abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 juni 2022 @ 22:14:29 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205124422
quote:
https://www.skipr.nl/nieu(...)er-schooltandartsen/
Tweede Kamer wil meer schooltandartsen

De Tweede Kamer wil dat meer kinderen naar de tandarts gaan. Dat kan via uitbreiding van het aantal schooltandartsen. Een motie van D66 en CDA is aangenomen door de Tweede Kamer.

De schooltandarts moet worden ingezet voor kinderen op het basis- en middelbaar onderwijs, wil de Kamer. Een op de vijf kinderen gaat niet naar de tandarts, stelt D66. Vooral kinderen die opgroeien in armere wijken laten de tandarts links liggen. In wijken met een lagere sociaaleconomische status, gaat soms meer dan een op drie kinderen niet naar de tandarts.

Rijke of arme buurt
Dat is onacceptabel, vindt de Kamer met D66. “Ik vind het niet kunnen dat je aan het gebit van een kind al kan zien of het in een rijke of een arme buurt opgroeit”, stelt indiener van de motie, D66-Kamerlid Fonda Sahla. Gevolg hiervan kan zijn dat kinderen die met een zwak gebit opgroeien, later wellicht veel geld kwijt zijn om hun gebit weer gezond te krijgen.

Het mijden van de tandarts door kinderen is uit financiële overwegingen niet nodig, omdat mondzorg voor kinderen bijna altijd binnen de basisverzekering valt, stellen D66 en CDA in hun motie. D66 meldt ook dat in die delen in Nederland waar een schooltandarts is veel meer kinderen naar de tandarts gaan.

Studenten gratis mondzorg
Het kabinet moet ook onderzoeken wat het kost om studenten tandheelkunde gratis mondzorg aan minima te laten geven. Een motie van D66 en CDA daartoe is aangenomen. Tevens moet het kabinet onderzoeken of mensen met schulden en/of betalingsachterstanden “enige vorm van mondzorg” kunnen krijgen. Dit onderzoek moet samen met gemeenten en zorgverzekeraars worden uitgevoerd. Een motie van D66 en DENK is eveneens aangenomen. (ANP)
Opvallend idee ineens maar past wel in de trend om allerlei zorgtaken het onderwijs in te trekken om zo meer grip te krijgen op achterstandskinderen.

Al vind ik het wel goed dat het dan voor ieder kind geld zodat alle ouders en van profiteren.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juni 2022 @ 22:19:59 #2
408813 crew  trein2000
pi_205124511
Laat ik het eens lekker plat zeggen: opflikkeren met die betutteling via scholen.

Oh en doe de tandarts eerst maar eens terug in het basispakket als dat kennelijk zo belangrijk is (ja ik weet dat het er tot achttien in zit en nee ik heb gewoon een goede tandartsverzekering.)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Knapste mannelijke user 2022 woensdag 22 juni 2022 @ 22:28:03 #3
206731 Mortaxx
Doomer
pi_205124622
Goed idee. Er zijn toch tandartsen genoeg
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  User die overal opduikt 2022 woensdag 22 juni 2022 @ 22:34:31 #4
186611 Haags
pi_205124690
Ik zou me eerder richten op schoolzwemmen, met al die waanzinnige wachtlijsten.. maar goed wie ben ik.
Zonder wrijving geen glans
pi_205124718
De schooltandarts, dat witte/grijze busje wat dan altijd voor de school stond, wat een beulen waren dat, hebben mijn gebit aardig verkloot
  Moderator woensdag 22 juni 2022 @ 22:38:54 #6
236264 crew  capricia
pi_205124731
Tandarts is al gratis (binnen je basisverzekering dus) voor 18 min.
Ik zie echt het nut niet van schooltandartsen.
Definitely not CIA
pi_205124797
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:38 schreef capricia het volgende:
Tandarts is al gratis (binnen je basisverzekering dus) voor 18 min.
Ik zie echt het nut niet van schooltandartsen.
20% van de kinderen bezoekt blijkbaar geen tandarts.
Daarnaast kan het hart- en vaatziekten op hogere leeftijd voorkomen als je al jong leert om je mond en gebit goed te verzorgen.
  woensdag 22 juni 2022 @ 22:45:31 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205124803
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:38 schreef capricia het volgende:
Tandarts is al gratis (binnen je basisverzekering dus) voor 18 min.
Ik zie echt het nut niet van schooltandartsen.
Maar als de ouders niet gaan dan gaan de kinderen niet.

Schooltandarts was een drama, ik gok dat minstens de helft van de ouders die niet naar de tandarts gaan (en daarmee hun kinderen niet) juist door die schooltandarts niet gaan.

Gooi de tandzorg weer in de basisverzekering, liefst 2 controles per jaar en ga geen tijd verspillen aan het her-optuigen van de schooltandarts.
Kans is groot dat de tandartsen het niet eens zien zitten, omdat die nog dagelijks geconfronteerd worden met het drama dat de schooltandartsen hebben aangericht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juni 2022 @ 22:46:09 #9
408813 crew  trein2000
pi_205124808
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:38 schreef capricia het volgende:
Tandarts is al gratis (binnen je basisverzekering dus) voor 18 min.
Ik zie echt het nut niet van schooltandartsen.
Ik zie het nut wel, maar ik heb er echt principiële bezwaren tegen. Het lijf/de gezondheid/medische situatie is het domein van het kind zelf en zijn ouders, niet van de school. Daar hebben ze gewoon niets mee te maken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 22 juni 2022 @ 22:46:51 #10
236264 crew  capricia
pi_205124812
Dan kun je beter geld besteden aan voorlichting. Dat de tandarts tot 18 gewoon gratis is. En belangrijk.
Definitely not CIA
pi_205124833
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zie het nut wel, maar ik heb er echt principiële bezwaren tegen. Het lijf/de gezondheid/medische situatie is het domein van het kind zelf en zijn ouders, niet van de school. Daar hebben ze gewoon niets mee te maken.
Weet niet, vroeger hadden we ook schooltandarts.

Heeft me goed leren poetsen. Op m'n 46e daardoor nog steeds maar 1 vulling.
pi_205124844
Schooltandarts was echt een drama, de meest mislukte tandartsen die dan toch nog wat mochten doen. Het afvoerputje van tandartsen.

Gelukkig was ik particulier verzekerd dus geen last van. Dit is echt zoiets wat we niet willen terugzien.
pi_205124849
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:50 schreef machtpen het volgende:
Schooltandarts was echt een drama, de meest mislukte tandartsen die dan toch nog wat mochten doen. Het afvoerputje van tandartsen.

Gelukkig was ik particulier verzekerd dus geen last van. Dit is echt zoiets wat we niet willen terugzien.
Valt of staat met de implementatie natuurlijk. Je kan het ook als voorlichting gebruiken, zoals in mijn jeugd al gangbaar was.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juni 2022 @ 22:51:49 #14
408813 crew  trein2000
pi_205124852
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, vroeger hadden we ook schooltandarts.

Heeft me goed leren poetsen. Op m'n 46e daardoor nog steeds maar 1 vulling.
Nogmaals ik zie het praktisch nut wel. Alleen ik vind het principieel niet juist, het lichaam is het domein van het kind zelf en zijn ouders. Daar moet de overheid uiterst terughoudend in optreden, de facto dwang via schooltandartsen past daar niet in.

Als het echt uit de hand loopt hebben we jeugdzorg en kinderrechters, tot die tijd is het aan het kind en de ouders.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juni 2022 @ 22:52:45 #15
408813 crew  trein2000
pi_205124856
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt of staat met de implementatie natuurlijk. Je kan het ook als voorlichting gebruiken, zoals in mijn jeugd al gangbaar was.
Dat hadden wij ook. Een tandartsassistente die een keer een uurtje les kwam geven, daar is niets mis mee. Alleen behandeling (incl controle) doen we lekker in de tandartsenpraktijk en niet op het schoolplein.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 22 juni 2022 @ 22:57:30 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205124898
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nogmaals ik zie het praktisch nut wel. Alleen ik vind het principieel niet juist, het lichaam is het domein van het kind zelf en zijn ouders. Daar moet de overheid uiterst terughoudend in optreden, de facto dwang via schooltandartsen past daar niet in.

Als het echt uit de hand loopt hebben we jeugdzorg en kinderrechters, tot die tijd is het aan het kind en de ouders.
De ouders zouden natuurlijk gewoon een ontheffingsbriefje kunnen schrijven.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juni 2022 @ 22:58:17 #17
408813 crew  trein2000
pi_205124904
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
ouders zouden natuurlijk gewoon een ontheffingsbriefje kunnen schrijven.
Natuurlijk. Maar daarom zei ik ook de facto dwang, want half Nederland weet niet hoe dat werkt en de andere helft voelt zich sociaal onder druk gezet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 22 juni 2022 @ 23:16:25 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205125031
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt of staat met de implementatie natuurlijk. Je kan het ook als voorlichting gebruiken, zoals in mijn jeugd al gangbaar was.
Ik neem wel aan dat de kwaliteitseisen wat hoger gaan zijn dan toen.

Ik heb ze nooit meegemaakt maar het scheen niet top te zijn nee.
  woensdag 22 juni 2022 @ 23:28:36 #19
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205125095
Goede zaak; bij veel ouders in achterstandswijken boeit de gezondheid van hun kinderen niet zoveel. Die laten ook gerust hun kinderen zonder ontbijt naar school gaan. Daarom ben ik voor een gratis maaltijd op school en gratis sporten voor kinderen <18.
  Moderator woensdag 22 juni 2022 @ 23:35:11 #20
5428 crew  miss_sly
pi_205125123
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nogmaals ik zie het praktisch nut wel. Alleen ik vind het principieel niet juist, het lichaam is het domein van het kind zelf en zijn ouders. Daar moet de overheid uiterst terughoudend in optreden, de facto dwang via schooltandartsen past daar niet in.

Als het echt uit de hand loopt hebben we jeugdzorg en kinderrechters, tot die tijd is het aan het kind en de ouders.
Zoals ook de schoolarts?

Ik vind het een lastige, de schooltandarts. Kinderen die van huis uit geen goede gebitsverzorging meekrijgen, kunnen wel veel hebben aan een schooltandarts. Zij kunnen er zelf niets aan doen dat de ouders de halfjaarlijkse controle niet regelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205125139
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 23:28 schreef Van_Poppel het volgende:
Goede zaak; bij veel ouders in achterstandswijken boeit de gezondheid van hun kinderen niet zoveel. Die laten ook gerust hun kinderen zonder ontbijt naar school gaan. Daarom ben ik voor een gratis maaltijd op school en gratis sporten voor kinderen <18.
Maar die kinderen uit achterstandswijken willen gewoon cola en chips en al helemaal niet sporten. Ze vinden het al erg genoeg dat ze naar school moeten.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 juni 2022 @ 23:52:16 #22
408813 crew  trein2000
pi_205125190
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 23:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zoals ook de schoolarts?
Ik vind het een lastige, de schooltandarts. Kinderen die van huis uit geen goede gebitsverzorging meekrijgen, kunnen wel veel hebben aan een schooltandarts. Zij kunnen er zelf niets aan doen dat de ouders de halfjaarlijkse controle niet regelen.
Geldt hetzelfde voor, ben ik ook niet voor. Alhoewel die schoolarts natuurlijk geen behandelingen doet, dat zou je nog kunnen beschouwen als een soort verlengde van het consultatiebureau. Maar zoals gezegd, ook daar ben ik niet voor. Heb je namelijk dat zelfde dwang element dat mij niet zint. (En het feit dat ik ooit een brief heb gehad waarin werd geschreven dat de schoolarts het consult (of opvallende uitkomsten, dat durf ik zo niet te zeggen) zou bespreken met de leerkracht en indien nodig met kind en ouders helpt daar niet bij, omgekeerde wereld)

En voor ouders die hun kinderen verwaarlozen zijn andere trajecten, jeugdzorg, kinderrechters etc.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 22 juni 2022 @ 23:56:59 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205125218
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zie het nut wel, maar ik heb er echt principiële bezwaren tegen. Het lijf/de gezondheid/medische situatie is het domein van het kind zelf en zijn ouders, niet van de school. Daar hebben ze gewoon niets mee te maken.
Maar als de tandarts gratis is onder de 18 wat voegt een schooltandarts dan toe? Wat mis ik? Wij hebben geen kinderen en ik kan mij niet herinneren dat er zoiets als een schooltandarts was toen ik schoolgaand was, laat ik dat erbij zeggen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 juni 2022 @ 00:01:18 #24
408813 crew  trein2000
pi_205125242
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 23:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar als de tandarts gratis is onder de 18 wat voegt een schooltandarts dan toe? Wat mis ik? Wij hebben geen kinderen en ik kan mij niet herinneren dat er zoiets als een schooltandarts was toen ik schoolgaand was, laat ik dat erbij zeggen.
Ik kan mij voorstellen dat zeker in wat mindere wijken niet iedereen met z’n kind (of überhaupt zelf) een tandarts bezoekt. Daar zie ik wel enig praktisch nut.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 00:03:31 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205125254
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik kan mij voorstellen dat zeker in wat mindere wijken niet iedereen met z’n kind (of überhaupt zelf) een tandarts bezoekt. Daar zie ik wel enig praktisch nut.
Lijkt mij een heel klein rendement voor een landelijke maatregel, persoonlijk. Never mind de vraag waar die tandartsen dan vandaan komen want volgens mij is er toch een tekort aan tandartsen?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205125281
Voegt ook niks toe als je ouders gewoon een eigen tandarts hebben. Maar vraag me af wat het echt toevoegt, voor kinderen zonder tandarts.
.
  donderdag 23 juni 2022 @ 00:11:14 #27
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205125282
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 00:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Lijkt mij een heel klein rendement voor een landelijke maatregel, persoonlijk. Never mind de vraag waar die tandartsen dan vandaan komen want volgens mij is er toch een tekort aan tandartsen?
20% van de kinderen gaat nu niet naar de tandarts. Dat is toch best een grote groep die (door een slecht gebit) met een achterstand begint.
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 00:15:25 #28
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205125293
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 00:11 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
20% van de kinderen gaat nu niet naar de tandarts. Dat is toch best een grote groep die (door een slecht gebit) met een achterstand begint.
Ok, dat is groter dan ik verwachtte.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 23 juni 2022 @ 05:32:57 #29
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_205125435
De tandarts hoort in het basispakket voor elke Nederlander ongeacht de leeftijd.
pi_205125495
Jeffrey van Selder heat ginne tandj meer inne moel @Sfancta

Eens overigens. Hoe meer gratis hoe beter.
U MAD?
  donderdag 23 juni 2022 @ 06:57:23 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205125496
Het wordt hier steeds communistischer. Ze wilden ook al schoollunches omdat ouders ( vaak werkeloos) geen zin hadden om hun bed uit te komen om brood te smeren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 23 juni 2022 @ 07:03:25 #32
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205125504
Ik denk dat het idee meer is: als het kind niet naar de tandarts gaat, breng je de tandarts naar het kind. En dan kom je al snel bij school uit omdat kinderen schoolplicht hebben, en je weet wanneer ze daar (meestal) uithangen. Maar ik ben het wel eens met Leandra dat je er beter voor kunt zorgen dat de ouders gaan, dus tandarts weer in het basispakket.

De schooltandarts is hooguit een lapmiddel en werkt misschien wel averechts. Ik kan zelf ook de angst nog voelen als die martelcontainer weer voor de school kwam rijden en kinderen één voor één de klas uit werden geroepen, in willekeurige volgorde. Zolang de tandartsbus er stond, vaak een week of langer, was het complete stress tot je aan de beurt was geweest. En er werd altijd wel iets gevuld of getrokken, want melkgebitjes zijn prima om te oefenen voor tandartsen in opleiding, die vallen toch uit. En je zat daar helemaal alleen, als klein kind tussen een stuk of vier volwassenen die niet vroegen wat jij wilde. Ik ken ook genoeg leeftijdgenoten die niet meer naar de tandarts gaan juist vanwege de schooltandarts. Het wantrouwen dqt daar gekweekt wordt raak je niet snel meer kwijt.
Never explain, never apologize.
pi_205125508
Ik vind het trouwens een prima idee. Maar ik heb dan ook geen ervaring met een schooltandarts.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205125580
Wat lurf zegt.

Mijn moeder maakte altijd een afspraak voor haar eigen en dan ook meteen voor ons, maar als de ouders geen afspraak maken omdat de tandarts te duur voor ze is maken ze ook geen afspraak voor hun kinderen.
Misschien uit schaamte omdat ze niet geconfronteerd willen worden met een tandarts die dan weet dat zij de tandarts niet kunnen betalen of omdat het ze niet interesseert.

Dus tandarts gewoon weer in het basispakket voor iedereen en niet alleen voor kinderen tot 18.
pi_205125661
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 07:48 schreef Sorella het volgende:
Dus tandarts gewoon weer in het basispakket voor iedereen en niet alleen voor kinderen tot 18.
Liever niet, heb geen zin om mee te moeten betalen voor het klotegebit van anderen.
pindazakje
pi_205125676
Soberso, waarom laat je kinderen opgroeien in een achterstandwijk met onbekwame ouders.
Pak de kern van het probleem maar aan, tandarts is slechts een fractie van wat er daar misgaat.
pindazakje
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 08:29:47 #37
5428 crew  miss_sly
pi_205125738
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 23:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Geldt hetzelfde voor, ben ik ook niet voor. Alhoewel die schoolarts natuurlijk geen behandelingen doet, dat zou je nog kunnen beschouwen als een soort verlengde van het consultatiebureau. Maar zoals gezegd, ook daar ben ik niet voor. Heb je namelijk dat zelfde dwang element dat mij niet zint. (En het feit dat ik ooit een brief heb gehad waarin werd geschreven dat de schoolarts het consult (of opvallende uitkomsten, dat durf ik zo niet te zeggen) zou bespreken met de leerkracht en indien nodig met kind en ouders helpt daar niet bij, omgekeerde wereld)

En voor ouders die hun kinderen verwaarlozen zijn andere trajecten, jeugdzorg, kinderrechters etc.
Eens hoor, de schoolarts ben ik ook niet voor. En deze kan ook zonder behandelingen nog behoorlijke schade aanrichten.

Ik denk dat je kind niet meenemen naar de tandarts over het algemeen niet wordt gezien als verwaarlozing. Die andere trajecten zullen daarvoor dan ook niet worden ingezet.

Maar aangezien tandartszorg tot 18 sowieso gratis is, zou wellicht een halfjaarlijkse oproep van de plaatselijke tandarts al een verschil kunnen maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 08:31:32 #38
5428 crew  miss_sly
pi_205125747
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 23:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar als de tandarts gratis is onder de 18 wat voegt een schooltandarts dan toe? Wat mis ik? Wij hebben geen kinderen en ik kan mij niet herinneren dat er zoiets als een schooltandarts was toen ik schoolgaand was, laat ik dat erbij zeggen.
Ik ben maar iets jonger dan jij, maar bij ons kwam de schooltandarts toch in ieder geval elk jaar. Ik hoefde gelukkig niet, omdat mijn ouders ons ieder half jaar mee naar de tandarts namen, maar de schooltandarts was berucht. In hoeverre dat ook terecht was, of een hoop spannende praatjes, kan ik achteraf niet meer inschatten. Op dat moment dankte ik god op mijn blootje knietjes dat ik niet hoefde :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 23 juni 2022 @ 08:47:19 #39
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_205125819
De tandarts weer terug in het basispakket is een veel beter idee. Als in dat geval nog steeds onvoldoende kinderen naar de tandarts gaan kan je altijd nog de optie van schooltandarts overwegen.

Een ongezond gebit kan op termijn tot allerlei klachten leiden ook buiten de mond waardoor deze bezuiniging de gang naar andere specialisten doet toenemen. Er bestaat dan ook gegronde twijfel over of het uit het basispakket houden van de tandarts wel goedkoper uitpakt voor de zorg. Maar het VVD66-menstype dat zichzelf als uitermate capabel inschat heeft het zo beslist waardoor onnodig veel leed is ontstaan.
pi_205125877
De tandarts voor iedereen het basispakket in vind ik trouwens ook een prima idee. En dan ook het eigen risico het liefst weg, anders heeft het nog geen effect en blijven mensen de tandarts mijden uit kostenoverwegingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205125886
Benoem het dan gewoon. Kinderen met een immigratieachtergrond waarvan de ouders te laks zijn om een afspraak bij de tandarts te regelen en die niks anders dan zoet vreten mee naar school krijgen.

Daar moet dan gezamenlijk weer de portemonnee voor getrokken worden om dat recht te trekken.
Flikker toch op.

De mogelijkheid ligt er al, ze hoeven hem alleen maar te pakken. En anders maar niet.
pi_205125913
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:58 schreef ikheetmartijn het volgende:
Benoem het dan gewoon. Kinderen met een immigratieachtergrond waarvan de ouders te laks zijn om een afspraak bij de tandarts te regelen en die niks anders dan zoet vreten mee naar school krijgen.

Daar moet dan gezamenlijk weer de portemonnee voor getrokken worden om dat recht te trekken.
Flikker toch op.

De mogelijkheid ligt er al, ze hoeven hem alleen maar te pakken. En anders maar niet.
Als jij denkt dat dit alleen gaat om mensen met een immigratie achtergrond, heb je daar denk ik ook bewijzen voor?

Want ik denk dat eigenlijk veel bijstandsmoeders of mensen met een laag inkomen momenteel niet naar de tandarts gaan voor zichzelf, de vraag is dus wat die met hun kinderen doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205126077
Met de hele klas fluor spoelen, zou dat nog gebeuren?
  donderdag 23 juni 2022 @ 09:37:01 #44
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205126116
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:58 schreef ikheetmartijn het volgende:
Benoem het dan gewoon. Kinderen met een immigratieachtergrond waarvan de ouders te laks zijn om een afspraak bij de tandarts te regelen en die niks anders dan zoet vreten mee naar school krijgen.
Misschien dat het daar wat meer voorkomt, maar dat heeft dan denk ik meer te maken met sociaal-economische omstandigheden zoals Hanca ook opmerkt. Ik ben opgegroeid in een arbeidersgezin en mijn ouders waren ook niet bezig met dat soort "luxe" problemen. Mijn moeder had een tijdje in de verpleging gewerkt en was gelukkig nog wat beter op de hoogte van preventieve gezondheidszorg, maar mijn vader vond tandenpoetsen enzo ook maar onzin, want als je groot was kreeg je toch een kunstgebit.
Never explain, never apologize.
pi_205126395
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 09:31 schreef Heph844 het volgende:
Met de hele klas fluor spoelen, zou dat nog gebeuren?
Nee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205126640
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee.
Lijkt me een eenvoudige methode om de gebitskwaliteit te verhogen bij kinderen die onvoldoende poetsen.
pi_205126702
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:41 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Lijkt me een eenvoudige methode om de gebitskwaliteit te verhogen bij kinderen die onvoldoende poetsen.
Gezien het feit dat een grotere hoeveelheid fluor doorslikken dan ook weer slecht is, lijkt me het helemaal niet zo'n goed idee. Juf of meester kan dat heel slecht controleren en dan zul je geheid kinderen hebben die het dagelijks doorslikken.

https://www.tandarts.nl/m(...)n-spugen-doorslikken
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205126811
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 10:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gezien het feit dat een grotere hoeveelheid fluor doorslikken dan ook weer slecht is, lijkt me het helemaal niet zo'n goed idee. Juf of meester kan dat heel slecht controleren en dan zul je geheid kinderen hebben die het dagelijks doorslikken.

https://www.tandarts.nl/m(...)n-spugen-doorslikken
Doorslikken lijkt me bij tandpasta nog wel een probleem, maar ik heb als kind echt nooit de behoefte gehad om die vloeistof door te slikken hoor ;) Spoelen en daarna uitspugen is prima aan te leren.

Ik lees ook dat die programma's als pilot weer opgezet zijn. Met prima resultaten:
quote:
In dit artikel wordt ingegaan op de effectiviteit van één van die programma’s, te weten het klassikaal fluoridespoelen. bij 18 scholen uit de laagste sociaal-economische strata is gedurende 5 jaar klassikaal fluoride gespoeld. Op 3 momenten is de mondgezondheid onderzocht: het moment dat de kinderen in groep 3 zaten, in groep 5 en in groep 8. In vergelijking met de controlegroep lieten de kinderen uit de spoelgroep een significant lagere toename van cariës zien. Dit betekent dat het klassikaal fluoridespoelen een effectieve methode is om de mondgezondheid van tandheelkundige risicogroepen te verbeteren.

https://www.ntvt.nl/tijds(...)en%20te%20verbeteren.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2022 11:02:28 ]
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 11:40:00 #49
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205127152
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben maar iets jonger dan jij, maar bij ons kwam de schooltandarts toch in ieder geval elk jaar. Ik hoefde gelukkig niet, omdat mijn ouders ons ieder half jaar mee naar de tandarts namen, maar de schooltandarts was berucht. In hoeverre dat ook terecht was, of een hoop spannende praatjes, kan ik achteraf niet meer inschatten. Op dat moment dankte ik god op mijn blootje knietjes dat ik niet hoefde :P
Ik doe een Rutte en verklaar dat ik hier geen active herinnering aan heb ;)

In mijn verdediging, het is 46 jaar geleden dat ik de basisschool verliet die toen nog uit 6 klassen bestond _O-
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:42:35 #50
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205127176
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:45 schreef Leandra het volgende:
Gooi de tandzorg weer in de basisverzekering, liefst 2 controles per jaar en ga geen tijd verspillen aan het her-optuigen van de schooltandarts.
Wat is de meerwaarde daarvan als kinderen al via hun ouders tandzorg krijgen tot hun 18e? Feitelijk zit het dus al in de basisverzekering.
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 11:46:51 #51
5428 crew  miss_sly
pi_205127201
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik doe een Rutte en verklaar dat ik hier geen active herinnering aan heb ;)

In mijn verdediging, het is 46 jaar geleden dat ik de basisschool verliet die toen nog uit 6 klassen bestond _O-
Bij mij ook 41 jaar, maar kennelijk heb ik een goed geheugen :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 23 juni 2022 @ 11:47:12 #52
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205127204
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:19 schreef trein2000 het volgende:
(ja ik weet dat het er tot achttien in zit en nee ik heb gewoon een goede tandartsverzekering.)
Wat definieert een goede tandartsverzekering in jouw ogen? Het geeft geen betere behandelingen maar is puur een financieel iets. Ben er jaren geleden mee gestopt want in veel gevallen kan het niet echt uit.

Blijkbaar is het vreemd om dat niet te hebben, want m'n tandarts begon er steeds over. Who cares als ik z'n rekeningen gewoon op tijd betaal.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:27:28 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205127500
Zo te zien is de schooltandarts in 1984 afgeschaft
https://www.digibron.nl/v(...)0a0b0143f39d5536132d

Maargoed, ik denk niet dat ze tegenwoordig nog met zulke waardeloze kwaliteit als toen kunnen komen aanzetten. Dat zal niet meer gepikt worden.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:47 #54
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205127509
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:27 schreef Hexagon het volgende:
Zo te zien is de schooltandarts in 1984 afgeschaft
https://www.digibron.nl/v(...)0a0b0143f39d5536132d

Maargoed, ik denk niet dat ze tegenwoordig nog met zulke waardeloze kwaliteit als toen kunnen komen aanzetten. Dat zal niet meer gepikt worden.
Was schoolmelk ook niet gewoon een maatregel om het overschot weg te werken onder het mom van 'melk is goed voor elk'?
With my pack on my back, down the road I will stray.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:38:14 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205127580
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:28 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Was schoolmelk ook niet gewoon een maatregel om het overschot weg te werken onder het mom van 'melk is goed voor elk'?
Volgens mij is dat concept ouder dan de overschotten.
pi_205127590
Opzich een goede zaak

Je bereikt het doel en ouders kunnen het geld niet voor iets anders gebruiken.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:41:14 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205127604
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:27 schreef Hexagon het volgende:
Zo te zien is de schooltandarts in 1984 afgeschaft
https://www.digibron.nl/v(...)0a0b0143f39d5536132d

Maargoed, ik denk niet dat ze tegenwoordig nog met zulke waardeloze kwaliteit als toen kunnen komen aanzetten. Dat zal niet meer gepikt worden.
Ik denk vooral dat in deze tijd, ouders die zelf naar de tandarts gaan hun kinderen niet naar de schooltandarts laten gaan, ik moest naar de schooltandarts, net als de rest van de klas omdat wij geen prinsjes en prinsesjes waren waarvoor wel een uitzondering gemaakt mocht worden.

Tegenwoordig zullen ouders sneller stellen dat hun kind niet naar de schooltandarts hoeft, blijft over de groep die toch al niet naar de tandarts gaat, en die geen flauw idee van kwaliteit hebben.
Los van het feit dat niemand de tandarts leuk vindt en klachten van kinderen daaromtrent dus niet snel serieus genomen worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:42:22 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205127611
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk vooral dat ouders die zelf naar de tandarts gaan hun kinderen niet naar de schooltandarts laten gaan, ik moest naar de schooltandarts, net als de rest van de klas omdat wij geen prinsjes en prinsesjes waren waarvoor wel een uitzondering gemaakt mocht worden.

Tegenwoordig zullen ouders sneller stellen dat hun kind niet naar de schooltandarts hoeft, blijft over de groep die toch al niet naar de tandarts gaat, en die geen flauw idee van kwaliteit hebben.
Los van het feit dat niemand de tandarts leuk vindt en klachten van kinderen daaromtrent dus niet snel serieus genomen worden.
Dat vraag ik me af. Genoeg mensen met een grote mond en weinig geld.

En ik denk dt veel welvarende ouders het ook wel makkelijk vinden. Scheelt hen weer tijd om zelf met de kinderen naar de tandarts te gaan.
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:43:20 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205127616
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af. Genoeg mensen met een grote mond en weinig geld.
Die gaan dus zelf niet naar de tandarts.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:45:03 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205127628
Mijn kind gaat gewoon naar de tandarts als ik naar de tandarts ga? Nou ja, ik kom er wat vaker, kind alleen maar de controles, en dan heb ik voor ons beiden een afspraak.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 juni 2022 @ 12:55:40 #61
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205127691
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Volgens mij is dat concept ouder dan de overschotten.
Zou zomaar kunnen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator donderdag 23 juni 2022 @ 13:15:31 #62
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205127910
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:55 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Zou zomaar kunnen.
Dateert uit 1937 in Nederland ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolmelk
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 juni 2022 @ 13:20:17 #63
408813 crew  trein2000
pi_205127938
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:47 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat definieert een goede tandartsverzekering in jouw ogen? Het geeft geen betere behandelingen maar is puur een financieel iets. Ben er jaren geleden mee gestopt want in veel gevallen kan het niet echt uit.

Blijkbaar is het vreemd om dat niet te hebben, want m'n tandarts begon er steeds over. Who cares als ik z'n rekeningen gewoon op tijd betaal.
Eentje die de behandelingen die je nodig hebt dekt. Ik bedoelde het meer in de zin dat ik er geen persoonlijk belang bij had…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 23 juni 2022 @ 13:20:22 #64
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205127940
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 12:28 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Was schoolmelk ook niet gewoon een maatregel om het overschot weg te werken onder het mom van 'melk is goed voor elk'?
schoolmelk. dat herinner ik me nog.

maar dat was niet gratis voor zover ik weet. wij kregen het i.i.g niet.
pi_205127959
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dateert uit 1937 in Nederland ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolmelk
De vorige school van mijn kinderen had het concept nog steeds, deden ongeveer 6/7 kinderen per klas aan mee. Maar dat was zo'n duur concept dat het vooral de rijkere kinderen zullen zijn geweest.

Zie dat dat veranderd is: https://www.rtlnieuws.nl/(...)l-abonnement-melk-eu
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205128060
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juni 2022 11:42 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat is de meerwaarde daarvan als kinderen al via hun ouders tandzorg krijgen tot hun 18e? Feitelijk zit het dus al in de basisverzekering.
Denk vanuit de gedachte dat als ouders zelf niet naar de tandarts gaan, ze ook niet met hun kinderen gaan.

Althans, zo werkt het bij ons wel. De kinderen hobbelen mee met onze afspraken.
  donderdag 23 juni 2022 @ 13:52:47 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205128178
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
schoolmelk. dat herinner ik me nog.

maar dat was niet gratis voor zover ik weet. wij kregen het i.i.g niet.
Klopt, bij ons moest daar voor betaald worden.
Ik kreeg het wel, net als de rest van de klas.

Leusden jaren 70, enorme woningbouwexplosie, allemaal laagbouw, primair koop, dus hele klassen vol kindertjes wiens ouders het net wat beter dan gemiddeld hadden maar vooral niet uit de pas wilden lopen.
Dus je ging naar de schooltandarts en dronk schoolmelk, je deed keurig mee waar je aan mee hoorde te doen.

Dat de ouders gezamenlijk hebben gezorgd dat de juf van de tweede, die nog kinderen sloeg en treiderde in de klas, ontslagen werd is een unicum voor die tijd en de instelling van de ouders, toen had ze overigens al ruim 4 jaar haar gang kunnen gaan op die school.

Ik hoop dat ze nog leeft en dagelijks dement haar luier zit vol te schijten, wat een intens kutwijf was dat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205128750
Wat een onzin, we weten toch allemaal wat voor beroerde beulen dat waren? Alles werd standaard getrokken.

Als je tanden zo belangrijk vindt (en dat is het!) dan moet je dat op een andere manier regelen.
pi_205128756
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:19 schreef trein2000 het volgende:
Laat ik het eens lekker plat zeggen: opflikkeren met die betutteling via scholen.

Oh en doe de tandarts eerst maar eens terug in het basispakket als dat kennelijk zo belangrijk is (ja ik weet dat het er tot achttien in zit en nee ik heb gewoon een goede tandartsverzekering.)
Wat een nonsens, vanaf 18 kan je het prima zelf regelen. Dat is pas betutteling. Tot 18 is het gelukkig goed geregeld in NL.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 juni 2022 @ 15:07:12 #70
408813 crew  trein2000
pi_205128798
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 15:00 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Wat een nonsens, vanaf 18 kan je het prima zelf regelen. Dat is pas betutteling. Tot 18 is het gelukkig goed geregeld in NL.
Regelen prima, betalen is voor hele volksstammen niet te doen. Ik zie het verschil met een huisarts of ziekenhuis ook niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205129136
Ok, 20% is best veel.

Maar moet er dan daarvoor weer een heel systeem van rondrijdende schooltandartsen opgezet worden? Is het niet makkelijker (en goedkoper) om de ouders van die 20% te begeleiden in het maken van gratis afspraken voor hun kinderen?

Edit:

Let wel, geen taak voor onderwijzers!

[ Bericht 11% gewijzigd door probeer op 23-06-2022 17:01:40 ]
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 23 juni 2022 @ 16:55:36 #72
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205129486
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 13:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, bij ons moest daar voor betaald worden.
Ik kreeg het wel, net als de rest van de klas.

Leusden jaren 70, enorme woningbouwexplosie, allemaal laagbouw, primair koop, dus hele klassen vol kindertjes wiens ouders het net wat beter dan gemiddeld hadden maar vooral niet uit de pas wilden lopen.
Dus je ging naar de schooltandarts en dronk schoolmelk, je deed keurig mee waar je aan mee hoorde te doen.

Dat de ouders gezamenlijk hebben gezorgd dat de juf van de tweede, die nog kinderen sloeg en treiderde in de klas, ontslagen werd is een unicum voor die tijd en de instelling van de ouders, toen had ze overigens al ruim 4 jaar haar gang kunnen gaan op die school.

Ik hoop dat ze nog leeft en dagelijks dement haar luier zit vol te schijten, wat een intens kutwijf was dat.
De lagere school in de jaren '70 inderdaad... leraren die nog rookten in de klas, kleine kinderen (alleen de meisjes) op schoot namen als "beloning" en niet zoveel moeite hadden met slaan en pesten. :{

Gelukkig heb ik schoolmelk alleen op de kleuterschool gehad, behalve dat mijn juf koude melk ongezond vond en hem dus altijd van tevoren liet opwarmen op de verwarming :r .
Never explain, never apologize.
pi_205129571
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 22:19 schreef trein2000 het volgende:
Laat ik het eens lekker plat zeggen: opflikkeren met die betutteling via scholen.

Oh en doe de tandarts eerst maar eens terug in het basispakket als dat kennelijk zo belangrijk is (ja ik weet dat het er tot achttien in zit en nee ik heb gewoon een goede tandartsverzekering.)
Ik vind dat hier niet echt sprake is van betutteling. Ik zie iets als betutteling als je als overheid iemand de mogelijk ontneemt om zijn of haar eigen keuzes te maken, wat mij betreft is daar in het geval van kleine kinderen geen sprake van aangezien die sowieso niet echt in staat zijn om de gevolgen van het al dan niet naar de tandarts gaan goed te overzien. Je ontneemt de keuze van ouders wel om het gebit van hun kind te verwaarlozen maar wat mij betreft is dat in zulke gevallen dan ook helemaal prima om ouders die keuze te ontnemen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 17:39:04 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205129750
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:09 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik vind dat hier niet echt sprake is van betutteling. Ik zie iets als betutteling als je als overheid iemand de mogelijk ontneemt om zijn of haar eigen keuzes te maken, wat mij betreft is daar in het geval van kleine kinderen geen sprake van aangezien die sowieso niet echt in staat zijn om de gevolgen van het al dan niet naar de tandarts gaan goed te overzien. Je ontneemt de keuze van ouders wel om het gebit van hun kind te verwaarlozen maar wat mij betreft is dat in zulke gevallen dan ook helemaal prima om ouders die keuze te ontnemen.
Alsof die ouders geen briefje zouden kunnen schrijven dat hun kind niet naar de schooltandarts moet, als het kind dagen of weken dramt dat het niet wil en dat Jasmijn en Rover ook niet hoeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205129887
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Alsof die ouders geen briefje zouden kunnen schrijven dat hun kind niet naar de schooltandarts moet, als het kind dagen of weken dramt dat het niet wil en dat Jasmijn en Rover ook niet hoeven.
Ik geloof niet dat de Jasmijns en Rovers van deze wereld de kinderen zijn die als kind onherstelbare schade aan hun gebit oplopen door ouders die ze verwaarlozen
pi_205129976
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 08:58 schreef ikheetmartijn het volgende:
Benoem het dan gewoon. Kinderen met een immigratieachtergrond waarvan de ouders te laks zijn om een afspraak bij de tandarts te regelen en die niks anders dan zoet vreten mee naar school krijgen.

