FOK!forum / Travel / Alleen heenvlucht geannuleerd
Enawhzaterdag 25 juni 2022 @ 13:58
Ik heb voor eind juli een boeking gedaan naar Spanje.
Heen met Transavia en terug met KLM. Een 'pakket' waar ik kon kiezen hoe laat ik heen en terug wilde en allerlei vliegtuigmaatschappijen stonden erbij

Ik heb dus een mail ontvangen van Transavia dat het is geannuleerd. Op refund geklikt en later nog gebeld naar ze voor informatie e.d en alleen de heenreis is dus geannuleerd.
Hoe zit met de terugreis ?

Als er geen alternatief meer is om daar heen te gaan kan ik dan nog geld terug krijgen van KLM ?

Telefonisch niet bereikbaar, want na 20m eindelijk doorverbonden en na 1m werd ik al opgehangen :{
SnodeSnuiterzaterdag 25 juni 2022 @ 14:01
Waar heb je beide reizen geboekt?
Enawhzaterdag 25 juni 2022 @ 14:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 14:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waar heb je beide reizen geboekt?
Via flyscanner naar gate1.

Volgens Transavia moet ik bellen naar KLM, maar ze zijn niet bereikbaar dus vroeg mij af of men hier iets meer van weet
#ANONIEMzaterdag 25 juni 2022 @ 14:56
Klm heb ik een keer een whatsapp gestuurd omdat ze telefonisch nooit bereikbaar zijn, dit was nog voor alle gedoe op schiphol. Ik kreeg 5 dagen later een antwoord :')
Tourniquetzaterdag 25 juni 2022 @ 14:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 14:40 schreef Enawh het volgende:

[..]
Via flyscanner naar gate1.

Volgens Transavia moet ik bellen naar KLM, maar ze zijn niet bereikbaar dus vroeg mij af of men hier iets meer van weet
Eigenlijk zou "Gate1" dit voor je moeten oplossen (daar heb je immers geboekt en een flinke som administratiekosten aan betaald), maar als ik zo die site bekijk geef ik je eigenlijk niet veel kans.

Heb met wat proberen ook een reis gevonden met Transavia en KLM en de tekst die ik hier heb gemarkeerd geeft eigenlijk al wel aan dat je 2 losse tickets hebt. Waarschijnlijk heb je ook 2 boekingscodes ontvangen? Het KLM-ticket zal dan gewoon geldig blijven en die zul je (al dan niet via Gate1) zelf moeten zien om te boeken of omzetten naar een voucher als je nog geen nieuwe datum hebt. Geld terug kan vaak alleen bij de duurdere boekingsklassen die je waarschijnlijk niet hebt.

GVmBGFO.png
Enawhzaterdag 25 juni 2022 @ 15:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 14:56 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Eigenlijk zou "Gate1" dit voor je moeten oplossen (daar heb je immers geboekt en een flinke som administratiekosten aan betaald), maar als ik zo die site bekijk geef ik je eigenlijk niet veel kans.

Heb met wat proberen ook een reis gevonden met Transavia en KLM en de tekst die ik hier heb gemarkeerd geeft eigenlijk al wel aan dat je 2 losse tickets hebt. Waarschijnlijk heb je ook 2 boekingscodes ontvangen? Het KLM-ticket zal dan gewoon geldig blijven en die zul je (al dan niet via Gate1) zelf moeten zien om te boeken of omzetten naar een voucher als je nog geen nieuwe datum hebt. Geld terug kan vaak alleen bij de duurdere boekingsklassen die je waarschijnlijk niet hebt.

[ afbeelding ]
Ik heb 1 boekingscode ontvangen.
1 boekingsnummer van de gate1 met de vluchten erin.

Geld terug niet mogelijk maar voucher dus nog wel ?
Tourniquetzaterdag 25 juni 2022 @ 15:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 15:20 schreef Enawh het volgende:

[..]
Ik heb 1 boekingscode ontvangen.
1 boekingsnummer van de gate1 met de vluchten erin.

Geld terug niet mogelijk maar voucher dus nog wel ?
Boekingsnummer van de reisagent is waarschijnlijk is anders dan de boekingscode van de luchtvaartmaatschappij (dat is altijd een combinatie van 6 cijfers en letters waarmee je op de website van de maatschappij je boekingsdetails kunt inzien, bij KLM bijvoorbeeld hier: https://www.klm.nl/trip).

KLM is momenteel vrij coulant met het uitgeven van vouchers, je krijgt dan een tegoed gelijk aan de ticketprijs en die kun je dan binnen 1 jaar gebruiken bij het boeken van een nieuw ticket.
https://www.klm.nl/information/covid-19/refunds-travel-vouchers

Maar aangezien je de betreffende vlucht niet rechtstreeks bij KLM hebt geboekt weet ik niet of dat rechtstreeks lukt bij KLM. Ik zou het eerst proberen via de reisagent.
ZarBzaterdag 25 juni 2022 @ 15:32
Gate 1 kan leuk zijn als het op rolletjes loopt. Dan heb je lekker goedkoop een ticket. Maar als er iets misgaat is er een dikke kans dat je de sjaak bent. Even googelen leert dat gelijk.
Enawhzaterdag 25 juni 2022 @ 15:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 15:29 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Boekingsnummer van de reisagent is waarschijnlijk is anders dan de boekingscode van de luchtvaartmaatschappij (dat is altijd een combinatie van 6 cijfers en letters waarmee je op de website van de maatschappij je boekingsdetails kunt inzien, bij KLM bijvoorbeeld hier: https://www.klm.nl/trip).

KLM is momenteel vrij coulant met het uitgeven van vouchers, je krijgt dan een tegoed gelijk aan de ticketprijs en die kun je dan binnen 1 jaar gebruiken bij het boeken van een nieuw ticket.
https://www.klm.nl/information/covid-19/refunds-travel-vouchers

Maar aangezien je de betreffende vlucht niet rechtstreeks bij KLM hebt geboekt weet ik niet of dat rechtstreeks lukt bij KLM. Ik zou het eerst proberen via de reisagent.
Ik heb meerdere keren een mail verstuurd, maar daar word ik telkens doorverwezen naar Transavia.

*Je hebt aangegeven te hebben geboekt met een lowcost-luchtvaartmaatschappij. Terugbetalingen of vouchers van een low-cost luchtvaartmaatschappij dien je zelf rechtstreeks aan te vragen bij deze luchtvaartmaatschappij. Meer informatie vind je op de website van Transavia.
*

Dus ja lastig verhaal zo.
Wordt van de week naar KLM bellen hoe het zit
ZarBzaterdag 25 juni 2022 @ 15:34
Je boekt 2 tickets dus KLM heeft niets met je heenvlucht te maken. Dus je zou het van hun coulance moeten hebben.
Tourniquetzaterdag 25 juni 2022 @ 15:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 15:32 schreef ZarB het volgende:
Gate 1 kan leuk zijn als het op rolletjes loopt. Dan heb je lekker goedkoop een ticket. Maar als er iets misgaat is er een dikke kans dat je de sjaak bent. Even googelen leert dat gelijk.
:Y
https://nl.trustpilot.com/review/gate1.nl

Geen fysiek bezoekadres, geen KvK-nummer op de site en niet aangesloten bij enig garantiefonds geven ook gelijk alarmbellen.
Fogelzaterdag 25 juni 2022 @ 17:43
En dit is een van de redenen dat ik altijd bij de maatschappij zelf boek…


Kan je niet nog zelf een enkeltje boeken ter vervanging van die transaviavlucht?
Id_do_herzaterdag 25 juni 2022 @ 18:05
Dubbeltje op de eerste rang, dan krijg je dit soort gedoe.
Heremeteitzaterdag 25 juni 2022 @ 18:19
Transavia hoort een vervangende vlucht aan te bieden.
#ANONIEMzaterdag 25 juni 2022 @ 19:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 18:19 schreef Heremeteit het volgende:
Transavia hoort een vervangende vlucht aan te bieden.
Ja, Schiphol hoort ook naar behoren te functioneren maar hey!
Heremeteitzaterdag 25 juni 2022 @ 23:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:28 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Ja, Schiphol hoort ook naar behoren te functioneren maar hey!
Ze overtreden de regels. Nou proberen luchtvaartmaatschappijen dat wel vaker, maar dat betekent niet dat je ze ermee hoeft laten wegkomen.

