abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:01:04 #126
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205277493
Courgette aan plakjes snijden, in een beslagje en dan bakken,
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:01:56 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205277506
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

8)7
ja en niet willen luisteren, en een jaar later weer.
pi_205277526
Mensen, nog drie weken en het is vakantie O+ Ik heb een bak voorpret op het moment met het uitzoeken van alle leuke foto-stopjes onderweg tussen de hotels :9 En daarna moet ik nog aan de bak met de fotolocaties in Slowakije O+

Maar nu eerst geitenhamburgers maken van het gehakt dat schoonmoeders blijkbaar mee heeft genomen uit Slowakije :Y) Stond vanmorgen om 3:30 op de stoep. Het grote voordeel: we weten nu dat de deurbel heel hard door het hele huis klinkt :+ Ook midden in de nacht :+ Dus ik kan nu altijd G wakker krijgen als ik mijn sleutels 's morgens om 5 uur vergeet mee te nemen :+
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:10:55 #129
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205277622
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:42 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Courgettesoep heb ik ook nog op de planning. Andere courgetteideeen zijn ook welkom, want ik oogst er momenteel twee per dag.
Courgette 'koekjes' van geraspte courgette ei en bloem lekker met tzaziki.

Courgette frituren is ook erg lekker :9

En wat Lucky zegt, ik ga ze dit jaar ook eens drogen en op die manier bewaren.
pi_205277648
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Drogen. Dan kan je in de winter nog meer courgette eten :')

Courgettecake/brood is ook best lekker. Verder natuurlijk vullen, grillen, ratatouille, soep, courgetti, de quiche van @:candaasje, hasselback.
Maar die gedroogde courgettes, hoe gebruik je die later? In water laten wellen?
Ik rasp ze wel en vries dat in en maak er dan 's winters soep van.
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:15:57 #131
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_205277663
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:13 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar die gedroogde courgettes, hoe gebruik je die later? In water laten wellen?
Ik rasp ze wel en vries dat in en maak er dan 's winters soep van.
Je kunt ze wellen inderdaad. Ik las laatst van iemand die soepen en sauzen dikker maakte door er gedroogde groenten door te doen.
Spoilers!
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:17:43 #132
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205277674
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Je kunt ze wellen inderdaad. Ik las laatst van iemand die soepen en sauzen dikker maakte door er gedroogde groenten door te doen.
Ja dan maak je poeder van je gedroogde groentes. Als ik echt veel heb doe ik dat ook.
pi_205277706
Ik heb wel eens bouillon poeder gemaakt van gedroogde groenten. Maar sauzen dikker maken met groenten vind ik eigenlijk wel een heel fijn plan.
We have far more in common than that which devides us..
pi_205277768
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:44 schreef fietsie het volgende:
Aangaande m'n meeloop ochtend en mijn verbazing over de motivatie van de betreffende artsen; voor mij lag dit vooral in het feit dat geen enkele van de casussen vanmorgen over genezing, of op z'n minst gedeeltelijk herstel ging.
In de neuro-oncologie is dat ook zo, zo'n heftig beroep lijkt me dat. Maar in alle eerlijkheid zitten er in mijn caseload ook maar weinig mensen die curatief behandeld worden. Ik heb drie smaakjes: in <3 jaar dood, over 10-15 jaar dood of de rest van hun leven epilepsie. Om het makkelijk te maken hebben de eerste groepen soms ook epilepsie en aan epilepsie kan je ook doodgaan, maar dat gebeurt wat minder vaak ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:30:05 #135
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_205277798
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:17 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Ja dan maak je poeder van je gedroogde groentes. Als ik echt veel heb doe ik dat ook.
Nee, dat was wel van stukjes. Hij wilde eerst wellen en bedacht toen dat dat onzin was. Hij hoefde daarna zijn saus ook niet meer in te laten koken.
Spoilers!
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:34:33 #136
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205277851
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:27 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In de neuro-oncologie is dat ook zo, zo'n heftig beroep lijkt me dat. Maar in alle eerlijkheid zitten er in mijn caseload ook maar weinig mensen die curatief behandeld worden. Ik heb drie smaakjes: in <3 jaar dood, over 10-15 jaar dood of de rest van hun leven epilepsie. Om het makkelijk te maken hebben de eerste groepen soms ook epilepsie en aan epilepsie kan je ook doodgaan, maar dat gebeurt wat minder vaak ;)
Ik vind het vanwege mijn rol / taken / functie van belang met regelmaat dit soort ochtenden / middagen in te plannen. Ik heb toch vaak een zekere invloed in besluitvorming die maakt dat ik me niet moet / mag / kan onttrekken aan "die kant" van het zorgproces.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:45:10 #137
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205277966
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:27 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In de neuro-oncologie is dat ook zo, zo'n heftig beroep lijkt me dat. Maar in alle eerlijkheid zitten er in mijn caseload ook maar weinig mensen die curatief behandeld worden. Ik heb drie smaakjes: in <3 jaar dood, over 10-15 jaar dood of de rest van hun leven epilepsie. Om het makkelijk te maken hebben de eerste groepen soms ook epilepsie en aan epilepsie kan je ook doodgaan, maar dat gebeurt wat minder vaak ;)
Neuro-oncologie is prachtigste groep om mee te werken. Ja men heeft een einde en vaak tijdens het zorgtraject, en tegelijkertijd kun je ongelooflijk veel toevoegen aan dat einde.
Sterker nog, meeste zorg is helemaal niet curatief en dat hoeft ook niet. Mag wmb veel meer naar preventie en care/coping gaan.

