abonnement Unibet Coolblue
pi_205126152
Dus 's avonds lees ik de kinderen hier altijd één of twee boekjes voor, iets doodgewoons. Om het voor die kinderen een beetje leuk te maken, doe ik graag extra dingen bij het lezen, zoals een beetje improviseren bij boekjes die je al een miljoen keer hebt gelezen en ook stemmetjes.

Vooral die stemmetjes heb ik wel succes mee, en ik heb ondertussen een heel arsenaal aan typetjes ontwikkelt en zo vind ik het ook nog leuk.

Er is dus zo'n boekjes over een kleine krokodil die graag in plaats van bananen een kind wil eten. Op twee derde van het verhaal vindt hij daadwerkelijk een kindje bij de oever van een rivier ergens op een steppe, en dat kindje heeft een grote bos kroeshaar en een brutale inborst. Supergeschikt moment om een dik aangezet Surinaams accent op te zetten.

Nu is mijn vraag: Kan dit wel?
-nee-
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:52:46 #2
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_205126256
quote:
80s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:42 schreef Marsenal het volgende:
, en dat kindje heeft een grote bos kroeshaar en een brutale inborst. Supergeschikt moment om een dik aangezet Surinaams accent op te zetten.

Nu is mijn vraag: Kan dit wel?
Tuurlijk wel, je wilt toch zeker geen woke kindje? Zolang die mensen zelf zo praten zie ik het probleem niet.
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:56:31 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205126295
In de acteerwereld worden alle types met accenten aangedikt om het verhaal leuker te maken; boeren, dominees, tokkies, marktlui. Waarom dat met een Surinamer niet zou mogen begrijp ik nooit zo goed.
pi_205126409
Het is een kind, die doen meestal niet aan vooroordelen. Ze hebben nog geen bewustzijn onder de 10 jaar ofzo. En hebben geen flauw idee wat je bedoelt met een surinaams accent.
pi_205127342
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:10 schreef christmastsunami het volgende:
Het is een kind, die doen meestal niet aan vooroordelen. Ze hebben nog geen bewustzijn onder de 10 jaar ofzo. En hebben geen flauw idee wat je bedoelt met een surinaams accent.
ze hebben geen bewustzijn onder de tien jaar? _O-
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:09:57 #6
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_205127372
quote:
80s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:42 schreef Marsenal het volgende:
Dus 's avonds lees ik de kinderen hier altijd één of twee boekjes voor, iets doodgewoons. Om het voor die kinderen een beetje leuk te maken, doe ik graag extra dingen bij het lezen, zoals een beetje improviseren bij boekjes die je al een miljoen keer hebt gelezen en ook stemmetjes.

Vooral die stemmetjes heb ik wel succes mee, en ik heb ondertussen een heel arsenaal aan typetjes ontwikkelt en zo vind ik het ook nog leuk.

Er is dus zo'n boekjes over een kleine krokodil die graag in plaats van bananen een kind wil eten. Op twee derde van het verhaal vindt hij daadwerkelijk een kindje bij de oever van een rivier ergens op een steppe, en dat kindje heeft een grote bos kroeshaar en een brutale inborst. Supergeschikt moment om een dik aangezet Surinaams accent op te zetten.

Nu is mijn vraag: Kan dit wel?
Waarom zou je? Wie zegt dat dat kind een Surinaamse achtergrond heeft?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_205127391
Voelt een beetje als een troll topic dit.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:14:52 #8
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205127405
Zolang je jouw natuurlijke stem gebruikt voor de hoofdpersoon/held.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:15:18 #9
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_205127410
Kun je misschien even ergens inspreken hoe je dat accent dan precies doet en het hier delen? Ik kan het moeilijk beoordelen zonder dat ik weet hoe het klinkt.
pi_205127527
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:09 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Waarom zou je? Wie zegt dat dat kind een Surinaamse achtergrond heeft?
Niemand. Is gewoon invulling. Hoeft niet per se te kloppen.
-nee-
pi_205127534
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:15 schreef herverwijderd het volgende:
Kun je misschien even ergens inspreken hoe je dat accent dan precies doet en het hier delen? Ik kan het moeilijk beoordelen zonder dat ik weet hoe het klinkt.
Die ene van Sesamstraat, beetje die vibe.

