abonnement Unibet Coolblue
pi_205177110
Ha mede-klussers!

Na hier ontzettend goed geholpen te zijn met mijn cv-installatie vragen, heb ik nog een vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen/mee kunnen denken!

Wij hebben iemand ingeschakeld om de ramen in onze woonkamer door te laten lopen (ooit stonden er radiatoren in de woonkamer, maar sinds aanleg vloerverwarming alleen nog maar houten planken; zie foto oude situatie). Nu zijn de ramen mooi doorgetrokken (zie foto nieuwe situatie), maar door een 'miscommunicatie' (lees: de timmerman is het volgens mij gewoon vergeten) zijn de ventilatieroosters niet teruggeplaatst boven de ramen. We hebben in de keuken een ventilatierooster boven het raampje en we hebben mechanische ventilatie (die volgens mij met name voor de bovenverdiepingen bedoeld is).

Nu probeer ik het uiteraard even op te lossen met de timmerman, maar ik ga ervan uit dat dat nog stroef zal gaan. Hij mopperde al iets van afgesproken prijs voor raam en dat daarin niet ventilatieroosters in waren opgenomen en dat ventilateroosters in de ramen zou betekenen dat het glas opnieuw besteld moest worden en dat deze dus voor niets waren gekocht. Nu heb ik dus de volgende vragen:

1. is het een groot probleem dat er geen ventilatieroosters terug zijn geplaatst?
2. is er een alternatief die bijna net zo goed werkt (bijvoorbeeld ventilatieroosters in de deur laten zagen)?

Hopelijk kunnen jullie meedenken!

Foto oude situatie - https://ibb.co/60MLjQ8
Foto nieuwe situatie - https://ibb.co/zfq4L4W
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 08:34:49 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205177682
Je kunt natuurlijk op deze manier totaal niet meer ventileren; waarschijnlijk zitten er ook geen uitzetramen of kantelramen in de ruimte ? Anders kun je die altijd nog open zetten om te ventileren.

Voordeel van zulke roosters is dat je continue een soort van natuurlijke trek in je woning hebt.
Maar nu het glas besteld en gemonteerd is kun je daar achteraf geen roosters meer in maken, of je moet nieuw glas bestellen van een andere maat..

Hoe is de afspraak hierover vastgelegd met de timmerman ?
pi_205177814
Ik zou weer ventilatieroosters laten plaatsen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205178319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 08:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Je kunt natuurlijk op deze manier totaal niet meer ventileren; waarschijnlijk zitten er ook geen uitzetramen of kantelramen in de ruimte ? Anders kun je die altijd nog open zetten om te ventileren.

Voordeel van zulke roosters is dat je continue een soort van natuurlijke trek in je woning hebt.
Maar nu het glas besteld en gemonteerd is kun je daar achteraf geen roosters meer in maken, of je moet nieuw glas bestellen van een andere maat..

Hoe is de afspraak hierover vastgelegd met de timmerman ?
Er zit wel nog een kantelraam in de keuken (die ook een ventilatierooster heeft), maar dat raam is relatief klein vergeleken met de grote ramen in de woonkamer.

Afspraak met de timmerman is helaas mondeling (zwart). Hopelijk lost hij het alsnog op, maar ik ben alvast aan het voorbereiden op dat dat niet het geval is. Zou het 'probleem' verholpen zijn als ik een ventilatierooster in de deur naast het raam laat maken? Het is dan weliswaar kleiner, maar er is dan wel een trek van het keukenraam naar de deur.
  woensdag 29 juni 2022 @ 10:32:46 #5
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_205178589
Het bouwbesluit heeft normen voor ventilatie.
quote:
Woonkamer: 1 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak, met een minimum van 21 dm3 per seconde.
Ik heb toevallig laatst ook zitten kijken voor ventilatieroosters in een aantal te vervangen ramen in mijn woonkamer. De ventilatie-eis komt uit op ongeveer 1 meter ventilatierooster per 10m2 vloeroppervlakte. Ik ben bang dat je in je deur niet een voldoende groot ventilatiegat kan maken om de norm te halen?

