abonnement Unibet Coolblue
pi_205261185
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Die hele huurtoeslag is een kolos en een gedrocht. Het verdwijnt rechtstreeks in de zakken van grootbezitters/kapitaal en het drijft de prijzen op.
Dan neem ik aan dat je blij bent met het flink matigen van de huurprijzen voor de minima, zoals dit plan behelst?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 6 juli 2022 @ 21:24:37 #102
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205261219
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:22 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dan neem ik aan dat je blij bent met het flink matigen van de huurprijzen voor de minima, zoals dit plan behelst?
Zeker, maar dat compenseert het niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205261570
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zeker, maar dat compenseert het niet.
Hoezo niet?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 6 juli 2022 @ 22:11:12 #104
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205261844
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:48 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoezo niet?
Voor minima, ja. Alles en iedereen erbuiten niet ;)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205261910
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Voor minima, ja. Alles en iedereen erbuiten niet ;)
Daar is de sociale huur toch voor bedoeld? Minima plus 20%. Verdien je meer, dan kun je ook meer betalen.

Het voorstel pakt volgens mij alleen nadelig uit voor mensen die nu een relatief dure corporatiewoning huren én meer dan 20% boven een minimum inkomen zitten.
pi_205261926
Het zal wel aan mij liggen, maar dit voorstel lijkt mij duurder en juist complexer.

Nu verschuif je de verantwoordelijkheid aanvragen toeslag, opgeven inkomen eigenlijk naar de belastingdienst en eventueel verhuurder.
Goed een “vaste huurnorm” lijkt leuk, maar na verloop van tijd veroordeel je armere mensen naar de meest brakke woningen.

Immers in combinatie met passend toewijzen, wat ze dan “gek genoeg” niet afschaffen ermee, kun je onmogelijk nog een betere sociale huurwoning krijgen.
Wat sowieso al een raar iets is binnen het sociale huurwoningen stelsel, soort klasse verschillen creëren, bizar.
pi_205261973
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Voor minima, ja. Alles en iedereen erbuiten niet ;)
Dat is een illusie, als je nu “duurder”, en wat is duurder, woont en je hebt 120% van minimumloon of minder, kan je vanaf 2024 een lagere huur krijgen, maar dat is eigenlijk tijdelijk met een huurtoeslag wat nooit zal mee stijgen.

Het is een verkapte bezuiniging op langer termijn.
Op korter termijn is het duurder voor de overheid.
  woensdag 6 juli 2022 @ 22:28:08 #108
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_205262049
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 08:05 schreef alcapon6 het volgende:

[..]
Met alle toeslagen erbij is dat netto 2700 euro. (2 kids 1 vrouw 1 man) En iedereen is 24 uur thuis met een kratje schultenbrau van de aldi.
Het is vermoedelijk nog echt waar.
Daarom inkorten die uitkeringen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_205263170
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:28 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Het is vermoedelijk nog echt waar.
Daarom inkorten die uitkeringen.
Dit is trouwens alleen mogelijk met een wia uitkering. WIA uitkeringen kunnen wat hoger uitvallen omdat je 70 of 75% van je ex-salaris ontvangt. Want je bent tijdens werk arbeidsongeschikt geworden. Aangezien je verzekerd bent kan dat gewoon. Bijvoorbeeld een advocaat of directeur die 5000 + euro verdient kan nog veel hoger uitkering ontvangen zou die arbeidsongeschikt raken.

De bijstand is al laag , je komt er volgens mij niet eens mee rond.
“Remember the golden rule. He who has the gold makes the rules.”
  donderdag 7 juli 2022 @ 07:47:27 #110
21467 franske19
Hit the deck!
pi_205263233
Echt weer een belachelijk voorstel. Juist de groep mensen die wel productief wil zijn maar in verband met een mindere opleiding of pech niet ver boven het minimumloon zit zou moeten profiteren. Dit zijn ook de banen waar men op het moment een enorm aantal openstaande vacatures heeft. Er komt echt niets zinnigs uit dit kabinet.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_205263607
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 19:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Diezelfde minister De Jonge, al is het ¤ 550. Heb je de OP wel gelezen?
Jaja. En dan nog. Dan gaat iemand die nu 700 euro betaald voor een flatje, en 200 euro toeslag krijgt, er elke maand dik op achteruit. Lekker bezig
pi_205263815
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:17 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Daar is de sociale huur toch voor bedoeld? Minima plus 20%. Verdien je meer, dan kun je ook meer betalen.
Dus 20% boven bijstandsniveau (sociaal minimum). Je snapt dat je daar met een fulltime minimumloon inkomen al zo'n 10 procent boven zit he?

