*bepaalt. Ik klamp me gewoon vast aan conservatieve regels over werkwoorden vervoegen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:04 schreef pokkerdepok het volgende:
de tijd bepaald of iets niet meer van deze tijd is.
en sommige mensen zijn gewoon blind voor ontwikkeling, en klampen zich vast aan conservatieve nonsense. beetje buitenspel sta je dan.
Het ezelsbruggetje: "als je twijlfelt tussen een 'd' of een 't', is het een 't'". Gebruik ik de hele dag.quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:08 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
*bepaalt. Ik klamp me gewoon vast aan conservatieve regels over werkwoorden vervoegen.
Ik twijlfel de hele dag door aan alles en iedereen, dus deze ga ik zeker toepassen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:12 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Het ezelsbruggetje: "als je twijlfelt tussen een 'd' of een 't', is het een 't'". Gebruik ik de hele dag.
quote:Ad novitatem (beroep op moderniteit)
Bij deze drogreden wordt er gesteld dat moderne praktijken per definitie beter zijn dan ouderwetse, die achterlijk zouden zijn. Het moderne wordt opgehemeld als het juiste zonder verdere onderbouwing.
Reini: "Erik, ik wil niet dat Lucy (leerlingverpleegster) jou als arts tutoyeert."
Erik: "Maar dat hoort toch bij deze tijd." (voorbeeld uit Medisch Centrum West)
"Dit zijn middeleeuwse praktijken, afschaffen die boel!"
"Dat is niet meer van deze tijd! Wie nog zo denkt, is echt hopeloos ouderwets!"
Het tijdstip of jaartal wordt zonder verdere toelichting gebruikt als argument om de bewering te verdedigen. Het naakte verspringen van een jaartal maakt een voorheen onjuiste bewering niet waar, tenzij dat jaartal zelf deel uitmaakt van de bewering, bijvoorbeeld: "De jaren tachtig zijn voorbij."
Onjuiste premisse: een recente bewering bevat meer waarheid.
Je hebt zojuist 95% van de progressievelingenargumentatie geduidt.quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:32 schreef LooneyTroons het volgende:
Het is zelfs een klassieke drogreden!
https://nl.wikipedia.org/(...)roep_op_moderniteit)
[..]
Korte samenvatting: Het is gewoon de vaste slagzin geworden van de cancelgemeenschap.quote:Op donderdag 14 juli 2022 13:50 schreef Kalgoorlie het volgende:
De laatste tijd lees ik het te pas en te onpas terug aangaande een breed sprectrum aan onderwerpen : ''Dit is niet meer van deze tijd'''.
Het kan dan gaan om een opvatting, een TV programma, een manier van kleden, een politieke stroming, wetgeving, een businessmodel. Noem maar op.
Wat mij telkens verbaast, is dat de zinsnede ''niet meer van deze tijd'' doodleuk wordt gedropt alsof het een argument of onomstotelijk feit is. Terwijl dit het niet is. Op basis van een aantal (goede) argumenten, zou je tot de conclusie kunnen komen dat iets niet meer van deze tijd is, dat klopt. Maar de simpele stelling ''is niet meer van deze tijd'' kan toch nooit zowel het begin- als eindpunt zijn van een beredenering?
Dat gebeurt dus wel. Niet alleen onder Feesboek discussies, maar ook in serieuze media zoals de NPO, Volkskrant. Door gezaghebbende mensen zoals politici, wetenschappers, journalisten. Ze zeggen gewoon ''dit is niet meer van deze tijd'', en dat is het danNiks geen onderbouwing, niks geen argumenten, niks geen afweging van voor/tegen of belangen. Nee. Het is niet meer van deze tijd. Klaar.
Wie bepaalt dat dan, of iets niet meer van deze tijd is? Ik vind het ook eng hoe snel zo'n uitspraak ook meteen als vaststaand feit wordt aangenomen. Een persoon met enig aanzien roept dat iets niet meer van deze tijd is, en men legt zich er gewoon bij neer: ''Oké, Pietje Puk zegt dat het niet meer van deze tijd is, dus is dat zo''. Het zijn ook vrijwel allemaal artikelen van tijdens of na de coronatijd die ik vind met dit soort uitspraken.
Vaak is het ook gewoon doodleuk een eigen zienswijze/mening die tekstueel zodanig is verpakt alsof het al lang een maatschappijbreed gedragen standpunt is, wat m.i. maar zelden het geval is.
- Beoordelingsgesprek past niet meer bij deze tijd
- Beslaglegging past niet meer bij deze tijd
- Een traditionele relatie past niet meer bij deze tijd
- Jeugdjournaal: Overdreven accenten passen niet meer bij deze tijd
- Monopoly past kaartjes algemeen fonds aan : niet meer van deze tijd
- Schoonheidswedstrijden niet meer van deze tijd
- Traditioneel lidmaatschap niet meer van deze tijd
- Huidig pensioenstelsel past niet meer bij deze tijd
- Klassieke beeld werkgever en werknemer past niet meer bij deze tijd.
Dat zijn veel betere argumenten dan 'dat kan écht niet meer hoor!'quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:11 schreef nietzman het volgende:
Of "Nee is traditie!" "Deden we altijd al zo!" "In mijn tijd!" "Geen zin om te veranderen!" Booooh, eng!" Nog wat van die kutargumenten.
Totdat jij kwam en alles ging mis.quote:Op donderdag 14 juli 2022 15:19 schreef C.L.Werner het volgende:
Vroeger had KLB nog kwalitatieve users....
Deze houding is niet meer van deze tijdquote:Op donderdag 14 juli 2022 15:35 schreef switchboy het volgende:
Vaak gebruikt door linkse types om hun holle milieu gedram of krampachtige politieke correctheid van onderbouwing te voorzien
oefquote:Op donderdag 14 juli 2022 14:08 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
*bepaalt. Ik klamp me gewoon vast aan conservatieve regels over werkwoorden vervoegen.
Zelfde met politiek, dat zou zonder het slechte geheugen van de mens niet eens mogelijk zijnquote:Op vrijdag 15 juli 2022 00:53 schreef Speedfight het volgende:
T zou allemaal niet meer van deze tijd moeten zijn maar op een of andere manier doen we gewoon dezelfde dingen waar we over geleerd hebben in de geschiedenis boeken
quote:Op vrijdag 15 juli 2022 01:24 schreef Marsenal het volgende:
'Niet meer van deze tijd' betekent vooral 'hier komt gezeik van'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |