abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205278659
Net zoals half Nederland loopt aankomende maand ons vaste energiecontract af. We worden bij Vandebron van 150 naar 535 euro per maand opgewaardeerd bij gelijkblijvend verbruik. Uiteraard zijn we alvast gaan zoeken wat onze opties zijn.

Op prijsvergelijkers komen er een aantal budgetleveranciers uit waar ik hetzelfde verbruik voor ~300 euro per maand kan afnemen. Nu was mijn plan om, aangezien ze toch allemaal variabele contracten aan te bieden gewoon voor de puur goedkoopste aanbieder te gaan - een budgetleverancier waarschijnlijk.

Ik weet dat deze vrij makkelijk failliet 'kunnen' gaan, maar als ik mijn voorschot zo laag mogelijk houd zodat er geen openstaande posten van hen t.o.v. mij zijn en het verschil tussen voorschot en daadwerkelijk verbruikte energiekosten apart zet, wat loop ik dan nog voor risico? Als zij failliet gaan heb ik met 3 klikken weer een nieuw energiecontract afgesloten lijkt me.

Ik heb het gevoel dat ik hier iets over het hoofd moet zien, want iedereen waarschuwt voor faillisement van budgetleveranciers. Maar ik zie op deze manier het risico niet. Iemand nog wijsheid? Het verschil in gasprijs is > 1 euro met Vandebron, dus het loont ook echt wel in de wintermaanden.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 17:32:59 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205278955
The love you take is equal to the love you make.
pi_205279033
Na een failissement zit je een maand vast aan degene die het overneemt tegen zijn zelfbedachte tarieven.

Waarschijnlijk verbruik je in de zomer maar een fractie van de kosten die je hebt in de winter. Deze maanden betaal je dus flink teveel tov je verbruik. Als je leverancier in okt/nov failliet gaat kan je toch teveel hebben betaald deze maanden tov je werkelijke verbruik. Dat geld kan je kwijt zijn.

Variabele tarieven kunnen maandelijks aangepast worden waardoor je maandbedrag in de winter enorm kan stijgen omdat dan de tarieven verhoogd kunnen worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205279070
quote:
Thanks! Dit had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken :D
pi_205279121
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Na een failissement zit je een maand vast aan degene die het overneemt tegen zijn zelfbedachte tarieven.
Goede, dat is inderdaad wel waar.

quote:
Waarschijnlijk verbruik je in de zomer maar een fractie van de kosten die je hebt in de winter. Deze maanden betaal je dus flink teveel tov je verbruik. Als je leverancier in okt/nov failliet gaat kan je toch teveel hebben betaald deze maanden tov je werkelijke verbruik. Dat geld kan je kwijt zijn.
Dat is waar, maar ik probeer dan ook mijn voorschot zo laag mogelijk te houden als dat ze toestaan. Bij Vandebron kon je het elke maand wijzigen. Ik zou dan inderdaad in de aankomende maanden zo min mogelijk betalen en richting de winter opwaarderen naar wat mijn daadwerkelijke verbruik kost. Ik vind het niet erg om er wat tijd aan kwijt te zijn om dat in de gaten te houden, we hebben het toch wel over absurde bedragen op het moment.
pi_205279155
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:44 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Goede, dat is inderdaad wel waar.
[..]
Dat is waar, maar ik probeer dan ook mijn voorschot zo laag mogelijk te houden als dat ze toestaan. Bij Vandebron kon je het elke maand wijzigen. Ik zou dan inderdaad in de aankomende maanden zo min mogelijk betalen en richting de winter opwaarderen naar wat mijn daadwerkelijke verbruik kost. Ik vind het niet erg om er wat tijd aan kwijt te zijn om dat in de gaten te houden, we hebben het toch wel over absurde bedragen op het moment.
Dan kan je net zo goed dynamisch tarieven nemen. Dan betaal je wat je werkelijk verbruikt elke maand en veranderen de tarieven per uur.
Soms kan je geld krijgen als je elektriciteit verbruikt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205279170
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan kan je net zo goed dynamisch tarieven nemen. Dan betaal je wat je werkelijk verbruikt elke maand en veranderen de tarieven per uur.
Soms kan je geld krijgen als je elektriciteit verbruikt.
Serieus? Dat hele concept ken ik niet. Tot ongeveer een half jaar geleden hield ik me precies 1x per 3 jaar bezig met energietarieven :+ Maar interessant, ik ga eens zoeken!
  vrijdag 8 juli 2022 @ 18:14:27 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205279692
Hoe hoog is je verbruik wel niet dat je met de huidige prijzen van 150 naar 550 gaat?

