abonnement bol.com Coolblue
pi_205216894
ik vraag het me werkelijk af.
de doden gaan toch naar de hemel, het mooiste plekje denkbaar? zouden gelovige mensen dan niet ontzettend blij moeten zijn als iemand dood gaat?
of i het angst dat ze de hemel niet halen? of dat je dat zelf niet gaat redden?

of, is het gewoon de keiharde realiteit die op zo'n moment niet onderhevig kan zijn aan iets wat je kiest te geloven, en voelen we allemaal toch wel diep van binnen dat de dood gewoon het einde is, en je de doden nooit meer zal zien?

het lijkt me een interessante, misschien wel essentiele vraag; waarom is de dood verdrietig als je geloofd in eeuwig leven en een hemel?
pi_205216915
Je kunt in dit leven geen tijd meer met die geliefde door brengen.
pi_205216938
Moest aan de coffin dance memes denken.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 22:47:33 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205217032
Afscheid is altijd treurig, de troost is dat je elkaar later weer ziet.
pi_205217036
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:39 schreef Rock92 het volgende:
Je kunt in dit leven geen tijd meer met die geliefde door brengen.
dat is maar even, toch?
  zaterdag 2 juli 2022 @ 22:49:44 #6
493881 Akathisia
Complotwappie
pi_205217072
Als de vergane een geliefde klootzak/zondenaar was zou je natuurlijk extra verdrietig kunnen worden omdat hel dan ook een rele optie is.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205217146
In sommige culturen vieren ze feest als er eentje dood is, dan vieren ze dat ie naar de hemel gaat.
pi_205217190
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:47 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dat is maar even, toch?
Wat noem je even??
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 23:01:03 #9
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_205217233
Het is misschien ff moeilijk als je alles "achter je moet laten".

Maar angst voor de dood is natuurlijk totaal ongegrond. Want als je dood bent dan merk je helemaal niks meer natuurlijk. Je bent gewoon helemaal weg. Alsof je voor eeuwig slaapt.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_205217336
Tsja, als de hemel volgens gelovigen echt zo mooi en fijn is, kun je je ook afvragen waarom ze zo fel tegen bijvoorbeeld euthanasie en sucide zijn.

Ik vraag me overigens wel af hoe groot die hemel wel niet moet zijn als alle doden over alle eeuwen heen er een plek moeten hebben. En hoe zullen een dode oermens (die het concept hemel nog geeneens kende?) om met een modern mens dode?

En is de hemel dan exclusief voor aardbewoners, of ook voor bewoners van andere planeten? Want als die er ook zijn, is de hemel wellicht de snelste en makkelijkste manier om eindelijk buitenaardsen te ontmoeten.
pi_205217451
de hemel :')
  zaterdag 2 juli 2022 @ 23:20:38 #12
493881 Akathisia
Complotwappie
pi_205217452
Toen in Pakistan een groot aantal kinderen was opgeblazen was men toch ook blij? Hoe jonger hoe kleiner de kans op hel.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205217487
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:01 schreef ChevyCaprice het volgende:
Het is misschien ff moeilijk als je alles "achter je moet laten".

Maar angst voor de dood is natuurlijk totaal ongegrond. Want als je dood bent dan merk je helemaal niks meer natuurlijk. Je bent gewoon helemaal weg. Alsof je voor eeuwig slaapt.
Gewoon voor altijd niet bestaan, wat een fijn vooruitzicht _O-

Voor altijd verdwijnen is n van de ergste dingen die je als persoon kunnen overkomen, man...
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 23:25:41 #14
F1-watcher
pi_205217509
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Gewoon voor altijd niet bestaan, wat een fijn vooruitzicht _O-

Voor altijd verdwijnen is n van de ergste dingen die je als persoon kunnen overkomen, man...
Het is toch niet erg? Hooguit voor de nabestaanden. Zodra je dood bent is het gewoon klaar, er is niks meer. Je kan er niet rouwig om zijn want je bent er niet meer. Je bent helemaal verdwenen
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_205217567
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:25 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Het is toch niet erg? Hooguit voor de nabestaanden. Zodra je dood bent is het gewoon klaar, er is niks meer. Je kan er niet rouwig om zijn want je bent er niet meer. Je bent helemaal verdwenen
Jawel het is heel erg, want je wilt bestaan. Je wilt kunnen eten, neuken, drinken. Je wilt er gewoon zijn, dat instinct zit heel diep in ons. Anders zouden we er niet zijn. Evolutie had ons uitgespeeld als we geen wil hadden om te bestaan. Je wilt heeeeel graag bestaan. Vrijwel iedereen wil de dood vermijden.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 23:32:31 #16
F1-watcher
pi_205217589
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel het is heel erg, want je wilt bestaan. Je wilt kunnen eten, neuken, drinken. Je wilt er gewoon zijn, dat instinct zit heel diep in ons. Anders zouden we er niet zijn. Evolutie had ons uitgespeeld als we geen wil hadden om te bestaan. Je wilt heeeeel graag bestaan. Vrijwel iedereen wil de dood vermijden.
Dat we het willen vermijden is logisch, maar er is geen ontkomen aan. Dus ik maak me er geen zorgen over
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_205217646
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:32 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Dat we het willen vermijden is logisch, maar er is geen ontkomen aan. Dus ik maak me er geen zorgen over
Dat is prima maar je leeft met het vooruitzicht dat er straks niks meer is, nooit meer. Ik begrijp niet dat je daarmee kunt leven :)
pi_205217653
Omdat ze hier nog wel kunnen zuipen in de hemel niet..
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 23:38:38 #19
F1-watcher
pi_205217663
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is prima maar je leeft met het vooruitzicht dat er striks niks meer is, nooit meer. Ik begrijp niet dat je daarmee kunt leven :)
Zal wel moeten h.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_205217678
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:38 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Zal wel moeten h.
Nee, natuurlijk niet. Je bent meer dan je lichaam dus je kunt blijven bestaan wanneer je lichaam sterft. En als je niet gelooft dat je een ziel hebt is er nog de mogelijkheid dat God bestaat.

Je doet alsof het einde een feit is, man....
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 23:43:36 #21
F1-watcher
pi_205217731
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet. Je bent meer dan je lichaam dus je kunt blijven bestaan wanneer je lichaam sterft. En als je niet gelooft dat je een ziel hebt is er nog de mogelijkheid dat God bestaat.

Je doet alsof het einde een feit is, man....
Klopt, je kan een nalatenschap achterlaten. Maar daar moet je wel de nodige talenten voor hebben, wat de meesten zullen ontberen. Niet erg hoor, want daarom worden de meeste mensen "stervelingen" genoemd.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_205217757
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:43 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Klopt, je kan een nalatenschap achterlaten. Maar daar moet je wel de nodige talenten voor hebben, wat de meesten zullen ontberen. Niet erg hoor, want daarom worden de meeste mensen "stervelingen" genoemd.
Daar heb ik het niet over. Nog altijd is 85% van de wereldbevolking religieus, het is geen feit dat de dood het einde is :)
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 23:50:03 #23
F1-watcher
pi_205217818
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Daar heb ik het niet over. Nog altijd is 85% van de wereldbevolking religieus, het is geen feit dat de dood het einde is :)
Dat 85% religieus is wil niet zeggen dat religie een feit is. Maar misschien wil je gewoon niet dat het leven eindig is?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_205217844
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:50 schreef ChevyCaprice het volgende:

Maar misschien wil je gewoon niet dat het leven eindig is?
Nah, ik heb een ziel.