Sander de Hosson schrijft en vertelt daar vanuit longgeneeskunde en levenseinde-ervaringen ook prachtig over O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205278022
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:45 schreef Molo het volgende:

[..]
Neuro-oncologie is prachtigste groep om mee te werken. Ja men heeft een einde en vaak tijdens het zorgtraject, en tegelijkertijd kun je ongelooflijk veel toevoegen aan dat einde.
Sterker nog, meeste zorg is helemaal niet curatief en dat hoeft ook niet. Mag wmb veel meer naar preventie en care/coping gaan.

Sander de Hosson schrijft en vertelt daar vanuit longgeneeskunde en levenseinde-ervaringen ook prachtig over O+
Dat weet ik, ik maak daar zelf ook regelmatig deel van uit. Maar elke dag alleen maar werken met mensen met een (fors) verkorte levensverwachting heeft ook wel zijn weerslag. Meet ik af aan langdurig uitvallende collega's ;) Werken met mensen die gaan sterven maakt inderdaad dat er heel veel ruis wegvalt en dat je bezig bent met wat er écht toe doet, maar het vraagt ook echt wel zelfzorg. De meest aangrijpende verhalen vind ik overigens de mensen bij wie het niet goed zit in dat wat er toe doet. Die op hun sterfbed verwikkeld zijn in familieruzies of huiselijk geweld ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 08-07-2022 16:54:28 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:51:18 #139
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205278047
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:49 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat weet ik, ik maak daar zelf ook regelmatig deel van uit. Maar elke dag alleen maar werken met mensen met een (fors) verkorte levensverwachting heeft ook wel zijn weerslag. Meet ik af aan langdurig uitvallende collega's ;) Werken met mensen die gaan sterven maakt inderdaad dat er heel veel ruis wegvalt en dat je bezig bent met wat er écht toe doet, maar het vraagt ook echt wel zelfzorg. De meest ingrijpende verhalen vind ik overigens de mensen bij wie het niet goed zit in dat wat er toe doet. Die op hun sterfbed verwikkeld zijn in familieruzies of huiselijk geweld ;(
Ja klopt
Moet zeggen dat ik een broertje dood had aan protocollen en er graag lekker omheen werkte. Meer voldoening voor patiënten en omgeving en vooral ook voor mezelf. Maar niet iedereen heeft die luxe of durft die te pakken.
Zoals mijn manager ooit complimenteus zei 'je bent een draak om mee te werken, maar blijf vooral zo' O+
Doe nu natuurlijk wel heel wat anders maar dat lag niet aan hem :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205278098
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:51 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja klopt
Moet zeggen dat ik een broertje dood had aan protocollen en er graag lekker omheen werkte. Meer voldoening voor patiënten en omgeving en vooral ook voor mezelf. Maar niet iedereen heeft die luxe of durft die te pakken.
Zoals mijn manager ooit complimenteus zei 'je bent een draak om mee te werken, maar blijf vooral zo' O+
Doe nu natuurlijk wel heel wat anders maar dat lag niet aan hem :D
Oh, ik gniffel ook altijd bij protocollen. Om een andere reden denk ik, maar je hebt van die prachtige behandelplannen voor psychische klachten. Dei dan veronderstellen dat mensen hun afspraken onthouden, hun huiswerkopdrachten kunnen onthouden en uitvoeren, hun aandacht 45 minuten bij mij kunnen houden, uit hun woorden kunnen komen O+

