abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:22:48 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205119956
De zomervakantie komt er weer aan en zoals elk jaar zorgt dat toch weer voor discussie. Mijn werkgever is gelukkig zeer flexibel, soms staat mijn manager zelfs toe dat iedereen van de afdeling tegelijk vrij neemt (bijvoorbeeld op de vrijdag na Hemelvaart of dat soort dagen) terwijl het bedrijf eigenlijk helemaal niet dicht is. Ook is de helft van het team kinderloos en de andere helft niet, dus de zomervakanties kunnen mooi verdeeld worden aangezien de helft in de schoolvakantie weg moet en de andere helft dat absoluut niet wilt. Kortom, nooit gedoe over het opnemen van vakanties.

Ik ben echter financieel controller en dat betekent dat elke eerste week van de maand de maandafsluiting plaats vindt. Die ene week in de maand hebben we steeds strikte deadlines. Na die eerste 5/6 werkdagen wordt het weer rustig. Het is dus een beetje de ongeschreven regel geworden om nooit tijdens die eerste werkweek vrij te nemen, aangezien er de rest van de maand meer dan genoeg "rustige" tijd voor is om vrij te pakken.

Nou is dit ook al voor het zoveelste jaar op rij dat ik daar discussies over heb met m'n vriendin. Die vindt dat maar onzin en vindt het absoluut niet kunnen dat ik dus in feite niet vrij kan nemen wanneer ik wil. Zij zou ook wel eens willen dat ik in zo'n eerste week een paar dagen vrij kan nemen. Ikzelf ben deze werkwijze eigenlijk al gewend vanaf mijn allereerste functie in Finance, bij alle werkgevers die ik tot nu toe heb gehad. Wat mij betreft is het een beetje part of the job, zoals onregelmatig/in het weekend werken part of the job is bij mijn vriendin die in de zorgsector zit.
Ik weet heus wel dat m'n werkgever wettelijk gezien geen poot heeft om op te staan als ik wel in zo'n eerste week vrij zou vragen, maar ik vind zo'n ongeschreven regel ook wel belangrijk en voel me er niet zo prettig bij om vrij te nemen in zo'n eerste week.

Zijn er bij jullie ook dergelijke ongeschreven regels en wat is jullie mening erover?
pi_205120018
Waarom wil ze zo graag dat jij die eerste week van de maand vrij neemt? Wat is daar zo speciaal aan?

Stel haar de wedervraag waarom zei in het weekend of met kerst moet werken? Dat is exact hetzelfde en part of the job
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:37:07 #3
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205120108
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom wil ze zo graag dat jij die eerste week van de maand vrij neemt? Wat is daar zo speciaal aan?

Stel haar de wedervraag waarom zei in het weekend of met kerst moet werken? Dat is exact hetzelfde en part of the job
Nou ja, ze wil het niet per se, maar ze zou het fijn vinden als de optie er is als het een keer zo zou uitkomen. Dat is er nu niet.
pi_205120114
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:37 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Nou ja, ze wil het niet per se, maar ze zou het fijn vinden als de optie er is als het een keer zo zou uitkomen. Dat is er nu niet.
wat zei je baas toen je het vroeg?
pi_205120124
Is het echt een ongeschreven regel of komt dit alleen voor in jouw hoofd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:43:27 #6
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205120180
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:38 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
wat zei je baas toen je het vroeg?
Niks.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is het echt een ongeschreven regel of komt dit alleen voor in jouw hoofd?
Nee hoor, het is echt een ongeschreven regel. Wat ik in de OP zei, dat was bij andere werkgevers die ik gehad heb ook zo. Nog nooit meegemaakt dat iemand vrij nam tijdens de maandafsluiting.
pi_205120188
Ik werkte ook in die wereld en vond het altijd onzin. Rond de (half)jaarcijfers ok, de andere 10 maanden kunnen mijn collega's prima cijfertjes optellen. En als het dan een keer niet perfect is,boeiend.
En sowiesp goed als je collega's af en toe je werk overnemen (en vice versa), mocht je een keer onder de bus lopen.
pi_205120190
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom wil ze zo graag dat jij die eerste week van de maand vrij neemt? Wat is daar zo speciaal aan?

Stel haar de wedervraag waarom zei in het weekend of met kerst moet werken? Dat is exact hetzelfde en part of the job
is natuurlijk onzin, want zijn vriendin kan natuurlijk wel die weekenden of kerst vrij vragen.
Het is niet zo dat er in de zorg een "ongeschreven regel" is dat je die dagen geen vrij vraagt.
(of je ze krijgt is natuurlijk een 2e) .

Ik vind het ook een vreemde situatie, jij hebt dus 12 weken in het jaar die je sowieso niet vrij kunt nemen.
Persoonlijk hou ik met vrij nemen altijd rekening met meerdere factoren, dus of het op het werk uitkomt, maar ook hoe het in m'n persoonlijk leven zit. En ik weet niet of je kinderen hebt, maar je hebt wel een vriendin, en die moet dus dan vrij nemen als jij ook vrij hebt.. Dus die "beperking" van die week ligt ook bij haar en niet allen bij jou.
(als je natuurlijk samen vrij wil zijn).

Je taken zullen toch wel overdraagbaar zijn? Je kunt immers ook ziek zijn in die periode.
Je moet jouw belang en het bedrijfsbelang eens goed afwegen. (en volgens mij kun je dan best af en toe die periode vrij zijn, lijkt me dat het bedrijf daar ook niet echt moeilijk over zal doen, mits het natuurlijk niet elke maand is).
pi_205120249
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:44 schreef koemleit het volgende:

[..]
is natuurlijk onzin, want zijn vriendin kan natuurlijk wel die weekenden of kerst vrij vragen.
Het is niet zo dat er in de zorg een "ongeschreven regel" is dat je die dagen geen vrij vraagt.
(of je ze krijgt is natuurlijk een 2e) .

Ik vind het ook een vreemde situatie, jij hebt dus 12 weken in het jaar die je sowieso niet vrij kunt nemen.
Persoonlijk hou ik met vrij nemen altijd rekening met meerdere factoren, dus of het op het werk uitkomt, maar ook hoe het in m'n persoonlijk leven zit. En ik weet niet of je kinderen hebt, maar je hebt wel een vriendin, en die moet dus dan vrij nemen als jij ook vrij hebt.. Dus die "beperking" van die week ligt ook bij haar en niet allen bij jou.
(als je natuurlijk samen vrij wil zijn).

Je taken zullen toch wel overdraagbaar zijn? Je kunt immers ook ziek zijn in die periode.
Je moet jouw belang en het bedrijfsbelang eens goed afwegen. (en volgens mij kun je dan best af en toe die periode vrij zijn, lijkt me dat het bedrijf daar ook niet echt moeilijk over zal doen, mits het natuurlijk niet elke maand is).
Bij ons op het werk, groot Amerikaans beursgenoteerd bedrijf, moet de afdeling finance voor dag X je maandafsluiting gedaan hebben, zie maar hoe je het doet, je zorgt dat het klaar is, punt uit

Alle locaties moeten dit doen, dat is bij ons de regel, anders kan management de data niet verzamelen en vergelijken / zelf rapporteren

Daarnaast hebben wij bij jaar einde de maand vooraf gaande en de maand na het jaar einde een stop op alles wat mogelijk downtime kan geven, we mogen niet eens een netwerkkabel in een switch prikken of een nieuwe server ophangen op ons hoofdkantoor, geen software updates etc helemaal niets

TS zal wel niet voor een familiebedrijf werken denk ik
pi_205120271
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Bij ons op het werk, groot Amerikaans beursgenoteerd bedrijf, moet de afdeling finance voor dag X je maandafsluiting gedaan hebben, zie maar hoe je het doet, je zorgt dat het klaar is, punt uit

Alle locaties moeten dit doen, dat is bij ons de regel, anders kan management de data niet verzamelen en vergelijken / zelf rapporteren

Daarnaast hebben wij bij jaar einde de maand vooraf gaande en de maand na het jaar einde een stop op alles wat mogelijk downtime kan geven, we mogen niet eens een netwerkkabel in een switch prikken of een nieuwe server ophangen op ons hoofdkantoor, geen software updates etc helemaal niets

TS zal wel niet voor een familiebedrijf werken denk ik
dat het werk gedaan moet worden snap ik. Maar toch niet persé door TS.
"zie maar hoe je het regelt" is een prima instelling, kan ie het mooi overdragen aan iemand anders.
En als dat niet mogelijk is, want geen ruimte in werk/budget, dan zit er organisatorisch iets mis.
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:55:47 #11
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205120280
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:43 schreef Piles het volgende:
Ik werkte ook in die wereld en vond het altijd onzin. Rond de (half)jaarcijfers ok, de andere 10 maanden kunnen mijn collega's prima cijfertjes optellen. En als het dan een keer niet perfect is,boeiend.
En sowiesp goed als je collega's af en toe je werk overnemen (en vice versa), mocht je een keer onder de bus lopen.
In het team zou het best opgevangen kunnen worden inderdaad, iedereen kan elkaars werk doen zonder dat er iets overgedragen hoeft te worden (ons team is 6 man). Maar toch is de sfeer zo dat niemand vrij pakt dus. Het is bij niemand ooit ook maar in z'n hoofd opgekomen en bij eerdere werkgevers dus ook niet.
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Bij ons op het werk, groot Amerikaans beursgenoteerd bedrijf, moet de afdeling finance voor dag X je maandafsluiting gedaan hebben, zie maar hoe je het doet, je zorgt dat het klaar is, punt uit

Alle locaties moeten dit doen, dat is bij ons de regel, anders kan management de data niet verzamelen en vergelijken / zelf rapporteren

Daarnaast hebben wij bij jaar einde de maand vooraf gaande en de maand na het jaar einde een stop op alles wat mogelijk downtime kan geven, we mogen niet eens een netwerkkabel in een switch prikken of een nieuwe server ophangen op ons hoofdkantoor, geen software updates etc helemaal niets

TS zal wel niet voor een familiebedrijf werken denk ik
Technisch gezien wel een familiebedrijf, de grote directeur is nog steeds uit dezelfde familie afkomstig als de oprichters meer dan 100 jaar geleden :P

Maar verder wereldwijd bedrijf inderdaad en precies wat jij omschrijft is het bij ons ook.
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:58:46 #12
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205120299
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:53 schreef Hyaenidae het volgende:
Mensen die denken dat ze (in bepaalde periodes) onmisbaar zijn :')
Ik moet altijd heel hard lachen om dat soort narcisten.
Ik denk juist niet dat ik onmisbaar ben, maar de werkgevers die ik gehad heb blijkbaar wel over Finance-medewerkers.
pi_205120330
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:58 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik denk juist niet dat ik onmisbaar ben, maar de werkgevers die ik gehad heb blijkbaar wel over Finance-medewerkers.
Waarom, het is toch gewoon toegestaan om vrij te pakken in die weken?
Ik zou dat dus ook lekker doen als jou dat beter uitkomt.
pindazakje
pi_205120339
Dus ook tijdens die schoolvakanties, pakken collega's met kinderen geen vrij op de eerste week van een maand? Nou dat is lief van ze.

Als m'n baas mij dan niet wil hebben mag hij m'n aanvraag weigeren, same goes voor schoolvakanties. Ongeschreven regels rondom verlof doe ik echt niet aan.
pi_205120345
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:22 schreef Irritatie100 het volgende:
en wat is jullie mening erover?
Ik vind dat als het niet geschreven staat, je die week gewoon vrij kan nemen.
En je baas zegt er ook niks van, lees ik net. Wat houdt je dan nog tegen?
Google is your friend, abuse your friends
pi_205120365
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:58 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik denk juist niet dat ik onmisbaar ben, maar de werkgevers die ik gehad heb blijkbaar wel over Finance-medewerkers.
Ik zie hier een verschil tussen werknemer en loonslaaf.
pi_205120366
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:55 schreef koemleit het volgende:

[..]
dat het werk gedaan moet worden snap ik. Maar toch niet persé door TS.
"zie maar hoe je het regelt" is een prima instelling, kan ie het mooi overdragen aan iemand anders.
En als dat niet mogelijk is, want geen ruimte in werk/budget, dan zit er organisatorisch iets mis.
Is er meteen iets organisatorisch mis? Dat is een snelle conclusie.

Enorm veel bedrijven hebben één iemand die leiding geeft over de financiële afdeling of de financiële afdeling is. Om al die posities dubbel in te vullen heeft niet zoveel toegevoegde waarde, wellicht zelfs negatieve consequenties.

Waar het probleem ligt zijn de korte deadlines. Is er voldoende tijd om het werk af te ronden dan ligt er niet zoveel druk op die paar dagen. Alleen veel bedrijven(aandeelhouders) willen nog liever gisteren dan vandaag de cijfers of informatie en dat zorgt voor druk bij de werknemers. Is bij elk bedrijf en branche anders, alleen je ziet wel dat de beursgenoteerde bedrijven erg korte deadlines stellen

Jij kan hier wel tegen ageren, maar de mensen tekenen er vooraf voor. Het kost wat maar levert ze (waarschijnlijk) ook wat op.
pi_205120371
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:55 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
In het team zou het best opgevangen kunnen worden inderdaad, iedereen kan elkaars werk doen zonder dat er iets overgedragen hoeft te worden (ons team is 6 man). Maar toch is de sfeer zo dat niemand vrij pakt dus. Het is bij niemand ooit ook maar in z'n hoofd opgekomen en bij eerdere werkgevers dus ook niet.

Gewoon binnen je team bespreken.
Iedereen zou er flexibeler van worden als jullie af en toe wat aan elkaar overdragen.
Zou ook beter zijn voor het bedrijf.
pi_205120384
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Is er meteen iets organisatorisch mis? Dat is een snelle conclusie.

Enorm veel bedrijven hebben één iemand die leiding geeft over de financiële afdeling of de financiële afdeling is. Om al die posities dubbel in te vullen heeft niet zoveel toegevoegde waarde, wellicht zelfs negatieve consequenties.

Waar het probleem ligt zijn de korte deadlines. Is er voldoende tijd om het werk af te ronden dan ligt er niet zoveel druk op die paar dagen. Alleen veel bedrijven(aandeelhouders) willen nog liever gisteren dan vandaag de cijfers of informatie en dat zorgt voor druk bij de werknemers. Is bij elk bedrijf en branche anders, alleen je ziet wel dat de beursgenoteerde bedrijven erg korte deadlines stellen
Ik zeg natuurlijk niet dat je elke positie dubbel moet bezetten, maar je zou wel je taken moeten kunnen overdragen voor 1 of 2 weken per jaar. Wordt het voor iedereen beter van.
pi_205120417
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:08 schreef koemleit het volgende:

[..]
Ik zeg natuurlijk niet dat je elke positie dubbel moet bezetten, maar je zou wel je taken moeten kunnen overdragen voor 1 of 2 weken per jaar. Wordt het voor iedereen beter van.
Is iedereen het mee eens, maar dat is wel een typische papierwaarheid en is de praktijk zoals zovaak weerbarstiger
  woensdag 22 juni 2022 @ 15:20:58 #21
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205120489
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:04 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik vind dat als het niet geschreven staat, je die week gewoon vrij kan nemen.
En je baas zegt er ook niks van, lees ik net. Wat houdt je dan nog tegen?
Nou ja, vooral omdat ik nog nooit vrij heb gevraagd voor zo'n week :P
Het is denk ik vooral m'n eigen gevoel dat me tegenhoudt, ergens heb ik ook wel weer het verantwoordelijkheidsgevoel om het niet te doen en alle collega's die ik ooit gehad ook niet. En dat helpt niet mee om het zelf wel eens te doen.
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:06 schreef koemleit het volgende:

[..]
Gewoon binnen je team bespreken.
Iedereen zou er flexibeler van worden als jullie af en toe wat aan elkaar overdragen.
Zou ook beter zijn voor het bedrijf.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
pi_205120492
Je hebt een goede instelling, maar er moet ook wel enige flexibiliteit zijn binnen de onderneming en binnen het team, dus je zou best weleens vrij moeten kunnen hebben in de eerste week van de maand. Een collega die taken overneemt of het bedrijf wat de maandafsluiting gewoon wat later rond krijgt zou geen probleem moeten zijn.

Over het algemeen vindt ik ongeschreven regels begrijpelijk en prima, als ze ook maar wel gebroken kunnen worden. Zoals het nu is binnen jouw bedrijf is het eigenlijk ideaal... er zijn ongeschreven regels, het team houdt zich er aan maar mocht iemand zich er niet aan houden dan is het geen probleem. Betere situatie kun je niet hebben als werkgever.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 22 juni 2022 @ 15:47:49 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205120694
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:37 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Nou ja, ze wil het niet per se, maar ze zou het fijn vinden als de optie er is als het een keer zo zou uitkomen. Dat is er nu niet.
Dus er is geen probleem maar ze maakt er toch een.

Klinkt inderdaad als een vrouw
Laffe huichelaar
  woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:17 #24
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205120793
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:47 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dus er is geen probleem maar ze maakt er toch een.

Klinkt inderdaad als een vrouw
_O-
pi_205121097
Ik werk zelf in een tak van sport waar het in bepaalde periodes gewoon ontzettend druk is. De week voor kerst, de week voor pasen, dat soort periodes.

Er is vervolgens een verschil tussen 'rekening houden met' en 'niet mogen'. Ik probeer dergelijke drukke weken qua vrije dagen te ontwijken, maar het is me ook wel eens gebeurd dat ik met een groepje mensen op vakantie wil die allemaal alleen in de kerstvakantie kunnen omdat ze gebonden zijn aan vakantieperiodes van hun kinderen. Als je tijdig kenbaar maakt dat je er dan ondanks de drukte toch écht niet gaat zijn, zou ik niet weten waarom je collega's dat niet op zouden kunnen vangen of zouden kunnen accepteren.

Als je expres op dat soort momenten vrij gaat proberen te nemen, is het wat anders en snap ik dat je werkgever en je collega's niet staan te juichen. Maar verder zou ik gewoon schijt hebben aan dergelijke ongeschreven regels. Je probeert rekening te houden met de situatie, en de rest is het probleem van je werkgever.
  woensdag 22 juni 2022 @ 16:41:44 #26
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205121204
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:58 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
_O-
Maar even serieus, als je je nek breekt mis je ook de eerste week dus als je om een goeie reden je vakantie in die week wil zal dat vast ook wel kunnen.

Zolang de werkgever niet zegt dat het nooit bespreekbaar is zal het allemaal wel loslopen
Laffe huichelaar
  woensdag 22 juni 2022 @ 16:47:00 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205121265
Overigens vind ik zo'n regeling ook niet meer dan normaal. Ik kan in november en december ook wel vrij nemen, maar dan gebeurt het allemaal in het hotel dus dat plan je dan niet in die periode en maandag doe ik de kasadministratie dus die probeer je er dan alleen niet te zijn als je op vakantie bent.

Wil niet zeggen dat het niet mag maar waarom zou je. Je hebt 80% van het jaar waarin je wél op vakantie kan en dat geldt voor jou net zo goed
Laffe huichelaar
  woensdag 22 juni 2022 @ 16:54:16 #28
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205121321
Als het een keer wenselijk voor jullie is om in zo'n eerste week vrij te zijn, dan vind ik dat dat gewoon moet kunnen.
Inderdaad als je ziek bent, of je gaat trouwen ofzo dan ben je er toch ook niet?

Maar om daar nou discussies over te hebben met je partner terwijl het niet eens concreet een issue is. Dat vind ik overdreven.

Heb ik wel eens ergens gewerkt wat je in december geen vrij kunt nemen. Staat in de arbeidsovereenkomsten. Oke prima.

Had ik een collega die nooit om iets vroeg, daar kon je altijd op rekenen. Ook erg verlegen.
Die gaf toen ruim een jaar van te voren aan dat ie graag een maand naar Australië wilde. In december.

Met de hele collegagroep hebben we gewoon gezegd "jij gaat dat lekker doen, wij regelen het wel" en zo ook richting de werkgever gebracht. Niet als vraag, maar als voldongen feit en dat we het zouden regelen.

Het was rennen en vliegen, maar het is gelukt en iedereen blij. Het moet gewoon altijd kunnen.

Beetje meedenken met elkaar.
klerkje
pi_205121330
Schopje R&P?
  woensdag 22 juni 2022 @ 17:06:25 #30
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205121404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 16:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Maar even serieus, als je je nek breekt mis je ook de eerste week dus als je om een goeie reden je vakantie in die week wil zal dat vast ook wel kunnen.

Zolang de werkgever niet zegt dat het nooit bespreekbaar is zal het allemaal wel loslopen
Dat is wel waar, er is zeker nooit gezegd dat het onbespreekbaar is.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 16:54 schreef Spiegelei het volgende:
Als het een keer wenselijk voor jullie is om in zo'n eerste week vrij te zijn, dan vind ik dat dat gewoon moet kunnen.
Inderdaad als je ziek bent, of je gaat trouwen ofzo dan ben je er toch ook niet?

Maar om daar nou discussies over te hebben met je partner terwijl het niet eens concreet een issue is. Dat vind ik overdreven.

Heb ik wel eens ergens gewerkt wat je in december geen vrij kunt nemen. Staat in de arbeidsovereenkomsten. Oke prima.

Had ik een collega die nooit om iets vroeg, daar kon je altijd op rekenen. Ook erg verlegen.
Die gaf toen ruim een jaar van te voren aan dat ie graag een maand naar Australië wilde. In december.

Met de hele collegagroep hebben we gewoon gezegd "jij gaat dat lekker doen, wij regelen het wel" en zo ook richting de werkgever gebracht. Niet als vraag, maar als voldongen feit en dat we het zouden regelen.

Het was rennen en vliegen, maar het is gelukt en iedereen blij. Het moet gewoon altijd kunnen.

Beetje meedenken met elkaar.
Dat is goed geregeld inderdaad ja! Gezien hoe wij met elkaar om gaan hier zou zoiets ook wel mogelijk zijn ben ik van overtuigd, maar toch stelt niemand het voor..

Discussie met partner is trouwens misschien wat gechargeerd gezegd. Ze vraagt welk elk jaar "kan je nou echt niet eens een keertje vrij die eerste week? Dat zou het puzzelen bij mijn werk een stuk gemakkelijker maken (blijkbaar wil iedereen daar in september)" en dan zeg ik "nee, sorry, gaat echt niet" en dan zegt zij "ok, dan ga ik inzetten op de laatste paar weken september ipv de eerste paar".
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 16:54 schreef PJR het volgende:
Schopje R&P?
Want?
pi_205121550
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Waar het probleem ligt zijn de korte deadlines. Is er voldoende tijd om het werk af te ronden dan ligt er niet zoveel druk op die paar dagen.
Die deadlines zijn ook "iets organisatorisch".

De cijfers over de voorgaande maand veranderen niet als ze in augustus een paar dagen later 'ingeleverd' worden, doordat er een aantal medewerkers van finance met vakantie zijn. Dus kan die deadline gewoon doorgeschoven worden tijdens periodes met veel verlof.
pi_205121690
Ik zou de ongeschreven regel naleven, totdat er zich iets aandient wat belangrijk genoeg is om de regel voor een keertje te schenden. Dus niet uit principe, en in principe niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205121719
Hier is er trouwens een geschreven regel dat je verlof afstemt met je collega's. Daar heb ik dan weer maling aan. Als ongeschreven regel vind ik dat prima, maar als formele regel is het juridische onzin en dan word ik vervelend. Ieder z'n ding :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205122345
Mag je wel ziek melden in die week? Of staat dan ook het hele bedrijf stil?
.
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:11:53 #35
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205122474
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is het echt een ongeschreven regel of komt dit alleen voor in jouw hoofd?
ja dat is het echt :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:20:57 #36
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205122555
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 19:01 schreef Fer het volgende:
Mag je wel ziek melden in die week? Of staat dan ook het hele bedrijf stil?
Dan werk je, zo goed en zo kwaad als dat gaat, door totdat je maandafsluiting klaar is :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:23:08 #37
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205122580
Gescheiden vaders welke drie weken vrij moeten in de periode dat dit het slechtste uitkomt want kinderen.

With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:26:24 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205122618
Bij ons hebben eigenlijk het omgekeerde. Een change freese in juli, augustus en december. Er zijn dan te weinig mensen aanwezig om eventuele storingen op te lossen.

Voor de achterblijvers is het vervolgens een heerlijk rustige periode.
Tot nooit .......
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:27:24 #39
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205122631
Herkenbaar TS :Y

Ik plan mijn vakanties altijd zo dat ik de eerste 6 werkdagen kan werken. Ook de maandelijkse presentatie aan HQ plan ik altijd zodanig dat ik die kan doen. Ik heb niet de luxe met een team van 6 te werken, ik ben wat maandafsluiting betreft alleen. Als ik er niet ben wordt hij ook echt niet gedaan want er is niemand om het aan over te dragen.

Comes with the job zeg ik thuis ook altijd en zo vind ik het ook :Y Wellicht heb ik iets meer mazzel met een vrouw die dat begrijpt en accepteert, ook omdat zij ook werk heeft met bepaalde pieken waar vakanties op afgestemd worden :)

Dit jaar komt het er bv op neer dat ik de HQ presentatie vanaf mijn vakantieadres zal doen, met een mooie turqooisblauwe zee op de achtergrond :Y :P Ook zal ik iedere week even de (salaris)betalingen moeten doen.

Daar staat dan weer tegenover dat ik voor iedere dag die ik op vakantiebestemming werk ik 2 vakantiedagen terugkrijg (als ik zou willen).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205122658
Dus een vrouwelijke collega moet tijdens haar zwangerschapsverlof (en/of tijdens het baren) komen werken om wat cijfertjes in te voeren?

TL:DR je collega's zijn klootzakken, ongeschreven of niet.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:40:05 #41
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205122776
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 19:29 schreef Het_Bokje het volgende:
Dus een vrouwelijke collega moet tijdens haar zwangerschapsverlof (en/of tijdens het baren) komen werken om wat cijfertjes in te voeren?

TL:DR je collega's zijn klootzakken, ongeschreven of niet.
:?
Laffe huichelaar
pi_205123121
Nooit meegemaakt, wat onzinnig. Je moet vrij kunnen nemen als je wil. Als je ziek bent neemt ook wel iemand het over hoor, alsof je onvervangbaar bent :')
  woensdag 22 juni 2022 @ 20:21:45 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205123322
Je hebt er zelf geen enkel probleem mee. Dus waar bemoeit je vriendin zich in godsnaam mee?

Stel dat je vriendin bij de lokale DA achter de kassa staat, dan ga jij toch ook niet zeiken als zij op een bepaalde zaterdag niet vrij kan nemen?
Resistance is futile.
  Moderator woensdag 22 juni 2022 @ 21:02:08 #44
5428 crew  miss_sly
pi_205123633
Je vriendin vraagt je toch niet om zomaar meerdere keren de eerste week van de maand vrij te nemen, neem ik aan?
Ik kan me zo voorstellen dat het er meer om gaat dat jij het als volledig onmogelijk neerzet. Dus dat jij zonder meer uitsluit dat je ooit op zo'n moment vrij neemt. Ik kan me ook voorstellen dat er zeker omstandigheden zijn waarvoor je dat toch zou doen. Ik snap dat je het zoveel mogelijk vermijdt, maar is het echt onmogelijk?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 22 juni 2022 @ 21:23:41 #45
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205123822
Je werkgever moet niet gierig doen en iemand bijhuren.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_205124051
Bij vorige werkgever waren Kerst oud en nieuw en Pasen heilig. Dat was de periode dat 50% jaaromzet gehaald werd en dat stond ook zo in het contract.
Geen vrij dus.
pi_205124083
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juni 2022 20:21 schreef Seven. het volgende:
Je hebt er zelf geen enkel probleem mee. Dus waar bemoeit je vriendin zich in godsnaam mee?

Stel dat je vriendin bij de lokale DA achter de kassa staat, dan ga jij toch ook niet zeiken als zij op een bepaalde zaterdag niet vrij kan nemen?
1: vriendin zal vast wel eens met TS op vakantie willen. In de meeste duurzame relaties geldt dat de partners toch wel het liefst gelijktijdig vakantie opnemen. Als alle bedrijven dit soort belachelijke (en verboden) regels hanteren, maar dan nét even anders, wordt het voor partners vrijwel onmogelijk om samen 2 of 3 weken op vakantie te gaan. Want dan krijg je situaties als dat A de eerste week vd maand geen vrij krijgt, en B bij een andere werkgever verplicht moet werken op donderdag in de 3e week.

2: Als voor die zaterdag dat vriendin moet werken wel vooraf verlof is aangevraagd (of 'geen beschikbaarheid') is opgegeven maar toch wordt ingepland heb je natuurlijk alle reden om te zeiken.

In Nederland is het heel simpel: uitzonderlijke situaties daar gelaten mag je als werknemer gewoon zelf bepalen wanneer je je verlofdagen opneemt. Het is immers jouw verlof en niet dat van je werkgever. Verlof is geen gunst maar een recht.
pi_205124086
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 21:48 schreef etuiedelapiel het volgende:
Bij vorige werkgever waren Kerst oud en nieuw en Pasen heilig. Dat was de periode dat 50% jaaromzet gehaald werd en dat stond ook zo in het contract.
Geen vrij dus.
Precies. En dat staat dus netjes beschreven. Weet iedereen waar ie aan toe is.
Maar bij TS is het elke keer de eerste week van de maand. Én staat nergens beschreven. Wel een verschilletje dus.

En als WG een zwaarwegend belang heeft om verlof te weigeren, dan kan dat. (moet wel heeeel zwaar wegen, maar kan wel)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 22 juni 2022 @ 21:57:09 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205124172
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 19:20 schreef sanger het volgende:

[..]
Dan werk je, zo goed en zo kwaad als dat gaat, door totdat je maandafsluiting klaar is :Y
Wat een onzinnig fenomeen. Zorg als bedrijf gewoon dat (tenminste) twee mensen dat werk kunnen doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205124225
Maand afsluiting is dat om exact te kunnen bepalen of het geïnvesteerde kapitaal nog wel voldoende rendeerd?
.
pi_205124378
ik heb ook dat ik elk kwartaal 3 weken geen vrij kan nemen, dat komt op 12 weken per jaar, waarvan ik normaal in februari en november dat toch al niet zou doen, verder de laatste 3 weken van mei en de laatste 3 van augustus niet. In de praktijk gaan we dus altijd eerste week juni of eerste week september, is het toch goedkoper. Zolang je het idee hebt dat je gewaardeerd wordt en je het het waard vind, lijkt het me een kleine moeite.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')