abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 juni 2022 @ 09:49:01 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205187607
quote:
Rapport: duizenden minderjarigen gedwongen tot criminaliteit

CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Jaarlijks belanden duizenden kinderen en jongeren in Nederland vermoedelijk in de criminaliteit. Volgens een donderdag gepubliceerd onderzoek van het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) zijn in de afgelopen twee jaar in dertien onderzochte steden al ruim 2500 jonge slachtoffers gedwongen om strafbare feiten te plegen. In die periode waren er landelijk maar 68 gevallen bekend.

Dit toont volgens woordvoerder Shamir Ceuleers van het CKM aan dat criminele uitbuiting van kinderen een jongeren vooral nog een „onzichtbare pijler vormt onder het verdienmodel van criminelen.” Ceuleers: „Als we er niet in slagen om deze slachtoffers te signaleren en te beschermen dan is de kans groot dat we hen verliezen aan het criminele circuit.” De minderjarigen worden gedwongen tot uiteenlopende strafbare feiten, zoals drugsdelicten, diefstal en ronselen voor prostitutie.

Vaak gaat het om kwetsbare kinderen en jongeren die niet zelf om hulp kunnen of durven vragen. Ze denken soms geen slachtoffer te zijn, of zijn bang voor de dader of om zelf vervolgd te worden. Volgens het CKM kunnen de minderjarigen daardoor lang in een uitbuitingssituatie blijven zitten. Als ze in beeld komen, is dit vaker als dader dan als slachtoffer.



’Subtiele vormen van dwang’

Om de jonge slachtoffers te ronselen voor strafbare feiten zoeken daders bewust bij basisscholen, praktijkscholen of zelfs zorginstellingen. Vaak worden de minderjarigen met „subtiele vormen van dwang” tot criminaliteit gedwongen. Zo maken daders misbruik van de kwetsbare positie van het kind, een mogelijke licht verstandelijke beperking, minderjarigheid, of schulden- of verslavingsproblematiek.

Zo’n 1600 eerstelijnsprofessionals zoals jongerenwerkers, wijkagenten en leerplichtambtenaren deden mee aan het onderzoek. Zeker de helft van hen gaf aan in de afgelopen twee jaar in contact te zijn geweest met vermoedelijke slachtoffers. Daarnaast zei 20 procent een slachtoffer te kennen dat zowel crimineel als seksueel werd uitgebuit.

„Bij de aanpak daarvan en het voorkomen van jonge aanwas moeten we gaan inzien dat niet iedereen die criminele feiten pleegt dat vrijwillig doet”, zegt Ceuleers. „Dat besef ontbreekt in de Nederlandse aanpak.” Het rapport werd opgesteld in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid en bevat verschillende aanbevelingen aan minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius.

https://www.telegraaf.nl/(...)en-tot-criminaliteit
  donderdag 30 juni 2022 @ 09:49:19 #2
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205187611
pi_205187632
Wat wil je dan? Nederland is al heel wat jaren een paradijs voor daders.
pi_205187640
Is toch allang bekend ..
Ik zwaai naar dieren.
pi_205187654
Water is nat en dodelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Sport donderdag 30 juni 2022 @ 10:01:12 #6
274204 crew  Mexicanobakker
pi_205187714
Verrassend zeg!
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 30 juni 2022 @ 10:53:47 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205188140
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:49 schreef Tengano het volgende:
Ze denken soms geen slachtoffer
Eigen schuld en eigen verantwoordelijkheid toch? :)
Het schitterende moderne denken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205188198
Alsof Nederland hierin uniek is :')

Ik gok dat we nog heel behoorlijk scoren als je het vergelijkt met landen als UK, Frankrijk met zijn achterstandswijken. Dan laten we minder ontwikkelde landen zoals die op het Afrikaanse continent, Zuid Amerika en de VS met zijn gangcultuurtje maar even buiten beschouwing als het gaat om jongeren die geronseld worden voor de criminaliteit.
blablablabla
  donderdag 30 juni 2022 @ 12:59:00 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205189280
Aan de ene kant prima dat dit aangekaart wordt en als er geprobeerd wordt om hier preventief op in te grijpen. Aan de andere kant, als echt slachtoffer maakt het voor je natuurlijk niet uit of de dader mogelijk onder druk gezet is..

Dit moet dus geen opstapje zijn naar een soort vrijbrief voor jonge criminelen “ ik werd gedwongen! “
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205189298
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:49 schreef Tengano het volgende:
[ afbeelding ]
Zinkende schepen is machtig mooi om te zien... Ik denk soms wel... worden die nog weer opgevist of blijven die daar? :')
Wat zouden we allemaal tegenkomen als we de zeeën even leeg konden laten lopen...
pi_205189347
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:01 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Zinkende schepen is machtig mooi om te zien... Ik denk soms wel... worden die nog weer opgevist of blijven die daar? :')
Wat zouden we allemaal tegenkomen als we de zeeën even leeg konden laten lopen...
Als het geen vaarroute is blijven ze terecht liggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205189365
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als het geen vaarroute is blijven ze terecht liggen.
Tenzij gebouwd zijn voor 6 augustus 1945 zijn, dan worden ze illegaal naar boven gehaald in stukjes.
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_205189388
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:08 schreef spoilert het volgende:

[..]
Tenzij gebouwd zijn voor 6 augustus 1945 zijn, dan worden ze illegaal naar boven gehaald in stukjes.
Waarom die datum?
pi_205189398
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Waarom die datum?
Stralingsvrij staal.
Mad "Mondhoek" Max aanhoudingscounter 2022: 4
pi_205189474
Heel wat minderjarige criminelen in mijn leven ontmoet, nog nooit één die gedwongen werd of niet op een sadistische manier plezier uitstraalde vanwege zijn criminele carričre. Die 12 jarigen die nu met kapmessen over straat lopen zullen wel gedwongen worden, ze moeten toch een manier zoeken om de groeiende ellende te downplayen. Onderzoekje vanuit de ivoren toren.
  donderdag 30 juni 2022 @ 13:31:13 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205189487
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 12:59 schreef nixxx het volgende:
Aan de ene kant prima dat dit aangekaart wordt en als er geprobeerd wordt om hier preventief op in te grijpen. Aan de andere kant, als echt slachtoffer maakt het voor je natuurlijk niet uit of de dader mogelijk onder druk gezet is..

Dit moet dus geen opstapje zijn naar een soort vrijbrief voor jonge criminelen “ ik werd gedwongen! “
Klopt, maar het heeft dus ook geen zin om die jonge daders telkens heel hard te straffen in de hoop dat het minder wordt. Je moet de kopstukken vinden, en die heel lang in de cel gooien.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205189510
quote:
Over dat 'grafschennis' heb ik volgens mij eens een docu gezien... complete schepen foetsie...
pi_205189638
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Klopt, maar het heeft dus ook geen zin om die jonge daders telkens heel hard te straffen in de hoop dat het minder wordt. Je moet de kopstukken vinden, en die heel lang in de cel gooien.
Minderjarige leden van een criminele organisatie als strafverzwarende omstandigheid toevoegen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205189701
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Klopt, maar het heeft dus ook geen zin om die jonge daders telkens heel hard te straffen in de hoop dat het minder wordt. Je moet de kopstukken vinden, en die heel lang in de cel gooien.
Wat mij betreft moet je vooral die kwetsbare jongeren wat weerbaarder maken. Ze leren wat de consequenties zijn van je bankpas uitlenen of een ritje doen met iets in de achterbak.

Helaas is veel van de jeugdzorg compleet kapot gemaakt.
pi_205189724
Beetje kattenkwaad is toch niet erg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')