abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 juli 2022 @ 00:12:52 #1
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205262830
Door bepaalde omstandigheden heb ik regelmatig een enorme knopen bende in mijn haar en is er veel wrijving waardoor het ook stuk gaat.
Ik ben inmiddels een 10/15 cm kwijt van wat mijn haar tot op mijn kont was en het is geen gelijke lengte meer (heb het hierdoor in lagen laten knippen omdat dat er nu beter uitziet)Ik zou graag weer terug willen naar haar tot op mijn kont en iig verdere slijtage zo veel mogelijk voorkomen.

De omstandigheden zijn niet te veranderen, dat zou de meest effectieve oplossing zijn natuurlijk, maar daar is niets aan te doen.

Ik zoek naar manieren om heel erg geknoopt haar te ontwarren zonder het te breken. Inmiddels zorg ik dat ik het haar met conditioner was en als het nog licht vochtig is eerst met de hand een beetje uit elkaar haal en daarna met de kam/borstel van onder naar boven werk en de grote klitten losser borstel door erin te borstelen, maar niet te trekken, niet door weerstand heen te gaan. Gewoon de knopen losser maken en dan terug naar onderen om ze zachtjes eruit te werken.
En zijn er manieren waardoor het haar minder snel in wanhopige knopen komt?

Wat de omstandigheden vervelender maakt is dat er een vrij hoge luchtvochtigheid is, waardoor het haar snel pluizig wordt en dus sneller knoopt. Zijn daar ook tips voor?

Ook zoek ik naar middelen/ manieren om het haar sterker te krijgen (ik heb vrij fijn haar, maar wel veel, alhoewel dat door deze schade ook minder wordt, wat ik ook graag wil stoppen).
Middelen/manieren om de haargroei te stimuleren zijn ook erg welkom.

Ik gebruik af en toe een haar masker, meestal maak ik die zelf, bv met goede kokosolie en honing. Ik probeer het haar niet teveel te wassen, maar dan hou ik mijn haar droog normaliter. Alleen met water wassen lijkt het enkel nog lastiger te maken.
Het haar is al jaren niet geverfd (5+ jaar) alhoewel ik heel zelden weleens tijdelijk een heel klein beetje kleur met bv koffie of rode biet.

Ik heb een voorkeur voor natuurlijke middelen en als het even kan wil ik liever geen schofterig dure middelen, omdat ik vrij lang haar heb valt zuinig in gebruik vaak wat tegen, heb meestal meer nodig (anderhalf tot dubbel) dan wat beschreven wordt waardoor dure producten wel erg duur worden. Maar ik sta wel open voor wat echt werkt als er geen goed goedkoper alternatief is.
Als ik was was ik het met bv loving blends, gewone middenmoot shampoo dus en dat werkte tot nu toe prima, het haar zag er goed uit, groeide goed en was niet overdreven kwetsbaar.
Ik heb het idee dat de hoge luchtvochtigheid het ook echt kwetsbaarder heeft gemaakt.

Het haar vlechten heb ik geprobeerd, maar dat leverde ook een enorme bende op, een vlecht die deel van een knopen bende wordt is geen pretje.
Maar ik kan alleen simpele vlechten en zeker een vlecht in de nek krijg ik niet echt strak gevlecht. Een vlecht over de schouder geeft ook teveel niet gevlecht haar erboven en naar de andere kant waardoor de vlecht opkruipt en deel van een knopen bende wordt.
Een knot is geen optie.

Ik heb eigenlijk altijd een vrij simpele borstel gehad en daarnaast een haren borstel voor het naborstelen.
Ik zie wel vanalles en de kapper had me een borstel aangeraden die ook voor nat haar geschikt was.
Zag er ongeveer zo uit:



Maar dat was drama, werkte voor geen meter en is de prullenbak in gegaan. Ik vind het prima voor een goede borstel meer geld uit te geven, maar dan moet het wel meerwaarde hebben. Ik heb geen idee, dus tips en ervaringen zijn welkom.
Tot nu toe was mijn haar eigenlijk vrij makkelijk, borstelde het eigenlijk altijd droog (het nog vochtig borstelen als het zo in de knoop zit werkt wel echt beter). Het was altijd erg stijl. Ooit in een ver verleden (25+ jaar) wilde ik een keer krullen, maar dat was binnen een week weg. Zelf thuis krullen heb ik ook al 20+ jaar geleden opgegeven, want het houdt maar zeer korte tijd omdat het erg stijl is en omdat het vrij lang is natuurlijk ook wat zwaarder is. Nu heb ik in de nek waar het haar het fijnste is en de meeste schade heeft (heb echt wat korte plukjes, huil huil) wat pijpenkrullen.