Of zit die vandebron gewoon idioot hoog qua prijzen? afaik is rond de 35 a 40 per kwh en 1,50 per m3 wel een beetje 'normaal' nu ?
Dum de dum
pi_205279934
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 18:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Hoe hoog is je verbruik wel niet dat je met de huidige prijzen van 150 naar 550 gaat?

Of zit die vandebron gewoon idioot hoog qua prijzen? afaik is rond de 35 a 40 per kwh en 1,50 per m3 wel een beetje 'normaal' nu ?
Ooh, nee ik krijg als aanbod 50ct per kwh en 2,72 voor m3 (ik verbruik 4000kwh en 1100 m3 gas per jaar, geen zonnepanelen en afgelopen jaar behoorlijk wat geisoleerd in de kruipruimtes). 1.50 per m3 krijg ik in de vergelijkers er zo snel niet uit - heb je een partij die dat aanbiedt?
  vrijdag 8 juli 2022 @ 20:07:16 #10
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_205280943
Ga niet naar Mega. Je krijgt geen login en kunt dus niets zelf regelen of nakijken. Je kunt hen alleen bereiken door een webformulier in te vullen. Ik heb dat 6 en 2 weken geleden gedaan en nog geen antwoord.
Spoilers!
pi_205356823
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 18:14 schreef Fe2O3 het volgende:

1,50 per m3? Dat is helaas verre van realistisch op dit moment.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_205356920
Grootte kans dat de goedkoopste failliet gaat in December en dat je dan bij de duurste mag aansluiten.
.
pi_205357659
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 07:31 schreef Fer het volgende:
Grootte kans dat de goedkoopste failliet gaat in December en dat je dan bij de duurste mag aansluiten.
Nee de koper verdrievoudigd de prijs en dan moet je verplicht de eerste maand geen 800 euro betalen (wat nu redelijk normaal is voor een wintermaand) maar 2000+ euro
pi_205385511
Update: ik heb een contract afgesloten bij ANWB energie, die schatting lag ~150e lager dan die van Vandebron. Dit gaat inderdaad op kostprijs van stroom/gas, dus variabel. Mijn man heeft iets gemaakt waardoor ik een seintje via Slack krijg als de prijs lager ligt dan het gemiddelde, en als de prijs negatief is (dus geld terugkrijgen om stroom te gebruiken).

Bottom line is dat er dus meer overdag gaat plaatsvinden dan 's avonds, want dan is stroom 'duur'. Ik werk vanuit huis dus dat is voor mij verder geen probleem. Volgende maand gaan we over dus ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken en of we er daadwerkelijk wat op besparen. Het contract is maandelijks opzegbaar dus als het niet bevalt kan ik altijd nog overstappen.

Voor de liefhebbers: dit is de pagina waar ANWB de dynamische tarieven op weergeeft: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

[ Bericht 13% gewijzigd door kirsten. op 19-07-2022 08:54:00 ]
pi_205393163
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 08:38 schreef kirsten. het volgende:
Update: ik heb een contract afgesloten bij ANWB energie, die schatting lag ~150e lager dan die van Vandebron. Dit gaat inderdaad op kostprijs van stroom/gas, dus variabel. Mijn man heeft iets gemaakt waardoor ik een seintje via Slack krijg als de prijs lager ligt dan het gemiddelde, en als de prijs negatief is (dus geld terugkrijgen om stroom te gebruiken).

Bottom line is dat er dus meer overdag gaat plaatsvinden dan 's avonds, want dan is stroom 'duur'. Ik werk vanuit huis dus dat is voor mij verder geen probleem. Volgende maand gaan we over dus ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken en of we er daadwerkelijk wat op besparen. Het contract is maandelijks opzegbaar dus als het niet bevalt kan ik altijd nog overstappen.

Voor de liefhebbers: dit is de pagina waar ANWB de dynamische tarieven op weergeeft: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
ook deze leverancier houdt zich helaas niet aan de wet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')