Ventilatieroosters zijn trouwens behoorlijk aan de prijs (zo'n 1 euro per cm): ik kan me haast niet voorstellen dat er in de oude situatie teveel ventilatie zou zijn geplaatst, dus ik denk niet dat er veel speling is met minder terugplaatsen...
  woensdag 29 juni 2022 @ 11:25:37 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_205178984
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 01:44 schreef jcr700 het volgende:
1. is het een groot probleem dat er geen ventilatieroosters terug zijn geplaatst?
2. is er een alternatief die bijna net zo goed werkt (bijvoorbeeld ventilatieroosters in de deur laten zagen)?
1. ja! Het ventilatiesysteem in je woning is een balans-systeem met in jouw geval een natuurlijke toevoer en (ik gok) een mechanisch afvoer.
2. nee, minimaal 50% van je verse lucht moet je rechtstreeks van buiten halen. De rest mag je uit andere ruimtes "lenen". In die ruimte moet het dan natuurlijk wel rechtstreeks van buiten komen. Je mag ook niet van ruimte, naar ruimte, naar ruimte transporteren. Je merkt een "uitwisselgebied" aan, de hal, vaak waar de trap zich ook bevindt.

Er zijn overigens wel voorbeeldberekeningen(uit m'n hoofd bij Joostdevree wel), zo moeilijk is het niet.

De m.i. de enige goede oplossing: Nieuw glas met een juiste capaciteit rooster.

quote:
15s.gif Op woensdag 29 juni 2022 10:32 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Woonkamer: 1 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak, met een minimum van 21 dm3 per seconde.
Dit is natuurlijk alleen zo als er zich een kooktoestel in de ruimte bevindt. :P
pi_205181398
Ik weet niet hoe relevant het is, maar gisteren heeft een adviseur me op dit systeem gewezen.

https://www.zehnder.nl/ventilatie/comfozone

Ik heb, anders dat het openzetten van ramen en deuren, ook geen ventilatie op mijn begane grond, en zou, met zo'n buis een betere ventilatie moeten hebben. En hij zou de warmte (in de winter) terugwinnen..

Ik ben nog niet echt overtuigd, maar wie weet werkt het prima
pi_205181679
Lastige situatie als hier niet heel duidelijk iets over is afgesproken.

Ventilatieroosters zijn wel belangrijk om het binnenklimaat op orde te houden, vaak zijn de capaciteiten uitgerekend om precies te voldoen. Al zien de roosters er bij jou wel fors uit.
Je zou een compromis kunnen voorstellen. Arbeidskosten voor de timmerman en nieuwe glas voor jou of 50/50.

Als het allemaal te duur wordt en timmerman wil echt niet meewerken kun je nog overwegen om maar 1 rooster te laten plaatsen zodat je maar 1 raam hoeft te vervangen.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:49:08 #9
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_205181770
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:58 schreef zuchtje het volgende:
Ik weet niet hoe relevant het is, maar gisteren heeft een adviseur me op dit systeem gewezen.

https://www.zehnder.nl/ventilatie/comfozone

Ik heb, anders dat het openzetten van ramen en deuren, ook geen ventilatie op mijn begane grond, en zou, met zo'n buis een betere ventilatie moeten hebben. En hij zou de warmte (in de winter) terugwinnen..

Ik ben nog niet echt overtuigd, maar wie weet werkt het prima
Dit lijkt een uitbreidingsoptie op een (al bestaande) balansventilatie? Dan lijken roosters in ramen me uberhaubt niet van toepassing?

(Bij een systeem met balansventilatie, heb je buizen met zowel aanvoerende als afvoerende lucht naar de diverse ruimtes. De ruimtes zelf zijn verder "luchtdicht". Met een WarmteTerugWin (WTW) systeem zorg je er dan voor dat met de warmte uit de afgezogen lucht, de verse aangevoerde lucht wordt opgewarmd)

Als OP ventilatieroosters had, heeft hij geen balansventilatie.
pi_205181819
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:49 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]
Dit lijkt een uitbreidingsoptie op een (al bestaande) balansventilatie? Dan lijken roosters in ramen me uberhaubt niet van toepassing?