Ik ben nog niet in de overgang, ben daar nog aan de jonge kant voor en er is geen enkel verder teken dat dat mee kan spelen. Maar ik ben ook geen 20 meer. Het lijkt wel nogsteeds normaal te groeien.
Ik snap dat het ook tijd nodig heeft, ik heb langs de randen zeg maar echt kortere plukken die natuurlijk weer bij moeten groeien. Als ik nu een enkele vlecht over de schouder draag heb ik bij het andere oor losse plukjes die niet meer zover naar de andere kant kunnen zodat ze de hele dag door vast in de vlecht blijven. Maar dat is niet heel storend, staat wel ok, alsof het bewust is.

Nou, heel boekwerk zo. Wie wil meedenken aan het project red mijn lange haar? Ik wil echt graag terug naar tot op de kont en de hoeveelheid haar weer op orde krijgen.
En ik wil heel erg graag voorkomen dat ik mijn haar serieus korter moet knippen, ik vond de lange lagen al vrij traumatisch. Mijn haar is al velen jaren vrij lang, de enige reden om het wat korter te knippen was normaliter als ik erop ging zitten steeds. Naast gewoon onderhouds knipbeurten natuurlijk, maar dat was altijd zo minimaal mogelijk en deed ik zo spaarzaam mogelijk (liefste eens per half jaar, maar was afhankelijk van of het netjes bleef).
Toen ik begin 20 was heb ik het eens tot halverwege de schouderbladen laten knippen, maar ik miste het gevoel van mijn haar om me heen verschrikkelijk. Het echt lange haar is soort van deel van wie ik ben, hoort bij mij.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205263179
Waardoor slijt het? Draag je een helm? Als dat het probleem is zou je kunnen kijken naar iets van een beschermende muts voor onder de helm.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_205263207
Je doet wel heel geheimzinnig over de reden waarom het zo in de klit raakt :?

Anyway: Cowboy Magic Detangler & Shine. Te gebruiken voor paardenmanen, krullende hondenvachten én mensenhaar dat in de klit zit. Er zijn mensen die het gebruiken om er hun dreads mee uit te kammen, dus dan moeten jouw klitten ook lukken lijkt me.
pi_205263242
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:38 schreef Amsel het volgende:
Je doet wel heel geheimzinnig over de reden waarom het zo in de klit raakt :?

Anyway: Cowboy Magic Detangler & Shine. Te gebruiken voor paardenmanen, krullende hondenvachten én mensenhaar dat in de klit zit. Er zijn mensen die het gebruiken om er hun dreads mee uit te kammen, dus dan moeten jouw klitten ook lukken lijkt me.
Wat een tip _O_ Ik heb ooit (ook wegens omstandigheden :+ ) heel erg veel klitten gehad en heb zeker 2 uur op de grond gezeten in de douche met conditioner en wasverzachter.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 7 juli 2022 @ 07:54:09 #5
269689 crew  Viv
pi_205263257
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:38 schreef Amsel het volgende:
Je doet wel heel geheimzinnig over de reden waarom het zo in de klit raakt :?
Ik ben ook heel benieuwd! O-) :@
pi_205263275
Je zou na het wassen een leave in conditioner in je haar kunnen doen. Dit laat je in je haar en geeft je haar wat moisture en misschien ook wat bescherming van buiten af. Ook kan je Hierdoor makkelijker je haar kammen. Dit kan je kant en klaar kopen of zelf maken. Ik vond de Aunt Jackies Quench heel fijn, maar nu maak ik het zelf (wat niet goedkoper is denk ik, dus misschien eerst even met de kant en klare aan de slag of het wat is).

Wat betreft borstels kom ik toch weer uit op de good ol' tangle teezer. Heb er één voor nat en voor droog haar. Ook goede ervaringen met een grove kam.
pi_205263710
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:49 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Wat een tip _O_ Ik heb ooit (ook wegens omstandigheden :+ ) heel erg veel klitten gehad en heb zeker 2 uur op de grond gezeten in de douche met conditioner en wasverzachter.
Het is natuurlijk nog steeds een prutsklus die lang duurt, maar uiteindelijk gaan de klitten er wel uit zonder het haar te veel te breken :) En het laat een glad (maar niet vet) laagje achter waardoor er ook minder snel nieuwe klitten ontstaan.

Ik gebruik trouwens voor m'n dochter, die ook heel snel klitten krijgt, gewoon een leave-in conditioner van Andrélon en dat werkt voor 'gewone' klitten ook prima.
  Moderator donderdag 7 juli 2022 @ 10:17:53 #8
9859 crew  Karina
Woman
pi_205264063
Ik heb ook vaak last van klitten, vooral op de plek in mijn nek waar mijn haar bij mijn jas komt. Sinds een poosje gebruik ik Gliss Kur Liquid Silk. Op je droge haar spuiten en daarna meteen borstelen. Bij mij glijdt de borstel er zo doorheen dan.

Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 7 juli 2022 @ 11:03:16 #9
485843 crew  Jippie
pi_205264496
Als alles uit de klit is probeer dan eens shampoo/conditioner zonder siliconen.
pi_205264616
ik heb deze 8-)


Ik heb het recht om te bepalen!
pi_205264807
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2022 11:03 schreef Jippie het volgende:
Als alles uit de klit is probeer dan eens shampoo/conditioner zonder siliconen.
Of gewoon geen shampoo meer gebruiken. Alles wat kruidvat e.d. verkopen is m.i. gewoon troep.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 7 juli 2022 @ 12:03:08 #12
485843 crew  Jippie
pi_205265021
quote:
6s.gif Op donderdag 7 juli 2022 11:15 schreef Schakeltopia het volgende:
ik heb deze 8-)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hi, jij bent er ook nog *O*

Was dat een advies van kapster Shelley :P
pi_205265319
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:03 schreef Jippie het volgende:

[..]
Hi, jij bent er ook nog *O*

Was dat een advies van kapster Shelley :P
Zeker ben ik er nog! *O*

Zou graag willen zeggen dat het een tip van sjellie was, maar ik kan het niet mooier maken dan het is.
van m'n moeder :@
Ik heb het recht om te bepalen!
pi_205265698
Leuk om je verhaal te lezen; ik heb zelf ook zulk lang haar en herkende veel. :)
Al prima tips gegeven hierboven. Enige toevoeging die ik heb, is je haar niet te vaak wassen. Zeker niet als je dun haar hebt. Eén a twee keer per week met shampoo is voldoende en voorkomt ook uitdroging/pluizen.
Nog een vlecht-tip: Als je eerst een clip/staart in je haar doet na het borstelen en daarna voorover buigt zodat je haar voor je hoofd naar beneden valt, kan je gemakkelijker (en strakker) vlechten. Scheelt ook lamme armen. ;)
En dat zou ik doen voor je de 'omstandigheden' ingaat! :+

quote:
Deze smiley! _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Mammietje op 07-07-2022 13:08:50 ]
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:21:41 #15
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272894
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:30 schreef valentijn101 het volgende:
Waardoor slijt het? Draag je een helm? Als dat het probleem is zou je kunnen kijken naar iets van een beschermende muts voor onder de helm.
Het gebeurd in bed, maar als je dat zegt heb je vaak dat de focus teveel daarheen gaat.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:23:55 #16
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:38 schreef Amsel het volgende:
Je doet wel heel geheimzinnig over de reden waarom het zo in de klit raakt :?

Anyway: Cowboy Magic Detangler & Shine. Te gebruiken voor paardenmanen, krullende hondenvachten én mensenhaar dat in de klit zit. Er zijn mensen die het gebruiken om er hun dreads mee uit te kammen, dus dan moeten jouw klitten ook lukken lijkt me.
Hmmm dat heb ik zelfs.
Maar dat is wel siliconen spul, je haar wordt daar verder niet beter van.
Maar voor die nood momenten is het misschien wel een goede oplossing.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:24:56 #17
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272897
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Je zou na het wassen een leave in conditioner in je haar kunnen doen. Dit laat je in je haar en geeft je haar wat moisture en misschien ook wat bescherming van buiten af. Ook kan je Hierdoor makkelijker je haar kammen. Dit kan je kant en klaar kopen of zelf maken. Ik vond de Aunt Jackies Quench heel fijn, maar nu maak ik het zelf (wat niet goedkoper is denk ik, dus misschien eerst even met de kant en klare aan de slag of het wat is).

