abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205199983
quote:
President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) heeft excuses aangeboden voor de rol van de bank in het slavernijverleden. Knot deed dat tijdens de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij in Amsterdam, waar voor het eerst in drie jaar weer publiek bij aanwezig was.

"Excuses aan alle nazaten van slaafgemaakten in Nederland, in Suriname, op Bonaire, Sint Eustatius en Saba, op Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Excuses aan alle mensen die door de persoonlijke keuzes van mijn voorgangers herleid werden tot hun huidskleur," zei de bankpresident bij het monument in het Amsterdamse Oosterpark.

De voorbije maanden hoorde ik veel persoonlijke verhalen, over leed, verzet en strijd. Wat ik leerde, wat ik hoorde, deed mij pijn.

Klaas Knot president De Nederlandsche Bank

De excuses volgen op een onderzoeksrapport dat in februari verscheen. DNB bleek nauw verbonden te zijn geweest bij de Nederlandse slavernij, sinds de oprichting van de bank in 1814, tot 1863. "De voorbije maanden hoorde ik veel persoonlijke verhalen, verhalen over leed, maar ook over verzet en strijd. Wat ik leerde, wat ik hoorde, deed mij pijn. Het bracht het leed van toen en nu heel dichtbij," zei Knot.

Andere sprekers tijdens de nationale herdenking waren minister voor Rechtsbescherming Weerwind en de Amsterdamse burgemeester Halsema. Amsterdam heeft vorig jaar excuses gemaakt voor het slavernijverleden.

DNB en het slavernijverleden

DNB gaf in 2020 opdracht het slavernijverleden van de centrale bank te onderzoeken. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat DNB nauw betrokken was: het startkapitaal van DNB kwam deels van ondernemers die directe belangen hadden in de plantageslavernij.

Bijna 30 procent van de producten die bij DNB werden aangeboden als onderpand voor leningen bestond uit goederen die door tot slaafgemaakten werden geproduceerd. Verder had een deel van de oprichters en bestuurders van DNB grote persoonlijke belangen in de slavernij en zij bedongen hoge compensaties toen die werd afgeschaft. Vervolgens speelde DNB een belangrijke rol in de uitbetaling van de compensatietegoeden.

De komende tien jaar zal DNB een fonds starten voor meerjarige projecten om de doorwerking van het slavernijverleden te helpen verminderen, meldt de bank in een persbericht. Het gaat om projecten op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en kennisdeling.

Geld voor educatieve projecten
Ook trekt DNB eenmalig vijf miljoen euro uit voor projecten met een educatief karakter, zoals het Nationaal Slavernijmuseum en een bijbehorend kenniscentrum. Een financiële compensatie voor geleden schade uit het verleden vindt DNB een zaak voor de overheid. De bank gaat daarom niet over tot financiële compensatie voor geleden schade.

Na de uitkomsten van het onderzoeksrapport in februari gaf Knot al aan dat DNB kan bijdragen aan de verwerking van het leed. DNB anno 2022 staat volgens de bankpresident niet los van zijn verleden. "De bevindingen zijn behoorlijk stevig bij ons binnengekomen," zei Knot eerder dit jaar.

Het is vandaag Keti Koti, wat het verbreken van de ketenen betekent, officieel een Surinaamse feestdag ter viering van de formele afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen in 1863. Uiteindelijk hebben tot slaafgemaakten nog tot 1873 op de plantages in Suriname gewerkt, omdat ze volgens de wet nog onder toezigt van den Staat vielen.
Vrij dubieus, maar goed. Als een groep mensen zich daardoor beter voelt kan het niet zoveel kwaad. Die investering in dat Slavernijmuseum vind ik wel apart, investeert DNB vaker in dat soort dingen? De staat is eigenaar van DNB dus dat komt uiteindelijk neer op een verkapte subsidie. Niet meteen een probleem maar de NOS vind het niet belangrijk om dat te vermelden.

Wat de NOS wel belangrijk vindt is om 'tot slaaf gemaakte' te forceren als vervanging voor het woord 'slaaf'. Waarom is mij niet duidelijk maar dit doen ze al sinds 2021.

quote:
Ook volgen we nauwlettend taalkwesties die onderdeel zijn van discussies in de samenleving. Zo heeft maatschappelijk debat ertoe geleid dat we ook bij de NOS bij voorkeur spreken van tot slaaf gemaakte in plaats van slaaf,
Welk maatschappelijk debat gaat het hier over, en wie waren de deelnemers? Vragen, vragen...
pi_205199998
Dit betekent niks zolang niet elke DNB-medewerker 30% van zijn loon overmaakt naar een aangewezen neger.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205200029
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:36 schreef MoreDakka het volgende:
Welk maatschappelijk debat gaat het hier over, en wie waren de deelnemers? Vragen, vragen...
https://nos.nl/artikel/24(...)r-tot-slaaf-gemaakte

Staat iets meer in over het verschil tussen "slaaf" en "tot slaaf gemaakte".

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2022 14:43:57 ]
  vrijdag 1 juli 2022 @ 14:45:04 #4
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205200044
De DNB-bank heeft haar zaakjes ook altijd prima op orde. Daar hoort m.i. deze niet geheel ondoordachte actie dan ook bij. :)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205200069
Wanneer komen de schadeclaims, want daar gaat dit over en over niks anders
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 14:50:11 #6
186611 Haags
pi_205200094
1863, ik herinner het mij nog als de dag van gister. :)
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 1 juli 2022 @ 14:50:34 #7
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_205200097
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wanneer komen de schadeclaims, want daar gaat dit over en over niks anders
Nou ja dit dus. "Excuses" my ass. Volgens mij zijn we de tijd van de erfzonden toch inmiddels al voorbij.

Dit draait maar om één ding: Herstelbetalingen en dus, geld.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205200133
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:43 schreef YStec het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)r-tot-slaaf-gemaakte

Staat iets meer in over het verschil tussen "slaaf" en "tot slaaf gemaakte".
Ik zie het niet zo, er staat dat "tot slaaf gemaakte" steeds vaker gebruikt wordt maar dat is toch echt alleen een NOS-dingetje.

quote:
Docent gebarentaal Iris Wijnen, die zelf doof is, ziet nog niet direct het nut in van de aanpassing in de gebarentaal. Het oude gebaar wekt niet de suggestie dat iemand er zelf voor kiest om tot slaaf gemaakt te zijn, vindt ze. "Iedereen weet dat een band om je nek met een ketting eraan niet fijn is."
Hier ben ik het wel mee eens. Zijn er daadwerkelijk mensen die het woord 'slaaf' altijd interpreteren alszijnde een bewuste keuze? Volgens mij niet, en als ze al bestaan hebben ze nul invloed in de samenleving. Een woord of term vervangen om verwarring weg te nemen kan ik achter staan, maar dat is hier simpelweg niet aan de orde.
pi_205200190
Dat Keti Koti gebeuren is ook wel iets waarvan ik de indruk heb dat de tegenwoordige media-aandacht ervoor nogal disproportioneel is ten opzichte van de belangstelling die de gemiddelde Nederlander daarvoor heeft.
pi_205200220
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat Keti Koti gebeuren is ook wel iets waarvan ik de indruk heb dat de tegenwoordige media-aandacht ervoor nogal disproportioneel is ten opzichte van de belangstelling die de gemiddelde Nederlander daarvoor heeft.
Klopt, maar op zich is het niet zo erg. Historisch besef vind ik wel wat aandacht waard.

Ik denk ook dat de meeste mensen een broertje dood hebben aan de extremistische kant die lult over herstelbetalingen etcetera.
pi_205200310
Sorry hoor, we zullen t nooit meer doen :@ o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205200461
Hoeveel eeuwen gaan we het hier nog over hebben?
pi_205200483
Mooi man, volgende stap is een Netflix serie met een "alternatieve tijdslijn" zonder slaven, daarna een geschiedenisboek waar ook geen slaven meer in voorkomen
  vrijdag 1 juli 2022 @ 15:32:41 #14
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205200484
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:11 schreef TLC het volgende:
Sorry hoor, we zullen t nooit meer doen :@ o|O
Wel

De slavernij was naar naar huidige maatstaven iets slechts uit de oudheid, wat niemand in deze tijd nog valt aan te rekenen. Maar omdat de sporen ervan soms nog letterlijk en figuurlijk (soms in gevels e.d.) zichtbaar zijn, zal men op zowel bancaire als politieke basis passend reageren wanneer daar serieus aanleiding voor is.

Scjvb :Y)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 15:37:08 #15
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_205200518
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:45 schreef Scjvb het volgende:
De DNB-bank heeft haar zaakjes ook altijd prima op orde. Daar hoort m.i. deze niet geheel ondoordachte actie dan ook bij. :)
Proest :') _O-
-XOXO- Je maintiendrai
  vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:09 #16
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205200525
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:37 schreef datismijnmening het volgende:

[..]
Proest :') _O-
Ja, wat nou?
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:12 #17
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_205200527
Donder nou eens op met die achterlijke excuses voor iets wat tot zo'n 200 jaar geleden plaatsvond.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:37 #18
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_205200529
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wanneer komen de schadeclaims, want daar gaat dit over en over niks anders
Dit gaat over “reparations” ja
-XOXO- Je maintiendrai
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 15:39:48 #19
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_205200535
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:38 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ja, wat nou?
DNB en zaakjes op orde :D
-XOXO- Je maintiendrai
  vrijdag 1 juli 2022 @ 15:41:47 #20
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205200552
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:39 schreef datismijnmening het volgende:

[..]
DNB en zaakjes op orde :D
De DNB-bank niet goed kennen *) Chapeau!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 15:53:04 #21
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_205200677
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:41 schreef Scjvb het volgende:

[..]
De DNB-bank niet goed kennen *) Chapeau!
De DNB-bank zeggen en dus een dubbel pleonasme gebruiken. :')
-XOXO- Je maintiendrai
  vrijdag 1 juli 2022 @ 15:57:29 #22
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205200724
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:53 schreef datismijnmening het volgende:

[..]
De DNB-bank zeggen en dus een dubbel pleonasme gebruiken. :')
Kennelijk de intentie niet (willen) vatten :D

Succes met uw leven! :) ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205200800
quote:
"Excuses aan alle nazaten van slaafgemaakten in Nederland, in Suriname, op Bonaire, Sint Eustatius en Saba, op Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Excuses aan alle mensen die door de persoonlijke keuzes van mijn voorgangers herleid werden tot hun huidskleur,
Wat een gelul. Herleid worden tot een huidskleur? Wat is dat nou weer voor al dan niet modieuze vaagpraat?

En hoezo ging het om huidskleur?
https://threadreaderapp.com/thread/1469277349917396995.html
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205200819
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:53 schreef datismijnmening het volgende:

[..]
De DNB-bank zeggen en dus een dubbel pleonasme gebruiken. :')
Of een dubbelpleonasme?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:06:29 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205200842
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat de NOS wel belangrijk vindt is om 'tot slaaf gemaakte' te forceren als vervanging voor het woord 'slaaf'. Waarom is mij niet duidelijk maar dit doen ze al sinds 2021.
[..]
Welk maatschappelijk debat gaat het hier over, en wie waren de deelnemers? Vragen, vragen...
Persoonlijk denk ik dat er wat verbeteringen mogelijk zijn in het geschiedenis onderwijs in Nederland over de wat meer donkere pagina's van de Nederlandse geschiedenis.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:08:35 #26
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205200879
Wanneer komen de excuses van het huis van Oranje voor de feodale onderdrukking van mijn voorouders? EUR 100.000,- overmaken op mijn bankrekening volstaat, mits "Sorry" in de omschrijving is opgenomen.

Tot die tijd slachtoffer van koninklijke repressie zijnde, teken ik, mede namens mijn voorouders.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205200888
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:53 schreef datismijnmening het volgende:

[..]
De DNB-bank zeggen en dus een dubbel pleonasme gebruiken. :')
Dubbel pleonasme tho? Is dat niet wat dubbel?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:20:51 #28
3542 Gia
User under construction
pi_205201125
quote:
Een financiële compensatie voor geleden schade uit het verleden vindt DNB een zaak voor de overheid
Prima, iedereen die zelf slaaf is geweest van de Nederlandse overheid, mag w.m.b. een ruime schadevergoeding krijgen.

Maar, ten eerste, leven die niet meer, hun kinderen niet meer en hun kleinkinderen niet meer.

Ten tweede, bestond Nederland nog niet in de tijd van de slavernij; het was de Bataafse Republiek.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:23:05 #29
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205201161
Ojee! Nu gaan we allemaal dood!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:35:24 #30
3542 Gia
User under construction
pi_205201364
Vanaf het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden, is het afschaffen van de slavernij begonnen.
Op dat moment is ook pas DNB opgericht. Dus, voor die tijd, toen de handel floreerde, bestond DNB nog niet eens.
pi_205201517
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:06 schreef Megumi het volgende:

[..]
Persoonlijk denk ik dat er wat verbeteringen mogelijk zijn in het geschiedenis onderwijs in Nederland over de wat meer donkere pagina's van de Nederlandse geschiedenis.
Als je die in de context plaatst dat elk land slavernij en landjepik deed dan prima, maar niet deze linkse agenda om kinderen te groomen om zichzelf te haten omdat ze blank zijn, wat natuurlijk de echte reden is dat Akwaasi's en Sylvana's daar zo om staan te springen. Als ze het zo belangrijk vonden dat kinderen beter opgeleid werden zouden ze wel tegen die genderkoek-bullshit zijn.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 16:47:06 #32
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201539
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:45 schreef GoogleFactChecker het volgende:

[..]
Als je die in de context plaatst dat elk land slavernij en landjepik deed dan prima, maar niet deze linkse agenda om kinderen te groomen om zichzelf te haten omdat ze blank zijn, wat natuurlijk de echte reden is dat Akwaasi's en Sylvana's daar zo om staan te springen. Als ze het zo belangrijk vonden dat kinderen beter opgeleid werden zouden ze wel tegen die genderkoek-bullshit zijn.
Ik heb niet veel op Sylvana en Akwaasi figuren trouwens. Zij verharden standpunten en maken een een open en eerlijke discussie over dit soort onderwerpen eerder onmogelijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:02:12 #33
3542 Gia
User under construction
pi_205201761
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:47 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ik heb niet veel op Sylvana en Akwaasi figuren trouwens. Zij verharden standpunten en maken een een open en eerlijke discussie over dit soort onderwerpen eerder onmogelijk.
Sws moet Akwasi zijn bek houden; die stamt zelf af van Ghanese slavenhandelaars.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:04:19 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_205201798
Waarom moeten mensen excuses maken voor dingen die eeuwen geleden hebben plaatsgevonden? Dit slaat echt nergens op. Tenzij je natuurlijk BIJ1 of GroenLinks stemt en iets te veel OneWord leest.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_205201818
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:06 schreef Megumi het volgende:

[..]
Persoonlijk denk ik dat er wat verbeteringen mogelijk zijn in het geschiedenis onderwijs in Nederland over de wat meer donkere pagina's van de Nederlandse geschiedenis.
Ik ook. Bij de feiten blijven bijvoorbeeld. Gradaties van donker en licht tegen elkaar afzetten bijvoorbeeld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:06:43 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201837
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:02 schreef Gia het volgende:

[..]
Sws moet Akwasi zijn bek houden; die stamt zelf af van Ghanese slavenhandelaars.
Mensen mogen binnen de grenzen van de wet zeggen wat ze willen. We leven hier niet in Rusland. Los hiervan heb je wel een punt. Akwasi zou ook wel wat meer de rol van de Afrikanen zelf wat slavernij aangaat mogen belichten. Iets wat al eeuwen gaande is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:09:27 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205201880
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ook. Bij de feiten blijven bijvoorbeeld. Gradaties van donker en licht tegen elkaar afzetten bijvoorbeeld.
Wat geschiedenis aangaat gaat dit niet lukken. Dit is geen exacte wetenschap. Maar eerder een puzzel waar steeds nieuwe ontdekkingen gedaan worden. Die licht en duister kunnen zijn. Of vaak ook grijs. En waar vaker de wetenschap geschiedenis zelf niet altijd betrokken is. Denk aan argeologie/biologie bijvoorbeeld? Of aan laidar? Enz

[ Bericht 6% gewijzigd door Megumi op 01-07-2022 17:15:19 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:15:33 #38
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_205201970
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:06 schreef Megumi het volgende:

[..]
Persoonlijk denk ik dat er wat verbeteringen mogelijk zijn in het geschiedenis onderwijs in Nederland over de wat meer donkere pagina's van de Nederlandse geschiedenis.
Wat is er nu nog niet bekend dan? Waar moet nog meer aandacht aan worden gegeven?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_205201986
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:09 schreef Megumi het volgende:

[..]
Wat geschiedenis aangaat gaat dit niet lukken. Dit is geen exacte wetenschap. Maar eerder een puzzel waar steeds nieuwe ontdekkingen gedaan worden. Die licht en duister kunnen zijn. Of vaak ook grijs.
Er is wel zoiets als de stand van de geschiedwetenschap. Dat houdt niet per se in dat het ware verhaal beschikbaar is, maar er is ook het eerlijke verhaal tegenover het politiek/maaschappelijk 'wenselijke' verhaal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:18:20 #40
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205202012
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat is er nu nog niet bekend dan? Waar moet nog meer aandacht aan worden gegeven?
Wat slavernij aangaat? Lastig maar kijk eens naar de FIFA en Qatar bijvoorbeeld?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:19:25 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205202031
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Er is wel zoiets als de stand van de geschiedwetenschap. Dat houdt niet per se in dat het ware verhaal beschikbaar is, maar er is ook het eerlijke verhaal tegenover het politiek/maaschappelijk 'wenselijke' verhaal.
Dat ben ik met je eens maar een goede wetenschapper is daar tegen gewapend. En trekt de betrouwbaarheid van bronnen en feiten na.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:22:29 #42
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_205202107
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:18 schreef Megumi het volgende:

[..]
Wat slavernij aangaat? Lastig maar kijk eens naar de FIFA en Qatar bijvoorbeeld?
Maar daar heeft Nederland niets concreet mee te maken. Dit gaat enkel om het aanpraten van schuldgevoelens over dingen die eeuwen geleden zijn gebeurd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:24:50 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205202140
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Maar daar heeft Nederland niets mee te maken. Dit gaat enkel om het aanpraten van schuldgevoelens over dingen die eeuwen geleden zijn gebeurd.
Je zou ook kunnen denken leren van het verleden en dat toepassen op het heden? Iets wat de FIFA niet gedaan heeft naar mijn mening althans. En Nederland doet gewoon mee met het wereldkampioenschap in Qatar.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:29:18 #44
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_205202204
Dus als compensatie een acceptabel deel van de goudvoorraad schenken aan de regering van Suriname en aan de Antillen, naar dat wordt ingewikkeld omdat die deels wel en deels niet onderdeel zijn van het Koninkrijk.
Misschien ook een flinke hoeveelheid goud aan de regering van Ghana, omdat er destijds te weinig is betaald voor de arbeidskrachten.
Non possumus non loqui
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:31:49 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_205202231
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:29 schreef Knip het volgende:
Dus als compensatie een acceptabel deel van de goudvoorraad schenken aan de regering van Suriname en aan de Antillen, naar dat wordt ingewikkeld omdat die deels wel en deels niet onderdeel zijn van het Koninkrijk.
Misschien ook een flinke hoeveelheid goud aan de regering van Ghana, omdat er destijds te weinig is betaald voor de arbeidskrachten.
Er zijn al regelingen met deze landen getroffen die helaas door bijvoorbeeld corruptie in die landen vastlopen en of liepen. Geld aan Ghana geven dat kan je net zo goed in een zwart gat stoppen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_205202434
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:38 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Donder nou eens op met die achterlijke excuses voor iets wat tot zo'n 200 jaar geleden plaatsvond.
Ongeveer 150 jaar geleden en ik vind dat eigenlijk schokkend kort geleden voor iets mensonterends als dit.

De slavernij is dus pas een paar decennia voor het uitbreken van WOI afgeschaft. En het is ongeveer twee keer zo lang geleden als WOII. Als je kijkt hoe enorm de invloed van die oorlog nog steeds is, dan is het helemaal niet zo gek dat dit nog even doordreunt.

WO2 was waarschijnlijk iets wat je opa nog heeft meegemaakt, slavernij zal dan iets zijn dat de opa van je opa nog gekend heeft.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 17:48:14 #47
3542 Gia
User under construction
pi_205202453
Als na honderd jaar de moordenaar wordt gevonden van iemands overgrootmoeder, moeten dan diens kleinkinderen excuses aanbieden aan de kleinkinderen van dat slachtoffer?
pi_205202500
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 14:36 schreef MoreDakka het volgende:

Wat de NOS wel belangrijk vindt is om 'tot slaaf gemaakte' te forceren als vervanging voor het woord 'slaaf'. Waarom is mij niet duidelijk maar dit doen ze al sinds 2021.

Mensen die de nieuwe term een goed idee vinden zijn kennelijk zo oliedom dat ze niet automatisch begrijpen dat je als slaaf feitelijk daartoe gedwongen bent.

Tenzij SM natuurlijk. Maar goed, straks krijg je nog gezeik als je je slaven 'slavin' gaat noemen tijdens het spel.
pi_205202780
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:19 schreef Megumi het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens maar een goede wetenschapper is daar tegen gewapend. En trekt de betrouwbaarheid van bronnen en feiten na.
Ja, en probeert het eerlijke verhaal te vertellen. Maar dat doen veel historici niet meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 18:38:17 #50
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_205203101
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:45 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ongeveer 150 jaar geleden en ik vind dat eigenlijk schokkend kort geleden voor iets mensonterends als dit.

De slavernij is dus pas een paar decennia voor het uitbreken van WOI afgeschaft. En het is ongeveer twee keer zo lang geleden als WOII. Als je kijkt hoe enorm de invloed van die oorlog nog steeds is, dan is het helemaal niet zo gek dat dit nog even doordreunt.

WO2 was waarschijnlijk iets wat je opa nog heeft meegemaakt, slavernij zal dan iets zijn dat de opa van je opa nog gekend heeft.
Ja, en? Is dat een reden dat allerlei bedrijven nu over elkaar heen vallen om maar als eerste hun excuses aan te bieden voor iets wat destijds een vrij normaal iets was? Tuurlijk niet. Het is allemaal de schijn ophouden. Net doen alsof. Zouden er nu nog mensen zijn die het allemaal meegemaakt hadden, of eventueel de 2e generatie daarna, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar dat is totaal niet aan de orde. Onzin dus. Kappen daarmee.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_205203121
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:48 schreef Gia het volgende:
Als na honderd jaar de moordenaar wordt gevonden van iemands overgrootmoeder, moeten dan diens kleinkinderen excuses aanbieden aan de kleinkinderen van dat slachtoffer?
Laten we eens een ander voorbeeld nemen.

Er is pas een boek verschenen van een onderzoeksjournalist die zich verdiept heeft in de rijkste Duitse families. Diverse van die families hebben hun fortuin hetzij vergaard, hetzij enorm kunnen vermenigvuldigen gedurende het nazi-regime. Dat deden ze o.a. door bedrijven en fabrieken van Joodse ondernemers in te pikken, door dwangarbeiders en krijgsgevangen uit te buiten en door het regime actief te ondersteunen. De nazaten van die families zijn vaak nog steeds grootaandeelhouder van de betreffende bedrijven en - zodoende - extreem rijk. Rijkdom, die feitelijk ook gebaseerd is op slavernij (dwangarbeid is een soort slavernij).

Sindsdien hebben die bedrijven (en de families erachter) daar veelal geen afstand van genomen. Sterker nog: ze eren hun pater familias juist vaak. Dan richten ze bijv. de 'Pietje Puk Stichting' op, die beurzen geeft aan talentvolle studenten. De stichting is dan ter nagedachtenis van 'Pietje Puk', de briljante zakenman die het bedrijf tot bloei gebracht heeft. En, oh ja, 'Pietje Puk' was ook een nazi, die de dwangarbeiders in z'n fabrieken zodanig behandelde dat ze zich letterlijk dood werkten - alleen zeggen ze dat er maar even niet bij.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat zoiets niet helemaal kosher aanvoelt. Het was beter geweest als dergelijke bedrijven / families daar veel prudenter mee om zouden gaan en openlijk afstand zouden nemen van het gedachtengoed van hun nazi-voorgangers.
pi_205203154
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Mensen die de nieuwe term een goed idee vinden zijn kennelijk zo oliedom dat ze niet automatisch begrijpen dat je als slaaf feitelijk daartoe gedwongen bent.

Tenzij SM natuurlijk. Maar goed, straks krijg je nog gezeik als je je slaven 'slavin' gaat noemen tijdens het spel.
Volgens mij is het idee dat 'slaaf' klinkt als iets dat je bent. Net zoals je Nederlander bent, of homoseksueel, of blank. Terwijl de mensen die spreken van 'slaaf gemaakten' willen benadrukken dat het niet ging om iets dat mensen nou eenmaal waren, maar om iets dat mensen is aangedaan.
pi_205203251
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:45 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ongeveer 150 jaar geleden en ik vind dat eigenlijk schokkend kort geleden voor iets mensonterends als dit.

De slavernij is dus pas een paar decennia voor het uitbreken van WOI afgeschaft. En het is ongeveer twee keer zo lang geleden als WOII. Als je kijkt hoe enorm de invloed van die oorlog nog steeds is, dan is het helemaal niet zo gek dat dit nog even doordreunt.

WO2 was waarschijnlijk iets wat je opa nog heeft meegemaakt, slavernij zal dan iets zijn dat de opa van je opa nog gekend heeft.
Had ik nou nooit van jou verwacht dat jij deze mening zou hebben.

:')
pi_205203477
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:49 schreef GoogleFactChecker het volgende:

[..]
Had ik nou nooit van jou verwacht dat jij deze mening zou hebben.

:')
Welke mening is dat dan? Dat 150 jaar helemaal niet zo lang geleden is?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2022 19:06:30 ]
  vrijdag 1 juli 2022 @ 19:18:18 #55
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205203757
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Of een dubbelpleonasme?
Las het net allemaal weer even door, en klopt helemaal. "De'' De Nederlandsche Bank. Een dubbel pleonasme als teken van waardering en aanzien voor deze bank.

Kantoorhumor _O_
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205203813
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Welke mening is dat dan? Dat 150 jaar helemaal niet zo lang geleden is?
Dat is subjectief, ik vind 1863 behoorlijk lang geleden. Tevens is vaak het einddoel dat mensen die hier niets aan hebben kunnen doen geld moeten betalen aan mensen die dit nooit hebben meegemaakt. Leuke manier om 2deling in je maatschappij te creeren.

Het was een andere tijd en we kunnen het verleden niet veranderen. We kunnen enkel zorgen dat mensen nu gelijk en rechtvaardig worden behandeld. Klaarblijkelijk is dit voor veel figuren niet genoeg en daarom triggert dit frustratie bij veel mensen, mij inziens terecht.
pi_205204031
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Welke mening is dat dan? Dat 150 jaar helemaal niet zo lang geleden is?

Onder andere.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 20:00:32 #58
3542 Gia
User under construction
pi_205204328
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:39 schreef Sodemieters het volgende:

Laten we eens een ander voorbeeld nemen.

Er is pas een boek verschenen van een onderzoeksjournalist die zich verdiept heeft in de rijkste Duitse families. Diverse van die families hebben hun fortuin hetzij vergaard, hetzij enorm kunnen vermenigvuldigen gedurende het nazi-regime. Dat deden ze o.a. door bedrijven en fabrieken van Joodse ondernemers in te pikken, door dwangarbeiders en krijgsgevangen uit te buiten en door het regime actief te ondersteunen. De nazaten van die families zijn vaak nog steeds grootaandeelhouder van de betreffende bedrijven en - zodoende - extreem rijk. Rijkdom, die feitelijk ook gebaseerd is op slavernij (dwangarbeid is een soort slavernij).

Sindsdien hebben die bedrijven (en de families erachter) daar veelal geen afstand van genomen. Sterker nog: ze eren hun pater familias juist vaak. Dan richten ze bijv. de 'Pietje Puk Stichting' op, die beurzen geeft aan talentvolle studenten. De stichting is dan ter nagedachtenis van 'Pietje Puk', de briljante zakenman die het bedrijf tot bloei gebracht heeft. En, oh ja, 'Pietje Puk' was ook een nazi, die de dwangarbeiders in z'n fabrieken zodanig behandelde dat ze zich letterlijk dood werkten - alleen zeggen ze dat er maar even niet bij.

Ik denk dat iedereen wel snapt dat zoiets niet helemaal kosher aanvoelt. Het was beter geweest als dergelijke bedrijven / families daar veel prudenter mee om zouden gaan en openlijk afstand zouden nemen van het gedachtengoed van hun nazi-voorgangers.
Nederland heeft zijn welvaart by far niet vooral te danken aan de kolonien, maar vooral aan de diverse industrieën in den Lande, en later aan de uitgebreide export. Heeft geen slaaf wat mee te maken gehad. Dat beetje koffie en katoen heeft Nederland niet welvarend gemaakt.

Daar komt nog bij dat Nederland, vanaf het allereerste moment dat het Nederland heette, er alles aan gedaan heeft om de slavernij af te schaffen, waar ze uiteindelijk in geslaagd zijn. Het is bullshit dat de Nederlander zich schuldig moet voelen of dankbaar voor de welvaart, vanwege de slavernij.
pi_205204438
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Nederland heeft zijn welvaart by far niet vooral te danken aan de kolonien, maar vooral aan de diverse industrieën in den Lande, en later aan de uitgebreide export. Heeft geen slaaf wat mee te maken gehad. Dat beetje koffie en katoen heeft Nederland niet welvarend gemaakt.
Dat is het punt niet. Het gaat er om dat organisaties, bedrijven, industriefamilies, overheden, etc. van toen heden ten dage nog steeds bestaan en dat zij destijds geprofiteerd hebben van de uitbuiting van slaven. Wat mij betreft doet het er daarbij niet zoveel toe of dat nou twee of twee miljoen slaven waren. Jouw leed is niet meer of minder naarmate meer of minder mensen hetzelfde doormaken. Het kan helemaal geen kwaad om dat leed ook nu nog te erkennen.

quote:
Daar komt nog bij dat Nederland, vanaf het allereerste moment dat het Nederland heette, er alles aan gedaan heeft om de slavernij af te schaffen, waar ze uiteindelijk in geslaagd zijn. Het is bullshit dat de Nederlander zich schuldig moet voelen of dankbaar voor de welvaart, vanwege de slavernij.
Nou, nou, nou... alles aan gedaan? Laat ik één voorbeeld noemen: er wordt gezegd dat de slavernij in 1863 is afgeschaft, maar dat was niet per direct: mensen moesten toen nog 10 jaar doorwerken, zodat de slavernij feitelijk pas in 1873 echt volledig is afgeschaft.
pi_205204460
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 19:38 schreef GoogleFactChecker het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Onder andere.
Misschien kun je gewoon zeggen wat je bedoelt?
  vrijdag 1 juli 2022 @ 20:16:34 #61
3542 Gia
User under construction
pi_205204530
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:08 schreef Sodemieters het volgende:

Dat is het punt niet. Het gaat er om dat organisaties, bedrijven, industriefamilies, overheden, etc. van toen heden ten dage nog steeds bestaan en dat zij destijds geprofiteerd hebben van de uitbuiting van slaven. Wat mij betreft doet het er daarbij niet zoveel toe of dat nou twee of twee miljoen slaven waren. Jouw leed is niet meer of minder naarmate meer of minder mensen hetzelfde doormaken. Het kan helemaal geen kwaad om dat leed ook nu nog te erkennen.
Het wordt toch niet ontkend.
Hoor nu al jaren over erkenning, al dan niet terechte excuses.
Financiële genoegdoening voor de nazaten, slaat nergens op. Hun is geen fortuin afgenomen; integendeel zonder het slavernijverleden waren ze waarschijnlijk in de rimboe geboren.

quote:
Nou, nou, nou... alles aan gedaan? Laat ik één voorbeeld noemen: er wordt gezegd dat de slavernij in 1863 is afgeschaft, maar dat was niet per direct: mensen moesten toen nog 10 jaar doorwerken, zodat de slavernij feitelijk pas in 1873 echt volledig is afgeschaft.
Hoe lang zou het nog geduurd hebben als Nederland destijds geen monarchie was geworden, maar een republiek was gebleven?
Veranderingen hebben tijd nodig.
pi_205204667
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Het wordt toch niet ontkend.
Hoor nu al jaren over erkenning, al dan niet terechte excuses.
Financiële genoegdoening voor de nazaten, slaat nergens op. Hun is geen fortuin afgenomen; integendeel zonder het slavernijverleden waren ze waarschijnlijk in de rimboe geboren.
[..]
Hoe lang zou het nog geduurd hebben als Nederland destijds geen monarchie was geworden, maar een republiek was gebleven?
Veranderingen hebben tijd nodig.
Dat klinkt al heel anders dan 'Nederland heeft er alle aan gedan om het af te schaffen'.

Ik heb het ook helemaal niet over financiële genoegdoening gehad, alleen over erkennen van het leed.

En nee, er is ze geen fortuin afgenomen. Hun hele leven is ze afgenomen. Je moet je doodschamen met zo'n opmerking.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 20:46:43 #63
3542 Gia
User under construction
pi_205204836
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:30 schreef Sodemieters het volgende:

Dat klinkt al heel anders dan 'Nederland heeft er alle aan gedan om het af te schaffen'.

Ik heb het ook helemaal niet over financiële genoegdoening gehad, alleen over erkennen van het leed.

En nee, er is ze geen fortuin afgenomen. Hun hele leven is ze afgenomen. Je moet je doodschamen met zo'n opmerking.
Hun voorouders is het leven afgenomen, klopt, maar niet van de huidige generatie.
En ik schaam me nergens voor.
pi_205204851
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Hun voorouders is het leven afgenomen, klopt, maar niet van de huidige generatie.
En ik schaam me nergens voor.
Nee, dat is wel duidelijk nu. Werkelijk geen greintje fatsoen in je donder.
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 20:51:37 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205204904
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat klinkt al heel anders dan 'Nederland heeft er alle aan gedan om het af te schaffen'.

Ik heb het ook helemaal niet over financiële genoegdoening gehad, alleen over erkennen van het leed.

En nee, er is ze geen fortuin afgenomen. Hun hele leven is ze afgenomen. Je moet je doodschamen met zo'n opmerking.
Slavernij was primair een Hollands feestje. De provincie wordt uiteraard weer meegetrokken in deze tendens om excuses aan te bieden, ook al heeft alles buiten de Randstad nauwelijks iets met slavernij van doen gehad.

Vandaag in Brabant... in Tilburg of all places... onthulling van een slavernijmonument... Joe :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205204942
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Slavernij was primair een Hollands feestje. De provincie wordt uiteraard weer meegetrokken in deze tendens om excuses aan te bieden, ook al heeft alles buiten de Randstad nauwelijks iets met slavernij van doen gehad.
Hoe wordt de provincie er in meegetrokken dan?
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 20:56:31 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205204966
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:54 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoe wordt de provincie er in meegetrokken dan?
Ik meen dat het in de lijn der bedoelingen ligt dat Keti Koti een nationale feestdag wordt? En uiteraard dat er steevast over het 'Nederlandse slavernijverleden' gesproken wordt is nogal wrang... De enigen die er vet van geprofiteerd hebben zaten in Holland. Oh en zie boven: vandaag een monument onthuld in (tromgeroffel): Tilburg. TILBURG... :') Zo mogelijk een nog armere stad dan Helmond in die dagen. Of liever: 'bij elkaar geraapte dorpjes'. Het waren niet eens steden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205205033
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:54 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoe wordt de provincie er in meegetrokken dan?
Ik vind het goed dat er aandacht is voor het slavernijverleden, maar bepaalde zaken zoals onderstaand voorstel om van Keti Koti een nationale feestdag te maken schieten door.

https://www.volkskrant.nl(...)ning-erbij~b207e04f/

Dan zie ik liever een nationale dag waarbij bewustwording van hedendaagse misstanden en uitbuiting in Nederland en in andere landen in de wereld centraal staat. Zoals bijvoorbeeld dwangarbeid door politieke gevangenen in China of de erbarmelijke omstandigheden van gastarbeiders in landen als Qatar.
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 21:03:34 #69
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205205049
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:02 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik vind het goed dat er aandacht is voor het slavernijverleden, maar bepaalde zaken zoals onderstaand voorstel om van Keti Koti een nationale feestdag te maken schieten door.

https://www.volkskrant.nl(...)ning-erbij~b207e04f/

Dan zie ik liever een nationale dag waarbij bewustwording van hedendaagse misstanden en uitbuiting in Nederland en in andere landen in de wereld centraal staat. Zoals bijvoorbeeld dwangarbeid door politieke gevangenen in China of de erbarmelijke omstandigheden van gastarbeiders in landen als Qatar.
Heel sterk: uitbuiting in Nederland zelf, inderdaad. Hoeveel van onze voorouders hebben een leven lang mogen ploeteren in fabrieken en op het land?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:05:55 #70
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205205071
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:02 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik vind het goed dat er aandacht is voor het slavernijverleden, maar bepaalde zaken zoals onderstaand voorstel om van Keti Koti een nationale feestdag te maken schieten door.

https://www.volkskrant.nl(...)ning-erbij~b207e04f/

Dan zie ik liever een nationale dag waarbij bewustwording van hedendaagse misstanden en uitbuiting in Nederland en in andere landen in de wereld centraal staat. Zoals bijvoorbeeld dwangarbeid door politieke gevangenen in China of de erbarmelijke omstandigheden van gastarbeiders in landen als Qatar.
Ik zou ook niet weten waarom we daar een nationale feestdag van moeten maken. We hebben 5 mei, dat is een aardige paraplu waaronder allerlei deelaspecten en/of interpretaties van het idee van "vrijheid" kunnen worden opgenomen, al naar gelang de voorkeuren en affiniteiten van de betreffende individuen en groepen.
pi_205205072
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Heel sterk: uitbuiting in Nederland zelf, inderdaad. Hoeveel van onze voorouders hebben een leven lang mogen ploeteren in fabrieken en op het land?
Ik haalde in een ander topic al aan dat lijfeigenschap in Nederland pas in 1798 officieel werd afgeschaft. De handel in slaven werd in 1814 verboden en in 1863 officieel afgeschaft. Tussen de eerste en de laatste zit slechts 65 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfeigenschap

Veel korter geleden is natuurlijk de uitbuiting en de erbarmelijke leefomstandigheden van veenarbeiders, fabrieksarbeiders en de mensen werkzaam op het land..
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:07:43 #72
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205205086
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:05 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik haalde in een ander topic al aan dat lijfeigenschap in Nederland pas in 1798 officieel werd afgeschaft. De handel in slaven werd in 1814 verboden en in 1863 officieel afgeschaft. Tussen de eerste en de laatste zit slechts 65 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfeigenschap

Veel korter geleden is natuurlijk de uitbuiting en de erbarmelijke leefomstandigheden van veenarbeiders, fabrieksarbeiders en de mensen werkzaam op het land..
Lijfeigenschap? Bedoel je niet de herendiensten?
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:10:55 #73
3542 Gia
User under construction
pi_205205122
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik meen dat het in de lijn der bedoelingen ligt dat Keti Koti een nationale feestdag wordt? En uiteraard dat er steevast over het 'Nederlandse slavernijverleden' gesproken wordt is nogal wrang... De enigen die er vet van geprofiteerd hebben zaten in Holland. Oh en zie boven: vandaag een monument onthuld in (tromgeroffel): Tilburg. TILBURG... :') Zo mogelijk een nog armere stad dan Helmond in die dagen. Of liever: 'bij elkaar geraapte dorpjes'. Het waren niet eens steden.
Ej, oplette wa ge zegt, hè matje.

Helmond en Tilburg zijn vergelijkbaar, maar wij liggen iets verder van de randstad af.
pi_205205127
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:07 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Lijfeigenschap? Bedoel je niet de herendiensten?
Zie s.v.p. link naar wikipedia voor het complete artikel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfeigenschap

quote:
Afschaffing

In 1781 schafte keizer Jozef II de lijfeigenschap af in het Heilige Roomse Rijk. Dit hield onder meer in, zoals in het keizerlijk besluit werd vermeld, dat iedereen het recht had:

te huwen, op voorwaarde dat hij de ambtenaren van de burgerlijke stand hiervan akte liet opstellen;
zijn meester te verlaten en elders werk te zoeken;
een ambacht te leren naar zijn keuze;
de karweien werden afgeschaft.

In Nederland en België verdween tussen 1794 en 1798 de lijfeigenschap.[1] In Nederland werd formeel de erfelijke horigheid afgeschaft bij de staatsregeling van 1798.

In het Keizerrijk Rusland werd de lijfeigenschap door tsaar Alexander II afgeschaft op 3 maart 1861.[2] Hij stond hierna bekend als de ‘bevrijder van Rusland’. Bijna 200 jaar daarvoor kreeg de landeigenaar via een speciale wet volledige zeggenschap over het leven van de boeren die op zijn land werkten. Hij bepaalde met wie de boeren mochten trouwen en wie vluchtte werd teruggehaald. Op het helpen van een gevluchte lijfeigene stonden zware straffen. Alexander II moest rekening houden met de belangen van de landeigenaren en de lijfeigenen. De adel mocht een derde van de grond behouden en de rest werd verdeeld onder de ex-lijfeigenen.[3] Voor het land moesten de boeren wel betalen om de adel financieel te compenseren voor hun verlies. De staat schoot het bedrag voor, zodat de voormalige landeigenaar direct zijn geld kreeg. De boer moest de lening in maximaal 49 jaar terugbetalen. Zolang de lening niet volledig was afgelost, mocht hij zijn dorp niet verlaten zonder toestemming.[3] De rol van de adel werd deels overgenomen door de commune van boeren. Ze kozen leiders uit hun midden en de commune kreeg een beperkte mate van zelfbestuur. De boeren werden collectief verantwoordelijk voor de afdracht van belastingen die de leiders zo goed als mogelijk over de individuele boeren verdeelden.[3] De bevrijding leidde tot veel ontevredenheid, de adel verloor de horigen en vond de compensatie onvoldoende; de boeren moesten de hoge leningen aflossen en hielden weinig over om van te leven.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:14:44 #75
3542 Gia
User under construction
pi_205205147
Keti koti een nationale feestdag, terwijl in Afrika mensen, ook kinderen, worden uitgebuit, o.a. in de mijnen.
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 21:21:32 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205205223
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Ej, oplette wa ge zegt, hè matje.

Helmond en Tilburg zijn vergelijkbaar, maar wij liggen iets verder van de randstad af.
Helmondenaar?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:27:14 #77
3542 Gia
User under construction
pi_205205278
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Helmondenaar?
Hillemoal!

Hellemondse.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:27:40 #78
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205205282
Ja dat was natuurlijk ook niet zo netjes.
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 21:33:26 #79
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205205350
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Hillemoal!

Hellemondse.
Idem man

Bij d'n Lambertuskerk man

edit: of ja, vrouwke dan
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205205373
Het zal wel weer toeval zijn en totaal niet onderdeel van het constante weg-met-ons beleid van de overheid. We willen toch geen patroon zien in dit soort gelul en riskeren dat we misschien wel als wappies gezien worden.
pi_205205595
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:14 schreef Gia het volgende:
Keti koti een nationale feestdag, terwijl in Afrika mensen, ook kinderen, worden uitgebuit, o.a. in de mijnen.
Wat heeft dat met elkaar te maken dan?
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:52:03 #82
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_205205610
Je mag ze ook al geen "slaven" meer noemen, maar het is nu dus "tot slaafgemaakten" .......
  Beste debater 2022 vrijdag 1 juli 2022 @ 21:54:07 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205205632
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:51 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat heeft dat met elkaar te maken dan?
Wat heeft heel Nederland - en dan dus echt het hele land, niet enkel Holland - precies met slavernij te maken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 1 juli 2022 @ 22:30:29 #84
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205206018
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:11 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Zie s.v.p. link naar wikipedia voor het complete artikel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfeigenschap
[..]

Naar ik altijd heb begrepen bestond tot aan de Franse tijd op sommige plaatsen in het oosten nog een "uitgeklede" vorm van horigheid die niet meer zo sterk overeenkomt met het typische middeleeuwse beeld dat we ervan hebben. Lijfeigenschap zou ik nog een trede lager plaatsen, dat associeer ik meer met een semi-slavenstatus. Misschien is er in het algemeen wat begripsverwarring, want als ik de bronnen in duik zie ik dat de termen soms door elkaar worden gebruikt en soms niet.
pi_205206401
Wanneer komt het koningshuis met officiële excuses? Die figuren zijn helemaal rijk geworden aan slavenhandel tijdens de VOC tijd.

Laten die slavernijhuilstruiken daar maar eens aan de deur kloppen..
  vrijdag 1 juli 2022 @ 23:52:46 #86
3542 Gia
User under construction
pi_205206613
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:51 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat heeft dat met elkaar te maken dan?
Boter op hun hoofd.
pi_205206631
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat heeft heel Nederland - en dan dus echt het hele land, niet enkel Holland - precies met slavernij te maken?
Niks natuurlijk. Slavernij kwam voor in de rijke steden.
Maar die slavernijjankerds denken echt dat elke NLer een slaaf in huis had. Dus de arme boeren in Drenthe ook bijvoorbeeld...
:')

95% van NL was straatarm in die tijd. Alleen de rijken hielden zich daar mee bezig.
pi_205206663
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat heeft heel Nederland - en dan dus echt het hele land, niet enkel Holland - precies met slavernij te maken?
Daar krijg je geen antwoord op.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 2 juli 2022 @ 00:03:32 #89
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205206664
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:16 schreef Toine51 het volgende:
Wanneer komt het koningshuis met officiële excuses? Die figuren zijn helemaal rijk geworden aan slavenhandel tijdens de VOC tijd.

Laten die slavernijhuilstruiken daar maar eens aan de deur kloppen..
DNB kwam om bepaalde redenen wel met excuses, maar leden van het koningshuis hebben wel andere dingen te doen. Overigens zou de koning, net als de regering onder Rutte III, ooit al eens gezegd hebben de slavernij te betreuren. Maar zo lang na dato behoren excuses eigenlijk niet echt bij het heden.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205206675
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 00:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]
DNB kwam om bepaalde redenen wel met excuses, maar leden van het koningshuis hebben wel andere dingen te doen. Overigens zou de koning net als de regering onder Rutte III ooit al eens gezegd hebben de slavernij te betreuren. Maar zo lang na dato behoren excuses eigenlijk niet echt bij het heden.
Nee, hoeft ook niet.
Maar je zegt. De koning betreurt het, maar toegeven dat zij hun vermogen mede aan slavernij hebben te danken, dat durft die niet toe te geven...
pi_205206921
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Boter op hun hoofd.
Hoezo? Waarom zou je het afschaffen van de slavernij hier dan niet mogen herdenken? Of moeten we van jou ook maar stoppen met 4/5 mei, zo lang er oorlog is in Oekraïne?
pi_205206931
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:57 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Niks natuurlijk. Slavernij kwam voor in de rijke steden.
Maar die slavernijjankerds denken echt dat elke NLer een slaaf in huis had. Dus de arme boeren in Drenthe ook bijvoorbeeld...
:')

95% van NL was straatarm in die tijd. Alleen de rijken hielden zich daar mee bezig.
Nee,niemand denkt dat iedereen slaven had.
Het gaat vooral om alle slaven die naar Suriname gebracht werden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 01:25:14 ]
  zaterdag 2 juli 2022 @ 01:47:49 #93
3542 Gia
User under construction
pi_205206988
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:16 schreef Toine51 het volgende:
Wanneer komt het koningshuis met officiële excuses? Die figuren zijn helemaal rijk geworden aan slavenhandel tijdens de VOC tijd.

Laten die slavernijhuilstruiken daar maar eens aan de deur kloppen..
Flikker op. Ten tijde van de hoogtijdagen van de slavernij bestond er nog geen eens een koningshuis.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 01:54:10 #94
3542 Gia
User under construction
pi_205207004
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:21 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoezo? Waarom zou je het afschaffen van de slavernij hier dan niet mogen herdenken? Of moeten we van jou ook maar stoppen met 4/5 mei, zo lang er oorlog is in Oekraïne?
Roepen dat blanken slecht zijn, terwijl zwarten, zwarten onderdrukken in Afrikaanse mijnen is n.m.m. boter op je hoofd, geen recht van spreken. Zorg eerst dat het in je land van herkomst goed gaat en verbeter dan de rest van de wereld.
pi_205207013
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Roepen dat blanken slecht zijn, terwijl zwarten, zwarten onderdrukken in Afrikaanse mijnen is n.m.m. boter op je hoofd, geen recht van spreken. Zorg eerst dat het in je land van herkomst goed gaat en verbeter dan de rest van de wereld.
Wat een vreemde post. Wat heeft dit nou te maken met het vieren van het afschaffen van de slavernij in Nederland? En wie roept er dat blanken slecht zijn?

En wat bedoel je met het land van herkomst? Wat hebben Nederlanders met een kleurtje te maken met wat er ergens in een Afrikaanse mijn gebeurt?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 01:59:20 ]
  Beste debater 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 02:24:18 #96
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205207068
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:58 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat een vreemde post. Wat heeft dit nou te maken met het vieren van het afschaffen van de slavernij in Nederland? En wie roept er dat blanken slecht zijn?

En wat bedoel je met het land van herkomst? Wat hebben Nederlanders met een kleurtje te maken met wat er ergens in een Afrikaanse mijn gebeurt?
Wat heeft het gros van blanke Nederlanders, toen en nu, met slavernij te maken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205207079
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 02:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat heeft het gros van blanke Nederlanders, toen en nu, met slavernij te maken?
Geen idee, maar dat is de discussie ook helemaal niet. Het gaat hier om excuses door organisaties die destijds bij de slavernij betrokken waren en die nu nog steeds bestaan. Er verwacht toch niemand dat elke willekeurige Nederlander excuses gaat maken?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 02:30:06 ]
  Beste debater 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 02:37:43 #98
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205207089
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 02:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Geen idee, maar dat is de discussie ook helemaal niet. Het gaat hier om excuses door organisaties die destijds bij de slavernij betrokken waren en die nu nog steeds bestaan. Er verwacht toch niemand dat elke willekeurige Nederlander excuses gaat maken?
Wacht nog een tijdje. Komt vanzelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 2 juli 2022 @ 05:45:49 #99
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205207157
Er moet en zal herstelbetalingen gaan komen hè
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205207227
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:47 schreef Gia het volgende:

[..]
Flikker op. Ten tijde van de hoogtijdagen van de slavernij bestond er nog geen eens een koningshuis.
Nee, maar waar heeft het koningshuis zijn geld van geerft dan? Na het stadhoudersschap van Willem 5 werd zijn zoon koning. Hij heeft toch zijn fortuin geeerft van zijn pa?
pi_205207231
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:42 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Volgens mij is het idee dat 'slaaf' klinkt als iets dat je bent. Net zoals je Nederlander bent, of homoseksueel, of blank. Terwijl de mensen die spreken van 'slaaf gemaakten' willen benadrukken dat het niet ging om iets dat mensen nou eenmaal waren, maar om iets dat mensen is aangedaan.
Ook dat weet iedereen met 2 of meer werkende hersencellen wel.

Slaaf zijn is in dezen precies dat: iets wat je aan wordt gedaan.
pi_205207233
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 05:45 schreef Scorpie het volgende:
Er moet en zal herstelbetalingen gaan komen hè
Tuurlijk, dat is uiteindelijk de bedoeling. Er zullen ook wel genoeg clubjes, organisaties opgericht worden die zich met slavernijverleden bezig gaan houden.
Subsidieslurpers net als bij blm en die zich met lhbqt-onzin bezighouden..

Genoeg leesvoer in de link..
https://www.volkskrant.nl/search?query=slavernijverleden

[ Bericht 13% gewijzigd door Toine51 op 02-07-2022 07:54:32 ]
pi_205207238
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:58 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat een vreemde post. Wat heeft dit nou te maken met het vieren van het afschaffen van de slavernij in Nederland? En wie roept er dat blanken slecht zijn?