quote:
Het voorstel pakt volgens mij alleen nadelig uit voor mensen die nu een relatief dure corporatiewoning huren én meer dan 20% boven een minimum inkomen zitten.
Juist. Die mensen kunnen het volgens de regering wel dragen, zo'n woning van boven de 550 per maand.

Nogmaals, daar zit je dus al aan met minimumloon. Die groep kan het volgens de overheid wel met wat minder doen. Want particuliere huurders hebben ook huurtoeslag nodig, en dat moet ergens vandaan komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 07-07-2022 09:55:12 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205263820
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het zal wel aan mij liggen, maar dit voorstel lijkt mij duurder en juist complexer.

Nu verschuif je de verantwoordelijkheid aanvragen toeslag, opgeven inkomen eigenlijk naar de belastingdienst en eventueel verhuurder.
Goed een “vaste huurnorm” lijkt leuk, maar na verloop van tijd veroordeel je armere mensen naar de meest brakke woningen.

Immers in combinatie met passend toewijzen, wat ze dan “gek genoeg” niet afschaffen ermee, kun je onmogelijk nog een betere sociale huurwoning krijgen.
Wat sowieso al een raar iets is binnen het sociale huurwoningen stelsel, soort klasse verschillen creëren, bizar.
Fijn dat iemand het doorziet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205263880
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat is een illusie, als je nu “duurder”, en wat is duurder, woont en je hebt 120% van minimumloon of minder, kan je vanaf 2024 een lagere huur krijgen, maar dat is eigenlijk tijdelijk met een huurtoeslag wat nooit zal mee stijgen.

Het is een verkapte bezuiniging op langer termijn.
Op korter termijn is het duurder voor de overheid.
Nee nee, niet 120% van het minimumloon. 120% van het sociaal minimum. Sociaal minimum is het niveau van de bijstand. Als men dus 120% boven bijstandsniveau zit, dan kunnen ze van de regering dus wel wat huurtoeslag inleveren.

120% van het sociaal minimum ligt onder fulltime minimumloon. Fulltime minimumloon verdienen, en dan te horen krijgen dat je in de ogen van de regering die relatief dure sociale huur wel zelf kan dragen zonder voor de laatste 200 euro huurtoeslag nodig te hebben.

Kan je straks als fulltime minimumloner wellicht beter een dagje minder gaan werken om die eenmalige huurverlaging wel mee te pakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 07-07-2022 11:51:56 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205263884
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 07:47 schreef franske19 het volgende:
Echt weer een belachelijk voorstel. Juist de groep mensen die wel productief wil zijn maar in verband met een mindere opleiding of pech niet ver boven het minimumloon zit zou moeten profiteren. Dit zijn ook de banen waar men op het moment een enorm aantal openstaande vacatures heeft. Er komt echt niets zinnigs uit dit kabinet.
Dit dus ja.

Dit is simpelweg het gat tussen sociale en particuliere huurders proberen te dichten, door bij de sociale huurders wat weg te nemen om het aan de particuliere huurders te geven. Dus in feite worden hiermee de sociale huurders er ook de dupe van dat de prijzen in de particuliere huur de pan uitgerezen zijn.

Huursubsidie in de zakken van de huisjesmelkers, ten koste van de minimumloners in sociale huur. Dat is wat hier gebeurt.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 07-07-2022 10:19:04 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205264059
En gaat volgens neoliberale principes, het verstrekken van huursubsidie aan de particuliere sector niet juist enorme prijsopdrijvende effecten hebben? Of werkt dat zogenaamd alleen zo bij minimumloon en inflatie?
"Pools are perfect for holding water"
pi_205264277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee nee, niet 120% van het minimumloon. 120% van het sociaal minimum, aka het niveau van de bijstand. Als men dus 120% boven bijstandsniveau zit, dan kunnen ze van de regering dus wel wat huurtoeslag inleveren.

