abonnement bol.com Coolblue
pi_205190265
Hallo

Ik heb hulp bij nodig bij lezen van notariële teksten qua voorwaarden.

Mijn ouders zijn bezig met testament opstellen. Het is een complex verhaal.
Mijn ouders weten precies wat ze willen en hoe, maar of het mogelijk was.

De eerste 4 notarissen wisten niet eens hoe het opgesteld zou moeten worden.

Op zoek naar ander. Vonden er 1. Moesten wachten voor afspraak. Maar ondertussen verder op zoek naar ander notaris.

Op gesprek geweest, had maar 1 uur de tijd voor. En omdat het complex was, was er ook heel veel informatie en ging het ( achteraf gezien ) te snel. Alles wat mijn ouders willen, zou mogelijk zijn.
Plan was om voor nu enkel bij informatie gesprek te houden.

Nu blijkt het zo te zijn dat aan eind van dat gesprek een nieuw gesprek gepland is en dat de notaris vanuit zichzelf heeft gezegd, ik stel alles op en dan kunnen jullie het lezen.

Dat was niet de bedoeling , maar ze waren overdonderd door alle informatie en ze moesten heel goed opletten -> dat was ze niet bij nagedacht hebben om te zeggen, doe het nu nog maar niet.

Maar ze hadden ook gezegd aan het begin, we willen alleen wat informatie. Dat was het plan.

De notaris zal wel gedacht hebben, ze weten wat ze willen dus ik kan beginnen.

Na deze gesprek gingen mijn ouders naar een andere notaris, waar ook van alles mogelijk bleek te zijn. En daar ging het gesprek rustiger aan toe.
Deze gesprek kostte ook niets.

In tegenstelling tot de andere, waar het eerste gesprek 150 euro kost. ( normaal zou deze gesprekken gratis moeten zijn maar voor zover ik begrepen heb kan daar afgeweken van worden. Alleen nu hebben we stapels papier binnen, of we die willen ondertekenen en de kosten van 1400 willen overmaken .

De vraag is, zitten we hieraan vast?
Zo ja, kunnen wij er vanaf komen?

Dit is de algemene voorwaarden van de notaris, staat op de website, maar ik ben niet goed in zulke teksten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de naam van de notaris weggelaten uit de tekst.
pi_205190338
Een notaris uit Nijkerk is vragen om moeilijkheden
  Vis een optie? donderdag 30 juni 2022 @ 15:36:41 #3
70532 loveli
N
pi_205190368
Lang verhaal kort, je ouders dachten dat ze zich aan het oriënteren waren en de notaris vroeg om een opdrachtbevestiging, ging aan het werk en presenteert een rekening.

Wat zou er andere notaris kosten en heeft deze precies gedaan wat je ouders willen?
crap in = crap out
  donderdag 30 juni 2022 @ 15:41:29 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205190410
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:23 schreef Attitude het volgende:

Is er iets op schrift gezet qua opdracht bevestiging? Met handtekeningen eronder enzo?

Zo ja: betalen
Zo nee: notaris succes ermee wensen
Dum de dum
pi_205190474
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:36 schreef loveli het volgende:
Lang verhaal kort, je ouders dachten dat ze zich aan het oriënteren waren en de notaris vroeg om een opdrachtbevestiging, ging aan het werk en presenteert een rekening.

Wat zou er andere notaris kosten en heeft deze precies gedaan wat je ouders willen?
Ze gingen erheen voor informatie. Mijn ouders wisten heel goed wat ze geregeld wilden hebben maar of dat mogelijk was. Daarom gingen ze erheen.

Voorzover ik begrepen heb is er geen opdrachtbevestiging, die zei alleen ik stel alles op en dan stuur ik het naar jullie toe en met de rekening erbij. Maar dat is niet de bedoeling geweest. Mijn ouders gaven in begin aan, graag informatie over mogelijkheden.

Andere notaris vraagt niets voor eerste uur. En die heeft niets opgesteld. Mocht dat gebeuren dan zou dat 800 euro geweest zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:41 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Is er iets op schrift gezet qua opdracht bevestiging? Met handtekeningen eronder enzo?

Zo ja: betalen
Zo nee: notaris succes ermee wensen
Nee, ze zijn weggegaan. Hebben niets getekend qua opdrachtbevestiging.

