abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 07:56:29 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_205125613
Een Amerikaanse vrouw die op vakantie is in Malta slaat alarm bij mensenrechtenorganisaties omdat ze van het land geen abortus mag plegen, hoewel haar eigen leven op het spel staat. De 38-jarige vrouw werd met ernstige bloedingen in het ziekenhuis opgenomen en raakt haar kindje zeer zeker kwijt. In Malta is abortus echter onder alle omstandigheden verboden.



Andrea Prudente (38) en haar partner Jay Weeldreyer (45) staan al dagenlang doodsangsten uit in het Mater Dei-ziekenhuis in Malta. Prudente dreigt na een zwangerschap van vier maanden haar ongeboren kindje kwijt te raken. De vrouw werd tijdens haar vakantie met ernstige bloedingen opgenomen in het ziekenhuis. Doktoren schreven haar een medicijn voor om haar te behoeden voor een miskraam, maar twee dagen later braken haar vliezen en moest ze opnieuw naar het ziekenhuis. Daar bleek dat haar placenta gedeeltelijk was losgekomen.

Hartslag
Een echo wees uit dat er helemaal geen vruchtwater meer in haar baarmoeder zat en dat de baby het vermoedelijk niet zou overleven. Daarbovenop kregen ze nog te horen dat ze niet zelf de zwangerschap konden afbreken zolang de foetus nog een hartslag heeft. Voor de Amerikaanse is dit niet zonder risico’s, want hoe langer deze situatie duurt hoe groter de kans is op bloedingen en infecties, die in het ergste geval tot de dood kunnen leiden. Ze testte bovendien positief op coronavirus, waardoor haar gezondheid nu extra kwetsbaar is.

,,Met de bloedingen en de navelstreng van de baby die door Andrea’s baarmoederhals steekt, loopt ze een buitengewoon hoog risico op infectie. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden”, zegt haar vriend tegen de BBC. ,,De baby zal niet leven, daar kunnen we niets aan veranderen. We wilden haar, we willen haar nog steeds, we houden van haar, we zouden willen dat ze kon leven, maar dat zal ze niet. En niet alleen weten we niet wanneer we onze dochter kwijtraken, ook vergroot het ziekenhuis de kans dat Andrea wordt blootgesteld aan risico's.”

Levend wegkomen
Het Amerikaanse stel is nu naarstig op zoek naar alternatieve mogelijkheden zodat alsnog kan worden overgegaan op abortus. ,,Dit is een onvoorstelbare vorm van emotionele en psychologische marteling”, zegt haar vriend tegen The Guardian. ,,Een deel van mij viert nog steeds het horen van de hartslag, maar tegelijkertijd wil ik die hartslag niet omdat dit alleen maar leidt tot meer lijden voor de vrouw van wie ik zoveel hou.”

Een medische transfer van Malta naar het Verenigd Koninkrijk is vooralsnog de enige optie die het leven van de Amerikaanse zou kunnen redden. Het ziekenhuispersoneel zou volgens het stel echter tegenstribbelen en zelfs ook weigeren om bepaalde medische dossiers met haar verzekeringsmaatschappij te delen. ,,Ik wil hier gewoon levend wegkomen”, zegt Prudente vanuit haar ziekenhuiskamer tegen The Guardian. ,,Ik had in mijn wildste dromen niet zo’n nachtmerrie kunnen bedenken.”

Haar advocaat Lara Dimitrijevic, oprichter van organisatie Malta’s Women’s Rights Foundation, zegt dat het ziekenhuis pas de medische dossiers heeft verstrekt nadat ze een klacht had ingediend. Dit heeft volgens haar de overdracht naar het Verenigd Koninkrijk flink vertraagd. ,,Het duurde een dag voordat Andrea haar dossier ontving, terwijl we te maken hebben met een noodsituatie. Iedere minuut kan Andrea's leven in gevaar brengen.”

Abortus in Europa
Volgens activisten doet de zaak denken aan de falende behandeling van Savita Halappanavar, die in 2012 stierf in een Iers ziekenhuis nadat artsen een verzoek om haar zwangerschap te beëindigen hadden geweigerd. Toen was er in Ierland nog een totaalverbod op abortus. Tegenwoordig is Malta het enige land in de EU dat abortus onder alle omstandigheden verbiedt, ook als de foetus geen overlevingskans heeft. Wie op het eiland een zwangerschap wil laten beëindigen, moet naar het buitenland of schaft via de zwarte markt illegale abortusmedicatie aan.

In de meeste EU-landen is abortus tijdens de eerste weken van de zwangerschap toegestaan. In het katholieke Polen zijn de mogelijkheden tot abortus sterk beperkt. Ierland heeft zijn abortuswetgeving in 2013 juist geliberaliseerd. In Nederland is het toegestaan om de zwangerschap tot de 22ste week af te breken.

Het Mater Dei-ziekenhuis in Malta wil geen commentaar geven op de zaak.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-marteling~a9a59db0/

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 23 juni 2022 @ 08:05:49 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205125648
Wat een ellende. Zoiets wens je je ergste vijand niet toe.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_205125694
Oei, nooit bij stil gestaan dat je op moet letten waar je op vakantie gaat als je zwanger bent.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_205125737
Malta... Achterlijk eilandje. Uit de EU bonjouren, weer een springplankje minder voor dobbernegers.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205125815
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:18 schreef valentijn101 het volgende:
Oei, nooit bij stil gestaan dat je op moet letten waar je op vakantie gaat als je zwanger bent.
Andrea ook niet. :+
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 09:01:56 #6
70532 loveli
N
pi_205125893
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:18 schreef valentijn101 het volgende:
Oei, nooit bij stil gestaan dat je op moet letten waar je op vakantie gaat als je zwanger bent.
Tuurlijk denk je na. Hoe is de gezondheidszorg in het land waar je naartoe reist (en waar je een transfer maakt). Hoe zorg je ervoor dat je tijdens de vlucht voldoende in beweging blijft om de doorbloeding optimaal te houden (vliegen verhoogt de kans op trombose/problemen met stolling, zeker als het om een vlucht gaat van meer dan 8 uur).
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 09:08:14 #7
70532 loveli
N
pi_205125924
En het artikel klopt niet, de vrouw is niet in acuut levensgevaar, maar wordt behandeld en gemonitord om het risico te beperken.
crap in = crap out
pi_205125938
Nooit bij stil gestaan dat Malta kennelijk nog zo'n primitief land is eigenlijk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205125941
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:18 schreef valentijn101 het volgende:
Oei, nooit bij stil gestaan dat je op moet letten waar je op vakantie gaat als je zwanger bent.
Ik zou dat ook totaal niet verwachten bij zo een eiland als Malta.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:11:11 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_205125942
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:29 schreef Het_Bokje het volgende:
Malta... Achterlijk eilandje. Uit de EU bonjouren, weer een springplankje minder voor dobbernegers.
Nee.
Als dit waar zou zijn (wat het niet is :) ) dan is ze een Karen: Amerikaan met een grote bek en de eis dat een land zich maar naar haar eisen aanpast.

Ze is niet in levensgevaar.

quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:18 schreef valentijn101 het volgende:
Oei, nooit bij stil gestaan dat je op moet letten waar je op vakantie gaat als je zwanger bent.
Als ik zwanger was zou ik niet eens overwegen om naar het buitenland te gaan.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:13:45 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_205125955
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:29 schreef Het_Bokje het volgende:
Malta... Achterlijk eilandje. Uit de EU bonjouren, weer een springplankje minder voor dobbernegers.
Gaat niet gebeuren, als we een corrupte schurkenstaat als Malta eruit gooien dan komt Oekraïne er al helemaal nooit in.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 09:17:20 #12
5428 crew  miss_sly
pi_205125976
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:08 schreef loveli het volgende:
En het artikel klopt niet, de vrouw is niet in acuut levensgevaar, maar wordt behandeld en gemonitord om het risico te beperken.
Het risico dat ze overlijdt. Voor de baby is het sowieso te laat. Waarom deze lijdensweg onnodig verlengen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 09:18:25 #13
70532 loveli
N
pi_205125984
Het koppel had heel goed gekeken naar de gezondheidszorg op Malta, want het was de bedoeling om daar te bevallen.

quote:
Andrea Prudente and Jay Weeldreyer were excited about the upcoming birth of their child and chose to travel from their home in Seattle to Malta to have the baby in the island nation.
https://www.independent.c(...)llegal-b2107258.html
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 09:19:20 #14
70532 loveli
N
pi_205125992
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:11 schreef wdn het volgende:
Als ik zwanger was zou ik niet eens overwegen om naar het buitenland te gaan.
Tenzij je per se op Malta wilt bevallen.
crap in = crap out
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 23 juni 2022 @ 09:23:20 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205126011
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:18 schreef loveli het volgende:
Het koppel had heel goed gekeken naar de gezondheidszorg op Malta, want het was de bedoeling om daar te bevallen.
[..]
https://www.independent.c(...)llegal-b2107258.html
Je verwacht vermoedelijk niet dat je een abortus nodig gaat hebben. Maar goed, dan had je wellicht alsnog even kunnen controleren of het wel of geen primitief land is wat dat betreft.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205126020
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:23 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je verwacht vermoedelijk niet dat je een abortus nodig gaat hebben. Maar goed, dan had je wellicht alsnog even kunnen controleren of het wel of geen primitief land is wat dat betreft.
Nouja, als je naar dat eiland verkast om te bevallen, dan is het laatste waar je aan denkt een abortus :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 23 juni 2022 @ 09:26:37 #17
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205126029
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:25 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Nouja, als je naar dat eiland verkast om te bevallen, dan is het laatste waar je aan denkt een abortus :D
Ja, dat bedoel ik (maar het kan natuurlijk wel even een onderdeel van je voorbereiding zijn).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 09:27:16 #18
70532 loveli
N
pi_205126036
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:17 schreef miss_sly het volgende:
Het risico dat ze overlijdt.
Het risico dat ze een infectie krijgt.
crap in = crap out
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 09:28:17 #19
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205126048
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het risico dat ze overlijdt. Voor de baby is het sowieso te laat. Waarom deze lijdensweg onnodig verlengen?
Vreselijk ;(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 09:30:18 #20
5428 crew  miss_sly
pi_205126065
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:27 schreef loveli het volgende:

[..]
Het risico dat ze een infectie krijgt.
Dat risico kunnen ze ook drastisch verkleinen door de zwangerschap waarvan de kans op een goed einde vrijwel 0 is te beeindigen en deze lijdensweg te stoppen. Het is allemaal al verdrietig genoeg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 09:33:25 #21
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205126090
Zijn ze daar nou zo Rooms-Katholiek dat zelf abortus onder levensbedreigende situaties niet bespreekbaar is?
pi_205126132
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:33 schreef Momo het volgende:
Zijn ze daar nou zo Rooms-Katholiek dat zelf abortus onder levensbedreigende situaties niet bespreekbaar is?
Nu ga je religie met ratio combineren. Dat kan natuurlijk niet. :)

Ik begrijp het wel. Zo veel mogelijk kinderen is in het belang van de RK en hun personeel. Voor je t weet krijg je een revolte tussen je personeel. "wij willen kinderen voor/na/tijdens onze mis!"
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205126237
quote:
15s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:10 schreef xpompompomx het volgende:
Nooit bij stil gestaan dat Malta kennelijk nog zo'n primitief land is eigenlijk.
Je kan er tot kort geleden ook een Europees paspoort kopen voor een miljoen euro. Het is een bijzonder (corrupt) land.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kiwi7 op 23-06-2022 09:52:21 (Toevoeging) ]
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 10:06:47 #24
70532 loveli
N
pi_205126374
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:50 schreef Kiwi7 het volgende:

[..]
Je kan er tot kort geleden ook een Europees paspoort kopen voor een miljoen euro. Het is een bijzonder (corrupt) land.
Als je kind daar geboren wordt, krijgt het dan automatisch een europees paspoort? Ik vraag dit voor een vriend.
crap in = crap out
pi_205126466
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:08 schreef loveli het volgende:
En het artikel klopt niet, de vrouw is niet in acuut levensgevaar, maar wordt behandeld en gemonitord om het risico te beperken.
Ik vind het knap dat jij dat van een afstandje kan beoordelen _O_
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_205126519
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:11 schreef wdn het volgende:
[..]
Als ik zwanger was zou ik niet eens overwegen om naar het buitenland te gaan.

quote:
Weeldreyer said the couple had no idea that Malta had an abortion ban when they booked the holiday, intended to be a “babymoon”, where they could spend time on a Mediterranean island before the birth of their first child together.
https://www.theguardian.c(...)life-saving-abortion.
Ironischer kan bijna niet.

Ze zijn specifiek naar Malta gegaan om de baby te vieren. :').
pi_205126550
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:06 schreef loveli het volgende:

[..]
Als je kind daar geboren wordt, krijgt het dan automatisch een europees paspoort? Ik vraag dit voor een vriend.
In Malta geldt sinds augustus 2001 'jus sanguinis' (het recht van het bloed).

quote:
Maltese nationality law grants citizenship to any person descended from "an ascendant who was born in Malta of a parent who was also born in Malta."
https://en.wikipedia.org/wiki/Jus_sanguinis.

quote:
Malta: A person born in Malta on or after 1 August 2001 is automatically a Maltese citizen if at least one of their parents is Maltese or was born in Malta. Anyone born in Malta before 1 August 2001, regardless of their parents' circumstances, is automatically a Maltese citizen, as the country conferred unconditional jus soli until this date (see Maltese nationality law).
https://en.wikipedia.org/wiki/Jus_soli (het recht van de grond)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2022 10:30:05 ]
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 10:36:43 #28
70532 loveli
N
pi_205126597
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:19 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik vind het knap dat jij dat van een afstandje kan beoordelen _O_
Nou ja, je kunt natuurlijk ook zelf de nieuwsberichten lezen. Ze klaagt dat er continu (bloed)onderzoek wordt gedaan. Ze hebben Malta niet voor niets uitgekozen vanwege de uitstekende gezondheidszorg.
crap in = crap out
pi_205126631
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:23 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je verwacht vermoedelijk niet dat je een abortus nodig gaat hebben. Maar goed, dan had je wellicht alsnog even kunnen controleren of het wel of geen primitief land is wat dat betreft.
Dit, denk dat mag abortus wel/niet niet op de checklist stond. Van velen niet. Tuurlijk kijk je als zwangere wel of de medische voorzieningen in orde zijn.
  Vis een optie? donderdag 23 juni 2022 @ 10:51:28 #30
70532 loveli
N
pi_205126742
Het artikel had ook deze clickbait kop kunnen hebben:

Vrouw met verhoogd risico op complicaties vliegt in coronatijd 16 uur om kind op Malta te krijgen.

De balans nieuws vs activisme is zoek. Treurige situatie met veel clicks en ophef.
crap in = crap out
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 11:13:05 #31
5428 crew  miss_sly
pi_205126921
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:51 schreef loveli het volgende:
Het artikel had ook deze clickbait kop kunnen hebben:

Vrouw met verhoogd risico op complicaties vliegt in coronatijd 16 uur om kind op Malta te krijgen.

De balans nieuws vs activisme is zoek. Treurige situatie met veel clicks en ophef.
Als je post #26 leest en de quote die erin staat, ging het helemaal niet over het kind op Malta te krijgen, maar een mooie vakantie samen te hebben before/voordat ze de baby zouden krijgen. Dat betekent niet dat ze die op Malta wilden krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')