abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205159593
Beste leden,

Stel voor: je wordt ontzettend pijn aan gedaan.
Dat kan op vele manieren.

Zou je dan wraak nemen zoals Dzjengis Khan of vergeven zoals Jezus?

Ik zou vergeven. Al is het moeilijk 😞.
Voordelen heb je in het hiernamaals.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205159608
Wraak natuurlijk. Vergeving komt pas na vergelding.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_205159629
Vergeven en op een dronken avond alsnog wraak.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 27 juni 2022 @ 09:30:01 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205159665
Vergeven, want ik denk alleen maar aan mijzelf.
pi_205159685
Ligt eraan waar het precies om gaat.

Ik zou mezelf compleet uit de situatie verwijderen als dat kan, aangezien dat de snelste manier is om drama achter me te laten. Hekel aan onnodige drama, wraak is drama.

Als ik niet weg kan, dan deal ik met de situatie.

Ik snap niet waarom wraak en vergeven de enige opties zijn, het probleem - wat dat ook mag zijn - oplossen zodat je geen pijn meer hebt kan niet?
pi_205159702
Wraak, maar dan ben je echt te ver gegaan. ik vergeef en ik vergeet niet, voor dat soort dingen moet je naar de kerk, maar niet bij mij zijn,
pi_205159716
Vergeven komt nadat een oordeel en straf heeft plaatsgevonden
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205159720
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:32 schreef YStec het volgende:
Ligt eraan waar het precies om gaat.

Ik zou mezelf compleet uit de situatie verwijderen als dat kan, aangezien dat de snelste manier is om drama achter me te laten. Hekel aan onnodige drama, wraak is drama.

Als ik niet weg kan, dan deal ik met de situatie.

Ik snap niet waarom wraak en vergeven de enige opties zijn, het probleem - wat dat ook mag zijn - oplossen zodat je geen pijn meer hebt kan niet?
Mooi gezegd
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205159816
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:32 schreef YStec het volgende:
Ligt eraan waar het precies om gaat.

Ik zou mezelf compleet uit de situatie verwijderen als dat kan, aangezien dat de snelste manier is om drama achter me te laten. Hekel aan onnodige drama, wraak is drama.

Als ik niet weg kan, dan deal ik met de situatie.

Ik snap niet waarom wraak en vergeven de enige opties zijn, het probleem - wat dat ook mag zijn - oplossen zodat je geen pijn meer hebt kan niet?
Daarom moet je ook wraak nemen. Dan verdwijnt de pijn grotendeels en zorg je ervoor dat de agressor het niet nog een keer flikt.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_205159826
Ligt er nogal aan wie wat heeft gedaan en met welke bedoeling.
pi_205159979
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:55 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Daarom moet je ook wraak nemen. Dan verdwijnt de pijn grotendeels en zorg je ervoor dat de agressor het niet nog een keer flikt.
Kun je zo'n voorbeeld geven van een situatie waar je wraak zou nemen?

Mijn 'probleem' is dat ik een saai stabiel leven heb, en slechts met een beperkt aantal mensen echt close ben. Bij de rest houd ik het allemaal oppervlakkig. En verder neem ik eerder de verstandige pad dan de spannende pad, en heb ik geen trek in drama.

Al die keuzes zorgen ervoor dat ik niet in situaties kom te zitten die zo uit hand zijn gelopen (of gaan lopen) dat ik wraak wil nemen. Ik los het op voordat het uit de hand loopt, of ik zorg ervoor dat het niet uit de hand kan lopen.


Dus, heeft er iemand een voorbeeld?

Wat ik zelf kan bedenken is dat je partner vreemdgaat op een vieze manier of zo. Maar dat is wel een heel makkelijk voorbeeld...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2022 10:23:22 ]
  maandag 27 juni 2022 @ 10:22:26 #12
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205160009
quote:
3s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:17 schreef TitanicLover het volgende:
Beste leden,

Stel voor: je wordt ontzettend pijn aan gedaan.
Dat kan op vele manieren.

Zou je dan wraak nemen zoals Dzjengis Khan of vergeven zoals Jezus?

Ik zou vergeven. Al is het moeilijk 😞.
Voordelen heb je in het hiernamaals.
Het is een mythe dat Jezus vergeeft. Kijk maar naar de gelovige wereld, weinig vergeving daar... Of je wordt wel door Jezus vergeven en dan is het crimineel

Ontopic - ligt er echt aan, eerder vergeven dan wraak. Tenzij het een zeer bewuste actie tegen mij (of mijn geliefden) was. Ligt er ook aan wat je bedoeld met wraak, zijn juridische/strafrechterlijke maatregelen wraak?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_205160013
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:55 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Daarom moet je ook wraak nemen. Dan verdwijnt de pijn grotendeels en zorg je ervoor dat de agressor het niet nog een keer flikt.
Wraak zorgt er helemaal niet voor dat de pijn verdwijnt natuurlijk. De pijn blijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2022 10:23:30 ]
pi_205160157
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 10:22 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Wraak zorgt er helemaal niet voor dat de pijn verdwijnt natuurlijk. De pijn blijft.
Ik zeg ook niet dat het totaal verdwijnt maar grotendeels. Pijn heeft een fysieke en emotionele aard. De fysieke pijn kan verdwijnen maar juist het psychische blijft hangen. Als je een klap krijgt kan je in angst blijven verkeren en kun je ook de dader vergeven. Beter is het om de dader harder terug te slaan zodat je weet dat je jezelf kunt verdedigen, de dader een wijze les heeft geleerd en je je niet laat leiden (lijden) door angst.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_205160166
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 10:18 schreef YStec het volgende:

[..]
Kun je zo'n voorbeeld geven van een situatie waar je wraak zou nemen?
Ik kan mij eigenlijk geen situatie bedenken waarin ik geen wraak zou nemen. Als iemand mij iets aandoet pak ik je terug, genadeloos en drie keer zo hard en zo smerig als nodig. Anders leert een agressor het nooit.

quote:
Mijn 'probleem' is dat ik een saai stabiel leven heb, en slechts met een beperkt aantal mensen echt close ben. Bij de rest houd ik het allemaal oppervlakkig. En verder neem ik eerder de verstandige pad dan de spannende pad, en heb ik geen trek in drama.

Al die keuzes zorgen ervoor dat ik niet in situaties kom te zitten die zo uit hand zijn gelopen (of gaan lopen) dat ik wraak wil nemen. Ik los het op voordat het uit de hand loopt, of ik zorg ervoor dat het niet uit de hand kan lopen.
Dit is toch heerlijk juist?

quote:
Dus, heeft er iemand een voorbeeld?

Wat ik zelf kan bedenken is dat je partner vreemdgaat op een vieze manier of zo. Maar dat is wel een heel makkelijk voorbeeld...
Bijv idd
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 juni 2022 @ 10:53:32 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205160209
Ligt natuurlijk aan de situatie. Als wraak nemen ook voor anderen om mij heen, die er verder niks mee te maken hebben, voor problemen zorgt...nee, dan zou ik dat toch echt wel willen voorkomen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 27 juni 2022 @ 11:15:55 #17
491163 Viesdik
pi_205160349
Vrienden en familie vergeef je. De rest niet
pi_205160490
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 10:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat het totaal verdwijnt maar grotendeels. Pijn heeft een fysieke en emotionele aard. De fysieke pijn kan verdwijnen maar juist het psychische blijft hangen. Als je een klap krijgt kan je in angst blijven verkeren en kun je ook de dader vergeven. Beter is het om de dader harder terug te slaan zodat je weet dat je jezelf kunt verdedigen, de dader een wijze les heeft geleerd en je je niet laat leiden (lijden) door angst.
Denk dat de psychische pijn helemaal niet verdwijnt door wraak te nemen eigenlijk. Je blijft alleen maar hangen in je woede. Stel dat je samenwoont met een meisje en je komt erachter dat ze je al maanden aan het bedriegen is met een ander. Doet flink pijn. Dan kan je (ik noem maar wat) haar auto bekrassen om wraak te nemen, maar gaat daar die pijn van weg? Ik geloof daar niets van.

En als die ander er net zo wraakzuchtig in staat, kom je in een eindeloze cirkel terecht van wraak nemen op elkaar. Dan ontstaan er hele nare vechtscheidingen, waarbij de man en de vrouw jarenlang wraak nemen op elkaar. De woede en frustratie bouwen alleen maar op, ze worden allebei doodongelukkig en je hebt er uiteindelijk geen fuck aan.

Vergeving doe je niet voor de ander, maar voor jezelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2022 11:40:29 ]
pi_205160524
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:32 schreef YStec het volgende:
Ligt eraan waar het precies om gaat.

Ik zou mezelf compleet uit de situatie verwijderen als dat kan, aangezien dat de snelste manier is om drama achter me te laten. Hekel aan onnodige drama, wraak is drama.

Als ik niet weg kan, dan deal ik met de situatie.

Ik snap niet waarom wraak en vergeven de enige opties zijn, het probleem - wat dat ook mag zijn - oplossen zodat je geen pijn meer hebt kan niet?
Dit.
Kutwerkgever? Ander werk zoeken.
Slechte relatie? Kappen en opnieuw gaan daten.
pi_205160657
quote:
3s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:17 schreef TitanicLover het volgende:
Beste leden,

Stel voor: je wordt ontzettend pijn aan gedaan.
Dat kan op vele manieren.

Zou je dan wraak nemen zoals Dzjengis Khan of vergeven zoals Jezus?

Ik zou vergeven. Al is het moeilijk 😞.
Voordelen heb je in het hiernamaals.
Ik ben altijd geneigd naar wraak. Maar wraak resulteert ook weer in vergelding. En zo voed je de cirkel van pijn en geweld.

Daar waar vergeving begint eindigt de cirkel van geweld, dus rationeel gezien zou ik voor vergeving kiezen.

Het zal er bij mij dus vanaf hangen in hoeverre ik in mijn emotie zit en of er genoeg ruimte is om de situatie te kunnen relativeren.
pi_205161129
Ik merk en zie dat er hier fatsoenlijk en inhoudelijk gereageerd en bericht wordt.
😊😇🙏🙏🙏
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
  maandag 27 juni 2022 @ 13:14:21 #22
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205161224
Vergeven, maar niet vergeten.
soooo, da's mooi!
pi_205161495
quote:
3s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:17 schreef TitanicLover het volgende:
Beste leden,

Stel voor: je wordt ontzettend pijn aan gedaan.
Dat kan op vele manieren.

Zou je dan wraak nemen zoals Dzjengis Khan of vergeven zoals Jezus?

Ik zou vergeven. Al is het moeilijk 😞.
Voordelen heb je in het hiernamaals.
Ik zou ook vergeven, ondanks ik vroeger wel wraakzuchtige neigingen en gedachten heb gehad. Ik geloof dat wraak niet werkt en het ander teveel macht heeft.

Uiteindelijk is wraak namelijk ook energie die je verspilt aan een ander, waarmee de ander zijn ego kan voeden. Je “cared” namelijk dan toch op een bepaalde manier om die persoon. De beste wraak die je kunt nemen is mijns inziens toch focussen op jezelf, een nog beter en sterker mens worden en leren van je negatieve ervaring zodat je in de toekomst nooit meer de deur opendoet voor mensen als diegene.

Bovendien trekken goede mensen ook andere goede mensen aan, waardoor ze minder eenzaam zijn en meer gewaardeerd worden door andere goede mensen (!) dan egoistische mensen die alleen maar hun eigen hachje willen beschermen. Die eindigen meestal toch eerder eenzaam, met geen oprechte mensen om hen heen, omdat ze dat zelf ook niet zijn.

Wanneer iemand iets naars heeft gepleegd heb ik eerder medelijden met diegene dan dat ik er kwaad om kan worden.

Edit: Ik neem soms wel een kleine wraak, maar op een rustige manier en nooit op een manier die ten koste gaat van mijn eigen energie. Door bijvoorbeeld een opmerking terug te maken, zodat de ander op een bepaald komt. Daar blijft het echter dan ook bij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Medusa666 op 27-06-2022 13:47:46 ]
pi_205161516
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:32 schreef YStec het volgende:
Ligt eraan waar het precies om gaat.

