abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:12:10 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205169704
quote:
BERLIJN - Een 101-jarige man die in de Tweede Wereldoorlog bewaker was in het concentratiekamp Sachsenhausen heeft vijf jaar gevangenisstraf gekregen vanwege medeplichtigheid aan moord op 3518 gevangenen. Josef Schütz is de oudste persoon die is vervolgd voor misdaden van het naziregime.



De kans dat de 101-jarige de gevangenis in moet, is heel klein. Eerder hoefden voormalige medewerkers van concentratiekampen niet naar de gevangenis vanwege hun inmiddels hoge leeftijd.

Volgens de aanklager was Schütz betrokken bij de executie van Sovjetsoldaten en het vergassen van gevangenen. Hij werkte tussen 1942 en 1945 in het kamp. Na de oorlog zat Schütz korte tijd vast in een strafkamp in de Sovjet-Unie. Hij was rond de 21 jaar oud toen hij in het kamp werkte.

De Duitser zegt zelf onschuldig te zijn. Hij ontkent als bewaker in het SS-concentratiekamp te hebben gewerkt. Hij was destijds naar eigen zeggen boerenknecht :7

Ik heb geen idee waarom ik hier ben”, O-) zei Schütz maandag. „Ik heb helemaal niets gedaan.” Een Duitse historicus heeft eerder bewijs aangeleverd dat hij wel degelijk ook kampbewaker was.

In het concentratiekamp bij Oranienburg werden executies uitgevoerd, maar er overleden ook mensen door medische experimenten, dwangarbeid, uithongering en ziektes. Meer dan 200.000 mensen hebben vastgezeten in het kamp tussen 1936 en 1945.

Sinds 2011 kunnen in Duitsland voormalige medewerkers van concentratiekampen worden vervolgd wegens medeplichtigheid of omdat ze onderdeel waren van het moordapparaat van de nazi’s. Vervolging op deze gronden is mogelijk sinds kampbewaker John Demjanjuk dat jaar schuldig werd bevonden aan medeplichtigheid aan moord op gevangenen in vernietigingskamp Sobibor.

https://www.telegraaf.nl/(...)jaar-gevangenisstraf
Als je nou voor 100% zeker weet dat je onschuldig bent, dan hoef je toch ook niet zo'n moeite te doen om onherkenbaar in beeld te komen :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 28-06-2022 12:18:56 ]
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:16:18 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205169751
Het eeuwige Duitse fanatisme weer, om mensen na bijna 80 jaar alsnog te vervolgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:18:18 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205169768
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:16 schreef LXIV het volgende:
Het eeuwige Duitse fanatisme weer, om mensen na bijna 80 jaar alsnog te vervolgen.
Nou, persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee als zaken niet verjaren. Sowieso een volstrekt achterhaalde regel.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:20:04 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205169783
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:18 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nou, persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee als zaken niet verjaren. Sowieso een volstrekt achterhaalde regel.
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:22:11 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205169790
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
Tja, op zich een goed punt. Maar gedrag heeft gewoon consequenties.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_205169797
Hij zegt dat hij het niet heeft gedaan, dat hij toen boerenknecht was en het hele kamp niet kent.
pi_205170088
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:23 schreef -Sigaartje het volgende:
Hij zegt dat hij het niet heeft gedaan, dat hij toen boerenknecht was en het hele kamp niet kent.
Ja, wij kunnen de OP ook lezen.
pi_205170158
Bij dit soort zaken hink ik een beetje op twee gedachten, maar uiteindelijk vind ik deze vervolging prima.

Aan de ene kant waren dit vaak de onbeduidende maar toevallig langstlevende oorlogsmisdadigers. Bovendien begingen ze hun daden vaak na een lange indoctrinatie in een hun kindertijd, of zelfs nog tijdens hun kindertijd...daar moet en zal de rechter wel rekening mee houden...

Aan de andere kant vind ik het goed dat oorlogsmisdadigers van alle kanten zich hun leven opgejaagd/onrustig mogen voelen door kans op strafvervolging of angst dat hun familie er achterkomt, dat je er gewoon niet mee weg komt, hoe oud je ook bent. En dat vind ik doorslaggevend...
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 28 juni 2022 @ 13:02:23 #9
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205170167
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
Maar in pak 'em beet 1955 was het nog prima geweest dit twijfelachtige sujet te vervolgen?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 28 juni 2022 @ 13:06:59 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_205170205
Nogal discutabel om hem weer te vervolgen als hij al in een Sovjetkamp heeft gezeten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_205170220
Terecht dat deze persoon berecht wordt, het is goed dat oorlogsmisdaden niet verjaren.

Aan de ene kant is het natuurlijk absurd om te stellen dat een man van dergelijke leeftijd nog in een gevangenis moet komen. Maar aan de andere kant... toen hij onderdeel was van / zelf de misdaden pleegde in 1942-1945 hield hij uiteraard ook nergens rekening mee. Vrouwen, kinderen en mannen van alle leeftijden werden door dit soort personen zonder enige vorm van mededogen gefolterd en/of vermoord.

Ofwel, lekker vastzetten en weg laten rotten in een cel. Laat het een les zijn zou ik zeggen.
pi_205170251
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:12 schreef Tengano het volgende:

Als je nou voor 100% zeker weet dat je onschuldig bent, dan hoef je toch ook niet zo'n moeite te doen om onherkenbaar in beeld te komen :?
Oh ja want al die mensen die je alsnog wat aan willen doen geloven je ook meteen op je woord. Om maar wat te noemen.
pi_205170371
Dacht vroeger dat het ook wel wat treurig was om 80 jaar later nog te vervolgen, maar aan de andere kant hadden deze bewakers ook echt geen enkele mededogen met onschuldige zwakke mensen.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 13:23:34 #14
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205170388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:21 schreef Glazenmaker het volgende:
Dacht vroeger dat het ook wel wat treurig was om 80 jaar later nog te vervolgen, maar aan de andere kant hadden deze bewakers ook echt geen enkele mededogen met onschuldige zwakke mensen.
Ik heb ook het idee dat je er 'geschikt' voor moest zijn, want voor normale mensen is zo'n job gewoon niet te doen. Dan schiet je nog liever jezelf voor je kop in zo'n horrorshow.

quote:
executies uitgevoerd, maar er overleden ook mensen door medische experimenten, dwangarbeid, uithongering en ziektes
.
pi_205170424
Dat zal hem leren
  dinsdag 28 juni 2022 @ 13:31:30 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205170469
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar in pak 'em beet 1955 was het nog prima geweest dit twijfelachtige sujet te vervolgen?
Realistischer ja. Al mag je je ook afvragen waarom hij niet in 1945 vervolgd is
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_205170496
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik heb ook het idee dat je er 'geschikt' voor moest zijn, want voor normale mensen is zo'n job gewoon niet te doen. Dan schiet je nog liever jezelf voor je kop in zo'n horrorshow.
[..]
.
De reden dat ze die kampen zijn gestart kwam doordat het slecht voor de moraal van soldaten was om zoveel mensen dood te knallen.
pi_205170505
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Realistischer ja. Al mag je je ook afvragen waarom hij niet in 1945 vervolgd is
Europa zat in een hongersnood en de complete fysieke en politieke infrastructuur van Duitsland was kapotgeschoten.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 13:35:34 #19
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205170508
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:34 schreef Glazenmaker het volgende:
De reden dat ze die kampen zijn gestart kwam doordat het slecht voor de moraal van soldaten was om zoveel mensen dood te knallen.
Kun je dat iets verder uitleggen, want dat begrijp ik niet helemaal; het klinkt een beetje tegenstrijdig toch? Mijn moraal zou er niet beter van worden als ik in een vernietigingskamp zou komen te 'werken' :@
pi_205170539
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:35 schreef Tengano het volgende:

[..]
Kun je dat iets verder uitleggen, want dat begrijp ik niet helemaal; het klinkt een beetje tegenstrijdig toch? Mijn moraal zou er niet beter van worden als ik in een vernietigingskamp zou moeten werken :@
Het is niet tegenstrijdig. Het is nogal een verschil om mensen onder de douche te zetten of ze door de kop te moeten knallen. Daarnaast hoef je je frontlinie soldaten niet langer meer het schieten te laten doen, waardoor zij net kunnen doen alsof ze van niks weten. Maar ben niet de juiste bron voor WW2 info als je ergens diep in wil gaan.
pi_205170631
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
??
Het is dezelfde persoon. Terecht dat dit soort gruwelijkheden niet verjaren.

En keuzes heb je altijd. Hij koos er zelf voor om daar te werken.

