abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juli 2022 @ 08:58:25 #1
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205323977
quote:
De eenvoudige bescherming voor Oekraïense vluchtelingen wordt steeds vaker misbruikt door migranten die niet uit Oekraïne komen. Op het coördinatiepunt bij Amsterdam Centraal Station staan studenten uit Pakistan en jongeren uit Jordanië in de rij om in de gemeentelijke opvang te komen. Nu scherpt Amsterdam alsnog z’n beleid aan.

„Student ja. In Oekraïne.” De Pakistaanse Azair (34) staat met twee kompanen voor het humanitair coördinatiepunt (HSP) voor Oekraïense vluchtelingen bij Amsterdam Centraal Station. In welke stad de drie studeerden toen de oorlog uitbrak? „Oekraïne, yes. Studenten, yes.” Oekraïense of Russische woorden hebben ze tijdens hun verblijf niet geleerd. Engels spreken ze amper. Ze hebben wel een visum voor Oekraïne en een soort collegekaart, gloednieuw zo te zien. Het drietal mag in de rij staan. Na een eenvoudige check mogen ze ’s avonds in de bus naar de opvang in Wormer, zegt een beveiliger. Van daaruit gaan ze waarschijnlijk naar een gemeentelijke opvang elders in het land.

„Dit zijn geen Oekraïners”, stelt een beveiliger vast die Arabisch spreekt en een babbeltje heeft gemaakt met enkele jongvolwassenen uit Jordanië. Volgens hun verhaal werkten ze als arbeidsmigranten in Oekraïne toen de oorlog uitbrak. Via Roemenië, Hongarije en Oostenrijk zijn ze uiteindelijk in Nederland terechtgekomen. Ook zij hebben een keurig visum bij zich. „Die kopen ze kennelijk in Roemenië”, zegt de beveiliger. „Ik weet één ding: deze jongens zijn nog nooit in Oekraïne geweest.”

Staan niet op zichzelf

De voorbeelden van vorige week staan niet op zichzelf, zeggen twee medewerkers van het HSP. Kennelijk communiceren migranten onder elkaar over de ’Oekraïne-route’ via het servicepunt bij het hoofdstedelijk station. „Dan staan er opeens twaalf Jordaanse jongeren. Staan er een paar uur later weer tien. En de volgende dag weer”, zegt een ’vloermedewerker’. Hij wil niet met zijn naam in de krant. Hij is er om te helpen en wil ’geen gezeik’.

Het HSP op Amsterdam CS is na de Russische inval in Oekraïne ingericht om de Oekraïense vluchtelingen die per trein komen in goede banen te leiden. Vlak na het uitbreken van de oorlog kwamen er zo’n 400 mensen per dag aan, momenteel nog altijd zo’n 100. De gemeente Amsterdam werkt er samen met het Rode Kruis en het Landelijk Coördinatiepunt Vluchtelingen Spreiding (LCVS). Er werken verder tolken, vrijwilligers en beveiligers. Van hieruit wordt een eerste check gedaan, waarna een klein deel van de vluchtelingen naar de gemeentelijke opvang in Amsterdam gaat. Het overgrote deel wordt met taxi’s en touringcars naar de gemeentelijke opvang elders in het land gebracht.

De praktijk heeft hulpverleners in verlegenheid gebracht. Behalve Oekraïense vluchtelingen vallen ook arbeidsmigranten en studenten die voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne verbleven onder de tijdelijke beschermingsrichtlijn. Hierdoor hoeven ze geen asiel aan te vragen en kunnen ze gebruikmaken van de gemeentelijke opvang en krijgen ze leefgeld, maandelijks 260 euro. „Het merendeel is niet Oekraïens wat hier komt”, zegt een medewerker. De bewering kan nergens worden gecontroleerd. Het Rode Kruis, die het coördinatiepunt op CS coördineert, houdt geen nationaliteiten bij. Daar is het de organisatie niet naar. „Voor ons is de nood leidend, niet de afkomst”, verklaart een woordvoerder. „Honger is honger. Dakloos is dakloos.”

