Twintig jaar geleden lachten we met z'n allen Italië uit omdat een zekere politicus alle media in handen had... Times have changed:
Door subsidie vanuit de overheid op de bezorging van de papieren krant in België zijn daar de 'dode boom media' niet langzaam een stille dood gestorven. Sterker nog ze zagen hun kans schoon om onze verlieslijdende en met faillissement bedreigde regionale en nationale kranten één voor één op te kopen. Waarbij de strategie steeds hetzelfde was er flink in het personeel gesneden is en er voornamelijk met freelance journalisten wordt gewerkt. Ook hebben ze inmiddels grote nieuwswebsites als nu.nl tweakers.net en hardware.info in handen. Door alle verschillende uitgifte namen zoals Trouw, Algemeen Dagblad, NRC, het Parool wordt de schijn van concurrerende onafhankelijke platformen vooralsnog opgehouden.
Zo'n beetje alle Nederlandstalige journalistieke platforms zowel op papier als online zijn dus momenteel in handen van DPG media of mediahuis. Hiermee hebben Vlaamse bedrijven op dit moment een monopolie op het narratief en het frame waarin gebeurtenissen geplaatst worden. Zonder dat het gepeupel het doorheeft. Heel langzaam zijn de ze hun verschrikkelijke linkse woke, milieu en consuminderen boodschap aan het pushen. Een goed Nederlandstalig alternatief met groot bereik wat niet extreem rechts of vol complotdenkers zit is er eigenlijk niet meer.
Het gevolg is dat voor het gros enige diepgang op dit moment ontbreekt. De vaak onderbetaalde freelance journalisten naar de mond van DPG en Mediahuis schrijven. En in plaats van dat een kop het artikel samenvat is het tegenwoordig vaak pure clickbait geworden. “Tien redenen waarom u niet deugd”. En iedereen lijkt het als zoete koek te slikken. Op nu.nl wordt het narratief helemaal slim gepushed om zogenaamde NuJIJ reacties uit te lichten die of de als journalistiek vermomde mening van de redactie in het artikel ondersteunen, of zo inflammatoir zijn dat ze het signaal geven dat je wel zo gek moet zijn als deze gebruiker als je het niet met de strekking van het artikel eens bent.
Klacht: Geen goed nieuwsplatform met goede app met als doelgroep de hoog opgeleide blanke witte man met netto waarde van meer dan 5 ton die er niet op zit te wachten keer op keer te horen dat zijn cultuur en manier van leven niet meer deugd…
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!