ook eng hoe snel zo'n uitspraak ook meteen als vaststaand feit wordt aangenomen. Een persoon met enig aanzien roept dat iets niet meer van deze tijd is, en men legt zich er gewoon bij neer: ''Oké, Pietje Puk zegt dat het niet meer van deze tijd is, dus is dat zo''. Het zijn ook vrijwel allemaal artikelen van tijdens of na de coronatijd die ik vind met dit soort uitspraken.

Vaak is het ook gewoon doodleuk een eigen zienswijze/mening die tekstueel zodanig is verpakt alsof het al lang een maatschappijbreed gedragen standpunt is, wat m.i. maar zelden het geval is.

- Beoordelingsgesprek past niet meer bij deze tijd
- Beslaglegging past niet meer bij deze tijd
- Een traditionele relatie past niet meer bij deze tijd
- Jeugdjournaal: Overdreven accenten passen niet meer bij deze tijd
- Monopoly past kaartjes algemeen fonds aan : niet meer van deze tijd
- Schoonheidswedstrijden niet meer van deze tijd
- Traditioneel lidmaatschap niet meer van deze tijd
- Huidig pensioenstelsel past niet meer bij deze tijd
- Klassieke beeld werkgever en werknemer past niet meer bij deze tijd.
pi_205339747
fok is niet meer van deze tijd
  donderdag 14 juli 2022 @ 13:53:17 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205339749
Het is al huidig jaar en niet meer vorig jaar!

Okeeee....?
pi_205339802
Moeite in je OP stoppen is niet meer van deze tijd.
pi_205339804
Ik heb een nieuwe manier manier om dat te zeggen; "het is iets van vroeger"! *O*
pi_205339827
de tijd bepaald of iets niet meer van deze tijd is.
en sommige mensen zijn gewoon blind voor ontwikkeling, en klampen zich vast aan conservatieve nonsense. beetje buitenspel sta je dan.
  donderdag 14 juli 2022 @ 14:08:46 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205339870
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:04 schreef pokkerdepok het volgende:
de tijd bepaald of iets niet meer van deze tijd is.
en sommige mensen zijn gewoon blind voor ontwikkeling, en klampen zich vast aan conservatieve nonsense. beetje buitenspel sta je dan.
*bepaalt. Ik klamp me gewoon vast aan conservatieve regels over werkwoorden vervoegen.
  donderdag 14 juli 2022 @ 14:11:10 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_205339890
Of "Nee is traditie!" "Deden we altijd al zo!" "In mijn tijd!" "Geen zin om te veranderen!" Booooh, eng!" Nog wat van die kutargumenten.
Ik ga naar huis.
pi_205339901
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:08 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
*bepaalt. Ik klamp me gewoon vast aan conservatieve regels over werkwoorden vervoegen.
Het ezelsbruggetje: "als je twijlfelt tussen een 'd' of een 't', is het een 't'". Gebruik ik de hele dag.
  donderdag 14 juli 2022 @ 14:18:12 #10
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205339953
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:12 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Het ezelsbruggetje: "als je twijlfelt tussen een 'd' of een 't', is het een 't'". Gebruik ik de hele dag.
Ik twijlfel de hele dag door aan alles en iedereen, dus deze ga ik zeker toepassen.
pi_205340088
Het is zelfs een klassieke drogreden!

https://nl.wikipedia.org/(...)roep_op_moderniteit)

quote:
Ad novitatem (beroep op moderniteit)

Bij deze drogreden wordt er gesteld dat moderne praktijken per definitie beter zijn dan ouderwetse, die achterlijk zouden zijn. Het moderne wordt opgehemeld als het juiste zonder verdere onderbouwing.

Reini: "Erik, ik wil niet dat Lucy (leerlingverpleegster) jou als arts tutoyeert."
Erik: "Maar dat hoort toch bij deze tijd." (voorbeeld uit Medisch Centrum West)
"Dit zijn middeleeuwse praktijken, afschaffen die boel!"
"Dat is niet meer van deze tijd! Wie nog zo denkt, is echt hopeloos ouderwets!"

Het tijdstip of jaartal wordt zonder verdere toelichting gebruikt als argument om de bewering te verdedigen. Het naakte verspringen van een jaartal maakt een voorheen onjuiste bewering niet waar, tenzij dat jaartal zelf deel uitmaakt van de bewering, bijvoorbeeld: "De jaren tachtig zijn voorbij."

Onjuiste premisse: een recente bewering bevat meer waarheid.
  Tettenkoning donderdag 14 juli 2022 @ 14:33:38 #12
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205340097
@TS is niet meer van deze tijd
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_205340231
Je zusje is niet meer van deze tijd.
pi_205340267
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:32 schreef LooneyTroons het volgende:
Het is zelfs een klassieke drogreden!

https://nl.wikipedia.org/(...)roep_op_moderniteit)
[..]

Je hebt zojuist 95% van de progressievelingenargumentatie geduidt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 14 juli 2022 @ 14:48:16 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_205340273
Verder dan de tt lezen is niet meer van deze tijd
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_205340296
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 13:50 schreef Kalgoorlie het volgende:
De laatste tijd lees ik het te pas en te onpas terug aangaande een breed sprectrum aan onderwerpen : ''Dit is niet meer van deze tijd'''.