Daar moet dan gezamenlijk weer de portemonnee voor getrokken worden om dat recht te trekken.
Flikker toch op.

De mogelijkheid ligt er al, ze hoeven hem alleen maar te pakken. En anders maar niet.
Waar. De meesten zijn op jonge leeftijd al dikke propjes. Gezond eten zit er niet bij. :N
Op straat die je ze ook altijd hele zakken chips achterover tikken.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_205129991
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 18:03 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat de Jasmijns en Rovers van deze wereld de kinderen zijn die als kind onherstelbare schade aan hun gebit oplopen door ouders die ze verwaarlozen
Rover :o
WTF! Zijn er echt kinderen die zo heten?
Dan begin je je leven ook al met een forse achterstand. ;(
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  donderdag 23 juni 2022 @ 18:27:36 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130038
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 18:03 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat de Jasmijns en Rovers van deze wereld de kinderen zijn die als kind onherstelbare schade aan hun gebit oplopen door ouders die ze verwaarlozen
Het zijn ook niet de ouders van Jasmijn en Rover die de boel verwaarlozen, maar juist omdat ze dat niet doen hoeven Jasmijn en Rover niet naar de schooltandarts, het klasgenootje dat niet naar de schooltandarts wil gebruikt Jasmijn en Rover dan als voorbeeld om aan te geven dat zij ook niet naar de schooltandarts hoeven, om hun ouders te overtuigen dat zij ook een "hoeft niet" briefje mogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 juni 2022 @ 18:28:28 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205130044
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 18:19 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Rover :o
WTF! Zijn er echt kinderen die zo heten?
Dan begin je je leven ook al met een forse achterstand. ;(
Ja, die zijn er echt, en nee.... het kind heeft niet bepaald een achterstand, leuk joch, goed opgevoed, gaat het prima doen verwacht ik.
Is niet mijn kind trouwens, maar ik ken er wel een.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205130695
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 18:19 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Rover :o
WTF! Zijn er echt kinderen die zo heten?
Dan begin je je leven ook al met een forse achterstand. ;(
Is het erger dan Storm, Lente of Zoon (ja, de laatste is een meisje...)?

Maar goed, zulke namen zijn natuurlijk niet voorbehouden aan mensen met een fors inkomen, ik kende iemand in de bijstand die haar kind 5 doopnamen gaf. Kan prima, is gratis. Staat wel luxe, 5 voorletters.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 23 juni 2022 @ 20:20:45 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205131145
Ik vind het argument dat de schooltandartsen van vroeger overbehandelende prutsers waren niet echt iets om het dan maar niet te doen. Ik denk dat je wel moet leren van het verleden en die lui niet per behandeling gaat betalen en je bepaalde kwaliteitseisen oplegt.

Eigenlijk moet je dit alleen maar doen als die tandartsen een kwaliteit hebben die zodanig is dat ook de ouders van Bikkel en Sterre het wel prima en handig vinden om hun kind ook maar heen te sturen. Dan is het ook echt een voorziening voor iedereen en niet een 2e-rangs tandarts voor de armelui.
  donderdag 23 juni 2022 @ 20:43:29 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205131347
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is het erger dan Storm, Lente of Zoon (ja, de laatste is een meisje...)?

Maar goed, zulke namen zijn natuurlijk niet voorbehouden aan mensen met een fors inkomen, ik kende iemand in de bijstand die haar kind 5 doopnamen gaf. Kan prima, is gratis. Staat wel luxe, 5 voorletters.
Alleen een beetje jammer als het dan iets als
Bowie Ivanio Kelsey Keano Emre Leandro wordt :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 juni 2022 @ 20:55:31 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205131488
In de gemeente Land van Cuijk en Zoetermeer schijnt het nog te bestaan en goed te werken
https://www.gelderlander.(...)8bba2bba26&auth_rd=1

https://indebuurt.nl/zoet(...)scholen-rijdt~59770/

[ Bericht 30% gewijzigd door Hexagon op 23-06-2022 21:04:20 ]
pi_205133376
Gelukkig kan ik het betalen, maar een gezond gebit is een rijk bezit. Ik zal gelukkig niet hoeven te kiezen ( ;) ) om een tand of kies toch maar te laten trekken, omdat ik mij een behandeling of kroon niet kan veroorloven. Kan dan overigens ook nog eens bij naaste familie terecht voor tandartszorg zou dit laatste het geval zijn. Louter toeval omdat ik binnen een bevoorrecht gezin ben geboren en dit zal helaas niet bij iedereen het geval zijn

Ik vind dat goede (basis) gebitszorg voor iedereen haalbaar en betaalbaar moet zijn en dan zowel voor kinderen als volwassenen. Je zou iemands maatschappelijke status niet moeten kunnen aflezen aan het gebit. Daarom goed dat er schooltandartsen (of andere opgeleide specialisten) worden ingeschakeld om aan alle kinderen, waarmee dus ook de kinderen van achterstandsgezinnen mee bereikt worden, goede instructies voor mondhygiëne mee te geven en zo nodig een slechte staat van het gebit te behandelen.
pi_205134136
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 15:07 schreef trein2000 het volgende:
Regelen prima, betalen is voor hele volksstammen niet te doen. Ik zie het verschil met een huisarts of ziekenhuis ook niet.
Je verwacht ook dat je brood in de supermarkt gratis mag meenemen?

Als je het in de basisverzekering stopt dan stijgt de premie gigantisch voor iedereen. Terwijl de probleemgevallen zitten in de groep die persoonlijke hygiëne niet op orde heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')