Wat betreft borstels kom ik toch weer uit op de good ol' tangle teezer. Heb er één voor nat en voor droog haar. Ook goede ervaringen met een grove kam.
Hoe maak je dat zelf?
Heb je recepten?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:29:21 #18
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272898
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:03 schreef Mammietje het volgende:
Leuk om je verhaal te lezen; ik heb zelf ook zulk lang haar en herkende veel. :)
Al prima tips gegeven hierboven. Enige toevoeging die ik heb, is je haar niet te vaak wassen. Zeker niet als je dun haar hebt. Eén a twee keer per week met shampoo is voldoende en voorkomt ook uitdroging/pluizen.
Nog een vlecht-tip: Als je eerst een clip/staart in je haar doet na het borstelen en daarna voorover buigt zodat je haar voor je hoofd naar beneden valt, kan je gemakkelijker (en strakker) vlechten. Scheelt ook lamme armen. ;)
En dat zou ik doen voor je de 'omstandigheden' ingaat! :+
[..]
Deze smiley! _O_
Ik was het normaal idd eens of twee keer per week. Heb het zonder shampoo geprobeerd, maar dat werkt niet. Het wordt niet zozeer vet (wel wat, maar zover ik begrijp is dat iets waar je even voorbij moet), maar onhandelbaar. Nog sneller in de klit en nog lastiger te ontwarren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cause_Mayhem op 08-07-2022 02:37:56 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205272910
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 02:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Het gebeurd in bed, maar als je dat zegt heb je vaak dat de focus teveel daarheen gaat.
Oww.... je bent een woeler! :)
Hoe slaap je er dan mee?
Ik gooi het altijd over het kussen omhoog, zodat ik (of een ander) er niet op lig.
Dat zou je ook nog met een hoge vlecht of staart kunnen overwegen.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:41:43 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272913
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 02:37 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Oww.... je bent een woeler! :)
Hoe slaap je er dan mee?
Ik gooi het altijd over het kussen omhoog, zodat ik (of een ander) er niet op lig.
Dat zou je ook nog met een hoge vlecht of staart kunnen overwegen.
Het gebeurd niet tijdens het slapen zeg maar.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205272914
Dus als ik t goed begrijp doe je je veel te lange haar t in een staart, was je t zo en vind je t raar dat je t niet meer uit elkaar krijgt :? Goh, dat zou niemand verwachten 8)7

Laat het knippen en verzorg t vanaf dan goed.
pi_205272917
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 02:41 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Het gebeurd niet tijdens het slapen zeg maar.
:D
Owwwwwww...... dan was het gewoon de klitten waard waarschijnlijk! :{w :D
Slotje! :P
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:47:47 #23
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_205272920
Teveel zaad in je haar. _O-
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:48:10 #24
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272921
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 02:41 schreef FlauwKapsel het volgende:
Dus als ik t goed begrijp doe je je veel te lange haar t in een staart, was je t zo en vind je t raar dat je t niet meer uit elkaar krijgt :? Goh, dat zou niemand verwachten 8)7

Laat het knippen en verzorg t vanaf dan goed.
Euhm nee…
Mijn haar is niet veelste lang en ik was het niet in een staart. Dat is echt een raar idee, dat doet niemand.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 02:50:02 #25
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205272923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 02:44 schreef Mammietje het volgende:

[..]
:D
Owwwwwww...... dan was het gewoon de klitten waard waarschijnlijk! :{w :D
Slotje! :P
Nou ja, om dit en de onderstaande reactie heb ik dat dus niet benoemd.
Ik wil daar de focus niet op hebben, de omstandigheden doen er niet zo toe, die zijn wat ze zijn. Ik zoek mogelijke oplossingen. Heb er gelukkig al een aantal gekregen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')