pi_205217901
Mijn hele familie is gelovig en die worden echt niet verdrietig van de dood. Niet eens met de TT.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  zondag 3 juli 2022 @ 02:36:43 #26
156258 Metalfrost
dude, what
pi_205218465
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:38 schreef pokkerdepok het volgende:
en je de doden nooit meer zal zien?
Foto's maken terwijl ze nog leven, dan wel.
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 3 juli 2022 @ 02:41:32 #27
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205218466
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:57 schreef Rock92 het volgende:

[..]
Wat noem je even??
een mensenleven vergeleken met de eeuwigheid in de hemel. dat is maar heel even.
pi_205218471
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is prima maar je leeft met het vooruitzicht dat er straks niks meer is, nooit meer. Ik begrijp niet dat je daarmee kunt leven :)
Maar daar merk je niets van. Ik begrijp niet dat je zo bang bent voor de dood dat je maar in sprookjes gaat geloven om je beter te voelen. Leg je er gewoon bij neer.
  zondag 3 juli 2022 @ 02:45:56 #29
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205218472
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:57 schreef Pokkehandtas het volgende:
Mijn hele familie is gelovig en die worden echt niet verdrietig van de dood. Niet eens met de TT.
serieus niet? of wordt de pijn bedekt met een laag geloof?

ik denk dat iedereen die pijn voelt, wat je ook geloofd. dat is niet iets verstandelijks, dat is een soort instinct.
  One tough cookie zondag 3 juli 2022 @ 02:46:30 #30
169210 liesje1979
pi_205218473
Vanwege het gemis.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit namelijk, of je denkt dat die persoon op een betere plek of gewoon weg is. Nooit meer mee praten, nooit meer lol mee hebben, nooit meer vasthouden. Dat is voor iedereen gewoon kut hoor. :D

Zelfs als je denkt dat je iemand ooit weer ergens tegen zal komen. Denk ik.
  zondag 3 juli 2022 @ 02:48:08 #31
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205218475
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 02:44 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Maar daar merk je niets van. Ik begrijp niet dat je zo bang bent voor de dood dat je maar in sprookjes gaat geloven om je beter te voelen. Leg je er gewoon bij neer.
de dood zelf lijkt me inderdaad gewoon niks, alles is weg, ik ben weg, klaar.
daarmee leven, met die wetenschap, is weer een ander verhaal. er is niets meer tragisch dan weten dat je leven eindig is, en je tijd snel op zal zijn.
pi_205218482
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 02:44 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
_O-
pi_205218736
quote:
7s.gif Op zondag 3 juli 2022 02:36 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Foto's maken terwijl ze nog leven, dan wel.
Toen fotografie, nog voor de rijken was, toen maakte ze wel eens een foto, wanneer je opgebaard en dood was.

Dan had je foto van iemand die mooi opgemaakt was en mooi stil lag, voor de foto. En had je een mooie herrinnering, met een foto van een dooie.
  Moderator zondag 3 juli 2022 @ 10:30:50 #34
146299 crew  laforest
Kosmopoliet en globalist
pi_205219325
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 02:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
de dood zelf lijkt me inderdaad gewoon niks, alles is weg, ik ben weg, klaar.
daarmee leven, met die wetenschap, is weer een ander verhaal. er is niets meer tragisch dan weten dat je leven eindig is, en je tijd snel op zal zijn.
Wat is daar tragisch aan? Is gewoon een feit. Dat je nu leeft houdt automatisch in dat je dood zal gaan. Hoe meer je je druk maakt om de dood en daar zoveel tijd insteekt, hoe minder je geniet van het leven. Ik ben liever in het hier en nu. Anders kun je net zo goed al dood zijn.
drs. laforest
pi_205219861
Als je echt in het hier en nu bent is de dood om het hoekje, omdat je dan geen tijd ervaart. De dood kan volgend moment al komen in een tijdloze staat.
pi_205220673
Vind sowieso dat hoe de mensheid met de dood omgaat echt debiel is. Zeker tegenwoordig mg je zo ongeveer niet meer dood gaan...
Alsof de dood een heel duistere vijand is, waar je ten alle tijden moet zien van uit de klauwen te blijven.
Terwijl... net alsof het leven nou zo leuk is. Leven is voor een behoorlijk gedeelte lijden. De dood kan zomaar eens die heerlijke verlossing zijn die alles goed maakt.
Eens kijken
pi_205220741
De dood is een sacraal overgangsritueel. Het is iets waar je je actief op voorbereidt. Met name dit is verloren gegaan :P
pi_205221007
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 12:42 schreef Maharski het volgende:
Vind sowieso dat hoe de mensheid met de dood omgaat echt debiel is. Zeker tegenwoordig mg je zo ongeveer niet meer dood gaan...
Alsof de dood een heel duistere vijand is, waar je ten alle tijden moet zien van uit de klauwen te blijven.
Terwijl... net alsof het leven nou zo leuk is. Leven is voor een behoorlijk gedeelte lijden. De dood kan zomaar eens die heerlijke verlossing zijn die alles goed maakt.
Met dit inzicht ben je of de boeddha die op het punt staat verlicht te raken, of je bent gewoon zwaar depressief.
pi_205221068
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:18 schreef Tobias19xx het volgende:
Met dit inzicht ben je of de boeddha die op het punt staat verlicht te raken, of je bent gewoon zwaar depressief.
Depressief kan ik mezelf niet noemen. Maar ben wel ontzettend nuchter. En ik kijk denk ik idd vanuit hetzelfde punt als waar de Boeddha vandaan keek. :Y
Eens kijken
  zondag 3 juli 2022 @ 13:35:31 #40
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205221138
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 10:30 schreef laforest het volgende:

[..]
Wat is daar tragisch aan? Is gewoon een feit. Dat je nu leeft houdt automatisch in dat je dood zal gaan. Hoe meer je je druk maakt om de dood en daar zoveel tijd insteekt, hoe minder je geniet van het leven. Ik ben liever in het hier en nu. Anders kun je net zo goed al dood zijn.
is maar hoe je het bekijkt.. misschien sluit jij je dan af van de realiteit. we zijn bewuste wezens. daar hoort bij dat je je realiseert dat de dood onvermijdelijk is, en je bestaan dus eindig.
daar valt wel mee te leven hoor, maar hoe meer je van het leven houdt en dat moment dichterbij komt, hoe tragischer het wordt.
  zondag 3 juli 2022 @ 13:39:02 #41
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205221173
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 12:42 schreef Maharski het volgende:
leuk doet niet eens ter zake. je maakt iets mee, en dat is zoals het is. het leven. het is mooi en pijn en ellende en geluk.
het gaat er even om, dat als de dood komt, dat het dan weg is, voor altijd voor jou. je houdt op te bestaan. dan is het dus of alles, of niets.
  Moderator zondag 3 juli 2022 @ 13:43:05 #42
146299 crew  laforest
Kosmopoliet en globalist
pi_205221208
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:35 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
is maar hoe je het bekijkt.. misschien sluit jij je dan af van de realiteit. we zijn bewuste wezens. daar hoort bij dat je je realiseert dat de dood onvermijdelijk is, en je bestaan dus eindig.
daar valt wel mee te leven hoor, maar hoe meer je van het leven houdt en dat moment dichterbij komt, hoe tragischer het wordt.
Ik kan over mij eigen gevoel mededelen dat ik het niet als tragisch ervaar. Ik leef nu en de rest is bonus. Mensen die alleen maar met geloof en dood bezig zijn, die bestaan maar leven niet. Dat is pas tragisch.
drs. laforest
pi_205221260
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:43 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik kan over mij eigen gevoel mededelen dat ik het niet als tragisch ervaar. Ik leef nu en de rest is bonus. Mensen die alleen maar met geloof en dood bezig zijn, die bestaan maar leven niet. Dat is pas tragisch.
Het kan ook zijn dat je zo onbewust bent dat je denkt dat je bewust bent. Het hoefijzer model, je lijkt bijna boeddhistisch :)
pi_205221360
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:39 schreef pokkerdepok het volgende:
leuk doet niet eens ter zake. je maakt iets mee, en dat is zoals het is. het leven. het is mooi en pijn en ellende en geluk.
het gaat er even om, dat als de dood komt, dat het dan weg is, voor altijd voor jou. je houdt op te bestaan. dan is het dus of alles, of niets.
Maar dan is er dus geen 'ik' meer om daar iets van te vinden. Er is dan geen ik meer dan kan denken en voelen 'oh wat erg dat ik dood ben!'. Dus voor wie of wat is dat dan in hemelsnaam erg, en waarom zou je dus bang zijn voor de dood? Is toch eigenlijk compleet belachelijk?

Tenzij je natuurlijk gelooft in een soort van persoonlijk voortbestaan na de dood. Maar wat daar tot nu toe over bekend is, is dat al helemaal niets om bang voor te zijn en eerder juist een prettig vooruitzicht om hoop uit te putten, als je daar in gelooft dan.
Eens kijken
pi_205221412
Maar het komt niet per s goed na de dood. Er is namelijk rencarnatie of de mogelijkheid van de hel als je daarin gelooft.

En als er niks is zul je nooit meer het zonlicht zien of genot ervaren. Alles of niets.
  zondag 3 juli 2022 @ 14:25:32 #46
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205221560
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:43 schreef laforest het volgende:

[..]
ik denk dan, bij jou komt het nog wel. later.
maar misschien is het een karakter trek, zou kunnen. ik kan niet anders.
pi_205221593
De dood is gewoon knetterwild. Het feit is sinds de oertijd niet veranderd. Het is onmogelijk om tam te zijn als je bewust bent.
  zondag 3 juli 2022 @ 14:30:14 #48
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205221610
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:00 schreef Maharski het volgende:

[..]
Maar dan is er dus geen 'ik' meer om daar iets van te vinden. Er is dan geen ik meer dan kan denken en voelen 'oh wat erg dat ik dood ben!'. Dus voor wie of wat is dat dan in hemelsnaam erg, en waarom zou je dus bang zijn voor de dood? Is toch eigenlijk compleet belachelijk?

Tenzij je natuurlijk gelooft in een soort van persoonlijk voortbestaan na de dood. Maar wat daar tot nu toe over bekend is, is dat al helemaal niets om bang voor te zijn en eerder juist een prettig vooruitzicht om hoop uit te putten, als je daar in gelooft dan.
nee mee eens, ik geloof nergens in, en ik ben ook niet bang om dood te zijn.
ik baal nu wel dat mijn leven ophoudt.
ik wil niet dood.

het is maar goed dat we allemaal langzaam aftakelen, dan krijg je er vanzelf genoeg van.
  zondag 3 juli 2022 @ 14:32:30 #49
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205221634
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:28 schreef Libertarisch het volgende:
De dood is gewoon knetterwild. Het feit is sinds de oertijd niet veranderd. Het is onmogelijk om tam te zijn als je bewust bent.
dat vind ik dus ook.
je bestaat maar een keer, nu. dat is het enige wat je hebt,, het enige wat je ooit zal hebben. weg is weg.
ik vind het altijd raar dat mensen er zo gelaten over doen, zo van; wat geeft het als je dood gaat.
ik wil leven.
pi_205221681
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:32 schreef pokkerdepok het volgende:

ik vind het altijd raar dat mensen er zo gelaten over doen, zo van; wat geeft het als je dood gaat.
Ja, die mensen zijn zeer onbewust. Die kunnen zich de enormiteit van het mens-zijn niet voorstellen.

Er zijn immense verschillen in bewustzijnsniveau tussen mensen.

In principe gaat de intensiteit van je leven enorm omhoog als je de dood hebt geconfronteerd. Je geniet intens van elke pizza.
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')