Ik zou mezelf compleet uit de situatie verwijderen als dat kan, aangezien dat de snelste manier is om drama achter me te laten. Hekel aan onnodige drama, wraak is drama.

Als ik niet weg kan, dan deal ik met de situatie.

Ik snap niet waarom wraak en vergeven de enige opties zijn, het probleem - wat dat ook mag zijn - oplossen zodat je geen pijn meer hebt kan niet?
Dit inderdaad
pi_205162248
In het algemeen zal ik gaan voor vergeving! Zeker als het materialistisch is... maar komt iemand aan m'n kinderen, vriendin of ouders... dan is het maar de vraag of ik energie vind voor vergeving... maar gelukkig is tot op heden niets gebeurd waarvoor ik iemand niet zou kunnen vergeven..

Trouwens vergeven wil niet zeggen dat iemand dan nog in m'n leven mag zijn... vaak wel maar soms niet! :)
Just say hi!
pi_205162400
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:57 schreef Raw85 het volgende:
Ligt er nogal aan wie wat heeft gedaan en met welke bedoeling.
Dit.

En of ik nog iets te verliezen heb (en of ik daar überhaupt nog iets om geef).
pi_205163635
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:14 schreef LordofLeaves het volgende:
Vergeven, maar niet vergeten.
Ik vergeef en vergeet ook niet, en dan nog kan ik prima aardig doen in je gezicht, maar je krijgt nooit meer iets van me. Dan moet je bij een ander adres zijn.

Wraak kan ik nemen, maar vaak ben ik te lui. Beste wraak blijft toch het zelf beter voor elkaar hebben dan die ander.
pi_205163761
Ik ben niet zo van het vergeten en vergeven, maar voor wraak ben ik te lui.
pi_205163888
Niet kunnen vergeven vind ik dan ook wel weer het andere uiterste. Geeft vooral blijk van een kinderachtig wereldbeeld en een achtergebleven emotionele ontwikkeling.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 27 juni 2022 @ 19:42:14 #30
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205164788
Wraakgevoelens horen bij het verwerken. Wraak nemen doen mensen die weinig zelfreflectie hebben, méér met hun ego bezig zijn en erg onvolwassen in het leven staan. Zonde om daar in te blijven hangen en zonde van je energie.
'Vergeven' zie ik meer als het accepteren van de situatie zoals hij is .
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205164870
Optie 3 is laten voor wat het is. Je kunt het ook zien als 'accepteren'.

Blijf je niet hangen, en kost weinig energie.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2022 19:49:22 ]
pi_205164948
Eerwraak natuurlijk. Als mijn zus zonder hoofddoek op straat loopt, als een hoer, dan is er geen vergeving mogelijk.
pi_205165012
Als iemand een dierbare van mij wat aandoet/ernstig beschadigd, en ik heb de kans, dan wraak. Heb ik een lange tijd voor over in het gevang. Ben daar toch al bekend :')

Kleine dingen sowieso vergeven altijd.
pi_205167432
quote:
3s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:17 schreef TitanicLover het volgende:
Beste leden,

Stel voor: je wordt ontzettend pijn aan gedaan.
Dat kan op vele manieren.

Zou je dan wraak nemen zoals Dzjengis Khan of vergeven zoals Jezus?

Ik zou vergeven. Al is het moeilijk 😞.
Voordelen heb je in het hiernamaals.
Wordt je pijn gedaan of vind je dat je pijn gedaan wordt?
pi_205167448
Ik denk daar altijd eerst rustig over na en weeg dan ook de risico's af.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 00:50:34 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_205167449
vergeven, omdat dit de enige manier is om je te kunnen verzoenen met je eigen verdriet en pijn.wraak en vergelding voeden enkel de pijn maar lossen niets op.

overigens wel belangrijk om pijn en verdriet en boosheid te voelen, en je de tijd te nemen om tot vergeving te komen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_205167993
Hangt ook van de ander af.

Mensen gaan vriendschappen en relaties met elkaar aan om iets aan elkaars leven toe te voegen. Als iemand een ander een nare streek flikt, toont die persoon zich voor een ander een bedreiging.

