abonnement Unibet Coolblue
pi_205227284
Dat is mogelijk door;
betaalbare
Boodschappen

1 de winstbelasting te verhogen bij Supermarkten en met dat geld direct de BTW te verlagen.

Energiekosten
2. tijdelijk de belasting op gas naar nul te brengen. Hier heeft iedereen wat aan.

Goedkoper tanken
3. Het kabinet heeft de accijns op benzine en diesel minimaal verlaagd maar tanken is nog steeds onbetaalbaar. De accijns moet verder omlaag. Grote bedrijven maken enorme winsten en cashen op de crisis. Door de winst eerlijk te belasten wordt tanken weer betaalbaar. Ook openbaar vervoer moet goedkoper door in ieder geval nu de BTW af te schaffen.

4.Huren niet verhogen maar bevriezen. in ieder geval in de sociale sector.

5. Eigen risico afschaffen.

Doortastend optreden maakt dat de koopkracht voor lage en middeninkomens kan toenemen.
  zondag 3 juli 2022 @ 20:23:45 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205227611
Top plan.
Ik zie dat in dit kabinet niet gebeuren. Te vriendelijk voor het grootkapitaal.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205227838
quote:
3s.gif Op zondag 3 juli 2022 19:56 schreef hoedenderand het volgende:
Dat is mogelijk door;
betaalbare
Boodschappen

1 de winstbelasting te verhogen bij Supermarkten en met dat geld direct de BTW te verlagen.

Energiekosten
2. tijdelijk de belasting op gas naar nul te brengen. Hier heeft iedereen wat aan.

Goedkoper tanken
3. Het kabinet heeft de accijns op benzine en diesel minimaal verlaagd maar tanken is nog steeds onbetaalbaar. De accijns moet verder omlaag. Grote bedrijven maken enorme winsten en cashen op de crisis. Door de winst eerlijk te belasten wordt tanken weer betaalbaar. Ook openbaar vervoer moet goedkoper door in ieder geval nu de BTW af te schaffen.

4.Huren niet verhogen maar bevriezen. in ieder geval in de sociale sector.

5. Eigen risico afschaffen.

Doortastend optreden maakt dat de koopkracht voor lage en middeninkomens kan toenemen.
Tanken is gewoon betaalbaar hoor, je moet alleen niet zoveel rijden.
pi_205228279
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2022 20:45 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Tanken is gewoon betaalbaar hoor, je moet alleen niet zoveel rijden.
Idem voor boodschappen, je moet alleen niet zoveel eten.
pi_205230232
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 21:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Idem voor boodschappen, je moet alleen niet zoveel eten.
Niet veel eten geen grote reisbewegingen, niet te veel stoken in de winter niet te lang douchen en niet ziek worden.
Er mag een slotje op dit topic, we zijn er helemaal uit! ^O^
pi_205230914
Het geld van deze voorstellen komt vooral bij de rijken: die kopen voor meer geld boodschappen en hebben dus meer aan een BTW verlaging, die wonen in grotere huizen en gebruiken dus meer gas en die rijden vaak meer kilometers en in minder zuinige auto's. Afschaffen eigen risico levert voor rijk en arm evenveel op.

De topictitel klopt dus niet met je voorstel, de topictitel zou moeten zijn: de koopkracht van het rijkste deel van Nederland laten toenemen in de crisis.

Gericht een bedrag geven aan bijvoorbeeld de groep die zorgtoeslag ontvangt is veel effectiever. Of die zorgtoeslag flink verhogen (al vind ik zorgtoeslag gebruiken als koopkrachtinstrument wel discutabel).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205230975
Winstbelasting supermarkten verhogen? Het eerste wat die doen is de prijzen verhogen zodat ze de gestegen winstbelasting kunnen blijven betalen :D

Eigen risico afschaffen?
Wat heeft een gezonde low-life daar aan? (like me)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205231746
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:12 schreef Hanca het volgende:
Het geld van deze voorstellen komt vooral bij de rijken: die kopen voor meer geld boodschappen en hebben dus meer aan een BTW verlaging, die wonen in grotere huizen en gebruiken dus meer gas en die rijden vaak meer kilometers en in minder zuinige auto's. Afschaffen eigen risico levert voor rijk en arm evenveel op.

De topictitel klopt dus niet met je voorstel, de topictitel zou moeten zijn: de koopkracht van het rijkste deel van Nederland laten toenemen in de crisis.

