abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 juni 2022 @ 01:40:37 #1
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205143703
In april kocht ik een nieuwe videokaart in een winkel, binnen 4 weken begaf de videokaart het (ondeugdelik product?), ik nam dus contact op met de winkel want op deze videokaart zit naast de wettelijke garantie ook fabrieks-garantie(3 jaar).
Videokaart terug naar de winkel, kaart zou gemaakt worden. Tot zover alles zoals het hoort.
4 weken lang niets vernomen van de winkel m.b.t. de videokaart.
Dus zelf maar contact opgenomen met de winkel met de vraag hoe staat het ermee.
De videokaart lag nog bij de reseller en er zou contact opgenomen worden met de reseller.
Een dag later gebeld door de winkel met de mededeling dat de fabrieks-garantie afgewezen was omdat er een thermal-pad vervangen zou zijn.

Punt is dat ik die videokaart nooit geopend heb of er iets aan vervangen heb.

Zoals ik het nu zie heeft de winkel mij een retourgezonden of refurbished exemplaar in mijn handen gedouwd als zijnde een nieuw exemplaar/product.
Mij is niet verteld dat dit een retour of refurbished exemplaar betrof.
Als de winkel dit mij wel verteld zou hebben had ik deze kaart nooit gekocht. (achtergehouden essentiële informatie is ook misleiding)
Als de kaart niet kapot was gegaan had ik nooit geweten dat dit geen nieuw exemplaar is geweest.

Ik weet nu niet wat mijn rechten verder zijn en hoe ik mijn onschuld zou moeten bewijzen.
Wat ik wel weet is dat ergens in de winkeladministratie deze kaart ergens voorkomt en eerder verkocht is geweest.

Wat ik wel ben tegengekomen is dat online kopers beter beschermd lijken te zijn dan fysieke kopers.

Ook dat oneerlijke verkooppraktijken in beginsel voor de voedsel en agrarische sector geldt.

Ik kom nogal wat tegenstrijdige uitleg tegen omtrent koopovereenkomsten en de ontbinding daarvan cq vernietiging. Iemand die daar wat meer uitleg over kan geven?

Verder advies in deze zaak is ook welkom.
There is only one religion
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juni 2022 @ 01:55:47 #2
408813 crew  trein2000
pi_205143753
Winkelier moet dit gewoon oplossen, met de fabriek(sgarantie) heb je in principe niets te maken.

Wat kostte de videokaart?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 25 juni 2022 @ 02:16:34 #3
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205143801
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 01:55 schreef trein2000 het volgende:
Winkelier moet dit gewoon oplossen, met de fabriek(sgarantie) heb je in principe niets te maken.

Wat kostte de videokaart?
De fabrieksgarantie vind ik wel belangrijk, dan weet je dat het product conform fabrieks specifiecatie wordt gemaakt/gerepareerd. Alhoewel het merk voor de garantie verwijst naar de plaats van aanschaf, de winkel dus.
Lijkt wel een beetje op kastje-muur maar als jij een Iphone ergens koopt kun je die alleen laten repareren bij een apple gecertificeerde reperateur anders werkt je Iphone niet meer.

Je bent benieuwd naar de videokaart en prijs? Het betreft een Gigabyte Geforce RTX 3080TI Vision OC LHR 12 GB en de prijs op datum aanschaf was ¤1429,00
Voor de huidige prijzen m.b.t. tot Deze videokaarten verwijs ik naar Tweakers.net pricewatch of Hardware info
There is only one religion
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juni 2022 @ 02:18:57 #4
408813 crew  trein2000
pi_205143804
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 02:16 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
De fabrieksgarantie vind ik wel belangrijk, dan weet je dat het product conform fabrieks specifiecatie wordt gemaakt/gerepareerd. Alhoewel het merk voor de garantie verwijst naar de plaats van aanschaf, de winkel dus.
Lijkt wel een beetje op kastje-muur maar als jij een Iphone ergens koopt kun je die alleen laten repareren bij een apple gecertificeerde reperateur anders werkt je Iphone niet meer.
Juridisch heb je alleen een overeenkomst met de verkoper. Daar kun je rechten doen gelden, niet tegen de fabrikant. Als jij bij mediamarkt een iPhone koopt moet je ook bij MediaMarkt zijn voor reparatie.
quote:
Je bent benieuwd naar de videokaart en prijs? Het betreft een Gigabyte Geforce RTX 3080TI Vision OC LHR 12 GB en de prijs op datum aanschaf was ¤1429,00
Voor de huidige prijzen m.b.t. tot Deze videokaarten verwijs ik naar Tweakers.net pricewatch of Hardware info
Vooral om in te schatten wat de reeel is qua vervolgstap, voor een paar honderd euro ga je niet zo veel ondernemen natuurlijk. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 25 juni 2022 @ 02:22:04 #5
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205143813
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 02:18 schreef trein2000 het volgende:
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Nee maar kan wel aanspraak maken op tegemoetkoming in advocaatkosten, de eigen bijdrage is dan 156 euro

Er zijn zover ik heb kunnen nagaan 3 opties, 1 is de ACM, 2 is de geschillencommissie en 3 is de gerechtelijke weg
There is only one religion
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juni 2022 @ 02:24:50 #6
408813 crew  trein2000
pi_205143817
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 02:22 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
Nee maar kan wel aanspraak maken op tegemoetkoming in advocaatkosten, de eigen bijdrage is dan 156 euro
Wat zegt de winkelier als je zegt dat hij dit gewoon moet oplossen? Om nou meteen met advocaten aan de slag te gaan...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 25 juni 2022 @ 02:29:23 #7
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205143822
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 02:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat zegt de winkelier als je zegt dat hij dit gewoon moet oplossen? Om nou meteen met advocaten aan de slag te gaan...
Dat weet ik nog niet, ben mij wat vervolgstappen betreft nog aan het oriënteren dus het jurisch loket was het eerste station waar ik aanklopte en reactie van heb gekregen.
There is only one religion
  zaterdag 25 juni 2022 @ 02:50:24 #8
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205143838
Het punt is dat het van een ondeugdelijk product nu verschuift naar misleiding en de bewijslast daarvoor.
Is die bewijslast er dan kan ik direct overgaan tot vernietiging van de koopovereenkomst.
In beginsel ligt de bewijslast dat ik schuld ben van het stukgaan van de videokaart bij de verkoper.
In beginsel is de geconstateerde modificatie zijnde de vervangen thermal-pad geen bewijs.
Het was wel reden voor het afwijzen van de fabrieksgarantie.
Wat ik zie als een zwaarwegend nadeel.
Het bracht wel aan het licht dat er oneerlijke handelspraktijken waren aan het adres van de verkoper, maar hoe bewijs ik dat als de verkoper de aanname maakt dat ik dat heb gedaan en ik stel dat ik dat niet gedaan heb.
There is only one religion
pi_205143909
quote:
Op zaterdag 25 juni 2022 01:40 schreef Dance99Vv het volgende:
(...)

Wat ik wel weet is dat ergens in de winkeladministratie deze kaart ergens voorkomt en eerder verkocht is geweest.

(...)
Weet je dat (en heb je dat dus ook bewijs voor), of vermoed je dat ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2022 06:11:44 ]
pi_205144040
quote:
In beginsel is de geconstateerde modificatie zijnde de vervangen thermal-pad geen bewijs.
dan is het aan de winkelier het, binnen een redelijke termijn op te lossen, bewijslast ligt bij hen en fabrieksgarantie heb je niks mee te maken, ik zou ze nog een 2 weken ofzo geven voor een oplossing (nieuwe kaart, niet refurbished; of geld terug) anders is het tijd voor een rechter zich erover uit te spreken :{w
  zaterdag 25 juni 2022 @ 09:18:57 #11
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205144316
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 06:11 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Weet je dat (en heb je dat dus ook bewijs voor), of vermoed je dat ?
Volgens mij heb ik je vraag al meerdere keren beantwoord onder andere in de post boven die van jou.
There is only one religion
  zaterdag 25 juni 2022 @ 09:28:58 #12
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205144380
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 07:45 schreef mschol het volgende:

[..]
dan is het aan de winkelier het, binnen een redelijke termijn op te lossen, bewijslast ligt bij hen en fabrieksgarantie heb je niks mee te maken, ik zou ze nog een 2 weken ofzo geven voor een oplossing (nieuwe kaart, niet refurbished; of geld terug) anders is het tijd voor een rechter zich erover uit te spreken :{w
Ja zo dacht ik er eigenlijk ook over, in de optie van rechter en ACM kun je de kosten ervan verhalen op de tegenpartij(de winkel) als je wint. Maar het is drijfzand i.m.h.o.
There is only one religion
  zaterdag 25 juni 2022 @ 09:46:34 #13
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205144543
Begin eens met een mail jaar de verkoper waarin je het hele voorval netjes en feitelijk beschrijft.