Als ik de ander niet kan vergeven, heeft dat vaak te maken dat ik de ander niet kan vertrouwen. Ervaring leert helaas dat veel mensen misbruik blijven maken van je zolang je hen de kans daartoe geeft. Veel mensen hebben daarbij geen zelfreflectie en zien bijvoorbeeld het verband niet tussen hun eigen gedrag en waarom een ander daarop negatief kan reageren.

Ik sta het niet toe dat iemand mij gebruikt als punchbag om zijn/haar eigen negativiteit op mij te projecteren. Ik lijk misschien naief daarin, waardoor anderen de indruk krijgen mij naar beneden te kunnen trappen en daar zonder consequenties mee kunnen wegkomen, maar naief ben ik absoluut niet. En als ik vaak genoeg klappen heb gekregen, kan ik een hele harde klap terug geven.

Echter ik realiseer me wel dat de beste wraak eigenlijk inhoud om gewoon geen aandacht meer te geven aan die persoon en mij op het positieve te richten. Daarbij leveren negatieve ervaringen met anderen hoe dan ook inzicht op waardoor ik ook wijzer word.

En als de ander écht oprecht spijt heeft, dan zal ik uiteindelijk wel die persoon aanhoren. Fouten maken we immers allemaal in het leven. Mensen leren daarvan en ontwikkelen zich tot een betere versie van zichzelf. In die zin probeer ik een ander te begrijpen wat erachter kan zitten waarom hij/zij iets doet wat mij raakt en ook waarom dat bij mij een gevoelige snaar raakt.
pi_205168469
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 08:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Hangt ook van de ander af.
Vergeving is toch juist iets wat je helemaal zelf in de hand hebt?
Als iemand mij iets flikt dan heb ik de keuze om hem tot het eind van de wereld na te jagen of te accepteren dat wat gebeurd is gebeurd is en verder gaan met mijn leven.

Dat hoeft nog niet te betekenen dat daarmee alles weer bij het oude is alsof er nooit wat gebeurd is.
Als ik iemand niet meer vertrouw zoals voorheen dan zal de relatie niet meer hetzelfde zijn.

quote:
En als de ander écht oprecht spijt heeft, dan zal ik uiteindelijk wel die persoon aanhoren.
hoe weet je of iemand oprecht spijt heeft zonder hem aan te horen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 09:57:49 #39
545 dop
:copyright: dop
pi_205168535
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 08:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Hangt ook van de ander af.

Mensen gaan vriendschappen en relaties met elkaar aan om iets aan elkaars leven toe te voegen. Als iemand een ander een nare streek flikt, toont die persoon zich voor een ander een bedreiging.

Als ik de ander niet kan vergeven, heeft dat vaak te maken dat ik de ander niet kan vertrouwen. Ervaring leert helaas dat veel mensen misbruik blijven maken van je zolang je hen de kans daartoe geeft. Veel mensen hebben daarbij geen zelfreflectie en zien bijvoorbeeld het verband niet tussen hun eigen gedrag en waarom een ander daarop negatief kan reageren.

Ik sta het niet toe dat iemand mij gebruikt als punchbag om zijn/haar eigen negativiteit op mij te projecteren. Ik lijk misschien naief daarin, waardoor anderen de indruk krijgen mij naar beneden te kunnen trappen en daar zonder consequenties mee kunnen wegkomen, maar naief ben ik absoluut niet. En als ik vaak genoeg klappen heb gekregen, kan ik een hele harde klap terug geven.

Echter ik realiseer me wel dat de beste wraak eigenlijk inhoud om gewoon geen aandacht meer te geven aan die persoon en mij op het positieve te richten. Daarbij leveren negatieve ervaringen met anderen hoe dan ook inzicht op waardoor ik ook wijzer word.

En als de ander écht oprecht spijt heeft, dan zal ik uiteindelijk wel die persoon aanhoren. Fouten maken we immers allemaal in het leven. Mensen leren daarvan en ontwikkelen zich tot een betere versie van zichzelf. In die zin probeer ik een ander te begrijpen wat erachter kan zitten waarom hij/zij iets doet wat mij raakt en ook waarom dat bij mij een gevoelige snaar raakt.
vergeven is niet het zelfde als zeggen dat je eens bent met de daden van een ander.
vergeven is snappen dat de ander iets heeft gedaan omdat hij of zij niet beter weet of beter kan, en dat accepteren.
de spijt van de ander staat los van je vergeving, natuurlijk maakt spijt het soms makkelijker maar ook zonder spijt kun je vergeven.

voorbeeld, je partner wordt verliefd op een ander en gaat vreemd.
om haar te vergeven moet je accepteren dat hij/zij verliefd werd op een ander werd, en vergeven dat hij/zij niet sterk genoeg was om eerlijk tegen je te zijn, en dus vreemd ging.
je accepteert na je pijn en verdriet, zijn/haar zwakte, dat wil niet zeggen dat je het eens bent met het gedrag.
hoe je verhouding daar na is gaat verder niet meer over vergeving , maar heeft meer te maken met bijvoorbeeld vertrouwen en verlangen.

je accepteert je eigen lot en het lot van de ander
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Vis een optie? dinsdag 28 juni 2022 @ 12:20:58 #40
70532 loveli
N
pi_205169785
quote:
Op dinsdag 28 juni 2022 09:57 schreef dop het volgende:

[..]
vergeven is niet het zelfde als zeggen dat je eens bent met de daden van een ander.
vergeven is snappen dat de ander iets heeft gedaan omdat hij of zij niet beter weet of beter kan, en dat accepteren.
de spijt van de ander staat los van je vergeving, natuurlijk maakt spijt het soms makkelijker maar ook zonder spijt kun je vergeven.

voorbeeld, je partner wordt verliefd op een ander en gaat vreemd.
om haar te vergeven moet je accepteren dat hij/zij verliefd werd op een ander werd, en vergeven dat hij/zij niet sterk genoeg was om eerlijk tegen je te zijn, en dus vreemd ging.
je accepteert na je pijn en verdriet, zijn/haar zwakte, dat wil niet zeggen dat je het eens bent met het gedrag.
hoe je verhouding daar na is gaat verder niet meer over vergeving , maar heeft meer te maken met bijvoorbeeld vertrouwen en verlangen.

je accepteert je eigen lot en het lot van de ander
Als je verstandig bent, volgt vergeving alleen na schuldbesef en een vorm van compensatie. Een vreemdganger vergeven zonder dat 'ie de gedane schade wil compenseren/gedrag veranderen is dom, dan flikt 'ie het nog een keer.

Als iemand geld steelt en er een auto van koopt, vergeef je hem die schuld als hij de auto houdt en erin blijft rijden?
crap in = crap out
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:23:05 #41
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205169799
Het hangt een beetje van de situatie af natuurlijk, maar ik ben meer van het vergeven. Wraak enzo kost maar moeite en dan ben je al die tijd alsnog met die persoon bezig, vind het prettiger om het af te sluiten en er niet meer aan te denken. Mocht het zo erg zijn dat ik het niet kan vergeven, dan contact verbreken en er op die manier klaar mee zijn.
pi_205169934
Op zich ben ik wel meer van de wraak.
Vergiffenis, daar kan ik niet veel mee. Hangt ook wel van de daad af overigens, maar als iemand mijn hond vergiftigd of zoiets, dan is het op den duur bijltjesdag als ik de dader zou kennen.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:46:24 #43
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205170012
Wraak is hartstikke vermoeiend en mijn motto is liever lui dan moe.
Maar vergeven hoeft van mij ook niet altijd. Als het zo naar was dat wraakgevoelens op zouden kunnen spelen kies ik meestal voor iemand gewoon uit mijn leven snijden. Kan dat persoon dan prima gewoon een lul of trut blijven vinden, geen vergeving, geen wraak. Maar vooral geen energie meer in steken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:52:18 #44
545 dop
:copyright: dop
pi_205170073
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:20 schreef loveli het volgende:

[..]
Als je verstandig bent, volgt vergeving alleen na schuldbesef en een vorm van compensatie. Een vreemdganger vergeven zonder dat 'ie de gedane schade wil compenseren/gedrag veranderen is dom, dan flikt 'ie het nog een keer.

