abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 12:42:04 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254167
https://tweakers.net/nieu(...)-kwh-in-gebruik.html

quote:
Zwitserland neemt 'waterbatterij' met capaciteit van 20 miljoen kWh in gebruik
Zwitserland begint met het gebruik van een enorme 'waterbatterij' voor het opslaan van energie in waterreservoirs. De zogenaamde batterij heeft een capaciteit die equivalent is aan 20 miljoen kilowattuur en moet zo'n 900.000 huishoudens van stroom kunnen voorzien.

Een waterbatterij is een manier om energie op te slaan door middel van twee waterreservoirs op verschillende hoogten, legt Euronews uit. Overtollige elektriciteit, bijvoorbeeld opgewekt door windmolens of zonnepanelen, wordt gebruikt om water naar het hoger gelegen reservoir te pompen. Als er elektriciteit nodig is, kan het water vervolgens naar het lagere reservoir stromen langs een van de zes turbines, bij elkaar goed voor 900MW aan stroom.

Het hoger gelegen Vieux Emosson-reservoir bevat zo'n 25 miljoen kubieke meter water, wat volgens uitbater Nant de Drance gelijkstaat aan de energiecapaciteit van 400.000 accu's van elektrische auto's. De pompturbines kunnen daarbij binnen vijf minuten omschakelen van het pompen van water naar het laten doorstromen van water. Met andere woorden, volgens Nant de Drance kan de installatie binnen enkele minuten wisselen tussen het opslaan en het afgeven van energie.

De bouw van de batterij Nant de Drance heeft zo'n 2 miljard euro gekost en duurde veertien jaar. In die tijd werden de reservoirs Emosson en Vieux Emosson in Valais aan elkaar gekoppeld via een groot ondergronds tunnelnetwerk, tot wel 600 meter onder de Zwitserse Alpen. Er moest 18 kilometer aan tunnels gegraven worden, onder meer om de benodigde bouwmaterialen en vooraf geassembleerde onderdelen door de Alpen te kunnen vervoeren.
*O*

Dat zouden meer mensen moeten doen ;)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205254189
Minstens 20 jaar geleden zijn ze dus begonnen om hierover na te denken. Dat is echt verassend vooruit denken en ze hadden toen geweldige politici.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205254192
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
pi_205254197
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:42 schreef Bosbeetle het volgende:
https://tweakers.net/nieu(...)-kwh-in-gebruik.html
[..]
*O*

Dat zouden meer mensen moeten doen ;)
Daarvoor is het nu te laat
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 12:46:43 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254208
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:45 schreef Jojoke het volgende:
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
Hmm waar zouden wij energie in kunnen opslaan.... koeien.. oh nee daar zal ik maar niet heen gaan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205254222
quote:
88s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Hmm waar zouden wij energie in kunnen opslaan.... koeien.. oh nee daar zal ik maar niet heen gaan.
Luchtdruk in de lege velden onder de grond
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 12:48:08 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254223
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Minstens 20 jaar geleden zijn ze dus begonnen om hierover na te denken. Dat is echt verassend vooruit denken en ze hadden toen geweldige politici.
Zwiterserland heeft een enorme (geimporteerde) kenniseconomie en ervaring met hele grote projecten als tunnels maar ook CERN.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 12:48:49 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254230
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Luchtdruk in de lege velden onder de grond
Dan moet je wel een goed overdrukventiel hebben, je wil geen uitbarsting :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 juli 2022 @ 12:50:18 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205254244
Nu noemen ze het water batterij omdat dat hip klinkt. Maar volgens mij heeft bijna elk stuwmeer dat voor een waterkrachtcentrale gebruikt wordt ook wel de optie om het meer vol te pompen wanneer nodig.