Het kan dan gaan om een opvatting, een TV programma, een manier van kleden, een politieke stroming, wetgeving, een businessmodel. Noem maar op.

Wat mij telkens verbaast, is dat de zinsnede ''niet meer van deze tijd'' doodleuk wordt gedropt alsof het een argument of onomstotelijk feit is. Terwijl dit het niet is. Op basis van een aantal (goede) argumenten, zou je tot de conclusie kunnen komen dat iets niet meer van deze tijd is, dat klopt. Maar de simpele stelling ''is niet meer van deze tijd'' kan toch nooit zowel het begin- als eindpunt zijn van een beredenering?

Dat gebeurt dus wel. Niet alleen onder Feesboek discussies, maar ook in serieuze media zoals de NPO, Volkskrant. Door gezaghebbende mensen zoals politici, wetenschappers, journalisten. Ze zeggen gewoon ''dit is niet meer van deze tijd'', en dat is het dan -O- Niks geen onderbouwing, niks geen argumenten, niks geen afweging van voor/tegen of belangen. Nee. Het is niet meer van deze tijd. Klaar.

Wie bepaalt dat dan, of iets niet meer van deze tijd is? Ik vind het ook eng hoe snel zo'n uitspraak ook meteen als vaststaand feit wordt aangenomen. Een persoon met enig aanzien roept dat iets niet meer van deze tijd is, en men legt zich er gewoon bij neer: ''Oké, Pietje Puk zegt dat het niet meer van deze tijd is, dus is dat zo''. Het zijn ook vrijwel allemaal artikelen van tijdens of na de coronatijd die ik vind met dit soort uitspraken.

Vaak is het ook gewoon doodleuk een eigen zienswijze/mening die tekstueel zodanig is verpakt alsof het al lang een maatschappijbreed gedragen standpunt is, wat m.i. maar zelden het geval is.

- Beoordelingsgesprek past niet meer bij deze tijd
- Beslaglegging past niet meer bij deze tijd
- Een traditionele relatie past niet meer bij deze tijd
- Jeugdjournaal: Overdreven accenten passen niet meer bij deze tijd
- Monopoly past kaartjes algemeen fonds aan : niet meer van deze tijd
- Schoonheidswedstrijden niet meer van deze tijd
- Traditioneel lidmaatschap niet meer van deze tijd
- Huidig pensioenstelsel past niet meer bij deze tijd
- Klassieke beeld werkgever en werknemer past niet meer bij deze tijd.
Korte samenvatting: Het is gewoon de vaste slagzin geworden van de cancelgemeenschap.

Mijn vaste reactie: Dat bepaal ik zelf wel.
pi_205340348
quote:
9s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:11 schreef nietzman het volgende:
Of "Nee is traditie!" "Deden we altijd al zo!" "In mijn tijd!" "Geen zin om te veranderen!" Booooh, eng!" Nog wat van die kutargumenten.
Dat zijn veel betere argumenten dan 'dat kan écht niet meer hoor!'

Het laatste doelt namelijk enkel op de gevoelens van mensen. En dan vooral de vermeende gevoelens, van anderen. Dus eigenlijk zeggen ze 'Let hiermee op, want dadelijk wordt er iemand door geraakt of voelen ze zich beledigd!'

Terwijl 'we doen het altijd zo, dus nu ook' gebaseerd is op feiten en kennis. Eigenlijk zeggen ze daarmee 'Dit heeft altijd goed gewerkt, dus laten we dat nu weer zo doen. Dat verhoogt de kans op succes'.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er niets verbeterd of veranderd mag worden door de jaren heen en dat altijd alles maar hetzelfde moet blijven. Maar dingen moeten ook zeker niet veranderen 'om het veranderen'. En al zeker niet om maar zo veel mogelijk binnen de lijntjes te blijven en niemand voor het hoofd te stoten.
pi_205340602
Vroeger had KLB nog kwalitatieve users....
pi_205340754
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:19 schreef C.L.Werner het volgende:
Vroeger had KLB nog kwalitatieve users....
Totdat jij kwam en alles ging mis.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_205340817
Vaak gebruikt door linkse types om hun holle milieu gedram of krampachtige politieke correctheid van onderbouwing te voorzien
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_205340833
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:35 schreef switchboy het volgende:
Vaak gebruikt door linkse types om hun holle milieu gedram of krampachtige politieke correctheid van onderbouwing te voorzien
Deze houding is niet meer van deze tijd
pi_205340963
Religie is ook niet meer van deze tijd maar linkse/woke mensen krijgen nog vaak een harde lul van de islam.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_205340969
Zo kaapt men de tijd om een agenda door te drukken!
Eens kijken
pi_205341285
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:08 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
oef
pi_205346746
Ik bepaal zelf wel of ik met ontwikkelingen mee wil doen of me er tegen wil afzetten.
N A P O L I
C A M P A N I A
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')