abonnement Unibet Coolblue
pi_205255950
quote:
Gas en kernenergie krijgen groen stempel van EU ondanks kritiek
06 juli 2022 13:17
Laatste update: 34 minuten geleden
De Europese Unie geeft aardgas en kernenergie een groen label. Nu beide energiebronnen officieel 'duurzaam' zijn, kunnen bedrijven makkelijker investeringen aantrekken. In het Europees Parlement is veel tegenstand tegen dit besluit.

De Europese Commissie vindt dat gas- en kerncentrales de komende jaren nodig zijn om de nog vervuilendere kolencentrales te vervangen. Dit omdat nu nog niet genoeg echt duurzame energie wordt gemaakt.

De kerncentrales, die geen broeikasgassen als CO2 uitstoten, kunnen ook daarna de energievoorziening breder en stabieler maken, denkt de commissie. Bij gascentrales is de voorwaarde opgenomen dat ze uiterlijk in 2035 moeten overschakelen op schone energie, zoals waterstof.

De tegenstanders vinden dat de overgang naar bijvoorbeeld zonne- en windenergie vertraagt als er volop geld wordt gestoken in gas- en kerncentrales. Bovendien zou Brussel nooit meer kritiek kunnen geven als een ander land een nieuwe gascentrale bouwt.

De tegenstanders kregen uiteindelijk maar 278 Europarlementariërs mee, waar ze er 353 nodig hadden om de plannen te dwarsbomen. De nationale regeringen van de EU-landen kunnen het groene label ook nog tegenhouden, maar dat lijkt nagenoeg uitgesloten. Nederland en de meeste andere lidstaten hebben hun steun al uitgesproken.
Lees hier verder: https://www.nu.nl/economi(...)ondanks-kritiek.html


(lol)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2022 15:27:40 ]
pi_205255991
Mooi, dan kunnen we nu stoppen met de peperdure op religie gebaseerde energietransitie en energie weer een stuk betaalbaarder maken voor huishoudens. Toch?
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_205256014
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:29 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi, dan kunnen we nu stoppen met de peperdure op religie gebaseerde energietransitie en energie weer een stuk betaalbaarder maken voor huishoudens. Toch?
TOCH!!!!
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 6 juli 2022 @ 15:33:04 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205256031
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:29 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi, dan kunnen we nu stoppen met de peperdure op religie gebaseerde energietransitie en energie weer een stuk betaalbaarder maken voor huishoudens. Toch?
Nee!

Vol gas doorgaan nu!

De kern van het verhaal: het geeft energie :7
pi_205256111
Typisch weer.
  woensdag 6 juli 2022 @ 15:41:25 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205256145
quote:
5s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:38 schreef Socios het volgende:
Typisch weer.
Volgende week Spaanse Pluim 40 graden. Lekker typisch weer

:T
pi_205256229
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:29 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi, dan kunnen we nu stoppen met de peperdure op religie gebaseerde energietransitie en energie weer een stuk betaalbaarder maken voor huishoudens. Toch?
met welk gas dan?
pi_205256266
Wacht even - Nederland moest toch "van het gas af"?

Dat betekent nu dus dat we van het "groen" af moeten.

Kan iemand dit nog volgen?

En hoe zit het met het verbranden van boomkorrels? Dat was in de vorige ronde nog groen, met het grappige woord "biomassa". Gaat Nederland dat nog blijven subsidiëren met miljarden euro's?

Ik ben los.
pi_205256295
Gelukkig zit er nog wat verstand.

Maar dan hoeven we dus niet meer van het gas af om de doelstellingen te halen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205256312
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:51 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
met welk gas dan?
Uit Groningen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205256343
Groningen moet weer open uiteraard. Dat handjevol boeren daar moet niet mekkeren.
pi_205257316
Werd tijd.

En nu die “van het gas af”-onzin nog de nek omdraaien en we zijn weer enigszins terug bij normaal.

Zolang we het laaghangend fruit eerst plukken, als in energie uit kolen vervangen voor energie uit gas, dan maken we grotere stappen richting een energietransitie dan dat halfbakken geouwehoer waar men nu mee bezig is.
pi_205257529
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Wacht even - Nederland moest toch "van het gas af"?

Dat betekent nu dus dat we van het "groen" af moeten.

Kan iemand dit nog volgen?

En hoe zit het met het verbranden van boomkorrels? Dat was in de vorige ronde nog groen, met het grappige woord "biomassa". Gaat Nederland dat nog blijven subsidiëren met miljarden euro's?

