abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 juni 2022 @ 07:55:52 #101
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205099047
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 07:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Meen dat een notaris toch wel een "search" functie op systeem kent??
Ik vind deze dwarsstraat van ‘wat zou een notaris in de ogen van de gewone burger die er geen kaas van heeft gegeten mogen vragen voor zijn/haar diensten’ eigenlijk zonder belang.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 20 juni 2022 @ 07:57:29 #102
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205099062
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 19:47 schreef blomke het volgende:
Hier een link met diverse stappen:

https://www.doehetzelfnot(...)-erfenis-afhandelen/

Samengevat:

1) Notaris gaat niet actief op zoek naar erfgenamen
2) Notaris voert alleen in opdracht de afhandeling van het testament uit
3) Je krijgt alleen inzicht in een testament als je er in voorkomt, of als duidelijk is dat je onterfd bent. Testament is: en persoonlijk en geheim.

Lijkt er dus toch op, dat "zus" kosten voor de inzage moet gaan maken. Kans dat ze leest/hoort dat ze is onterfd (die andere vrouw kan een rol hebben gespeeld) en dus met juridische middelen achter haar legitieme deel aan moeten gaan.
Laten we nu even afwachten wat de zus gaat doen en te weten komt. In dit topic is al zoveel gespeculeerd over de inhoud dat men de indruk zou kunnen krijgen dat het allemaal een feit is dat zus onterfd of er ik veel is.

Ik hoop dat TS ons op de hoogte houdt. Kunnen we daarna weer verder over de feiten praten.
klerkje
  maandag 20 juni 2022 @ 08:29:04 #103
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205099244
Mja natuurlijk, maar dat kan die notaris dan ook wel vertellen na het opsnorren?

De conclusie of het simpel is,niet onterfd, of niet zo simpel met een wel onterfd of nog lastiger een heel verhaal en toewijzing van eea etc...

Laat TS nog wel even updates doen enzo? Ben wel benieuwd eigenlijk naar de afwikkeling.

Hoop trouwens ook dat TS snapt dat je ook voor notarissen kan rondshoppen ... dat scheelt echt heel veel geld.
Dum de dum
  maandag 20 juni 2022 @ 09:23:45 #104
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205099642
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 08:29 schreef Fe2O3 het volgende:
Mja natuurlijk, maar dat kan die notaris dan ook wel vertellen na het opsnorren?

De conclusie of het simpel is,niet onterfd, of niet zo simpel met een wel onterfd of nog lastiger een heel verhaal en toewijzing van eea etc...

Laat TS nog wel even updates doen enzo? Ben wel benieuwd eigenlijk naar de afwikkeling.

Hoop trouwens ook dat TS snapt dat je ook voor notarissen kan rondshoppen ... dat scheelt echt heel veel geld.
Eens.

Mbt het laatste: het meest praktische lijkt mij om de passerend notaris (of opvolger) te benaderen met het overzicht uit het CTR plus bewijs dat zus idd en kind is van de overledene. En dan puur en alleen vragen of zus erfgenaam is.
Die notaris heeft meteen inzage in het testament ten opzichte van een andere notaris die wel wat moet gaan opvragen en dus dossier zal moeten aanmaken en meer tijd kwijt is dan.
Alleen bekijken door passerend notaris hoeft niets of niet veel te kosten. Wel duidelijk aangeven dat zus (nog?) geen opdracht geeft om eea in behandeling te nemen.


Uiteraard wel eerst bij boedelregister checken of er niet al een notaris mee aan de slag is gegaan. Wie weet heeft die partner van vader daar wel al opdracht toe gegeven. Rekeningen enzo zullen inmiddels ook wel geblokkeerd zijn, inkomen stopgezet etc. Die partner zal het toch ook nodig hebben even afhankelijk van de omvang van het vermogen van vader.
klerkje
  maandag 20 juni 2022 @ 10:56:28 #105
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205100277
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 09:23 schreef Spiegelei het volgende:
Rekeningen enzo zullen inmiddels ook wel geblokkeerd zijn, inkomen stopgezet etc. Die partner zal het toch ook nodig hebben even afhankelijk van de omvang van het vermogen van vader.
Zodra alles op een en/en of en/of naam/rekening staat kan je heeeeeeel lang rekken iets af te handelen hoor. Heb de afwikkeling gedaan van het overlijden van moeder, maar ook hier en daar geholpen, en eigenlijk loopt alles gewoon door todat je zelf meldt dat de persoon overleden is.