Daarna vermeld je jouw gewenste oplossing (reparatie, credit, nieuw exemplaar?) en een schappelijke deadline.

Mocht dat niet werken, dan heb je consuwijzer die je kan helpen met het vervolg.

Ik neem aan dat je de factuur nog hebt, en hier niets vermeld staat over refurb oid? Het is overigens, gebruikt of niet, wel verplicht dat men een oplossing biedt.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_205144710
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 02:22 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
Nee maar kan wel aanspraak maken op tegemoetkoming in advocaatkosten, de eigen bijdrage is dan 156 euro

Er zijn zover ik heb kunnen nagaan 3 opties, 1 is de ACM, 2 is de geschillencommissie en 3 is de gerechtelijke weg
Geschillencommisie is hiervan de beste methode.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205144723
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 09:28 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
Ja zo dacht ik er eigenlijk ook over, in de optie van rechter en ACM kun je de kosten ervan verhalen op de tegenpartij(de winkel) als je wint. Maar het is drijfzand i.m.h.o.
Nee want het us een civiele zaak. Advocaatkosten zijn altijd voor jou tenzij de rechter anders beslist en dat gebeurt lang niet altijd. Eigenlijk bijna nooit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juni 2022 @ 10:58:36 #16
408813 crew  trein2000
pi_205145076
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee want het us een civiele zaak. Advocaatkosten zijn altijd voor jou tenzij de rechter anders beslist en dat gebeurt lang niet altijd. Eigenlijk bijna nooit.
Waarom zou je hier precies een advocaat voor nodig hebben?
Bovendien, als je had gelezen dan had je gezien dat TS al bij het Juridisch Loket is geweest en recht heeft op een gesubsidieerde advocaat zodat het hem nog een euro of 150 kost…

En daarnaast, waar haal je die wijsheid nou weer vandaan dat dat ‘bijna nooit’ gebeurd? Het is een forfaitair bedrag ja, maar die krijg je bijna standaard…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205145246
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 10:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waarom zou je hier precies een advocaat voor nodig hebben?
Bovendien, als je had gelezen dan had je gezien dat TS al bij het Juridisch Loket is geweest en recht heeft op een gesubsidieerde advocaat zodat het hem nog een euro of 150 kost…

En daarnaast, waar haal je die wijsheid nou weer vandaan dat dat ‘bijna nooit’ gebeurd? Het is een forfaitair bedrag ja, maar die krijg je bijna standaard…
verwacht je nou met deze toon een serieuze reactie van mij?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205145350
Binnen 6 maanden stuk.

Winkel moet aantonen dat jij de kaart zou hebben “aangepast”, kunnen ze niet.
De bewijslast ligt bij hun, de wet is hier helder over.

Dan zouden ze dus moeten gaan toegeven dat zij je een refurbished artikel hebben verkocht.
Dat kan ook niet anders.

Maar hoezo zou daar geen garantie op liggen? Zeker binnen zo’n korte tijd, mag je ook daar meer van verwachten dan binnen 4 weken stuk.
However is dit een probleem van de winkel en niet de fabriek, als die verder niet refurbished videokaarten verkoopt. (Maar de winkel dit zelf regelt en verkoopt etc)

Je kan altijd nog naar de geschillencommissie als een rechter te duur word. Alleen je wacht dan langer.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:31:18 #19
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205145364
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 10:58 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou je hier precies een advocaat voor nodig hebben?
Voor de webwinkel is deze winkel aangesloten bij Thuiswinkel waarborg maar de fysieke winkel is dat niet en uit hun AV haal ik dit:

Geschillen
15.1 Op de krachtens deze algemene voorwaarden te sluiten en gesloten overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
15.2 Alle geschillen worden, voor zover de wettelijke bepalingen zulks toelaten, onderworpen aan het oordeel
van, en beslecht door, de bevoegde rechter binnen het Arrondissement te ‘s-Hertogenbosch of een door Levix
aan te wijzen andere bevoegde rechtelijke instantie.

Het lijkt er op dat ze dus niet zijn aangesloten bij bv. de geschillencommissie, of een andere instantie die geschillen behandeld.
There is only one religion
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:43:31 #20
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205145457
Deze komt ook uit hun AV, :

Garantie
9.1 Er wordt door Levix geen garantie verstrekt op geleverde producten en diensten, tenzij uitdrukkelijk
schriftelijke garantieverlening verstrekt is.
9.2 Deze eventueel verleende garantieverplichting vervalt indien wederpartij zelf wijzigingen in of reparaties
aan het geleverde verricht of laat verrichten of indien het geleverde voor andere dan normale bedrijfsdoeleinden wordt aangewend of andere dan door Levix op naar haar oordeel onoordeelkundige wijze is behandeld
of onderhouden
Heet komt op mij over dat alle verantwoordelijkheid in beginsel uitgesloten wordt.

Overigens is er een europese richtlijn die geldig is in de EU en dus ook nederland hier de link naar desite:
https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/kopen-europa
Dit geld zowel voor online aankopen als fysieke aankopen.

Er zijn in ieder geval nog een hoop misverstanden als het gaat om rechten en kopen.
There is only one religion
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juni 2022 @ 11:43:49 #21
408813 crew  trein2000
pi_205145461
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:31 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
Voor de webwinkel is deze winkel aangesloten bij Thuiswinkel waarborg maar de fysieke winkel is dat niet en uit hun AV haal ik dit:

Geschillen
15.1 Op de krachtens deze algemene voorwaarden te sluiten en gesloten overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
15.2 Alle geschillen worden, voor zover de wettelijke bepalingen zulks toelaten, onderworpen aan het oordeel
van, en beslecht door, de bevoegde rechter binnen het Arrondissement te ‘s-Hertogenbosch of een door Levix
aan te wijzen andere bevoegde rechtelijke instantie.

Het lijkt er op dat ze dus niet zijn aangesloten bij bv. de geschillencommissie, of een andere instantie die geschillen behandeld.
Het is een kantonzaak, geen verplichte procesvertegenwoordiging.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 25 juni 2022 @ 11:46:27 #22
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_205145479
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is een kantonzaak, geen verplichte procesvertegenwoordiging.
Hoe bedoel je dat , kun je dit iets beter uitleggen?
Ondanks dat het een kantonzaak is zal er wel een kostenplaatje aanzitten en kan het soms handig zijn juridisch bijgestaan te worden .
There is only one religion
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juni 2022 @ 11:50:36 #23
408813 crew  trein2000
pi_205145509
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:46 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat , kun je dit iets beter uitleggen?
Ondanks dat het een kantonzaak is zal er wel een kostenplaatje aanzitten en kan het soms handig zijn juridisch bijgestaan te worden .
Het is een zaak die bij de kantonrechter gaat komen, want consumentenkoop én geldvordering onder de 25k (een van beide is voldoende). Daar heb je geen advocaat nodig, als je weet wat je doet kun je dat zelf doen maar je kunt ook kiezen voor een jurist (of deurwaarder) als gemachtigde. Die zijn nog wel eens goedkoper ;)

Neemt niet weg dat het inderdaad soms verstandiger kan zijn om het wel te doen. Maar dat is vooral een risico-afweging die je zelf moet maken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205146010
quote:
19s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 09:46 schreef Notorious_Roy het volgende:
Begin eens met een mail jaar de verkoper waarin je het hele voorval netjes en feitelijk beschrijft.

Daarna vermeld je jouw gewenste oplossing (reparatie, credit, nieuw exemplaar?) en een schappelijke deadline.

Mocht dat niet werken, dan heb je consuwijzer die je kan helpen met het vervolg.

Ik neem aan dat je de factuur nog hebt, en hier niets vermeld staat over refurb oid? Het is overigens, gebruikt of niet, wel verplicht dat men een oplossing biedt.
Ja @Dance99Vv begin hier eens mee.
.
pi_205146359
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee want het us een civiele zaak. Advocaatkosten zijn altijd voor jou tenzij de rechter anders beslist en dat gebeurt lang niet altijd. Eigenlijk bijna nooit.
In familiezaken vrijwel nooit vanwege de aard van de procedure, in kantonzaken wordt best vaak een proceskosten vergoeding toegekend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')