Is dat de bedoeling?
Dus voordat de notaris een testament opstelt, moet die eerst een bevestiging hebben met handtekeningen?

Het gesprek ging heel snel en toen was het uur om. Dus ik weet niets over mondeling bevestigen. Maar mijn moeder is zeker van dat ze geen opdracht hebben gegeven maar dat de notaris daar zelf mee begonnen is.

Moet het per se met handtekening? Mondeling telt niet?
pi_205190478
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Een notaris uit Nijkerk is vragen om moeilijkheden
Hoezo?
  donderdag 30 juni 2022 @ 15:52:04 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205190493
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:49 schreef Attitude het volgende:
Dus voordat de notaris een testament opstelt, moet die eerst een bevestiging hebben met handtekeningen?
Hoeft niet, maar als de klant dan zegt, ik heb geen opdracht gegeven dan heeft ook een notaris wel een issue ...
Dum de dum
pi_205190533
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:52 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Hoeft niet, maar als de klant dan zegt, ik heb geen opdracht gegeven dan heeft ook een notaris wel een issue ...
Dan wordt het een beetje welles - nietes verhaal.
Mijn ouders zeggen, we zouden nooit zeggen , doe maar.
Maar notaris is er mee begonnen en we hebben de opgestelde testamenten binnen met de rekening. Notaris is er zo mee begonnen. Aan eind van gesprek zei die iets van , k ga ermee aan de slag en stuur alles op. Mijn ouders hebben nergens naar gevraagd. En ze waren overdonderd van alle info.

Nu vraag ik mij af of we er vanaf kunnen komen.

Het gaat mij vooral om artikel 10 en 14 uit de voorwaarden.
  donderdag 30 juni 2022 @ 15:57:40 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205190550
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:55 schreef Attitude het volgende:
Nu vraag ik mij af of we er vanaf kunnen komen.
Dan een berichtje naar de notaris, bedankt voor het voorstel maar we vinden het toch te duur. Kijken wat die zegt ...

Het is niet super lastig natuurlijk ...
Dum de dum
  donderdag 30 juni 2022 @ 15:57:51 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205190554
Dus de notaris zei aan het eind van het eerste gesprek: ik stel alles op en stuur het jullie toe.

Wat zeiden je ouders toen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205190599
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:57 schreef Lienekien het volgende:
Dus de notaris zei aan het eind van het eerste gesprek: ik stel alles op en stuur het jullie toe.

Wat zeiden je ouders toen?
Ik geloof dat ze weg zijn gegaan. Met als in , niets erover gezegd of zo

( mijn moeder moet het meeste ( denkwerk ) doen en we hebben niemand anders om ermee te praten en op mijn vader krijgt het allemaal niet mee, daarbij zijn er meer prive problemen thuis waardoor het allemaal op mijn moeder komt en die kan het soms niet bolwerken. Dus ze was overdonderd door alle info en haar hoofd stond er bol van toen ze weggingen. Maar ze weet zeker dat ze niet de opdracht heeft gegeven, ze hoorde nog dat de notaris zei, ik stel alles op en stuur het op. Ik zei achteraf tegen mijn moeder, misschien had je op dat moment wat van moeten zeggen maar zoals gezegd, dat ging op dat moment niet echt.

Nu ben ik aan het kijken of we er vanaf kunnen komen maar ik begrijp de taal in de voorwaarden niet echt. )
  donderdag 30 juni 2022 @ 16:07:45 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205190657
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 16:02 schreef Attitude het volgende:

[..]
Ik geloof dat ze weg zijn gegaan. Met als in , niets erover gezegd of zo

( mijn moeder moet het meeste ( denkwerk ) doen en we hebben niemand anders om ermee te praten en op mijn vader krijgt het allemaal niet mee, daarbij zijn er meer prive problemen thuis waardoor het allemaal op mijn moeder komt en die kan het soms niet bolwerken. Dus ze was overdonderd door alle info en haar hoofd stond er bol van toen ze weggingen. Maar ze weet zeker dat ze niet de opdracht heeft gegeven, ze hoorde nog dat de notaris zei, ik stel alles op en stuur het op. Ik zei achteraf tegen mijn moeder, misschien had je op dat moment wat van moeten zeggen maar zoals gezegd, dat ging op dat moment niet echt.