Ik ben los.
Zolang beleidmakers het nog maar snappen...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205257593
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zolang beleidmakers het nog maar snappen...
Ja, daar heb ik alle vertrouwen in ...

https://www.rijksoverheid(...)en-aardgasvrij-maken
pi_205257612
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:51 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
met welk gas dan?
Groningen en banden met Rusland herstellen voor het nationaal belang.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_205257640
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:58 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Ja, daar heb ik alle vertrouwen in ...

https://www.rijksoverheid(...)en-aardgasvrij-maken
Ja blijkbaar snappen ze het
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205262718
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:29 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi, dan kunnen we nu stoppen met de peperdure op religie gebaseerde energietransitie en energie weer een stuk betaalbaarder maken voor huishoudens. Toch?
Ja nu kunnen we die nieuwe centrales gewoon uit een EU potje financieren. Dan merken de huishoudens niet, dat het goed uit hun zak komt.
.
  woensdag 6 juli 2022 @ 23:52:28 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205262749
Mooi.

Kunnen we ook kappen met die onzinnig dure transitie van gashuizen naar monopolisten van warmtenetten en te dure en herriemakende warmtepompen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205262896
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 23:52 schreef Red_85 het volgende:
Mooi.

Kunnen we ook kappen met die onzinnig dure transitie van gashuizen naar monopolisten van warmtenetten en te dure en herriemakende warmtepompen.
Mooi inderdaad, scoor nog wel ff een houtkachel.
  donderdag 7 juli 2022 @ 00:37:54 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205262907
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 00:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Mooi inderdaad, scoor nog wel ff een houtkachel.
Gezellig.
Neem ik bier/wijn mee
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205263343
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Groningen en banden met Rusland herstellen voor het nationaal belang.
:')
  donderdag 7 juli 2022 @ 08:21:19 #22
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_205263379
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:51 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
met welk gas dan?
Nou, lachgas! *)
  donderdag 7 juli 2022 @ 08:28:16 #23
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_205263426
Men ziet gas, zolang de transitie loopt, als groen... Op weg naar duurzaam!

Gas brandt mooi schoon!

pi_205263555
walgelijk dit.
  donderdag 7 juli 2022 @ 08:54:42 #25
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205263560
Half bericht. Gas is pas groen als:

https://www.spglobal.com/(...)ble-finance-taxonomy
quote:
The proposal states that inclusion requires new gas-fired power or heat assets must have life-cycle emissions of below 100g CO2/kWh, or meet a number of stringent conditions and obtain a construction permit by 2030.

Gas plants must have plans to switch to renewable or low-carbon gases by the end of 2035, in line with an overall CO2 emissions threshold of 270 g/kWh or annual emissions not exceeding an average of 550 kg/kW over 20 years.

https://thundersaidenergy(...)270g-kwh-co2-target/

Hoeveel gascentrales in de EU hebben we die nu als "groen" kunnen worden bestempeld?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205263600
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:29 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mooi, dan kunnen we nu stoppen met de peperdure op religie gebaseerde energietransitie en energie weer een stuk betaalbaarder maken voor huishoudens. Toch?
Nee, want die transitie is heel hard nodig.
En dat het nu duur is heeft er weinig mee te maken.
pi_205263611
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Wacht even - Nederland moest toch "van het gas af"?

Dat betekent nu dus dat we van het "groen" af moeten.

Kan iemand dit nog volgen?

Ja....
Iedereen die zelf onderzoek doet en weet waar het om gaat snapt het nog heel goed.
Jij leest alleen dingen die geroepen worden en kijkt geen stap verder.

Gas is niet groen, dat snapt iedereen wel.
Het probleem is alleen dat heel veel EU landen, waaronder het grote Duitsland, ver achter lopen qua transitie.
En dus komen ze met dit soort onzin aanzetten ipv een land als Duitsland ook te gaan verplichten een hele grote stap te maken om de stap gas over te gaan slaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:44 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Werd tijd.

En nu die “van het gas af”-onzin nog de nek omdraaien en we zijn weer enigszins terug bij normaal.

Zolang we het laaghangend fruit eerst plukken, als in energie uit kolen vervangen voor energie uit gas, dan maken we grotere stappen richting een energietransitie dan dat halfbakken geouwehoer waar men nu mee bezig is.
Als je niet weer waar het om gaat hou je dan aub stil ipv dit soort onzin te roepen.
pi_205263616
Gas is absoluut niet groen. Dit komt gewoon omdat er veel landen zijn die nog slechter zitten dan gas.
Nederland zit om andere reden ''al'' op de stap gas. Duitsland is de grootste aanstichter voor de gas onzin omdat die echt achterlopen qua groene energie en anders veel te veel moeten doen.
Gas is gewoon slecht en dit is gewoon een politiek spel geweest.

Dat er hier domme figuren zijn die alleen krantenartikelen lezen of naar Willem Engel luisteren zegt al genoeg.
pi_205263653
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja....
Iedereen die zelf onderzoek doet en weet waar het om gaat snapt het nog heel goed.
Jij leest alleen dingen die geroepen worden en kijkt geen stap verder.

Gas is niet groen, dat snapt iedereen wel.
Het probleem is alleen dat heel veel EU landen, waaronder het grote Duitsland, ver achter lopen qua transitie.
En dus komen ze met dit soort onzin aanzetten ipv een land als Duitsland ook te gaan verplichten een hele grote stap te maken om de stap gas over te gaan slaan.
[..]
Als je niet weer waar het om gaat hou je dan aub stil ipv dit soort onzin te roepen.
Ik houd me al een paar jaar bezig met de gasmarkt, heb diverse investeringen lopen en lees me er dagelijks verder over in. Een heel aantal FOK!kers hier weten wat mijn kennis hierover is.

Je hebt een beetje een grote bek tegen de verkeerde.
pi_205263744
Het lukt niet zonder gas!!

Dan maken we gas toch groen?

Big brain time.
pi_205263751
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:16 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Ik houd me al een paar jaar bezig met de gasmarkt, heb diverse investeringen lopen en lees me er dagelijks verder over in. Een heel aantal FOK!kers hier weten wat mijn kennis hierover is.

Je hebt een beetje een grote bek tegen de verkeerde.
Is pro-gas.

Heeft investeringen in gas.

I rest my case.
pi_205263760
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:09 schreef bianconeri het volgende:
Gas is absoluut niet groen. Dit komt gewoon omdat er veel landen zijn die nog slechter zitten dan gas.
Nederland zit om andere reden ''al'' op de stap gas. Duitsland is de grootste aanstichter voor de gas onzin omdat die echt achterlopen qua groene energie en anders veel te veel moeten doen.
Gas is gewoon slecht en dit is gewoon een politiek spel geweest.

Dat er hier domme figuren zijn die alleen krantenartikelen lezen of naar Willem Engel luisteren zegt al genoeg.
Je post barst van de onwaarheden en drogredenen.

Maar vertel eens, waarom is gas ‘slecht’? :)
pi_205263769
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Is pro-gas.

Heeft investeringen in gas.

I rest my case.
Heeft zich verdiept in de energiemarkt, in het bijzonder de gasmarkt

Zag het belang van aardgas en de mogelijkheden deze zonder emissie te kunnen gebruiken in energiecentrales

Begon zich te realiseren dat deze brandstof schaars zou worden

Heeft diverse investeringen gedaan in deze markt

Je hoeft het niet zo schijnheilig te verdraaien om mij in een slecht daglicht te zetteb

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 09:54:18 ]
pi_205263772
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:36 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Je post barst van de onwaarheden en drogredenen.

Maar vertel eens, waarom is gas ‘slecht’? :)
Omdat bij de verbranding schadelijke stoffen vrij komen.

Omdat het een natuurlijke resource is die eindig is.

Omdat het boren er naar schadelijk is voor de natuur.
pi_205263776
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:38 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Heeft zich verdiept in de energiemarkt, in het bijzonder de gemarkt

Zag het belang van aardgas en de mogelijkheden deze zonder emissie te kunnen gebruiken in energiecentrales

Begon zich te realiseren dat deze brandstof schaars zou worden

Heeft diverse investeringen gedaan in deze markt

Je hoeft het niet zo schijnheilig te verdraaien om mij in een slecht daglicht te zetteb
Dat hoef ik niet te doen inderdaad, dat kun je prima zelf.
pi_205263826
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:16 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Ik houd me al een paar jaar bezig met de gasmarkt, heb diverse investeringen lopen en lees me er dagelijks verder over in. Een heel aantal FOK!kers hier weten wat mijn kennis hierover is.

Je hebt een beetje een grote bek tegen de verkeerde.
Je reactie laat anders totaal niet merken dat je er verstand van hebt.

Waarom schadelijk?
Uitlaatgassen, is eindig, aardbevingen, de boringen.

Buiten dat zijn er veel betere opties die vele malen groener zijn.
pi_205263902
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:38 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Omdat bij de verbranding schadelijke stoffen vrij komen.
Die in de nieuwe gascentrales af te vangen zijn.

quote:
Omdat het een natuurlijke resource is die eindig is.
Dat is bij zonnepanelen, windmolens of nucleaire energie net zo.

quote:
Omdat het boren er naar schadelijk is voor de natuur.
Met de technologische ontwikkelingen van tegenwoordig speelt dit ook steeds minder een rol.