120% van het sociaal minimum ligt onder fulltime minimumloon. Fulltime minimumloon verdienen, en dan te horen krijgen dat je in de ogen van de regering die relatief dure sociale huur wel zelf kan dragen zonder voor de laatste 200 euro huurtoeslag nodig te hebben.

Kan je straks als fulltime minimumloner wellicht beter een dagje minder gaan werken om die eenmalige huurverlaging wel mee te pakken.
Ja ja, want 100% bijstand is gewoon het minimumloon.
1779? NETTO euro is 120%.

Ik heb dit zelf notabene nog bij de gemeente Meppel moeten corrigeren.
pi_205264832
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
want 100% bijstand is gewoon het minimumloon
Huh? Nee hoor. Bijstand is 70% van het minimumloon. Werken moet toch iets lonen.

Of ik begrijp je post wellicht verkeerd?

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 07-07-2022 11:57:57 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205265016
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:06 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Jaja. En dan nog. Dan gaat iemand die nu 700 euro betaald voor een flatje, en 200 euro toeslag krijgt, er elke maand dik op achteruit. Lekker bezig
Heel erg dik kun je er dan toch niet op achteruit gaan. In jouw voorbeeld gaat de huur straks omlaag met 150 euro. Dan zou die 200 euro huurtoeslag dus ook met minimaal 150 euro omlaag moeten, wil diegene er nadeel van ondervinden.
pi_205265112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Heel erg dik kun je er dan toch niet op achteruit gaan. In jouw voorbeeld gaat de huur straks omlaag met 150 euro. Dan zou die 200 euro huurtoeslag dus ook met minimaal 150 euro omlaag moeten, wil diegene er nadeel van ondervinden.
700 betalen en 200 euro huurtoeslag. Nemen we even aan dat dat ongeveer 500 kale huur is. Volgens de huurtoeslag rekenhulp hoort daar dan een inkomen van 19.000 per jaar bij, om die 200 huurtoeslag te krijgen (hoger zou minder zijn, lager zou meer zijn). Sociaal minimum is ¤15192 bruto per jaar. 120% daarvan is ¤18.230.

Deze persoon verdient met 19k bruto per jaar dus net te veel om voor die huurverlaging in aanmerking te komen. Maar wordt vervolgens dus wel aan die fictieve huurprijs gehouden bij de huurtoeslagberekening.

19k per jaar, en dan mag je dus volgens deze regering mbt de woonlasten wel wat inleveren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205265131
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 11:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Huh? Nee hoor. Bijstand is 70% van het minimumloon. Werken moet toch iets lonen.

Of ik begrijp je post wellicht verkeerd?
Je krijgt, zeker alleenstaand met kind, gewoon de volle mep 100%.
pi_205265154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Je krijgt, zeker alleenstaand met kind, gewoon de volle mep 100%.
Met een kind ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205265176
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:11 schreef probeer het volgende:

[..]
700 betalen en 200 euro huurtoeslag. Nemen we even aan dat dat ongeveer 500 kale huur is. Volgens de huurtoeslag rekenhulp hoort daar dan een inkomen van 19.000 per jaar bij, om die 200 huurtoeslag te krijgen (hoger zou minder zijn, lager zou meer zijn). Sociaal minimum is ¤15192 bruto per jaar. 120% daarvan is ¤18.230.

Deze persoon verdient met 19k bruto per jaar dus net te veel om voor die huurverlaging in aanmerking te komen. Maar wordt vervolgens dus wel aan die fictieve huurprijs gehouden bij de huurtoeslagberekening.
OK, dan klopt het voorbeeld van hyvliee dus niet.

Zijn post was immers een reactie op het verlagen van de huurprijs. Hij zei dat mensen er dan alsnog 'dik op achteruit' zouden gaan.

Ik weet trouwens niet waarom je van die 700 eerst 500 maakt? Als de kale huur nu al 500 is, is een verlaging naar 550 sowieso niet aan de orde? Ik zou denken dat die 700 in het voorbeeld bedoeld was als kale huur.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2022 12:20:40 ]
pi_205265284
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
OK, dan klopt het voorbeeld van hyvliee dus niet.
Niet echt nee.

quote:
Zijn post was immers een reactie op het verlagen van de huurprijs. Hij zei dat mensen er dan alsnog 'dik op achteruit' zouden gaan.
Niet dik, wel wat. Volgens RTL:

quote:
De woonlasten van bijna 300.000 huurders gaan omhoog door de invoering van een nieuw systeem om de huurtoeslag te berekenen. Gemiddeld krijgen zij 28 euro per maand minder aan toeslag en moeten ze dat bedrag dus zelf betalen. In het ergste geval gaat het om 98 euro per maand.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-systeem-huurtoeslag
quote:
Ik weet trouwens niet waarom je van die 700 eerst 500 maakt? Als de kale huur nu al 500 is, is een verlaging naar 550 sowieso niet aan de orde? Ik zou denken dat die 700 in het voorbeeld bedoeld was als kale huur.
Je hebt helemaal gelijk, mijn fout.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205265322
Nog steeds gaat de groep die 120% boven sociaal minimum zit (dus rond minimumloon) er dan wat op achteruit, ten bate van de groep die daar net boven zit (vrije huur sector kunnen betalen en überhaupt binnen komen, maar volgens jaarinkomen nog wel net in aanmerking komend voor huurtoeslag).

Of geld wat naar de woningcorporaties zou gaan, wat nu naar private verhuurders stroomt.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:15:10 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205265823
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:30 schreef probeer het volgende:
Nog steeds gaat de groep die 120% boven sociaal minimum zit (dus rond minimumloon) er dan wat op achteruit, ten bate van de groep die daar net boven zit (vrije huur sector kunnen betalen en überhaupt binnen komen, maar volgens jaarinkomen nog wel net in aanmerking komend voor huurtoeslag).

Of geld wat naar de woningcorporaties zou gaan, wat nu naar private verhuurders stroomt.
Nou ben ik het eens dat er moet worden gekeken moet worden wat er te doen is aan mensen die hier zwaar door benadeeld zouden worden.

Maar vind je het zo erg dat iemand die er in de sociale sector niet tussen komt op deze manier wel een kans maakt op een huurwoning? Waarom zou iemand die 800 euro betaald niks mogen krijgen en iemand die 700 euro betaald, met hetzelfde salaris wel? Dat is ook niet helemaal fraai te noemen.
pi_205268144
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Heel erg dik kun je er dan toch niet op achteruit gaan. In jouw voorbeeld gaat de huur straks omlaag met 150 euro. Dan zou die 200 euro huurtoeslag dus ook met minimaal 150 euro omlaag moeten, wil diegene er nadeel van ondervinden.
Er wordt met die nieuwe regel dan toch alleen toeslagen gegeven als de huur onder de 520,- zit? Als de huurprijs van nu 700 is, en de Jonge wilt dat naar beneden trekken tot 550,- krijgt die persoon die nu een toeslag van 200,- krijgt geen toeslag meer toch? Dus moet ze 550,- aftikken voor haar nieuwe huur? Daar waar ze inclusief toeslag NU 500 "kwijt is?" Wat dan in mijn ogen betekent dat deze persoon 50,- meer kwijt is aan hetzelfde huis? Of begrijp ik het gewoon compleet verkeerd? Want zo is hoe ik het lees.. Zit je NU onder de 520,- heb je geluk want dan krijg je meer toeslag omdat je huurprijs naar boven wordt geschat . Zit je NU ver boven de 520,- heb je pech.
pi_205268968
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 16:42 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Er wordt met die nieuwe regel dan toch alleen toeslagen gegeven als de huur onder de 520,- zit? Als de huurprijs van nu 700 is, en de Jonge wilt dat naar beneden trekken tot 550,- krijgt die persoon die nu een toeslag van 200,- krijgt geen toeslag meer toch? Dus moet ze 550,- aftikken voor haar nieuwe huur? Daar waar ze inclusief toeslag NU 500 "kwijt is?" Wat dan in mijn ogen betekent dat deze persoon 50,- meer kwijt is aan hetzelfde huis? Of begrijp ik het gewoon compleet verkeerd? Want zo is hoe ik het lees.. Zit je NU onder de 520,- heb je geluk want dan krijg je meer toeslag omdat je huurprijs naar boven wordt geschat . Zit je NU ver boven de 520,- heb je pech.
Je begrijpt het inderdaad verkeerd.

Het voorstel gaat er juist om dat je straks ook huurtoeslag kunt krijgen als je in een dure woning zit, inclusief vrije sector. Om de hoogte van die toeslag te bepalen, wordt alleen gekeken naar je inkomen en wordt er gedaan *alsof* je een huur van 520 euro betaalt. Hoeveel huur je daadwerkelijk betaalt is niet van belang. Met andere woorden: als Jantje en Pietje evenveel verdienen, dan krijgen Jantje en Pietje straks evenveel huurtoeslag, ook al huurt Jantje voor 400 euro en Pietje voor 1.200 euro.
pi_205274971
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 18:18 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je begrijpt het inderdaad verkeerd.

Het voorstel gaat er juist om dat je straks ook huurtoeslag kunt krijgen als je in een dure woning zit, inclusief vrije sector. Om de hoogte van die toeslag te bepalen, wordt alleen gekeken naar je inkomen en wordt er gedaan *alsof* je een huur van 520 euro betaalt. Hoeveel huur je daadwerkelijk betaalt is niet van belang. Met andere woorden: als Jantje en Pietje evenveel verdienen, dan krijgen Jantje en Pietje straks evenveel huurtoeslag, ook al huurt Jantje voor 400 euro en Pietje voor 1.200 euro.
Maar dit is wat ik overal lees ; "Maar is het normbedrag lager dan de werkelijke huur, dan gaat een huurder erop achteruit."
Het normbedrag ligt een stuk lager dan het voorbeeld wat ik gaf van iemand die ik ken die 700 euro betaalt voor een flatje. Dus is diegene gewoon de lul. Maar ik zal het wel niet begrijpen haha.
pi_205275114
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 11:55 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Maar dit is wat ik overal lees ; "Maar is het normbedrag lager dan de werkelijke huur, dan gaat een huurder erop achteruit."
Het normbedrag ligt een stuk lager dan het voorbeeld wat ik gaf van iemand die ik ken die 700 euro betaalt voor een flatje. Dus is diegene gewoon de lul. Maar ik zal het wel niet begrijpen haha.
Het normbedrag is 550 Euro. Iemand die 700 aan huur betaald krijgt op dit moment huurtoeslag gebaseerd op een huur van 700 en zijn inkomen en straks dus huurtoeslag gebaseerd op het fictieve huurbedrag van 550 en zijn inkomen. Dan ga je er dus op achteruit. Een student die een kamertje voor 350 huurt gaat er straks op vooruit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205275171
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het normbedrag is 550 Euro. Iemand die 700 aan huur betaald krijgt op dit moment huurtoeslag gebaseerd op een huur van 700 en zijn inkomen en straks dus huurtoeslag gebaseerd op het fictieve huurbedrag van 550 en zijn inkomen. Dan ga je er dus op achteruit. Een student die een kamertje voor 350 huurt gaat er straks op vooruit.
Ja dat is wat ik steeds bedoel. Volgens mij is het normbedrag trouwens zelfs 520,-. " Er zijn drie normbedragen vastgesteld. Voor jongeren tot 21 jaar gaat het om 442,46 euro, voor huurders ouder dan 21 jaar is het 520 euro en voor grote gezinnen (meer dan acht mensen) en voor mensen met een handicap en een aangepaste woning, gaat het om 597 euro."

Ik ken dus iemand die nu voor 700,- een flatje huurt waar diegene zo uit mijn hoofd 200,- huurtoeslag voor krijgt. Als diegene, want zo wil de Jonge dat, die huurverlaging tot 550,- krijgt want ze zit onder de 120% van het minimumloon, krijgt diegene dan toch geen toeslag meer, want zit boven die 520,- norm.
pi_205275177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 11:55 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Maar dit is wat ik overal lees ; "Maar is het normbedrag lager dan de werkelijke huur, dan gaat een huurder erop achteruit."
Het normbedrag ligt een stuk lager dan het voorbeeld wat ik gaf van iemand die ik ken die 700 euro betaalt voor een flatje. Dus is diegene gewoon de lul. Maar ik zal het wel niet begrijpen haha.
Je gaat er op achteruit als je meer dan 120% van het minimum verdient en je huur nu ligt tussen de 520 en 763,43.

Bij jouw kennis hangt het er dus van af wat zijn/haar inkomen is.
pi_205275198
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:20 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ja dat is wat ik steeds bedoel. Volgens mij is het normbedrag trouwens zelfs 520,-. " Er zijn drie normbedragen vastgesteld. Voor jongeren tot 21 jaar gaat het om 442,46 euro, voor huurders ouder dan 21 jaar is het 520 euro en voor grote gezinnen (meer dan acht mensen) en voor mensen met een handicap en een aangepaste woning, gaat het om 597 euro."

Ik ken dus iemand die nu voor 700,- een flatje huurt waar diegene zo uit mijn hoofd 200,- huurtoeslag voor krijgt. Als diegene, want zo wil de Jonge dat, die huurverlaging tot 550,- krijgt want ze zit onder de 120% van het minimumloon, krijgt diegene dan toch geen toeslag meer, want zit boven die 520,- norm.
Heb je mijn vorige uitleg überhaupt gelezen?

Ze krijgt dan nog steeds huurtoeslag. Haar huur wordt verlaagd tot 550 en ze krijgt toeslag op basis van het normbedrag.

Kennelijk snap je het normbedrag niet. Dat is geen grens waarboven je geen toeslag krijgt. Dat is een fictief bedrag op basis waarvan je de toeslag krijgt. Het maakt dus niet uit of je huur 400 is, of 1.000 - voor de berekening is je huur altijd 520.
pi_205275200
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:20 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ja dat is wat ik steeds bedoel. Volgens mij is het normbedrag trouwens zelfs 520,-. " Er zijn drie normbedragen vastgesteld. Voor jongeren tot 21 jaar gaat het om 442,46 euro, voor huurders ouder dan 21 jaar is het 520 euro en voor grote gezinnen (meer dan acht mensen) en voor mensen met een handicap en een aangepaste woning, gaat het om 597 euro."

Ik ken dus iemand die nu voor 700,- een flatje huurt waar diegene zo uit mijn hoofd 200,- huurtoeslag voor krijgt. Als diegene, want zo wil de Jonge dat, die huurverlaging tot 550,- krijgt want ze zit onder de 120% van het minimumloon, krijgt diegene dan toch geen toeslag meer, want zit boven die 520,- norm.
Waar kan je die woningen vinden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205275213
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waar kan je die woningen vinden?
Bij elke corporatie, als dit voorstel in werking treedt. Mits je minder verdient dan 120% van het sociaal minimum. Dan wordt je huur immers verlaagd tot maximaal 550 euro.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2022 12:27:05 ]
pi_205275240
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:26 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Bij elke corporatie, als dit voorstel in werking treedt. Mits je minder verdient dan 120% van het sociaal minimum. Dan wordt je huur immers verlaagd tot maximaal 550 euro.
Oh ik dacht dat het om normbedragen ging, niet om de huurhoogte. Maar ik zou dan stoppen met verhuren als ik niet zelf de hoogte mag bepalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205275253
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:20 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ja dat is wat ik steeds bedoel. Volgens mij is het normbedrag trouwens zelfs 520,-. " Er zijn drie normbedragen vastgesteld. Voor jongeren tot 21 jaar gaat het om 442,46 euro, voor huurders ouder dan 21 jaar is het 520 euro en voor grote gezinnen (meer dan acht mensen) en voor mensen met een handicap en een aangepaste woning, gaat het om 597 euro."

Ik ken dus iemand die nu voor 700,- een flatje huurt waar diegene zo uit mijn hoofd 200,- huurtoeslag voor krijgt. Als diegene, want zo wil de Jonge dat, die huurverlaging tot 550,- krijgt want ze zit onder de 120% van het minimumloon, krijgt diegene dan toch geen toeslag meer, want zit boven die 520,- norm.
Nee, er is geen uitsluiting als je minder dan het normbedrag aan huur betaald. Ongeacht de huur die je straks betaald krijg je subsidie gebaseerd op het fictieve normbedrag. Als jij als student het voor elkaar hebt gekregen dat je maar 200 Euro voor je kamertje hoeft te betalen, dan val je niet buiten de boot omdat je onder het normbedrag zit, maar krijg je bijna geld toe aan huursubsidie op je huur.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205275258
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat het om normbedragen ging, niet om de huurhoogte. Maar ik zou dan stoppen met huren als ik niet zelf de hoogte mag bepalen.
Het normbedrag is 520, de huur wordt teruggebracht tot maximaal 550. Dat staat toch gewoon in de OP?

En je bedoelt denk ik dat je zou stoppen met verhuren? Volgens mij ben jij geen corporatie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2022 12:31:32 ]
pi_205275263
Op dit moment is het wel zo, dat als iemand per toeval in een grote sociale huurwoning zit, met een laag inkomen.

Gewoon veel huurtoeslag krijgt. zodat ze dat kunnen betalen.

Dat vond ik altijd oneerlijk t.o.v. mensen met een veel kleinere en of slechtere sociale huurwoning, die minder huur betalen en dus ook minder huurtoeslag krijgen. Want dan heb je geluk of pech.

Heeft deze nieuwe regeling daar nou invloed op. Krijgen mensen met een grote sociale huurwoning met een een hoge huur, door deze regeling straks minder huurtoeslag?
pi_205275273
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat het om normbedragen ging, niet om de huurhoogte. Maar ik zou dan stoppen met verhuren als ik niet zelf de hoogte mag bepalen.
De plannen zijn nog niet definitief he. Ik verwacht dat woningcorporaties wel gecompenseerd gaan worden als ze gedwongen worden om iemands huur te verlagen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205275285
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het normbedrag is 520, de huur wordt teruggebracht tot maximaal 550. Dat staat toch gewoon in de OP?

En je bedoelt denk ik dat je zou stoppen met verhuren? Volgens mij ben jij geen corporatie?
Als ik de baas bij een corporatie zou zijn, zou ik al die huizen verkopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205275292
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:31 schreef christmastsunami het volgende:
Op dit moment is het wel zo, dat als iemand per toeval in een grote sociale huurwoning zit, met een laag inkomen.

Gewoon veel huurtoeslag krijgt. zodat ze dat kunnen betalen.

Dat vond ik altijd oneerlijk t.o.v. mensen met een veel kleinere en of slechtere sociale huurwoning, die minder huur betalen en dus ook minder huurtoeslag krijgen. Want dan heb je geluk of pech.

Heeft deze nieuwe regeling daar nou invloed op. Krijgen mensen met een grote sociale huurwoning met een een hoge huur, door deze regeling straks minder huurtoeslag?
Als het inkomen gelijk is, krijgen ze precies evenveel toeslag als iemand in een kleinere woning.
pi_205275302
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik de baas bij een corporatie zou zijn, zou ik al die huizen verkopen.
Dan snap je kennelijk niet waarom er corporaties bestaan.
pi_205275321
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:31 schreef christmastsunami het volgende:
Op dit moment is het wel zo, dat als iemand per toeval in een grote sociale huurwoning zit, met een laag inkomen.

Gewoon veel huurtoeslag krijgt. zodat ze dat kunnen betalen.

Dat vond ik altijd oneerlijk t.o.v. mensen met een veel kleinere en of slechtere sociale huurwoning, die minder huur betalen en dus ook minder huurtoeslag krijgen. Want dan heb je geluk of pech.

Heeft deze nieuwe regeling daar nou invloed op. Krijgen mensen met een grote sociale huurwoning met een een hoge huur, door deze regeling straks minder huurtoeslag?
Dat zijn echt uitzonderingen en mensen met een sociale huurwoning hebben die niet mogen uitkiezen. Er zijn hele rekenvoorbeelden waar woningbouwverenigingen bij sociale huurwoningen gebruik van maken om te bepalen welke huur ze mogen vragen. En je komt al heel snel in de buurt van de maximale huur. Bij een huur lager dan 500 is echt van alles mis met die woning.
De factor geluk en pech is er wel, maar dan alleen bij het toewijzen van de woning en nauwelijks bij het bepalen van de huurhoogte.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205275382
Er zijn ook nog dingen onduidelijk aan dit plan. Bijvoorbeeld: wat betekent dit voor mensen met een antikraakwoning? Die betalen meestal tussen de 100 en 200 Euro en krijgen op dit moment geen of een paar tientjes huursubsidie. Volgens dit nieuwe plan zou het gaan betekenen dat ze straks gratis gaan wonen of zelfs geld toe gaan krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 8 juli 2022 @ 12:44:28 #146
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205275392
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik de baas bij een corporatie zou zijn, zou ik al die huizen verkopen.
Dat mag niet.
pi_205275518
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou ben ik het eens dat er moet worden gekeken moet worden wat er te doen is aan mensen die hier zwaar door benadeeld zouden worden.

Maar vind je het zo erg dat iemand die er in de sociale sector niet tussen komt op deze manier wel een kans maakt op een huurwoning? Waarom zou iemand die 800 euro betaald niks mogen krijgen en iemand die 700 euro betaald, met hetzelfde salaris wel? Dat is ook niet helemaal fraai te noemen.
Ik ben het helemaal met dat die groep zeker hulp mbt terugdringen vd woonlasten nodig heeft. Kei- en keihard genaaid door enerzijds de grenzen van sociale huur, en anderzijds door de tot exorbitante hoogten opgelopen prijzen in de private huursector. Maar dat een groep die daar financieel gezien onder zit daarvoor wat moet inleveren vind ik zo bizar. Ook die mensen zitten met te hoge woonlasten. Dit is het gat deels dichten door de gaten van andere groepen wat dieper te maken en dat zand te gebruiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 08-07-2022 13:29:45 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205275756
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er zijn ook nog dingen onduidelijk aan dit plan. Bijvoorbeeld: wat betekent dit voor mensen met een antikraakwoning? Die betalen meestal tussen de 100 en 200 Euro en krijgen op dit moment geen of een paar tientjes huursubsidie. Volgens dit nieuwe plan zou het gaan betekenen dat ze straks gratis gaan wonen of zelfs geld toe gaan krijgen.
Volgens mij is antikraak juridisch gezien geen huur. Je hebt immers ook geen recht op huurbescherming e.d. Je betaalt ook geen huur, maar een 'gebruiksvergoeding'.
pi_205275835
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:22 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Volgens mij is antikraak juridisch gezien geen huur. Je hebt immers ook geen recht op huurbescherming e.d. Je betaalt ook geen huur, maar een 'gebruiksvergoeding'.
Ik heb in het verleden met twee tijdelijke huurcontracten met beperkte rechten en een huur van 300 gulden en later 250 Euro gewoon huursubsidie gehad. Het ene contract was bij een projectontwikkelaar en het andere bij een sociale woningcorporatie. Niet officieel antikraak, maar het komt dicht in de buurt. In beide gevallen ging het om een paar tientjes huursubsidie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205275857
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik heb in het verleden met twee tijdelijke huurcontracten met beperkte rechten en een huur van 300 gulden en later 250 Euro gewoon huursubsidie gehad. Het ene contract was bij een projectontwikkelaar en het andere bij een sociale woningcorporatie. Niet officieel antikraak, maar het komt dicht in de buurt. In beide gevallen ging het om een paar tientjes huursubsidie.
Dat is dan inderdaad geen antikraak, dus daarvoor zal hetzelfde gelden als voor andere huur: je krijgt dan huursubsidie op basis van het normbedrag.

Het kan er natuurlijk wel toe leiden dat zo'n projectontwikkelaar wat meer gaat vragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')