Ioresearch, zijn dat niet van die peil tovenaars die er rustig 6 zetels naast zitten?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen. Zeer terecht dus dat ze een vorm van betalen per kilometer in voeren.
Een ruime meerderheid van de Nederlanders is dan ook voor kilometerbeprijzing: https://www.ioresearch.nl(...)r-onder-voorwaarden/
De eerste zin van dit topic waar het hele verhaal op gebaseerd is klopt dan dus al niet.
Nee, dat is een zeer gerenomeerd peilingbureau. Die zitten meestal ook behoorlijk goed (je verwart ze denk ik met De Hond).quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:18 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ioresearch, zijn dat niet van die peil tovenaars die er rustig 6 zetels naast zitten?
Ja dat kun je veel goedkoper en of eerlijker regelen, zie toevoeging van mijn postquote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is een zeer gerenomeerd peilingbureau. Die zitten meestal ook behoorlijk goed (je verwart ze denk ik met De Hond).
De meerderheid van de Nederlanders is helemaal niet zo negatief over betalen naar verbruik en ziet dus best in dat een vorm van betalen per kilometer zeer terecht is. De wegen moeten toch onderhouden worden voor de automobilisten.
Het geld wat uit alle belastingen op auto's wordt verdiend wordt aan veel andere zaken gespendeerd naast alleen het onderhoud van de wegen en daaromheen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen.
Je weet helemaal niet of dit meer, meer, meer gaat worden. De geluiden die je nu uit Den Haag hoort zijn dat mensen die heel weinig rijden juist minder zouden gaan betalen. Je betaalt dus niet meer een vermogen voor die klassieker of de camper die bijna het hele jaar stil staan, lijkt me ook terecht.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het geld wat uit alle belastingen op auto's wordt verdiend wordt aan veel andere zaken gespendeerd naast alleen het onderhoud van de wegen en daaromheen.
Het kan dus wel ietsje minder, in plaats van meer meer meer.
MRB verhogen is de simpele oplossing.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:24 schreef Hanca het volgende:
De MRB verhogen, dat zou pas oneerlijk zijn. Dan heb je een auto die 90% van de tijd in een garage staat en moet je daar meer voor gaan betalen. Nee, betalen per kilometer is juist ideaal en kan ook vrij simpel: de kilometerstand doorgeven bij de toch al verplichte APK keuring is bijvoorbeeld een idee. Of er moet een systeem komem zoals de slimme meters van de elektriciteit die iedereen ook al gewoon in huis heeft. Allemaal helemaal niet ingewikkeld, geen rompslomp, niet privacygevoelig, wel eerlijk.
Belachelijk hoge accijnzen? Het gros van de Nederlanders tankt, zucht een keer diep, vloekt op het kabinet en gaat weer rustig verder met de orde van de dag. Alleen de lage inkomens worden hierdoor geraakt, want die kunnen het echt niet meer betalen. De gemiddelde Nederlander kan een bovengemiddeld grote auto aanschaffen en de belasting en benzine moeiteloos aftikken. Daar gaat het om.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Ja, maar dat stopt dus. Per 2035 worden er alleen nog electrische auto's verkocht. En daar zoeken ze dus een oplossing voor. Ander betaalt de rijke autobezitter met een dure elektrische auto niks en de armere met een tweedehands wel.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK. MRB is oneerlijk en tol werkt in Nederland niet (zie Frankrijk, de enigen die je daar alle binnenwegen ziet nemen om tol te vermijden zijn Nederlanders).quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:50 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
MRB verhogen is de simpele oplossing.
Tolsysteem is de eerlijke oplossing.
Rekeningrijden is zowel geen eerlijke als geen simpele oplossing met ook nog specifieke risico's rondom fraudegevoeligheid en privacy.
Ja, maar het invoeren kost ook gewoon minstens 5 jaar. Dus nu plannen, dan debatten e.d. en dan ben je nog net op tijd voor 2030.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje raar dat een kabinet dat zo weinig draagvlak heeft dat het zelfs op kadaverdiscipline in de fractie niet meer tot de minimale meerderheid zou komen dit soort plannen maakt voor over 8 jaar. Daar zittten nog minstens twee verkiezingen tussen toch....?
Je kunt alleen niet per jaar laten afrekenen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK.
Zelfde systeem als gas/elektriciteit: maandbedrag en een jaarafrekening.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je kunt alleen niet per jaar laten afrekenen.
Via de kilometerstand hoeft minder ingewikkeld te zijn inderdaad. Helaas is die kinderlijk eenvoudig te manipuleren. Veel te fraudegevoelig als je het mij vraagt. En de 20% (?) buitenlandse weggebruikers mogen wel gebruiken maar hoeven niet mee te betalen? Vind ik niet eerlijk.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK. MRB is oneerlijk en tol werkt in Nederland niet (zie Frankrijk, de enigen die je daar alle binnenwegen ziet nemen om tol te vermijden zijn Nederlanders).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |