abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:18:44 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205201062
https://www.telegraaf.nl/(...)vincie-noord-holland

quote:
,,Samen het verleden erkennen”, zo luidt de hartewens van de Noord-Hollandse commissaris Arthur van Dijk. ,,Daarom bied ik namens de provincie Noord-Holland excuses aan. Aan de nazaten van tot slaaf gemaakten, mensen die het onrecht van toen vandaag nog ervaren”, zei hij in een opmerkelijke toespraak in Haarlem, bij de opening van de tentoonstelling Verborgen Noord-Holland. ,,Excuses voor wat onze gezagsdragers toen hebben aangericht.”

De expositie is te zien in het proviciehuis, gevestigd in het luisterrijke 18de-eeuwse monument de werd gebouwd in opdracht van bankier Henry Hope. Hij had plantages in de Cariben en volgens de commissaris verdiende hij goed aan de slavernij: ,,Dit bevestigt het onderzoek dat ABN Amro recent liet doen naar haar voorgangers, waaronder Hope & Co.”

In de provincie van Van Dijk ligt ook de hoofdstad: ,,In Amsterdam zijn talloze locaties met een soortgelijk verhaal bekend.” Hij legde uit dat in de 18de eeuw veertig procent van de economische groei voortkwam uit slavernij. ,,En één op de 20 Noord-Hollanders heeft een voorouder die ooit in slavernij heeft geleefd.”

Van Dijk gaat diep door het stof voor zijn voorgangers. ,,Wij nemen in deze tijd afstand van wat ze in die tijd hebben gedaan.”

Uit het diepst van mijn hart, zoals hij zei, hoopt hij een bijdrage te leveren aan luisteren naar elkaar. ,,Ook naar Noord-Hollanders die anders naar de geschiedenis kijken. In een open gesprek? Zonder dat we vóór de ander gaan denken?”
pi_205201104
Hoe precies kun je onrecht van toen in het heden nog ervaren als nazaat? edit: Inb4 sociaal economische positie zonder enig oog voor culturele aspecten. :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_205201130
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:20 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Hoe precies kun je onrecht van toen in het heden nog ervaren als nazaat? edit: Inb4 sociaal economische positie zonder enig oog voor culturele aspecten. :D
Als je geld wil is er van alles te bedenken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205201145
Wat een onzin weer.
pi_205201148
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:20 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Hoe precies kun je onrecht van toen in het heden nog ervaren als nazaat? edit: Inb4 sociaal economische positie zonder enig oog voor culturele aspecten. :D
Omdat ze in de jaren 80 uit dat armzalige Suriname naar het rijke Nederland zijn gekomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:23:31 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201169
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je geld wil is er van alles te bedenken
Als je als nazaat niets weet van je voorouders en het leed wat hun wellicht is overkomen ben je eerder dom denk ik. Dat heeft niets met geld te maken op zich.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:26:08 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205201204
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:23 schreef Megumi het volgende:

[..]
Als je als nazaat niets weet van je voorouders en het leed wat hun wellicht is overkomen ben je eerder dom denk ik. Dat heeft niets met geld te maken op zich.
eh... ik weet alleen van 6 generaties de namen en geboorte data. Ben ik nu dom?
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:27:52 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205201241
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:20 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Hoe precies kun je onrecht van toen in het heden nog ervaren als nazaat? edit: Inb4 sociaal economische positie zonder enig oog voor culturele aspecten. :D
Het lijkt me een heerlijk kapstokje om je persoonlijke falen aan op te hangen.
pi_205201259
Gedoe weer. Zijn die lui dan niet blij dat ze hier wonen?
Google is your friend, abuse your friends
pi_205201277
quote:
Hij legde uit dat in de 18de eeuw veertig procent van de economische groei voortkwam uit slavernij.
Oh, is dit weer die berekening waarbij men wel erg ruimhartig van alles en nog wat meerekende als zijnde van slavernij afkomstig?
pi_205201284
En na excuses komen..........

Herstelbetalingen!!!!
Jaaaaaa!!!!. Jij geld, jij geld, allemaal geld!

:')
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:30:15 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205201287
ik heb vandaag ook mijn excuses aan mijn gekleurde schoonmaakster aangeboden. Heb haar direct ontslagen. Ik zet een punt achter mijn slavernij-verleden.
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:33:35 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201333
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
eh... ik weet alleen van 6 generaties de namen en geboorte data. Ben ik nu dom?
Waar tikte ik dat precies? De woorden "ik" in combinatie met "dom" tik jij nu? In een meer algemeen kader en dan gaat het niet alleen over slavernij is er meer aandacht tegenwoordig voor wat zaken in de geschiedenis die wat mis gingen. En dat hoeft niet direct over geld te gaan. Slavernij is complex en daar zijn meerdere landen bij betrokken geweest ook in Afrika zelf. Dat laatste mis ik trouwens in veel discussies.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:37:37 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205201401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:33 schreef Megumi het volgende:

[..]
Waar tikte ik dat precies? De woorden ik in combinatie met dom tik jij nu? In een meer algemeen kader en dan gaat het niet alleen over slavernij is er meer aandacht tegenwoordig voor wat zaken in de geschiedenis die wat mis gingen. En dat hoeft niet direct over geld te gaan. Slavernij is complex en daar zijn meerdere landen bij betrokken geweest ook in Afrika zelf. Dat laatste mis ik trouwens in veel discussies.
het was een exacte quote van je. ik heb inderdaad geen idee wat voor leed mijn voorouders hebben meegemaakt.

Dat is wat jij dom noemt.
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:38:55 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201424
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
het was een exacte quote van je. ik heb inderdaad geen idee wat voor leed mijn voorouders hebben meegemaakt.

Dat is wat jij dom noemt.
Waar tik ik dat precies? Nergens. Dat bak jij er van.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_205201438
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:41:52 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205201477
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:38 schreef Megumi het volgende:

[..]
Waar tik ik dat precies? Nergens. Dat bak jij er van.
hoe moet ik #6 uitleggen?

'Als je als nazaat niets weet van je voorouders en het leed wat hun wellicht is overkomen ben je eerder dom denk ik.'
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:44:22 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201506
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
hoe moet ik #6 uitleggen?

'Als je als nazaat niets weet van je voorouders en het leed wat hun wellicht is overkomen ben je eerder dom denk ik.'
Of wellicht slecht geïnformeerd. Daarom is het wellicht alleen maar goed dat er meer aandacht komt voor de wat donkere pagina's in de geschiedenis. En vergeet niet slavernij bestaat nog steeds helaas.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_205201749
quote:
In de provincie van Van Dijk ligt ook de hoofdstad: ,,In Amsterdam zijn talloze locaties met een soortgelijk verhaal bekend.” Hij legde uit dat in de 18de eeuw veertig procent van de economische groei voortkwam uit slavernij.
Wat een gelul weer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205202283
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat een gelul weer.
Ja, ik weet eigenlijk wel zeker dat die uitspraak hierop gebaseerd is: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)kelijk-van-slavernij
pi_205202605
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:20 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Hoe precies kun je onrecht van toen in het heden nog ervaren als nazaat? edit: Inb4 sociaal economische positie zonder enig oog voor culturele aspecten. :D
Kun je als nazaat nog iets ervaren van het onrecht dat je opa in WO2 is aangedaan? Dan zou je wellicht ook nog iets kunnen voelen bij het onrecht dat de opa van je opa is aangedaan.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:08:35 #22
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205202741
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:59 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Kun je als nazaat nog iets ervaren van het onrecht dat je opa in WO2 is aangedaan? Dan zou je wellicht ook nog iets kunnen voelen bij het onrecht dat de opa van je opa is aangedaan.
Tja ach, mensen in de zuidelijke Nederlanden werden ook uitgebuit doordat lonen hier lager lagen dan elders en was vrij goed te bereiken vanuit Holland. Men mag ook gerust geld storten voor die ellende.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:09:18 #23
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205202753
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat een gelul weer.
De gemiddelde inwoner van Amsterdam leefde toen in pure ellende.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205202903
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, ik weet eigenlijk wel zeker dat die uitspraak hierop gebaseerd is: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)kelijk-van-slavernij
Maar dat is dus gelul, puur gericht op de hoogst mogelijke uitkomst en feitelijk tellen ze niet de baten van slavernij mee maar de totale waarde van producten waar slavernij bij betrokken was, terwijl je natuurlijk alleen de toegevoegde waarde van de slavenarbeid moet tellen en niet het transport per schip bijvoorbeeld wat niet door slaven gebeurde. Ook tellen ze op die manier dubbel, en wordt BNP van andere landen zo meegeteld bij de Nederlandse slavernij opbrengst.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:09 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
De gemiddelde inwoner van Amsterdam leefde toen in pure ellende.
In een groot deel van de 19e eeuw wel, in de 18e en zeker de 17e eeuw absoluut niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:22:36 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205202904
Peggy Bouva heeft er anders nog dagelijks last van hoor...

quote:
Peggy (43) heeft nog steeds te maken met de gevolgen van slavernij: ‘Denkwijze was verankerd in maatschappij’

De slavernij mag dan vandaag exact 159 jaar geleden zijn afgeschaft, Peggy Bouva (43) voelt nog altijd de gevolgen van de ketenen die haar tot slaaf gemaakte Afrikaanse voorouders droegen. ,,Ik voel de verantwoordelijkheid om de kansen te benutten die zij nooit hebben gehad.’’
En oh ja, de holocaust verbleekt er bij...

pi_205202929
quote:
,,Ik voel de verantwoordelijkheid om de kansen te benutten die zij nooit hebben gehad.’’
Jammer dat niet meer die verantwoordelijkheid voelen maar om 'herstelbetalingen' zeuren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:28:23 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205202972
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:22 schreef AchJa het volgende:
Peggy Bouva heeft er anders nog dagelijks last van hoor...
[..]
En oh ja, de holocaust verbleekt er bij...

[ afbeelding ]
ik durf haast te zeggen dat ze zich na herstelbetalingen een stuk beter voelt.
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:30:18 #28
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205202998
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Maar dat is dus gelul, puur gericht op de hoogst mogelijke uitkomst en feitelijk tellen ze niet de baten van slavernij mee maar de totale waarde van producten waar slavernij bij betrokken was, terwijl je natuurlijk alleen de toegevoegde waarde van de slavenarbeid moet tellen en niet het transport per schip bijvoorbeeld wat niet door slaven gebeurde. Ook tellen ze op die manier dubbel, en wordt BNP van andere landen zo meegeteld bij de Nederlandse slavernij opbrengst.
[..]
In een groot deel van de 19e eeuw wel, in de 18e en zeker de 17e eeuw absoluut niet.
Klopt, maar met de verbeterde infrastructuur wisten kansloze mensen uit heel Nederland hun weg te vinden naar de mooiste provincie. Het is niet voor niks dat industrieën als leerlooien, schoenmakerij, landbouw, snoepfabrieken, lampen maken en de textielindustrie van oudsher hier gevestigd waren.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205203030
Verdorie, helemaal vergeten de slaaf in mn kelder eten te geven :( o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205203130
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:59 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Kun je als nazaat nog iets ervaren van het onrecht dat je opa in WO2 is aangedaan? Dan zou je wellicht ook nog iets kunnen voelen bij het onrecht dat de opa van je opa is aangedaan.
Natuurlijk en ook als niet nazaat kan je onrecht invoelen dat mensen of bevolkingsgroepen in het verleden is aangedaan.

Het jaar van officiële afschaffing van de slavernij in Nederland als uitgangspunt nemende, dat is 1863, is het ongeveer 6 generaties geleden dat de slavernij werd afgeschaft. De handel in slaven werd in 1814 verboden.

De officiële afschaffing van lijfeigenschap in Nederland, dat betrof de autochtone bevolking hier in Nederland, is in 1798 geweest en dat is ongeveer 9 generaties geleden. Zit dus 65 jaar tussen de officiële afschaffing van lijfeigenschap in Nederland en de officiële afschaffing van de slavernij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfeigenschap

[ Bericht 0% gewijzigd door rutger05 op 01-07-2022 18:46:47 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')