En wat bedoel je met het land van herkomst? Wat hebben Nederlanders met een kleurtje te maken met wat er ergens in een Afrikaanse mijn gebeurt?
Oh, genoeg berichten voorbij zien komen waar dat geopperd werd hoor.
Machtsbelust, seksistisch, bevoorrecht...
:')
pi_205207245
Ja, zijn er echt mensen die hier een paar honderd jaar later dusdanig wakker van liggen dat ze elke dag in foetus houding zitten de huilen vanwege dit? Geloof er niks van.
U MAD?
pi_205207255
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 07:29 schreef de_boswachter het volgende:
Ja, zijn er echt mensen die hier een paar honderd jaar later dusdanig wakker van liggen dat ze elke dag in foetus houding zitten de huilen vanwege dit? Geloof er niks van.
Laat ze blij zijn. Zonder de slavernij zaten de nazaten nu in een hutje in de jungle of sahara.
Ze profiteren nu toch in NL ook van de rijkdom, indirect verdiend door slavenhandel?
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:07:12 #106
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205207321
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:57 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Niks natuurlijk. Slavernij kwam voor in de rijke steden.
Maar die slavernijjankerds denken echt dat elke NLer een slaaf in huis had. Dus de arme boeren in Drenthe ook bijvoorbeeld...
:')

95% van NL was straatarm in die tijd. Alleen de rijken hielden zich daar mee bezig.
Officieel was slavernij hier niet toegestaan. Officieus zullen er met name bij de zeer rijken in Amsterdam hier en daar wel wat zwarte bediendes van ongedefinieerde status hebben rondgelopen (het bekende grijze gebied), maar het Kunta Kinte-achtige gebeuren met plantageslaven en boze kerels met zwepen is iets van West-Indië.
pi_205207337
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:07 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Officieel was slavernij hier niet toegestaan. Officieus zullen er hier en daar wel wat zwarte bediendes van ongedefinieerde status hebben rondgelopen, maar het Kunta Kinte-achtige gebeuren met plantageslaven en boze kerels met zwepen is iets van West-Indië.
Uiteraard. Was ook meer een reactie op zo"n jankerd die ik op tv had zien roepen dat het in haar ogen wel zo was. Alle NLers waren schuld vroeger..!!
Hou op, grootste gedeelte van NL kreeg er niks van mee, én profiteerde niet eens van de slavernijwinsten..
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:22:13 #108
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205207365
Tot slaaf gemaakte klinkt net zo raar als mensen van kleur.
Was in feite niks mis met slaaf en neger, dat men dit opeens wil veranderen is volgens mij gewoon om er meer de nadruk op te leggen hoe erg het allemaal was en is. Bij mij roept t alleen irritatie op omdat een bepaalde bevolkinggroep opeens extra zielig moet zijn.
In de tijd van de slavernij werden hele volksstammen andere mensen ook beroerd behandeld. Daar hoor je niks meer over want dat is verleden tijd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_205207411
Alles wat voor de val van de muur is gebeurt is totaal irrelevant en onzinnig om ieder jaar te 'herdenken' of überhaupt tijd aan te besteden.


Stilstaan is achteruitgaan.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:43:54 #110
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205207427
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Slavernij was primair een Hollands feestje. De provincie wordt uiteraard weer meegetrokken in deze tendens om excuses aan te bieden, ook al heeft alles buiten de Randstad nauwelijks iets met slavernij van doen gehad.
Sterker nog, Limburg werd pas onderdeel van Nederland nadat de slavernij al was afgeschaft. Ik vraag me trouwens ook af of het zo’n issue zou zijn als er niet zoveel Surinamers naar Nederland waren verhuisd na de onafhankelijkheid. Keti Koti is immers ook een Surinaamse feestdag (en eentje waar je tot voor kort als blanke niet eens welkom was). Enerzijds snap ik de ophef en de behoefte aan verontschuldigingen wel voor een stad als Amsterdam die er middenin zat, maar daar moet het ook blijven omdat het geen gezamenlijke geschiedenis is en dat ook nooit wordt, hoe graag men dat ook wil.
Never explain, never apologize.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 08:48:51 #111
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205207443
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:43 schreef Lurf het volgende:

[..]
Sterker nog, Limburg werd pas onderdeel van Nederland nadat de slavernij al was afgeschaft. Ik vraag me trouwens ook af of het zo’n issue zou zijn als er niet zoveel Surinamers naar Nederland waren verhuisd na de onafhankelijkheid. Keti Koti is immers ook een Surinaamse feestdag (en eentje waar je tot voor kort als blanke niet eens welkom was). Enerzijds snap ik de ophef en de behoefte aan verontschuldigingen wel voor een stad als Amsterdam die er middenin zat, maar daar moet het ook blijven omdat het geen gezamenlijke geschiedenis is en dat ook nooit wordt, hoe graag men dat ook wil.
Limburg kwam in 1814/1815 bij Nederland. Maar inderdaad zullen weinig Limburgers er schatrijk van zijn geworden.
pi_205207448
Maar ze willen wel een CBDC (slavenmunt) invoeren.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 09:08:09 #113
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205207521
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Limburg kwam in 1814/1815 bij Nederland. Maar inderdaad zullen weinig Limburgers er schatrijk van zijn geworden.
De slavernij is in 1863 afgeschaft. Limburg (in zijn huidige vorm) is in 1867 bij Nederland gevoegd.
Never explain, never apologize.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 09:11:07 #114
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205207528
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 16:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Prima, iedereen die zelf slaaf is geweest van de Nederlandse overheid, mag w.m.b. een ruime schadevergoeding krijgen.

Maar, ten eerste, leven die niet meer, hun kinderen niet meer en hun kleinkinderen niet meer.

Ten tweede, bestond Nederland nog niet in de tijd van de slavernij; het was de Bataafse Republiek.
Je hebt niet opgelet tijdens geschiedenis?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 09:13:14 #115
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205207537
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 23:16 schreef Toine51 het volgende:
Wanneer komt het koningshuis met officiële excuses? Die figuren zijn helemaal rijk geworden aan slavenhandel tijdens de VOC tijd.

Laten die slavernijhuilstruiken daar maar eens aan de deur kloppen..
Commissaris van de Koning maakt excuses voor slavernijverleden
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 2 juli 2022 @ 09:14:36 #116
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205207541
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:08 schreef Lurf het volgende:

[..]
De slavernij is in 1863 afgeschaft. Limburg (in zijn huidige vorm) is in 1867 bij Nederland gevoegd.
Toen is het losgemaakt van de Duitse Bond, maar het was al die tijd ook een provincie van Nederland (in tegenstelling tot Luxemburg, dat alleen in een personele unie verbonden was).
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 09:20:51 #118
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205207568
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:19 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat is niet de koning he?
Zijn commissaris dan :P Het is in ieder geval doorgedrongen tot de club van de oranjes dat zij ook met excuses moeten komen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_205207616
quote:
84s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zijn commissaris dan :P Het is in ieder geval doorgedrongen tot de club van de oranjes dat zij ook met excuses moeten komen
Hahaha. Geloof jij nou écht dat er uit hun naam excuses komen?
Nee, dan brokkelt het draagvlak verder af als blijkt dat de oranjes hun vermogen dankzij slavernij hebben verdiend....
pi_205207787
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 02:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Geen idee, maar dat is de discussie ook helemaal niet. Het gaat hier om excuses door organisaties die destijds bij de slavernij betrokken waren en die nu nog steeds bestaan. Er verwacht toch niemand dat elke willekeurige Nederlander excuses gaat maken?
Omdat ik, in Brabant, niet zal accepteren dat onze overheid, of wat voor organisatie dan ook waarin ik financieel belang heb, ooit ook maar 1 cent betaald aan hedendaagse mensen of organisaties die het verleden misbruiken voor eigen geldelijk gewin.

Daarom moet die constante aandacht in de media ook telkens weersproken worden, anders leidt de kracht van herhaling tot iets of een vorm van herstelbetalingen. En dat is uiteraard compleet achterlijk.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_205208015
quote:
Een financiële compensatie voor geleden schade uit het verleden vindt DNB een zaak voor de overheid. De bank gaat daarom niet over tot financiële compensatie voor geleden schade.
Die schadevergoeding vanuit de overheid gaat ook niet komen, toch? Want zoals hierboven al is vermeld, het gaat niet om excuses maar om gratis geld.

Technisch onuitvoerbaar.
pi_205208134
Heb gister lekker roti en bara gegeten.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:23:51 #123
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205208170
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 07:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ook dat weet iedereen met 2 of meer werkende hersencellen wel.

Slaaf zijn is in dezen precies dat: iets wat je aan wordt gedaan.
Dan ben je ook - bijvoorbeeld- tot bakker gemaakt. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:27:32 #124
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205208212
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 08:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Limburg kwam in 1814/1815 bij Nederland. Maar inderdaad zullen weinig Limburgers er schatrijk van zijn geworden.
André Rieu?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:30:37 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205208252
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:23 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Dan ben je ook - bijvoorbeeld- tot bakker gemaakt. ;)
Of in elk geval een tot gevangene gemaakte, een tot slachtoffer gemaakte, een tot alleenstaande gemaakte, enz.
pi_205208254
Seurrie heur, en nu gaan we weer door met ons werk, want bij ons moet de schoorsteen ook blijven roken en dat gaat nog altijd ten koste van anderen maar ja, wij kunnen niet anders heur.

