abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 juli 2022 @ 15:56:52 #51
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205222726
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:38 schreef Libertarisch het volgende:

Er zijn immense verschillen in bewustzijnsniveau tussen mensen.

ja dat is zeker
pi_205230693
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:07 schreef Libertarisch het volgende:
Maar het komt niet per sé goed na de dood. Er is namelijk reïncarnatie of de mogelijkheid van de hel als je daarin gelooft.

En als er niks is zul je nooit meer het zonlicht zien of genot ervaren. Alles of niets.
Nou ja, als je afgaat op BDE, dan lijkt het er wel op dat alles - uiteindelijk - wel goed komt. Ja, er zijn ook hel-BDE's idd. Reïncarnatie, het zou kunnen. Maar wát reïncarneert er dan eigenlijk? Wat is het dat reïncarneert als het daarna helemaal geen herinnering heeft aan zijn vorige bestaan? De ziel, ga je dan vast zeggen... maar wat is dat dan precies?
Eens kijken
pi_205230738
@Maharski

Je wordt herboren (in de meeste gevallen) zonder herinneringen. Zo simpel is het.
  maandag 4 juli 2022 @ 02:31:04 #54
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205230748
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 12:42 schreef Maharski het volgende:
Vind sowieso dat hoe de mensheid met de dood omgaat echt debiel is. Zeker tegenwoordig mág je zo ongeveer niet meer dood gaan...
Alsof de dood een heel duistere vijand is, waar je ten alle tijden moet zien van uit de klauwen te blijven.
Terwijl... net alsof het leven nou zo leuk is. Leven is voor een behoorlijk gedeelte lijden. De dood kan zomaar eens die heerlijke verlossing zijn die alles goed maakt.
Dat is zeker waar, het leven bestaat voor een groot deel uit twijfel, onzekerheid, wachten, hopen en je druk maken. Maar dan heb je het over jezelf. Leven gaat ook over zorgen voor anderen en goed zijn voor de mensen om je heen. Als je goed leeft, laat je dus mensen in de steek als je overlijdt.
pi_205230769
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 02:12 schreef Libertarisch het volgende:
@:Maharski

Je wordt herboren (in de meeste gevallen) zonder herinneringen. Zo simpel is het.
Zo simpel is het niet. Het feit dat je zo simpel brengt grenst aan het lachwekkende.
pi_205230773
quote:
13s.gif Op maandag 4 juli 2022 03:19 schreef laforest het volgende:

[..]
Zo simpel is het niet. Het feit dat je zo simpel brengt grenst aan het lachwekkende.
Karma speelt ook een rol. Om reïncarnatie te begrijpen moet je in staat zijn om vanuit een compleet ander wereldbeeld te denken.
pi_205230915
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Gewoon voor altijd niet bestaan, wat een fijn vooruitzicht _O-

Voor altijd verdwijnen is één van de ergste dingen die je als persoon kunnen overkomen, man...
Vind je dat echt? Ik vind die gedachte juist héérlijk! Niet voor nu, maar voor óóit. En ook al zou het nú zijn, daar merk ik zelf toch helemaal niets van. Dat is alleen vervelend voor mijn dierbaren.
Tails tell tales
pi_205230924
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:00 schreef Maharski het volgende:

[..]
Maar dan is er dus geen 'ik' meer om daar iets van te vinden. Er is dan geen ik meer dan kan denken en voelen 'oh wat erg dat ik dood ben!'. Dus voor wie of wat is dat dan in hemelsnaam erg, en waarom zou je dus bang zijn voor de dood? Is toch eigenlijk compleet belachelijk?

Tenzij je natuurlijk gelooft in een soort van persoonlijk voortbestaan na de dood. Maar wat daar tot nu toe over bekend is, is dat al helemaal niets om bang voor te zijn en eerder juist een prettig vooruitzicht om hoop uit te putten, als je daar in gelooft dan.
Dit. Ik ben (soms) wel bang voor de manier waaróp ik daar evt. zal belanden (dat dat misschien met veel ellende gepaard gaat), maar voor "het grote niets" zelf ben ik absoluut niet bang. :)
Tails tell tales
pi_205230934
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:07 schreef Libertarisch het volgende:
(...)

