Heeft die geen Skoda of Seat-zus die nog wel te koop is?quote:Op donderdag 7 juli 2022 08:55 schreef Golf8 het volgende:
De Golf 8 mag de deur uit.
Wensen:
VAG
Elektrisch
Ruimte niet van belang
Eigen oprit zonnepanelen alles
eGolf proefgereden beviel prima maar is niet meer te koop
Weet niet, de eGolf is geen EV die vanaf de grond is opgebouwd als EV en daarom zijn er nogal wat compromissen gemaakt, zoals een kleine accu, relatief zwakke motor en lage efficiëntie (Wh / km).quote:Op donderdag 7 juli 2022 09:12 schreef H_T het volgende:
[..]
Heeft die geen Skoda of Seat-zus die nog wel te koop is?
De Leon of Scala zijn nooit als EV verkocht…quote:Op donderdag 7 juli 2022 09:12 schreef H_T het volgende:
[..]
Heeft die geen Skoda of Seat-zus die nog wel te koop is?
45k + inruil Golf 8quote:Op donderdag 7 juli 2022 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Keuze zal niet zo groot zijn.
Budget?
Minimum range?
eGolf is echt retetraag, zelden zo'n langzame auto gereden.quote:Op donderdag 7 juli 2022 08:55 schreef Golf8 het volgende:
eGolf proefgereden beviel prima maar is niet meer te koop
Ik heb 3 weken terug een XC40 Recharge meegehad van de dealer in Leeuwarden.quote:Op donderdag 7 juli 2022 11:30 schreef capricia het volgende:
Volvo XC40 Recharge laatst proefgereden.
Ben ook op zoek naar een electrische opvolger voor mijn Audi. Rij ook altijd VAG.
Maar deze is het overwegen wel waard voor mij.
TS noemt "eigen zonnepanelen en eigen oprit" en dat is dan weer een behoorlijk voordeel bij een EVquote:Op donderdag 7 juli 2022 11:23 schreef B4llistic het volgende:
Waarom alleen electrisch? Zitten bijhoorlijke nadelen aan namelijk die met een paar euro extra (benzine) opgelost zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-07-2022 13:23:18 ]
quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
TS noemt "eigen zonnepanelen en eigen oprit" en dat is dan weer een behoorlijk voordeel bij een EV
Dan rij je echt goedkoop per kilometer, afgezien van de aanschafprijs.
Heb zelf eerst nog een 2e hands Plug-In Hybrid aangeschaft (waar ik 90% van m'n ritten elektrisch mee kan afleggen) maar m'n volgende wordt ook zeker 100% EV.
Lekker stekkerenNiet echt. 2 problemen;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonnepanelen leveren niet voldoende opwekking:
Even van een gemiddeld huis (gas CV, electrisch koken, dus niet eens een WP mee in de berekening!!!!) uitgaande gebruik je al snel zo'n 4000kwh/jaar. Een zonnepaneel systeem bij zo'n gemiddeld huis bestaat uit 8 tot 12 panelen. Dat systeem levert best case (12x 370wp x 0.85=) 3775kwh per jaar. Hiermee dek je dus net wel/niet het stroomverbruik van je huis zelf.
Nu ga je een EV opladen. Dat is de komende 1.5 jaar nog voordelig i.v.m. saldering maar <lees probleem 2> en.. je 12 panelen leveren geen extra stroom meer voor die EV. Je kwh's zijn al op.
Uiteindelijk ga je, binnen de levensduur van de auto, je auto moeten opladen met stroom uit het net omdat je zonnestroom al op is.
