abonnement Unibet Coolblue
pi_205207014
https://nos.nl/artikel/24(...)en-per-autokilometer

Er is zo hard geprotesteerd tegen het rekening rijden. Zowat iedereen in Nederland is tegen het rekening rijden, en de uitvoering hiervan is praktisch onhoudbaar, en de adminstratieve rompslomp dat dit met zich mee gaat brengen gaat veel meer kosten dan dat het ooit gaat opleveren.

We weten dat het een enorme chaos is bij de belastingdienst. Let wel, rekening rijden bestaat al voor bedrijfs auto's. En dat is me toch nog een gedoe om dat allemaal bij te houden. Jaren geleden dacht ik al bij mezelf, dit systeem slaat helemaal nergens op. Je bent beter af om per auto een vast bedrag te heffen, dan dat je elke kilometer moet bij gaan houden. Je maakt je eigen leven super onnodig moeilijk, en zie maar eens fraudeurs op te speuren tussen die 9 miljoen auto's. Alleen dat al maakt het rekening rijden een zeer onaantrekkelijk systeem.

Politiek Den Haag wil graag de overheids kas spekken, maar vergeet daarbij dat de automobilist al veel en veels te veel moet betalen voor het auto-gebruik. We hebben al de HOOGSTE benzine prijs van de hele wereld. Deze enorme accijnzen tezamen met de energie crisis die er al is maakt dat het kabinet de auto gebruiker, keer op keer afstraft voor het auto-gebruik. Men is in het kabinet zogenaamd voorstander van openbaar vervoer. Maar het openbaar vervoer is slecht, langzaam, smerig, en 1 grote chaos en vooral niet op tijd ofwel onbetrouwbaar. Om deze redenen willen mensen niet gebruik maken van het openbaar vervoer.

Het gaat het kabinet helemaal niet om "eerlijk vervoer" en dat betalen per kilometer zogenaamd "beter is" zoals men beweert, het gaat er alleen maar om , om de overheids kas nog meer te spekken, en dat we nog meer gaan betalen. Het is in al die jaren nog nooit beter, of goedkoper geworden om auto te rijden, het is alleen maar duurder geworden.

De overheid moet ermee stoppen om het leven van de burgers onmogelijk te maken. En in plaats daarvan het leven dragelijk en betaalbaar te houden.
pi_205207033
Hier zitten lobbyisten achter.

Dit wordt weer zo'n megaproject à la HSL waar enkele bedrijven en personen steenrijk van worden, maar waar nooit het gewenste resultaat uit zal komen.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 02:08:29 #3
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_205207035
Al jaren worden de lui die het meeste rijden gematst. Goed plan vd overheid om de mensen die het meeste overlast op de wegen leggen meer te alten betalen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_205207054
BPM blijft ook nog. Walgelijk.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 07:54:25 #5
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205207289
2030. Dat zijn nog een paar politieke levens. Ik moet het maar zien wat er van komt.


Overigens vind ik wel positief dat ze dit keer voorbereid willen zijn.
pi_205207312
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen. Zeer terecht dus dat ze een vorm van betalen per kilometer in voeren.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders is dan ook voor kilometerbeprijzing: https://www.ioresearch.nl(...)r-onder-voorwaarden/

De eerste zin van dit topic waar het hele verhaal op gebaseerd is klopt dan dus al niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:18:55 #7
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205207352
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen. Zeer terecht dus dat ze een vorm van betalen per kilometer in voeren.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders is dan ook voor kilometerbeprijzing: https://www.ioresearch.nl(...)r-onder-voorwaarden/

De eerste zin van dit topic waar het hele verhaal op gebaseerd is klopt dan dus al niet.
Ioresearch, zijn dat niet van die peil tovenaars die er rustig 6 zetels naast zitten?

Niet dat men het persé eens moet zijn. Een kabinet heb je om noodzakelijke besluiten te nemen. Maar of een kilometerheffing de juiste manier is, is maar zeer de vraag. Tol zou vele malen eerlijker zijn. De MRB verhogen simpeler. Nee we moeten nu miljoenen stoppen in een of ander systeem wat waarschijnlijk eenvoudig te manipuleren gaat zijn en waar zoveel % van de gebruiker niets betaald want buitenlands.
pi_205207363
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:18 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ioresearch, zijn dat niet van die peil tovenaars die er rustig 6 zetels naast zitten?
Nee, dat is een zeer gerenomeerd peilingbureau. Die zitten meestal ook behoorlijk goed (je verwart ze denk ik met De Hond).

De meerderheid van de Nederlanders is helemaal niet zo negatief over betalen naar verbruik en ziet dus best in dat een vorm van betalen per kilometer zeer terecht is. De wegen moeten toch onderhouden worden voor de automobilisten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:22:51 #9
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205207369
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is een zeer gerenomeerd peilingbureau. Die zitten meestal ook behoorlijk goed (je verwart ze denk ik met De Hond).

De meerderheid van de Nederlanders is helemaal niet zo negatief over betalen naar verbruik en ziet dus best in dat een vorm van betalen per kilometer zeer terecht is. De wegen moeten toch onderhouden worden voor de automobilisten.
Ja dat kun je veel goedkoper en of eerlijker regelen, zie toevoeging van mijn post
pi_205207374
De MRB verhogen, dat zou pas oneerlijk zijn. Dan heb je een auto die 90% van de tijd in een garage staat en moet je daar meer voor gaan betalen. Nee, betalen per kilometer is juist ideaal en kan ook vrij simpel: de kilometerstand doorgeven bij de toch al verplichte APK keuring is bijvoorbeeld een idee. Of er moet een systeem komem zoals de slimme meters van de elektriciteit die iedereen ook al gewoon in huis heeft. Allemaal helemaal niet ingewikkeld, geen rompslomp, niet privacygevoelig, wel eerlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:30:13 #11
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_205207390
Het is een hele eerlijke en goede maatregel. Niet alleen de veestapel en Schiphol, maar ook de uitstoot van auto’s mag wel een paar tandjes terug.
Dit, dus.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:32:03 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205207393
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen.
Het geld wat uit alle belastingen op auto's wordt verdiend wordt aan veel andere zaken gespendeerd naast alleen het onderhoud van de wegen en daaromheen.

Het kan dus wel ietsje minder, in plaats van meer meer meer.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205207410
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:32 schreef daNpy het volgende:

[..]
Het geld wat uit alle belastingen op auto's wordt verdiend wordt aan veel andere zaken gespendeerd naast alleen het onderhoud van de wegen en daaromheen.

Het kan dus wel ietsje minder, in plaats van meer meer meer.
Je weet helemaal niet of dit meer, meer, meer gaat worden. De geluiden die je nu uit Den Haag hoort zijn dat mensen die heel weinig rijden juist minder zouden gaan betalen. Je betaalt dus niet meer een vermogen voor die klassieker of de camper die bijna het hele jaar stil staan, lijkt me ook terecht.

Rijkswaterstaat heeft trouwens een begroting van zo'n 5 miljard per jaar, provincies geven 1,5 miljard uit per jaar aan wegen en dan heb je ook de opgetelde gemeentes nog.

Accijns zou zo'n 8 miljard zijn volgens het artikel in de startpost. Je hebt dan dus met accijns alleen onderhoud en aanleg wegen en nog geen cent betaalt vanwege de vervuiling door auto's die tegengegaan moet worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:50:58 #14
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205207454
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:24 schreef Hanca het volgende:
De MRB verhogen, dat zou pas oneerlijk zijn. Dan heb je een auto die 90% van de tijd in een garage staat en moet je daar meer voor gaan betalen. Nee, betalen per kilometer is juist ideaal en kan ook vrij simpel: de kilometerstand doorgeven bij de toch al verplichte APK keuring is bijvoorbeeld een idee. Of er moet een systeem komem zoals de slimme meters van de elektriciteit die iedereen ook al gewoon in huis heeft. Allemaal helemaal niet ingewikkeld, geen rompslomp, niet privacygevoelig, wel eerlijk.
MRB verhogen is de simpele oplossing.
Tolsysteem is de eerlijke oplossing.