En als er niks is zul je nooit meer het zonlicht zien of genot ervaren. Alles of niets.
En dan? Je bent er niet meer, dus je zal dat soort dingen ook niet gaan missen.
Tails tell tales
pi_205230941
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 03:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Karma speelt ook een rol. Om reïncarnatie te begrijpen moet je in staat zijn om vanuit een compleet ander wereldbeeld te denken.
En alleen jij en speciale gelovigen/guru's kunnen dat natuurlijk. _O-
pi_205230945
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:07 schreef Libertarisch het volgende:
Maar het komt niet per sé goed na de dood. Er is namelijk reïncarnatie of de mogelijkheid van de hel als je daarin gelooft.

En als er niks is zul je nooit meer het zonlicht zien of genot ervaren. Alles of niets.
Je hecht wel erg veel waarde aan de aardse dingen die je potentieel gaat missen. :')
  maandag 4 juli 2022 @ 07:27:26 #62
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205230946
Ben wel eens bij een begrafenis van iemand die bij de Pinkstergemeente zat geweest, en dat was wel echt feeststemming want die persoon was idd naar de hemel gegaan.
pi_205230950
Ik heb ooit een ongeluk gehad waarbij ik een tijdje het idee had dood te gaan/zijn. In dat moment dacht ik toen ook aan het verdriet van mijn dierbaren, maar ten opzichte van mijzelf voelde ik juist een complete rust over mij heengaan. Ik raakte pas weer in paniek toen ik doorhad, dat ik níet dood ging/was.

Mijn vader is onlangs overleden en ik mis hem vreselijk. Maar na jaren en jaren van (immense) pijn lag hij er eindelijk weer eens heel vredig bij en ik vind het voor hem echt een heerlijke gedachte dat hij eindelijk zijn (eeuwige) rust heeft gekregen.
Tails tell tales
pi_205231037
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:18 schreef Tobias19xx het volgende:

[..]
Met dit inzicht ben je of de boeddha die op het punt staat verlicht te raken, of je bent gewoon zwaar depressief.
Ik denk net zo als @Maharski, maar nihilistisch? Ja. Depressief? Ik denk toch echt van niet, want ik geniet meer van (met name kleine) dingen dan ik veel andere mensen zie doen. Sowieso gaat er in mijn leven (nog steeds) geen dag voorbij waarop ik mij a) heb verveeld, b) mij niet heb verwonderd over iets of iemand en c) waarop ik niet heb gelachen.... :)
Tails tell tales
pi_205231293
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:18 schreef Tobias19xx het volgende:

[..]
Met dit inzicht ben je of de boeddha die op het punt staat verlicht te raken, of je bent gewoon zwaar depressief.
Dit heeft weinig te maken met de boeddhistische kijk op verlichting, hoor.

Dus dat wordt optie 2 :P
-
pi_205231313
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Gewoon voor altijd niet bestaan, wat een fijn vooruitzicht _O-

Voor altijd verdwijnen is één van de ergste dingen die je als persoon kunnen overkomen, man...
En daarom ga je vanuit die fundamentele angst je ego maar voeden door je op een internetforum superieur te voelen met ongefundeerde ideeën :7
-
pi_205231326
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 01:19 schreef Maharski het volgende:

[..]
Nou ja, als je afgaat op BDE, dan lijkt het er wel op dat alles - uiteindelijk - wel goed komt. Ja, er zijn ook hel-BDE's idd. Reïncarnatie, het zou kunnen. Maar wát reïncarneert er dan eigenlijk? Wat is het dat reïncarneert als het daarna helemaal geen herinnering heeft aan zijn vorige bestaan? De ziel, ga je dan vast zeggen... maar wat is dat dan precies?
Ook in het boeddhisme, met het idee van Anatman, blijft dit nogal vaag. Heb het nog nooit helder uitgelegd zien worden i.i.g.
-
pi_205232464
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:13 schreef Forbry het volgende:

[..]
Vind je dat echt? Ik vind die gedachte juist héérlijk! Niet voor nu, maar voor óóit. En ook al zou het nú zijn, daar merk ik zelf toch helemaal niets van. Dat is alleen vervelend voor mijn dierbaren.
:')
pi_205232496
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:21 schreef Forbry het volgende:

[..]
En dan? Je bent er niet meer, dus je zal dat soort dingen ook niet gaan missen.
Je bent er nog wel als je lichaam is gestorven denk ik.
pi_205232504
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 08:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
En daarom ga je vanuit die fundamentele angst je ego maar voeden door je op een internetforum superieur te voelen met ongefundeerde ideeën :7
Ik heb geen ego.
pi_205232680
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:27 schreef laforest het volgende:

[..]
Je hecht wel erg veel waarde aan de aardse dingen die je potentieel gaat missen. :')
Dat krijg je he, als je weet wat genot is :P
pi_205232719
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:25 schreef laforest het volgende:

[..]
En alleen jij en speciale gelovigen/guru's kunnen dat natuurlijk. _O-
Als je herinneringen hebt aan andere levens ben je geen gelovige meer.
pi_205232781
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb geen ego.
Zei het ego :7
-
pi_205233308
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zei het ego :7
Het ego ontstaat als fictieve entiteit op basis van verhaaltjes die je tegen jezelf over jezelf vertelt. Het is een mentale afwijking. Er is geen reden om een ego te hebben :)
pi_205233900
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het ego ontstaat als fictieve entiteit op basis van verhaaltjes die je tegen jezelf over jezelf vertelt. Het is een mentale afwijking. Er is geen reden om een ego te hebben :)
Oh ja, jij was verlicht. Dat vergeet ik telkens als ik je posts lees :P
-
pi_205234331
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:18 schreef Forbry het volgende:
Dit. Ik ben (soms) wel bang voor de manier waaróp ik daar evt. zal belanden (dat dat misschien met veel ellende gepaard gaat), maar voor "het grote niets" zelf ben ik absoluut niet bang.
Voor mij precies hertzelfde!
Eens kijken
pi_205234453
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 08:48 schreef Haushofer het volgende:
Ook in het boeddhisme, met het idee van Anatman, blijft dit nogal vaag. Heb het nog nooit helder uitgelegd zien worden i.i.g.
Tja, zélf nadenken en je eigen essentie maar onderzoeken dan zou ik zeggen. En niet alle 'ismes' voor je laten denken :P
Eens kijken
pi_205234544
Als we reïncarneren - wie weet! - dan is in ieder geval wel duidelijk, dat we op den duur dat lichaam, inc. het bijbehorende hersenpannetje met z'n geheugen en verbindingen waaruit je als persoonlijkheid bent opgebouwd, verlaten. Dus 'jij' moet daarmee wel ten einde komen, zou je zeggen... maar goed, er zijn wellicht dingen die we niet begrijpen of kunnen kennen wat dat betreft. Ze zeggen wel eens dat het vol doordrongen zijn van je 'niet-weten' de hoogste kennis is... of de meest gezonde en waarachtigste levenshouding... wij mensen menen zo veel te wéten, en juist dat is onze ónwetendheid.

Maar goed, je zou dus zeggen dat bij de dood je iig niet je geheugen kan meenemen, en 'jij' eigenlijk een product bent van een spel van geheugen van een geconditioneerd brein bent...

En natuurlijk is er ook een onpersoonlijke component.. de energie of het bewustzijn dat je grondstof vormt en maakt dat je 'leven' bent, levensenergie, of hoe je het ook noemen wilt. Dat kan eindeloos veel vormen aannemen, en gaat wellicht nooit verloren en 'reïncarneert' in die zin. Maar dat is dan het Leven Zelf dat reïncarneert, en is volstrekt onpersoonlijk. Misschien is dat het grote Zelf waar ze over spreken in mystieke leringen, en 'Eén' Being... Maar dat is heel wat anders iig dan een persoonlijk voortbestaan. Tegelijkertijd staat het ook niet los van je, want je bent er zelf ook deel van, en het is je 'grondstof'.
Eens kijken
pi_205234551
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:34 schreef Haushofer het volgende:
Oh ja, jij was verlicht. Dat vergeet ik telkens als ik je posts lees
:D
Eens kijken
pi_205234561
Wat leent zich toch beter voor humor dan jezelf verlicht wanen....... de grootste grap op aarde.
Eens kijken
pi_205234777
Een insect doet al zijn best om aan de dood te ontsnappen. Moet je dan voorstellen hoe het voor mensen is :P
pi_205234799
@Maharski

Zonder reïncarnatie kun je niet verklaren waarom de mensen van nu wezenlijk anders zijn dan de mensen van vroeger.
pi_205234828
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
Een insect doet al zijn best om aan de dood te ontsnappen. Moet je dan voorstellen hoe het voor mensen is
Je dat is een soort oerinstinct dat vooral in je lijf zit. Je kunt er echter wel anders over DENKEN.

En trouwens: het is daarentegen ook weer heel normaal bij ouderen dat ze op den duur naar het einde gaan verlangen en helemaal oké zijn met de dood.
Eens kijken
pi_205234835
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:04 schreef Libertarisch het volgende:
Zonder reïncarnatie kun je niet verklaren waarom de mensen van nu wezenlijk anders zijn dan de mensen van vroeger.
Dat is maar de vraag of we wezenlijk anders zijn dan de mensen vroeger....
Eens kijken
pi_205234969
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het ego ontstaat als fictieve entiteit op basis van verhaaltjes die je tegen jezelf over jezelf vertelt. Het is een mentale afwijking. Er is geen reden om een ego te hebben :)
Je hebt nog veel te leren, young padawan. Het ego is dat gedeelte dat zorgt voor dat jij op het forum re-ageert, je verdedigd, anderen aanvalt, uitlacht, belachelijk maakt, enz. Als je geen ego had, dan zou je niet boos worden, geïrriteerd raken, angst voelen, enz. Het ego heeft juist een heel belangrijke functie/reden in je incarnatie, namelijk je overleving in vele aspecten, zowel fysiek als geestelijk. Je kan je er ook niet (spiritueel) van ontdoen, het is een essentieel onderdeel van jezelf, je kan het alleen trainen zoals een hond (rehabiliteren zou Cesar Millan zeggen) en op die manier het integreren als onderdeel met je hogere completere zelf. Het ego is letterlijk het grootste obstakel, maar, hoe tegenstrijdig ook, je enige sleutel naar verlichting.
pi_205234973
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:06 schreef Maharski het volgende:

[..]
Je dat is een soort oerinstinct dat vooral in je lijf zit. Je kunt er echter wel anders over DENKEN.

En trouwens: het is daarentegen ook weer heel normaal bij ouderen dat ze op den duur naar het einde gaan verlangen en helemaal oké zijn met de dood.
Je kunt jezelf wijsmaken dat je de dood geen probleem vindt. Als puntje bij paaltje komt blijft de overgrote meerderheid de 'executie' uitstellen totdat het niet verder uitgesteld kan worden.
pi_205235051
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:21 schreef Libertarisch het volgende:
Je kunt jezelf wijsmaken dat je de dood geen probleem vindt. Als puntje bij paaltje komt blijft de overgrote meerderheid de 'executie' uitstellen totdat het niet verder uitgesteld kan worden.
Dat klopt wel ja. Als de dood écht dichtbij komt, en het menens is, dan kan het toch wel ineens erg eng worden.
Maar dat is vooral angst voor het onbekende en de kracht van hechting en gebondenheid. Dat zit in zekere mate in ons allemaal.
En toch is dat niet hetzelfde als niet oké zijn met de dood vind ik.
Eens kijken
pi_205235492
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:27 schreef herverwijderd het volgende:
Ben wel eens bij een begrafenis van iemand die bij de Pinkstergemeente zat geweest, en dat was wel echt feeststemming want die persoon was idd naar de hemel gegaan.
maar kwam dat gemeend over? kan ik me niet voorstellen. je kan je verschuilen in je geloof, maar daaromder voel je gewoon wat iedereen voelt als er iemand overlijdt, lijkt me.
pi_205235508
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 07:30 schreef Forbry het volgende:
Ik heb ooit een ongeluk gehad waarbij ik een tijdje het idee had dood te gaan/zijn. In dat moment dacht ik toen ook aan het verdriet van mijn dierbaren, maar ten opzichte van mijzelf voelde ik juist een complete rust over mij heengaan. Ik raakte pas weer in paniek toen ik doorhad, dat ik níet dood ging/was.

Mijn vader is onlangs overleden en ik mis hem vreselijk. Maar na jaren en jaren van (immense) pijn lag hij er eindelijk weer eens heel vredig bij en ik vind het voor hem echt een heerlijke gedachte dat hij eindelijk zijn (eeuwige) rust heeft gekregen.
okee, jij vind leven erger dan niet leven, dat kan misschien. ik heb dat niet zo.
pi_205235594
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:30 schreef Maharski het volgende:

[..]
Dat klopt wel ja. Als de dood écht dichtbij komt, en het menens is, dan kan het toch wel ineens erg eng worden.
Maar dat is vooral angst voor het onbekende en de kracht van hechting en gebondenheid. Dat zit in zekere mate in ons allemaal.
En toch is dat niet hetzelfde als niet oké zijn met de dood vind ik.
het zijn twee dingen; hoe jee instinctief reageert op doodsdreiging, en hoe je bewust redeneert over de dood.
dat is mn hele punt hier; ik denk dat dat instinct bij iedereen aanwezig is, en heel goed ' weet' dat de dood het einde is van alles. maar mensen verzinnen er van alles bij, om daar mee te kunnen omgaan, om niet door te draaien. dus stellen we ons voor dat het niet het einde is, en geloven daar graag in. maar dat werkt maar tot op zekere hoogte.
pi_205235777
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:20 schreef pokkerdepok het volgende:
het zijn twee dingen; hoe jee instinctief reageert op doodsdreiging, en hoe je bewust redeneert over de dood.
dat is mn hele punt hier; ik denk dat dat instinct bij iedereen aanwezig is, en heel goed ' weet' dat de dood het einde is van alles. maar mensen verzinnen er van alles bij, om daar mee te kunnen omgaan, om niet door te draaien. dus stellen we ons voor dat het niet het einde is, en geloven daar graag in. maar dat werkt maar tot op zekere hoogte.
Ik ben oprecht als ik zeg het gewoon niet te weten. Jij ook niet. Ook al heb ik ook dat instinctieve gevoel wel dat het gewoon het einde is. Zoals de diepe slaap 's nachts. De diepe slaap 's nachts is ook niet eng. :) Dan ben je er ook even niet.

Maar ik heb ook ervaringen gehad, zoals een DMT-trip, die me weer een soort gevoel gaven: zoiets staat ons waarschijnlijk ook tijdens of na de dood te wachten. Mensen met een BDE maken ook zoiets mee.

We weten het niet.
Eens kijken
pi_205235917
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:42 schreef Maharski het volgende:

[..]
Ik ben oprecht als ik zeg het gewoon niet te weten. Jij ook niet. Ook al heb ik ook dat instinctieve gevoel wel dat het gewoon het einde is. Zoals de diepe slaap 's nachts. De diepe slaap 's nachts is ook niet eng. :) Dan ben je er ook even niet.

Maar ik heb ook ervaringen gehad, zoals een DMT-trip, die me weer een soort gevoel gaven: zoiets staat ons waarschijnlijk ook tijdens of na de dood te wachten. Mensen met een BDE maken ook zoiets mee.

We weten het niet.
ik weet het toch wel. je hersenen zorgen inderdaad voor een flinke trip als je je laatste adem uitblaast, dat is bekend.
en slaap suggereert dat je wakker wordt. maar okee, dat je gewoon helemaal uit schakelt, dat is wel vergelijkbaar. alleen dan definitief.
heet is me wel duidelijk geworden dat er een verschil is tussen wat er gebeurt, en hoe we dat verdraaien in ons hoofd. coping meganisms. mensen geloven omdat de gedachte van een definitief einde van een vrij zinloos leven gewoon niet acceptabel is voor ze. maar alle moderne feiten spreken het tegen.
pi_205236009
Wie zegt dat die persoon naar de hemel gaat? Alleen God weet dat en de gelovige persoon die verdrietig wordt huilt vanwege deze onzekerheid en/of gemis.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205236076
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:55 schreef pokkerdepok het volgende:
ik weet het toch wel. je hersenen zorgen inderdaad voor een flinke trip als je je laatste adem uitblaast, dat is bekend.
en slaap suggereert dat je wakker wordt. maar okee, dat je gewoon helemaal uit schakelt, dat is wel vergelijkbaar. alleen dan definitief.
heet is me wel duidelijk geworden dat er een verschil is tussen wat er gebeurt, en hoe we dat verdraaien in ons hoofd. coping meganisms. mensen geloven omdat de gedachte van een definitief einde van een vrij zinloos leven gewoon niet acceptabel is voor ze. maar alle moderne feiten spreken het tegen.
En dan zeg ik alleen weer: zoals je ergens zo'n sterk instinctief ervaart van dat de dood 'gewoon' het einde is, kun je bij bijvoorbeeld zo'n dmt-trip weer een sterk instinctief gevoel ervaren dat zo'\n ervaring een diepere werkelijkheid bevat, en er 'meer' is. Tja, welk sterk instinctieve gevoel heeft dan gelijk hè?

Wat mij betreft weten het in the end gewoon eigenlijk nooit écht zeker. Hooguit zijn we ergens sterk van overtuigd.
Eens kijken
pi_205236214
@pokkerdepok

Je brein kan je ook voor de gek houden hoor. Wat je denkt/voelt over de realiteit zegt niet dat het ook de realiteit is.

Er zijn genoeg mensen die diep vanbinnen het gevoel hebben dat de dood niet het einde is.
pi_205236635
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
Een insect doet al zijn best om aan de dood te ontsnappen. Moet je dan voorstellen hoe het voor mensen is :P
Er is een groot verschil tussen doodgáán en dood zijn... Mij gaat het erom dat ik geen problemen heb met de wetenschap ooit dood te zijn als in helemaal verdwenen in lichaam en ziel. In het proces daarvoor is er echter nog niet sprake van "niets" en dat maakt alles heel anders. Ik vind het niet meer dan logisch dat op dát moment iedereen het instinct om te overleven heeft. Toen ik dat ongeluk had voelde het een hele korte tijd alsof er aan de dood geen ontkomen meer was en ik voelde op dat moment ook even geen fysieke pijn. Dat tezamen gaf (even) complete rust. Zodra ik dat punt weer voorbij was voelde ik lichamelijke pijn en kwam ook het overlevingsinstinct/de paniek wel weer terug.
Tails tell tales
pi_205236644
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb geen ego.
Uit alles wat je schrijft komt het op mij over alsof jij juist een heel groot ego hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 04-07-2022 17:14:06 ]
Tails tell tales
pi_205236657
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 15:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
okee, jij vind leven erger dan niet leven, dat kan misschien. ik heb dat niet zo.
Als jij dat eruit haalt... soit... Ik denk dat ook jij doodgaan (er nog zijn) en dood zijn (er gewoon niet meer zijn) niet van elkaar kan loskoppelen.
Tails tell tales
pi_205236777
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 17:03 schreef Forbry het volgende:

Mij gaat het erom dat ik geen problemen heb met de wetenschap ooit dood te zijn als in helemaal verdwenen in lichaam en ziel.
Ok, maar dat betekent nog niet dat het ook de waarheid is.
pi_205236957
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:31 schreef Maharski het volgende:
Tja, zélf nadenken en je eigen essentie maar onderzoeken dan zou ik zeggen. En niet alle 'ismes' voor je laten denken :P
Ja, 't is meer dat ik vanuit een godsdienstwetenschappelijk oogpunt probeer te begrijpen wat het precieze verschil tussen reïncarnatie (hindoeïsme) en wedergeboorte (boeddhisme) is. Het is me nooit echt duidelijk wat er dan precies "wedergeboort" als je een emergentie bent van een aantal agregaten.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')