abonnement Unibet Coolblue
pi_205249781
We hebben in 2019 een appartement gekocht. Dit appartement bevindt zich in een complex met twee andere woningen die worden verhuurd. De eerste huurwoning bevindt zich aan de voorkant van het complex, de tweede halverwege (mijn woning) en de derde huurwoning bevindt zich helemaal achterin het pand. Dit complex bestaat uit een begane grond, eerste verdieping en een tweede verdieping. De appartementen hebben twee verdiepingen. Onze woning heeft op de eerste verdieping de slaapkamers en op de tweede verdieping de woonkamer/ keuken.

Op moment van bezichtigen viel ons niets geks op. De slaapkamers kijken uit op een leeg stuk waar de bergingen van ons en de twee andere buren zijn. Je zou niet denken dat hier iemand zou wonen..

Maar nu komt het, tot onze schrik zagen we dat er wel degelijk mensen woonde in de ruimte die (naar mijn inziens) bestemd was voor de bergingen, deze huurders gebruiken zelfs de tussenruimte als tuin (zie tekening; dakterras/ toegang bergingen).Ter info: De verhuurder (hij en wij zijn samen de VVE, hij bezit 3/4 van het complex en ik 1/4).

Wij hebben de tekening erbij gepakt en het volgende valt ons op: de derde huurwoning loopt van halverwege het comlex tot helemaal naar achteren en heeft twee verdiepingen (zie tekening nr. 4), dit is echter wat er verhuurd wordt: De huurders hebben alleen toegang het gedeelte op de eerste verdieping, deze hebben wij rood omlijnd. De woonkamer/ keuken die te zien is op de tekening is onderdeel van de oorspronkelijke woning, die momenteel niet verhuurd wordt. De huidige huurders hebben ook geen toegang tot deze ruimte. Bij navraag bleek dit niet te mogen omdat er een winkel onder zit. Let wel, de lege woning heeft een eigen voordeur en wordt in zijn geheel niet gebruikt, de tekening doet echter anders denken. Ook hebben de huurders die nu in de onbenutte ruimte wonen geen huisnummer of voordeur. Aan niets is er te zien dat hier echt huurders zouden wonen.

Dus de onbenutte ruimte wordt als woonkamer gebruikt. De dakteras/ toegang tot berging (gemeenschappelijke ruimte) wordt door hen gebruikt als tuin. Zij bevinden zich dus direct tegenover onze slaapkamers, wij ondervinden hier heel veel last van. Zeker nu we een kleine baby hebben die vaak in haar kamer overdag moet slapen. de buren hebben ook vaak de deur open vanwege de hitte, de omgebouwde berging ruimte is natuurlijk heel warm. Op dat moment kijken vanuit onze slaapkamers recht hun woonkamer in en kunnen zelfs de tv horen.

Deze tekening heb ik afgelopen week opgevraagd, en deze is nooit aan mij getoond, daar zie je
https://d.pr/i/HzhmBm aan de rechterkant de slaapkamers van mijn appartement en onze berging.

Bij de verkoop werd de indruk gewekt dat het links allemaal bergingen waren, vanuit buitenkant hebben ze allemaal zelfde "berging look" en is er geen echte voordeur of huisnummer.

In de splitingsakte, welke ik wel gekregen heb, staat



het appartementsrecht omvattende het uitsluitend gebruik van het woonappartement met (slaap)kamers op de eerste verdieping, slaapkamer met terras op de tweede verdieping en meterkast op de begane grond van het gebouw
(Ter info: de huidige "berging" is gelijkvloers dus 1 verdieping, wat dus afwijkt van wat erboven staat)

Nu blijkt dus de onbenutte ruimte als woonkamer gebruikt te worden. De reden dat de oorspronkelijke ruimte niet gebruikt mag worden is omdat er een winkel beneden zit die niet wil dat het gebruikt wordt. Het pand waar de winkel zit is vandezelfde eigenaar als van dat andere appartement.

Dit beinvloedt ons woongenot enorm en totaal niet bevordelijker voor het zicht. Mochten wij het appartement ooit willen verkopen dan zal niemand een apartement willen waar je in je slaapkamer zowat geen privacy hebt.

Wie weet raad? Mag de eigenaar dat zomaar doen? Hij wijkt nu af van de splitingsakte? Ik hoor graag wat jullie vinden.