Rekeningrijden is zowel geen eerlijke als geen simpele oplossing met ook nog specifieke risico's rondom fraudegevoeligheid en privacy.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 09:04:23 #15
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_205207501
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 09:23:06 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205207581
Wanneer wordt die electrotax eigenlijk betaald, is dat eens per jaar?
We have always been at war with Eastasia.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 09:54:12 #17
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_205207831
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Belachelijk hoge accijnzen? Het gros van de Nederlanders tankt, zucht een keer diep, vloekt op het kabinet en gaat weer rustig verder met de orde van de dag. Alleen de lage inkomens worden hierdoor geraakt, want die kunnen het echt niet meer betalen. De gemiddelde Nederlander kan een bovengemiddeld grote auto aanschaffen en de belasting en benzine moeiteloos aftikken. Daar gaat het om.
Dit, dus.
pi_205207905
Beetje raar dat een kabinet dat zo weinig draagvlak heeft dat het zelfs op kadaverdiscipline in de fractie niet meer tot de minimale meerderheid zou komen dit soort plannen maakt voor over 8 jaar. Daar zittten nog minstens twee verkiezingen tussen toch....?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205207996
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Ja, maar dat stopt dus. Per 2035 worden er alleen nog electrische auto's verkocht. En daar zoeken ze dus een oplossing voor. Ander betaalt de rijke autobezitter met een dure elektrische auto niks en de armere met een tweedehands wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205208013
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:50 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
MRB verhogen is de simpele oplossing.
Tolsysteem is de eerlijke oplossing.

Rekeningrijden is zowel geen eerlijke als geen simpele oplossing met ook nog specifieke risico's rondom fraudegevoeligheid en privacy.
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK. MRB is oneerlijk en tol werkt in Nederland niet (zie Frankrijk, de enigen die je daar alle binnenwegen ziet nemen om tol te vermijden zijn Nederlanders).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205208029
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje raar dat een kabinet dat zo weinig draagvlak heeft dat het zelfs op kadaverdiscipline in de fractie niet meer tot de minimale meerderheid zou komen dit soort plannen maakt voor over 8 jaar. Daar zittten nog minstens twee verkiezingen tussen toch....?
Ja, maar het invoeren kost ook gewoon minstens 5 jaar. Dus nu plannen, dan debatten e.d. en dan ben je nog net op tijd voor 2030.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:11:10 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205208033
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK.
Je kunt alleen niet per jaar laten afrekenen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_205208058
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je kunt alleen niet per jaar laten afrekenen.
Zelfde systeem als gas/elektriciteit: maandbedrag en een jaarafrekening.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:56:52 #24
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205208479
Het kabinet luistert wel degelijk, want het voert het beleid uit dat door de meerderheid van de TK wordt gesteund, met aanpassingen waar die geëist worden door een meerderheid van de TK. Ze luisteren dus naar degenen naar wie ze moeten luisteren.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 11:27:36 #25
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205208870
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK. MRB is oneerlijk en tol werkt in Nederland niet (zie Frankrijk, de enigen die je daar alle binnenwegen ziet nemen om tol te vermijden zijn Nederlanders).
Via de kilometerstand hoeft minder ingewikkeld te zijn inderdaad. Helaas is die kinderlijk eenvoudig te manipuleren. Veel te fraudegevoelig als je het mij vraagt. En de 20% (?) buitenlandse weggebruikers mogen wel gebruiken maar hoeven niet mee te betalen? Vind ik niet eerlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')