abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 juni 2022 @ 14:38:52 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205136895
quote:
College van Almere stapt op vanwege miljoenenstrop Floriade
https://www.nu.nl/binnenl(...)nstrop-floriade.html

Het Almeerse college heeft donderdagavond zijn ontslag aangeboden vanwege het miljoenenverlies bij de Floriade. De tuinbouwexpo kostte de gemeente 34 miljoen euro meer dan gepland, mede doordat het evenement veel minder bezoekers trok dan gehoopt.

Het stadsbestuur bood donderdagavond tijdens de raadsvergadering zijn ontslag aan. "Nu de bezoekersaantallen zo tegenvallen, vinden wij dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen. We bieden daarom vanavond ons ontslag aan", aldus de wethouders in een verklaring.

Eerder op donderdag meldde Omroep Flevoland al dat de Floriade 33,8 miljoen euro meer zou kosten dan begroot. Naar aanleiding daarvan werd donderdagavond een debat aangevraagd, die de wethouders openden met het voorlezen van de verklaring.

"Er komen veel te weinig mensen. Dat is een grote teleurstelling en een financieel drama." De expositie ligt er volgens de zes wethouders mooi bij. "Het groen is overweldigend en inmiddels zijn alle paviljoens af. De Floriade verdient het om door zoveel mogelijk mensen bezocht te worden. En onze stad verdient dat ook." Maar de teleurstelling over het wegblijven van de bezoekers is groot en dus stappen de wethouders op.

Teleurstellende bezoekersaantallen en hoge kosten
Een belangrijke oorzaak van de miljoenenstrop is het teleurstellende aantal bezoekers dat op het evenement afkomt. Sinds de opening op 14 april waren dat er 232.500, schreef de lokale omroep. Dat zijn er te weinig om het doel van twee miljoen bezoekers te halen.

Onder meer de hoogte van de toegangsprijs en de hoge inflatie worden als oorzaken genoemd. Bovendien vielen de kosten van het evenement hoger uit vanwege de nodige aanpassingen in verband met de coronapandemie.

Dit alles zorgt ervoor dat de kosten 33,8 miljoen euro hoger uitvallen dan gepland. Boven op de al geraamde uitgaven van 41,5 miljoen euro leidt dit tot een totale kostenpost van zo'n 75 miljoen euro voor Almere.

De gemeente is nog met de provincie en het Rijk in overleg over of ze willen bijdragen aan de extra uitgaven. Maar volgens Omroep Flevoland hebben die eerder al gezegd dat niet van plan te zijn.

Nou kost de Floriade altijd geld maar dit is wel heel erg aan het worden.

Ik vind het wel een leuk evenement (zowel in Venlo als Almere geweest) op zich maar het is ook weer niet de bedoeling dat dit iedere keer zo zwaar op de gemeente drukt. Sowieso is zo'n Expo misschien een wat oubollig concept.

Maar het probleem zit denk ik vooral in de manier waarop de gemeente zoiets krijgt. Allerlei gemeenten willen het hebben en beloven gouden bergen. En degene die wint moet het waarmaken, en dat is altijd ontzettend duur. Eigenlijk zou je hier een soort grens aan moeten stellen als landelijke overheid. Want nu is iedereen die in zo'n gemeente woont gewoon de sigaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 26-06-2022 09:25:16 ]
pi_205136927
Ik begrijp niet dat nlse gemeentes dit willen organiseren. Laat dit over aan corrupte landen zoals gebeurd bij de wk voetbal en de olympische spelen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Spellchecker vrijdag 24 juni 2022 @ 14:52:02 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205137242
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 14:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik begrijp niet dat nlse gemeentes dit willen organiseren. Laat dit over aan corrupte landen zoals gebeurd bij de wk voetbal en de olympische spelen
Ik bedoel ... Ik zou als gemeente best blij zijn als een buurgemeente het organiseert. Maar zelf? Nah. Kost inderdaad veel te veel geld.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205137252
Maar een Floriade is dus een tijdelijke expo met kosten a 75 miljoen euro?

Voor dat geld kun je toch iets soortgelijks maar blijvends maken?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_205137258
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:11 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Maar een Floriade is dus een tijdelijke expo met kosten a 75 miljoen euro?

Voor dat geld kun je toch iets soortgelijks maar blijvends maken?
daar komt geen hond meer op af na 2 jaar
  vrijdag 24 juni 2022 @ 15:17:43 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205137294
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:12 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
daar komt geen hond meer op af na 2 jaar
Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het is en heb er tot sinds kort ook nog nooit van gehoord
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 15:19:32 #9
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205137306
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het is en heb er tot sinds kort ook nog nooit van gehoord
wordt ook maar eens per 10 jaar georganiseerd. Vorige editie in Venlo was ook al zo'n "succes" :')
pi_205137323
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:11 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Maar een Floriade is dus een tijdelijke expo met kosten a 75 miljoen euro?