:')
Het is koud, het is guur....
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:40:30 #127
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205208329
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:30 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Of in elk geval een tot gevangene gemaakte, een tot slachtoffer gemaakte, een tot alleenstaande gemaakte, enz.
Geen beginnen aan. Stel je eens voor dat je 500 strafregels moet schrijven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:44:01 #128
3542 Gia
User under construction
pi_205208365
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 07:13 schreef Toine51 het volgende:

Nee, maar waar heeft het koningshuis zijn geld van geerft dan? Na het stadhoudersschap van Willem 5 werd zijn zoon koning. Hij heeft toch zijn fortuin geeerft van zijn pa?
https://www.hethuisvanora(...)exfortuinoranje.html

Staat niet veel over slavernij in.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:45:17 #129
3542 Gia
User under construction
pi_205208376
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Idem man

Bij d'n Lambertuskerk man

edit: of ja, vrouwke dan
Annabuurt.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:48:24 #130
3542 Gia
User under construction
pi_205208403
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:21 schreef Sodemieters het volgende:

Hoezo? Waarom zou je het afschaffen van de slavernij hier dan niet mogen herdenken? Of moeten we van jou ook maar stoppen met 4/5 mei, zo lang er oorlog is in Oekraïne?
Wie zegt dat dat niet mag. Ze doen maar. Maar leg het niet aan heel Nederland op. Ik heb er niks mee.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 10:58:06 #131
3542 Gia
User under construction
pi_205208495
quote:
84s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Je hebt niet opgelet tijdens geschiedenis?
Jawel hoor. Het koninkrijk Nederland is ontstaan in 1813 (14?).
Toen heeft de koning zich ook uitgesproken tegen slavernij en is de afschaffing daarvan begonnen.
Aangezien dit wereldwijd speelde, los je dat niet in één jaar op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 02-07-2022 11:04:40 ]
  zaterdag 2 juli 2022 @ 11:00:06 #132
3542 Gia
User under construction
pi_205208519
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:28 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Hahaha. Geloof jij nou écht dat er uit hun naam excuses komen?
Nee, dan brokkelt het draagvlak verder af als blijkt dat de oranjes hun vermogen dankzij slavernij hebben verdiend....
Dat is niet zo. Zie linkje iets hoger.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 11:03:04 #133
3542 Gia
User under construction
pi_205208557


[ Bericht 100% gewijzigd door Gia op 02-07-2022 11:03:29 ]
  zaterdag 2 juli 2022 @ 11:16:02 #135
3542 Gia
User under construction
pi_205208697
quote:
Beetje eenzijdig belicht.
De Republikein! 🤣
pi_205208705
Als we op deze wereld elkaar excuses gaan maken voor wat 'we' elkaar aangedaan hebben dan zijn we nog wel een tijdje bezig kan ik je zeggen.
pi_205208930
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Beetje eenzijdig belicht.
De Republikein! 🤣
Nee die van jou dan?
Wij van WC eend....
:')
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 12:20:26 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205209397
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Jawel hoor. Het koninkrijk Nederland is ontstaan in 1813 (14?).
Toen heeft de koning zich ook uitgesproken tegen slavernij en is de afschaffing daarvan begonnen.
Aangezien dit wereldwijd speelde, los je dat niet in één jaar op.
Dus was er slavernij tjidens het koninkrijk.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 2 juli 2022 @ 13:34:57 #139
3542 Gia
User under construction
pi_205210178
quote:
84s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dus was er slavernij tjidens het koninkrijk.
Ja, dat was er al en tijdje, ja. Ze zijn daar niet verantwoordelijk voor, kregen ze er gratis bij.

Anyhow, herstelbetalingen zijn niet nodig, er valt niets te herstellen. Die voorouders komen er niet door terug, de geschiedenis is lelijk, maar niet te herstellen en de nazaten zijn er niet armer op geworden; er is hen geen fortuin ontnomen.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 23:36:02 #140
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_205217631
Hebben ze in Rome al excuses aangeboden voor het bezetten van Nederland ten zuiden van de Rijn?
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  zaterdag 2 juli 2022 @ 23:44:29 #141
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_205217740
Ahh de tijden van de VOC. Eigenlijk waren het slavendrijvers, maar er is wel een land door gesticht. Een land waar dezelfde nazaten en aanklagers nu in wonen? Niet goed, maarja, andere tijden. Een bedrijf wat 400 jaar geleden is opgericht en 222 jaar geleden is opgeheven. Bullshit. Er zal wel een behoefte zijn aan geld van de aanklagers
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_205218441
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 23:44 schreef Stoorzendert het volgende:
Ahh de tijden van de VOC. Eigenlijk waren het slavendrijvers, maar er is wel een land door gesticht. Een land waar dezelfde nazaten en aanklagers nu in wonen? Niet goed, maarja, andere tijden. Een bedrijf wat 400 jaar geleden is opgericht en 222 jaar geleden is opgeheven. Bullshit. Er zal wel een behoefte zijn aan geld van de aanklagers
Vooral de WIC, niet de VOC.
  zondag 3 juli 2022 @ 11:28:26 #143
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_205219881
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 02:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Vooral de WIC, niet de VOC.
Een pot nat. Zo trots hoeven we niet te zijn op die organisatie
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_205221090
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 18:42 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Volgens mij is het idee dat 'slaaf' klinkt als iets dat je bent. Net zoals je Nederlander bent, of homoseksueel, of blank. Terwijl de mensen die spreken van 'slaaf gemaakten' willen benadrukken dat het niet ging om iets dat mensen nou eenmaal waren, maar om iets dat mensen is aangedaan.
Maar dat doen we voor geen enkele andere term. Er is geen verwarring over die betekenis dus is een nieuwe term alleen maar onnodig, sterker nog die zorgt juist alleen maar voor meer verwarring.
  zondag 3 juli 2022 @ 13:47:24 #145
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_205221245
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Slavernij was primair een Hollands feestje. De provincie wordt uiteraard weer meegetrokken in deze tendens om excuses aan te bieden, ook al heeft alles buiten de Randstad nauwelijks iets met slavernij van doen gehad.

Vandaag in Brabant... in Tilburg of all places... onthulling van een slavernijmonument... Joe :')
In de provincie woonde toen ook geen kip. Daarbij, het aantal maakt toch helemaal niks uit?
  Beste debater 2022 zondag 3 juli 2022 @ 14:02:49 #146
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205221379
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 13:47 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
In de provincie woonde toen ook geen kip. Daarbij, het aantal maakt toch helemaal niks uit?
aantal wat
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 juli 2022 @ 14:27:20 #147
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205221579
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 11:28 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Een pot nat. Zo trots hoeven we niet te zijn op die organisatie
Mwoah, stiekem ergens toch weer wel. Bovendien waren het nou eenmaal andere tijden, laten we dat niet vergeten. :)

Hoewel het een en ander ten koste en over de rug gebeurde van die arme drommels, floreerde handel en wandel ten tijde van de VOC flink, hetgeen de economische hakken tot op de dag van vandaag in de grond geslagen heeft waarvan zeer gunstige (financiële) sporen tot op de dag van vandaag zichtbaar zijn. ;)

Een prima goed, waarvan men óók op locatie A'dam Zuid nog dagelijks de vruchten plukt, dus waarbij schuldvraag en eventuele excuses over de slavernij in mijn optiek zo lang na dato al niet serieus meer meetelt. :Y)

Scjvb

[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 03-07-2022 19:55:00 ]
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zondag 3 juli 2022 @ 14:31:05 #148
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_205221619
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
aantal wat
mensen direct betrokken in de slavernij
pi_205221637
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Mwoah, stiekem ergens toch weer wel. Bovendien waren het nou eenmaal andere tijden, laten we dat niet vergeten. :)

Hoewel het een en ander ten koste en over de rug gebeurde van die arme drommels, floreerde handel en wandel ten tijde van de VOC flink, hetgeen de economische hakken tot op de dag van vandaag in de grond geslagen heeft waarvan zeer gunstige (financiële) sporen tot op de dag van vandaag zichtbaar zijn. ;)

Een prima goed ,waarvan men ook op locatie nog dagelijks de vruchten plukt, dus waarbij schuldvraag en eventuele excuses over de slavernij in mijn optiek zo lang na dato al niet serieus meer meetelt. :Y)

Scjvb
Onze huidige rijkdom komt van latere tijd hoor, er is geen constante lijn geweest van de voorspoed in de Gouden Eeuw dat zich tot de dag van vandaag consequent heeft voortgezet. Zo was Nederland in de eerste helft van de 19e eeuw arm en telden we internationaal niet echt mee. Het glorieuze verleden begon in die tijd verheerlijkt te worden (het verhaal over de fictieve Jan Salie komt uit die tijd) om de bevolking weer tot grote(re) daden aan te zetten.
  zondag 3 juli 2022 @ 14:35:49 #150
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205221665
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Onze huidige rijkdom komt van latere tijd hoor, er is geen constante lijn geweest van de voorspoed in de Gouden Eeuw dat zich tot de dag van vandaag consequent heeft voortgezet. Zo was Nederland in de eerste helft van de 19e eeuw arm en telden we internationaal niet echt mee. Het glorieuze verleden begon in die tijd verheerlijkt te worden (het verhaal over de fictieve Jan Salie komt uit die tijd) om de bevolking weer tot grote(re) daden aan te zetten.
Klopt verder wel, maar handelsgeest hè. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')