Ga je anders eens verdiepen in de gruwelijkheden die dit soort lieden pleegden. Tot aan hun dood opjagen.
blablablabla
  dinsdag 28 juni 2022 @ 13:53:01 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205170635
Ze kunnen die man ook een bril geven zodat hij dat boekje fatsoenlijk kan lezen. Stelletje bejaardenpesters.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 13:54:02 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205170644
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:16 schreef LXIV het volgende:
Het eeuwige Duitse fanatisme weer, om mensen na bijna 80 jaar alsnog te vervolgen.
Waarom zou deze man niet vervolgd moeten worden?
Zijn zijn slechte daden door leeftijd magisch uitgewist of zo?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 14:06:19 #24
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205170731
Gelukkig is dit theater bijna afgelopen, iedereen moet inmiddels toch wel dood zijn.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 14:11:33 #25
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205170762
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik heb ook het idee dat je er 'geschikt' voor moest zijn, want voor normale mensen is zo'n job gewoon niet te doen. Dan schiet je nog liever jezelf voor je kop in zo'n horrorshow.
[..]
.
Dat idee is denk ik nogal positief gedacht. Experimenten (zoals dat Stanford prison experiment) en WO2 laten zien dat in principe iedereen zulke zaken kan uitvoeren als er maar genoeg druk op iemand staat. Mensen veranderen ook als ze zich meer machtig voelen over andere. Dat is dan ook het enge, en iets waar we altijd waakzaam voor moeten zijn.

Veel bewakers in die kampen zagen de joden bijvoorbeeld niet meer als mensen, maar als dieren, of zelfs objecten, die gewoon kapot moesten. Afval eigenlijk, wat je moet verbranden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205170889
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:01 schreef Hatseflats22 het volgende:
Bij dit soort zaken hink ik een beetje op twee gedachten, maar uiteindelijk vind ik deze vervolging prima.

Aan de ene kant waren dit vaak de onbeduidende maar toevallig langstlevende oorlogsmisdadigers. Bovendien begingen ze hun daden vaak na een lange indoctrinatie in een hun kindertijd, of zelfs nog tijdens hun kindertijd...daar moet en zal de rechter wel rekening mee houden...

Aan de andere kant vind ik het goed dat oorlogsmisdadigers van alle kanten zich hun leven opgejaagd/onrustig mogen voelen door kans op strafvervolging of angst dat hun familie er achterkomt, dat je er gewoon niet mee weg komt, hoe oud je ook bent. En dat vind ik doorslaggevend...
Eens. Daarom vind ik het ook prima als het bij een veroordeling blijft en hij niet daadwerkelijk de cel in hoeft. Het gaat immers vooral om het signaal: als we de kans krijgen ontmaskeren we je, ook nu nog - de wereld zal weten wat jij gedaan hebt.

Er is nu door een rechter naar gekeken en hij is schuldig bevonden, dus dat signaal is er nu. Hij is ontmaskerd. Wat mij betreft is dat voldoende. Een werkelijke celstraf voegt daar niks meer aan toe.
pi_205171000
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:32 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Eens. Daarom vind ik het ook prima als het bij een veroordeling blijft en hij niet daadwerkelijk de cel in hoeft. Het gaat immers vooral om het signaal: als we de kans krijgen ontmaskeren we je, ook nu nog - de wereld zal weten wat jij gedaan hebt.

Er is nu door een rechter naar gekeken en hij is schuldig bevonden, dus dat signaal is er nu. Hij is ontmaskerd. Wat mij betreft is dat voldoende. Een werkelijke celstraf voegt daar niks meer aan toe.
Jazeker, wat dat betreft vond ik de houding van Jules Schelvis in zijn rol als nebenklager tegen Demjanjuk groots.

Hij vroeg, terwijl hij notabene zijn familie verloren was in Sobibor, een veroordeling zonder celstraf aan de rechtbank.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 14:52:36 #28
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205171023
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:52 schreef Elan het volgende:

[..]
??
Het is dezelfde persoon. Terecht dat dit soort gruwelijkheden niet verjaren.

En keuzes heb je altijd. Hij koos er zelf voor om daar te werken.
Jij was er ook bij in de 2e wereldoorlog?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205171184
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:52 schreef daNpy het volgende:

[..]
Jij was er ook bij in de 2e wereldoorlog?
De SS regelde de bewaking van kampen. Jij moest je opgeven op bij de SS te kunnen komen en een stevige selectieprocedure ondergaan. Dus nee dat was niet bepaald dwangarbeid.