"Jaaaa maar dan leg ik extra panelen bij" Ja leuk maar dat kost ook gewoon kei harde knaken. Daarnaast 1: gaan die panelen zich steeds moeilijker terug verdienen i.v.m. afbouw saldering en daaropvolgend nummer 2: Je moet gaan laden wanneer de zon schijnt. Dat doe je zelden, of vereist op zijn minst enorme inspanning/planning. Vind je dat niet erg? Houdt dat rekening met het feit dat 12 extra zonnepanelen je weer ~3775kwh/jaar geven BEST CASE wanneer je direct de stroom gebruikt wanneer de zon schijnt. Een beetje EV slokt 70-100kwh op. Hou het even op 80kwh voor de berekening. Dat is best case 3775kwh / 80 = 47. Dat is BEST CASE minder dan 1x per week laden. In de praktijk schijnt de zon zelden en al helemaal niet wanneer je de auto gebruikt (winter, donker, slecht weer, etc) Nattevingerwerk schat ik in dat je nog geen 50% efficientie haalt en dus slechts de helft van je accu "groen" oplaad. De rest komt als vuile stroom uit het net a een huidige 35cent/kwh. Een prijs die de komende jaren door het dak zal schieten. Bij 35cent betaal je dus al 30 euro om je accu op te laden he.. voor, met huidige kwaliteit EV's ~400km rijden. Prijzig als je hier nog eens de dure aanschaf van de EV in meerekend ook.
Afbouw saldering:
Alleen de komende ~1.5 jaar nog. Daarna gaat de afbouw van de salderingsregeling hard in werking In 2024 al 22% afbouw en daarna elk jaar minimaal 10% afbouw tot 2030 helemaal niets meer. Dit zijn allen data die ruim binnen de verwachtte levensduur van een electrische auto vallen. Het is niet zo slim om een heul dure aanschaf met afschrijving van 10-15 jaar financieel technisch te berekenen met de situatie van de komende ~1.5 jaar.
Don't get me wrong #1 Ik ben niet anti EV ofzo maar het plaatje is VEEL minder rooskleurig dan het is. Een nieuwe EV kopen is/gaat simpelweg ontzettend duur zijn over gehele levensduur. Daarnaast gaat natuurlijk "de shit hits the fan" wanneer we massaal "lekker gaan stekkeren" omdat ons stroomnet hier niet voor ingericht is. Zowel in het genereren van stroom als het distribueren. Dat gaat ontzettend veel nadelen creeren de komende jaren.
Don't get me wrong #2; Benzine/Diesel rijden is/gaat ook niet goedkoper worden. Genaait worden we sowieso. Maar je bespaart mega veel centen omdat je een supermooie 2de hands wagen kan kopen voor de fractie van het geld t.o.v. een EV en je kan lekker in een aantal minuutjes 600km+ tanken i.p.v. laadpaal en stroomnet gezeik.
Gaan we uiteindelijk heel veel successvol electrificeren? Ja. Gaan we dat in de komende 10-15 jaar (levensduur auto) doen? Nee. M.a.w. laat je niet opnaaien en laat die dure early adaptor investeringen lekker achter wege. Kijk het aan, wacht het af en betaal ondertussen iets meer voor de brandstof. Dat kan men veroorloven of op zijn minst controleren. Zonnepanelen, EV's, Warmtepompen kan men over het algemeen niet veroorloven en sukkels steken zich hiervoor in de schulden of doen desinvesteringen.
Een gemiddeld huishouden verbruikt 1.169m3 aardgas en 2.479kWh stroom per jaar.quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:57 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Niet echt. 2 problemen;
Zonnepanelen leveren niet voldoende opwekking:
Even van een gemiddeld huis (gas CV, electrisch koken, dus niet eens een WP mee in de berekening!!!!) uitgaande gebruik je al snel zo'n 4000kwh/jaar.
TS heeft niets gezegd over aantallen zonnepanelen, dus daar kan ik weinig over zeggen.quote:Een zonnepaneel systeem bij zo'n gemiddeld huis bestaat uit 8 tot 12 panelen. Dat systeem levert best case (12x 370wp x 0.85=) 3775kwh per jaar. Hiermee dek je dus net wel/niet het stroomverbruik van je huis zelf.