Een echte water batterij is meer zoals het bedrijf Bluebattery die ontwikkeld heeft. Die gebruiken het potentiaalverschil tussen zoet en zout water om energie op te slaan.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205254257
quote:
88s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Hmm waar zouden wij energie in kunnen opslaan.... koeien.. oh nee daar zal ik maar niet heen gaan.
De boeren zouden een biogascentrale moeten bouwen en daar 50% van hun mest heenrijden. Probleem opgelost en Nederland weer een stukje onafhankelijker. c_/
pi_205254283
quote:
88s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dan moet je wel een goed overdrukventiel hebben, je wil geen uitbarsting :D
Daar zal wel over nagedacht zijn in het stadium waar ze nu in zitten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 12:53:40 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254294
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:50 schreef nixxx het volgende:
Nu noemen ze het water batterij omdat dat hip klinkt. Maar volgens mij heeft bijna elk stuwmeer dat voor een waterkrachtcentrale gebruikt wordt ook wel de optie om het meer vol te pompen wanneer nodig.

Een echte water batterij is meer zoals het bedrijf Bluebattery die ontwikkeld heeft. Die gebruiken het potentiaalverschil tussen zoet en zout water om energie op te slaan.
Ik denk dat de innovatie hier de snelle omschakeling tussen leveren en opnemen is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205254316
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:45 schreef Jojoke het volgende:
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
Je zou toch zeggen dat ze met het verschil tussen eb en vloed 4x per dag behoorlijk wat energie kunnen opwekken

Het hoogte verschil is 2x per dag 4,5 tot 5 meter een sluisdeur met turbines en je hebt behoorlijk wat energie verplaatsing
  woensdag 6 juli 2022 @ 12:56:45 #14
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205254321
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Daar zal wel over nagedacht zijn in het stadium waar ze nu in zitten.
Het comprimeren van een gas is helaas nog al een energie intensieve bezigheid en die energie krijg je ook nog eens niet allemaal terug. Werken met vloeistoffen is efficiënter als je de hoogte verschillen hebt. Verder zijn lege gasvelden ook niet leeg. Daar lucht in gaan pompen is risicovol. Als je specifiek voor dit doel een zoutcaverne maakt is dat geen probleem.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 6 juli 2022 @ 13:00:42 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205254349
quote:
88s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik denk dat de innovatie hier de snelle omschakeling tussen leveren en opnemen is.
Dat valt wel mee denk ik, al is vijf minuten vrij snel om zulke grote massa’s aan water stil te zetten.
Als je wat meer kapitaal investeert zet je een aparte turbine en een aparte pomp neer. Dan zou je zelfs nog tegelijk kunnen draaien als je goedkope stroom kunt inkopen op spot markt en een hogere prijs krijgt voor je geleverde stroom vanwege een lange termijn contract.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205254356
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat ze met het verschil tussen eb en vloed 4x per dag behoorlijk wat energie kunnen opwekken

Het hoogte verschil is 2x per dag 4,5 tot 5 meter een sluisdeur met turbines en je hebt behoorlijk wat energie verplaatsing
Toch is dat niet zo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205254369
En niemand die ging klagen over die biodiversiteit aan de randen waar nu telkens meters water overheen komt?
.
pi_205254376
quote:
88s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Hmm waar zouden wij energie in kunnen opslaan.... koeien.. oh nee daar zal ik maar niet heen gaan.
Flevoland, even dijken ophogen en de gemalen ombouwen naar pomp/generator.
.
pi_205254377
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:02 schreef Fer het volgende:
En niemand die ging klagen over die biodiversiteit aan de randen waar nu telkens meters water overheen komt?
Ik denk het wel, aangezien ze lid zijn van de EER
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 13:04:36 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254382
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:03 schreef Fer het volgende:

[..]
Flevoland, even dijken ophogen en de gemalen ombouwen naar pomp/generator.
De ijsselmeercentrale of beter nog de batterijssel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 juli 2022 @ 13:04:58 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205254388
Eigenlijk toch niet meer dan een meer van een stuwdam vullen met water van beneden?
  woensdag 6 juli 2022 @ 13:11:30 #22
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_205254474
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:45 schreef Jojoke het volgende:
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
Sterker nog, dat is in de jaren 80 al eens voorgesteld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
pi_205254492
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat ze met het verschil tussen eb en vloed 4x per dag behoorlijk wat energie kunnen opwekken

Het hoogte verschil is 2x per dag 4,5 tot 5 meter een sluisdeur met turbines en je hebt behoorlijk wat energie verplaatsing
Je zou denken dat iemand die optie inderdaad al eens onderzocht heeft.
  woensdag 6 juli 2022 @ 13:13:01 #24
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205254496
Ik vind dit altijd zo'n gaaf concept.
pi_205254566
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:11 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]
Sterker nog, dat is in de jaren 80 al eens voorgesteld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
Eigenlijk is er sinds de jaren 80 niet zoveel veranderd wat er is nog steeds geen goede oplossing voor dit vraagstuk. Ik vind het idee van de omgekeerde stuwmeer wel een stuk slimmer. Het is ook een natuurlijker verloop, want in de winter is er juist teveel water en in de zomer te weinig.
  woensdag 6 juli 2022 @ 13:23:55 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205254618
Er is ook heel veel mogelijk. Golfslag energie, eb/vloed energie, water resevoirs die gevuld worden met overtollige energie en geleegd worden bij tekorten... etc. Volgens mij kan je zelfs energie halen uit algen (gevoed door zonlicht) en wordt hier ook veel mee geexperimenteerd momenteel.

Maar tot nu toe was iedereen te comfortabel met (russisch) gas denk ik.

Heel stiekem is het daarom ook wel weer mooi als er echt een crisis zou komen (als rusland gas compleet stopt) want dan zal je zien dat er opeens weer best veel mogelijk is.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205254652
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:45 schreef Jojoke het volgende:
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
Ze hadden een plan hiervoor in het Markermeer, maar bij een dijkdoorbraak zou Amsterdam weggevaagd worden. Ik zie dat als een pluspunt, maar Den Haag niet.
pi_205254671
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:56 schreef nixxx het volgende:

[..]
Het comprimeren van een gas is helaas nog al een energie intensieve bezigheid en die energie krijg je ook nog eens niet allemaal terug. Werken met vloeistoffen is efficiënter als je de hoogte verschillen hebt. Verder zijn lege gasvelden ook niet leeg. Daar lucht in gaan pompen is risicovol. Als je specifiek voor dit doel een zoutcaverne maakt is dat geen probleem.
Dit willen ze in Groningen gaan doen, perslucht in lege zoutcavernes zodat je daar energie in kan opslaan.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ding-wat-behelst-het

Weet alleen niet of de Groningers de beloftes nog vertrouwen dat het geen effecten op de bodem zal hebben :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2022 13:27:58 ]
pi_205254720
gaan wij ook doen, even een reservoir op stelten bouwen en hup
  woensdag 6 juli 2022 @ 13:39:43 #30
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205254777
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:02 schreef Fer het volgende:
En niemand die ging klagen over die biodiversiteit aan de randen waar nu telkens meters water overheen komt?
Er zwemt weleens een wolf in dus dan is het goed
pi_205254848
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:26 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ze hadden een plan hiervoor in het Markermeer, maar bij een dijkdoorbraak zou Amsterdam weggevaagd worden. Ik zie dat als een pluspunt, maar Den Haag niet.
Blijkbaar is er ook een omgekeerd plan, dus dat je een reservoir leegpompt bij energie-overschot en vol laat stromen bij energie-tekort. Dan heb je geen last van dijkdoorbraken. Ik zeg: gelijk bouwen. c_/
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 14:00:09 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205254996
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat ze met het verschil tussen eb en vloed 4x per dag behoorlijk wat energie kunnen opwekken

Het hoogte verschil is 2x per dag 4,5 tot 5 meter een sluisdeur met turbines en je hebt behoorlijk wat energie verplaatsing
Opwekken wellicht maar opslaan is een ander vraagstuk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 juli 2022 @ 14:04:01 #33
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205255044
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:27 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dit willen ze in Groningen gaan doen, perslucht in lege zoutcavernes zodat je daar energie in kan opslaan.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ding-wat-behelst-het

Weet alleen niet of de Groningers de beloftes nog vertrouwen dat het geen effecten op de bodem zal hebben :P
Ik ken die plek, heb wat werk gedaan aan de gasopslag in zuidwending. Mooie plant is dat wel.

Het meest interessante uit dat artikel is dat die pers lucht opslag maar 80 uur energie kan leveren, dat schiet niet heel erg op.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205255534
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat ze met het verschil tussen eb en vloed 4x per dag behoorlijk wat energie kunnen opwekken

Het hoogte verschil is 2x per dag 4,5 tot 5 meter een sluisdeur met turbines en je hebt behoorlijk wat energie verplaatsing
Hier in Zeeland was een getijdencentrale in aanbouw bij de Grevelingendam, inmiddels weer verdwenen. Ambtelijke molens en zo.
Het is koud, het is guur....
pi_205255544
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:04 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik ken die plek, heb wat werk gedaan aan de gasopslag in zuidwending. Mooie plant is dat wel.

Het meest interessante uit dat artikel is dat die pers lucht opslag maar 80 uur energie kan leveren, dat schiet niet heel erg op.
Mja, maar wel in te schakelen binnen een paar minuten en dat zal bij projecten met een enorme capaciteit toch vaak anders zijn.

Het lijkt mij iig logisch dat je toe zal gaan naar een divers netwerk voor verschillende situaties. Van accu's die je in een paar seconden kan inschakelen tot loggere oplossingen waar je langdurig grote hoeveelheden stroom kan opslaan. Iets dat voor 80 uur stroom kan leveren als het opeens nodig is lijkt me best daarin passen.
  woensdag 6 juli 2022 @ 14:58:34 #36
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205255645
Kunnen we niet gewoon een ringdijk met een straal van 20 Kilometer in de Noordzee leggen, in het midden 100-150 meter diep baggeren en daar dan het water uitpompen als we teveel stroom hebben en het vol laten lopen als we grote vraag naar stroom hebben? De grond die je uit baggert gebruik je als dijk en omdat je het waterpeil binnen de dijk niet hoger maakt dan zeeniveau hoeven het ook geen superhoge dijken te zijn.
  woensdag 6 juli 2022 @ 15:36:26 #37
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205256066
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kunnen we niet gewoon een ringdijk met een straal van 20 Kilometer in de Noordzee leggen, in het midden 100-150 meter diep baggeren en daar dan het water uitpompen als we teveel stroom hebben en het vol laten lopen als we grote vraag naar stroom hebben? De grond die je uit baggert gebruik je als dijk en omdat je het waterpeil binnen de dijk niet hoger maakt dan zeeniveau hoeven het ook geen superhoge dijken te zijn.
Zou wel een mooi project zijn. Kun je in de ringdijk een eiland maken voor pompstation en turbines. De hele ringdijk kun je ook vol zetten met windmolens.

Maar ik zou niet de milieu effect rapportage ervoor willen maken, denk ik. Je krijgt de hele milieu beweging over je heen…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:07:40 #38
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205256494
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:36 schreef nixxx het volgende:

[..]
Zou wel een mooi project zijn. Kun je in de ringdijk een eiland maken voor pompstation en turbines. De hele ringdijk kun je ook vol zetten met windmolens.