https://europa.eu/youreur(...)ement-cancellation-1
Fogelzaterdag 25 juni 2022 @ 23:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 23:11 schreef Heremeteit het volgende:

[..]
Ze overtreden de regels. Nou proberen luchtvaartmaatschappijen dat wel vaker, maar dat betekent niet dat je ze ermee hoeft laten wegkomen.

https://europa.eu/youreur(...)ement-cancellation-1
Ja, maar TS heeft zelf op ‘refund’ geklikt. Kan zomaar zijn dat die andere opties ook zijn aangeboden.

@TS: wat stond er nog meer in de mail qua mogelijkheden?
Enawhzaterdag 25 juni 2022 @ 23:43
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 23:14 schreef Fogel het volgende:

[..]
Ja, maar TS heeft zelf op ‘refund’ geklikt. Kan zomaar zijn dat die andere opties ook zijn aangeboden.

@:TS: wat stond er nog meer in de mail qua mogelijkheden?
Ik kon een nieuwe boeking doen vanaf 28-08 tot 31-03-2023.
Dat wilde en kon ik niet dus refund aangevraagd.
bianconerizondag 26 juni 2022 @ 12:41
KLM wil nog wel eens makkelijk zijn met het laten wijzigen van een vlucht.
Geld terug geven gaan ze in dit geval lijkt mij zeker niet doen.

Omboeken van vlucht is toch echt de beste optie geweest. Via werkgever of wat de reden dan ook is dat je niet anders kunt wat regelen.
Maar goed nu je vergoeding hebt gevraagd gaat dat te duur zijn.

Nadeel van via een maatschappij doen en met 2 aparte maatschappijen boeken.
Laatste doe ik ook wel eens, kan nadelig uitvallen als er met 1 wat aan de hand is.
#ANONIEMzondag 26 juni 2022 @ 16:09
Ik zou zorgen dat je z.s.m. een nieuwe heenvlucht boekt. Dat wordt waarschijnlijk wel duurder dan de vlucht die je bij Transavia geboekt had, maar ik denk dat het financieel nog steeds aantrekkelijker is dan niet gaan en de kosten van terugvlucht en hotel* door het putje spoelen.

(* er van uitgaand dat je het hotel zonder annuleringsmogelijkheid geboekt hebt)
Tourniquetdonderdag 14 juli 2022 @ 22:40
Is het nog gelukt, @Enawh ?
Enawhvrijdag 15 juli 2022 @ 12:57
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 22:40 schreef Tourniquet het volgende:
Is het nog gelukt, @:Enawh ?
Ik heb ondertussen alleen het geld terug gekregen van Transavia. Alleen het ticketgeld en niet het geld van ruimbagage en stoelen etc.

Van KLM moet ik nog wachten op reactie of ik nog geld terug kan krijgen of voucher, want na die 1e annulering hebben we gelijk nieuwe tickets geboekt in de gedachte dat 1e boeking met terugvlucht ook was geannuleerd..
appreciatevrijdag 15 juli 2022 @ 17:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 12:57 schreef Enawh het volgende:
niet het geld van ruimbagage en stoelen etc.
Dat is ook wel een naaistreek als Transavia dat niet vergoedt. Ga je dat nog wel terugkrijgen?
Enawhvrijdag 15 juli 2022 @ 23:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 17:17 schreef appreciate het volgende:

[..]
Dat is ook wel een naaistreek als Transavia dat niet vergoedt. Ga je dat nog wel terugkrijgen?
Ik heb ze nog niet gebeld daarover, maar dat ben ik wel van plan.