Geen controle op echtheid

Gedegen controle op de echtheid van visa is er niet. Medewerkers van de gemeente Amsterdam doen een snelle check. Maar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is niet vertegenwoordigd op het HSP bij Centraal. „We herkennen de signalen”, erkent een woordvoerder. „We weten dat er misbruik van wordt gemaakt, maar niet op welke schaal.” Toch is de route via Amsterdam CS geen tijdloos vrijkaartje naar gratis opvang, bezweert zij. „Vroeg of laat krijgen ze met de IND te maken.” De woordvoerder wijst op de stickers die de dienst in paspoorten plakt waarmee Oekraïners kunnen laten zien dat ze onder de tijdelijke beschermingsrichtlijn vallen. Die zogeheten verblijfsaantekening is echter niet per se nodig om de eerste 180 dagen in een gemeentelijke opvang te verblijven. Wie niet legaal wil werken of naar het buitenland wil, zingt het daarna ook nog wel een tijd uit zonder sticker, bekent de IND. „En we zijn als IND natuurlijk niet als enige verantwoordelijk.”

Gevraagd naar de signalen, liet de gemeente Amsterdam vorige week nog weten die niet te herkennen. Sinds afgelopen weekend is er echter een kentering waargenomen. „De signalen waren er eerst niet, maar nu zijn ze er wel”, zegt een woordvoerder van wethouder Groot Wassink. „Eind vorige week waren er steeds meer mensen van wie werd betwijfeld of ze echt uit Oekraïne kwamen.” Het beleid is inmiddels aangescherpt. De twijfelgevallen worden vanaf nu doorgestuurd naar Ter Apel of het HSP in Utrecht, waar de IND wel aanwezig is.

Eerder vroeg de gemeente Den Haag het kabinet al om grotere waakzaamheid. De hofstad zag vooral dat er misbruik werd gemaakt van de gemeentelijke voorzieningen door Oekraïense arbeidsmigranten die al in Nederland waren toen de oorlog uitbrak. Het Haagse stadsbestuur kreeg daarbij signalen dat zij door malafide werkgevers, die eigenlijk zorg hadden moeten dragen voor huisvesting, werden aangezet om naar de gemeentelijke opvang te gaan. Volgens de IND komt de opvang van Oekraïners ’in een nieuwe fase’. „Nu we uit de crisisstand raken, worden we zorgvuldiger.”

BRON

Dit had echt niemand zien aankomen :o
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:06:45 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205324030
Echt , wat voor naïeve mensen maken dit soort beleid??
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205324047
"Eind vorige week waren er steeds meer mensen van wie werd betwijfeld of ze echt uit Oekraïne kwamen.”

Hoe kan je daar nou aan twijfelen, echte mensen uit de Oekraine spreken de taal toch?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_205324061
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:09 schreef tesssssssss het volgende:
"Eind vorige week waren er steeds meer mensen van wie werd betwijfeld of ze echt uit Oekraïne kwamen.”

Hoe kan je daar nou aan twijfelen, echte mensen uit de Oekraine spreken de taal toch?
Behalve die honderden internationale studenten die in Oekraïne studeren natuurlijk... :')
Briljante smoes :{
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:13:57 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205324082
Veiliglanders gewoon linea recta op het vliegveld zetten naar huis. Zo moeilijk is het niet.
pi_205324089
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:13 schreef RamboDirk het volgende:
Veiliglanders gewoon linea recta op het vliegveld zetten naar huis. Zo moeilijk is het niet.
Tja, als ze geen papieren hebben weet je niet waar ze vandaan komen...
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:16:15 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205324098
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:15 schreef Piles het volgende:

[..]
Tja, als ze geen papieren hebben weet je niet waar ze vandaan komen...
Dan vastzetten totdat ze wel papieren kunnen overleggen of tekenen voor vertrek.
pi_205324103
Ze verdienen het.
pi_205324131
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:11 schreef Piles het volgende:

[..]
Behalve die honderden internationale studenten die in Oekraïne studeren natuurlijk... :')
Briljante smoes :{
Ja, studeren. ;)

"Oekraïense of Russische woorden hebben ze tijdens hun verblijf niet geleerd. Engels spreken ze amper. Ze hebben wel een visum voor Oekraïne en een soort collegekaart, gloednieuw zo te zien."

Ik denk dat eventuele terroristen hier fluitend naar binnen komen. Als dat altijd zo gaat.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_205324140
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:19 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja, studeren. ;)

"Oekraïense of Russische woorden hebben ze tijdens hun verblijf niet geleerd. Engels spreken ze amper. Ze hebben wel een visum voor Oekraïne en een soort collegekaart, gloednieuw zo te zien."

Ik denk dat eventuele terroristen hier fluitend naar binnen komen. Als dat altijd zo gaat.
Had geen zin om het hele bericht te lezen.

Maar de mensenhandelaren hebben weer een mooi verdienmodel gevonden: visums en 'collegekaarten' regelen...
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:20:09 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205324145
Je verwacht het allemaal niet.
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:21:03 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205324157
Lol.
Er was beloofd dat in de verplichte opvang in de gemeente waar ik werk Oekrainse gezinnen zouden worden opgevangen.

Deze 'gezinnen' zijn onderweg van Oekraine allemaal getransformeerd tot man en hebben een flinke zonnebank kuur gehad.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205324158
Gek, ik zie 3 veilige landen.

Wanneer is het transport naar hongarije?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin woensdag 13 juli 2022 @ 09:23:17 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205324190
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205324225
Paar maanden terug waren er wat verhalen hier in de buurt over "Polen" die langs huizen deden rijden en kijken of er nog wat te halen viel. Heb er toen vier op "heterdaad" betrapt, waar ze langs de huizen struinde met een auto met een pools kenteken, zo ook hier. Vier gitzwarte "Polen" die zo uit Ghana zouden kunnen komen. :')

"Polen" :')

Dit gebeurd overal, toen de Syriërs stroom op gang kwam zaten er ook meer Afrikanen tussen dan Syriërs die hoog en laag beweerden Syriërs te zijn, dit doen ze toch ook met het doorgeven van hun leeftijd, ze zijn allemaal minderjarig. De mensen die over dit beleid gaan en ze toelaten moeten eens kappen met die nativiteit of anders verantwoording nemen en ze bij hun in de wijken plaatsen.
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:27:41 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205324239
Hier in de gemeente komen vanaf volgende week ook 'tijdelijk' Oekraïners in sporthallen. Benieuwd hoeveel Afrikanen en Arabieren daar straks rondlopen.
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:31:27 #17
3542 Gia
User under construction
pi_205324271
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:06 schreef nixxx het volgende:
Echt , wat voor naïeve mensen maken dit soort beleid??
Iemand die moslims een nieuwe route wil bieden om makkelijker naar Nederland te komen.

Ze hadden de arbeidsmigranten en uitwisselingsstudenten in Oekraiene hiervan uit moeten sluiten. Die kunnen toch gewoon terug naar hun eigen land!
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:32:51 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205324288
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:31 schreef Gia het volgende:

[..]
Iemand die moslims een nieuwe route wil bieden om makkelijker naar Nederland te komen.

Ze hadden de arbeidsmigranten en uitwisselingsstudenten in Oekraiene hiervan uit moeten sluiten. Die kunnen toch gewoon terug naar hun eigen land!
Ik denk niet dat dit bewust beleid is. Eerder incompetentie en een chronisch gebrek aan daadkracht om daadwerkelijk het probleem meteen op te lossen door die mensen eruit te pikken en richting het vliegveld te sturen.
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:33:15 #19
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205324293
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Of dat de motivatie was weet ik niet, maar het tweede gedeelte ben ik het wel mee eens. Alleen mensen met de Oekraïense nationaliteit hadden deze mogelijkheid moeten krijgen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:37:41 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205324324
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:32 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit bewust beleid is. Eerder incompetentie en een chronisch gebrek aan daadkracht om daadwerkelijk het probleem meteen op te lossen door die mensen eruit te pikken en richting het vliegveld te sturen.
Ik zie het meer als onwil.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 13 juli 2022 @ 09:46:51 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205324402
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:33 schreef nixxx het volgende:

[..]
Of dat de motivatie was weet ik niet, maar het tweede gedeelte ben ik het wel mee eens. Alleen mensen met de Oekraïense nationaliteit hadden deze mogelijkheid moeten krijgen.
Sowieso, maar onze politiek is echt een lachertje.
pi_205324415
Dan moet je ook iemand zonder geweten zijn.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_205324454
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:15 schreef Mortaxx het volgende:
De linksen zullen maar wat blij zijn met deze oorlog. Kan de omvolking weer wat sneller worden doorgezet
Dom rechts moet maar weer een andere partij de schuld geven om hun eigen verantwoordelijkheid van 12 jaar rechts beleid waarin niets gebeurd is maar niet te hoeven erkennen. Wat een losers.
pi_205324551
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2022 09:15 schreef Mortaxx het volgende:
De linksen zullen maar wat blij zijn met deze oorlog. Kan de omvolking weer wat sneller worden doorgezet
Is het makkelijker navigeren met een kaart van een platte aarde?
pi_205324812
Het enige 'nieuws' is dat Amsterdam zijn beleid aan gaat scherpen in plaats van alle asielzoekers even gastvrij op te vangen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')