Ha, alsof ik het in ging spreken, daar ben ik veels te onzeker voor.
-nee-
pi_205127625
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:31 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Die ene van Sesamstraat, beetje die vibe.

Ha, alsof ik het in ging spreken, daar ben ik veels te onzeker voor.
Beetje dit idee?

pindazakje
pi_205127731
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Beetje dit idee?

Eigenlijk wel ja.

Hoe sta jij hier in, als onze huisneger?

De oudste is zeven en moet er dus wel om lachen, en ik vind het zelf onschuldig vermaak, maar ik sta er steeds meer bij stil dat ik me bedien van stereotypen die anderen kwetsend vinden. Hoewel gekwetste mensen normaal bij mij aan het gas kunnen, wil ik niet blind zijn voor de status quo, vandaar dit topic. Het is niet bedoeld als troll.

Hoewel het wel een leuke troll zou kunnen worden, laten we niks uitsluiten
-nee-
pi_205127981
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:59 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Eigenlijk wel ja.

Hoe sta jij hier in, als onze huisneger?

De oudste is zeven en moet er dus wel om lachen, en ik vind het zelf onschuldig vermaak, maar ik sta er steeds meer bij stil dat ik me bedien van stereotypen die anderen kwetsend vinden. Hoewel gekwetste mensen normaal bij mij aan het gas kunnen, wil ik niet blind zijn voor de status quo, vandaar dit topic. Het is niet bedoeld als troll.

Hoewel het wel een leuke troll zou kunnen worden, laten we niks uitsluiten
Uiteraard moet dit gewoon kunnen.
We laten ons de mond niet snoeren door een groep transgenders die even gaat bepalen dat alles kwetsend is.
Alhoewel er al iets teveel gehoor aan is gegeven laatste jaren, het begon zo'n beetje met de negerzoen volgens mij die een andere naam moest krijgen? :') tot het uitroeien van zwarte piet en monsieur cannibale. We leven in een hele rare tijd.
pindazakje
pi_205139037
Wij hebben dat boek ook, en kan toch prima. Onze kinderen lachen zich rot om verschillende gekke stemmetjes tijdens het voorlezen.
pi_205139572
Tuurlijk wel.

Je gaat dan voor een kind met gezond verstand, humor, etc i.p.v zo'n woke-kneusje dat de hele dag aan het huilenbalken is.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 juni 2022 @ 03:29:25 #17
269689 crew  Viv
pi_205158929
Ik dacht dat dit topic zou gaan om de stoere jongen Jip en het bange meisje Janneke en meer van zulke stereotypen in dat boek van Annie M.G. Schmidt. :D

En ja, bij het voorlezen ruil ik die namen weleens om. *)
pi_205165791
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 03:29 schreef Viv het volgende:
Ik dacht dat dit topic zou gaan om de stoere jongen Jip en het bange meisje Janneke en meer van zulke stereotypen in dat boek van Annie M.G. Schmidt. :D

En ja, bij het voorlezen ruil ik die namen weleens om. *)
Ik ging een tijdje terug Abeltje voorlezen. Leuk, jeugdsentiment enzo. Lees ik dus dit soort zinnetjes: “Och ja, ze hebben hier ook van die negerkindertjes.” Ehhhh wat? 8)7
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_205165854
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 21:05 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik ging een tijdje terug Abeltje voorlezen. Leuk, jeugdsentiment enzo. Lees ik dus dit soort zinnetjes: “Och ja, ze hebben hier ook van die negerkindertjes.” Ehhhh wat? 8)7
Pippi's vader is op een gegeven moment ook negerkoning. :X.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_205165913
Waarom zou je een Amerikaan uit Texas/Italiaan/Belg/Fransoos/Britse/Rus/Borat wel na mogen doen maar een Surinamer niet? Ik leer mijn kinderen niet bepaalde accenten / typetjes te discrimineren maar juist alle te betrekken.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205166191
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:10 schreef christmastsunami het volgende:
Het is een kind, die doen meestal niet aan vooroordelen. Ze hebben nog geen bewustzijn onder de 10 jaar ofzo. En hebben geen flauw idee wat je bedoelt met een surinaams accent.
Vanaf de geboorte hebben kinderen al een bewustzijn.
Je moet voor de lol eens zoeken op youtube naar toddlers en miss verkiezingen.
pi_205166225
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 21:05 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik ging een tijdje terug Abeltje voorlezen. Leuk, jeugdsentiment enzo. Lees ik dus dit soort zinnetjes: “Och ja, ze hebben hier ook van die negerkindertjes.” Ehhhh wat? 8)7
Had ik ook eens. Een boekje van Puk en Muk en Moortje. Moortje was een negerkindje. Toen puk en muk in bad moesten, benijdden ze Moortje. Want die hoefde niet in bad. Want dat zwart ging er toch niet af. :o
  Moderator dinsdag 28 juni 2022 @ 20:58:06 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205174380
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 03:29 schreef Viv het volgende:
Ik dacht dat dit topic zou gaan om de stoere jongen Jip en het bange meisje Janneke en meer van zulke stereotypen in dat boek van Annie M.G. Schmidt. :D

En ja, bij het voorlezen ruil ik die namen weleens om. *)
Dat vind ik wel een toffe hack :D

Ik dacht ook dat het topic daarover zou gaan, en misschien is dat ook een interessante insteek om verder over te discussiëren.

Zelf wil ik wel proberen om boekjes voor te lezen met allemaal verschillende voorbeelden, zowel jongens als meisjes maar ook qua achtergrond. Ik vind Nijntje en Nina wel leuk, waarbij Nijntje jaloers is op de mooie bruine buik van Nina. Ik zou mezelf niet woke noemen maar er is niks mis met diversiteit en het doorbreken van vastgeroeste stereotypen :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205175007
Als je er op gaat letten….
In kleine muis ontdekt de wereld is de stoere bij een hem en de wonderschone vlinder een haar. Ik lees het andersom voor.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 28 juni 2022 @ 22:03:21 #25
269689 crew  Viv
pi_205175269
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 21:42 schreef Adrian4 het volgende:
Als je er op gaat letten….
In kleine muis ontdekt de wereld is de stoere bij een hem en de wonderschone vlinder een haar. Ik lees het andersom voor.
Dus een stoere vlinder en een wonderschone bij? :+
pi_205176232
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 22:03 schreef Viv het volgende:

[..]
Dus een stoere vlinder en een wonderschone bij? :+
:6

De stoere bij is uiteraard vrouwelijke in mijn verhaal en de mannelijke vlinder is wonderschoon
  Moderator dinsdag 28 juni 2022 @ 23:26:20 #27
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205176328
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 23:20 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
:6

De stoere bij is uiteraard vrouwelijke in mijn verhaal en de mannelijke vlinder is wonderschoon

:D

Ik merk wel dat ik zelf steeds meer uitkijk met taal. Waar ik vroeger ook dingen zei als "stoere knul" en "lief meisje" vermijd ik die woorden nu echt. Meiden kunnen ook stoer zijn en jongens ook lief :s)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205176365
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 23:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
:D