  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:00:53 #2
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205249964
Zijn deze bewoners ergens ingeschreven?
pi_205249978
ja ze staan ingeschreven als bewoners van dat huisnummer, maar ze wonen in het onbenutte gedeelte en niet in het woongedeelte
pi_205250156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:02 schreef misterh het volgende:
ja ze staan ingeschreven als bewoners van dat huisnummer, maar ze wonen in het onbenutte gedeelte en niet in het woongedeelte
Dan moeten die bewoners zich aan de regels houden en in het woongedeelte gaan wonen, daar is het nl. voor bestemd!
Cindy De Vuyst
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:42:48 #5
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205250460
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:02 schreef misterh het volgende:
ja ze staan ingeschreven als bewoners van dat huisnummer, maar ze wonen in het onbenutte gedeelte en niet in het woongedeelte
Ze hebben waarschijnlijk dus dat gedeelte toegeëigend. Is de winkel dan de eigenaar van dat stuk? Zo ja, dan zouden zij actie moeten ondernemen.
pi_205251035
Is de onbenutte ruimte ook gemeenschappelijke ruimte of behoort deze tot het apartementsrecht van de andere eigenaar?
.
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 07:46:28 #7
5428 crew  miss_sly
pi_205251608
Wat is de bestemming van de bergingen?
Heb je splitsingstekeningen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205251621
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:45 schreef misterh het volgende:
Dit beinvloedt ons woongenot enorm en totaal niet bevordelijker voor het zicht. Mochten wij het appartement ooit willen verkopen dan zal niemand een apartement willen waar je in je slaapkamer zowat geen privacy hebt.
Ik snap er geen snars van, je slaapkamer heeft een raam wat uitkijkt in die berging?
pi_205251654
Al afgezien van de situatie vind ik behoorlijk dom om in een hele kleine VVE te gaan zitten waar je ook nog eens in de minderheid bent, met andere woorden heb je nu gewoon niets te vertellen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205251903
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 07:57 schreef raptorix het volgende:
Al afgezien van de situatie vind ik behoorlijk dom om in een hele kleine VVE te gaan zitten waar je ook nog eens in de minderheid bent, met andere woorden heb je nu gewoon niets te vertellen.
Ik begrijp van ts dat er maar twee appartementseigenaren zijn, ts als koper en de verhuurder als verhuurder van de rest.
Deze twee appartementseigenaren hebben binnen de vve evenveel stemrecht, dus 50-50. Het aantal m2 is hierbij niet relevant.
pi_205251923
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:45 schreef misterh het volgende:

Dit beinvloedt ons woongenot enorm en totaal niet bevordelijker voor het zicht. Mochten wij het appartement ooit willen verkopen dan zal niemand een apartement willen waar je in je slaapkamer zowat geen privacy hebt.

[ afbeelding ]
In deze krappe woningmarkt lijkt me verkoop geen probleem. Je moet gewoon een idioot vinden die niet doorvraagt en er in stinkt. Dat is de vorige eigenaar (jouw verkoper) in 2019 óók gelukt...
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 08:45:36 #12
5428 crew  miss_sly
pi_205251940
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 08:39 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik begrijp van ts dat er maar twee appartementseigenaren zijn, ts als koper en de verhuurder als verhuurder van de rest.
Deze twee appartementseigenaren hebben binnen de vve evenveel stemrecht, dus 50-50. Het aantal m2 is hierbij niet relevant.
Dat kun je zo helemaal niet stellen, dat is helemaal afhankelijk van wat er in de splitsingsakte staat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205252144
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juli 2022 08:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kun je zo helemaal niet stellen, dat is helemaal afhankelijk van wat er in de splitsingsakte staat.
Zoals hij het in de TS zegt begrijp ik dat het 3/4 om 1/4e gaat, het probleem met dit soort objecten is vaak dat ze weinig homogeen zijn, kortom wat voor de 1 belangrijk is, is voor de ander minder, ik zit zelf ook in een VVE, maar hier zijn gewoon alle appartementen gelijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 09:44:37 #14
5428 crew  miss_sly
pi_205252375
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 09:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zoals hij het in de TS zegt begrijp ik dat het 3/4 om 1/4e gaat, het probleem met dit soort objecten is vaak dat ze weinig homogeen zijn, kortom wat voor de 1 belangrijk is, is voor de ander minder, ik zit zelf ook in een VVE, maar hier zijn gewoon alle appartementen gelijk.
Ook in het geval van 3/4e om 1/4e eigendom hoeft dat niet de verhouding te zijn betreffende stemmen. Er is heel veel mogelijk in splitsingsaktes, dus om daar een uitspraak over te doen, heb je die akte nodig.

Ik zit voor mijn werk in heel veel VvE’s dus heb al heel wat mogelijkheden voorbij zien komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205252449
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juli 2022 08:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kun je zo helemaal niet stellen, dat is helemaal afhankelijk van wat er in de splitsingsakte staat.
In principe heb je gelijk, maar omdat het hier om slechts twee eigenaren gaat ga ik er vanuit dat de betreffende notaris uit integriteit er op toezag dat geen van de eigenaren de ander kan overrulen. Hoe zou jouw baas de notaris dat gedaan hebben ?
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 09:56:44 #16
5428 crew  miss_sly
pi_205252479
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 09:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]
In principe heb je gelijk, maar omdat het hier om slechts twee eigenaren gaat ga ik er vanuit dat de betreffende notaris uit integriteit er op toezag dat geen van de eigenaren de ander kan overrulen. Hoe zou jouw baas de notaris dat gedaan hebben ?
Daar kan een notaris helemaal niet op toezien, die heeft gewoon de voorliggende splitsingsakte te volgen of een wijziging splitsing te maken waar alle eigenaren mee in moeten stemmen.

Overigens is mijn werkgever geen notaris.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205252494
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 09:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ook in het geval van 3/4e om 1/4e eigendom hoeft dat niet de verhouding te zijn betreffende stemmen. Er is heel veel mogelijk in splitsingsaktes, dus om daar een uitspraak over te doen, heb je die akte nodig.

Ik zit voor mijn werk in heel veel VvE’s dus heb al heel wat mogelijkheden voorbij zien komen.
Of iemand kan overrulen of niet, beiden gevallen is eigenlijk ruk als je met zijn tweeën bent. Of je kunt iets opgelegd krijgen wat je niet wilt, of je wilt graag iets en je bent altijd afhankelijk van de ander.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 10:03:03 #18
5428 crew  miss_sly
pi_205252532
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 09:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Of iemand kan overrulen of niet, beiden gevallen is eigenlijk ruk als je met zijn tweeën bent. Of je kunt iets opgelegd krijgen wat je niet wilt, of je wilt graag iets en je bent altijd afhankelijk van de ander.
Dat is sowieso een nadeel van ergens wonen waar je in een VVE zit, natuurlijk. Je bent heel afhankelijk van wat anderen willen, maar ook wat ze kunnen betalen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205252578
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is sowieso een nadeel van ergens wonen waar je in een VVE zit, natuurlijk. Je bent heel afhankelijk van wat anderen willen, maar ook wat ze kunnen betalen.
Ik heb er zelf geen last van omdat ik dus in een hele grote VVE zit met iets van 160 appartementen, daarnaast is er goed onderhoud gepleegd de afgelopen 20 jaar. Ik vermoed dat er in de toekomst wel wat discussie zal gaan ontstaan met betrekking tot energiebesparende zaken, aan de andere kant verbruiken we hier relatief weinig (meeste appartementen zijn rond de 50-70 m2), dus hoop dat het maar los loopt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205252688
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar kan een notaris helemaal niet op toezien, die heeft gewoon de voorliggende splitsingsakte te volgen of een wijziging splitsing te maken waar alle eigenaren mee in moeten stemmen.

Overigens is mijn werkgever geen notaris.
Ik denk dat je een te beperkte kijk op en kennis van de verantwoordelijkheid van de notaris hebt, zie bijv. art. 2 en art. 3 van hun eigen verordening...
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 10:25:58 #21
5428 crew  miss_sly
pi_205252815
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:16 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik denk dat je een te beperkte kijk op en kennis van de verantwoordelijkheid van de notaris hebt, zie bijv. art. 2 en art. 3 van hun eigen verordening...
Ik denk dat jij te gemakkelijk denkt over de mogelijkheden een splitsingsakte te wijzigen.

Een splitsingsakte is een akte van de eigenaren. Er is derhalve unanimiteit nodig, en als dat niet lukt een meerderheid in de veragdering van 80% die de wijziging wil. Een notaris kan niet op eigen houtje bij een verkoop vinden dat de verhouding niet eerlijk is en het dus op eigen houtje wijzigen. Een notaris legt alleen notarieel vast wat er is afgesproken door de eigenaren onderling. Hij is er zelf geen partij in.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205259795
Ik vind het een raar verhaal. Je ziet tijdens de bezichtigingen toch die tuin? Als er een tuin is die doorloopt tot aan de geval van jouw appartement, dan vraag je daar toch naar? Hoort die tuin bij mijn appartement? Oh, niet? Is-ie dan gemeenschappelijk? Oh, hij is van de buren? Welke buren, dit zijn toch alleen bergingen?

Verder heeft de splitsingsakte er niet zo veel mee te maken, volgens mij. De splitsingsakte gaat over het eigendom, maar vervolgens kan een eigenaar de woning in principe (daar zitten natuurlijk nog wel wat haken en ogen aan) ook gedeeltelijk / in delen verhuren: datgene waar je eigenaar van bent hoeft niet gelijk te zijn aan datgene wat je verhuurt.

Wat nog wel eens punt is, zijn de ramen die kennelijk direct op elkaars woning/tuin uitkijken. Dat mag niet, tenzij het een situatie is die al sinds jaar en dag zo bestaat en dus verjaard is.

Wat ook een punt is, is dat de buren gemeenschappelijke ruimte kennelijk in gebruik hebben genomen als privéruimte. Daar zou de VvE tegen op moeten treden...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')