abonnement bol.com Coolblue
pi_205130807
Voor de vervoerders onder ons.
Case ik verkoop producten aan een koper, soms 2 pallets soms 32 er komen ongeveer
15-20 vrachtwagens per dag laden van allerlei nationaliteiten en het gaat heel Europa door.
Kom je op het punt van de CMR de koper van het product moet zelf het vervoer regelen hij is dus opdrachtgever maar wie moet dan de CMR regelen? Ik niet iig.
pi_205130847
Ik denk de transporteur.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_205130878
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:54 schreef Hallojo het volgende:
Ik denk de transporteur.
Ja kan maar eigenlijk de opdrachtgever. Alleen is die fysiek niet aanwezig.
pi_205131171
Misschien domme gedachte. Maar is die transporteur (door koper gestuurd) niet onderdeel van "de koper"?
pi_205131322
Maakt niet uit volgens mij want een CMR bestaat uit 4 blaadjes toch en elk blaadje is voor iemand anders. Als hij maar een CMR heeft.
pi_205131334
Blad 1: exemplaar voor afzender.
Blad 2: exemplaar voor geadresseerde.
Blad 3: exemplaar voor vervoerder.
Blad 4: exemplaar voor vervoerder.
pi_205131383
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 20:42 schreef hanskraaijjr het volgende:
Blad 1: exemplaar voor afzender.
Blad 2: exemplaar voor geadresseerde.
Blad 3: exemplaar voor vervoerder.
Blad 4: exemplaar voor vervoerder.
Afzender is koper.
Koper is niet de ontvanger maar stuurt door.
pi_205131981
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 20:47 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Afzender is koper.
Koper is niet de ontvanger maar stuurt door.
Dan heb je toch je afzender en je geadresseerde al?
  vrijdag 24 juni 2022 @ 00:46:55 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205133392
Naar mijn weten dient de afzender een cmr te regelen. Daar waar de spullen vandaan vertrekken.

Maar 9 vd 10 internationale chauffeurs hebben die zelf ook wel in de cabine liggen.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 08:01:34 #10
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_205133772
De afzender. Jij dus.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  vrijdag 24 juni 2022 @ 08:31:45 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205133956
Afzender of chauffeur zelf, maakt niet uit. Maar het is wel een verplicht document, evenals het manifest en eventuele douanedocumenten. Wij maken ze altijd zelf, chauffeur tekent met melding 'driver not present during loading' want chauffeurs mogen niet in ons warehouse. Verder moet de chauffeur voor transit of lossen in Duitsland op de CMR verklaren dat hij/zij de pre-departure checks gedaan heeft (vak 18 geloof ik).

De wet hierover vind je hier: https://wetten.overheid.nl/BWBV0005177/1986-04-28

Als afzender doe je het beter zelf. Stel dat de chauffeur een zwaar ongeluk krijgt en de lading gaat verloren, dan gaat de verzekering jou vragen naar de CMR. Als de chauffeur 32 pallets heeft geladen en vervolgens aangeeft een lading van 10 kilo op de CMR zet, dan heb je wel een probleem in het uitleggen.

Sowieso krijg je volgens de CMR wet max 10 cent per kilo in gevan van schade of verlies, of zoiets. Zeer laag bedrag dat nooit de waarde van de lading dekt. Om dat verder af te dekken, moet je transporten aanvullend verzekeren. Doe je dat niet, dan accepteer je dat risico.

Verder staat in artikel 7:
The sender shall be responsible for all expenses, loss and damage sustained by the carrier by reason of the inaccuracy or inadequacy of..

Wat ook belangrijk is: de incoterms die op de bijbehorende factuur staan. Daarmee leg je namelijk vast wie waar verantwoordelijk voor is tussen afzender, vervoerder en ontvanger. Ik weet niet 100% zeker of ze verplicht zijn maar bij handel met het buitenland, zou ik het zeker doen.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 08:35:58 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205133989
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 20:24 schreef investeerdertje het volgende:
Misschien domme gedachte. Maar is die transporteur (door koper gestuurd) niet onderdeel van "de koper"?
Nee. Maar de koper kan wel met zijn transporteur afstemmen dat de chauffeur zelf voor een CMR moet zorgen.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 20:41 schreef hanskraaijjr het volgende:
Maakt niet uit volgens mij want een CMR bestaat uit 4 blaadjes toch en elk blaadje is voor iemand anders. Als hij maar een CMR heeft.
Klopt, maakt niet uit wie het document opmaakt, maar het moet wel ondertekend worden door verzender, chauffeur en ontvanger.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 00:46 schreef Mubassie het volgende:
Naar mijn weten dient de afzender een cmr te regelen. Daar waar de spullen vandaan vertrekken.

Maar 9 vd 10 internationale chauffeurs hebben die zelf ook wel in de cabine liggen.
Binnen NL tegenwoordig ook verplicht. En het maakt de ILT en de politie echt geen zak uit wie 'm maakt, als het maar correct toegepast wordt. En als verzender, trek je het dus best naar je toe, want in geval van gezeik, is de CMR doorslaggevend.
Resistance is futile.
  Vis een optie? vrijdag 24 juni 2022 @ 13:20:29 #13
70532 loveli
N
pi_205136260
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 08:35 schreef Seven. het volgende:
Binnen NL tegenwoordig ook verplicht.
Niets van gemerkt, misschien niet in alle takken van transport?

edit:
https://www.sva.nl/themas(...)-wettelijk-verplicht
quote:
Op de vrachtbrief voor binnenlands vervoer zijn er twee wetten van toepassing. De Wet wegvervoer goederen met de bijbehorende Regeling wegvervoer goederen, en het Burgerlijk Wetboek (boek 8).