Is allemaal tot in den treuren onderzocht en gedocumenteerd.
blablablabla
pi_205171200
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als je nou voor 100% zeker weet dat je onschuldig bent, dan hoef je toch ook niet zo'n moeite te doen om onherkenbaar in beeld te komen :?
of hij probeert gewoon te lezen wat er in die map staat... na 101 jaar zijn de oogjes niet meer wat het ooit is geweest.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 28 juni 2022 @ 15:38:52 #31
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205171318
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
Ik ken een verhaal van iemand die in een dronken bui een moord heeft gepleegd zonder het te weten. Die gozer kwam lijkbleek uit de kamer waar het hem verteld werd. Volgens jouw logica hoort ie vrijuit te gaan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_205171391
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
_O-
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205171420
Hoeveel procent kans heeft hij, dat hij deze vijf jaar overleeft?
Ik denk minder dan een paar procent.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 16:05:05 #34
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_205171521
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Je kunt terecht de vraag stellen wat deze 100+ nog te maken heeft met de 21-jarige jongen van toen. Of wat een 21-jarige jongen in die omstandigheden allemaal voor keuzemogelijkheden had. Of wat de zin is van deze vervolgingen.

Maar goed. Duitsers deugen graag en zijn nooit voor rede vatbaar geweest. Een bijzonder volk. Zeker getalenteerd, maar met een enorme aanleg voor hysterie.
Merkwaardig is daarbij dat ze pakweg de 1ste 40 jaar na WO2 nauwelijks meewerkten (als er al geen sprake was van tegenwerking...) bij de internationale opsporing van oorlogsmisdadigers.
Veel Nederlandse oudSS-ers zijn destijds naar Duitsland uitgeweken om aan vervolging in Nederland te ontkomen.
pi_205172036
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 16:05 schreef kibo het volgende:

[..]
Merkwaardig is daarbij dat ze pakweg de 1ste 40 jaar na WO2 nauwelijks meewerkten (als er al geen sprake was van tegenwerking...) bij de internationale opsporing van oorlogsmisdadigers.
Veel Nederlandse oudSS-ers zijn destijds naar Duitsland uitgeweken om aan vervolging in Nederland te ontkomen.
Zo opmerkelijk is dat niet aangezien grote delen van het West-Duitse ambtenarenapparaat de eerste 40 jaar na de oorlog gevuld werden met voormalige Wehrmacht en in mindere mate SS-soldaten. Dat deden ze overigens vaak nog best prima.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  dinsdag 28 juni 2022 @ 17:30:12 #36
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205172125
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:06 schreef BasEnAad het volgende:
Gelukkig is dit theater bijna afgelopen, iedereen moet inmiddels toch wel dood zijn.
De laatste van WO1 stierf in 2011.
De laatste van de Amerikaanse Burgeroorlog in 1956.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205172281
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:32 schreef Sodemieters het volgende:
Eens. Daarom vind ik het ook prima als het bij een veroordeling blijft en hij niet daadwerkelijk de cel in hoeft. Het gaat immers vooral om het signaal: als we de kans krijgen ontmaskeren we je, ook nu nog - de wereld zal weten wat jij gedaan hebt.
Heb je niet een nog sterker signaal als je zegt "Als je die en die oorlogsmisdaden begaat dan zul je hoe dan ook in de gevangenis sterven."?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_205172555
Users die het opnemen voor deze nazi. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_205173048
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 13:08 schreef GereDathan het volgende:
Terecht dat deze persoon berecht wordt, het is goed dat oorlogsmisdaden niet verjaren.

Aan de ene kant is het natuurlijk absurd om te stellen dat een man van dergelijke leeftijd nog in een gevangenis moet komen. Maar aan de andere kant... toen hij onderdeel was van / zelf de misdaden pleegde in 1942-1945 hield hij uiteraard ook nergens rekening mee. Vrouwen, kinderen en mannen van alle leeftijden werden door dit soort personen zonder enige vorm van mededogen gefolterd en/of vermoord.

Ofwel, lekker vastzetten en weg laten rotten in een cel. Laat het een les zijn zou ik zeggen.
Aan de andere kant hij heeft in een sovjet kamp gezeten als straf.. dus waarom nu extra vervolgen ?
  dinsdag 28 juni 2022 @ 19:41:59 #40
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205173305
Wat mij betreft geen enkel probleem om alsnog gestraft te worden wanneer je onmenselijke misdaden hebt begaan. De vraag is wel waarom deze man niet eerder is gestraft, het lijkt er niet op dat hij een andere identiteit heeft aangenomen na de oorlog.