(Bij een systeem met balansventilatie, heb je buizen met zowel aanvoerende als afvoerende lucht naar de diverse ruimtes. De ruimtes zelf zijn verder "luchtdicht". Met een WarmteTerugWin (WTW) systeem zorg je er dan voor dat met de warmte uit de afgezogen lucht, de verse aangevoerde lucht wordt opgewarmd)
misschien heb ik niet gelinkt wat me verteld werd. (Heb verder ook nog geen informatie ontvangen)

de adviseur stelde voor dat ik een gat in de muur kan boren, dit ding er in schuiven, stekkertje er in, en zuigen maar. Het zou een buis zijn, met daarin een tweede buis, zodat er lucht naar binnen, en naar buiten kan.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:42 #11
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_205181832
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:54 schreef zuchtje het volgende:

[..]
misschien heb ik niet gelinkt wat me verteld werd. (Heb verder ook nog geen informatie ontvangen)

de adviseur stelde voor dat ik een gat in de muur kan boren, dit ding er in schuiven, stekkertje er in, en zuigen maar. Het zou een buis zijn, met daarin een tweede buis, zodat er lucht naar binnen, en naar buiten kan.
Ah, ok, dat is idd niet waar je naar linkte.

Er bestaan inderdaad decentrale wtw units, die precies doen wat jij beschrijft :)
  woensdag 29 juni 2022 @ 19:09:16 #12
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_205182968
Door jou topic bedacht ik me plots dat mijn ventilatieroosters in de winter dicht zijn gezet. Zojuist heb ik ze maar weer eens open gezet.

Maar even serieus: Als je verder geen mogelijkheden hebt om te ventileren, dan zou ik toch zeker op één of andere manier ventilatie willen.

Kun je niet iets boven het raam in de deur maken. In de deur zelf / in het hout bedoel ik dan.
DucoFit 50 bijvoorbeeld? Dan kan de timmerman toch op z'n minst nog de plaatsing hiervan doen.
Zelf geen ervaring mee hoor..
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_205186185
Je moet ventileren. Wat je kunt overwegen is om meteen balansventilatie aan te brengen (type D), maar dat kost waarschijnlijk veel geld. Dan kunnen die ramen blijven.
pi_205186779
Zwart werk en geen afspraak. Dat gaat je in ieder geval geld kosten

Voor een woonkamer zou ik er zeker roosters in willen hebben
  donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:02 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_205187338
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:49 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Als OP ventilatieroosters had, heeft hij geen balansventilatie.
Natuurlijk heeft hij wel een balansventilatie, elk ventilatiesysteem is een balansventilatie. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als er geen balans zou zijn in een ventilatiesysteem ;) TS heeft een (balans)ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer en afvoer (of mechanisch afvoer, dat is onbekend).
Bij een ventilatiesysteem met mechanische toevoer en afvoer heb je inderdaad geen ventilatieroosters nodig. Wel moet je de, mogelijkheid tot spuien hebben, dus er moet een raam/deur naar buiten open kunnen.

De term "balans" in een ventilatiesysteem is dus eigenlijk overbodig, er moet altijd een balans in het systeem zijn, ongeacht wel systeem.
pi_205187687
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:22 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Natuurlijk heeft hij wel een balansventilatie, elk ventilatiesysteem is een balansventilatie. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als er geen balans zou zijn in een ventilatiesysteem ;) TS heeft een (balans)ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer en afvoer (of mechanisch afvoer, dat is onbekend).
Bij een ventilatiesysteem met mechanische toevoer en afvoer heb je inderdaad geen ventilatieroosters nodig. Wel moet je de, mogelijkheid tot spuien hebben, dus er moet een raam/deur naar buiten open kunnen.

De term "balans" in een ventilatiesysteem is dus eigenlijk overbodig, er moet altijd een balans in het systeem zijn, ongeacht wel systeem.
Hoewel de nieuwe situatie vanuit bouwbesluit technische aspecten niet voldoet, vraag ik me af in hoeverre het echt daadwerkelijk een probleem is. Ik heb namelijk de indruk dat het gros van de mensen met dergelijke roosters deze in de winter dichtzetten vanwege de tocht, en in de zomer niet meer over na denken ze open te zetten. Maar nogmaals, dat is mijn gevoel.

Maar dit staat even los van het feit of de timmerman dit gewoon op moet lossen of niet, dit moet altijd het streven zijn denk ik. Dit ligt er natuurlijk volledig aan wat er afgesproken is. Geen gezeik, gewoon nieuwe ramen met roosters.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 02-07-2022 10:40:56 ]
pi_205190238
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:57 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Man, man, man, wat een nietszeggende post. Je kan gaan mierenneuken over de termen die worden gebruikt, maar in de bouw heeft men het bij balansventilatie altijd over mechanische aan- en afvoer. Dat is gewoon jargon, klaar.

On: hoewel de nieuwe situatie vanuit bouwbesluit technische aspecten niet voldoet, vraag ik me af in hoeverre het echt daadwerkelijk een probleem is. Ik heb namelijk de indruk dat het gros van de mensen met dergelijke roosters deze in de winter dichtzetten vanwege de tocht, en in de zomer niet meer over na denken ze open te zetten. Maar nogmaals, dat is mijn gevoel.

Maar dit staat even los van het feit of de timmerman dit gewoon op moet lossen of niet, dit moet altijd het streven zijn denk ik. Dit ligt er natuurlijk volledig aan wat er afgesproken is. Geen gezeik, gewoon nieuwe ramen met roosters.
Als die duco roosters dicht zitten is er altijd nog minimale ventilatie aanwezig.
Ik zette ze in de winter altijd dicht en dan was de ppm goed.
pi_205190249
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:14 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Laat ik nu 18 jaar bestekschrijver in de bouw geweest zijn en mierenneuken over de correcte terminologie dus juist mijn werk was. Wat doe je zelf in de bouw?
Dan weet je toch ook dat balansventilatie = WTW = Type D en mechanische ventilatie = Type C.

Beide zijn natuurlijk in balans, maar iemand heeft die naam nou eenmaal aan Type D gegeven :P
pi_205195686
quote:
15s.gif Op woensdag 29 juni 2022 10:32 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het bouwbesluit heeft normen voor ventilatie.
[..]
Ik heb toevallig laatst ook zitten kijken voor ventilatieroosters in een aantal te vervangen ramen in mijn woonkamer. De ventilatie-eis komt uit op ongeveer 1 meter ventilatierooster per 10m2 vloeroppervlakte. Ik ben bang dat je in je deur niet een voldoende groot ventilatiegat kan maken om de norm te halen?

Ventilatieroosters zijn trouwens behoorlijk aan de prijs (zo'n 1 euro per cm): ik kan me haast niet voorstellen dat er in de oude situatie teveel ventilatie zou zijn geplaatst, dus ik denk niet dat er veel speling is met minder terugplaatsen...
Woonkamer (met keuken) is ongeveer 40m2 en in de oude situatie hadden we max 2,5 meter rooster. Die norm is dus sowieso niet haalbaar :)

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 11:25 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
1. ja! Het ventilatiesysteem in je woning is een balans-systeem met in jouw geval een natuurlijke toevoer en (ik gok) een mechanisch afvoer.
2. nee, minimaal 50% van je verse lucht moet je rechtstreeks van buiten halen. De rest mag je uit andere ruimtes "lenen". In die ruimte moet het dan natuurlijk wel rechtstreeks van buiten komen. Je mag ook niet van ruimte, naar ruimte, naar ruimte transporteren. Je merkt een "uitwisselgebied" aan, de hal, vaak waar de trap zich ook bevindt.

Er zijn overigens wel voorbeeldberekeningen(uit m'n hoofd bij Joostdevree wel), zo moeilijk is het niet.

De m.i. de enige goede oplossing: Nieuw glas met een juiste capaciteit rooster.
[..]
Dit is natuurlijk alleen zo als er zich een kooktoestel in de ruimte bevindt. :P
Nieuw glas krijgen we er niet doorheen bij de timmerman zonder een hoop extra kosten helaas. Maar ik bedoelde als alternatief 1 of 2 ventilatieroosters in de achterdeur plaatsen. De achterdeur is ongeveer 90cm, dus 2x 70cm rooster (onder en boven) moet en dan lever ik qua ventilatie niet veel in meen ik (dan ga ik van 190cm naar 140cm). Maar goed ik ben geen expert!

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:36 schreef archito het volgende:
Lastige situatie als hier niet heel duidelijk iets over is afgesproken.

Ventilatieroosters zijn wel belangrijk om het binnenklimaat op orde te houden, vaak zijn de capaciteiten uitgerekend om precies te voldoen. Al zien de roosters er bij jou wel fors uit.
Je zou een compromis kunnen voorstellen. Arbeidskosten voor de timmerman en nieuwe glas voor jou of 50/50.

Als het allemaal te duur wordt en timmerman wil echt niet meewerken kun je nog overwegen om maar 1 rooster te laten plaatsen zodat je maar 1 raam hoeft te vervangen.
Goede suggestie, maar dan zou het plaatsen van roosters in de deur toch beter zijn als alternatief?

quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 19:09 schreef Skippy_ball het volgende:
Door jou topic bedacht ik me plots dat mijn ventilatieroosters in de winter dicht zijn gezet. Zojuist heb ik ze maar weer eens open gezet.

Maar even serieus: Als je verder geen mogelijkheden hebt om te ventileren, dan zou ik toch zeker op één of andere manier ventilatie willen.

Kun je niet iets boven het raam in de deur maken. In de deur zelf / in het hout bedoel ik dan.
DucoFit 50 bijvoorbeeld? Dan kan de timmerman toch op z'n minst nog de plaatsing hiervan doen.
Zelf geen ervaring mee hoor..
[ afbeelding ]
Dit is inderdaad ook een suggestie van de timmerman (2x zo een rooster in de deur). Als dit een prima alternatief is, dan doe ik dit liever. Kost me niets extra (en ramen zonder roosters zijn niet lelijk!). Maar als het niet goed genoeg kan werke, dan moeten de ramen er maar weer uit :(
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:57 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Man, man, man, wat een nietszeggende post. Je kan gaan mierenneuken over de termen die worden gebruikt, maar in de bouw heeft men het bij balansventilatie altijd over mechanische aan- en afvoer. Dat is gewoon jargon, klaar.

On: hoewel de nieuwe situatie vanuit bouwbesluit technische aspecten niet voldoet, vraag ik me af in hoeverre het echt daadwerkelijk een probleem is. Ik heb namelijk de indruk dat het gros van de mensen met dergelijke roosters deze in de winter dichtzetten vanwege de tocht, en in de zomer niet meer over na denken ze open te zetten. Maar nogmaals, dat is mijn gevoel.

Maar dit staat even los van het feit of de timmerman dit gewoon op moet lossen of niet, dit moet altijd het streven zijn denk ik. Dit ligt er natuurlijk volledig aan wat er afgesproken is. Geen gezeik, gewoon nieuwe ramen met roosters.
In een ideale wereld wel, maar in de praktijk vaak gezeik, zeker als de afspraken niet op papier staan.
pi_205201968
Rooster in de deur lijkt me ook prima inderdaad. Wij hebben bij onze nieuwe tuindeuren ook bewust de roosters in het hout opgenomen omdat in het glas zo lelijk is.
pi_205206280
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 17:15 schreef archito het volgende:
Rooster in de deur lijkt me ook prima inderdaad. Wij hebben bij onze nieuwe tuindeuren ook bewust de roosters in het hout opgenomen omdat in het glas zo lelijk is.
Hoe breed is jullie totale muur en hoeveel cm rooster hebben jullie nu geplaatst in de deuren?

Als het niet teveel moeite is, zou je me een foto kunnen sturen voor de beeldvorming?
pi_205207571
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:55 schreef jcr700 het volgende:

[..]
Hoe breed is jullie totale muur en hoeveel cm rooster hebben jullie nu geplaatst in de deuren?

Als het niet teveel moeite is, zou je me een foto kunnen sturen voor de beeldvorming?
Kan ik doen hoor, maar de lengte van de muur zegt niets over welke capaciteit je nodig hebt. En bovendien hebben wij te weinig capaciteit gemaakt, we hebben een jaren 30 woning die nog helemaal geen roosters had.

We hebben 2 tuindeuren met een smalle sleufrooster van 2 cm bovenin elke deur, ter breedte van het glas.
pi_205208172
Ik denk dat je nog eens de portemonnee moet pakken. Ik zou in ieder geval 1 rooster plaatsen. Glas is niet zo heel duur al heb je een behoorlijk oppervlak.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 10:39:41 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205208323
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:24 schreef Nico987 het volgende:
Ik denk dat je nog eens de portemonnee moet pakken. Ik zou in ieder geval 1 rooster plaatsen. Glas is niet zo heel duur al heb je een behoorlijk oppervlak.
Levertijd is tegenwoordig natuurlijk wel een dingetje, heb mij laten vertellen dat een week of zes tot acht voor glas hartstikke normaal is. Maar TS kan natuurlijk tijdelijk het glas wat hij nu heeft laten plaatsen in afwachting van.

Ik zou ook de ventilatie gewoon willen behouden zoals het was.

Tevens even wat offtopic gedoe weggehaald ^O^
pi_205218323
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:24 schreef Nico987 het volgende:
Ik denk dat je nog eens de portemonnee moet pakken. Ik zou in ieder geval 1 rooster plaatsen. Glas is niet zo heel duur al heb je een behoorlijk oppervlak.
Met glas ga ik toch al richting de honderden euro's extra en 1 raam met ventilatierooster is 'maar' 90cm, terwijl de timmerman wel bereid is 2 roosters van circa 70cm in de achterdeur (met weinig kosten) te plaatsen. Ik probeer uiteraard nog even wat te regelen met de timmerman, maar het lijkt mij dat plaatsen in de deur beter is dan slechts 1 raam?

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Levertijd is tegenwoordig natuurlijk wel een dingetje, heb mij laten vertellen dat een week of zes tot acht voor glas hartstikke normaal is. Maar TS kan natuurlijk tijdelijk het glas wat hij nu heeft laten plaatsen in afwachting van.

Ik zou ook de ventilatie gewoon willen behouden zoals het was.

Tevens even wat offtopic gedoe weggehaald ^O^
Levertijd is inderdaad 8 weken (zolang hebben wij ook gewacht op deze ramen), maar het wachten is niet zozeer het probleem. Nieuwe ramen is ook weer flinke kosten (anders werkt de timmerman sowieso niet mee). Wijze les voor de toekomst om in elk geval alle afspraken even vast leggen :'(
pi_205220825
Ik heb iets van 3 meter rooster, maar dan boven het raam apart in de gevel. Maar meestal maar 1 open en in de winter zelfs half.
.
  zondag 3 juli 2022 @ 13:56:22 #27
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205221315
Ik heb hier 5 meter roosters zitten maar ik heb er in de zomer altijd maar 2 meter van open, als het waait maar 1.

In de winter eentje half open.

Als ik dit zo lees, dan moet ik toch eens meer gaan ventileren :M
Laat die handjes wapperen!
pi_205221455
Hier hebben we er nul beneden. En ventilatie type c :-)
Gelukkig wel wat bovenlichtjes die open kunnen.

Je zou ook eerst een tijdje de binnenluchtkwaliteit kunnen meten voor je tot actie over gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')