abonnement Unibet Coolblue
pi_205293571
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat laatste weet ik niet. Maar het is niet de enige maatstaf natuurlijk. Wat hierin voor mij ook zwaar weegt is dat de schade wordt toegebracht aan een groep die 1 van Corona op zichzelf niet zo veel (om niet te zeggen niets) te vrezen heeft en 2 niet (of althans veel moeilijker dan anderen) voor zichzelf kan opkomen.En van volwassenen afhankelijk is. Van die combinatie heb ik toch wel een hele nare smaak in m’n mond.

Gedachte-experiment, stel dat het virus voornamelijk gevaarlijk was voor jongere mensen maar ook heel erg rondging onder ouderen. Hadden we dan ook de verpleeghuizen op slot gedraaid?
De scholen zijn nooit de motor achter de pandemie geweest. Dat was vrij snel duidelijk en ook steeds meer onderzoeken bevestigen dat.
twitter

Dit onderzoek wat laats nog gepubliceerd is. Corona besmettingen onder kinderen onder de 18 uit IJsland. 65% liep het thuis op en maar 12,5% op school. Tuurlijk zal het nooit 0 zijn maar de focus lag gewoon te veel op scholen. Tijdens de Britse variant golf hebben we die ook niet tegen kunnen houden terwijl de scholen gesloten waren.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 01:00:11 #77
236264 crew  capricia
pi_205293585
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:49 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Die regels zijn inderdaad belachelijk. Daar geef ik je gelijk in. Maar is altijd nog beter dan thuis achter de pc te moeten zitten. Ik denk dat ze alleen gekeken hebben is de school voor elk kind open of niet. Wat ik al zei Zweden staat er ook tussen en daar moest je vanaf je 15de ook tijdelijk online les volgen, voor jongeren kinderen zijn de scholen altijd open geweest. In heel veel landen zijn de universiteiten een lange periode volledig online geweest. Daarom denk ik dat ze beroepsonderwijs, hoger onderwijs en universiteiten niet hebben meegenomen omdat dan Europa ook een stuk donkerdere was.
Jij vindt dat beter? Voor basisschoolleerlingen?
Daar verschillen we dan van mening over.
Basisschoolleerlingen conditioneren om een mondkapje te dragen, de hele dag op school en in de schoolbus, binnen looplijnen en gemarkeerde vakken te blijven. Niet spelen met anderen buiten je groepje van 3. En dit heeft anderhalf jaar geduurd.

Dit lijkt me oprecht veel schadelijker dan hoe we het hier gedaan hebben (waar kinderen gewoon met elkaar konden spelen). Maar hey! Daar waren de basisscholen wel open!! Groen vakje op de kaart.

Maw; zo'n vaag kaartje zegt dus niets.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 01:03:04 #78
236264 crew  capricia
pi_205293606
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:58 schreef ipa84 het volgende:

[..]
De scholen zijn nooit de motor achter de pandemie geweest. Dat was vrij snel duidelijk en ook steeds meer onderzoeken bevestigen dat.
[ twitter ]
Dit onderzoek wat laats nog gepubliceerd is. Corona besmettingen onder kinderen onder de 18 uit IJsland. 65% liep het thuis op en maar 12,5% op school. Tuurlijk zal het nooit 0 zijn maar de focus lag gewoon te veel op scholen. Tijdens de Britse variant golf hebben we die ook niet tegen kunnen houden terwijl de scholen gesloten waren.
Ik moet wel zeggen dat NL dit al vrij vroeg geroepen heeft. Dat kinderen niet de verspreiders zijn. In veel andere landen zag men dit totaal anders (helaas).
Definitely not CIA
pi_205293625
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:52 schreef capricia het volgende:

[..]
22 augustus 2020 bruiloft Grapperhaus.
Waarbij hij alle corona-maatregelen aan zijn laars lapte.
Vanaf toen waren de maatregelen niet meer houdbaar.
Overigens gingen de corona-boetes toen wel snel van 390 euro (incl strafblad- ook voor Grapperhaus) naar 90 euro (geen strafblad).

