abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205231439
SCHIPHOL - De problemen op Schiphol zijn, met de zomervakantie steeds dichter aan de horizon, nog altijd verre van verholpen. Zondag kwam het tot knokpartijen, maandag tot urenlange rijen. Tot overmaat van ramp kan Schiphol de aanvragen voor Privium, een peperdure nooddeur, ook niet meer aan.



Schiphol waarschuwt inmiddels onomwonden dat het de komende weken tot urenlange rijen kan komen. Dat gebeurde ook maandag, aldus een woordvoerder. Soms stonden er rijen van vijf uur. „Er was minder personeel dan gepland en het was wel een erg drukke dag. De komende tijd is het ongeveer net zo druk als tijdens de meivakantie. Het aantal passagiers ligt echter nog onder het niveau van 2019, maar omdat er niet genoeg handjes zijn bij de bagagecontrole, zijn niet alle controleposten bemand. Daardoor stroopt het op in de terminals, en tot daarbuiten.

Hij vervolgt: „Elke dag is het een kwestie van vraag en aanbod, waar we zo goed mogelijk op inspelen. Maar op piekmomenten kunnen er langere wachttijden ontstaan.”

Overvolle vetrekhallen
Op social media gaan foto’s rond van overvolle vertrekhallen en bronnen melden aan De Telegraaf dat sommige vluchten met drie uur vertraging zijn vertrokken. ’Nog stonden er passagiers bij de bagagecontrole”, meldt een direct betrokkene. Luchtvaartmaatschappij KLM bevestigt de urenlange rijen. Al weken zijn de luchtvaartmaatschappijen in gesprek om tot een oplossing te komen, maar KLM zegt dat er nog geen uitkomst is.

Tot overmaat van ramp zit nu ook op een dure ontsnappingsroute een slot. Schiphol ontving talloze aanvragen voor Privium, een abonnementsservice waarmee je de lange rijen goeddeels ontloopt. „Veel mensen willen na corona heractiveren en we hebben ook erg veel nieuwe aanvragen. Door personeelstekort kunnen we maar een beperkt aantal aanvragen per dag verwerken. Dat is een heel proces, dus er zijn wachttijden.”

Of dat een kwestie van weken of maanden is, kan de woordvoerder niet zeggen. Voor reizigers die de komende tijd op vakantie willen, is het echter een bittere pil. De meivakantie ontaardde ruim een maand geleden in een ongekende puinhoop op de luchthaven. Ondanks tijdige waarschuwingen vanuit de reissector, luchtvaart en vakbonden was Schiphol er niet in geslaagd om genoeg personeel aan te trekken. Met name bij de security ging het helemaal mis, waardoor mensen hun vluchten misten, hun vakantie in het water zagen vallen of zelfs onwel werden.

Chaos en ’grimmige omstandigheden’
Dat laatste gebeurde ook maandag weer, erkent de Koninklijke Marechausee. „We hadden te maken met enkele onwelwordingen”, aldus een woordvoerder. Een brief van beveiligingsbedrijf CTSN Group maakte maandag melding van ’een zeer gevaarlijke situatie’ op zondag, waardoor er een risico ontstond van ’massale doorlopers’. De beveiligingsmedewerkers wisten de chaos en ’grimmige omstandigheden’ onder controle te krijgen, zo meldt general manager Adan Morik, in de brief die is ingezien door De Telegraaf. CTSN was ondanks meerdere verzoeken niet bereikbaar voor commentaar.

Uitgerekend nu het weer zo mis gaat, zit Schiphol-topman Dick Benschop niet op zijn post. Was hij tijdens de meichaos anderhalve week onzichtbaar door een coronabesmetting, ditmaal zit hij bij het World Economic Forum in Davos, de jaarvergadering van de mondiale zaken- en politieke elite. Heeft Benschop zijn prioriteiten wel op orde, nu Schiphol deze dagen weer in chaos ontaardt? Een woordvoerder meldt in een reactie dat de Schiphol-topman ’altijd gaat’.

https://www.telegraaf.nl/(...)er-gevaarlijke-chaos
pi_205231462
Tui is onbereikbaar, online inchecken onmogelijk, de boeren zijn boos dus compleet gekkenhuis vandaag.
Gelukkig schijnt het zonnetje in Nederland 🇳🇱
pi_205231906
twitter

Schiphol heeft de boeren niet nodig om vast te lopen
Twiddel
  maandag 4 juli 2022 @ 12:57:38 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205234130
Reizigers op Schiphol lopen bagageband op om koffers te pakken :D _O-

Vijf reizigers zijn in de nacht van zaterdag op zondag op Schiphol door de marechaussee aangesproken omdat ze de bagageband op gingen om koffers te pakken. De bagage lag volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee al wel op de band maar nog achter de flapjes, toen de reizigers vanwege het lange wachten de band opliepen om zelf de koffers maar te halen.

https://www.telegraaf.nl/(...)om-koffers-te-pakken

Lekker bezig :+
  maandag 4 juli 2022 @ 13:03:44 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205234181
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 09:08 schreef quirina het volgende:
Tui is onbereikbaar, online inchecken onmogelijk, de boeren zijn boos dus compleet gekkenhuis vandaag.
Gelukkig schijnt het zonnetje in Nederland 🇳🇱
_O_
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 4 juli 2022 @ 13:08:46 #6
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_205234231
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat dit schijnbaar zo ontzettend lastig is op te lossen allemaal.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 13:14:05 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205234275
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:08 schreef HowardRoark het volgende:
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat dit schijnbaar zo ontzettend lastig is op te lossen allemaal.
Nou ja, we kunnen dwangarbied of tewerkstelling proberen, natuurlijk. :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 4 juli 2022 @ 13:14:56 #8
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205234287
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:08 schreef HowardRoark het volgende:
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat dit schijnbaar zo ontzettend lastig is op te lossen allemaal.
Vraag me ook af hoeveel man minder personeel er is vergeleken met 2019
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 4 juli 2022 @ 13:15:30 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205234291
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, we kunnen dwangarbied of tewerkstelling proberen, natuurlijk. :P
Gewoon een goed salaris betalen lijkt me een betere oplossing, begreep dat je bij McDonalds of AH meer verdient dan als security medewerker op Schiphol
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 13:23:28 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205234373
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gewoon een goed salaris betalen lijkt me een betere oplossing, begreep dat je bij McDonalds of AH meer verdient dan als security medewerker op Schiphol
Maar dat lost het probleem niet in een week op, natuurlijk. Ik vind het ook ridicuul dat de salarissen zo laag zijn en dat Schiphol zich voor laat staan op zijn lage tarieven voor reizigers, daar is niets goeds aan omdat het 100% ten koste van de medewerkers gaat.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 4 juli 2022 @ 13:28:58 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205234427
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar dat lost het probleem niet in een week op, natuurlijk. Ik vind het ook ridicuul dat de salarissen zo laag zijn en dat Schiphol zich voor laat staan op zijn lage tarieven voor reizigers, daar is niets goeds aan omdat het 100% ten koste van de medewerkers gaat.
Klopt, maar dat het in de zomervakantie op schiphol druk zou worden wist iedereen natuurlijk al maanden en maanden geleden. Is gewoon een management faal.
De security bedrijven worden natuurlijk ook gewoon tegen elkaar uitgespeeld door Schiphol, en dan krijg je dit.
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 13:31:28 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205234452
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klopt, maar dat het in de zomervakantie op schiphol druk zou worden wist iedereen natuurlijk al maanden en maanden geleden. Is gewoon een management faal.
De security bedrijven worden natuurlijk ook gewoon tegen elkaar uitgespeeld door Schiphol, en dan krijg je dit.
Ja. 5 bedrijven zijn actief voor Schiphol. 5. En we weten allemaal hoe die met elkaar concurreren en dat is niet op kwaliteit. En bij de grond medewerkers is het eenzelfde verhaal, ook 5 of 6 verschillende bedrijven.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 4 juli 2022 @ 13:33:16 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205234471
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja. 5 bedrijven zijn actief voor Schiphol. 5. En we weten allemaal hoe die met elkaar concurreren en dat is niet op kwaliteit. En bij de grond medewerkers is het eenzelfde verhaal, ook 5 of 6 verschillende bedrijven.
Het grappige is dat als boeren dreigen schiphol onbereikbaar te maken wordt desnoods het leger ingezet, want schiphol is vitaal. Echter, als het management van schiphol de boel vernaggeld door zo te handelen dan kijkt de politiek weg.
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 13:37:19 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205234511
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het grappige is dat als boeren dreigen schiphol onbereikbaar te maken wordt desnoods het leger ingezet, want schiphol is vitaal. Echter, als het management van schiphol de boel vernaggeld door zo te handelen dan kijkt de politiek weg.
Omdat het onvergelijkbare zaken zijn. En de politiek kijkt bepaald niet weg bij Schiphol, Schiphol is gedwongen om vluchten terug te schalen door de minister onder andere maar de regering gaat niet de bedrijfsvoering van Schiphol overnemen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 4 juli 2022 @ 13:48:37 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205234604
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Omdat het onvergelijkbare zaken zijn. En de politiek kijkt bepaald niet weg bij Schiphol, Schiphol is gedwongen om vluchten terug te schalen door de minister onder andere maar de regering gaat niet de bedrijfsvoering van Schiphol overnemen.
De Politiek vind het functioneren van Schiphol vitaal voor het land, Schiphol functioneert niet naar behoren.
Overheid is eigenaar van Schiphol, hebben dus wel degelijk een mandaat om zwaar druk te leggen op de directie, cq die naar huis te sturen.
  maandag 4 juli 2022 @ 14:31:49 #16
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205235066
Ik heb woensdag drie uur overstaptijd op Schiphol voor mijn vlucht naar Mexico. Is dat min of meer te doen?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 4 juli 2022 @ 14:39:06 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205235146
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:31 schreef BlaZ het volgende:
Ik heb woensdag drie uur overstaptijd op Schiphol voor mijn vlucht naar Mexico. Is dat min of meer te doen?
Dan hoef je toch niet meer door de security?
  maandag 4 juli 2022 @ 14:40:13 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_205235156
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, we kunnen dwangarbied of tewerkstelling proberen, natuurlijk. :P
Je zou in elk geval verwachten dat men na de situatie in de meivakantie, voor bepaalde verbeteringen heeft weten te zorgen, maar momenteel lijkt dat er nog niet op. Terwijl ze toch tijdens de coronacrisis zelf zonder slag om te arm te houden driftig al dat personeel hebben ontslagen.
quote:
Hoe is het zover gekomen?
De problemen op de luchthaven ontstonden toen het luchtverkeer na twee jaar van coronabeperkingen weer toenam. "In de tijd van corona hebben we heel veel collega's in de sector moeten laten gaan", zegt de woordvoerder van Schiphol daarover. "Heel veel mensen hebben een andere baan gevonden. En het is heel lastig om hen terug te halen."

Luchtvaarteconoom Walter Manshanden zei eerder tegen de NOS dat vooral Schiphol moeite heeft om vacatures te vullen. "Andere sectoren die zijn geraakt in de coronatijd, zorgen dat ze beter omgaan met hun mensen, want ze weten dat ze ze later weer nodig hebben", zegt de econoom. "Maar dat perspectief ontbrak totaal bij Schiphol. Zij dachten: 'We bellen een uitzendbureau, en dan hebben we ze weer'."

Bron: NOS
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 4 juli 2022 @ 14:43:56 #19
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_205235191
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:31 schreef BlaZ het volgende:
Ik heb woensdag drie uur overstaptijd op Schiphol voor mijn vlucht naar Mexico. Is dat min of meer te doen?
Blijf je in de transitzone? Dan wel. Moet je zelf je koffer ophalen, opnieuw inchecken en door de security? Dan niet.
  maandag 4 juli 2022 @ 15:04:00 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205235395
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:43 schreef Voszje het volgende:

[..]
Blijf je in de transitzone? Dan wel. Moet je zelf je koffer ophalen, opnieuw inchecken en door de security? Dan niet.
Ik kom uit Brussel met de trein, de treinreis is inbegrepen bij de ticket.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 4 juli 2022 @ 15:05:10 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205235407
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik kom uit Brussel met de trein, de treinreis is inbegrepen bij de ticket.
Oef... dan moet je toch ook gewoon achteraan sluiten in de rij. Gezien de huidige wachttijden zou 3 uur wel eens te krap kunnen zijn.
***
  maandag 4 juli 2022 @ 15:07:35 #22
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_205235434
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik kom uit Brussel met de trein, de treinreis is inbegrepen bij de ticket.
Dus je moet nog naar de incheckbalie, door de security en paspoortcontrole. Dan hoop ik op het beste voor je, maar als het een chaotische dag blijkt wordt het krap. Ik heb een uur gewacht voor ik mijn koffer kwijt kon en toen nog eens iets van 2 uur voor de security.
  maandag 4 juli 2022 @ 15:07:44 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205235435
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:05 schreef BE het volgende:

[..]
Oef... dan moet je toch ook gewoon achteraan sluiten in de rij. Gezien de huidige wachttijden zou 3 uur wel eens te krap kunnen zijn.
Dit
pi_205235439
Drie uur is te kort. Je kan beter zes uur van tevoren gaan niemand die dit controleert.
  maandag 4 juli 2022 @ 15:13:12 #25
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_205235488
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:08 schreef quirina het volgende:
Drie uur is te kort. Je kan beter zes uur van tevoren gaan niemand die dit controleert.
Daar heb je in principe ook weinig aan als de incheckbalies dan nog niet eens open zijn
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')