Nu ben ik aan het kijken of we er vanaf kunnen komen maar ik begrijp de taal in de voorwaarden niet echt. )
Ja, dat is wel sneu.

Helaas was dat wel het moment waarop de notaris zei: dan ga ik nu met het werk beginnen. Dan gaat de teller wel lopen.
  Vis een optie? donderdag 30 juni 2022 @ 16:11:03 #13
70532 loveli
N
pi_205190688
quote:
Andere notaris vraagt niets voor eerste uur. En die heeft niets opgesteld. Mocht dat gebeuren dan zou dat 800 euro geweest zijn.
Juridisch: niet mijn expertise of ze er vanaf kunnen. Dat hangt ook af van wat er precies gezegd is.

Als ze er niet vanaf kunnen, dan proberen om de rekening naar 800 euro te krijgen.
crap in = crap out
  donderdag 30 juni 2022 @ 16:17:27 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205190751
Je kunt kijken of je een beroep kunt doen op coulance. Bel op namens je ouders)* en leg het uit. Als ze op dit punt hun werk op jullie verzoek staken, rolt er dan hopelijk een bedrag uit lager dan de volle mep.

Jullie kunnen ook overwegen om dan met deze notaris in zee te gaan. (Of heb je aangegeven waarom dat niet de wens is?)

)* Leek mij een goede stap omdat het bevestigt dat je ouders het een zwaar proces vinden, maar bedenk me nu dat men vertrouwelijkheid wel een issue vindt, dus misschien willen ze het daarom niet met jou bespreken.
  donderdag 30 juni 2022 @ 16:23:10 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205190811
Misschien kan je hier iets mee.

quote:
1.1 U sluit een overeenkomst met de notaris door het accepteren van een opdracht- bevestiging of een offerte van de notaris. In de opdrachtbevestiging of offerte staan de afspraken die de notaris met u heeft gemaakt, waaronder de algemene voorwaarden van de notaris. De acceptatie dient bij voorkeur schriftelijk te gebeuren. Als het niet mogelijk is om een opdrachtbevestiging te tekenen, bijvoorbeeld omdat er spoed is bij uw opdracht, komt de overeenkomst tot stand doordat de notaris begint met de uitvoering van de opdracht of doordat op een andere wijze blijkt dat de notaris de opdracht heeft aanvaard. U krijgt vervolgens zo snel mogelijk van de notaris de bevestiging van de afspraken.
Een notaris hoeft zijn medewerking niet te verlenen wanneer u weigert om een, gezien de omstandigheden, redelijke vergoeding voor de gevraagde dienst te betalen. Onder een redelijke vergoeding valt ook een declaratie (rekening) voor een voorschot.
https://www.notaris.nl/fi(...)ument.pdf?b963f40af1
pi_205191076
De acceptatie van de opdracht is hier nogal wazig gegaan. Schriftelijk is niet perse nodig maar zoals het nu gegaan is lijkt me ook niet helemaal juist. De notaris had zich kunnen realiseren vanuit het gesprek en de reactie van je moeder dat de informatie wel veel was. Hij had op zijn minst de voorgestelde opdracht dan nog schriftelijk moeten bevestigen en haar even kunnen (laten) bellen om expliciet af te stemmen of e.e.a. akkoord is. Maar goed, dat is allemaal gebeurd.

Ik sluit me aan bij Lienekien's advies.

Wel raar dat je ouders testamenten toegestuurd krijgen met een rekening. Het zijn sowieso concept-stukken, dat kan niet anders. Testamenten moeten (persoonlijk) ondertekend worden bij de notaris en dan worden ze nogmaals doorgenomen (en eventuele laatste wijzigingen kunnen dan doorgevoerd worden). De factuur volgt over het algemeen na ondertekening, nadat de dienst geleverd is.
  donderdag 30 juni 2022 @ 17:49:49 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205191463
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 16:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als er nu dan niks op papier blijkt te staan ... ?
Dum de dum
pi_205191548
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 16:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit is wel interessant. Het accepteren van opdracht bevestiging of offerte. Dat is dus niet gebeurd volgens mijn ouders. Notaris is ermee begonnen uit zichzelf.
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2022 16:57 schreef Serinde het volgende:
De acceptatie van de opdracht is hier nogal wazig gegaan. Schriftelijk is niet perse nodig maar zoals het nu gegaan is lijkt me ook niet helemaal juist. De notaris had zich kunnen realiseren vanuit het gesprek en de reactie van je moeder dat de informatie wel veel was. Hij had op zijn minst de voorgestelde opdracht dan nog schriftelijk moeten bevestigen en haar even kunnen (laten) bellen om expliciet af te stemmen of e.e.a. akkoord is. Maar goed, dat is allemaal gebeurd.