Zolang rekeningen betaald blijven, en er geen noodzaak is om bijv. te identificeren of persoonlijk ergens op bezoek te gaan, is er echt geen haan die ernaar kraait ...

De enige die wel komt is de belastingdienst met de F aangifte. Pensioenfonds wordt ook door de gemeente geinformeerd. En verder eventuele uitkeringsinstanties en wat gemeente belasting gerelateerde zut. De rest moet je echt allemaal zelf informeren ... of niet. En informeer je niet, dan loopt alles gewoon door.

Komt uiteindelijk natuurlijk wel een zak stront mee waar je u tegen zegt als je dat doet, zeker als je zoiets doet wanneer je geen erfgenaam bent (in dit geval dus mogelijk) ... maargoed.
Dum de dum
pi_205100606
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 09:23 schreef Spiegelei het volgende:
Rekeningen enzo zullen inmiddels ook wel geblokkeerd zijn, inkomen stopgezet etc. Die partner zal het toch ook nodig hebben even afhankelijk van de omvang van het vermogen van vader.
Is daarvoor niet eerst de inmiddels befaamde "verklaring van erfrecht" noodzakelijk?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 20 juni 2022 @ 11:51:22 #107
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205100700
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 11:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Is daarvoor niet eerst de inmiddels befaamde "verklaring van erfrecht" noodzakelijk?
Nope, er is evt een verklaring die je krijgt van de begrafenisondernemer, akte van overlijden, daarmee kan je eigenlijk al heel veel. Die verklaring is alleen bewijs dat iemand is overleden en is verder geen bewijs van rechten oid. Weet niet eens meer of de bank dat wilde zien, afaik was een belletje genoeg om de boel te blokkeren.

Verklaring van erfrecht, of ander bewijs dat je de erfenis aanvaard en gerechtigd bent om erbij te komen, is pas nodig bij weer toegang tot de bankrekening te krijgen als erfgenaam.
Dum de dum
  maandag 20 juni 2022 @ 12:07:40 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205100833
Sommige banken willen de Akte van Overlijden wel zien, KPN bijvoorbeeld ook, andere instanties geloven je op je woord als je belt. Gek eigenlijk wel, want zo kun je iemand best fucken door abonnementen op te zeggen enzo zonder bewijs van overlijden.

En tegelijkertijd hoef je banken ed. helemaal niet a la minute van het overlijden van iemand op de hoogte te stellen. Die rekeningen kunnen gewoon door blijven bestaan.

Wat natuurlijk los staat van de plicht tot het betalen van successierecht etc. ;)
***
  maandag 20 juni 2022 @ 12:32:31 #109
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205101025
Banken hebben geen koppeling met het BRP en krijgen dus niet automatisch een seintje wanneer iemand is overleden.
Daarnaast kiezen ze er ook wel eens voor om de partner gewoon toegang te laten houden op het moment dat de bank inschat dat bij hen bekend vermogen laag genoeg is om het risico van eventueel misbruik te kunnen lopen.

Dus een enkele en/of rekening met 2000 euro zal waarschijnlijk langer beschikbaar blijven voor de partner dan hypotheek op een pand 2 spaarrekeningen met ieder een ton en 50.000 euro op een betaalrekening.

Het komt geregeld voor dat een bank die belangenafweging maakt.

Daarnaast kunnen de omstandigheden zo zijn dat de bank niet of nauwelijks risico loopt (bijvoorbeeld bij gehuwde mensen zonder testament) dan kan een bewijs dat er geen testament is voor de bank al voldoende zijn om de partner volledige toegang te geven.
klerkje
  maandag 20 juni 2022 @ 12:34:12 #110
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205101034
Dit is echt een verschil tussen hoe het juridisch in elkaar steekt (theorie) en hoe het daadwerkelijk gaat (praktijk).

Kan dus per bank en/of situatie verschillen.
klerkje
  maandag 20 juni 2022 @ 12:52:50 #111
51385 baskick
Juist ja!
pi_205101166
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 19:04 schreef BE het volgende:
Ik wilde nog iets roepen over AVG, maar die is niet meer van toepassing op overledenen, dus het delen van die gegevens kan dan in principe wel, maar ik wist niet dat het ook gebeurde.
De AVG gaat inderdaad alleen over levende mensen, maar in een testament staan niet zelden ook persoonsgegevens van natuurlijke personen.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 20-06-2022 21:24:59 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205104374
Kleine update, zus heeft besloten de kosten inderdaad gewoon te betalen, dus opdracht gegeven voor het opmaken van het uittreksel van het testament. Zodra we iets horen, zal ik dat hier zeker even laten weten. En nogmaals bedankt voor de vele reacties, we zagen door de bomen het bos gewoon niet meer.
pi_205105059
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 19:33 schreef Miss-X het volgende:
Kleine update, zus heeft besloten de kosten inderdaad gewoon te betalen, dus opdracht gegeven voor het opmaken van het uittreksel van het testament. Zodra we iets horen, zal ik dat hier zeker even laten weten. En nogmaals bedankt voor de vele reacties, we zagen door de bomen het bos gewoon niet meer.
Benieuwd of er nog wat uitkomt.
  maandag 20 juni 2022 @ 20:46:54 #114
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205105332
Zou trouwens die partner van de vader niet benaderen tot je meer weet. Als er stront aan de knikker is dan wil je die niet de kans/tijd geven om dingen weg te moffelen. Ja alles is wel te traceren, maar het is gemakkelijker dingen te blokkeren dan van een kale kip te gaan plukken bijv.
Dum de dum
pi_205107828
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 19:33 schreef Miss-X het volgende:
Kleine update, zus heeft besloten de kosten inderdaad gewoon te betalen, dus opdracht gegeven voor het opmaken van het uittreksel van het testament.
Slim.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205161104
Update:

Vader heeft haar in zijn testament onterfd, partner is enige erfgenaam, zus kan haar legitieme portie pas opeisen wanneer partner overleden is. Zus hoopte vooral dat er misschien een brief of iets dergelijks was voor haar, zodat ze eindelijk kon begrijpen waarom hij geen contact met haar wilde. Maar die is er niet en door het onterven voelt ze zich nog meer buiten gesloten en heeft nu nog meer moeite om het af te sluiten.
pi_205161195
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:59 schreef Miss-X het volgende:
Update:

Vader heeft haar in zijn testament onterfd, partner is enige erfgenaam, zus kan haar legitieme portie pas opeisen wanneer partner overleden is. Zus hoopte vooral dat er misschien een brief of iets dergelijks was voor haar, zodat ze eindelijk kon begrijpen waarom hij geen contact met haar wilde. Maar die is er niet en door het onterven voelt ze zich nog meer buiten gesloten en heeft nu nog meer moeite om het af te sluiten.
Dank voor de update met een triest einde
  maandag 27 juni 2022 @ 13:16:46 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205161247
Sterkte voor je zus.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 27 juni 2022 @ 13:17:47 #119
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_205161254
Inderdaad een triest einde van het stukje testament.
en moeite met het afsluiten, ik snap het absoluut, echter was haar vader haar blijkbaar niet waard. Als hij niet eerst al tegen zijn nieuwe partner in ging en ook nu geen duidelijkheid is waarom...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_205161300
Bedankt voor de reacties, ja het is gewoon echt zo triest. Vanavond even uitgebreid kletsen en een weekendje Nederland boeken, zodat ik er voor haar kan zijn. Fijn dat iedereen meegedacht heeft!
  maandag 27 juni 2022 @ 13:24:01 #121
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205161320
Niet het antwoord waar ze op zat te wachten ... afaik moet ze wel op tijd beslissen of ze aanspraak wilt maken op die legitieme portie. Mogelijk weet ze ook al hoeveel dat dan is?

Snap dat er nu veel emotie achter zit, maar euro's blijven wel euro's natuurlijk ...
Dum de dum
pi_205161370
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet het antwoord waar ze op zat te wachten ... afaik moet ze wel op tijd beslissen of ze aanspraak wilt maken op die legitieme portie. Mogelijk weet ze ook al hoeveel dat dan is?

