abonnement Unibet Coolblue
pi_205195596
quote:
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden.

Morgen bespreekt de ministerraad dit op hoofdlijnen, zo bevestigen meerdere bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. De nieuwe taks komt in plaats van de huidige wegenbelasting en moet in totaal evenveel opbrengen.

Dit betekent dat gebruikers van elektrische én fossiele auto’s beiden meebetalen aan het weggebruik. Probleem voor de schatkist is dat bezitters van elektrische auto's nu weinig belasting betalen. Zij dragen ook niets bij via de accijns op benzine en diesel. Naarmate meer mensen elektrisch gaan rijden, wordt het gat op de begroting steeds groter. Bronnen rond het kabinet bevestigen dat dit in totaal om 5 miljard euro gaat.

Voor automobilisten betekent dit dat degenen die veel rijden vanaf 2030 meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn dan juist relatief goedkoop uit. Dat bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur, VVD) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën, CDA) morgen met hun collega’s bespreken.

Kilometerstand
Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om voor het rekeningrijden vanaf 2030 de kilometerstand van auto’s aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto’s pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen.

Er wordt ook nagedacht over manieren om die kilometerstand te staven, bijvoorbeeld door een kastje in de auto of met een smartphone. Lastige daarvan is dat daarmee de privacy van automobilisten eerder in het geding komt, dan wanneer enkel naar de kilometerstand gekeken zou worden.

Buitenland
Door de kilometerteller aan te houden, worden ook in het buitenland gemaakte kilometers meegeteld. Daardoor wordt een autovakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië relatief duur. Ook voor de wintersport naar landen als Oostenrijk en Zwitserland zijn autorijders dan meer kwijt. Mensen die het hele jaar door minder kilometers maken, maar wel verre vakantiereizen maken, kunnen uiteindelijk ook goedkoper uit zijn dan onder de huidige wegenbelasting.

Aan de uitvoering zitten nog wél de nodige haken en ogen. Zo is het bijvoorbeeld de vraag hoe de gereden kilometers worden bijgehouden en wie dat gaat doen. Ook is nog onduidelijk of er goedkopere tarieven komen voor auto's die minder milieuvervuilend zijn.

Géén spitstarief
Er komt volgens bronnen géén onderscheid tussen spitsuren en minder drukke tijden of snelwegen en andere wegen. Van eerdere plannen met rekeningrijden of kilometerheffing in de spits is niets terecht gekomen. Rond 2000 trachtte toenmalig PvdA-minister Tineke Netelenbos, die daarvoor schertsend ‘Tineke Tolpoort’ werd genoemd, al een vorm van rekeningrijden in te voeren.

Ook de invoering van een kilometerheffing onder CDA-minister Camiel Eurlings mislukte enkele jaren later. Daarbij zou het tarief per gereden kilometer afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden werd. De kilometerheffing was voorzien voor 2012, maar strandde onder het eerste kabinet-Rutte. Verkeersdeskundigen waren juist erg over te spreken dat het gebruik van drukke wegen op drukke momenten ontmoedigd zou worden, maar dat systeem haalde het evenmin.

In het coalitieakkoord stond ook al dat dit kabinet in 2030 een systeem van ‘Betalen naar Gebruik’ wil invoeren voor alle automobiliteit. De coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie heeft afgesproken dit systeem pas in 2030 in te voeren, maar dat wél al voor te bereiden. Gedurende deze kabinetsperiode moet de wetgeving daarvoor worden vastgesteld. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt dan ook de nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel, die overigens relatief weinig geld opbrengen voor de schatkist.

De invoering van deze kilometerheffing brengt nóg een probleem met zich mee. Dit systeem komt in plaats van de wegenbelasting en uit dat potje krijgen provincies nu nog de zogenoemde ‘opcenten’. Dat geld is goed voor bijna het hele budget van de provincies. Het verdwijnen daarvan zou dus een gigantisch gat slaan in de provinciale spaarkassen. Ook daar moet het kabinet nog een list op zien te verzinnen.
Bron.