Nu ga je een EV opladen. Dat is de komende 1.5 jaar nog voordelig i.v.m. saldering maar <lees probleem 2> en.. je 12 panelen leveren geen extra stroom meer voor die EV. Je kwh's zijn al op.
Uiteindelijk ga je, binnen de levensduur van de auto, je auto moeten opladen met stroom uit het net omdat je zonnestroom al op is.
"Jaaaa maar dan leg ik extra panelen bij" Ja leuk maar dat kost ook gewoon kei harde knaken. Daarnaast 1: gaan die panelen zich steeds moeilijker terug verdienen i.v.m. afbouw saldering en daaropvolgend nummer 2: Je moet gaan laden wanneer de zon schijnt. Dat doe je zelden, of vereist op zijn minst enorme inspanning/planning. Vind je dat niet erg? Houdt dat rekening met het feit dat 12 extra zonnepanelen je weer ~3775kwh/jaar geven BEST CASE wanneer je direct de stroom gebruikt wanneer de zon schijnt. Een beetje EV slokt 70-100kwh op. Hou het even op 80kwh voor de berekening. Dat is best case 3775kwh / 80 = 47. Dat is BEST CASE minder dan 1x per week laden. In de praktijk schijnt de zon zelden en al helemaal niet wanneer je de auto gebruikt (winter, donker, slecht weer, etc) Nattevingerwerk schat ik in dat je nog geen 50% efficientie haalt en dus slechts de helft van je accu "groen" oplaad. De rest komt als vuile stroom uit het net a een huidige 35cent/kwh. Een prijs die de komende jaren door het dak zal schieten. Bij 35cent betaal je dus al 30 euro om je accu op te laden he.. voor, met huidige kwaliteit EV's ~400km rijden. Prijzig als je hier nog eens de dure aanschaf van de EV in meerekend ook.
Afbouw saldering:
Alleen de komende ~1.5 jaar nog. Daarna gaat de afbouw van de salderingsregeling hard in werking In 2024 al 22% afbouw en daarna elk jaar minimaal 10% afbouw tot 2030 helemaal niets meer. Dit zijn allen data die ruim binnen de verwachtte levensduur van een electrische auto vallen. Het is niet zo slim om een heul dure aanschaf met afschrijving van 10-15 jaar financieel technisch te berekenen met de situatie van de komende ~1.5 jaar.
Don't get me wrong #1 Ik ben niet anti EV ofzo maar het plaatje is VEEL minder rooskleurig dan het is. Een nieuwe EV kopen is/gaat simpelweg ontzettend duur zijn over gehele levensduur. Daarnaast gaat natuurlijk "de shit hits the fan" wanneer we massaal "lekker gaan stekkeren" omdat ons stroomnet hier niet voor ingericht is. Zowel in het genereren van stroom als het distribueren. Dat gaat ontzettend veel nadelen creeren de komende jaren.
Don't get me wrong #2; Benzine/Diesel rijden is/gaat ook niet goedkoper worden. Genaait worden we sowieso. Maar je bespaart mega veel centen omdat je een supermooie 2de hands wagen kan kopen voor de fractie van het geld t.o.v. een EV en je kan lekker in een aantal minuutjes 600km+ tanken i.p.v. laadpaal en stroomnet gezeik.
Gaan we uiteindelijk heel veel successvol electrificeren? Ja. Gaan we dat in de komende 10-15 jaar (levensduur auto) doen? Nee. M.a.w. laat je niet opnaaien en laat die dure early adaptor investeringen lekker achter wege. Kijk het aan, wacht het af en betaal ondertussen iets meer voor de brandstof. Dat kan men veroorloven of op zijn minst controleren. Zonnepanelen, EV's, Warmtepompen kan men over het algemeen niet veroorloven en sukkels steken zich hiervoor in de schulden of doen desinvesteringen.
Ik zeg wel iets over het aantal zonnepanelen en het aanschaffen van extra indien te kort. Heb je het verhaal wel gelezen? Ik denk het niet gezien de snelheid van je reactie.quote:Op donderdag 7 juli 2022 14:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
TS heeft niets gezegd over aantallen zonnepanelen.
