De Chinese gekuifde naakthond Mr. Happy Face is zaterdag uitgeroepen tot 's werelds lelijkste hond. Met zijn witte dot haar en een tong die de hele tijd uit zijn bek hangt, liet de 17-jarige naakthond vrijdag een achttal concurrenten achter zich bij een verkiezing in de Amerikaanse staat Californiė.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Al tientallen jaren wordt in Petaluma jaarlijks de lelijkste hond ter wereld gekozen. Dit keer ging de eer naar een hond die tijdens de coronapandemie werd geadopteerd door een 41-jarige muzikante uit Arizona, Jeneda Benally.
De trotse eigenaresse vertelde dat ze in het hondenasiel had gehoord over een oude viervoeter met gezondheidsproblemen. ,,Het personeel heeft geprobeerd me voor te bereiden op wat ik zou aantreffen’’, zei Benally. ,,Ik kreeg een dier te zien dat inderdaad oud was, maar duidelijk een tweede kans nodig had. Hij verdiende het om geliefd te zijn.’’ Bij zijn vorige eigenaar werd de hond mishandeld en verwaarloosd. Hij heeft een luier nodig, kan amper recht staan en houdt zijn hoofd scheef.
Dierenartsen hadden Benally gewaarschuwd dat Mr. Happy Face vanwege zijn gezondheidsproblemen nog maar enkele weken te leven had. ,,Maar liefde, vriendelijkheid en de kusjes van mama hebben hem geholpen die problemen te overwinnen’’, aldus de nieuwe eigenaar.
Intussen woont de hond al tien maanden bij Benally. ,,Zijn hobby's zijn slapen, snurken, kreunen in zijn slaap en rare geluiden maken als hij gelukkig is’’, aldus Benally.
Volgens jurylid Debra Mathy bestond er geen seconde twijfel bij de jury wie de winnaar van 2022 moest worden.
De afgelopen twee jaar ging de wedstrijd vanwege corona niet door.
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !