abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 dinsdag 28 juni 2022 @ 16:25:37 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_205171701
Jiskefet overweegt naar de Hoge Raad te stappen na de uitspraak van het gerechtshof Amsterdam over de omstreden Jiskefet Encyclopedie. Dat heeft advocaat Onno Hennis aan het ANP laten weten. Het hof oordeelde dinsdag dat de encyclopedie zonder sticker verkocht mag worden waarop zou worden verduidelijkt dat het werk niet afkomstig is van Jiskefet zelf.



Het team van Jiskefet is "verbijsterd door de uitspraak", zegt Hennis, die de makers van Jiskefet, Herman Koch en Michiel Romeyn, bijstaat. Team Jiskefet vindt dat het arrest onvoldoende is onderbouwd "en dat het hof ten onrechte voorbij is gegaan aan een aantal van haar punten", laat de advocaat weten. "Jiskefet heeft deze zaak niet alleen gevoerd voor zichzelf, maar ook om een principieel punt te maken voor andere kunstenaars en artiesten die worden geconfronteerd met commerciėle partijen die meeliften op de bekendheid en verkoopbaarheid van hun werk."

Koch en Romeyn stapten in oktober vorig jaar naar de rechter omdat zij inzage wilden in het boek, dat zonder hun medeweten tot stand was gekomen. De rechter wees die inzage toe, maar de mannen maakten opnieuw de gang naar de rechtbank. Zij wilden dat het helder zou zijn dat zij niets met de totstandkoming van het boek te maken hebben gehad en beriepen zich op het merkenrecht. Daarop besloot de rechter dat de sticker op de boeken moest worden geplakt. Maar het hof oordeelde dinsdag anders in de beroepszaak. De titel is volgens het hof niet een teken van onderscheid waarmee een uitgever aanduidt dat dat boek afkomstig zou zijn van Jiskefet. Het uitbrengen van de encyclopedie maakt volgens het hof ook verder geen inbreuk op het merkrecht van Jiskefet BV. Met de uitspraak "staat de deur open voor allerlei subtiele vormen van free riden", meent Hennis.

De advocaat van Noblesse Uitgevers, die het boek uitgeeft, liet eerder aan het ANP weten dat zij blij zijn met "de overwinning". Toch blijft het "verdrietig" voor de uitgeverij, meende advocaat Brigitte Spiegeler. "Allemaal gedoe en toestanden. Volgens mij zijn er uiteindelijk veel minder boeken verkocht dan gehoopt." Volgens Spiegeler moet er meer dan 30.000 euro betaald worden aan proceskosten, "het prijskaartje van hun eigen ongerechtvaardigde acties."

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_205173010
:')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 21:37:40 #3
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_205175576
Sinterklaas die getroost moet worden,,,,

en dat kan op allerlei manieren

;( o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')