Maar ik zou niet de milieu effect rapportage ervoor willen maken, denk ik. Je krijgt de hele milieu beweging over je heen…
Er zouden een slordige 250 supergrote windmolens op de ringdijk passen, goed voor 3GW,
Dit zou de Eemshaven centrale twee keer kunnen vervangen.
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:13:27 #39
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205256588
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er zouden een slordige 250 supergrote windmolens op de ringdijk passen, goed voor 3GW,
Dit zou de Eemshaven centrale twee keer kunnen vervangen.
En makkelijk onderhoud omdat ze op land staan. Kun je zelfs nog een mooi spoorlijntje op de dijk leggen voor een trein met hijskraan. Des te langer ik erover nadenk des te beter dit idee eruit gaat zien.
E-mail jij Rob Jetten of doe ik het?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:17:02 #40
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_205256649
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:45 schreef Jojoke het volgende:
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
Mwoah denk dat er niet veel hoogte verschil nodig is om effect te kunnen hebben.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_205258494
hoe zit dat eigenlijk? levert een lift die naar beneden gaat al energie?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_205258582
Dat zal hier wat lastiger zijn wegens gebrek aan serieus hoogteverschil, maar ik Nederland liggen er veel blokkades (sluizen, stuwen, e.d.) in de vele rivieren waarvan het water al jaren zinloos naar de zee loopt.
pi_205258640
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er zouden een slordige 250 supergrote windmolens op de ringdijk passen, goed voor 3GW,
Dit zou de Eemshaven centrale twee keer kunnen vervangen.
En dan zonnepanelen in het water laten drijven, briljant.
.
  woensdag 6 juli 2022 @ 18:12:01 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205258657
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:11 schreef Fer het volgende:

[..]
En dan zonnepanelen in het water laten drijven, briljant.
Gezien het waterpeil dat op en neer gaat lijkt me dat niet slim
  woensdag 6 juli 2022 @ 18:13:19 #45
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205258673
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gezien het waterpeil dat op en neer gaat lijkt me dat niet slim
Daar is wel een oplossing voor te vinden! Denken in mogelijkheden *O*
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205259010
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar tot nu toe was iedereen te comfortabel met (russisch) gas denk ik.
Dat is de reden inderdaad. Goedkope energie is funest voor innovatie.
Het is dan ook lastig om de vraag te stellen: wat nou als dat er niet meer is...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205259023
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Luchtdruk in de lege velden onder de grond
Dan moet je die lucht wel met je surplus aan energie onder druk brengen. Die surplus is er vaak niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205259286
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 12:45 schreef Jojoke het volgende:
Is dat ook niet iets voor een waterland als Nederland? Moeten we wel een berg bouwen.
Hier leggen ze alleen maar leidingen en klagen dan opeens dat bij droogte ze niet genoeg kunnen leveren.

Als je goed naar de papieren kijkt, hebben ze niet tot nauwelijks meer OPSLAG van water verzorgd en schuiven het probleem continue door naar andere vlakken, door bijvoorbeeld het op te lossen door het IJsselmeer “te tappen” zoals een aantal jaar geleden, waar ze na relatief korte tijd weer mee moesten ophouden want het hele meer werd te zout.

Het is korte termijn plannen in Nederland, op het gebied van water is dit echt het laatste wat je van Nederland zou verwachten.
pi_205259292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kunnen we niet gewoon een ringdijk met een straal van 20 Kilometer in de Noordzee leggen, in het midden 100-150 meter diep baggeren en daar dan het water uitpompen als we teveel stroom hebben en het vol laten lopen als we grote vraag naar stroom hebben? De grond die je uit baggert gebruik je als dijk en omdat je het waterpeil binnen de dijk niet hoger maakt dan zeeniveau hoeven het ook geen superhoge dijken te zijn.
Kijk eens wat ik gevonden heb.


https://www.trouw.nl/nieu(...)-noordzee~becaa4ef0/

quote:
Plan Lienvense
Al begin jaren tachtig kwam ingenieur L.W. Lievense met een plan voor een stuwmeer in Nederland. Het Markermeer moest een hoge dijk krijgen en binnen die dijk zou je dan water op een zeg tien meter hoger niveau kunnen brengen dan in het omringende Markermeer. Het plan haalde het niet, onder meer vanwege de veiligheid: een dijkdoorbraak zou Amsterdam, Hoorn en tal van andere plaatsen in groot gevaar brengen.

