abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 juli 2022 @ 15:53:21 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205329690
quote:
88s.gif Op woensdag 13 juli 2022 15:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dit niets gaat boven iets vinden had ik bij muziek platenzaken afstruinen in elke stad de platenzaak zoeken en dingen die je nog nooit gehoord had op de kop tikken. Nu kun je op yt en spotify alles al horen haalt alle legendarischheid uit de platen. Vroeger had je de muziek journalistiek en de liner notes nodig om hele toffe dingen te vinden die later minder tof of juist toffer bleken dan gedacht.
Ja, het is sowieso een vrij aparte situatie wat media en cultuur betreft. Iedereen heeft zonder al teveel moeite toegang tot alles dat ooit gemaakt is. Op zich ook wel tof natuurlijk, maar wel iets dat vrij vergaande gevolgen heeft. Maar goed, dat is misschien meer iets voor een ander topic :+
  Moderator woensdag 13 juli 2022 @ 17:52:11 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205331746
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2022 15:53 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, het is sowieso een vrij aparte situatie wat media en cultuur betreft. Iedereen heeft zonder al teveel moeite toegang tot alles dat ooit gemaakt is. Op zich ook wel tof natuurlijk, maar wel iets dat vrij vergaande gevolgen heeft. Maar goed, dat is misschien meer iets voor een ander topic :+
Wellicht heeft het wel veel met dit topic te maken wat voor invloed heeft het dat de eenvoudigere zaken makkelijk bereikbaar zijn. Maakt dat dat men meer op onhaalbare immateriële zaken focust zoals net zo gelukkig worden als YouTuber X eruit ziet.

Of epische ervaring X zoals beschreven in boek of podcast y nastreven. Dat kan goed zijn maar je doelen moet wel bereikbaar lijken en er moet niet teveel vanaf hangen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205458734
Ik vind gelukkigheid enkel een momentopname, niet iets blijvends.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_205497958
We zijn het er ook over eens dat gevoelens van geluk bestaan als product van de hersenen.

[ Bericht 49% gewijzigd door PietjePuk2000 op 31-07-2022 16:27:45 ]
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205498808
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juli 2022 11:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
We zijn het er ook over eens dat gevoelens van geluk bestaan als product van de hersenen.

Het is een nooit bewezen hypothese dat de geest/ziel/bewustzijn uit de hersenen komt. Het is absoluut de natuurlijkste conclusie die je kunt trekken als je aan logisch denken gewend bent. Maar een goede wetenschapper of filosoof trekt niet te snel conclusies.
pi_205508606
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2022 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is een nooit bewezen hypothese dat de geest/ziel/bewustzijn uit de hersenen komt. Het is absoluut de natuurlijkste conclusie die je kunt trekken als je aan logisch denken gewend bent. Maar een goede wetenschapper of filosoof trekt niet te snel conclusies.
Tja. Niet volledig bewezen misschien maar we weten wel vrijwel zeker dat gezonde voeding/sporten je 'gelukkiger' laten voelen lijkt mij. Dus wat is je punt?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205509743
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 10:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Tja. Niet volledig bewezen misschien maar we weten wel vrijwel zeker dat gezonde voeding/sporten je 'gelukkiger' laten voelen lijkt mij. Dus wat is je punt?
Mijn punt is dat het brein lang niet alles is. Dat merk je ook wel als het gaat om mentale problemen zoals depressie. Je kunt vol op medicatie gaan inzetten om je beter te voelen maar dat werkt vaak slecht.
pi_205509791
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 12:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mijn punt is dat het brein lang niet alles is. Dat merk je ook wel als het gaat om mentale problemen zoals depressie. Je kunt vol op medicatie gaan inzetten om je beter te voelen maar dat werkt vaak slecht.
Dat ben ik 100 procent met je eens. Zelfs een positief wereldbeeld of positieve ideeën over geluk (waar we in dit topic over debatteren dus) kan al enorm schelen in de gelukservaring.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205513235
@Libertarisch Jij noemde zelf meditatie als geluksbrenger omdat het gevoelens van lust en allerlei frustraties en ontevredenheid praktisch laat verdwijnen.

Persoonlijk zie ik meditatie gewoon als iets wat een mens rust kan brengen en rust is inderdaad wel een soort basisverlangen van veel mensen. Heb jij hier misschien nog wat meer aan toe te voegen?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205514017
Meditatie zorgt ervoor dat je echt leeft. Je beleeft je leven op een veel diepere en intensere manier. Je kunt uren naar een bloem kijken zonder je te vervelen bijvoorbeeld.