Ik sluit me aan bij Lienekien's advies.

Wel raar dat je ouders testamenten toegestuurd krijgen met een rekening. Het zijn sowieso concept-stukken, dat kan niet anders. Testamenten moeten (persoonlijk) ondertekend worden bij de notaris en dan worden ze nogmaals doorgenomen (en eventuele laatste wijzigingen kunnen dan doorgevoerd worden). De factuur volgt over het algemeen na ondertekening, nadat de dienst geleverd is.
Ik heb begrepen dat het de bedoeling was dat er nog dingen veranderd kunnen worden, we moeten het doornemen inderdaad. Dus concept stukken. Maar de rekening zit er bij. Ik heb nog een keer goed naar gekeken.

Er zit een conceptdeclaratie bij. En er staat bij, dat het bedrag voor het ondertekenen van de akten overgemaakt dient te worden.

Is dit niet beetje raar? Voor het ondertekenen overmaken?
  donderdag 30 juni 2022 @ 18:33:00 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205191880
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 17:49 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En als er nu dan niks op papier blijkt te staan ... ?
Ik heb nog nooit een schriftelijk akkoord gegeven, volgens mij.
  donderdag 30 juni 2022 @ 18:40:21 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205191955
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 17:58 schreef Attitude het volgende:

[..]
Dit is wel interessant. Het accepteren van opdracht bevestiging of offerte. Dat is dus niet gebeurd volgens mijn ouders. Notaris is ermee begonnen uit zichzelf.
[..]
Ik heb begrepen dat het de bedoeling was dat er nog dingen veranderd kunnen worden, we moeten het doornemen inderdaad. Dus concept stukken. Maar de rekening zit er bij. Ik heb nog een keer goed naar gekeken.

Er zit een conceptdeclaratie bij. En er staat bij, dat het bedrag voor het ondertekenen van de akten overgemaakt dient te worden.

Is dit niet beetje raar? Voor het ondertekenen overmaken?
Dat laatste staat zo te zien in de algemene voorwaarden.
pi_205193024
Dus jullie hebben een complexe wens wat betreft het testament en reizen stad en land af om het voor elkaar te krijgen. Dan lijkt het me de ¤1400 ook wel waard toch? Je weet vooraf dat notarissen duur zijn.
Edensnator over 'n out
pi_205195576
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 20:03 schreef Edensnator het volgende:
Dus jullie hebben een complexe wens wat betreft het testament en reizen stad en land af om het voor elkaar te krijgen. Dan lijkt het me de ¤1400 ook wel waard toch? Je weet vooraf dat notarissen duur zijn.
Dat is niet het punt.
pi_205195915
Dan bel je op, dat je er toch vanaf ziet en vervolgens negeer je de komende 10 dreigbrieven van het incassobureau. Je staat immers in je recht, maar denk niet dat die notaris het er zomaar laat zitten.
.
pi_205197541
Dat zou ik kunnen doen , maar ik heb deze vraag hier gedropt, want misschien zijn er mensen die verstand / ervaring mee hebben en die geen probleem hebben met zulke teksten.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 12:40:25 #25
51385 baskick
Juist ja!
pi_205198737
quote:

[..]
Ze gingen erheen voor informatie. Mijn ouders wisten heel goed wat ze geregeld wilden hebben maar of dat mogelijk was. Daarom gingen ze erheen.

Voorzover ik begrepen heb is er geen opdrachtbevestiging, die zei alleen ik stel alles op en dan stuur ik het naar jullie toe en met de rekening erbij. Maar dat is niet de bedoeling geweest. Mijn ouders gaven in begin aan, graag informatie over mogelijkheden.