Achteraf ben ik het met @:trein2000 eens: die vond dat Grapperhaus gewoon had moeten aftreden. Omdat anders de geloofwaardigheid door het putje zou gaan.
Johnson met zijn kerstfeestje, Franse parlementsleden die 's avonds een bacchanaal houden in een restaurant terwijl de Franse burgerbevolking vanaf 18:00 thuis opgehokt zit. Osterhaus die naar New York vliegt voor een galadiner op hetzelfde moment dat Koopmans passief agressief loopt te reageren op nieuwsartikelen dat Nederlanders op vakantie willen.

Dat "do as I tell, don't do as I do" van politici en virologen heeft dat hele maatregelentoneelstukje volstrekt ongeloofwaardig gemaakt.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205293628
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik moet wel zeggen dat NL dit al vrij vroeg geroepen heeft. Dat kinderen niet de verspreiders zijn. In veel andere landen zag men dit totaal anders (helaas).
Klopt, Nederland had ook onderzoeken uit Denemarken gebruikt als ik me goed herinner. Denemarken heeft ook in het begin net zoals wij de scholen gesloten. Maar ook meteen onderzoek er naar gedaan. Toen het duidelijk werd dat kinderen het virus minder verspreide hadden ze de scholen weer open gedaan. Ik heb ook geen probleem gehad met de eerste sluiting. Ik snap dat ouders zich zorgen maken en je misschien toch liever wat meer data over het virus hebt. Daarom snap ik de 2de schoolsluiting ook niet echt om eerlijk te zijn vooral de basisscholen dan.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 01:14:21 #81
408813 crew  trein2000
pi_205293655
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:07 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Klopt, Nederland had ook onderzoeken uit Denemarken gebruikt als ik me goed herinner. Denemarken heeft ook in het begin net zoals wij de scholen gesloten. Maar ook meteen onderzoek er naar gedaan. Toen het duidelijk werd dat kinderen het virus minder verspreide hadden ze de scholen weer open gedaan. Ik heb ook geen probleem gehad met de eerste sluiting. Ik snap dat ouders zich zorgen maken en je misschien toch liever wat meer data over het virus hebt. Daarom snap ik de 2de schoolsluiting ook niet echt om eerlijk te zijn vooral de basisscholen dan.
Ik snap een hele hoop besluiten wel, niets doen was vaak ook geen optie. Waar ik echt forse kritiek op heb gehad is het constant maar verlengen, je kunt ook gewoon constateren dat het niet werkt en iets anders proberen in plaats van telkens te blijven hangen in ‘het heeft enig effect’ als enige vorm van onderbouwing.

Er is eigenlijk maar een heel beperkt aantal maatregelen die ik echt vanaf het begin af aan onverteerbaar heb gevonden. Dat was de avondklok, waar ik tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs van effectiviteit heb gezien, wel van het tegendeel. En dan ook nog dat verschrikkelijke schipperen met uurtjes er bij en er af terwijl dat eerder echt niet kon. Fuck off. En twee is de sluiting van de verpleeghuizen, dat kan een noodrem zijn die je voor een korte periode toepast. Maar niet als je het personeel vervolgens onbeschermd laat werken en dus het virus laat meenemen. Dan richt je heel veel schade aan voor nagenoeg nul gewin. En misschien vergeet ik er nog wel eentje, maar voor het meeste geldt dat ik niet zo zeer de invoering problematisch vind (als je het niet probeert dan weet je ook niets) maar vooral het krampachtige vasthouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door trein2000 op 10-07-2022 02:08:37 ]
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 01:14:28 #82
236264 crew  capricia
pi_205293657
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:07 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Johnson met zijn kerstfeestje, Franse parlementsleden die 's avonds een bacchanaal houden in een restaurant terwijl de Franse burgerbevolking vanaf 18:00 thuis opgehokt zit. Osterhaus die naar New York vliegt voor een galadiner op hetzelfde moment dat Koopmans passief agressief loopt te reageren op nieuwsartikelen dat Nederlanders op vakantie willen.

Dat "do as I tell, don't do as I do" van politici en virologen heeft dat hele maatregelentoneelstukje volstrekt ongeloofwaardig gemaakt.
En nog steeds.
Rutte die vorige week snipverkouden zijn vragenuurtje deed. Wel of geen corona, is een privé aangelegenheid.
Maar:'Met klachten blijf je thuis', zegt diezelfe overheid.
Do as I say, don't do as I do.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 01:18:58 #83
236264 crew  capricia
pi_205293681
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik snap een hele hoop besluiten wel, niets doen was vaak ook geen optie. Waar ik echt forse kritiek op heb gehad is het constant maar verlengen, je kunt ook gewoon constateren dat het niet werkt en iets anders proberen in plaats van telkens te blijven hangen in ‘het heeft enig effect’ als enige vorm van onderbouwing.

Er is eigenlijk maar een heel beperkt aantal maatregelen die ik echt vanaf het begin af aan onverteerbaar heb gevonden. Dat was de avondklok, waar ik tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs van effectiviteit heb gezien, wel van het tegendeel. En dan ook nog dat verschrikkelijke schipperen met uurtjes er bij en er af terwijl dat eerder echt niet kon. Fuck off. En twee is de sluiting van de verpleeghuizen, dat kan een noodrem zijn die je voor een korte periode toepast. Maar niet als je het personeel vervolgens onbeschermd laat werken en dus het virus laat meenemen. Dan richt je heel veel schade aan voor nagenoeg nul gewin. En misschien vergeet ik er nog wel eentje, maar voor het meeste geldt dat ik niet zo zeer de invoering problematisch vindt (als je het niet probeert dan weet je ook niets) maar vooral het krampachtige vasthouden.
Wat er in de verpleeghuizen gebeurd is, is een compleet onderbelicht drama.
Afgesloten, niemand erbij, alsof het gevangenen waren. En dan medewerkers zonder bescherming van bewoner naar bewoner laten gaan.
Ik vind dat misdadig. Letterlijk en figuurlijk hulpbehoevende mensen laten stikken.
Definitely not CIA
pi_205293698
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik snap een hele hoop besluiten wel, niets doen was vaak ook geen optie. Waar ik echt forse kritiek op heb gehad is het constant maar verlengen, je kunt ook gewoon constateren dat het niet werkt en iets anders proberen in plaats van telkens te blijven hangen in ‘het heeft enig effect’ als enige vorm van onderbouwing.

