abonnement Unibet Coolblue
pi_205149529
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:03 schreef Libertarisch het volgende:
De mens gaat zich gewoon aanpassen en er het beste van maken. Ook in een apocalyptische wereld gaan mensen door met overleven, kinderen maken en (helaas) oorlogvoeren. The show must go on, menson....
Vind het een positiever vooruitzicht als we in zijn geheel uitsterven tbh.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205149731
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:18 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Vind het een positiever vooruitzicht als we in zijn geheel uitsterven tbh.
Uiteindelijk ontstaat er weer een nieuw universum met opnieuw mensachtigen. De show zal nooit stoppen.
pi_205149773
Voorlopig wordt er iig helemaal niet significant aangepast en ook niet het beste van gemaakt. Het vooruitzicht op korte termijn is vooral een periode waarin het allemaal veel vervelender en onaangenamer wordt. Nou wat fijn en positief zeg. :)

Dat er op lange termijn wel weer hoop gloort voor de wereld heeft niks te maken met een positief perspectief voor Nederland.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205149835
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:37 schreef Stepperoller het volgende:
Voorlopig wordt er iig helemaal niet significant aangepast en ook niet het beste van gemaakt. Het vooruitzicht op korte termijn is vooral een periode waarin het allemaal veel vervelender en onaangenamer wordt. Nou wat fijn en positief zeg. :)

Dat er op lange termijn wel weer hoop gloort voor de wereld heeft niks te maken met een positief perspectief voor Nederland.
Met zo'n defaitistische houding komen we nergens.

Pijn is fijn.
pi_205152032
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:16 schreef ICW91 het volgende:

[..]
Ik moet jou uitleggen waarom een dreigend gebrek aan drinkwater en overbevolking geen prettig vooruitzicht zijn? En jij ziet daar wel naar uit?? Je ziet het ook niet als probleem als je 's winters je huis niet kunt verwarmen, want klimaatcrisis, zeker?
Klopt inderdaad, ik zie het probleem niet zo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205152453
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 15:42 schreef ICW91 het volgende:
Hoe blijven jullie positief over de toekomst? Ik vind het heel lastig de laatste jaren, gezien de grote hoeveelheid 'bedreigingen' aan de horizon. Ik heb het dan over zaken als:

- Klimaatverandering, dreigende drinkwatertekorten, stikstofcrisis, fossiele brandstoffencrisis/energiecrisis

- Woningnood en overbevolking (is ook een wereldwijd probleem, maar ook heel specifiek voor Nederland)

- Economische problemen, enorme inflatie, een 'gemiddeld' leven is even 15% duurder geworden in 2 jaar tijd.

Hoe kan dit verhaal nog een goede afloop kennen? Wat maakt dat je positief blijft over de toekomst? Ik vraag me steeds meer af wat voor zin het nog heeft om 's ochtends uit bed te komen. Alles wordt alleen maar slechter.

Ik zou graag de dialoog aangaan met mensen die op bovenstaande ellende passende antwoorden hebben. Hoe wenden we crisis af, en hoe behoudt men het geloof dat morgen beter kan zijn dan vandaag?
Goede vraag. Ik kan er wel wat over zeggen. Misschien niet helemaal wat je zou willen horen, maar wel, denk ik, een oprechte confrontatie met deze kwestie.

Begrip van de zaak zit hem in de realisatie dat de problemen die hier benoemd worden niet van het type zijn waar een eindig individu verantwoordelijkheid voor draagt. Derhalve is het niet alleen behoorlijk onproductief om je er te veel zorgen over te maken, strikt genomen is het piekeren, en als zodanig zelfs ethisch verwerpelijk en ook ongezond om te doen.

In het stoïcisme wordt gesproken over een indeling tussen die dingen in het leven waar je invloed op kunt hebben, en die waarvoor dat niet het geval is. Zo heb je bijvoorbeeld enige invloed op je eigen gedrag, maar op dat van anderen al een stuk minder. Dit legt de nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid en werkt als leidraad om zinvolle bezigheden te onderscheiden van minder zinvolle, of zelfs schadelijke, zoals wakker liggen om zaken die buiten jouw verantwoordelijkheid liggen.

Belangrijk element in dit alles is het eigen gedrag met betrekking tot media consumptie. Is het wel verstandig om zoveel media te consumeren wanneer het tot piekeren leidt? Want dat is iets waar je wel controle over hebt. Je denkt misschien, een sigaret hier en daar zal niet zoveel kwaad kunnen. Maar op het moment dat je gaat hoesten of je adem slecht wordt zul je je toch af moeten gaan vragen of je rookgedrag daar een rol in speelt. Evenzo is het met media consumptie. Op zijn tijd het nieuws kijken zal toch zoveel kwaad niet kunnen. Maar als iemand die dat dagelijks doet depressieve neigingen begint te vertonen dan is wel de tijd aangebroken om vragen te gaan stellen omtrent de mogelijke relatie tussen de twee. Dan is het tijd om je af te vragen of vrije tijd misschien niet beter besteed zou zijn aan het lezen een boek of het maken van een wandeling.

Dit alles wil de realiteit van de problemen niet ontkennen. Evenmin is het een afkeuren van het hebben van een voorkeur ten aanzien van deze problemen. Je kunt er bijvoorbeeld de voorkeur voor hebben dat niet al te veel mensen zullen sterven van de honger, dat is prima. Het is daarbij wel zaak om onze persoonlijke relatie tot deze problemen in acht te nemen. Ken je grenzen, want jij gaat dit niet oplossen, en weet dat dat piekeren niet zonder gevaren is. De stap die hier op volgt is namelijk dat je onzin als dit gaat uitkramen:

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:18 schreef Stepperoller het volgende:

Vind het een positiever vooruitzicht als we in zijn geheel uitsterven tbh.
Tenslotte nog dit: het zou toch ook wel behoorlijk saai zijn, als het leven geen uitdagingen kende? Wees dus dankbaar voor de uitdagingen waarmee ons leven wordt verrijkt.
pi_205152613
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:11 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Goede vraag. Ik kan er wel wat over zeggen. Misschien niet helemaal wat je zou willen horen, maar wel, denk ik, een oprechte confrontatie met deze kwestie.

Begrip van de zaak zit hem in de realisatie dat de problemen die hier benoemd worden niet van het type zijn waar een eindig individu verantwoordelijkheid voor draagt. Derhalve is het niet alleen behoorlijk onproductief om je er te veel zorgen over te maken, strikt genomen is het piekeren, en als zodanig zelfs ethisch verwerpelijk en ook ongezond om te doen.

In het stoïcisme wordt gesproken over een indeling tussen die dingen in het leven waar je invloed op kunt hebben, en die waarvoor dat niet het geval is. Zo heb je bijvoorbeeld enige invloed op je eigen gedrag, maar op dat van anderen al een stuk minder. Dit legt de nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid en werkt als leidraad om zinvolle bezigheden te onderscheiden van minder zinvolle, of zelfs schadelijke, zoals wakker liggen om zaken die buiten jouw verantwoordelijkheid liggen.

Belangrijk element in dit alles is het eigen gedrag met betrekking tot media consumptie. Is het wel verstandig om zoveel media te consumeren wanneer het tot piekeren leidt? Want dat is iets waar je wel controle over hebt. Je denkt misschien, een sigaret hier en daar zal niet zoveel kwaad kunnen. Maar op het moment dat je gaat hoesten of je adem slecht wordt zul je je toch af moeten gaan vragen of je rookgedrag daar een rol in speelt. Evenzo is het met media consumptie. Op zijn tijd het nieuws kijken zal toch zoveel kwaad niet kunnen. Maar als iemand die dat dagelijks doet depressieve neigingen begint te vertonen dan is wel de tijd aangebroken om vragen te gaan stellen omtrent de mogelijke relatie tussen de twee. Dan is het tijd om je af te vragen of vrije tijd misschien niet beter besteed zou zijn aan het lezen een boek of het maken van een wandeling.

Dit alles wil de realiteit van de problemen niet ontkennen. Evenmin is het een afkeuren van het hebben van een voorkeur ten aanzien van deze problemen. Je kunt er bijvoorbeeld de voorkeur voor hebben dat niet al te veel mensen zullen sterven van de honger, dat is prima. Het is daarbij wel zaak om onze persoonlijke relatie tot deze problemen in acht te nemen. Ken je grenzen, want jij gaat dit niet oplossen, en weet dat dat piekeren niet zonder gevaren is. De stap die hier op volgt is namelijk dat je onzin als dit gaat uitkramen:
[..]
Tenslotte nog dit: het zou toch ook wel behoorlijk saai zijn, als het leven geen uitdagingen kende? Wees dus dankbaar voor de uitdagingen waarmee ons leven wordt verrijkt.
mooi omschreven en precies hoe ik erin sta.
Ik hou me alleen bezig met dingen die ik kan veranderen. Dat neemt niet weg dat ik dingen wel erg of vervelend kan vinden, maar als ik er niks mee kan, dan beschouw ik het als niet relevant en bagataliseer ik het, zoals dat het weleens heel goed kan zijn, wat ik trouwens ook echt geloof.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205158010
Het leven is in elk geval niet leuk bedoeld. Het is niet prettig bedoeld, het is niet bedoeld als entertainment. Leuk is een bijkomstigheid, niet de hoofdmoot. Het feit dat er veel shit gaat komen is eerder de verwachting en de regel. Leuk is de uitzondering.
pi_205159019
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 22:19 schreef Libertarisch het volgende:
Het leven is in elk geval niet leuk bedoeld. Het is niet prettig bedoeld, het is niet bedoeld als entertainment. Leuk is een bijkomstigheid, niet de hoofdmoot. Het feit dat er veel shit gaat komen is eerder de verwachting en de regel. Leuk is de uitzondering.
Leuk, niet leuk, prettig, onprettig, etc. dat zijn allemaal mensenlijke gevoelens en waarden 'het leven is/is niet bedoeld als...'. Wij projecteren dat betekenisloze situaties om deze te kunnen begrijpen of te accepteren.
pi_205159029
Toekomst van Nederland ziet er niet zo goed uit.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205160158
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 07:06 schreef laforest het volgende:

[..]
Leuk, niet leuk, prettig, onprettig, etc. dat zijn allemaal mensenlijke gevoelens en waarden 'het leven is/is niet bedoeld als...'. Wij projecteren dat betekenisloze situaties om deze te kunnen begrijpen of te accepteren.
Het leven is wat mij betreft betekenisvol, niet betekenisloos. Onze cultuur heeft er een entertained feestje van gemaakt. Prima, goden mogen doen wat ze willen. Maar ik betoog dat het niet de hoofdmoot van het leven kan zijn. Het is namelijk niet duurzaam en het is ondermijnend.
  maandag 27 juni 2022 @ 11:03:06 #62
33189 RM-rf
1/998001
pi_205160260
in de jaren tachtig van de 20e eeuw was er pas een échte 'no Future' sfeer... leverde leuke muziek op:

punk, ska, neue welle, gothic rock, new wave, uitlopertjes in de grunge



als we er dan aangaan is dat natuurlijk vooral een groot lekker groot te feesten en alles te doen wat god verboden heeft.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_205168722
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 16:36 schreef Bart2002 het volgende:
Het is wel duidelijk dat onze wereld (as we know it) een aflopende zaak is. Komende generaties gaan het steeds moeilijker krijgen. Ook de steeds harder groeiende tweedeling tussen "haves" en "not haves" is een probleem.

Beter gaat het niet worden, zoveel is zeker. Dus rede genoeg om je zorgen te maken.

Tevens kun je er op particuliere basis niets aan doen en de politiek boeit het al helemaal geen fluit. Behalve de Partij voor de Dieren dan. Maar op Dieren gaan Mensen niet stemmen. Dus het blijft bij rechtse partijen die het voor het zeggen hebben en die doen niets liever dan het handhaven van de status quo. Dit doen ze door de problematiek te negeren en dus niks te doen.
In tegenstelling tot wat jij stelt en de meeste mensen denken, zal de vergrijzing tot grote tekorten aan kapitaal leiden. Oude mensen beleggen immers niet meer. Ook zal de consumptie erg terugvallen. Als kapitaal geleidelijk schaarser wordt, wordt innovatie moeilijker. Rijke mensen worden dan belangrijker.
pi_205169132
Nederland 🇳🇱 over 50 jaar zal 75% uit buitenlanders bestaan wat ik jammer vind.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205172346
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 10:22 schreef jakosi het volgende:

[..]
In tegenstelling tot wat jij stelt en de meeste mensen denken, zal de vergrijzing tot grote tekorten aan kapitaal leiden. Oude mensen beleggen immers niet meer. Ook zal de consumptie erg terugvallen. Als kapitaal geleidelijk schaarser wordt, wordt innovatie moeilijker. Rijke mensen worden dan belangrijker.
Ik denk eerder het tegenovergestelde en geld op een spaarrekening wordt ook geinvesteerd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 18:07:06 #66
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205172363
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:19 schreef TitanicLover het volgende:
Nederland 🇳🇱 over 50 jaar zal 75% uit buitenlanders bestaan wat ik jammer vind.
En waarom precies?
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205172376
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 18:07 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
En waarom precies?
Omdat er meer asielzoekers komen naar Nederland.
Mensen trouwen met hun landgenoten uit Marokko 🇲🇦 of Turkije 🇹🇷 en die nodigen ze uit.
Omdat buitenlanders armer zijn en meer kinderen baren.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
  dinsdag 28 juni 2022 @ 18:10:32 #68
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205172381
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 18:09 schreef TitanicLover het volgende:

[..]
Omdat er meer asielzoekers komen naar Nederland.
Mensen trouwen met hun landgenoten uit Marokko 🇲🇦 of Turkije 🇹🇷 en die nodigen ze uit.
Omdat buitenlanders armer zijn en meer kinderen baren.
:')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205172854
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik denk eerder het tegenovergestelde en geld op een spaarrekening wordt ook geinvesteerd
Oude mensen investeren dat dus niet meer. Omdat nu de generatie die het grootste is aan het eind van het werkende leven zit en het hoogste inkomen heeft, is er nu een groot overschot aan kapitaal. Dit zal omkeren naar tekorten aan kapitaal als deze generatie met pensioen is. We moeten erg oppassen met het bestrijden van ongelijkheid, als we willen dat er in de toekomst nog iemand wat geld heeft om te kunnen investeren.
pi_205173392
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:03 schreef jakosi het volgende:

[..]
Oude mensen investeren dat dus niet meer. Omdat nu de generatie die het grootste is aan het eind van het werkende leven zit en het hoogste inkomen heeft, is er nu een groot overschot aan kapitaal. Dit zal omkeren naar tekorten aan kapitaal als deze generatie met pensioen is. We moeten erg oppassen met het bestrijden van ongelijkheid, als we willen dat er in de toekomst nog iemand wat geld heeft om te kunnen investeren.
waarom keert dat om?

het doet er niet toe wie het investeert, als het maar geinvesteerd wordt. Geld op een spaarrekening wordt ook geinvesteerd.

Zelfs als een ouder iemand geld uitgeeft dan verdwijnt dat geld niet. Geld verdwijnt alleen als het wordt gebruikt voor een aflossing van een schuld bij een systeembank.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205173433
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 10:22 schreef jakosi het volgende:

[..]
In tegenstelling tot wat jij stelt en de meeste mensen denken, zal de vergrijzing tot grote tekorten aan kapitaal leiden. Oude mensen beleggen immers niet meer. Ook zal de consumptie erg terugvallen. Als kapitaal geleidelijk schaarser wordt, wordt innovatie moeilijker. Rijke mensen worden dan belangrijker.
Ik weet niet wat je hiermee wilt duidelijk maken... M.i. klopt er geen pepernootje van. Oudjes beleggen en consumeren als een malle naar wij dachten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205173439
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je hiermee wilt duidelijk maken... M.i. klopt er geen pepernootje van. Oudjes beleggen en consumeren als een malle naar wij dachten.
ook al doen ze dat niet, dan nog verdwijnt dat geld niet, tenzij ze er een schuld bij een systeembank mee aflossen.

het is eerder juist andersom, omdat vastgezet geld vrijkomt voor consumptie. Dit drukt de rente of zorgt voor inflatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205173459
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:03 schreef jakosi het volgende:
We moeten erg oppassen met het bestrijden van ongelijkheid, als we willen dat er in de toekomst nog iemand wat geld heeft om te kunnen investeren.
Whut... We moeten ongelijkheid niet bestrijden omdat men dan geen geld meer heeft om te investeren?
Ik weet niet in welk parallel universum jij zit. Kun je het duidelijker maken waar je nou precies heen wilt?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205173478
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Whut... We moeten ongelijkheid niet bestrijden omdat men dan geen geld meer heeft om te investeren?
Ik weet niet in welk parallel universum jij zit. Kun je het duidelijker maken waar je nou precies heen wilt?
ik ben benieuwd welke fabletjesfuik op youtube dit parallele universum is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205173479
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ook al doen ze dat niet, dan nog verdwijnt dat geld niet, tenzij ze er een schuld bij een systeembank mee aflossen.

het is eerder juist andersom, omdat vastgezet geld vrijkomt voor consumptie. Dit drukt de rente of zorgt voor inflatie.
En anders erf je een huis en weet ik wat van je ouders. Geen idee welk probleem Jakosi duidelijk wil maken en wat dan de oplossing is. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205173489
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En anders erf je een huis en weet ik wat van je ouders. Geen idee welk probleem Jakosi duidelijk wil maken en wat dan de oplossing is. :)
ik vermoed dat het een fabeltjesfuik verzinsel is op youtube
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205173504
Men moet altijd wel weer even opletten in welk topic men eigenlijk zit...

Een positieve blik op de toekomst van Nederland

Ok. Die heb ik niet. Maar zo'n topic drijft zoals gewoonlijk wel ontzettend af weer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 19:14:38 #78
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205289067
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 11:03 schreef RM-rf het volgende:
in de jaren tachtig van de 20e eeuw was er pas een échte 'no Future' sfeer... leverde leuke muziek op:

punk, ska, neue welle, gothic rock, new wave, uitlopertjes in de grunge

[ afbeelding ]

als we er dan aangaan is dat natuurlijk vooral een groot lekker groot te feesten en alles te doen wat god verboden heeft.
Die YOLO-houding werkt ook maar tot op een bepaalde leeftijd. Daarboven word je gewoon depressief.
pi_205289170
Iedereen heeft God nodig.
pi_205291495
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 19:27 schreef Libertarisch het volgende:
Iedereen heeft God nodig.
Ik niet. Al decennia lang succesvol en gelukkig zonder 'God'. :7
pi_205291747
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:14 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik niet. Al decennia lang succesvol en gelukkig zonder 'God'. :7
Ik weet zeker dat het nog veel gelukkiger kan, met God.
pi_205306089
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat het nog veel gelukkiger kan, met God.
Dat is omdat jouw voorstellingsvermogen bij je verlichting is uitgedoofd als een nachtkaars. :Y
-
pi_205306349
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat het nog veel gelukkiger kan, met God.
Mensen die denken zeker dingen te weten (vooral met betrekking tot religie). :')
pi_205306447
Maar als je niet gelooft of spiritueel bent, dan tikt je leven weg als een tijdbom. Je weet dat er een einde aan komt. En je wilt niet dat er een einde aan komt als je gelukkig bent. Dus dan kun je niet echt meer gelukkig zijn :)

Dit geldt alleen als je bewust bent van je situatie. Dus als je bewust bent en gelukkig heb je spiritualiteit nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')