:')

Dus als je in Frankrijk bent mag je per km aan Rutte en tol aan de Fransen betalen. :') Je zal maar zien dat buitenlanders wel gratis over onze wegen mogen rijden. Deze plan is al mislukt voordat hier over gesproken wordt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 30 juni 2022 @ 23:56:12 #2
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205195599
Oke dan blijf ik lekker WFH
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  vrijdag 1 juli 2022 @ 00:00:20 #3
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_205195611
Ik betaal nu toch ook al voor elke gereden kilometer?
pindazakje
  Spellchecker vrijdag 1 juli 2022 @ 00:05:18 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205195773
Mag je de kilometerstand van de auto terugdraaien? En is dit technisch ook mogelijk?
  Spellchecker vrijdag 1 juli 2022 @ 01:40:45 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205195829
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 00:46 schreef rickez3 het volgende:
Mag je de kilometerstand van de auto terugdraaien? En is dit technisch ook mogelijk?
Mag je door rood rijden?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 1 juli 2022 @ 02:11:07 #7
408813 crew  trein2000
pi_205195839
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 00:46 schreef rickez3 het volgende:
Mag je de kilometerstand van de auto terugdraaien? En is dit technisch ook mogelijk?
Artikel 70m Wegenverkeerswet. Succes met je gevangenisstraf van een jaar!
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205195853
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:55 schreef HSG het volgende:

Deze plan
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  vrijdag 1 juli 2022 @ 06:51:52 #9
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_205195952
Wat weer een faal idee. En zo proberen de mensen in het OV te krijgen zeker? Het OV, waar diensten om de haverklap uitvallen ivm personeelsproblemen...

Oh nee. Dit is weer een nieuwe manier om mensen nóg meer geld uit de broek te kloppen.
pi_205196030
was hier gister niet al een topic over?
pi_205196097
mooi toch!!
dan betaal ik niet zo idioot veel omdat ik een diesel heb die veel stil staat :D
pi_205196242
Natuurlijk, wat dacht je dan? De overheid verdient 12 miljard per jaar op brandstofverkoop, als dat steeds meer elektrisch word dan is dat geld foetsie, en betalen zul je! Nooit zal de overheid eens zeggen: Zullen we eens kijken hoe we meer kunnen doen, met minder geld.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:18:17 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205196254
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:55 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron.

:')

Dus als je in Frankrijk bent mag je per km aan Rutte en tol aan de Fransen betalen. :') Je zal maar zien dat buitenlanders wel gratis over onze wegen mogen rijden. Deze plan is al mislukt voordat hier over gesproken wordt.
Ik voorspel nog meer auto's met witte kentekenplaten.

Verder voorzie ik uitstel door heel veel rechtzaken. Ik kan me niet voorstellen dat nederland belasting mag heffen over infrastructuur in het buitenland. Ik verwacht minstens dat ik mijn tolbonnetjes en vignetten mag aftrekken ivm dubbele belasting.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 01-07-2022 08:31:56 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:19:36 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205196263
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:15 schreef raptorix het volgende:
Natuurlijk, wat dacht je dan? De overheid verdient 12 miljard per jaar op brandstofverkoop, als dat steeds meer elektrisch word dan is dat geld foetsie, en betalen zul je! Nooit zal de overheid eens zeggen: Zullen we eens kijken hoe we meer kunnen doen, met minder geld.
Wel eens op een ministerie geweest? Vergelijk dat eens met een kantoor van een transportbedrijf. Dan zei je wat er waar aan de strijkstok hangt.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:20:14 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205196267
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik voorspel nog meer auto's met witte kentekenplaten.
In D komt het ook
  vrijdag 1 juli 2022 @ 08:27:45 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205196321
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 08:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In D komt het ook
Omgekeerd... daar moeten (ook) buitenlanders een vignet aanschaffen. Je betaald dan dus mee aan de duitse wegen.
Tot nooit .......
  vrijdag 1 juli 2022 @ 12:44:31 #18
3542 Gia
User under construction
pi_205198779
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 23:55 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron.

:')

Dus als je in Frankrijk bent mag je per km aan Rutte en tol aan de Fransen betalen. :') Je zal maar zien dat buitenlanders wel gratis over onze wegen mogen rijden. Deze plan is al mislukt voordat hier over gesproken wordt.
Vignet invoeren voor buitenlanders die naar Nederland willen, dat 3 maanden geldig is. Voor een vakantie in Nederland is dan maar eenmalig een vignet nodig. Ben je beroepschauffeur, dan 4 x per jaar.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 13:00:47 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205198957
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 00:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik betaal nu toch ook al voor elke gereden kilometer?
Ik ook, ik betaal zelfs als ik niet rijd!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205203831
Heeft Nederland überhaupt wel een juridische grondslag om te heffen over buiten Nederland gereden kilometers?

Het gaat allemaal vooral om belastinggeld te cashen, zodat de overheid dit weer kan verbrassen. Ook de VVD heeft er al zin in, zoals homo Harbers uitlegt in het AD, zie: https://www.ad.nl/auto/mi(...)e-gebruikt~abab62d6/
  Moderator vrijdag 1 juli 2022 @ 20:23:33 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205204591
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')