abonnement bol.com Coolblue
pi_205242612
Bezig met het renoveren van mijn eerste huis. Toen we het kochtten hingen de elektradraden in trosjes uit het plafond. 1 trosje met bruin en zwart hoorde bij het plafond licht in de keuken. Aan het plafond hangt een zwarte en een blauwe draad. We hebben destijds alleen gemeten of er weerstand tussen beide zwarte draden was en de weerstand was om en nabij nul.

Schakelaar is aangesloten en lamp aangesloten en er achter gekomen dat het niet werkt. Ik meet geen spanning (230) tussen zwart en blauw aan het plafond.

Wat kan er aan de hand zijn? Wat kan ik nog testen? Met een signaaltester geeft blauw altijd signaal, of de schakelaar aan staat of uit, en of er een circuit is of niet.

Groet,
Dirk

[ Bericht 100% gewijzigd door Vonkenboer op 05-07-2022 12:44:45 ]
pi_205242673
Flauwe opmerking.

Wat bedoel je precies met ''aan de andere kant van de stroomdraadjes''?
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 09:54:56 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205242823
Daar zit gewoon geen prik op ouwe dibbes
Op donderdag 15 april 2021 11:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
Pedofilie en homoseksualiteit, daar bestaat natuurlijk ook een link tussen, maar dat hoor je nooit om homoseksuelen te beschermen.
pi_205243096
Ok mijn oorspronkelijke bericht is verwijderd.

Het lijkt er inderdaad op dat de nuldraad niet goed aangesloten is. Maar dat zou wel betekenen dat een klusser voor mij iets (in de meterkast) aangepast heeft.
pi_205243109
En ik moet zeggen, op de reactie na van Vonkenboer, valt de rest nogal tegen.
pi_205243141
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:35 schreef janvangalen het volgende:
We kunnen niet allemaal zulke hoogvliegers als Vonkenboer zijn, ik doe m'n best hoor
Op donderdag 15 april 2021 11:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
Pedofilie en homoseksualiteit, daar bestaat natuurlijk ook een link tussen, maar dat hoor je nooit om homoseksuelen te beschermen.
pi_205243218
Dan kan, maar ik ben je ouwe dibbes niet.

Ik heb op een klusforum het volgende gevonden om de nuldraad te testen op werking:

Meet de spanning tussen de aardedraad en de nuldraad.
Als daar 0,00Volt tussen staat kun je met de Ohm meter de weerstand meten.
Als die 0,00Ohm aangeeft mag je aannemen dat ze verbonden zijn.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 10:57:23 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_205243341
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:34 schreef janvangalen het volgende:
Ok mijn oorspronkelijke bericht is verwijderd.

:{ why?
pi_205243455
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:35 schreef janvangalen het volgende:

Bezig met het renoveren van mijn eerste huis. Toen we het kochtten hingen de elektradraden in trosjes uit het plafond. 1 trosje met bruin en zwart hoorde bij het plafond licht in de keuken. Aan het plafond hangt een zwarte en een blauwe draad. We hebben destijds alleen gemeten of er weerstand tussen beide zwarte draden was en de weerstand was om en nabij nul.

Schakelaar is aangesloten en lamp aangesloten en er achter gekomen dat het niet werkt. Ik meet geen spanning (230) tussen zwart en blauw aan het plafond.

Wat kan er aan de hand zijn? Wat kan ik nog testen? Met een signaaltester geeft blauw altijd signaal, of de schakelaar aan staat of uit, en of er een circuit is of niet.

Groet,
Dirk

OP weghalen doen wij hier niet
pi_205243481
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:35 schreef janvangalen het volgende:
We proberen je te behouden voor grove fouten zodat je niet aan de stroom komt te hangen of kortsluiting en brand veroorzaakt
pi_205243520
Dat waardeer ik wel, maar de toon is niet prettig. Ik doe mijn best hier met de renovatie en alles valt te leren. Ik vraag advies juist omdat ik geen fouten wil maken. Alle stopcontacten, lichtpunten en schakelaars op de begane werken, behalve deze.
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 12:46:59 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_205244303
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:57 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
:{ why?
Vermoedelijk per ongeluk weggehaald door ts zelf.

Ook wat onvriendelijke reacties verwijderd. Dat is helemaal nergens voor nodig.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:51:40 #14
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205244342
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vermoedelijk per ongeluk weggehaald door ts zelf.

Ook wat onvriendelijke reacties verwijderd. Dat is helemaal nergens voor nodig.
Waarom die van mij? Ik stel gewoon een normale vraag namelijk of hij foto's kan aanleveren en dat verkeerde dingen gevaarlijk is? :{

Edit dan op z'n minst lijn reactie
CHILD IN TIME MOET IN DE TOP2000 OMHOOG! STEMT ALLEN!
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 13:00:58 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_205244440
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:51 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Waarom die van mij? Ik stel gewoon een normale vraag namelijk of hij foto's kan aanleveren en dat verkeerde dingen gevaarlijk is? :{

Edit dan op z'n minst lijn reactie
Mijn excuses, waarschijnlijk per ongeluk aangetikt met mijn mobiel zonet !

Dat was niet mijn bedoeling.
pi_205244548
Kan je fotos posten, want je verhaal komt warrig over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205244553
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 10:45 schreef janvangalen het volgende:
Dan kan, maar ik ben je ouwe dibbes niet.

Ik heb op een klusforum het volgende gevonden om de nuldraad te testen op werking:

Meet de spanning tussen de aardedraad en de nuldraad.
Als daar 0,00Volt tussen staat kun je met de Ohm meter de weerstand meten.
Als die 0,00Ohm aangeeft mag je aannemen dat ze verbonden zijn.
Waarom zou je dit meten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205245289
Dank voor het opschonen Vonkenboer.

Ik heb inmiddels via via advies gevraagd over doormeten van de bedrading aan het plafond (aarde geelgroen, nul blauw)

1 Hij schreef dat ik 230v moest meten tussen fase en nul.
2 Nul aarde moet 0v zijn.
3 aarde fase moet 230v zijn.

Fase nul is 0v. Er zit dus een breuk in de nuldraad, ergens. Daar ben ik blij mee want dit betekent dat ik de verse muur niet open hoef te maken want daar loopt alleen de schakelaar. En minder blij omdat ik waarschijnlijk een nieuwe draad moet (laten) trekken naar het plafond toe.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:35:08 #19
142400 RedFever007
pi_205245299
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Mijn excuses, waarschijnlijk per ongeluk aangetikt met mijn mobiel zonet !

Dat was niet mijn bedoeling.
B:)B
pi_205245319
Meet eerst eens bij de schakelaar, grootste kans dat het door verkeerd zit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 05-07-2022 16:05:30 ]
.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:41:01 #21
142400 RedFever007
pi_205245342
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:33 schreef janvangalen het volgende:

Ik heb inmiddels via via advies gevraagd over doormeten van de bedrading aan het plafond (aarde geelgroen, nul blauw)

Fase nul is 0v. Er zit dus een breuk in de nuldraad, ergens. Daar ben ik blij mee want dit betekent dat ik de verse muur niet open hoef te maken want daar loopt alleen de schakelaar. En minder blij omdat ik waarschijnlijk een nieuwe draad moet (laten) trekken naar het plafond toe.
Wat ben je nu precies aan het meten?

Want volgens mij snap je het niet :)

Tussen de schakelaar en het plafond zit namelijk normaal gesproken geen nuldraad :{
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 18:55:49 #22
92034 crew  Vonkenboer
pi_205247626
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:33 schreef janvangalen het volgende:

Wat voor schakeling zou je moeten hebben ? Kijk eens in dit informatieve topic ---> K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 4

Bij de lamp heb je als het goed is geen fase, en meet je ook geen 230V als de schakelaar niet bediend is.
Na de schakelaar loopt een bruine draad (de fase draad), vanaf de schakelaar loopt er dan een zwarte draad (schakeldraad) naar de centraaldoos waar je lamp op komt, daar zit naast die zwarte draad als het goed is nog een blauwe draad (nul) en een aarde draad (geel-groen).
pi_205249015
Ok. Er staat dus geen spanning op de lamp. 0v.
Later vandaag erachter gekomen dat een aantal stopcontacten niet meer werken, allemaal in de buurt van elkaar. Van de week is er kortsluiting geweest en sloeg een hoofdstop door. Liander heeft deze vervangen. Daarna werken een aantal stroompunten dus niet meer. Liander gebeld en die zei dat door de klap de schakelaar in de meterkast kapot kan zijn.

Volgens mij is er dus niets mis met de bedrading. Oja, en de ventilatie die op zolder hangt, die doet het soms wel en soms niet, na Lianders bezoek en de vervangen hoofdstop.
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 22:12:28 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_205250094
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 20:48 schreef janvangalen het volgende:
Ok. Er staat dus geen spanning op de lamp. 0v.
Later vandaag erachter gekomen dat een aantal stopcontacten niet meer werken, allemaal in de buurt van elkaar. Van de week is er kortsluiting geweest en sloeg een hoofdstop door. Liander heeft deze vervangen. Daarna werken een aantal stroompunten dus niet meer. Liander gebeld en die zei dat door de klap de schakelaar in de meterkast kapot kan zijn.

Volgens mij is er dus niets mis met de bedrading. Oja, en de ventilatie die op zolder hangt, die doet het soms wel en soms niet, na Lianders bezoek en de vervangen hoofdstop.
Enig passend advies wat ik kan geven in deze situatie is schakel een installateur/elektricien in; of in het geval van een huurwoning je woningbouwvereniging en onderneem morgen zonder meer actie om de problemen op te lossen. Dit is in mijn ogen (en ik spreek als electricien) niet iets wat je zelf op kunt lossen als er meerdere defecten in een electrische installatie zijn nadat de hoofdzekering eruit geweest is.

Die sluiting is er niets voor niets geweest en zo te horen is de oorzaak daarvan niet opgelost en heeft Liander enkel de stroomvoorziening vanuit het net hersteld.

Je hebt echt een potentieel brandgevaarlijke situatie in huis !

[ Bericht 7% gewijzigd door Vonkenboer op 05-07-2022 22:22:18 ]
pi_205250790
Helder, ga ik doen!
pi_205265527
Ok. Het is opgelost. Ik ben twee centraaldozen aan het plafond nagelopen,1 boven het keukenlicht, die was ok en de volgende in het halletje naast de meterkast, hier waren twee nuldraden uit de lasdop gesprongen. Alles werkt weer zoals het hoort.

(wat ik schreef over de ventilatie op zolder die soms aanging, bleek de cv installatie te zijn, zelfde soort geluid)
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')