Improviseren en maatwerk ^O^
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:56:25 #141
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205278150
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:54 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Oh, ik gniffel ook altijd bij protocollen. Om een andere reden denk ik, maar je hebt van die prachtige behandelplannen voor psychische klachten. Dei dan veronderstellen dat mensen hun afspraken onthouden, hun huiswerkopdrachten kunnen onthouden en uitvoeren, hun aandacht 45 minuten bij mij kunnen houden, uit hun woorden kunnen komen O+

Improviseren en maatwerk ^O^
Ja echt hč, iets met gezond verstand bij het ontwerp *)

Ik riep ook altijd dan dat degene die dat allemaal kon, hier niet kwam, want dan had ie de zorg ook niet nodig die we boden :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205278196
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:42 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Courgettesoep heb ik ook nog op de planning. Andere courgetteideeen zijn ook welkom, want ik oogst er momenteel twee per dag.
Ik vond courgette zoetzuur inmaken wel lekker.
https://www.landleven.nl/(...)rgettes-in-zoetzuur/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205278260
Ik plaats van kilo's courgettes steek ik tegenwoordig mijn energie in kilo's bessen. Maar daar krijg ik dan ook weer energie van. Vanochtend even een kwartiertje plukken en dan hebben we dit voor in de fruitsalade:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205278302
quote:
17s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:01 schreef sigme het volgende:
Ik plaats van kilo's courgettes steek ik tegenwoordig mijn energie in kilo's bessen. Maar daar krijg ik dan ook weer energie van. Vanochtend even een kwartiertje plukken en dan hebben we dit voor in de fruitsalade:
[ afbeelding ]
:9~ :9~ :9~
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 juli 2022 @ 17:12:12 #145
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_205278543
Het was perfect wandelweer O+. En een fijne tocht. Iig een stuk leuker dan het vorige stuk door de Betuwe.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 8 juli 2022 @ 17:22:45 #146
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205278790
quote:
17s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:01 schreef sigme het volgende:
Ik plaats van kilo's courgettes steek ik tegenwoordig mijn energie in kilo's bessen. Maar daar krijg ik dan ook weer energie van. Vanochtend even een kwartiertje plukken en dan hebben we dit voor in de fruitsalade:
[ afbeelding ]
Prachtig!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205278858
Ik wil bij @sigme wonen! Of in elk geval elke dag een bessensalade :9~
  vrijdag 8 juli 2022 @ 17:27:43 #148
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205278869
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nee, dat was wel van stukjes. Hij wilde eerst wellen en bedacht toen dat dat onzin was. Hij hoefde daarna zijn saus ook niet meer in te laten koken.
Oh ja natuurlijk zo werkt het ook!
Nja ik ga dus sowieso aan de gang met gedroogde courgette.

Gister 7 potten rode kool geweckt :9
pi_205279139
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:08 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Dat geldt eigenlijk wel voor veel veel ziektes en aandoeningen. Roken is natuurlijk wel vragen om longproblemen, maar het is ook niet zelden een puberale beslissing ooit geweest te beginnen (niet slim, maar zeker een aantal jaar terug vrij normaal) en de pech is dat het echt enorm verslavend is.

Maar er zijn natuurlijk wel meer sluipmoordenaars die we zelf alle kansen geven. Kijk naar het eetpatroon van veel mensen. Het oorzakelijk verband is lastiger aan te tonen dan met rokers, maar hart en vaatziekten zijn natuurlijk echte killers en eigenlijk vaak (deels) te voorkomen.

En zo zijn er veel ziekten en aandoeningen die eigenlijk wel (deels) eigen 'keuze' zijn. Hoewel niemand kiest voor een ziekte natuurlijk.

Dus laat ik het zo zeggen; domme keuzes uit het verleden zouden mij als arts (als ik dat zou zijn) niet zozeer ontmoedigen. Mogelijk wel hoe volhardend mensen in die domme keuzes maken kunnen blijven. Dat weer wel vrees ik, ook al weet ik dat gedrag veranderen moeilijk kan zijn.

Wat ik nooit volledig heb kunnen begrijpen echter, zijn de longartsen die roken. Ik vond dat zo bizar om te zien. :D
Er is ook een duidelijk oorzakelijk verband tussen alcoholconsumptie en mond/keel/slokdarm/maagkankers, en tussen UV-blootstelling en huidkanker. Ik heb wat wetenschappelijk onderzoek naar oorzaken van kanker gelezen en aan meegeholpen, en je kunt dus zonder te weten wat die persoon in z'n leven allemaal heeft uitgespookt al aan het type kanker (in het DNA) zien of er alcohol, roken, luchtvervuiling of UV in het spel waren.
Maar ik ben ook vooral simpelweg heel veel domme pech tegengekomen. Of domme pech dat je ouders je toevallig opgezadeld hebben met aanleg voor kanker. Er zijn meer vormen van erfelijke kanker dan de meeste mensen zich realiseren.

Artsen die roken... Ik denk dat a) artsen ook maar mensen zijn en b) arts zijn best wel een stressvol beroep is waardoor mensen gaan voor ongezonde manieren om met die stress om te gaan. Plus dat je om succesvol arts te zijn vaak ook een zekere hoeveelheid "lak aan dingen" moet hebben, anders word je knettergek, dus dat ze ook lak hebben aan dat roken een heel stom idee is?
De geneeskundestudenten staan er hier bekend om dat ze de grootste zuiplappen zijn. Deels omdat ze meer uit een ballen/corpscultuur komen dan veel van de andere studierichtingen, deels omdat ze meer kliekjes lijken te vormen die op sommige momenten van het jaar helemaal los gaan.
pi_205279180
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hij is in 1996 geplaatst en daarna niet onderhouden. Het zijn twee betonnen tanks van 3 kuub in tank 1 komt het vuil water aan, daar gaan bacteriën er mee aan de slag. Het schonere water gaat dan naar tank 2A voor meer afbraak door bacteriën, dan is het al best helder water. Daarna naar tank 2B voor hetzelfde verhaal. Nadat het een tijdje daarin heeft gezeten, is het vrij helder water dat wordt geloosd in de sloot.
Op dit moment worden de tanks gevuld met slootwater om te zorgen dat de tanks niet kunnen gaan drijven door druk van het grondwater.

We zijn helemaal onderdeel van de kringloop hier :D
Maar waarom moest de tank dan leeggemaakt worden als die normaal gesproken zichzelf schoonmaakt? Of blijft er prut op de bodem liggen en wordt alleen het water geloosd? Was de tank sinds 1996 niet meer geleegd?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')