abonnement Unibet Coolblue
pi_205179237
Zijn we in de technologie zo ver dat we alle techniek op een microscopisch level zouden kunnen nabouwen?

Mensen microscopisch maken is misschien onmogelijk maar we kunnen toch bestuurbare robots en 3d printers bouwen die nog kleiner kunnen bouwen en zo steeds kleiner een kleiner? Totdat we een microscopisch stad hebben gebouwd waar we als robots in kunnen leven.

Het voordeel van microscopisch intelligentie bouwen is dat we veel minder resources hoeven te gebruiken. Stel je voor een microscopisch datacenter die dezelfde hoeveelheid gegevens kan verwerken maar amper stroom nodig heeft. Of dat je via een VR bril een robot ter grote van een virus kan besturen om onderzoeken in een lichaam te doen. Of een microscopische telescoop maken die licht van sterren nog gedetailleerder kan bestuderen.

Zijn we nog niet zo ver of is zoiets fysiek onmogelijk? Ik kan me wel voorstellen dat dingen dan snel kapot gaan door microscopisch leven, dus we hebben dan ook een microscopisch defensie nodig. Microscopische atoombommen tegen mieren of vliegen.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205179525
Microscopisch als in 'zo klein dat het niet te zien is met het blote oog'? Dat je dus een geavanceerd instrument zoals een microscoop nodig hebt om het te kunnen zien?

Ja, tuurlijk kunnen we dat bouwen. Het is er al. Kijk maar om je heen. Met een microscoop.
  woensdag 29 juni 2022 @ 12:24:48 #3
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_205179569
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 11:51 schreef KroketBroodje het volgende:
Zijn we nog niet zo ver?
we zijn nog niet zo ver.
pi_205180207
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 12:20 schreef YStec het volgende:
Microscopisch als in 'zo klein dat het niet te zien is met het blote oog'? Dat je dus een geavanceerd instrument zoals een microscoop nodig hebt om het te kunnen zien?

Ja, tuurlijk kunnen we dat bouwen. Het is er al. Kijk maar om je heen. Met een microscoop.
Microchips etc hebben we al inderdaad.
Ik bedoel dat we hedendaagse dingen (zoals een videocamera, robots, 3D printers, wasmachines) heel klein bouwen die gebruikt worden om vervolgens dezelfde dingen nog kleiner te kunnen bouwen. Zodat je steeds kleiner kan bouwen.

Stel we zouden mensen kunnen klonen maar dan zo groot als een mier. Deze mini-mensen gaan vervolgens dezelfde producten maken maar dat is vervolgens veel kleiner.
i.p.v. mini-mensen gebruiken we mini robots die dat voor ons bouwen. Mijn vraag is of zoiets mogelijk is en hoe ver (hoe klein) je daarmee kan gaan.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  woensdag 29 juni 2022 @ 14:25:14 #5
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_205180650
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 13:39 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Microchips etc hebben we al inderdaad.
Ik bedoel dat we hedendaagse dingen (zoals een videocamera, robots, 3D printers, wasmachines) heel klein bouwen die gebruikt worden om vervolgens dezelfde dingen nog kleiner te kunnen bouwen. Zodat je steeds kleiner kan bouwen.

Stel we zouden mensen kunnen klonen maar dan zo groot als een mier. Deze mini-mensen gaan vervolgens dezelfde producten maken maar dat is vervolgens veel kleiner.
i.p.v. mini-mensen gebruiken we mini robots die dat voor ons bouwen. Mijn vraag is of zoiets mogelijk is en hoe ver (hoe klein) je daarmee kan gaan.
Ik dacht dat we met schakelingen op chips al tegen fysische limieten beginnen aan te lopen. Dus zonder wereldschokkende ontdekkingen, vrees ik dat we geen microscopische minimensjes kunnen maken. Onze hersenen op zich zijn al een enorme mijlpaal qua miniaturisering. Als we die al eens 1:1 konden namaken, dat zou een ongelooflijke stap in computatie zijn, denk ik. Om dat nog eens tot op microscopisch niveau te brengen, volgens mij is onze realiteit daarvoor niet uit het juiste hout gesneden. Of misschien kunnen we dat ooit verstoppen in de 4e , 5e , ... dimensie zodat het in onze waarneembare 3D realiteit wel zo lijkt.
pi_205243964
Je noemt een boel uiteenlopende dingen op die dan microscopisch zouden moeten worden
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:25 schreef kl1172 het volgende:
Onze hersenen op zich zijn al een enorme mijlpaal qua miniaturisering.
Als gevolg van natuurlijke evolutie.
Voorzover ik weet kunnen we nog geen neuronen miniaturiseren of optimaliseren zoals we dat met bijvoorbeeld transistoren wel kunnen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_205252163
Dit gaat niet werken, want de huidige chips zijn al zo klein dat een factor 10 of zelfs 100 al heel bijzonder zou zijn, je ziet dan ook dat men langzamerhand naar multicore overgaat omdat kleiner niet meer kan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')