Energie Eiland
Inmiddels hebben Lievense en het energieonderzoeksinstituut Kema het oude plan op z'n kop gezet. Het waterpeil moet niet boven zeeniveau worden gebracht, maar juist eronder. En dat in de Noordzee. Er wordt een veertig meter diep dal gegraven van zo'n zes bij tien kilometer. Met het zand dat daarmee wordt gewonnen, kan de omringende dijk worden gemaakt. Bij energieoverschotten pomp je vervolgens het water uit het dal en als je energie nodig hebt laat je het via turbines het dal weer instromen. Geen stuwmeer maar een valmeer, een waterval midden in de Noordzee.
Ik vind het een briljant plan en het is ook een kunststukje dat juist Nederland zou kunnen maken met haar baggeraars en dijkenbouw.
  woensdag 6 juli 2022 @ 19:11:57 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205259308
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 19:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kijk eens wat ik gevonden heb.

[ afbeelding ]
https://www.trouw.nl/nieu(...)-noordzee~becaa4ef0/
[..]
Ik vind het een briljant plan en het is ook een kunststukje dat juist Nederland zou kunnen maken met haar baggeraars en dijkenbouw.
Heb ik ook een keer een goed idee....
pi_205259451
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 19:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kijk eens wat ik gevonden heb.

[ afbeelding ]
https://www.trouw.nl/nieu(...)-noordzee~becaa4ef0/
[..]
Ik vind het een briljant plan en het is ook een kunststukje dat juist Nederland zou kunnen maken met haar baggeraars en dijkenbouw.
Boooeee, bleerrrgghhhh.. hoor ik ze in den Haag roepen.

Hey laten we tig windmolens bouwen, rendement net niet nul, lekker subsidie trekken!
  woensdag 6 juli 2022 @ 20:35:58 #52
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205260506
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 19:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kijk eens wat ik gevonden heb.

[ afbeelding ]
https://www.trouw.nl/nieu(...)-noordzee~becaa4ef0/
[..]
Ik vind het een briljant plan en het is ook een kunststukje dat juist Nederland zou kunnen maken met haar baggeraars en dijkenbouw.
Dat is inderdaad het soort visie en gewaagdheid wat ik een Nederlandse eigenschap vind.. is dat verleden tijd? Met Mark Rutte na de watersnoodramp was Zeeland en west Brabant nu waarschijnlijk een groot zilt moeras.. Deltawerken, ja, moeilijk hoor, dat parkeren we even tot we daar een paar commissies op kunnen zetten die dat even goed kunnen afpellen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 6 juli 2022 @ 23:34:37 #53
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_205262679
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 19:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kijk eens wat ik gevonden heb.

[ afbeelding ]
https://www.trouw.nl/nieu(...)-noordzee~becaa4ef0/
[..]
Ik vind het een briljant plan en het is ook een kunststukje dat juist Nederland zou kunnen maken met haar baggeraars en dijkenbouw.
Toch vraag ik me af hoe je dat gat dan waterdicht maakt.
Een stuwmeer is omringd door rotsen, die zijn waterdicht. Maar een gat in de blubber van de noordzee loopt zo vol.
Wie dit leest is gek
  donderdag 7 juli 2022 @ 10:54:06 #54
307622 Perox
(niet de echte)
pi_205264391
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 13:11 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]
Sterker nog, dat is in de jaren 80 al eens voorgesteld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
^O^
Grappig nieuw plan in 2007: Omgekeerd stuwmeer! Vind ik leuk gevonden moeten we echt doen!
  donderdag 7 juli 2022 @ 11:04:23 #55
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205264506
quote:
99s.gif Op woensdag 6 juli 2022 23:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Toch vraag ik me af hoe je dat gat dan waterdicht maakt.
Een stuwmeer is omringd door rotsen, die zijn waterdicht. Maar een gat in de blubber van de noordzee loopt zo vol.
Dat valt wel mee, de dijken bij onze rivieren laten bijv ook wel wat water door en onderdoor, maar dat valt meestal wel weg te pompen. Wordt pas een probleem bij langdurig hoog water, ook met het verzadigd worden van de grond.

Denk dat je voor zo’n project op zee de dijk relatief breed zult moeten maken, misschien twee keer zo breed als het gat diep is? Zeebodem ook een geleidelijke afloop geven. En natuurlijk heb je pompen om het gat met grote capaciteit leeg te pompen, die kunnen wat lekkage wel aan. Is alleen wat efficiency verlies
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')