Wat voornamelijk het grootste punt van aandacht moet zijn zijn methaanlekkages in pijpleidingen.
pi_205263908
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Je reactie laat anders totaal niet merken dat je er verstand van hebt.

Waarom schadelijk?
Uitlaatgassen, is eindig, aardbevingen, de boringen.

Buiten dat zijn er veel betere opties die vele malen groener zijn.
Zie hierboven
pi_205263925
Hiermee zeg ik niet dat ik tegen 100% “groene” alternatieven ben, maar voor een effectieve en realistische energietransitie is aardgas voor de komende decennia onmisbaar

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 09:59:03 ]
pi_205263927
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:56 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Die in de nieuwe gascentrales af te vangen zijn.
[..]
Dat is bij zonnepanelen, windmolens of nucleaire energie net zo.
[..]
Met de technologische ontwikkelingen van tegenwoordig speelt dit ook steeds minder een rol.

Wat voornamelijk het grootste punt van aandacht moet zijn zijn methaanlekkages in pijpleidingen.
Af te vangen. En dan? Opslaan in de grond? Dan kun je beter kernafval opslaan.

En zonne-energie en windenergie eindig? _O- juist daar is de bron eindeloos en nog zo veel te winnen in efficiënte.
pi_205263941
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Af te vangen. En dan? Opslaan in de grond? Dan kun je beter kernafval opslaan.
Ik zou me even beginnen in te lezen. Je kennis schiet echt tekort om zo een zinvolle discussie te kunnen hebben.

quote:
En zonne-energie en windenergie eindig? _O- juist daar is de bron eindeloos en nog zo veel te winnen in efficiënte.
Je begrijpt dat zonnepanelen en windmolens niet zomaar uit de lucht komen vallen en voor de productie ervan natuurlijke hulpbronnen nodig zijn?
pi_205263960
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:56 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Die in de nieuwe gascentrales af te vangen zijn.
[..]
Dat is bij zonnepanelen, windmolens of nucleaire energie net zo.
[..]
Met de technologische ontwikkelingen van tegenwoordig speelt dit ook steeds minder een rol.

Wat voornamelijk het grootste punt van aandacht moet zijn zijn methaanlekkages in pijpleidingen.
Allemaal net niets en allemaal net niet oplossingen.
Nee, het is niet zo hysterisch als dat het soms klinkt. Maar gas is absoluut geen groene energie.

De groene energie die jij benoemt worden groen opgewekt, in tegenstelling tot gas.
Probleem blijft echter inderdaad bestaan dat elk van die andere problemen veroorzaken.
Afval waar nog niets mee gedaan kan worden, je moet ze vervangen na zoveel tijd.
Worden opgebouwd met natural resources.
Kernenergie kent eigenlijk nog de minste problemen van de 3.

Dus nee het vervangen van slechte energie zoals gas is nog niet simpel, maar dat houdt niet in dat gas ineens groen is.
pi_205263973
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

En zonne-energie en windenergie eindig? _O- juist daar is de bron eindeloos en nog zo veel te winnen in efficiënte.
Lol.....

Tuinkabouter is niet helemaal ingelezen, maar jij ook niet bepaald.
Het enige punt wat je zou kunnen maken is dat je die dingen zou kunnen vervangen met duurzame materialen die makkelijk te maken zijn. En niet met grondstoffen uit de natuur die eindig zijn.
Buiten dat ze ook vrij snel vervangen moeten worden.
pi_205263988
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:01 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Ik zou me even beginnen in te lezen. Je kennis schiet echt tekort om zo een zinvolle discussie te kunnen hebben.
Waarom? Ik ben in discussie met de expert en investeerder? Die kan me dat allemaal uitleggen toch? Ik ben hier om te leren, niet om gelijk te krijgen.

quote:
Je begrijpt dat zonnepanelen en windmolens niet zomaar uit de lucht komen vallen en voor de productie ervan natuurlijke hulpbronnen nodig zijn?
Dat snap ik helemaal. Maar dat maakt niet dat de bronnen eindig zijn. Er zijn heel veel manieren om de zon en wind (en aardwarmte) te gebruiken voor de transitie. Dat gaat veel verder dan paneeltjes en molentjes.

Het enige waar we gas voor nodig hebben is om een deel van die fabrieken die produceren te laten draaien tot dat het omslagpunt is bereikt en die ook op natuurlijke bronnen draaien. Maar dat hoeft geen kwestie van decennia te zijn. We moeten alleen door durven pakken en een paar kerncentrales neerzetten.

En die weer sluiten zodra de zon en aardwarmte het oplossen.
pi_205264029
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Allemaal net niets en allemaal net niet oplossingen.
Nee, het is niet zo hysterisch als dat het soms klinkt. Maar gas is absoluut geen groene energie.

De groene energie die jij benoemt worden groen opgewekt, in tegenstelling tot gas.
Probleem blijft echter inderdaad bestaan dat elk van die andere problemen veroorzaken.
Afval waar nog niets mee gedaan kan worden, je moet ze vervangen na zoveel tijd.
Worden opgebouwd met natural resources.
Kernenergie kent eigenlijk nog de minste problemen van de 3.

Dus nee het vervangen van slechte energie zoals gas is nog niet simpel, maar dat houdt niet in dat gas ineens groen is.
Wat jij zegt klopt niet.

Je kijkt bij de productie van brood ook niet alleen naar de waardeketen van de bakker in de supermarkt, maar naar de gehele productieketen.

De productieketen van zonnepanelen, windmolens en met name accu’s, is schadelijker voor het milieu dan de gaswinning in geschikte velden met de huidige technologieën.

Ook na de levenscyclus zijn zonnepanelen en windmolens belastender voor de afvalberg dan aardgas. Enig idee hoe zonnepanelen worden afgebroken? Enig idee wat er met de wieken van windmolens wordt gedaan als deze aan het einde van hun levensduur zijn?

Ik zal je het antwoord geven: op schepen gelegd, naar Afrika verscheept, waar er honderden voetbalvelden aan grond wordt uitgegraven om deze afvalstoffen vervolgens te begraven.

Het is werkelijk waar onvoorstelbaar dat figuren als jullie anderen beschuldigen van geen kennis van zaken te hebben. Hypocriet kutvolk zijn jullie in mijn ogen, en mede de reden dat de energietransitie zo inefficiënt, roekeloos en onrealistisch verloopt.

Nogmaals mijn standpunt: energietransitie naar groene energie moet plaatsvinden, maar op een effectieve en realistische manier, en daarvoor gaat aardgas de komende decennia een onmisbare rol spelen en met de technologie van vandaag op een groene manier. Of jullie er nou wel of niet huiliehuilie om gaan doen of niet.
pi_205264039
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:56 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

Dat is bij zonnepanelen, windmolens of nucleaire energie net zo.
😂😂😂
Ja, als de zon er mee ophoudt dan hebben we niks aan de panalen. Snel wat nieuws bedenken!
Protège moi de mes désirs.
pi_205264045
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:12 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Hypocriet kutvolk zijn jullie
Ja, nu ben je wel echt af in de discussie.

Beetje preken voor eigen investeringen en dan dit soort taal, sneuneus. :')
pi_205264072
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:15 schreef arvensis het volgende:

[..]
😂😂😂
Ja, als de zon er mee ophoudt dan hebben we niks aan de panalen. Snel wat nieuws bedenken!
Ook aan jou dezelfde vraag:

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:01 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Je begrijpt dat zonnepanelen en windmolens niet zomaar uit de lucht komen vallen en voor de productie ervan natuurlijke hulpbronnen nodig zijn?
  donderdag 7 juli 2022 @ 10:21:54 #49
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205264104
Hè fijn, een beetje realisme terug in de transitie. Dat we in Nederland weigerden aardgas als transitiebrandstof te zien was echt tenenkrommend. Nog even los van het feit dat er in het begin niet eens over kernenergie gesproken mocht worden. Nu de tijd begint te knellen kunnen er gelukkig wat dogma's van tafel.

Nu de industrie en de milieuclubs nog uit het klimaatakkoord gooien. Of liever, dat akkoord opdoeken en onder stevige regie van de overheid de boel gaan regelen. En de CO2 prijs omhoog natuurlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205264109
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja, nu ben je wel echt af in de discussie.

Beetje preken voor eigen investeringen en dan dit soort taal, sneuneus. :')
Het is de waarheid. De hypocrisie waarmee mensen zoals jullie anderen bekritiseren op dit onderwerp is voor een groot deel de reden waarom we tegen de huidige problemen aanlopen.

Maargoed, volgens jou ben ik “af” in deze discussie. Bij deze houd ik het dan ook voor gezien, met als verschil tussen jou en mij dat ik gelijk ga krijgen en met een dik gevulde portemonnee en een fris geweten de lachende derde ga zijn. :W

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 10:22:15 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 11:03:24 #51
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205264498
https://energiepodium.nl/(...)een-glas-groen-water

quote:
Martien Visser concludeert dat er feitelijk bijzonder weinig reden is veel stampij te maken over de taxonomierichtlijn van de Europese Commissie, omdat die de weg baant naar zeer forse CO2-reducties.
quote:
Zo suggereerde men dat dankzij de richtlijn voortaan alle investeringen in aardgas en kernenergie groen zouden zijn. Niets is minder waar. Ieder die de moeite neemt de Annex van de richtlijn taxonomy-regulation-delegated-act-2022-631-annex-1_en.pdf (europa.eu) door te bladeren, ziet meteen dat uw nieuwe HR-ketel echt niet plotsklaps groen wordt. Ook de kerncentrale Borssele voldoet trouwens niet aan de criteria.
Rip Borssele?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205264809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:12 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Wat jij zegt klopt niet.

Je kijkt bij de productie van brood ook niet alleen naar de waardeketen van de bakker in de supermarkt, maar naar de gehele productieketen.

De productieketen van zonnepanelen, windmolens en met name accu’s, is schadelijker voor het milieu dan de gaswinning in geschikte velden met de huidige technologieën.

Ook na de levenscyclus zijn zonnepanelen en windmolens belastender voor de afvalberg dan aardgas. Enig idee hoe zonnepanelen worden afgebroken? Enig idee wat er met de wieken van windmolens wordt gedaan als deze aan het einde van hun levensduur zijn?
Dat haal ik toch letterlijk aan in de post wat ik quote :')
En dan zeggen dat ik grote mond heb lol.

De opwekking is in elk geval groen en daardoor in elk geval groener dan gas.
Ik zeg duidelijk dat de rest ook niet goed is.

Ik zit in de energiewereld. En nee niet in de verkoop of wat dan ook. Dus nergens belangen in. Dus ik weet het wel.

quote:
Nogmaals mijn standpunt: energietransitie naar groene energie moet plaatsvinden, maar op een effectieve en realistische manier, en daarvoor gaat aardgas de komende decennia een onmisbare rol spelen en met de technologie van vandaag op een groene manier. Of jullie er nou wel of niet huiliehuilie om gaan doen of niet.
In Nederland kunnen veel huizen niet van het gas af, daar zit het probleem.
De stap van het gas af is buiten dat echt geen grote stap.
Voor ons is het maar 1 stap, voor Duitsland al meerdere.
pi_205265135
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 11:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat haal ik toch letterlijk aan in de post wat ik quote :')
En dan zeggen dat ik grote mond heb lol.

De opwekking is in elk geval groen en daardoor in elk geval groener dan gas.
Ik zeg duidelijk dat de rest ook niet goed is.

Ik zit in de energiewereld. En nee niet in de verkoop of wat dan ook. Dus nergens belangen in. Dus ik weet het wel.
[..]
In Nederland kunnen veel huizen niet van het gas af, daar zit het probleem.
De stap van het gas af is buiten dat echt geen grote stap.
Voor ons is het maar 1 stap, voor Duitsland al meerdere.
Eens over de opwekking, maar nogmaals het is niet het volledige en eerlijke beeld om de rest van de waardeketen buiten beschouwing te laten.

En dan kun je weer terugkomen op de “belangen” die ik heb, maar de volgorde bij mij is altijd geweest: “I put my money where my mouth is”, en niet andersom, zoals niet jij misschien, maar die andere pannenkoek het probeert te spinnen.

En die financiële stappen die ik zet deel ik ook met iedereen, tot notabene in den treuren aan toe op FOK!, tot grote dank van een heel aantal mensen.

Dus het is niet zo dat ik met mn gluiperige kapitalistische handjes zit te wrijven als Rusland weer een stap verder gaat in het onder druk zetten van Europa en de rol van groene energie daarin. Ik ben altijd heel transparant geweest over mijn overtuigingen en het handelen wat daaruit voortkomt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 12:16:35 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 12:17:16 #54
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205265182
quote:
Borselle ligt momenteel onder het vergrootglas zodat het langer open kan blijven. Daar zal wel rekening gehouden worden met dit beleid.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205265406
Bianconeri en Tuinkabouter5000 in debat. Mooier wordt Fok echt niet. _O-
pi_205265426
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Bianconeri en Tuinkabouter5000 in debat. Mooier wordt Fok echt niet. _O-
Waar blijf jij dan met je argumenten ineens?

Toen je werd aangesproken dat je er heel erg naast zat door tuinkabouter was je ineens verdwenen.
pi_205265463
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:13 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Eens over de opwekking, maar nogmaals het is niet het volledige en eerlijke beeld om de rest van de waardeketen buiten beschouwing te laten.

Dat zeg ik ook nergens ;)

Het verschil is alleen dat die middelen ten minste nog deels groen zijn. Gas is het niet en zal het ook nooit worden.

Gas kun je dus niet groen gaan noemen. Is het daarom het allerslechtste? Nee.
Kunnen wij ineens van het gas af? Nee.

Zijn de huidige opties zoals zonnepanelen en windmolens volledige groene opties? Nee.

Zijn ze echter wel groener dan gas? Ja, en daar gaat het om.

Plus dat er nog veel ontwikkeling in zit die het wellicht wel veel groener kunnen maken ook in de waardeketen.

Al zal de oplossing voor de transitie bij andere vormen liggen.
pi_205265498
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waar blijf jij dan met je argumenten ineens?

Toen je werd aangesproken dat je er heel erg naast zat door tuinkabouter was je ineens verdwenen.
Nee hoor, ik was verdwenen toen ik werd uitgescholden voor hypocriet kutvolk door iemand die preekt voor zijn eigen investeringen.
pi_205265635
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook nergens ;)

Het verschil is alleen dat die middelen ten minste nog deels groen zijn. Gas is het niet en zal het ook nooit worden.

Gas kun je dus niet groen gaan noemen. Is het daarom het allerslechtste? Nee.
Kunnen wij ineens van het gas af? Nee.

Zijn de huidige opties zoals zonnepanelen en windmolens volledige groene opties? Nee.

Zijn ze echter wel groener dan gas? Ja, en daar gaat het om.

Plus dat er nog veel ontwikkeling in zit die het wellicht wel veel groener kunnen maken ook in de waardeketen.

Al zal de oplossing voor de transitie bij andere vormen liggen.
Je argumenten waarom gas ‘minder groen is dan’ volg ik wel, alhoewel ik ze niet deel, maar dat gas “minder groen is” wil niet zeggen dat gas niet groen kan zijn.

Want waar ligt volgens jou de ondergrens dan?

Voor mij is de milieu-voetafdruk bepalend of iets groen is of niet. En nu valt het voor windmolens nog wel mee, maar de productieketen van zonnepanelen, maar vooral accu’s zijn vervuilender voor het milieu dan de waardeketen van gas (vandaag de dag).

Agree to disagree zou ik in ons geval willen zeggen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 13:00:00 ]
pi_205265826
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:59 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Je argumenten waarom gas ‘minder groen is dan’ volg ik wel, alhoewel ik ze niet deel, maar dat gas “minder groen is” wil niet zeggen dat gas niet groen kan zijn.

Want waar ligt volgens jou de ondergrens dan?

Voor mij is de milieu-voetafdruk bepalend of iets groen is of niet. En nu valt het voor windmolens nog wel mee, maar de productieketen van zonnepanelen, maar vooral accu’s zijn vervuilender voor het milieu dan de waardeketen van gas (vandaag de dag).

Agree to disagree zou ik in ons geval willen zeggen
Gas is zelf een natural resource, alleen daarom al gaat het niet groen worden.
Het enige wat daarin kan veranderen is wat je zelf al aanhaalde dat de omliggende processen kunnen (en deels zijn) verbeterd.

Zonnepanelen en windmolens zijn zelf geen natural resources. Aangezien ze de wind en zon gebruiken (nou ja is ook een natuurlijke resource, maar je begrijpt me).
Het probleem met vooral zonnepanelen zit hem in de grondstoffen die gebruikt worden, dat kan echter net als bij gas verbeterd worden. De processen.
Want de basis van die twee is het gebruiken van zon en wind.
pi_205265972
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Gas is zelf een natural resource, alleen daarom al gaat het niet groen worden.
Naja blijkbaar dus wel, en naar mijn mening terecht, alhoewel ik jouw beargumentatie ook volg.

quote:
Het enige wat daarin kan veranderen is wat je zelf al aanhaalde dat de omliggende processen kunnen (en deels zijn) verbeterd.

Zonnepanelen en windmolens zijn zelf geen natural resources. Aangezien ze de wind en zon gebruiken (nou ja is ook een natuurlijke resource, maar je begrijpt me).
Het probleem met vooral zonnepanelen zit hem in de grondstoffen die gebruikt worden, dat kan echter net als bij gas verbeterd worden. De processen.
Want de basis van die twee is het gebruiken van zon en wind.
En juist daarom zie ik ze in die zin als gelijken van elkaar.