Gericht een bedrag geven aan bijvoorbeeld de groep die zorgtoeslag ontvangt is veel effectiever. Of die zorgtoeslag flink verhogen (al vind ik zorgtoeslag gebruiken als koopkrachtinstrument wel discutabel).
Eens met je verhaal. Maar ik denk niet dat het verkeerd is dat dergelijk maatregelen ook langzaam tot 2/2,5 modaal gaan ondersteunen.

Alleen minima helpen is niet fair.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205231783
quote:
3s.gif Op zondag 3 juli 2022 19:56 schreef hoedenderand het volgende:
Dat is mogelijk door;
betaalbare
Boodschappen

1 de winstbelasting te verhogen bij Supermarkten en met dat geld direct de BTW te verlagen.

Energiekosten
2. tijdelijk de belasting op gas naar nul te brengen. Hier heeft iedereen wat aan.

Goedkoper tanken
3. Het kabinet heeft de accijns op benzine en diesel minimaal verlaagd maar tanken is nog steeds onbetaalbaar. De accijns moet verder omlaag. Grote bedrijven maken enorme winsten en cashen op de crisis. Door de winst eerlijk te belasten wordt tanken weer betaalbaar. Ook openbaar vervoer moet goedkoper door in ieder geval nu de BTW af te schaffen.

4.Huren niet verhogen maar bevriezen. in ieder geval in de sociale sector.

5. Eigen risico afschaffen.

Doortastend optreden maakt dat de koopkracht voor lage en middeninkomens kan toenemen.
Wat doe je daarna bij nog hogere prijzen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205231797
Een stijging van prijzen betekent dat het aanbod onvoldoende is. Maar laten we vooral daar niks aan doen en de vraag gelijk proberen te houden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205231802
quote:
7s.gif Op maandag 4 juli 2022 09:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eens met je verhaal. Maar ik denk niet dat het verkeerd is dat dergelijk maatregelen ook langzaam tot 2/2,5 modaal gaan ondersteunen.

Alleen minima helpen is niet fair.
Mensen met 2 of 2,5 keer modaal moeten denk ik zichzelf maar redden. Die hebben vaak echt nog wel wat aan te passen aan hun levensstijl, die gaan bijvoorbeeld meestal meerdere keren per jaar op vakantie. Kopen vaak ook vanalles wat niet direct noodzakelijk is. Dat moet de overheid niet gaan financieren.

Als je de zorgtoeslaggrens aan houdt, zit je op zo'n 41.000 euro voor een stel of 32.000 voor een single persoon. Dat lijken me heel aardige grenzen, dan zit je toch al wel een stukje boven de minima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205231918
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 09:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een stijging van prijzen betekent dat het aanbod onvoldoende is. Maar laten we vooral daar niks aan doen en de vraag gelijk proberen te houden.
Nee, de stijging van de prijzen komt nu praktisch alleen door de gasprijs en de olieprijs. Vervoer is veel duurder geworden, het verwarmen en verlichten van een pand is duurder, het koel houden van voedsel is duurder. Het produceren van dingen is duurder. Daar stijgen de prijzen door. Dat heeft verder niks met vraag en aanbod te maken van andere dingen dan gas en olie. En die prijzen zijn zo gestegen door dat Rusland totaal onbetrouwbaar blijkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205231933
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 09:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen met 2 of 2,5 keer modaal moeten denk ik zichzelf maar redden. Die hebben vaak echt nog wel wat aan te passen aan hun levensstijl, die gaan bijvoorbeeld meestal meerdere keren per jaar op vakantie. Kopen vaak ook vanalles wat niet direct noodzakelijk is. Dat moet de overheid niet gaan financieren.

Als je de zorgtoeslaggrens aan houdt, zit je op zo'n 41.000 euro voor een stel of 32.000 voor een single persoon. Dat lijken me heel aardige grenzen, dan zit je toch al wel een stukje boven de minima.
Het (Westerse) leven bestaat uit meer zaken dan alleen je noodzakelijke hoeveelheid graan, water, en gehakt kunnen betalen hé, leven mag ook een klein beetje aangenaam zijn.

41k k bruto zal netto (kun je differentiëren naar één of twee verdieners) zal netto tussen de 30 en 33k liggen.
Lijkt mij een uitdaging met 2 opgroeiende kinderen, auto, en alle andere lasten die daarbij komen kijken.

Vraag mij soms echt af hoe sommigen het doen :{
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205231966
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de stijging van de prijzen komt nu praktisch alleen door de gasprijs en de olieprijs. Vervoer is veel duurder geworden, het verwarmen en verlichten van een pand is duurder, het koel houden van voedsel is duurder. Het produceren van dingen is duurder. Daar stijgen de prijzen door. Dat heeft verder niks met vraag en aanbod te maken van andere dingen dan gas en olie. En die prijzen zijn zo gestegen door dat Rusland totaal onbetrouwbaar blijkt.
Ook non-food producten zijn duurder geworden door problemen in de toelevering keten. Entertainmentdiensten (horeca, theater, festivals) zijn ook geëxplodeerd door hogere loonkosten, maar zeker ook door opportunisme bij de ondernemers zelf om ná corona de prijzen flink te doen stijgen waar niet altijd bedrijfseconomische noodzaak voor is. Anders dan snel de belastingschulden en gederfde winst inhalen..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205231995
quote:
7s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het (Westerse) leven bestaat uit meer zaken dan alleen je noodzakelijke hoeveelheid graan, water, en gehakt kunnen betalen hé, leven mag ook een klein beetje aangenaam zijn.

41k k bruto zal netto (kun je differentiëren naar één of twee verdieners) zal netto tussen de 30 en 33k liggen.
Lijkt mij een uitdaging met 2 opgroeiende kinderen, auto, en alle andere lasten die daarbij komen kijken.

Vraag mij soms echt af hoe sommigen het doen :{
Ik zit daar ruim onder met 3 kinderen. Gaat prima, zelfs vrij luxe nu (want ik zat er nog veel verder onder, hou nu gewoon redelijk wat geld over per maand).

En dat jij een westerse levensstijl ziet als iets wat aangenaam moet blijven, betekent niet dat de overheid dat voor je moet betalen. Iedereen die gewoon kan betalen wat noodzakelijk is om in leven te blijven en te functioneren, heeft geen overheidssteun nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205232045
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zit daar ruim onder met 3 kinderen. Gaat prima, zelfs vrij luxe nu (want ik zat er nog veel verder onder, hou nu gewoon redelijk wat geld over per maand).

En dat jij een westerse levensstijl ziet als iets wat aangenaam moet blijven, betekent niet dat de overheid dat voor je moet betalen. Iedereen die gewoon kan betalen wat noodzakelijk is om in leven te blijven en te functioneren, heeft geen overheidssteun nodig.
Shit, ik vergeet al die kindgebonden budgetten mee te rekenen hé ? -O-

Weet je, deze discussie is zo lastig om dat situaties aardig verschillend kunnen zijn, je hebt mensen die met dergelijk inkomens een huur hebben van 1150 ex, maar ook mensen die een hypotheek hebben van 340. Maar de trend is natuurlijk gewoon dat modalers met kinderen (dus veel consumeren) de rake klappen kunnen opvangen.

Ik deel jouw mening dat de overheid echt niet garant hoeft te staan (helemaal niet zelfs) om pleziertjes en ander vertier te betalen voor haar burgers, maar wanneer de problemen door het handelen van de overheid ontstaan wordt dat wel een grijs gebied hé. De overheid had ook eerder aan kerncentrales kunnen beginnen, of mindere klimaat ambities kunnen ambiëren i.p.v. maximaal inzetten op Russisch gas. Nu worden de gevolgen van die ambities afgewenteld op de bevolking.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205232145
quote:
7s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Shit, ik vergeet al die kindgebonden budgetten mee te rekenen hé ? -O-

Weet je, deze discussie is zo lastig om dat situaties aardig verschillend kunnen zijn, je hebt mensen die met dergelijk inkomens een huur hebben van 1150 ex, maar ook mensen die een hypotheek hebben van 340. Maar de trend is natuurlijk gewoon dat modalers met kinderen (dus veel consumeren) de rake klappen kunnen opvangen.

Ik deel jouw mening dat de overheid echt niet garant hoeft te staan (helemaal niet zelfs) om pleziertjes en ander vertier te betalen voor haar burgers, maar wanneer de problemen door het handelen van de overheid ontstaan wordt dat wel een grijs gebied hé. De overheid had ook eerder aan kerncentrales kunnen beginnen, of mindere klimaat ambities kunnen ambiëren i.p.v. maximaal inzetten op Russisch gas. Nu worden de gevolgen van die ambities afgewenteld op de bevolking.
De overheid is niet schuldig aan "klimaatambities". De mensen in het algemeen zijn schuldig aan het om zeep helpen van de aarde, de klimaatambities zijn helaas nog veel te laag vrees ik.

En nee, hier zit geen schuld van de overheid bij. De overheid controleert de gas- en olieprijs niet.

En ja, het klopt dat ik nu een lage hypotheek heb, maar toen we een veel lager inkomen hadden (volgens officiële gegevens groeiden mijn kinderen op in armoede, niet dat ze daar ooit wat van hebben gemerkt) had ik wel een hogere hypotheek. Ja, dan zijn de cadeautjes tweedehands, komen kleren uit de kringloop en is een uitje een dag naar het bos of strand ipv de dierentuin en de vakantie is een goedkope camping zonder zwembad met een tent. Maar daar wordt niemand slechter van. Grootste deel doen we trouwens nog steeds zo, ik vind het verspilling om dingen nieuw te kopen en de vakanties zijn nog steeds zo goedkoop mogelijk, nu alleen 2 of 3 weken ipv 1 of 1,5 week.

Het is onzin om nou geld uit te gaan delen aan 2 of 2,5 keer modaal. Die mensen passen hun levensstijl maar zo aan dat ze de paar honderd euro die hun leven hooguit duurder is geworden maar opvangen. Als je een vakantie naar de zon of de bergen in de winter schrapt, ben je daar waarschijnlijk al. Dan hebben ze alle meerkosten al opgevangen. En die mensen kunnen ook wat doen aan de hoge gasprijs voor verwarmen: isoleren, van het gas af. Voor die inkomens prima te betalen.

Tot 1,5 keer modaal ga ik in mee, de rest is echt niet nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205233682
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de stijging van de prijzen komt nu praktisch alleen door de gasprijs en de olieprijs. Vervoer is veel duurder geworden, het verwarmen en verlichten van een pand is duurder, het koel houden van voedsel is duurder. Het produceren van dingen is duurder. Daar stijgen de prijzen door. Dat heeft verder niks met vraag en aanbod te maken van andere dingen dan gas en olie. En die prijzen zijn zo gestegen door dat Rusland totaal onbetrouwbaar blijkt.
Dan klopt mijn verhaal toch nog steeds?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205233738
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 21:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Idem voor boodschappen, je moet alleen niet zoveel eten.
klopt, erg jammer dat je niet meer 4 euro voor een kilo kip betaalt.
pi_205233785
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan klopt mijn verhaal toch nog steeds?
Nee, want er is dus nu geen vraag- en aanbod probleem, maar vooral een probleem met onzekerheid over toekomstige leveringen van met name gas die in de prijs zit verwerkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205233799
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, want er is dus nu geen vraag- en aanbod probleem, maar vooral een probleem met onzekerheid over toekomstige leveringen van met name gas die in de prijs zit verwerkt.
Er is wel een vraag en aanbod probleem, maar alleen van een grondstof. Dat komt op hetzelfde neer.
Dat aanvod moet omhoog of vraag naar beneden als je wilt dat de prijsstijgingen stoppen.

Eigenlijk is de enige oplossing: stop met kopen, en dat is precies wat er gebeurd met hogere prijzen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205233889
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er is wel een vraag en aanbod probleem, maar alleen van een grondstof. Dat komt op hetzelfde neer.
Dat aanvod moet omhoog of vraag naar beneden als je wilt dat de prijsstijgingen stoppen.

Eigenlijk is de enige oplossing: stop met kopen, en dat is precies wat er gebeurd met hogere prijzen.
Het probleem zit hem niet in het aanbod: de prijzen schoten omhoog terwijl er recordhoeveelheden gas door NordStream 1 kwamen. Het probleem zit hem in de onzekerheid over het toekomstige aanbod, toch echt een heel ander geval.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205237271
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het probleem zit hem niet in het aanbod: de prijzen schoten omhoog terwijl er recordhoeveelheden gas door NordStream 1 kwamen. Het probleem zit hem in de onzekerheid over het toekomstige aanbod, toch echt een heel ander geval.
dat kan een deel zijn, maar lang niet het probleem.... Het probleem is een te grote vraag en een lager aanbod of niet meegroeiend aanbod.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205237721
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:23 schreef Adames het volgende:

[..]
klopt, erg jammer dat je niet meer 4 euro voor een kilo kip betaalt.
Voor ¤4 heb je wel 3 kilo aardappels 2 kroppen sla en een komkommer. Wil je het nog gezonder?
pi_205250805
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:38 schreef Het_Bokje het volgende:
Winstbelasting supermarkten verhogen? Het eerste wat die doen is de prijzen verhogen zodat ze de gestegen winstbelasting kunnen blijven betalen :D

Eigen risico afschaffen?
Wat heeft een gezonde low-life daar aan? (like me)
De gezonde low lifes hebben daar meer aan dan de chronisch zieken, omdat de chronisch zieken compensatie eigen risico krijgen en de gezonde low lifes hun gehele eigen risico moeten betalen bij tandartskosten of wanneer ze toch een arts nodig hebben om de een of andere reden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')