Ik heb hier 68 zonnepanelen, wek zo'n 15.500kWh per jaar op (ze liggen niet allemaal op het zuiden), ben zo'n "sukkel" met een warmtepomp en heb een negatieve energierekening (en geen schulden).
Uiteraard wordt salderen afgebouwd maar ook dan leveren panelen nog ruim voldoende op.
Als stroom ¤0,70 per kWh gaat kosten (zoals je stelt) dan is een thuisaccu voor mij helemaal interessant straks.quote:Op donderdag 7 juli 2022 14:08 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Ik zeg wel iets over het aantal zonnepanelen en het aanschaffen van extra indien te kort. Heb je het verhaal wel gelezen? Ik denk het niet gezien de snelheid van je reactie.
Ook jij kijkt dus niet naar het complete plaatje. De aanschaf van al deze meuk heeft je een vermogen gekost. Uiteindelijk ben je gewoon net zo veel kwijt als een gasverbruikers/benzinerijder/geefheteennaam.
Is de saldering straks weg dan hou je nog maar een kabbekrats van die "gratis" 15.5k kwh over. De rest geef je weg voor een habbekrats (lees: gratis wanneer de zon schijnt omdat we te veel zonneopwekking hebben op die momenten en je er dus niks voor krijgt)
Over 5 jaar is de saldering bijna verdwenen en sta ook jij, net als ons dinosap gebruikers, te huilen bij het stopcontact/tankstation voor ~70cent/kwh wat je WP en EV in gaat.
Helaas is dit de realiteit. Ik zou het ook graag anders zien maar dit zijn de feiten en gevolgen nou eenmaal van het "groene klimaat save the world etc" beleid.
M'n energierekening is momenteel ¤650 per jaar negatief, ofwel ik betaal niets en krijg ¤650 terug.quote:Edit: Je bent je reactie al hard aan het editten om je keuzes goed te praten. Een thuisaccu? Haha laat me niet lachen. 10-12 duizend euro voor een accu om 7kwh/dag op te slaan. 7kwh/dag is een paar euro. Heb je al berekend hoe lang het duurt om die 12k terug te verdienen?
Je bent een gat aan het graven voor jezelf gast...
NU de berekening maken met kostprijzen van die toekomst werk natuurlijk niet he. De stroomprijs gaat omhoog, de thuisaccu prijs ook. Denk je nou echt dat thuisaccu verkopers apparatuur gaan verkopen die zich binnen notime terug verdient? Natuurlijk niet!!! Dan zetten ze die liever zelf neer.quote:Op donderdag 7 juli 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als stroom ¤0,70 per kWh gaat kosten (zoals je stelt) dan is een thuisaccu voor mij helemaal interessant straks.
Voor 4 maanden per jaar uiteraard totaal niet maar die overige 8 zeker wel.
En er is ook nog direct verbruik.
In de donkerste maand (december) is de opbrengst te verwaarlozen, die telt totaal niet mee.
Maar zodra de zon ook maar boven de horizon komt draait m'n warmtepomp toch deels direct op stroom uit die panelen (en ja, ik heb zowel 3-fase omvormers als een 3-fase warmtepomp dus geen boekhoudkundig verhaal).
Ik heb perfect zicht op mijn verbruik, teruglevering en directe verbruik.quote:Op donderdag 7 juli 2022 14:16 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Betreft je directe verbruik heb je gelijk. De opbrengst in wintermaanden telt niet mee. Wat je vergeet is dat juist in die wintermaanden heb jij je WP hard nodig en draait ie 24/7. Zodra die zon boven de horizon uit komt, zal je WP stroomverbruik ook weer gaan afnemen terwijl je panelen juist beginnen op te wekken... Ze werken dus zelden samen. Alleen op de zonnige droge koude dagen en daarvan hebben wij er niet zo veel helaas.
Dit slaat natuurlijk kant nog wal he.quote:Op donderdag 7 juli 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
M'n energierekening is momenteel ¤650 per jaar negatief, ofwel ik betaal niets en krijg ¤650 terug.
Als ik niets had gedaan aan deze woning in 2018 en nu de energierekening had moeten betalen, dan betaalde ik 1.450 x ¤1,85 = ¤2683 voor gas en 2.600 x ¤0,48 = ¤1.248 aan stroom, ofwel ¤3.930 per jaar.
Het verschil is nu dus ¤3930 + ¤650 = ¤4580 per jaar tussen "niets doen" en "warmtepomp + zonnepanelen".
Het is wel geldig voor dit jaar iigquote:Op donderdag 7 juli 2022 14:27 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Dit slaat natuurlijk kant nog wal he.
Van 2018 tot half 2021 was de gasprijs slechts 60-80 cent dus daar geld je berekening niet voor. Je berekening is alleen geldig van half 2021 tot start afbouw salderingsregeling. Daarna ga je elk jaar meer en meer betalen.
De gasprijs was 65cent en stroom 22 dus je rekent alsnog te ruim. Maargoed dat was het verleden. Een jaar of 2 wat slechts ~10% is van de levensduur van de installatie.quote:Op donderdag 7 juli 2022 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is wel geldig voor dit jaar iig
Maar ook bij ¤0,25 stroom en ¤0,80 aardgas geldt:
1.450 x ¤0,80 = ¤1.160 voor gas
2.600 x ¤0,25 = ¤650 aan stroom + ¤650 teruggaaf, ofwel een besparing van ¤2.460 per jaar in voorgaande jaren.
Je rijdt ongeveer 5km op 1kWh.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 10:55 schreef Golf8 het volgende:
Mooie discussie over panelen, kWh etc. (Y)
What to do….
Heb er 8 op het dak leggen… huidig verbruik per jaar kleine 1500 kWh .. is er dan nog wat over voor je EV eigenlijk?
Hoe ver kom je er puur elektrisch mee…?quote:Op zondag 10 juli 2022 13:04 schreef leolinedance het volgende:
Arteon ehybrid. Welliswaar een PHEV maar ik rijd er minimaal 50% electrisch mee. En dan rijd je in ieder geval geen SUV gedrocht.
Km of 50.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:15 schreef Golf8 het volgende:
[..]
Hoe ver kom je er puur elektrisch mee…?
Hoe ging het?quote:Op zondag 17 juli 2022 10:55 schreef Golf8 het volgende:
Dinsdag proefrit in een Skoda enyaq IV ( coupé) ben benieuwd…. ! Ook met het verschil met vw E Golf
Over het algemeen maakt het mensen zoals ik die geld zat hebben weinig uit op de lange termijn. Voorlopig is verduurzaming gewoon heel lucratief voor de portemonnee en dat gaat niet snel veranderen.quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:57 schreef B4llistic het volgende:
Zonnepanelen, EV's, Warmtepompen kan men over het algemeen niet veroorloven en sukkels steken zich hiervoor in de schulden of doen desinvesteringen.
Zeeziek zeker, ga maar eens bij BMW proefrijden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:56 schreef Golf8 het volgende:
[..]
Ja ging wel maar weet niet of dit m wordt hoor.. 🤨
Waar twijfel je aan?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 18:56 schreef Golf8 het volgende:
[..]
Ja ging wel maar weet niet of dit m wordt hoor.. 🤨
Nee hoorquote:Op dinsdag 19 juli 2022 23:37 schreef Fer het volgende:
Zeeziek zeker, ga maar eens bij BMW proefrijden.
Juist Echt een topauto...heb m ruim een half jaar en nog geen moment spijt gehad van de keuze.quote:
Juist niet hequote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:39 schreef DrDarwin het volgende:
Wensen:
VAG.
Ja dan houd het al meteen op, want zinloos.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |