abonnement Unibet Coolblue
pi_205111074
In kort samengevat: tijdens sport kitesurfer gooit persoon A zijn kite op hoofd van persoon B. Komt hard aan. Kite gaat stuk.

Persoon A had les via school. B is gewoon een kitesurfer.

Schuldvraag is onduidelijk. A zegt dat B hem geen ruimte gaf . B zegt van wel en dat A ongeluk veroorzaakt heeft.

School wilt dat B zijn WA verzekering aanspreekt want B heeft schade berokkent.
En school spreekt ook WA verzekering aan.

Maar deze situatie is zo raar met alles eromheen over hoe het verlopen is.

De vraag is, kun je op de een of ander manier achter komen dat de school daadwerkelijk hun WA verzekering inschakelen? Hoe werkt dit?


Nog iets anders, kitesurfen valt bij de meesten verzekeraars niet onder de WA verzekering.
Is het dan verzekeringstechnisch nog mogelijk dat A schade kan verhalen op B?

[ Bericht 12% gewijzigd door Attitude op 21-06-2022 15:31:29 ]
pi_205111090
Wat gebeurt er als persoon B niets doet? Dan lijkt het mij dat persoon A of de school naar de rechter zal moeten stappen. Dat doen de meeste mensen niet voor een surfplankje.
pi_205111094
Aansprakelijkheidsverzekering.
WA is voor auto's.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_205111106
De verzekeraar bepaalt wie moet betalen, laat hun dit uitvechten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205111113
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:24 schreef Tja..1986 het volgende:
nsen niet voor een surfplankje.
Dat vraag ik mij ook af, wat als B niets doet. Gaat om een kite van 2000 euro. En de schuld bewijzen is heel moeilijk.
pi_205111121
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:24 schreef Sometimes het volgende:
Aansprakelijkheidsverzekering.
WA is voor auto's.
Is WA alleen voor auto's? En nergens anders voor? Want A heeft vaak tegen B zegt dat die zijn WA moest inschakelen. Terwijl er geen sprake is van een gemotoriseerd voertuig.
pi_205111125
Beide partijen geven hun schade en verhaal door aan hun eigen aansprakelijkheidsverzekering en deze gaan het onderling uitzoeken.

Indien de schuldvraag onduidelijk is zal het op een 50/50 komen en dan zal (niet) vergoedt worden volgens geldende voorwaarden.
pi_205111152
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:26 schreef Attitude het volgende:

[..]
Dat vraag ik mij ook af, wat als B niets doet. Gaat om een kite van 2000 euro. En de schuld bewijzen is heel moeilijk.
Als B niets doet moet A (school) alle gegevens/schade aanleveren bij eigen aansprakelijkheidsverzekering en zal die vanzelf aankloppen bij B.
pi_205111159
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:31 schreef DJKoster het volgende:

[..]
Als B niets doet moet A (school) alle gegevens/schade aanleveren bij eigen aansprakelijkheidsverzekering en zal die vanzelf aankloppen bij B.
Nog iets anders, kitesurfen valt bij de meesten verzekeraars niet onder de WA verzekering.
Is het dan verzekeringstechnisch nog mogelijk dat A schade kan verhalen op B?
pi_205111189
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:31 schreef Attitude het volgende:

[..]
Nog iets anders, kitesurfen valt bij de meesten verzekeraars niet onder de WA verzekering.
Is het dan verzekeringstechnisch nog mogelijk dat A schade kan verhalen op B?
Geen idee. Dat zal de verzekering dan wel vertellen.
pi_205111194
Ik moet dus langs de verzekeraar gaan.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 15:35:16 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205111197
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:27 schreef Attitude het volgende:

[..]
Is WA alleen voor auto's? En nergens anders voor? Want A heeft vaak tegen B zegt dat die zijn WA moest inschakelen. Terwijl er geen sprake is van een gemotoriseerd voertuig.
Een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren) wordt vaak verward met de WA wat echt een autoverzekering is.
pi_205111209
-

[ Bericht 50% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-06-2022 15:38:19 ]
pi_205111218
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
-
Persoon B heeft niets, geen schade, alleen pijn in nek. Het is persoon A ( school ) die wat wil claimen .
pi_205111230
Lijkt me meer gevalletje pech voor de school. WA verzekering van persoon B zal obv dit verhaal echt niet automatisch de schade accepteren. Wie ben jij in dit verhaal persoon A, B of de school?

Ik neem ook aan dat "op hoofd gooien" betekent dat A tegen B gevaren is? Lijkt me bedrijfsrisico van van de school, die nemen een risico met de leerling uiteindelijk. Maar schade kan toch nooit meer zijn dan 200-300¤ voor een beginnersbordje?
pi_205111231
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:38 schreef Attitude het volgende:

[..]
Persoon B heeft niets, geen schade, alleen pijn in nek. Het is persoon A ( school ) die wat wil claimen .
Ja, ik vond de OP erg onduidelijk dus heb het opgegeven.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 21 juni 2022 @ 15:44:40 #17
408813 crew  trein2000
pi_205111253
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:40 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Lijkt me meer gevalletje pech voor de school. WA verzekering van persoon B zal obv dit verhaal echt niet automatisch de schade accepteren. Wie ben jij in dit verhaal persoon A, B of de school?

Ik neem ook aan dat "op hoofd gooien" betekent dat A tegen B gevaren is? Lijkt me bedrijfsrisico van van de school, die nemen een risico met de leerling uiteindelijk. Maar schade kan toch nooit meer zijn dan 200-300¤ voor een beginnersbordje?
En dan is het ook nog een sport- en spel situatie, nu kan ik ook geen chocola maken van de OP, maar dat kan aan aansprakelijkheid ook nog in de weg staan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205111346
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:40 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Lijkt me meer gevalletje pech voor de school. WA verzekering van persoon B zal obv dit verhaal echt niet automatisch de schade accepteren. Wie ben jij in dit verhaal persoon A, B of de school?

Ik neem ook aan dat "op hoofd gooien" betekent dat A tegen B gevaren is? Lijkt me bedrijfsrisico van van de school, die nemen een risico met de leerling uiteindelijk. Maar schade kan toch nooit meer zijn dan 200-300¤ voor een beginnersbordje?
ik ben B maar ik wil het duidelijk houden.

A verloor controle en de kite ging van 25 meter hoog naar beneden en kwam terecht op mijn hoofd. De kite is stuk, het is een grote vlieger en kosten daarvan is bijna 2000 euro.

A is de persoon die les neemt onder leiding van instructeur welk in dienst is van kite- school.
pi_205111369
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En dan is het ook nog een sport- en spel situatie, nu kan ik ook geen chocola maken van de OP, maar dat kan aan aansprakelijkheid ook nog in de weg staan.
Aansprakelijkheidsverzekering gaat dit sowieso niet dekken, voor kiten heb je aanvullende verzekering nodig. Daarnaast een bord van 2000eur??? Dat is vrij bizar, klinkt meer als de kite zelf die stuk is. Maar dan nog
pi_205111375
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 16:02 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Aansprakelijkheidsverzekering gaat dit sowieso niet dekken, voor kiten heb je aanvullende verzekering nodig. Daarnaast een bord van 2000eur??? Dat is vrij bizar, klinkt meer als de kite zelf die stuk is. Maar dan nog
Het is geen board, maar een kite die stuk is.
pi_205111502
School neemt contact op met hun verzekering. B neemt eventueel contact op met zijn eigen aansprakelijkheidsverzekering De verzekeringsmaatschappijen gaan onderling bepalen wie er schuld heeft en wat er eventueel vergoed wordt.

B kan ook niets doen en afwachten of hij officieel aansprakelijk wordt gesteld.

Jullie zijn het in ieder geval niet eens met elkaar. Wat belangrijk is in deze situatie is om niets meer met die school te bespreken. Laat alles via de verzekeringsmaatschappijen lopen. Sterker nog, als jullie zelf onderling gaan uitvechten wie schuld heeft kan de verzekeringsmaatschappij zich terugtrekken. Als dan blijkt dat jij wél schuld hebt, zullen ze misschien niet meer vergoeden (als ze dat al doen in een situatie als deze).

[ Bericht 3% gewijzigd door PJR op 21-06-2022 17:00:25 ]
pi_205111507
Dan mag A het hard gaan maken dat B fout zit. Succes. Getuigenverklaringen zijn de uitkomst om te duidden wie schuld heeft.
pi_205111591
Dit is een discussie die zowel jij als die school moeten doorschuiven naar de verzekering.

En ik ben van mening dat TS niet eens actie hoeft te ondernemen, voordat hij een brief op de mat krijgt.
pi_205111899
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:58 schreef Attitude het volgende:

[..]
ik ben B maar ik wil het duidelijk houden.

A verloor controle en de kite ging van 25 meter hoog naar beneden en kwam terecht op mijn hoofd. De kite is stuk, het is een grote vlieger en kosten daarvan is bijna 2000 euro.

A is de persoon die les neemt onder leiding van instructeur welk in dienst is van kite- school.
Dank voor de verduidelijking. Als A controle verloor hoe denkt de school dan jou verantwoordelijk te kunnen stellen, bedoel welke grond denken ze te hebben behalve dat zij de kosten niet willen? Zeer waarschijnlijk zal hun verzekering dit ook niet dekken.

Voor mijn beleving, wat was de situatie en windkracht, hoe groot was de kite en bouw en ervaringsniveau van de leerling?
Mijn punt; als ze met windkracht 10 een onervaren mannetje van 60kg met een 15 het water opsturen.....

Persoonlijk zou ik ze veel succes wensen, maar goed. Denk dat ze blij mogen zijn dat jij niets mankeert
pi_205112117
Hoewel de info summier is, denk ik dat er geen aansprakelijkheid is bij een van de kiters. Dit is gewoon wat kan gebeuren als je dicht op elkaar een gevaarlijke sport beoefent.

In het algemeen geldt dat naarmate de sport of het spel gevaarlijker is, er meer risico moet worden aanvaard, en er dus minder ruimte is voor aansprakelijkheid.

Iedereen draagt zijn eigen schade hier...

[ Bericht 7% gewijzigd door paardendokter op 21-06-2022 17:25:51 (.) ]
pi_205112213
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 17:00 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Voor mijn beleving, wat was de situatie en windkracht, hoe groot was de kite en bouw en ervaringsniveau van de leerling?
Mijn punt; als ze met windkracht 10 een onervaren mannetje van 60kg met een 15 het water opsturen.....

Persoonlijk zou ik ze veel succes wensen, maar goed. Denk dat ze blij mogen zijn dat jij niets mankeert
Meesten mensen voeren vooral met 12. Sommigen 15 maar die zijn 15 - 20 kilo zwaarder.

Wind tikte 20 knopen aan. Wind was richting strand. En vlagerig.

Cursist die les kreeg, gewoon staand in water. Mannetje 1.80 en mager. Geen board of zo. Gewoon met kite oefenen. Aardig in buurt van strand. Instructeur stond 10 meter of meer verderop. Maat 15.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 17:47:09 #27
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205112254
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 16:31 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Dit is een discussie die zowel jij als die school moeten doorschuiven naar de verzekering.

En ik ben van mening dat TS niet eens actie hoeft te ondernemen, voordat hij een brief op de mat krijgt.
Dit ...

Kneiter het richting je verzeker8ng, die dekken het,of niet. Laat ze dat lekker zelf onderling uitzoeken.

En A stuitert op B, hoe kan B in godsnaam aansprakelijk zijn hier ...
Dum de dum
pi_205112258
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 17:38 schreef Attitude het volgende:

[..]
Meesten mensen voeren vooral met 12. Sommigen 15 maar die zijn 15 - 20 kilo zwaarder.

Wind tikte 20 knopen aan. Wind was richting strand. En vlagerig.

Cursist die les kreeg, gewoon staand in water. Mannetje 1.80 en mager. Geen board of zo. Gewoon met kite oefenen. Aardig in buurt van strand. Instructeur stond 10 meter of meer verderop. Maat 15.

Wat paardendokter ook al zegt, risico vd sport en al helemaal van een school. Het klinkt alsof ze hun risico op jou willen verhalen, maar zo werkt het niet.
Sowieso, wat voor schade is dat dan wel niet dat de kite niet te repareren is?
Alleen een groot gat zou een total loss kunnen zijn. Meeste lekken en gaten zijn nog wel te fixen.
pi_205112260
School moet bij de verzekeraar van TS zijn, als ze menen een claim te hebben.
Tenminste zo werkt het bij een “WA” verzekering ook, degene die schade maakt, bij diens verzekering moet je aankloppen.

TS kan zelf wel aangeven van goh dit is stuk gegaan op mijn hoofd, maar we zitten dan wel met een aparte vraag wat betreft schuld.

A stond onder supervisie van een school, waar B helemaal niets mee te maken heeft.
A verkloot de boel of let niet op dat er iemand loopt, whatever, misschien zelfs wel gevalletje onmacht.

A lijkt mij (of de school) zelf verantwoordelijk voor eventuele schade, het is niet alsof B met opzet iets deed of iets deed waardoor dit kon gebeuren.
pi_205112268
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 17:47 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Wat paardendokter ook al zegt, risico vd sport en al helemaal van een school. Het klinkt alsof ze hun risico op jou willen verhalen, maar zo werkt het niet.
Sowieso, wat voor schade is dat dan wel niet dat de kite niet te repareren is?
Alleen een groot gat zou een total loss kunnen zijn. Meeste lekken en gaten zijn nog wel te fixen.
Schade, leading edge is ontploft, 2 scheuren in edge, en het doek is in 1 vlak van boven naar beneden helemaal gescheurd.
pi_205112279
Of dat ding nou total loss is of alleen beschadigd, het valt juridisch onder schade.

Of die schade verwijtbaar is, is een tweede, maar een vraag voor de verzekering.
pi_205112377
Meestal wimpelt de verzekering het af onder een sport-spel clausule. Het is in principe op eigen risico, als iemand aan een soort meedoet. Tenzij B echt roekeloos bezig was of express schade heeft veroorzaakt.
.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 18:17:15 #33
40566 Ericr
Livewrong
pi_205112433
Als die kite op het strand of tegen iets anders was aan geknald, gaat die school dan het zand, de boulevard of weet ik veel wat aansprakelijk stellen? Zou ze counteren voor jouw geleden schade, die brokkenpiloot is hun verantwoordelijkheid.
pi_205112542
Zelf ooit getracht mijn AVP te benutten. Werd geweigerd, moest daadwerkelijk een aansprakelijkheid stelling hebben van de andere partij.

Oftewel, bel verzekeraar. Vraag het ze.
pi_205112625
Meeste verzekeringen sluiten kitesurfen uit als extreme sport en je zult dan een aanvullende verzekering moeten afsluiten. Dus ook al heb je een avp kan het prima zijn dat je verzekeraar je bij voorbaat afscheept en wordt het alsnog een verhaal tussen de school en Attitude

Vandaar mijn mening dat dit het risico is van de surfschool die een beginnende surfer met een te grote kite laat oefenen tussen andere surfers, terwijl weersomstandigheden ook nog eens veranderlijk waren. Ik ben 183cm en 75kg en zeker niet goed en zou met dat soort weer een 9 of 11 pakken.

Vraag was puur uit interesse.
pi_205112647
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 18:33 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Meeste verzekeringen sluiten kitesurfen uit als extreme sport en je zult dan een aanvullende verzekering moeten afsluiten. Dus ook al heb je een avp kan het prima zijn dat je verzekeraar je bij voorbaat afscheept en wordt het alsnog een verhaal tussen de school en Attitude

Vandaar mijn mening dat dit het risico is van de surfschool die een beginnende surfer met een te grote kite laat oefenen tussen andere surfers, terwijl weersomstandigheden ook nog eens veranderlijk waren. Ik ben 183cm en 75kg en zeker niet goed en zou met dat soort weer een 9 of 11 pakken.

Vraag was puur uit interesse.
Vandaar jouw mening? Omdat ts er waarschijnlijk niet voor verzekerd is? Dat is een rare ;)

Overigens denk ik dat ts niet aansprakelijk is omdat verkeerde plaats verkeerde tijd meestal niet heel erg verwijtbaar is. Verder, rbv ook ff bellen 😅

Edit:

Niet aan gequoteerde gericht, maar sport en spel is alleen uitgesloten als je samen aan t sporten was als ik het goed had. Mijn verzekering noemt kitesurfen expliciet

[ Bericht 2% gewijzigd door investeerdertje op 21-06-2022 18:42:16 ]
pi_205112769
"Ja meneer de rechter, ik stuurde mijn auto ineens de fietsstrook op. Als dhr Attitude daar niet had gefietst dan was mijn auto niet beschadigd. Daarom wil ik graag mijn autoschade vergoed zien."

Wie niet waagt, die niet wint. Echter, als dit het voorbeeld is dat leerlingen krijgen m.b.t. de omgangsvormen op het water dan houd ik mijn hart vast... Die school mag potverdorie blij zijn dat jij niet erger gewond bent geraakt.

Hoe dan ook, nu loopt het waarschijnlijk met een sisser af, maar ik zou zeker eens kijken naar de sportzeker verzekering. Die biedt wél dekking bij (aantoonbare) aansprakelijkheid en dat is toch best fijn in het geval jij zelf een keer een stuurfout maakt en iemand invalide vaart (en het dus wel de moeite waard is om het tot de rechter uit te vechten)...

quote:
Mijn verzekering noemt kitesurfen expliciet
Als dekking of als uitsluiting? In het eerste geval: welke verzekeraar is dat?
pi_205112786
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 18:49 schreef Wiedanwel het volgende:
"Ja meneer de rechter, ik stuurde mijn auto ineens de fietsstrook op. Als dhr Attitude daar niet had gefietst dan was mijn auto niet beschadigd. Daarom wil ik graag mijn autoschade vergoed zien."

Wie niet waagt, die niet wint. Echter, als dit het voorbeeld is dat leerlingen krijgen m.b.t. de omgangsvormen op het water dan houd ik mijn hart vast... Die school mag potverdorie blij zijn dat jij niet erger gewond bent geraakt.

Hoe dan ook, nu loopt het waarschijnlijk met een sisser af, maar ik zou zeker eens kijken naar de sportzeker verzekering. Die biedt wél dekking bij (aantoonbare) aansprakelijkheid en dat is toch best fijn in het geval jij zelf een keer een stuurfout maakt en iemand invalide vaart...
[..]
Als dekking of als uitsluiting? In het eerste geval: welke verzekeraar is dat?
Als uitsluiting, sorry voor de onduidelijkheid
pi_205112919
Als B zich bewust zicht in een soort oefengebied heeft bevonden dan zouden ze eenpunt kunnen hebben.
pi_205113331
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 18:09 schreef Fer het volgende:
Meestal wimpelt de verzekering het af onder een sport-spel clausule. Het is in principe op eigen risico, als iemand aan een soort meedoet. Tenzij B echt roekeloos bezig was of express schade heeft veroorzaakt.
Kleine reactie, heel veel waarheid.
Mijn vader heeft ooit een ongeluk gehad met een gezamelijke zondagochtend fietstochtje met kennissen.
Verzekering gooide het op sport en spel, en uiteindelijk schikte de verzekeringen na tussenkomst rechter.

Maar sport en spel vallen niet (in theorie) niet onder de WA verzekering.
Hell To The Liars
pi_205114622
In beginsel is A aansprakelijk voor alle schade. Maar omdat hij daar bezig was onder leiding van een instructeur van een kite school, waar naar ik aanneem voor betaald is zal het bedrijf aansprakelijk zijn. (al zou het kunnen dat A iets ondertekend heeft waardoor het bedrijf zich uitsluit voor dit soort schade) En dit bedrijf heeft als het goed is hier een verzekering voor afgesloten.

B heeft geen schade. En heeft ook geen schade veroorzaakt. (of hij moet het gevaar zelf opgezocht hebben/veroorzaakt hebben door grove schuld). B hoeft dus helemaal niks in dit geval.
pi_205116384
Zich naar inzicht van de instructeurs 'te dichtbij begeven' maakt je in beginsel juridisch niet aansprakelijk.

Het strand is immers een openbaar toegankelijke plaats. Dat houdt in dat degene die daar een 'gevaarlijke sport' uitoefent er zelf volledig voor verantwoordelijk is dat daarbij geen mensen, dieren of eigendommen van derden in gevaar worden gebracht. Als de instructeurs vonden dat B te dichtbij kwam, hadden ze dan ook direct aan alle cursisten moeten opdragen om de oefeningen direct te beëindigen, totdat er geen 'derden' meer binnen de gevarenzone aanwezig waren.

Hierop zijn twee uitzonderingen:
- Wanneer het om een afgezet stuk privé strand gaat, waar duidelijk aangegeven is dat 'derden' niet welkom zijn. Dan geldt dat de kite-surf-club juridisch minder bedacht hoeft te zijn op aanwezigheid van derden.
- Wanneer B van grotere afstand met vrij hoge snelheid de gevarenzone binnen komt. Dan is er immers niet voldoende tijd voor A om de oefening te beëindigen voordat B (te) dichtbij is.

En nee, 3 pionnetjes in het zand zal niet gelden als een deugdelijke 'afzetting' van de gevarenzone als het strand verder gewoon openbaar terrein is. De Kite-surf-school ontplooit (semi) commerciële activiteiten. Dan mag je ook een professionele markering van de veiligheidszone verwachten.
  woensdag 22 juni 2022 @ 08:05:44 #43
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205116559
Even snel gebladerd weer, maar mis nog waar en waarom B was?

In welke hoedanigheid was B daar?

Waar vond het voorval plaats?

Ook moet B langs de dokter, naar z'n nek laten kijken. En B moet A en de sportschool alvast informeren over mogelinke gezondheidsschade/klachten. En om de verzekeringsinfo van beiden vragen.
Dum de dum
pi_205117799
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 15:31 schreef Attitude het volgende:
Nog iets anders, kitesurfen valt bij de meesten verzekeraars niet onder de WA verzekering.
Is het dan verzekeringstechnisch nog mogelijk dat A schade kan verhalen op B?
Als B in deze kwestie niet verzekerd is dan valt er "verzekeringstechnisch" niets te verhalen.

Maar A kan B altijd aansprakelijk stellen.
Dan kan B de aansprakelijkheid aanvaarden betalen of de aansprakelijkheid afwijzen.
In dat laatste geval kan A het erbij laten of naar de rechter gaan.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 22 juni 2022 @ 10:37:05 #45
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205117881
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:27 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Als B in deze kwestie niet verzekerd is dan valt er "verzekeringstechnisch" niets te verhalen.

Maar A kan B altijd aansprakelijk stellen.
Dan kan B de aansprakelijkheid aanvaarden betalen of de aansprakelijkheid afwijzen.
In dat laatste geval kan A het erbij laten of naar de rechter gaan.
A heeft geen schade .... de sportschool heeft schade, veroorzaakt door A, met of tegen B.
Dum de dum
pi_205117945
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 17:24 schreef paardendokter het volgende:
Hoewel de info summier is, denk ik dat er geen aansprakelijkheid is bij een van de kiters. Dit is gewoon wat kan gebeuren als je dicht op elkaar een gevaarlijke sport beoefent.

In het algemeen geldt dat naarmate de sport of het spel gevaarlijker is, er meer risico moet worden aanvaard, en er dus minder ruimte is voor aansprakelijkheid.

Iedereen draagt zijn eigen schade hier...
Maar moet je dan wel dicht op elkaar die sport beoefenen?
Bij een kiterace zou het kunnen dat je binnen het parcours dicht op elkaar komt te kiten en het risico van ene botsing er bij hoort in het kader van de wedstrijd maar als ze daar buiten een competitie los van elkaar gingen kiten dan kunnen ze ook een veilige afstand bewaren.

Als B de kite van A op zijn hoofd kreeg dan is de vraag wat er was gebeurt als B op dat moment ergens anders had gestaan.
Had de kite van A dan de grond geraakt? En zou die dan niet ook kapot zijn gegaan?
Of had de kite dan kort langs de grond gescheerd zonder deze te raken?
En wat was de oorzaak dat de kite van A het hoofd van B raakte?
Had A onvoldoende controle over zijn kite? Of had B een manoeuvre uitgevoerd waardoor hij plots in het pad van de kite terecht kwam voordat A hierop kon reageren?
En is de manoeuvre van B dan als roekeloos te kwalificeren?
Als B zonder te kijken een stap achteruit doet net terwijl A zijn kite vlak achter B laat scheren dan hoeft B hiermee nog geen schuld te hebben.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_205117979
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:37 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
A heeft geen schade .... de sportschool heeft schade, veroorzaakt door A, met of tegen B.
Als A de kite van de sportschool kapot heeft gemaakt dan is dat toch een zaak tussen A en de sportschool?
En dan is B toch geen partij daarin net zomin als dat de eigenaar van de grond partij zou zijn als de de kite niet tegen B maar de grond was geklapt?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_205118083
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:45 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Maar moet je dan wel dicht op elkaar die sport beoefenen?
Bij een kiterace zou het kunnen dat je binnen het parcours dicht op elkaar komt te kiten en het risico van ene botsing er bij hoort in het kader van de wedstrijd maar als ze daar buiten een competitie los van elkaar gingen kiten dan kunnen ze ook een veilige afstand bewaren.

Als B de kite van A op zijn hoofd kreeg dan is de vraag wat er was gebeurt als B op dat moment ergens anders had gestaan.
Had de kite van A dan de grond geraakt? En zou die dan niet ook kapot zijn gegaan?
Of had de kite dan kort langs de grond gescheerd zonder deze te raken?
En wat was de oorzaak dat de kite van A het hoofd van B raakte?
Had A onvoldoende controle over zijn kite? Of had B een manoeuvre uitgevoerd waardoor hij plots in het pad van de kite terecht kwam voordat A hierop kon reageren?
En is de manoeuvre van B dan als roekeloos te kwalificeren?
Als B zonder te kijken een stap achteruit doet net terwijl A zijn kite vlak achter B laat scheren dan hoeft B hiermee nog geen schuld te hebben.
Op deze plek, en op die dag, stond de wind zodanig dat kitesurfers, windsurfers en suppers door elkaar voeren en daartussen nog groepjes mensen die les kregen. Het is altijd al risciovol maar iedereen let goed op elkaar en geef ruimte. Het enige punt is, de lessers die worden bijgestaan door instructeur en die moet voor veiligheid zorgen .

Als B ergens anders was, dan had de kite het water geraakt met een klap. Maar door omstandigheden was B daar precies en kreeg B op hoofd. Dat kwam doordat A ineens paar meter meer naar voren stond doordat A controle verloor en in vaarpad van kiters kwam. Instructeur stond te ver naar achteren.

Goede opmerking, was de kite dan niet kapot gegaan? Er zijn gevallen geweest van lessers waarbij hun kite kapot ging nadat deze op water klapte. In dit geval is de schade heel erg groot. Dus hieraan kan getwijfeld worden.

De kitesurfers hebben allemaal eigen lijn en proberen op die lijn te varen, zo ook B. Want dan kun je blijven varen zonder te remmen, windsurfers doen dat samen met de kitesurfers. Tot nu toe werkt het.
pi_205118110
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Even snel gebladerd weer, maar mis nog waar en waarom B was?

In welke hoedanigheid was B daar?

Waar vond het voorval plaats?

Ook moet B langs de dokter, naar z'n nek laten kijken. En B moet A en de sportschool alvast informeren over mogelinke gezondheidsschade/klachten. En om de verzekeringsinfo van beiden vragen.
B was gewoon zijn lijn aan het varen net zoals iedereen deed. B bevond zich voor A en kan totaal niet anticiperen op A. Want A bevindt zich buiten gezichtsveld van B. Dan zou B ogen in zijn achterhoofd moeten hebben.
  woensdag 22 juni 2022 @ 11:15:54 #50
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205118235
Dus A en B waren beiden op publiek toegankelijk terrein, A klapt tegen B, en dat is dan de schuld van B? Met als omstandigheid dat A les kreeg in de activiteit waardoor het gebeurde.

Zoals we hier zouden zeggen, dikke snikkel :')

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 10:49 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Als A de kite van de sportschool kapot heeft gemaakt dan is dat toch een zaak tussen A en de sportschool?
En dan is B toch geen partij daarin net zomin als dat de eigenaar van de grond partij zou zijn als de de kite niet tegen B maar de grond was geklapt?
Precies, als er een paal stond of gewoon de grond, hadden ze die dan aansprakelijk gesteld?
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')