Ik lees dat het pas sinds de veroordeling van Demjanjuk in 2011 mogelijk is om veroordeeld te worden voor medeplichtigheid, zonder dat er direct bewijs tegen je is voor moord of andere gruwelijkheden. Een opgedoken SS-lidmaatschap is voldoende. Ik neem aan dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat je je daar als SS-er niet mee hebt beziggehouden, maar het lijkt me juridisch wel wat vreemd om lidmaatschap pas 66 jaar na dato als grond voor vervolging vast te stellen.

Ik neem toch aan dat er destijds genoeg getuigenverklaringen van overlevenden zouden zijn af te nemen om iemand op vastgestelde misdaden te veroordelen. Inmiddels is dat wel wat laat en zijn er nog weinig getuigen over.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 19:45:43 #41
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_205173345
“Ladies and gentlemen…we got him!” :')
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_205173480
Vraag me meer af zou ie nu later spijt hebben ervan? wss wel. De rest van zijn leven last van gehad hebben

Dat is de vraag natuurlijk. Want tja moet je iemand dan nog een cel in gooien? Denk ik ook beetje te laat enzo wel voor het nut, Die is toch binnen een paar jaar de pijp uit.

Dus goed technisch gezien is het dan rechtgezet nu. Voor de rest kan het me weinig niet veel uitmaken of ie nu in een bejaardentehuis nog een paar jaar leeft ofzo.

En het is een kamp-bewaarder ook nog. Die volgden alleen orders op lijkt me... en dan nog wat klopt er wel of niet van.
Do what you love, love what you do!
pi_205173493
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:53 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, wij kunnen de OP ook lezen.
Dat is zo, maar misschien vertelt hij gewoon de waarheid.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 juni 2022 @ 20:00:04 #44
408813 crew  trein2000
pi_205173532
Dit doe je toch niet zeg. Gelet op zn leeftijd kan hij nooit een leidinggevende of plannende rol hebben gehad. Dan ga je iemand van 101 toch niet meer naar de gevangenis sturen 80 jaar na dato. Dat dient geen enkel doel meer. Veroordelen prima, maar daar mag het ook wel bij blijven.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205173547
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:57 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat is zo, maar misschien vertelt hij gewoon de waarheid.
Daarom hebben we rechters, die dit soort dingen toetsen.
pi_205173562
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:00 schreef trein2000 het volgende:
Dit doe je toch niet zeg. Gelet op zn leeftijd kan hij nooit een leidinggevende of plannende rol hebben gehad. Dan ga je iemand van 101 toch niet meer naar de gevangenis sturen 80 jaar na dato. Dat dient geen enkel doel meer. Veroordelen prima, maar daar mag het ook wel bij blijven.
Dat is toch ook wat er gebeurt?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 28 juni 2022 @ 20:03:15 #47
408813 crew  trein2000
pi_205173596
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:01 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is toch ook wat er gebeurt?
Ik lees dat ze hem vijf jaar hebben gegeven?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205173615
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:56 schreef kree het volgende:
Vraag me meer af zou ie nu later spijt hebben ervan? wss wel. De rest van zijn leven last van gehad hebben

Dat is de vraag natuurlijk. Want tja moet je iemand dan nog een cel in gooien? Denk ik ook beetje te laat enzo wel voor het nut, Die is toch binnen een paar jaar de pijp uit.
Misschien was het oordeel anders geweest als hij spijt betuigd had, in plaats van te ontkennen dat hij daar überhaupt geweest is. Dat weten we echter niet, want dat heeft-ie niet gedaan.
pi_205173656
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:04 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Misschien was het oordeel anders geweest als hij spijt betuigd had, in plaats van te ontkennen dat hij daar überhaupt geweest is. Dat weten we echter niet, want dat heeft-ie niet gedaan.
Nee maar het is een soldaat en kampbewaarder, ik denk er ook nog aan van zou je in die tijd als zo iemand echt veel keus hebben gehad?
wss niet. Is het daarmee ok, nou nee ook niet echt. Maar op zo'n moment denk ik dat 99% van ons ook maar orders had gevolgd.
Do what you love, love what you do!
pi_205173805
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 20:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik lees dat ze hem vijf jaar hebben gegeven?
Dat is dan toch de veroordeling
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')