[..]
Nee, ze zijn weggegaan. Hebben niets getekend qua opdrachtbevestiging.

Is dat de bedoeling?

Het gesprek ging heel snel en toen was het uur om. Dus ik weet niets over mondeling bevestigen. Maar mijn moeder is zeker van dat ze geen opdracht hebben gegeven maar dat de notaris daar zelf mee begonnen is.

Moet het per se met handtekening? Mondeling telt niet?
En je ouder hebben niet expliciet aangegeven dat niet te willen maar mogelijk wél bevestigend gereageerd, wellicht. Succes.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Vis een optie? vrijdag 1 juli 2022 @ 12:57:32 #26
70532 loveli
N
pi_205198901
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 10:52 schreef Attitude het volgende:
Dat zou ik kunnen doen , maar ik heb deze vraag hier gedropt, want misschien zijn er mensen die verstand / ervaring mee hebben en die geen probleem hebben met zulke teksten.
Is er een taalbarrière? Aan jouw posts meen ik te zien dat Nederlands niet je eerste taal is.
crap in = crap out
pi_205200433
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 12:57 schreef loveli het volgende:

[..]
Is er een taalbarrière? Aan jouw posts meen ik te zien dat Nederlands niet je eerste taal is.
Dat wel, het is mijn eerste taal, maar ben doof dus ja, ik doe mijn best maar ik maak soms kromme zinnen. Dat weet ik wel. En het is lastig als je snel wat typt, vooral via forums en dergelijk. Als ik een officieel brief schrijf, controleer ik alles 2 of 3 x.
pi_205200447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 12:40 schreef baskick het volgende:

[..]
En je ouder hebben niet expliciet aangegeven dat niet te willen maar mogelijk wél bevestigend gereageerd, wellicht. Succes.
Daar zit ik ook mee nu. We gaan bellen hier en dan kijken we wel wat eruit komt.
  Vis een optie? vrijdag 1 juli 2022 @ 19:36:20 #29
70532 loveli
N
pi_205203995
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 15:27 schreef Attitude het volgende:

[..]
Dat wel, het is mijn eerste taal, maar ben doof dus ja, ik doe mijn best maar ik maak soms kromme zinnen. Dat weet ik wel. En het is lastig als je snel wat typt, vooral via forums en dergelijk. Als ik een officieel brief schrijf, controleer ik alles 2 of 3 x.
Dat maakt het ook lastig om je ouders te ondersteunen bij zo'n gesprek.
crap in = crap out
pi_205253170
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 15:23 schreef Attitude het volgende:
Hallo

.... Alleen nu hebben we stapels papier binnen, of we die willen ondertekenen en de kosten van 1400 willen overmaken .

Zo ja, kunnen wij er vanaf komen?

Dus je ouders zijn 1400 ¤ kwijt voor het lastigvallen van aan het werk zetten van vijf (of zes ?) notarissen. Dat valt eigenlijk best mee, zó kan je er ook naar kijken
pi_205258921
Wacht ff. Als ik het goed begrijp is de situatie als volgt:

- ouders willen een testament. Ze hebben zeer specifieke wensen en verschillende notarissen hebben al gezegd dat het niet kan.
- ouders vinden een notaris die de zeer specifieke wensen wel op papier wil zetten. In een gesprek van een uur geeft de notaris al een heleboel (gratis) informatie maar het is voor de ouders te snel, te ingewikkeld en te veel
- ouders gaan weg bij deze notaris want het is ingewikkeld
- vader begrijpt sowieso vrij weinig (compos mentis?)
- moeder doet het denkwerk maar privé-problemen
- notaris doet al het werk maar ouders snappen het niet
- ouders weigeren notaris te betalen

Dat zijn een heleboel rode vlaggen.
  woensdag 6 juli 2022 @ 19:59:45 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205259946
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:37 schreef Gustaf86 het volgende:
Wacht ff. Als ik het goed begrijp is de situatie als volgt:

- ouders willen een testament. Ze hebben zeer specifieke wensen en verschillende notarissen hebben al gezegd dat het niet kan.
- ouders vinden een notaris die de zeer specifieke wensen wel op papier wil zetten. In een gesprek van een uur geeft de notaris al een heleboel (gratis) informatie maar het is voor de ouders te snel, te ingewikkeld en te veel
- ouders gaan weg bij deze notaris want het is ingewikkeld
- vader begrijpt sowieso vrij weinig (compos mentis?)
- moeder doet het denkwerk maar privé-problemen
- notaris doet al het werk maar ouders snappen het niet
- ouders weigeren notaris te betalen

Dat zijn een heleboel rode vlaggen.
Rode vlaggen dat de ouders misschien achteruit gaan en daarom hun testament willen regelen?
pi_205260123
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 19:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Rode vlaggen dat de ouders misschien achteruit gaan en daarom hun testament willen regelen?
Onder andere.

Het lijkt er bijna op alsof ze te laat zijn. Als notaris moet je heel erg oppassen als er tekenen zijn van wilsonbekwaamheid.
  woensdag 6 juli 2022 @ 20:14:33 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205260187
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:10 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Onder andere.

Het lijkt er bijna op alsof ze te laat zijn. Als notaris moet je heel erg oppassen als er tekenen zijn van wilsonbekwaamheid.
Ik mis eerlijk gezegd de rode vlag dat iemand misbruik van de situatie zou maken.
  Vis een optie? woensdag 6 juli 2022 @ 20:40:40 #35
70532 loveli
N
pi_205260596
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:10 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Onder andere.

In dat geval kunnen ze er wel ontzettend makkelijk vanaf komen.

:')

(voor hetzelfde geld is pa ook slechthorend en krijgt hij daarom niet alles mee, dus gewoon ff wachten tot TS meer info wil delen, of niet)
crap in = crap out
  woensdag 6 juli 2022 @ 21:10:12 #36
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205260974
Heb er de laatste tijd ook mee te maken gehad en tarief is niet schokkend afwijkend, maar er is wel een groot verschil tussen het verhaal van het testament en de notariële uitwerking in juridische termen. En daar is denk ik waar tegen aangelopen wordt.
pi_205261438
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik mis eerlijk gezegd de rode vlag dat iemand misbruik van de situatie zou maken.
De ouders, door bij meerdere notarissen een gratis adviesgesprekje aan te gaan :+

Hoe kan een testament zo ingewikkeld zijn dat er 4 notarissen zijn die het niet kunnen en een 5e wel, terwijl de ouders het zelf al uitgedacht hebben:
quote:
Mijn ouders weten precies wat ze willen en hoe, maar of het mogelijk was.
Oprechte vraag, want ik meen dat notarissen dezelfde studieachtergrond hebben.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 7 juli 2022 @ 18:34:19 #38
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205269085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:40 schreef baskick het volgende:

[..]
De ouders, door bij meerdere notarissen een gratis adviesgesprekje aan te gaan :+

Hoe kan een testament zo ingewikkeld zijn dat er 4 notarissen zijn die het niet kunnen en een 5e wel, terwijl de ouders het zelf al uitgedacht hebben:
[..]
Oprechte vraag, want ik meen dat notarissen dezelfde studieachtergrond hebben.
Ja in basis hebben notarissen dezelfde studie gedaan. Maar kan best zijn dat een bepaalde notaris zich daarna meer heeft gespecialiseerd in een specifiek rechtsgebied zoals bijvoorbeeld familierecht.

Daarbij: afhankelijk van de wensen zijn er vaak meerdere mogelijkheden. Want naast de wensen speelt vaak ook het fiscale gedeelte een rol.

Lekker vage reactie van mijn kant zo, maar zo zit het nu eenmaal. Daarbij is het op veel kantoren megadruk en (hoe erg dat uiteindelijk ook is) is het niet altijd mogelijk om binnen een redelijke termijn mensen te helpen. Wellicht heeft dat ook een rol gespeeld van de notarissen waar de ouders van TS onverrichter zaken zijn geweest.

Het advies dat is TS zou willen geven is: leg de situatie uit aan de betreffende notaris. Geen verwijten, gewoon constateringen. En wat willen je ouders nu eigenlijk? De testamenten wel passeren maar tegen een lager tarief? Of alleen (deel van) het advies betalen en naar een andere notaris voor de akten?
klerkje
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')