abonnement Unibet Coolblue
pi_205277026
quote:
Op vrijdag 8 juli 2022 11:05 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Exact. Magie is niet zonder gevaren, en ook filosofie niet. En toch, ik vraag me wel af hoeveel groter dit gevaar is dan dan het gevaar een beetje onzin uit te kramen. En dat is weer iets waar niemand aan lijkt te kunnen ontkomen, en waarvan het misschien nog wel gevaarlijker om het niet te doen.
[..]
Tja. Ik denk ook wel eens over de mogelijkheid dat hij aan zijn eigen gedachtegoed ten onder is gegaan, maar acht dit uiteindelijk vaak toch een beetje te romantisch gedacht. Berust dat niet op een overschatting van het mentale leven, een soort grootheidswaanzin van het denkende ego? – denk ik dan.

Nuchterder is het misschien om zijn pijn te zien als oorzaak van zijn nadenken, in plaat van het gevolg ervan. Zijn vader stierf op jonge leeftijd aan een hersenaandoening, wat dat betreft is het aannemelijk dat hij deze aandoening geërfd heeft. Wel een stuk minder spannend op die manier...
Haha, je hebt gelijk denk ik. Ik had er zelf nog nooit zo over nagedacht.
quote:
Het is een grove versimpeling maar je zou kunnen zeggen dat de meesten vandaag lijden aan een overschot aan objectiviteit. Symbool voor dit type staat de boekhouder die maar zelden onzin spreekt, maar wel saai is en het leven een beetje aan zich voorbij laat gaan.

Anderzijds heb je de dwazen die juist lijden aan teveel subjectiviteit. In onschuldige vorm zijn dit mensen die veel onzin praten, maar het zijn ook de megalomane gekken, kunstenaars, genieën, etc.

Ik hoorde eens de vergelijking, ik denk dat het Alan Watts was, die zei dat een verlicht persoon en een gek met elkaar gemeen hebben dat ze erachter zijn gekomen dat de werkelijkheid een illusie is, dat wat de normale mensen doen één groot belachelijk spel is waarvan ze niet eens door hebben dat het dat is. Maar waar de gek zich geen houding weet te geven bij deze kennis en in razernij gaat dwalen, weet de verlichte persoon hier mee om te gaan door te pretenderen dat er niets aan de hand is, door als het ware een masker van een normaal persoon op te zetten op de momenten dat de wereld dit van hem eist.
Interessant wat je zegt over razende dwazen die niet met deze kennis kunnen omgaan. Wellicht kom ik er ooit nog een tegen.

quote:
Ik zie daar wel wat in. Hoe frustrerend het ook kan zijn dat sommigen niet door hebben en niet door willen hebben hoe idioot het is waar ze in geloven, soms is dat juist voor het beste, voor sommigen is het maar beter dit niet in te zien. Teveel kennis zou hen schaden, en het is niet domheid, maar een instinct voor zelfbehoud dat hen er van weerhoudt.
Absoluut, en hier komt wellicht het meest hardnekkige vooroordeel van de Westerse filosofie naar voren: dat waarheid altijd beter dan illusie is... Dat waarheid inherent verheffend is, dat mensen überhaupt oren hebben naar de waarheid en niet liever de boodshapper aanvallen. De bitterste pil die men moet slikken bij het ontwaken uit het coma dat 'moderniteit' heet is dat het leeuwendeel van de mensen helemaal geen afstand willen doen van hun hyperrealiteit. En dat hoeft ook helemaal niet, natuurlijk.
pi_205277068
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het rommelt wat dat betreft ook bij de evolutiebiologen:
[..]

Dat valt wel mee:

https://whyevolutionistru(...)qLAAMiEWIhDZ1dL8VbpE
-
pi_205277141
quote:
Het gaat al mis in de titel maar zal het doornemen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205277178
quote:

:')
pi_205277287
De waarheid is altijd beter dan de illusie. De reden is dat je het allergelukkigst bent als je in de waarheid leeft.
pi_205277863
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:43 schreef Libertarisch het volgende:
De waarheid is altijd beter dan de illusie. De reden is dat je het allergelukkigst bent als je in de waarheid leeft.
Jij leeft in de illusie de 'waarheid' te weten.
pi_205277919
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:35 schreef laforest het volgende:

[..]
Jij leeft in de illusie de 'waarheid' te weten.
Mijn waarheid is subjectief, dat is zeker. Maar het is wel gedeeld over de hele wereld, in de vorm van hindoeïsme-boeddhisme.
pi_205278427
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mijn waarheid is subjectief, dat is zeker. Maar het is wel gedeeld over de hele wereld, in de vorm van hindoeïsme-boeddhisme.
Omdat veel mensen iets doen, of geloven, maakt het nog geen waarheid. De wereld zit vol onwetenden.
pi_205278516
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:07 schreef laforest het volgende:

[..]
Omdat veel mensen iets doen, of geloven, maakt het nog geen waarheid. De wereld zit vol onwetenden.
Klopt, de spirituele queeste is uiteindelijk helemaal individueel. Het gaat over je eigen bestaan. Het word je eigen ervaring, je eigen conclusie en je eigen waarheid. Sommigen komen op atheïsme, anderen op boeddhisme. Weer anderen komen bij de here Jezus en anderen blijven agnostisch.
pi_205306762
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:09 schreef CharlesKinbote het volgende:

Absoluut, en hier komt wellicht het meest hardnekkige vooroordeel van de Westerse filosofie naar voren: dat waarheid altijd beter dan illusie is... Dat waarheid inherent verheffend is, dat mensen überhaupt oren hebben naar de waarheid en niet liever de boodshapper aanvallen. De bitterste pil die men moet slikken bij het ontwaken uit het coma dat 'moderniteit' heet is dat het leeuwendeel van de mensen helemaal geen afstand willen doen van hun hyperrealiteit. En dat hoeft ook helemaal niet, natuurlijk.
Inderdaad. Van deze ontdekking – dat waarheid wel het laatste is, waar mensen op zitten te wachten – is het westerse denken nog steeds aan het bijkomen.

Hoe onnozel en impertinent schijnt ons nu toe, zoveel van wat onlangs nog trots inboezemde en het hoogste werd genoemd... Al dat waarmee men dacht aan het bijgeloof voorbij te kunnen gaan blijkt, zoals we nu kunnen zien, zelf een vorm van bijgeloof...

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:43 schreef Libertarisch het volgende:
De waarheid is altijd beter dan de illusie. De reden is dat je het allergelukkigst bent als je in de waarheid leeft.
Ik denk, als dat zo was, dat mensen wel wat meer naar waarheid zouden smachten, in plaats van, zoals ze doen, alles op alles te zetten om koste wat kost de waarheid te ontlopen.

Een waarheid is pas goed, als en enkel als je sterk genoeg bent om die waarheid te verdragen. Rauwe waarheid sluit men buiten, zoals Jaime Lannister zegt in A Clash of Kings:
quote:
People often claim to hunger for truth, but seldom like the taste when it's served up.
En, zoals Jack Nicholson’s karakter memorabel tot uiting brengt in A Few Good Men:


(Daarin schuilt ook de waarde van religie. Het stelt in staat zaken te communiceren die maar weinigen onder ogen durven zien, door ze te verbloemen in dichterlijke sprookjestaal en aldus toegankelijk te maken voor een breder publiek.)
pi_205307982
@Amerauder

Het is inderdaad bijna onmogelijk voor de meeste mensen om de waarheid onder ogen te zien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')