Je komt steeds dichter bij je oorspronkelijke natuur. Je verliest je conditioneringen. Hierdoor ben je echt jezelf en dus gelukkiger.

Je wordt ook steeds mentaal gezonder. Depressies, onzekerheid, angst, wat het ook is. Het verdwijnt allemaal.

Bovendien leef je op intuïtie. Je luisterst heel goed naar je hart. Hierdoor verbeterd de uitkomst van keuzes.

Het beste van allemaal is dat je je ego verliest.

En je lijdt niet meer. Je kunt heel goed tegen pijn bijvoorbeeld, je lijdt er niet meer onder.
pi_205515491
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 17:07 schreef Libertarisch het volgende:
Meditatie zorgt ervoor dat je echt leeft. Je beleeft je leven op een veel diepere en intensere manier. Je kunt uren naar een bloem kijken zonder je te vervelen bijvoorbeeld.

Je komt steeds dichter bij je oorspronkelijke natuur. Je verliest je conditioneringen. Hierdoor ben je echt jezelf en dus gelukkiger.

Je wordt ook steeds mentaal gezonder. Depressies, onzekerheid, angst, wat het ook is. Het verdwijnt allemaal.

Bovendien leef je op intuïtie. Je luisterst heel goed naar je hart. Hierdoor verbeterd de uitkomst van keuzes.

Het beste van allemaal is dat je je ego verliest.

En je lijdt niet meer. Je kunt heel goed tegen pijn bijvoorbeeld, je lijdt er niet meer onder.
Klinkt geweldig. Maar ik mis toch iets van wetenschappelijke onderbouwing. Dus een paar vragen.

Wat bedoel je met oorspronkelijke natuur?
Waarom beleef je het leven dan op een intensere manier?
Hoe weet je dat je 'echt jezelf' bent en dat er echt zoiets bestaat als jezelf zijn?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205518198
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Klinkt geweldig. Maar ik mis toch iets van wetenschappelijke onderbouwing. Dus een paar vragen.
Er is veel wetenschappelijke onderbouwing voor de positieve effecten van meditatie. Google er maar op los als je interesse hebt.

quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Wat bedoel je met oorspronkelijke natuur?
Je oorspronkelijke natuur is wat je bent zonder de invloed van je omgeving, van je cultuur, de tijd waarin je leeft. Het is ook wie je bent zonder de bezoedeling van gedachtes. Gedachtes zijn vaak krom, zijn vaak ziek. We zijn gewend constant te denken maar eigenlijk is het een stoornis. Wanneer je gedachten opgelost zijn komt je pure zelf tevoorschijn.

Hoe dichter je bij je pure zelf bent, hoe gelukkiger je bent.

quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Waarom beleef je het leven dan op een intensere manier?

Omdat je aandacht volledig in de ervaring van het leven zit, in plaats van dat je in gedachten verzonken bent. De meeste mensen zijn totaal afgeleid (tenzij ze een 'flow' staat bereiken, tijdens intensieve concentratie vanwege een sportwedstrijd o.i.d.).

quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoe weet je dat je 'echt jezelf' bent en dat er echt zoiets bestaat als jezelf zijn?
Omdat dat is wat je bent zonder de lagen die er extra opgezet zijn. Die extra lagen zijn de consequentie van het leven in een moderne en technologische beschaving. En zoals we weten heeft elk voordeel zijn nadeel. Het nadeel van de moderne mens is dat hij ver van zijn oorspronkelijke natuur verwijderd is. Deze afstand van zijn pure zelf zorgt voor intense depressies.
pi_205518378
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2022 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Komt die luiheid niet voort uit de enorme welvaart waarin we leven? Mensen beschouwen steeds meer zaken als basisbehoeften en -rechten en zijn derhalve van mening dat je er weinig tot geen moeite voor zou moeten hoeven doen. We hebben er toch zeker recht op?
Luiheid, wanneer mogelijk, was een voorwaarde om te kunnen overleven. Energiebehoud was in tijden van schaarste van groot belang.
pi_205518392
Geluk is geen staat, geluk is een positieve uitkomst in een risicovolle situatie.
pi_205519444
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 22:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is veel wetenschappelijke onderbouwing voor de positieve effecten van meditatie. Google er maar op los als je interesse hebt.
[..]
Je oorspronkelijke natuur is wat je bent zonder de invloed van je omgeving, van je cultuur, de tijd waarin je leeft. Het is ook wie je bent zonder de bezoedeling van gedachtes. Gedachtes zijn vaak krom, zijn vaak ziek. We zijn gewend constant te denken maar eigenlijk is het een stoornis. Wanneer je gedachten opgelost zijn komt je pure zelf tevoorschijn.