Voor dat geld kun je toch iets soortgelijks maar blijvends maken?
En hij was ook nog eens niet af bij de start en voldoet niet aan de eisen die er vooraf waren gesteld (alles hernieuwbaar, bijzondere materialen e.d.). Op de plek van de Floriade moet straks een woonwijk komen, daarvoor zou wel een deel herbruikbaar zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 juni 2022 @ 15:21:46 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205137333
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het is en heb er tot sinds kort ook nog nooit van gehoord
Het is een grote wereldtentoonstelling over tuinbouw die door de tuinbouwraad wordt georganiseerd samen met een gemeente die daar geld en mankracht in wil investeren. Eens in de 10 jaar. Echt een enorm terrein vol paviljoens van allerlei landen en bedrijven.

Het is best een mooi evenement, maar op deze manier is het ten dode opgeschreven. Dat concept moet echt anders.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 15:22:59 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205137339
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is een grote wereldtentoonstelling over tuinbouw die door de tuinbouwraad wordt georganiseerd samen met een gemeente die daar geld en mankracht in wil investeren. Eens in de 10 jaar. Echt een enorm terrein vol paviljoens van allerlei landen en bedrijven.

Het is best een mooi evenement, maar op deze manier is het ten dode opgeschreven. Dat concept moet echt anders.
plus het schijnt duur te zijn. Entee 35 euro, parkeren 15, komt er nog duur eten/drinken etc bij.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 15:34:25 #13
40566 Ericr
Livewrong
pi_205137457
Hopelijk de laatste keer. Niemand zit er op te wachten en de investering is nooit terug te verdienen.

Zoetermeer is al dertig jaar terug en was nog enigszins succesvol. Nu nog aankomen met een soort van tijdelijke Flevohof voor volwassenen is zonde van het geld.
pi_205137596
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:12 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
daar komt geen hond meer op af na 2 jaar
Dan heb je iig een stuk land met wat spul erop wat je kan doorverkopen. Plus een langere periode van inkomsten.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  vrijdag 24 juni 2022 @ 16:01:16 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205137690
maar goed deze "wethouders" aka geldverspilling over de rug van de Almerenaar komen straks gewoon weer ergens anders aan de bak en kunnen als wethouder van een andere gemeente verder gaan met geld verkwisten.

Deze mensen zouden gewoon verantwoordelijk moeten kunnen worden gehouden voor financieel wanbeleid
pi_205137706
Het opstappen stelt trouwens weinig voor, de formatie zit daar echt in de afrondende fase.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205137725
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:49 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Dan heb je iig een stuk land met wat spul erop wat je kan doorverkopen. Plus een langere periode van inkomsten.
en een langere periode van onderhoud, aanplanting, in de winter komt er al helemaal geen hond maar je moet het wel bijhouden
pi_205137750
Ze hadden gerekend op hordes aan Chinese toeristen, maar die kunnen nu amper hun eigen land uit door hun zero-covid beleid. Zonder die groep is de business case niet rond te krijgen en misschien met ook wel niet want ook vorige Floriades waren financieel een ramp.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_205137765
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 16:03 schreef Hanca het volgende:
Het opstappen stelt trouwens weinig voor, de formatie zit daar echt in de afrondende fase.
Dat is zelfs strategisch handig. Nu ze al opgestapt zijn, heeft het nieuwe college er veel minder last van. Politiek is er al afgerekend.
pi_205137844
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 16:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is zelfs strategisch handig. Nu ze al opgestapt zijn, heeft het nieuwe college er veel minder last van. Politiek is er al afgerekend.
Komen dezelfde mensen weer in het nieuwe college?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205138034
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 16:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Komen dezelfde mensen weer in het nieuwe college?
Geen idee, ik volg de politiek in Almere niet echt.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 16:44:10 #22
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_205138083
Niemand zag dit aankomen! :{
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_205138086
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 16:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Komen dezelfde mensen weer in het nieuwe college?
Gesprekken gaan nu tussen VVD, SP, D66, Partij voor de Dieren, Leefbaar Almere, CDA en ChristenUnie, het was VVD, PvdA, D66, GroenLinks en ChristenUnie.

PvdA en GL vallen dus weg, PvdD, Leefbaar, CDA en SP nieuw.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 juni 2022 @ 16:46:35 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205138106
Ik had als SP deze beker aan me voorbij laten gaan. Want de kans is groot dat het een nog grotere flop gaat worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')