abonnement Unibet Coolblue
pi_205127407
quote:
Miljard euro voor woningbouw leverde mogelijk niet één huis extra op
14 minuten geleden
Aangepast: 11 seconden geleden
Beeld ter illustratie.Beeld © ANP
Een rijksbijdrage van een miljard euro om woningbouwprojecten te versnellen moest extra huizen op gaan leveren, maar het is zeer de vraag of het ook maar één extra huis heeft opgeleverd. Tot die conclusie komt de Algemene Rekenkamer in een rapport over de zogenoemde Woningbouwimpuls.

Het vorige kabinet stelde in 2019 een bedrag van 1 miljard euro beschikbaar om iets te doen aan het nijpende woningtekort. Het geld was bestemd voor gemeenten die plannen hadden die in een vergevorderd stadium waren. Het moest gaan om plannen die op dat moment financieel nog niet rond waren, bijvoorbeeld omdat bedrijven moesten worden uitgekocht. Ook was het de bedoeling dat het werd gebruikt om vooral betaalbare huizen te realiseren.

Trots
Het geld kwam de afgelopen jaren terecht bij 92 projecten, verspreid over het land. Toenmalig minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken constateerde trots dat het was gelukt om er bijna 140.000 huizen sneller mee te realiseren. Bovendien verklaarde ze dat 65 procent daarvan in de categorie betaalbaar valt: sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en goedkope koopwoningen.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Woningnood sneller aangepakt, tienduizenden betaalbare woningen erbij
De Rekenkamer stelt echter dat het maar zeer de vraag is of het miljard goed is besteed. Volgens Ewout Irrgang van de Rekenkamer is niet aangetoond dat de projecten er zonder het geld van het Rijk niet waren gekomen.

Ook is volgens hem volstrekt onduidelijk of er door de Rijkssteun ook maar één extra huis wordt gebouwd. Hij wijst er op dat de kans groot is dat er sprake is van verdringing. Dat wil zeggen dat de bouwplannen met de steun voorrang kregen waardoor andere projecten mogelijk vertraagd zijn.

Volgens de Rekenkamer is daarnaast onvoldoende gewaarborgd dat de goedkope midden-huurwoningen in de toekomst betaalbaar blijven. Hetzelfde geldt voor de goedkope koopwoningen. Hierover zijn volgens Irrgang geen afspraken gemaakt.

Voortzetten
Het onderzoek van de Rekenkamer is relevant omdat het huidige kabinet de woningbouwimpuls voort wil zetten. Volgens Irrgang ontbreekt nu elke analyse die aangeeft wat het probleem is en waarom het zinvol is veel geld in gemeentelijke projecten te steken.

Hij adviseert minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bovendien om goed te kijken naar het gevaar van verdringing, hoewel dat volgens Irrgang met de huidige tekorten aan bouwvakkers en materialen moeilijk te ondervangen is.

Het is de vraag of de steun extra huizen heeft opgeleverd.
Het is de vraag of de steun extra huizen heeft opgeleverd.
© ANP Foto/HH
Minister de Jonge zegt in een reactie dat hij niet van plan is te stoppen met de woningbouwimpuls: gemeenten geven volgens De Jonge aan dat ze met het Rijksgeld meer en sneller kunnen bouwen.

De Jonge wil verdringing van andere bouwplannen voorkomen door keiharde afspraken te maken met gemeenten en provincies over de woningbouw. Hij kondigde eerder al aan dat hij ervoor wil zorgen dat betaalbare midden-huurwoningen ook betaalbaar blijven. Bewoners krijgen straks de mogelijkheid naar de huurcommissie te stappen als verhuurders ineens woekerhuren gaan vragen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ijk-voor-woningbopuw

Zelfs in Zimbabwe zouden ze zich schamen voor dit soort dergelijke openbare corruptie.
pi_205127446
Ik had niet anders verwacht van ollongren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:26:03 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_205127487
Dit is nog niet eens corruptie, gewoon onkunde. Weet overigens niet wat erger is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_205127499
Ollongren to the rescue

:')
pi_205127606
Ze kunnen echt helemaal niks.

Nou vooruit, geld over de balk smijten, dat kunnen ze als de beste.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 12:45:28 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_205127630
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:26 schreef jogy het volgende:
Dit is nog niet eens corruptie, gewoon onkunde. Weet overigens niet wat erger is.
Dit ja
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205127631
Wat schokkkkkkkkkeeeeeeend!

ollongren :')

En dan nu doorpakken door te controleren waar het geld wel naar toe is gegaan met een strafrechtelijk onderzoek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205127674
Er was toch zo’n rekensommetje? In de eerste 6 (?) maanden van een jaar gaan in principe (omgerekend) al je inkomsten rechtstreeks naar de belastingdienst toch?

Fijn dat het goed terecht komt!

[ Bericht 7% gewijzigd door GS-Raw op 23-06-2022 12:57:12 ]
pi_205127743
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:51 schreef GS-Raw het volgende:
Er was toch zo’n rekensommetje? In de eerste 6 (?) maanden van een jaar gaan in principe (omgerekend) al je inkomsten rechtstreeks naar de belastingdienst toch?