Hoe dichter je bij je pure zelf bent, hoe gelukkiger je bent.
[..]
Omdat je aandacht volledig in de ervaring van het leven zit, in plaats van dat je in gedachten verzonken bent. De meeste mensen zijn totaal afgeleid (tenzij ze een 'flow' staat bereiken, tijdens intensieve concentratie vanwege een sportwedstrijd o.i.d.).
[..]
Omdat dat is wat je bent zonder de lagen die er extra opgezet zijn. Die extra lagen zijn de consequentie van het leven in een moderne en technologische beschaving. En zoals we weten heeft elk voordeel zijn nadeel. Het nadeel van de moderne mens is dat hij ver van zijn oorspronkelijke natuur verwijderd is. Deze afstand van zijn pure zelf zorgt voor intense depressies.
De enige wetenschappelijke onderbouwing die ik ken gaat er vooral over dat mensen er rustiger en kalmer van worden en dat het (logisch ook) helpt tegen stress. Dat is natuurlijk erg prettig maar de andere claims die je maakt vind ik dubieuzer.

Vanuit evolutionair perspectief zijn wij mensen ontwikkeld en hebben op een gegeven moment (als enige diersoort) gedachten ontwikkeld. Door deze gedachten hebben wij als enige diersoort een eigen wil die we kunnen sturen.

Zoals ik jouw verhaal zie is het 'uitzetten' van deze gedachten een teruggaan naar je eigen zelf. Maar wat houd die gedachteloze ruimte dan nog in?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205519446
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 23:15 schreef Cockwhale het volgende:
Geluk is geen staat, geluk is een positieve uitkomst in een risicovolle situatie.
Vertel.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205519568
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 09:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De enige wetenschappelijke onderbouwing die ik ken gaat er vooral over dat mensen er rustiger en kalmer van worden en dat het (logisch ook) helpt tegen stress. Dat is natuurlijk erg prettig maar de andere claims die je maakt vind ik dubieuzer.

Vanuit evolutionair perspectief zijn wij mensen ontwikkeld en hebben op een gegeven moment (als enige diersoort) gedachten ontwikkeld. Door deze gedachten hebben wij als enige diersoort een eigen wil die we kunnen sturen.

Zoals ik jouw verhaal zie is het 'uitzetten' van deze gedachten een teruggaan naar je eigen zelf. Maar wat houd die gedachteloze ruimte dan nog in?
Jij kunt alleen maar dingen ervaren die "wetenschappelijk onderbouwd" zijn? Wat een ernstige geestelijke armoede moet dat zijn.
pi_205519602
quote:
10s.gif Op maandag 1 augustus 2022 09:26 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Jij kunt alleen maar dingen ervaren die "wetenschappelijk onderbouwd" zijn? Wat een ernstige geestelijke armoede moet dat zijn.
Het hoeft niet allemaal glashard wetenschappelijk onderbouwd te zijn maar er moet wel iets van een fundering zijn. Anders heeft iedereen gelijk in deze discussie. In dit topic zeggen mensen namelijk allemaal verschillende dingen. De 1 noemt meditatie, de ander noemt het een momentopname, weer een ander geeft aan dat mooie spullen en materialisme tot geluk leiden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205520497
@PietjePuk2000

Je hebt geen gedachten nodig om je wil te sturen. Gedachten zijn vooral handig voor typisch moderne zaken zoals school.
pi_205522930
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:31 schreef Libertarisch het volgende:
@:PietjePuk2000

Je hebt geen gedachten nodig om je wil te sturen. Gedachten zijn vooral handig voor typisch moderne zaken zoals school.
Hoe werkt dat dan?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205523034
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan?
Je handelt puur op intuïtie. Je krijgt constant impulsen en je doet wat het beste voelt zonder erbij na te denken. Dat werkt veel beter dan als je gaat denken. Als je gaat denken kun je namelijk tegen je natuur ingaan en dat voelt minder goed.

Een boeddha of gerealiseerde yogi hoeft niks te doen. Hij kan de hele dag blijven mediteren en zich ecstatisch voelenm
pi_205523075
Give Me Convenience or Give Me Death
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205523149
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 23:13 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Luiheid, wanneer mogelijk, was een voorwaarde om te kunnen overleven. Energiebehoud was in tijden van schaarste van groot belang.
Precies. Zie ook (gaat vooral over hoe we evolutionair gezien onze energie besteden)
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205523210
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2022 17:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Give Me Convenience or Give Me Death
Gemak dus? Dan zijn we aardig op weg als westerse samenlevingen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205527029
Leuk topic maar tot echt diepere analyses komt het niet. Met wat losse stellingen is het moeizaam discussiëren.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')