abonnement Unibet Coolblue
pi_205190569
Gisteravond is de laatste aflevering van de driedelige documentaireserie 'De gouden lichting' uitgezonden, maar het is bijzonder terugkijkwaardig en alle afleveringen staan op NPO start.

quote:
Terwijl Nederland begin deze eeuw getuige was van de grote successen van turnsters Renske Endel, Suzanne Harmes, Gabriëlla Wammes en Verona van de Leur blijken zij al die jaren in de machtsgreep van coaches geweest te zijn die systematisch hun grenzen overschreden. De driedelige documentaireserie De gouden lichting legt genadeloos bloot hoe het viertal in een fuik terecht kwam waaruit geen ontsnappen mogelijk leek.

Renske Endel, Suzanne Harmes, Gabriëlla Wammes en Verona van de Leur behoorden tot de absolute top van hun sport en werden samen meermaals verkozen tot Sportploeg van het Jaar. Het was een meisjesdroom die uitkwam, een verhaal als een sprookje. Totdat ze, lang nadat hun glorietijd is verstreken, gezamenlijk naar buiten traden met hun wèrkelijke verhaal. Een verhaal waarin verbaal en fysiek geweld, psychologische machtsspelletjes en ontmenselijking de boventoon voeren.

In de serie De gouden lichting wordt de hele geschiedenis van de vier turnsters aan de hand van indringende interviews en nooit eerder getoond archiefmateriaal minutieus gereconstrueerd. Van de eerste kennismaking met de turnsport op televisie tot de donkerste periode, van de eerste voorzichtige onthullingen tot het heden, waarin ze elk op eigen wijze in het reine proberen te komen met het verleden. De verhalen van de turnsters werden jarenlang gebagatelliseerd door de turnwereld, om de reputatie van de Nederlandse turnsport te beschermen.

De serie vertelt niet alleen het verhaal van de vier turnsters, maar wil ook de mechanismes blootleggen die tot zulke extreme excessen kunnen leiden. De manier waarop de coaches deze jonge vrouwen volledig in hun macht kregen zal ongetwijfeld herkenning oproepen bij anderen.

Regie: Ellen Vloet
De gouden lichting is een VPRO-productie gebaseerd op research en publicaties van het sporttijdschrift Helden.
Afleveringen:
quote:
Aflevering 1 (Meisje) laat zien hoe de turnsters langzaam maar zeker in de handen van de coaches gedreven worden, die hen zowel tot grote hoogten zullen brengen als opzadelen met zeer traumatische ervaringen.
maandag 27 juni om 21.50 uur op NPO 3

Aflevering 2 (Puber) concentreert zich op de jaren achter de gesloten deuren, als de vier toptalenten volledig in de greep van de coaches zijn. Het zijn tevens de jaren waarin de coaches er alles aan doen om te voorkomen dat de jonge turnsters vrouw worden. Hoe later ze gaan menstrueren, hoe beter.
dinsdag 28 juni om 22.10 uur op NPO 3

Aflevering 3 (Vrouw) toont hoe de vier turnsters zich, met vallen en opstaan, proberen los te wrikken uit de wurggreep van de coach, en de turnwereld uiteindelijk vaarwel zeggen. Dan begint een nieuwe strijd, een strijd om erkenning van hun verhaal, en de strijd om in het reine te komen met een turbulent verleden, want hoe treed je hiermee naar buiten?
woensdag 29 juni om 22.10 uur op NPO 3
Bron: https://www.vpro.nl/programmas/de-gouden-lichting.html
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Spellchecker donderdag 30 juni 2022 @ 16:37:08 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205203788
@Deepfreeze
@Adrian4
@FlyingFish
@Felagund

Zag via Mycroft dat jullie ook een deel gezien hadden. Ook afgekeken?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205205126
Ik heb toevallig vanmorgen het laatste deel gekeken. Ik vond het een interessante docu ondanks dat ik turnen totaal niet interessant vindt en niet volg. Ik zag het eerste deel ook puur bij toeval tijdens het zappen, anders had ik het waarschijnlijk nooit gekeken.

Wel apart dat dit 'toevallig' net samenvalt met dat relletje bij de turnbond deze week.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_205218042
Ik wist het allemaal al min of meer en heb desalniettemin geschokt gekeken. De diverse anekdotes maakten indruk, bijvoorbeeld het verhaal over de coach die triomfantelijk een deur uit de scharnieren tilde om een jonge turnster die zich op het toilet verstopte een lesje te leren. Verschrikkelijk vond ik het om te horen dat de verhalen van de turnsters pas serieus werden genomen toen oud-coach Gerrit Beltman opbiechtte dat hij jonge turnsters had vernederd en mishandeld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205251816
Gisteravond de drie afleveringen gekeken, bizar met welk gedrag de coaches wegkomen onder het motto: "ja dat zijn de topsport wetten" en ouders die totaal niet naar hun kinderen luisteren waardoor 3 van de 4 turnsters aangeven dat ze op een gegeven moment liever niet meer leefden 😳
Vind het heel treurig allemaal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')