Er is eigenlijk maar een heel beperkt aantal maatregelen die ik echt vanaf het begin af aan onverteerbaar heb gevonden. Dat was de avondklok, waar ik tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs van effectiviteit heb gezien, wel van het tegendeel. En dan ook nog dat verschrikkelijke schipperen met uurtjes er bij en er af terwijl dat eerder echt niet kon. Fuck off. En twee is de sluiting van de verpleeghuizen, dat kan een noodrem zijn die je voor een korte periode toepast. Maar niet als je het personeel vervolgens onbeschermd laat werken en dus het virus laat meenemen. Dan richt je heel veel schade aan voor nagenoeg nul gewin. En misschien vergeet ik er nog wel eentje, maar voor het meeste geldt dat ik niet zo zeer de invoering problematisch vindt (als je het niet probeert dan weet je ook niets) maar vooral het krampachtige vasthouden.
Dat ben ik met je eens. Die alcoholklok was het mooiste voorbeeld van het vasthouden. Ze voerde hem in toen de horeca maar tot 22.00 (?) open mocht zijn. Om te voorkomen dat mensen na het sluiten van de horeca massaal alcohol gingen kopen en thuis door gingen feesten voerde ze die in. Best iets van te begrijpen. Toen de horeca volledig op slot moest werd die alcoholklok niet opgeheven. Dus uiteindelijk een regel die nul komma nul heeft uitgehaald. Daarom heb ik ook regelmatig gestoord aan het gebrek aan onderzoek en evaluatie tijdens de hele crisis. Soms kan je best wel is denken van go werkt het wel of zijn de maatregels niet te zwaar enzovoort.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 01:22:09 #85
408813 crew  trein2000
pi_205293699
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat er in de verpleeghuizen gebeurd is, is een compleet onderbelicht drama.
Afgesloten, niemand erbij, alsof het gevangenen waren. En dan medewerkers zonder bescherming van bewoner naar bewoner laten gaan.
Ik vind dat misdadig.
Ik heb daar ook wel een mening over.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205293725
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat er in de verpleeghuizen gebeurd is, is een compleet onderbelicht drama.
Afgesloten, niemand erbij, alsof het gevangenen waren. En dan medewerkers zonder bescherming van bewoner naar bewoner laten gaan.
Ik vind dat misdadig. Letterlijk en figuurlijk hulpbehoevende mensen laten stikken.
Klopt, dat was een verschrikking voor de mensen die daar woonde. Mijn moeder is jong gestorven en heeft ook een tijdje in een verpleegtehuis gelegen. Ik ben blij dat ze ruim voor de pandemie gestorven was want, die had het nooit overleeft dan. Die keek op het laats echt alleen maar uit naar bezoek.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 01:27:31 #87
236264 crew  capricia
pi_205293728
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik heb daar ook wel een mening over.
Ja ik stop daarover. Word er gewoon weer boos van. Wat daar gebeurd is.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 01:27:33 #88
408813 crew  trein2000
pi_205293729
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:21 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens. Die alcoholklok was het mooiste voorbeeld van het vasthouden. Ze voerde hem in toen de horeca maar tot 22.00 (?) open mocht zijn. Om te voorkomen dat mensen na het sluiten van de horeca massaal alcohol gingen kopen en thuis door gingen feesten voerde ze die in. Best iets van te begrijpen. Toen de horeca volledig op slot moest werd die alcoholklok niet opgeheven. Dus uiteindelijk een regel die nul komma nul heeft uitgehaald. Daarom heb ik ook regelmatig gestoord aan het gebrek aan onderzoek en evaluatie tijdens de hele crisis. Soms kan je best wel is denken van go werkt het wel of zijn de maatregels niet te zwaar enzovoort.
Dat was inderdaad een heel typerend voorbeeld. Zijn er overigens meer van, de horeca om 1 uur dicht? Alsjeblieft zeg, dat is ook puur omdat Hugo het eng vindt om de eindtijd los te laten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205293737
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat er in de verpleeghuizen gebeurd is, is een compleet onderbelicht drama.
Afgesloten, niemand erbij, alsof het gevangenen waren. En dan medewerkers zonder bescherming van bewoner naar bewoner laten gaan.
Ik vind dat misdadig. Letterlijk en figuurlijk hulpbehoevende mensen laten stikken.
De hoogbejaarden in de verpleeghuizen zijn in eenzame opsluiting gegaan om eenzaam en alleen te creperen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 01:46:35 #90
236264 crew  capricia
pi_205293776
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 01:29 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
De hoogbejaarden in de verpleeghuizen zijn in eenzame opsluiting gegaan om eenzaam en alleen te creperen.
Het beperkte zich niet tot hoogbejaarden alleen.
Heel triest wat er gebeurd is.
Definitely not CIA
pi_205294272
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:21 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tja ik sta hier niet van te kijken eigenlijk. Zat mensen ook die hier voor gewaarschuwd hadden. Leuk plaatje nog om te zien hoeveel schade is veroorzaakt in verschillende landen.
[ afbeelding ]
Ik hoop dat er heel wat mensen langzaam gaan denken over alle schade die ze hebben aangericht. Waarschijnlijk meer dan het virus ooit kon aanrichten.
Ach die kinderen moeten niet piepen, cursus weerbaarheid is nodig voor die rubberen tegel generatie.
  zondag 10 juli 2022 @ 10:47:28 #92
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205294952
Maar we evalueren niet tijdens de crisis en we evalueren dus ook niet na de crisis?

En maar weer verbaasd zijn dat de burger steeds verder afdrijft van de politiek.
pi_205295128
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar we evalueren niet tijdens de crisis en we evalueren dus ook niet na de crisis?

En maar weer verbaasd zijn dat de burger steeds verder afdrijft van de politiek.
Ja, dat is inderdaad weer een nieuw dieptepunt. Weigeren te evalueren en de effectiviteit van specifieke maatregelen te onderzoeken.

Hier in het topic lees je het ook wel eens, "ja het pakket werkte toch", zonder enig oog voor de impact van sommige maatregelen versus wat deze maatregelen opbrengen.
  zondag 10 juli 2022 @ 11:15:13 #94
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_205295244
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar we evalueren niet tijdens de crisis en we evalueren dus ook niet na de crisis?

En maar weer verbaasd zijn dat de burger steeds verder afdrijft van de politiek.
Corona gaat toch nooit meer weg. Zolang er nog wat experts zijn die het einde van de wereld voorspellen (en die zullen er de komende jaren nog wel zijn, want relevantie en geld etc) hebben ze altijd een basis om te zeggen dat we nu nog steeds midden in de crisis zitten en dat echte evaluatie later ook gewoon kan.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 13:11:43 #95
5428 crew  miss_sly
pi_205296255
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik wilde je 2 jaar na dato toch nog even gelijk geven. :D _O-
Wel eens.
Ik de k nog steeds niet dat hij bewust alle regels aan zijn laars heeft gelapt, maar achteraf de k ik ook wel dat hij had moeten opstappen, hoor @trein2000
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 13:25:49 #96
408813 crew  trein2000
pi_205296406
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wel eens.
Ik de k nog steeds niet dat hij bewust alle regels aan zijn laars heeft gelapt, maar achteraf de k ik ook wel dat hij had moeten opstappen, hoor @:trein2000
Definieer: “bewust”. Nee ik geloof inderdaad ook niet dat hij ‘s ochtends is opgestaan met de gedachte “ik ga mijn hele gastengroep Corona bezorgen” maar hij heeft er ook wel bijzonder weinig aan gedaan om het te voorkomen.
Hij stond ja te knuffelen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 13:26:41 #97
408813 crew  trein2000
pi_205296410
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar we evalueren niet tijdens de crisis en we evalueren dus ook niet na de crisis?

En maar weer verbaasd zijn dat de burger steeds verder afdrijft van de politiek.
“Evalueren doen we achteraf” werd stilletjes “gedane zaken nemen geen keer”
Hier niet voorspeld hoor, heus niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 13:32:35 #98
5428 crew  miss_sly
pi_205296478
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Definieer: “bewust”. Nee ik geloof inderdaad ook niet dat hij ‘s ochtends is opgestaan met de gedachte “ik ga mijn hele gastengroep Corona bezorgen” maar hij heeft er ook wel bijzonder weinig aan gedaan om het te voorkomen.
Hij stond ja te knuffelen.
Ik denk echt wel dat hij van plan was om het netjes te houden conform de geldende maatregelen. Maar zoiets is bij zo’n gelegenheid vrijwel niet te doen natuurlijk, dat had hij kunnen bedenken van tevoren. En ook dat hij in de spotlights stond en de kans dat er iemand graag wilde vastleggen dat het mis is, had hij ook kunnen incalculeren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 13:34:24 #99
408813 crew  trein2000
pi_205296497
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk echt wel dat hij van plan was om het netjes te houden conform de geldende maatregelen. Maar zoiets is bij zo’n gelegenheid vrijwel niet te doen natuurlijk, dat had hij kunnen bedenken van tevoren. En ook dat hij in de spotlights stond en de kans dat er iemand graag wilde vastleggen dat het mis is, had hij ook kunnen incalculeren.
Dat verhaal vindt ik plausibel als het louter om afstand zou gaan. Maar handen schudden en knuffelen, dat doe je echt bewust hoor.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator zondag 10 juli 2022 @ 13:37:00 #100
5428 crew  miss_sly
pi_205296521
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat verhaal vindt ik plausibel als het louter om afstand zou gaan. Maar handen schudden en knuffelen, dat doe je echt bewust hoor.
Of bewust niet, wat het plan kan zijn geweest.

Ik denk dat ie onnadenkend en naïef is geweest. Niet bewust dus van plan om het verkeerd te doen.

Neemt niet weg dat het verkeerd ging en daarmee zijn geloofwaardigheid inderdaad toch wel down the drain ging. Heb ik toen wel verkeerd gezien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')