Voor een half miljard heb je een gloedjenieuwe vervangende energiecentrale op basis van gas die bijna alle uitstoot filtert, scheidt en opslaat. Met de huidige prijs voor emissierechten zou je al kunnen financieren als je met je huidige energiecentrale 10 miljoen ton aan CO2 uitstoot, met zeg een ROI van 5 jaar.

De enige reden dat deze investeringen nog niet gedaan zijn, is omdat er niet gedeeltelijk gesubsidieerd een pot geld voor beschikbaar is. Maar nu gas onder bepaalde voorwaarden (terecht onder bepaalde voorwaarden) als groen wordt gezien, staat de deur voor financiering wagenwijd open. Investeringsbanken stonden al in de rij. De infrastructuur rondom “groen” of “vergroend” gas, gaat er nu dus komen.

Met daarmee sneller dan zonnepanelen en accu’s een kleinere impact op het milieu. En wat mij betreft helemaal niet om net als bij olie de komende decennia verslaafd aan te raken, maar als ondersteuning voor de energietransitie naar eigen schatting zeker tot aan 2040.

De eventueel opgeslagen CO2 kunnen we tegen die tijd hard gebruiken voor de realisatie van derde generatie biobrandstoffen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 13:27:39 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:29:01 #62
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205266005
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:59 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Groningen moet weer open uiteraard. Dat handjevol boeren daar moet niet mekkeren.
Precies, als we alle Groningers, boeren en KLM-ers naar Ukraine exporteren worden alle problemen tegelijk opgelost.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:30:26 #63
256666 leeell
I know you're lonely
pi_205266019
Je moet dat hele tyfus Groningen leegboren.

Ongelofelijk dat men een neukt geeft om die 23 seniele, ongeletterde tering Duitsers met hun scheve krot daar.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_205266044
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:30 schreef leeell het volgende:
Je moet dat hele tyfus Groningen leegboren.

Ongelofelijk dat men een neukt geeft om die 23 seniele, ongeletterde tering Duitsers met hun scheve krot daar.
:') lmao
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:40:02 #65
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205266142
Even voor de goede orde: gas wordt niet gegreenwashed. Aardgas is niet ineens een groene brandstof. De productie van elektriciteit met gas, waarvan óók de C02 uitstoot onder een bepaald plafond ligt, wordt vanaf nu als groen aangeduid.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205266337
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Precies, als we alle Groningers, boeren en KLM-ers naar Ukraine exporteren worden alle problemen tegelijk opgelost.
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:30 schreef leeell het volgende:
Je moet dat hele tyfus Groningen leegboren.

Ongelofelijk dat men een neukt geeft om die 23 seniele, ongeletterde tering Duitsers met hun scheve krot daar.
Ik blijf lekker hier.
Figuren die nog nooit in Groningen geweest zijn en er wel iets over durven te zeggen :')
pi_205266395
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:26 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Naja blijkbaar dus wel, en naar mijn mening terecht, alhoewel ik jouw beargumentatie ook volg.
Wat blijkbaar wel?
Nee, niet blijkbaar dus wel? Gas komt nog steeds uit de aarde en kun je dus niet ineens groen maken.
Het is een natural resource. Je kunt alleen het hele proces verbeteren, niet de grondstof zelf.
Of je moet de grondstof vervangen, maar ja dan is het geen gas meer xD.

quote:
En juist daarom zie ik ze in die zin als gelijken van elkaar.

Als gelijken als in dat beiden niet volledig groen zijn en in beiden een gedeelte van het proces niet groen hebben.

Het verschil zit hem er dus in dat bij bv zonnepanelen en windmolens de opwekking groen is en oneindig (zon en wind). Het probleem bij die 2 zit hem in de hele keten die momenteel nog vrij slecht is en ook grotendeels natural resources gebruikt. ECHTER dat is met ontwikkelen hopelijk op te vangen.

Bij gas is de opwekking, de grondstof, niet groen. Niet groen te maken en ook eindig.
Maar net als bij windmolens en zonnepanelen kun je wel de keten vergroenen, alleen dus nooit de grondstof.

Zo zou je alles wel goed kunnen praten, op de best mogelijke manier doen.
Ja heel leuk dat je iets op de allerbeste manier doet. Fijn. Maar daar schiet je weinig mee op als het iets slechts is.
pi_205266499
Ja prima, agree to disagree dus.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 14:12:56 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 18:40:33 #69
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_205269145
Iemand is niet blij met deze oplossing ...

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_205269290
quote:
10s.gif Op donderdag 7 juli 2022 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
Iemand is niet blij met deze oplossing ...

[ twitter ]
Ik post ‘m maar dan :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')