abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 juni 2022 @ 19:00:41 #1
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_205164284
De groene trui in de Tour de France wordt gedragen door de leider van het puntenklassement, en de eindwinnaar is dus degene die de groene trui draagt bij aankomst in Parijs. Het puntenklassement wordt opgemaakt op basis van de tussensprints en de etappe-uitslagen, waarbij vlakke etappes zwaarder meetellen. Dit om de beste sprinters de grootste kans te geven op de overwinning. Omdat de bergetappes juist een grotere rol spelen in het algemeen klassement, zijn de kanshebbers voor de groene trui over het algemeen totaal anders dan die voor de gele trui. Hieronder enkele van de belangrijkste kanshebbers.



De topfavoriet luistert dit jaar naar de naam Wout van Aert. Al jarenlang wordt er gespeculeerd of hij kan meedoen voor het groen, aangezien er geen renner zo veelzijdig is als hij. Van Aert is de enige renner van het peloton die vlakke massasprints, tijdritten én zware bergetappes kan winnen en dat ook recent nog gedaan heeft in de Tour. In eerdere jaren reed hij echter uitsluitend voor de ritzeges of in dienst van Roglic, die immers een van de grootste kanshebbers is voor het geel. Dit jaar is het anders: Van Aert heeft laten weten dit jaar wél te willen strijden voor het puntenklassement, en daarmee is hij meteen de gevaarlijkste man om rekening mee te houden. Krijgen de Belgen daarmee eindelijk, na jaren zeuren, een opvolger van geweldenaar Tom Boonen?



Niet alleen de Belgen, maar ook de Nederlanders mogen dromen van de groene trui. Fabio Jakobsen is helemaal terug na zijn horrorcrash in 2020, en is momenteel misschien wel de beste pure sprinter ter wereld. In de afgelopen Vuelta won hij alvast het puntenklassement, een mooie opmaat om dat kunstje te gaan herhalen in de Tour. Minpuntje is dat hij niet zo best klimt, en dat maakt het wel lastig opboksen tegen Van Aert, die veel langer mee zal kunnen in de zwaardere etappes. Niettemin heeft zijn team Deceuninck-QuickStep alle vertrouwen in hem, wat eens te meer wordt bewezen door het thuishouden van de groenetruiwinnaar van vorig jaar, Mark Cavendish. In ieder geval is de kans op één of meer ritwinsten voor Jakobsen groot, en dat is een goed begin als je op weg wil naar het groen.



Hierboven bewust een wat oudere foto van levende legende Peter Sagan. Niemand won de groene trui zo vaak als hij, en in de jaren '10 was het veelal beslist niet spannend voor het puntenklassement. Niet dat het saai was: de manier waarop Sagan met zijn aanvallende rijstijl én met zijn persoonlijkheid de aandacht trok was een lust voor het oog, ware reclame voor het wielrennen. Maar erg veel concurrentie had hij niet. Nu is hij langzaam maar zeker in zijn nadagen beland, maar af en toe zien we nog een vlaag van zijn klasse, bijvoorbeeld bij zijn ritzege laatst in Zwitserland. Kan hij nog eenmaal zijn kunstje flikken in de Tour de France?



Caleb Ewan had dit jaar hoge verwachtingen van de Giro, en ging lang mee op de heuvelachtige slotklim in de openingsetappe, veel langer dan je normaliter mag verwachten van hem. Misschien door de vermoeidheid maakte hij een onhandige manoeuvre in de laatste bocht, kwam hij ten val en torpedeerde daarmee zijn kansen voor de rest van de Giro. Hij ging nog niet meteen naar huis, maar reed de ronde niet uit en wist geen ritten te winnen. Nu is de Tour daar, en Ewan zint op revanche. Als hij wederom zo goed mee kan komen op de wat pittigere heuveltjes, en zijn sprintcapaciteiten zijn in orde, waarom zou hij dan niet kunnen meedoen voor het groen?



Voormalig wereldkampioen Mads Pedersen is ook van verschillende markten thuis. In de echte bergritten zul je hem niet zien, maar hij kan wel uitstekend meekomen in de tijdritten én op de kasseien, allebei disciplines die we deze Tour ook zullen terugzien. Bovenal heeft hij zich de laatste jaren ontpopt tot een begenadigd sprinter. Zijn team Trek-Segafredo komt voor de rest opdraven met een vrijbuitersensemble, dus Pedersen zal veel voor eigen kans kunnen rijden, en als hij echt goed is kan hij hoge ogen gooien in het puntenklassement.

Outsiders

Nederland heeft nog een topsprinter die genoemd moet worden, en dat is Dylan Groenewegen, al heeft hij nog niet zijn absolute topvorm bereikt bij BikeExchange. Hij zal bovendien samen moeten werken met ploeggenoot Michael Matthews, en met twee kapiteins op een schip strijdt het vaak lastig voor het groen, vandaar dat ze beiden slechts outsiders zijn. Ditzelfde geldt voor Jasper Philipsen en Mathieu van der Poel, die vermoedelijk zullen afwisselen wie voor welke etappe probeert te gaan. Alexander Kristoff is nog een leuke naam om te noemen, al komt hij normaliter net tekort, net als de Franse hoop Bryan Coquard. Sam Bennett blijft thuis, horen we net (zucht, stukje over hem gedeletet), dus dan moet Danny van Poppel ook nog even genoemd worden als verre outsider.

Wat denken jullie, wie wint de groene trui?
pi_205164339
Ik zeg Jakobsen, Cavendish staat nou ook niet bekend om zijn klimmersbenen dus ik heb goede hoop op een vlaggetje w/
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205164376
De tank
pi_205164828
Wout Kelly
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_205164835
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:04 schreef TLC het volgende:
Ik zeg Jakobsen, Cavendish staat nou ook niet bekend om zijn klimmersbenen dus ik heb goede hoop op een vlaggetje w/
Ik denk dat Cav al de finish van de eerste etappe niet haalt.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_205164927
Dat kan niemand anders dan Wout worden als hij op z'n fiets blijft zitten
pi_205164966
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:46 schreef Felagund het volgende:

[..]
Ik denk dat Cav al de finish van de eerste etappe niet haalt.
Ik bedoelde als Cav et kan winnen terwijl van Aert al meedoet kan Fabio het ook.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205164982
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:57 schreef TLC het volgende:

[..]
Ik bedoelde als Cav et kan winnen terwijl van Aert al meedoet kan Fabio het ook.
Wout heeft er nog nooit serieus werk van gemaakt, al is maar de vraag of hij zoveel hulp krijgt als Sagan kreeg van zijn ploeg.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_205165041
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:58 schreef Felagund het volgende:

[..]
Wout heeft er nog nooit serieus werk van gemaakt, al is maar de vraag of hij zoveel hulp krijgt als Sagan kreeg van zijn ploeg.
Denk dat ze bij JV veel liever het geel hebben dan t groen, je kunt wel doodleuk zeggen dat je gaat voor beide truien maar als t erop aankomt moet Wout ook knechten.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205166809
Sagan. Die heeft namelijk net (4 keer) covid gehad, dus hij zal wel als enige overblijven van de kanshebbers.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_205166832
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:57 schreef TLC het volgende:

[..]
Ik bedoelde als Cav et kan winnen terwijl van Aert al meedoet kan Fabio het ook.
Fabio heeft al gezegd er niet voor te gaan
pi_205167052
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:04 schreef TLC het volgende:

[..]
Denk dat ze bij JV veel liever het geel hebben dan t groen, je kunt wel doodleuk zeggen dat je gaat voor beide truien maar als t erop aankomt moet Wout ook knechten.
Dat kan hij zich veroorloven. Wout wint normaal met een straatlengte voorrang. Zeker omdat Alpecin geen doel van groen maakt.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 00:00:28 #13
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_205167292
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:46 schreef Felagund het volgende:
Ik denk dat Cav al de finish van de eerste etappe niet haalt.
Zelfs de start van de eerste etappe niet. Hij is reserve bij QS.

Wout wint groen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  Redactie Sport dinsdag 28 juni 2022 @ 07:27:45 #14
274204 crew  Mexicanobakker
pi_205167775
Enige echte concurrent zal dikke mads zijn
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Trouwste user 2022 dinsdag 28 juni 2022 @ 07:34:04 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_205167788
Van der Poel

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_205168046
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 07:34 schreef tong80 het volgende:
Van der Poel

:T
Nee, Jasper Philipsen maakt meer kans. Dat is een betere puntenpakker op de streep, ook bij tussensprints.
pi_205168290
Ja dit is een makkelijke, dat wordt Wout.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 19:30:38 #18
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_205173143
Ewan.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 22:12:16 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205175392
Met een beetje geluk hebben we maar 3 sprintetappes. *O*
pi_205185032
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 22:38 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Fabio heeft al gezegd er niet voor te gaan
https://www.wielerflits.n(...)b-in-de-eerste-week/
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205441646
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 22:12 schreef Zwansen het volgende:
Met een beetje geluk hebben we maar 3 sprintetappes. *O*
Je had dit best goed gezien! ^O^
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')