Ik merk wel dat ik zelf steeds meer uitkijk met taal. Waar ik vroeger ook dingen zei als "stoere knul" en "lief meisje" vermijd ik die woorden nu echt. Meiden kunnen ook stoer zijn en jongens ook lief :s)
t is niet alleen taal. Mijn meisje heeft haar haar gedoneerd voor een pruik. Er is dus 30 cm afgeknipt en ze heeft nu een kort "jongens" koppie..Ze vond t opvallend dat ineens niemand meer naar haar lacht op straat en ze echt anders behandeld wordt.
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 00:20:46 #29
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205176916
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 23:28 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
t is niet alleen taal. Mijn meisje heeft haar haar gedoneerd voor een pruik. Er is dus 30 cm afgeknipt en ze heeft nu een kort "jongens" koppie..Ze vond t opvallend dat ineens niemand meer naar haar lacht op straat en ze echt anders behandeld wordt.
Dat is wel echt bizar ja :o Uberhaupt merk ik nu pas met een kind hoeveel mensen daarop reageren. Aapie wordt soms zowat vereerd als mensen langslopen _O- Op vakantie kreeg hij zelfs een centje van een moslimvrouw die hem zegende :D O+
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205178463
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 23:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
:D

Ik merk wel dat ik zelf steeds meer uitkijk met taal. Waar ik vroeger ook dingen zei als "stoere knul" en "lief meisje" vermijd ik die woorden nu echt. Meiden kunnen ook stoer zijn en jongens ook lief :s)
Maar jongens kunnen ook daadwerkelijk stoer zijn en meisjes lief. Zeg je dat dan ook niet meer?
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 10:22:07 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205178495
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 10:16 schreef Jentin het volgende:

[..]
Maar jongens kunnen ook daadwerkelijk stoer zijn en meisjes lief. Zeg je dat dan ook niet meer?
Als het van toepassing is natuurlijk wel maar als een jongen iets doet wat knap is zou ik vroeger gezegd hebben “wat stoer van jou”, en niet zo snel bij een meisje. Daar ben ik me nu bewuster van. Ik zeg ook vaak tegen mijn zoontje dat hij lief is want dat is hij ook O+
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_205178729
Je zou maar op alle slakken zout leggen...

Laat jonge kinderen gewoon jonge kinderen zijn; als zij moeten lachen om jouw stemmetje waarbij je een Surinamer nabootst, dan is dat juist een reden om het te blijven doen. ^O^ De connotatie die jij hebt, hebben zij echt nog niet. Bewaar dat woke-geneuzel maar voor als ze in de puberteit of adolescentie zitten. Of niet. En dan is het ook goed.
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 11:17:09 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205178921
Ik vind dit wel een interessant artikel:

https://www.oudersvannu.n(...)E#Echobox=1656455347

Genderneutraal opvoeden is niet dat het kind geen kinder geeft maar dat je ze alle opties biedt. Dus niet auto’s voor jongens en poppen voor meisjes maar ook andersom. Dat is precies hoe ik er ook in sta.

Er staan ook wel interessante wetenschappelijke dingen in, zoals dat meiden fysiek onderschat en jongens fysiek overschat worden. En dat is duur de ouders zelf. Het is dus een behoorlijk diep geworteld ding.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  woensdag 29 juni 2022 @ 11:58:39 #34
338319 ZarB
Piña colada
pi_205179306
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 23:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
:D

Ik merk wel dat ik zelf steeds meer uitkijk met taal. Waar ik vroeger ook dingen zei als "stoere knul" en "lief meisje" vermijd ik die woorden nu echt. Meiden kunnen ook stoer zijn en jongens ook lief :s)
Grappig, ik ben me daar ook meer bewust van. Toen mijn kind vaccinaties kreeg o.i.d. en niet huilde zeiden we "wat stoer van je, grote meid". Toen dacht ik daarna: leren we nou onbewust dat je niet stoer bent als je huilt en is stoer zijn een bepaald streven?

:')

Ik ben helemaal niet van het woke gedoe of geforceerd opvoeden, maar dit schoot zomaar door me heen. Hoeveel subtiliteit er zit in het ontwikkelen van bepaalde denkbeelden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')