Als iemand geld steelt en er een auto van koopt, vergeef je hem die schuld als hij de auto houdt en erin blijft rijden?
dus als de ex geen schuldbesef zou hebben om wat voor reden dan ook moet ik rond blijven lopen met wraak gevoelens? volgens mij is het veel beter om haar beperkingen te accepteren en verder te gaan met mijn eigen leven.
natuurlijk heeft het gedrag van een dader gevolgen voor hoe je in het vervolg met de persoon omgaat.

wat de auto stelen/verkopen betreft ik kan iemand prima zijn daden vergeven, dat wil niet zeggen dat ik geen aanspraak meer kan maken op vergoeding van geleden schade, of eigendom.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_205170119
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:52 schreef dop het volgende:

[..]
dus als de ex geen schuldbesef zou hebben om wat voor reden dan ook moet ik rond blijven lopen met wraak gevoelens? volgens mij is het veel beter om haar beperkingen te accepteren en verder te gaan met mijn eigen leven.

wat de auto stelen/verkopen betreft ik kan iemand prima zijn daden vergeven, dat wil niet zeggen dat ik geen aanspraak meer kan maken op vergoeding van geleden schade, of eigendom.
Dit inderdaad
  dinsdag 28 juni 2022 @ 14:33:30 #46
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_205170899
Wraak is niks anders dan een brand proberen te blussen met benzine. Het enige wat je ermee veroorzaakt is nog meer wraak, en je verlaagt je naar hetzelfde niveau als de persoon die jou wat heeft aangedaan.

Wanneer iemand een inschattingsfout heeft gemaakt, dan ben ik best vergevingsgezind, maar als iemand mij met opzet genaaid heeft, dan loop ik gewoon bij de situatie weg en laat ik ze in hun eigen sop gaar koken. Meer aandacht er aan besteden is dan zonde van mijn tijd.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Tettenkoning dinsdag 28 juni 2022 @ 15:26:20 #47
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205171239
quote:
3s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:17 schreef TitanicLover het volgende:
vergeven zoals Jezus?
"Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" (Matteus 10:34).

"Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen" (Lukas 22:36).
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Vis een optie? dinsdag 28 juni 2022 @ 15:28:05 #48
70532 loveli
N
pi_205171252
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Wraak is hartstikke vermoeiend en mijn motto is liever lui dan moe.
Maar vergeven hoeft van mij ook niet altijd. Als het zo naar was dat wraakgevoelens op zouden kunnen spelen kies ik meestal voor iemand gewoon uit mijn leven snijden. Kan dat persoon dan prima gewoon een lul of trut blijven vinden, geen vergeving, geen wraak. Maar vooral geen energie meer in steken.
Wraak of vergeven zijn idd niet de enige opties.
crap in = crap out
pi_205171923
quote:
81s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 15:26 schreef Nine. het volgende:

[..]
"Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" (Matteus 10:34).

"Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen" (Lukas 22:36).
Vergeet niet kruisvaarders
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205173894
Ik ben zelf niet zo van het wraak nemen. Dat wil niet zeggen dat ik zomaar dingen vergeet of vergeef. Als iemand echt een lesje moet leren dan ben ik wel bereid dat (op een niet al te gemene) manier te doen.

In de praktijk heeft het vooral betekend dat ik af en toe wat vriendschappen en relaties heb opgezegd. Nou prima, als iemand een blok aan het been wil zijn moet die dat vooral niet bij mij proberen. Dan snij ik gewoon rücksichlos het touw door, maar ik heb verder niet zoveel behoefte om dan rancuneus te worden.
pi_205174855
Is natuurlijk nogal een zwart-wit vraag. Als iemand afschuwelijke misdaden heeft begaan zoals je vrouw vermoord ofzo dan lijkt het me vrij logisch dat je wraakgevoelens ontwikkelt.

Maar dan nog heb je er weinig aan want in 2022 kun je iemand (gelukkig) niet straffeloos iets aandoen uit wraak. Dus vergeving is altijd beter.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')