Fijn dat het goed terecht komt!
Dat klopt als je salaris meer dan ¤ 140.000 per jaar is. Komt jouw salaris een beetje in de buurt?

50% bestaat niet meer. Bij een jaarsalaris van 140.000 houd je 80.000 over. Niet in de buurt van jouw 50%

Het gemiddelde salaris is 3.770 per maand. Dan betaal je 26% over je inkomen aan belasting. 50% min 26% is eehh proest _O-

[ Bericht 20% gewijzigd door opgebaarde op 23-06-2022 13:10:54 ]
pi_205127745
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:51 schreef GS-Raw het volgende:
Er was toch zo’n rekensommetje? In de eerste 6 (?) maanden van een jaar gaan in principe (omgerekend) al je inkomsten rechtstreeks naar de belastingdienst toch?

Fijn dat het goed terecht komt!
Ligt er aan hoeveel inkomsten je buiten het zicht van de BD kan houden. (legaal of niet)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205127832
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat klopt als je salaris meer dan ¤ 140.000 per jaar is. Komt jouw salaris een beetje in de buurt?
Was het maar zo’n feest
pi_205127851
Mogelijk niet in de clickbait TT. :')
pi_205127923
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat klopt als je salaris meer dan ¤ 140.000 per jaar is. Komt jouw salaris een beetje in de buurt?

50% bestaat niet meer. Bij een jaarsalaris van 140.000 houd je 80.000 over. Niet in de buurt van jouw 50%

Het gemiddelde salaris is 3.770 per maand. Dan betaal je 26% over je inkomen aan belasting. 50% min 26% is eehh proest _O-

Je vergeet de btw, acijnzen en energiebelasting
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 13:22:36 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205127958
Van dat miljard zijn vast een aantal lobbyisten, plaatselijke politici en commerciële partijen heel blij geworden. Jammer dat dat dan vervolgens geen enkel huis oplevert, maar je kunt niet alles hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205128120
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je vergeet de btw, acijnzen en energiebelasting
ander onderwerp. Er werd geschreven:
gaan in principe (omgerekend) al je inkomsten rechtstreeks naar de belastingdienst

Als, als je een mooi artikel met cijfertjes over belastingdruk in een ander tabblad open hebt staan, graag hier plakken
pi_205128145
Gááf land.
pi_205128147
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:45 schreef Red_85 het volgende:
Wat schokkkkkkkkkeeeeeeend!

ollongren :')

En dan nu doorpakken door te controleren waar het geld wel naar toe is gegaan met een strafrechtelijk onderzoek.
Huh, heb je het bericht gelezen? Het geld is terecht gekomen waar het moest terechtkomen. Conform plan dus.

De aannames onder het plan klopten alleen niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2022 13:49:26 ]
pi_205128155
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat klopt als je salaris meer dan ¤ 140.000 per jaar is. Komt jouw salaris een beetje in de buurt?

50% bestaat niet meer. Bij een jaarsalaris van 140.000 houd je 80.000 over. Niet in de buurt van jouw 50%

Het gemiddelde salaris is 3.770 per maand. Dan betaal je 26% over je inkomen aan belasting. 50% min 26% is eehh proest _O-

U Betaald alleen loonbelasting?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205128169
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:26 schreef jogy het volgende:
Dit is nog niet eens corruptie, gewoon onkunde. Weet overigens niet wat erger is.
Ollonkunde?
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_205128174
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
ander onderwerp. Er werd geschreven:
gaan in principe (omgerekend) al je inkomsten rechtstreeks naar de belastingdienst

Als, als je een mooi artikel met cijfertjes over belastingdruk in een ander tabblad open hebt staan, graag hier plakken
Volgens mij stelde ik een vraag en schreef ik dit niet als een feit
pi_205128295
quote:
6s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:22 schreef Janneke141 het volgende:
Van dat miljard zijn vast een aantal lobbyisten, plaatselijke politici en commerciële partijen heel blij geworden. Jammer dat dat dan vervolgens geen enkel huis oplevert, maar je kunt niet alles hebben.
En dat geld stroomt gewoon mooi de economie weer in. Top toch?

De overheid heeft er sowieso een handje van allerlei subsidies te geven, zonder te controleren of die wel de juiste effecten hebben (of any). Maar ach, de belastingdruk is toch minimaal hier.
^ To je nesmysl ^
pi_205128379
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:52 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Volgens mij stelde ik een vraag en schreef ik dit niet als een feit
Ik heb nog nooit gehoord van een retorische vraag en denk jij dat ik die laatste zin van jou (edit: in post #8, 2e alinea) heb gelezen?

[ Bericht 1% gewijzigd door opgebaarde op 23-06-2022 14:39:02 ]
  donderdag 23 juni 2022 @ 14:20:35 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205128382
In andere landen noemen we dit corruptie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205128398
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
U Betaald alleen loonbelasting?
U verlegt het onderwerp en laat het dan gewoon even zien meneer raptorix
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 14:28:20 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205128452
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:20 schreef Perrin het volgende:
In andere landen noemen we dit corruptie.
Zolang mensen het geheugen van een goudvis hebben (of het ze helemaal niet interesseert) stemmen ze telkens hetzelfde zooitje het parlement in hoor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205128519
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:28 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zolang mensen het geheugen van een goudvis hebben (of het ze helemaal niet interesseert) stemmen ze telkens hetzelfde zooitje het parlement in hoor.
Er staat:
Volgens de Rekenkamer is niet aangetoond dat de projecten er zonder het geld van het Rijk niet waren gekomen.
Ook is volgens hem volstrekt onduidelijk of er door de Rijkssteun ook maar één extra huis wordt gebouwd.

Als de woningen sneller gebouwd worden en dus eerder in de voorraad worden opgenomen. Dan is er toch iets bereikt?

Er staat ook iets anders:
Het geld was bestemd voor gemeenten die plannen hadden die in een vergevorderd stadium waren.
Dus dan is het niet eens zo gek dat het onderzoek op dit moment geen extra woningen vindt want dit waren al kansrijke plannen
pi_205129380
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 14:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
U verlegt het onderwerp en laat het dan gewoon even zien meneer raptorix
Ik geef alleen maar aan dat het bedrag na looninkomsten belasting ook nog een flink word belast.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205129397
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik geef alleen maar aan dat het bedrag na looninkomsten belasting ook nog een flink word belast.
Eh. Je vroeg of ik alleen loonbelasting betaal.
Mijn nieuwe en definitieve antwoord: naast loonbelasting betaal ik ook voor en aan andere zaken

Dat was scherp van jou
pi_205129443
quote:
De Rekenkamer stelt echter dat het maar zeer de vraag is of het miljard goed is besteed. Volgens Ewout Irrgang van de Rekenkamer is niet aangetoond dat de projecten er zonder het geld van het Rijk niet waren gekomen.
Dit soort onnodige wat als stellingen kun je altijd wel innemen......
speak only if it improves the silence.
  donderdag 23 juni 2022 @ 16:50:52 #30
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205129466
Dit lijkt wel te passen in het rijtje van gevolgen van de gewoonte (van nu?) om alles maar te willen subsidiëren zonder duidelijk meetbare tussen- en einddoelstellingen. Er wordt de hele tijd met miljarden gesmeten als lapmiddelen voor allerhande problemen.
pi_205129482
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:50 schreef EinarBoe het volgende:
Dit lijkt wel te passen in het rijtje van gevolgen van de gewoonte (van nu?) om alles maar te willen subsidiëren zonder duidelijk meetbare tussen- en einddoelstellingen. Er wordt de hele tijd met miljarden gesmeten als lapmiddelen voor allerhande problemen.
Een hoop kansrijke bouwprojecten hebben een laatste zetje gekregen plus al het geld is gelabeld dus niet bouwen is ook geen geld.

Lijkt me vrij meetbaar.
speak only if it improves the silence.
  donderdag 23 juni 2022 @ 16:55:48 #32
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205129488
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ze kunnen echt helemaal niks.

Nou vooruit, geld over de balk smijten, dat kunnen ze als de beste.
En sommige users hier vinden het allemaal maar normaal dat de belasting drukt de pan uit rijst, want dat geld is echt nodig hoor :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 23 juni 2022 @ 17:01:45 #33
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205129525
quote:
3s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:53 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Een hoop kansrijke bouwprojecten hebben een laatste zetje gekregen plus al het geld is gelabeld dus niet bouwen is ook geen geld.

Lijkt me vrij meetbaar.
Natuurlijk is het wel meetbaar of het geld daadwerkelijk naar bouwprojecten is gegaan en in dat opzicht is het meetbaar, maar het is een stuk moeilijker meten of het ook daadwerkelijk het benodigde zetje was en hoeveel huizen dit dan wel niet heeft opgeleverd.
pi_205129589
Echt, zit daar in Den Haag überhaupt wel iemand die wél iets kan?
Hoe kunnen sommige mensen en users hier met droge ogen te beweren dat de politiek hier zijn best doet en zulke "foutjes" altijd en overal voor komen.
En altijd maar die eeuwige vergelijking met andere landen waar het véél erger is....oh ja? Echt waar? Nóg erger?

:')

En nog schaapachtig dom kijken als je durft te zeggen dat je 0,0 vertrouwen hebt in die minkunkels
pi_205129607
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 16:38 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Eh. Je vroeg of ik alleen loonbelasting betaal.
Mijn nieuwe en definitieve antwoord: naast loonbelasting betaal ik ook voor en aan andere zaken

Dat was scherp van jou
Ik ook, twistplot: als je dood gaat weer 25 procent :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205129623
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ook, twistplot: als je dood gaat weer 25 procent :)
Wat is dat dan? Ik had 21% verwacht
pi_205129866
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:20 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat is dat dan? Ik had 21% verwacht
Zou ook kunnen, maar erfbelasting is iets in die richting toch?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205129901
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zou ook kunnen, maar erfbelasting is iets in die richting toch?
10%. Dat is dus niet in die richting en als (stief)kind vrijstelling tot 20.000
pi_205131822
En wel zeuren dat Oekraïne niet in de EU mag want corrupt :')
Nieuw is niet altijd beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')