Op de vrachtbrief voor grensoverschrijdend vervoer is het CMR-verdrag van toepassing.
Zo te zien is CMR bij vervoer binnen NL niet verplicht.

[ Bericht 41% gewijzigd door loveli op 24-06-2022 13:29:23 ]
crap in = crap out
  vrijdag 24 juni 2022 @ 18:30:07 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205139178
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 13:20 schreef loveli het volgende:

[..]
Niets van gemerkt, misschien niet in alle takken van transport?

edit:
https://www.sva.nl/themas(...)-wettelijk-verplicht
[..]
Zo te zien is CMR bij vervoer binnen NL niet verplicht.
https://www.evofenedex.nl(...)k-van-de-vrachtbrief

En

https://www.evofenedex.nl(...)haven-op-vrachtbrief

180 euro boete voor de vervoerder. Ik denk dat die SVA (nog nooit van gehoord trouwens) hun website niet geupdate hebben.
Resistance is futile.
  Vis een optie? vrijdag 24 juni 2022 @ 21:32:12 #15
70532 loveli
N
pi_205141230
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 18:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
https://www.evofenedex.nl(...)k-van-de-vrachtbrief

En

https://www.evofenedex.nl(...)haven-op-vrachtbrief

180 euro boete voor de vervoerder. Ik denk dat die SVA (nog nooit van gehoord trouwens) hun website niet geupdate hebben.
Ik had ook nog nooit van ze gehoord, maar ook volgens jouw linkjes is een vrachtbrief verplicht, een CMR niet.
https://www.evofenedex.nl(...)k-van-de-vrachtbrief
quote:
Voor beroepsvervoerders is het wettelijk verplicht dat tijdens het vervoer een vrachtbrief aanwezig is bij de lading.
Ook de CMR en de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) stellen dit verplicht. Maar ook zonder deze voorschriften hebben de vervoerder en zijn opdrachtgever belang bij een vrachtbrief.
Ze gaan handhaven op vrachtbrief. Dat is voor nationaal transport voldoende. Grensoverschrijdend vervoer moet CMR + vrachtbrief bij zich hebben.

https://www.evofenedex.nl(...)enten-bij-wegvervoer
quote:
De CMR-vrachtbrief is de schriftelijke vastlegging van de vervoerovereenkomst voor grensoverschrijdend wegvervoer.
crap in = crap out
  Vis een optie? vrijdag 24 juni 2022 @ 21:35:11 #16
70532 loveli
N
pi_205141285
En sorry voor off-topic.
crap in = crap out
  vrijdag 24 juni 2022 @ 23:48:44 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205142818
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 21:32 schreef loveli het volgende:

[..]
Ik had ook nog nooit van ze gehoord, maar ook volgens jouw linkjes is een vrachtbrief verplicht, een CMR niet.
https://www.evofenedex.nl(...)k-van-de-vrachtbrief
[..]
Ze gaan handhaven op vrachtbrief. Dat is voor nationaal transport voldoende. Grensoverschrijdend vervoer moet CMR + vrachtbrief bij zich hebben.

https://www.evofenedex.nl(...)enten-bij-wegvervoer
[..]

CMR is hetzelfde als een vrachtbrief.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 juni 2022 @ 23:57:37 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205142911
Om dat verhaal compleet te maken: je mag binnen NL de AVC vrachtbrief gebruiken, in het buitenland moet je CMR vrachtbrief gebruiken. Een AVC vrachtbrief heb ik persoonlijk nog nooit gezien. CMR is ook gewoon geldig in NL.

Als je in transportland vraagt om een AVC, dan zal vrijwel niemand weten dat het over een vrachtbrief gaat. Spreek je van een CMR, dan weet iedereen dat het over je vrachtbrief gaat.
Resistance is futile.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 00:05:53 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205143019
Mocht er nog twijfel over bestaan: de koper mag zelf geen CMR maken, tenzij deze hoogstpersoonlijk met een vrachtwagen af komt halen. De chauffeur en verzender tekenen voor deugdelijk laden binnen wettelijke kaders en veiligheidsregels. De koper is (in de meeste gevallen) zelf niet aanwezig dus die kan de CMR niet naar waarheid invullen.

Zou wel nog kunnen dat TS doelt op het opmaken van export- en importdocumenten, welke partij dat doet is 100% afhankelijk van de incoterms op de factuur. Dit staat volledig los van de CMR.
Resistance is futile.
  Vis een optie? zaterdag 25 juni 2022 @ 00:48:22 #20
70532 loveli
N
pi_205143403
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 23:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
CMR is hetzelfde als een vrachtbrief.
Nope.
crap in = crap out
  Vis een optie? zaterdag 25 juni 2022 @ 01:08:44 #21
70532 loveli
N
pi_205143587
https://www.evofenedex.nl(...)n-van-de-vrachtbrief
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kort door de bocht, je kunt een vrachtbrief tikken op een CMR of op een vodje. In NL volstaat een vod als de inhoud maar vermeld is, internationaal heb je een (extra) CMR nodig en die kan prima met de hand geschreven zijn.
crap in = crap out
  zaterdag 25 juni 2022 @ 08:00:56 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205144079
Prima hoor, je hebt helemaal gelijk.

Als verzender pak je het slim aan om gewoon standaard gebruik te maken van de CMR. TS verzendt internationaal dus CMR is sowieso van toepassing.
Resistance is futile.
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')