abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205144257
Dit is iets waar ik zelf tegen aan loop, dat van mijzelf ook al eerder weet maar waar het mij niet lukt om overheen te komen.
Tot op een bepaald punt ben ik open en kan ik me prima kwetsbaar opstellen, zowel tegenover semi-vreemden als tegenover vrienden. Maar er is een bepaald punt waar ik echt niet overheen kom, met name als het gaat om mijn jeugd of wat wel/niet goed gaat in mijn relatie. Het voelt voor mij echt als een harde muur waar ik opeens niets meer bespreekbaar durf te maken, hoe goed ik iemand ook ken. Het vreemde is dat dit punt zowel voor hechte vrienden en zelfs mijn vriendin als voor vage kennissen of collega's ongeveer het zelfde is en ik eigenlijk ook niet goed begrijp waarom ik het niet durf te bespreken.

Ik merk dat ik er zelf last van heb omdat ik gewoon merk dat er in gesprekken soms een onbalans is in hoe kwetsbaar ik en de ander zich opstellen wat niet goed voelt, ondanks dat het mijn eigen keuze is om iets niet te vertellen. Maar het heeft nu ook tot een behoorlijke botsing met een hechte vriend geleid waardoor ik hier nu echt iets aan wil doen.

Herkennen anderen een dergelijke harde muur tussen waar je open over bent en waar je niets over verteld? En hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 25 juni 2022 @ 09:41:56 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205144504
Heb je zelf wel de behoefte om die dingen te bespreken? Of voel je alleen een druk om dat wel te doen vanwege die (vermeende) ‘onbalans’?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205144785
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 09:41 schreef Lienekien het volgende:
Heb je zelf wel de behoefte om die dingen te bespreken? Of voel je alleen een druk om dat wel te doen vanwege die (vermeende) ‘onbalans’?
Ook zelf de behoefte om ze te bespreken. Ik heb soms de indruk dat niemand me echt kent. En soms raak ik ook verstrikt in een soort web van dingen niet vertellen. Het meest sprekende voorbeeld is mijn relatie hiervoor, die op een gegeven moment over was maar waar ik enorme moeite had om het aan anderen te vertellen. Met als resultaat dat ik het dan keer op keer uitstel. En als je dan pas na een half jaar pas aan goede vrienden vertelt dat je relatie al lang uit is, dat doet iets met het onderling vertrouwen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 25 juni 2022 @ 10:28:30 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205144888
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 10:12 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ook zelf de behoefte om ze te bespreken. Ik heb soms de indruk dat niemand me echt kent. En soms raak ik ook verstrikt in een soort web van dingen niet vertellen. Het meest sprekende voorbeeld is mijn relatie hiervoor, die op een gegeven moment over was maar waar ik enorme moeite had om het aan anderen te vertellen. Met als resultaat dat ik het dan keer op keer uitstel. En als je dan pas na een half jaar pas aan goede vrienden vertelt dat je relatie al lang uit is, dat doet iets met het onderling vertrouwen.
OK. Nee, dat herken ik niet.

Wel dat ik soms een druk voel(de) tot persoonlijke ontboezemingen, eerder uit een soort drang de ander zich niet ongemakkelijk te willen laten voelen (met persoonlijke verhalen) dan uit een persoonlijke behoefte.

Kun je dan wel open praten met goede vrienden over dat je dit ook niet van jezelf begrijpt? Ze voelen zich waarschijnlijk buitengesloten als ze pas laat te horen krijgen dat je relatie voorbij is, maar als je dit aan ze voorlegt, zullen ze toch kunnen begrijpen dat ze het niet persoonlijk (d.w.z. als een gebrek aan vertrouwen in hen) hoeven op te vatten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205145145
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 10:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
OK. Nee, dat herken ik niet.

Wel dat ik soms een druk voel(de) tot persoonlijke ontboezemingen, eerder uit een soort drang de ander zich niet ongemakkelijk te willen laten voelen (met persoonlijke verhalen) dan uit een persoonlijke behoefte.

Kun je dan wel open praten met goede vrienden over dat je dit ook niet van jezelf begrijpt? Ze voelen zich waarschijnlijk buitengesloten als ze pas laat te horen krijgen dat je relatie voorbij is, maar als je dit aan ze voorlegt, zullen ze toch kunnen begrijpen dat ze het niet persoonlijk (d.w.z. als een gebrek aan vertrouwen in hen) hoeven op te vatten.
Nog niet gedaan maar om dat te bespreken, voelt voor mij dan vreemd genoeg weer geen probleem.

Het is in ieder geval een eerste stap dat ik het nu zelf als een probleem ga zien dat ik ook wil aanpakken. Eens kijken of ik hier zelf verder mee kom of een psycholoog er bij haal. Het is allemaal niet zo erg dat het mijn leven echt in de weg staat maar wel iets waar ik van af wil.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:16:04 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205145231
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:08 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nog niet gedaan maar om dat te bespreken, voelt voor mij dan vreemd genoeg weer geen probleem.

Het is in ieder geval een eerste stap dat ik het nu zelf als een probleem ga zien dat ik ook wil aanpakken. Eens kijken of ik hier zelf verder mee kom of een psycholoog er bij haal. Het is allemaal niet zo erg dat het mijn leven echt in de weg staat maar wel iets waar ik van af wil.
Het zou imo een goede stap zijn om het dan wel zo te benoemen naar die goede vrienden. Dat klaart dan in ieder geval de lucht een beetje. En wie weet komen er gesprekken uit voort waardoor je ook al verder komt in snappen waarom je die dingen zo lang voor jezelf houdt. Twee vliegen in een klap.

Ik ben helemaal niet tegen een psycholoog, maar het is misschien onnodig problematiseren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205145504
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 09:41 schreef Lienekien het volgende:
Heb je zelf wel de behoefte om die dingen te bespreken? Of voel je alleen een druk om dat wel te doen vanwege die (vermeende) ‘onbalans’?
Dit.
Waarom voel je je überhaupt verplicht dingen te MOETEN bespreken?
Het eigenlijke probleem ligt mischien in trauma's en ervaringen die je nog niet verwerkt hebt voor jezelf?
Hulp mischien een goed idee?
  zaterdag 25 juni 2022 @ 13:57:07 #8
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205146386
Herken t wel een beetje denk ik.
Wil wel dingen bespreken maar krijg t mijn mond niet uit. Of omdat ik denk dat het de ander niet boeit of omdat ik denk dat t toch geen zin heeft om te benoemen (het verandert niets en vaak heeft advies ook weinig nut). En ook gewoon omdat ik eigenlijk dingen ook niet perse wil benoemen of bespreken want dan wordt het weer zo zwaar of gedoe.

Maar resultaat is dat je vooral luistert en met de ander bezig bent. En je jezelf in die zin wegcijfert ofzo.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')