Snap dat er nu veel emotie achter zit, maar euro's blijven wel euro's natuurlijk ...
Ze wil het allemaal even laten bezinken, ze heeft 5 jaar de tijd stond er in het document van de notaris. Het ging haar nooit om geld, maar persoonlijk vind ik dat ze het wel zou op moeten eisen, maar het heeft tijd nodig, wat ik heel goed snap.
  maandag 27 juni 2022 @ 13:32:37 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205161421
Wat vreselijk triest dat een ouder zich zo door een (nieuwe) partner laat inpalmen dat een eigen kind onterfd wordt, ik kan er niet bij.

Heel veel sterkte voor je zus :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205161458
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:32 schreef Leandra het volgende:
Wat vreselijk triest dat een ouder zich zo door een (nieuwe) partner laat inpalmen dat een eigen kind onterfd wordt, ik kan er niet bij.

Heel veel sterkte voor je zus :*
Dankjewel wel :* Ik ben er zelf ook zo boos over, wil het liefst een boze mail sturen naar de nieuwe partner (heb haar via een hoop detective werk gevonden op Facebook) maar ja, daar wordt niemand wijzer van, en mijn zus al helemaal niet.
pi_205161507
Wat een ontzettend verdrietige en nare situatie voor je zus. Veel sterkte.

Vraagje: hoe kom je te weet dat de vrouw is overleden? gezien de situate.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 27 juni 2022 @ 13:47:04 #126
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_205161549
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:41 schreef AnneX het volgende:
Wat een ontzettend verdrietige en nare situatie voor je zus. Veel sterkte.

Vraagje: hoe kom je te weet dat de vrouw is overleden? gezien de situate.
gezien dat zus een vordering heeft (als ze wil) zal dat genoteerd staan bij het beslissing doorgeven en zal ze op deze manier ook geïnformeerd worden. (heb ik begrepen toen de biologische vader van mijn vader overleed)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_205161552
quote:
99s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:47 schreef Nizno het volgende:

[..]
gezien dat zus een vordering heeft (als ze wil) zal dat genoteerd staan bij het beslissing doorgeven en zal ze op deze manier ook geïnformeerd worden. (heb ik begrepen toen de biologische vader van mijn vader overleed)
Dank je, handig om te weten!
  maandag 27 juni 2022 @ 13:49:13 #128
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205161563
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:32 schreef Leandra het volgende:
Wat vreselijk triest dat een ouder zich zo door een (nieuwe) partner laat inpalmen dat een eigen kind onterfd wordt, ik kan er niet bij.

Heel veel sterkte voor je zus :*
Alleen daarom al zou ik de portie opeisen. Die nieuwe partner zou ik het iig niet gunnen. Wie weet hoe de situatie over x jaar is en ze het nodig heeft, maar, ze kan het ook altijd nog aan een goed doel schenken bijv.
Dum de dum
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 27 juni 2022 @ 13:50:14 #129
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_205161571
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:48 schreef Miss-X het volgende:

[..]
Dank je, handig om te weten!
voor de zekerheid wel na laten vragen op moment dat ze inderdaad besluit om dr legitieme deel te aanvaarden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 27 juni 2022 @ 13:52:29 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205161583
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:49 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Alleen daarom al zou ik de portie opeisen. Die nieuwe partner zou ik het iig niet gunnen. Wie weet hoe de situatie over x jaar is en ze het nodig heeft, maar, ze kan het ook altijd nog aan een goed doel schenken bijv.
Dit sowieso.
Als je op eigen initiatief geen contact met een ouder hebt of je ouder heeft je mishandeld of misbruikt snap ik heel goed dat je zelfs je legitieme portie niet opeist, maar in situaties als deze, waar een ouder stiekem contact met je heeft, en waarschijnlijk door de nieuwe partner overtuigd is je kind te onterven zou ik daar zeker recht op doen gelden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 27 juni 2022 @ 13:55:38 #131
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205161619
Ik zou me ook heel goed kunnen voorstellen dat de zus er toch een dikke vette streep onder wil gaan trekken en dat ze geen energie meer wil steken in t.z.t. met veel gedoe nog haar legitieme portie te gaan krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 juni 2022 @ 14:10:55 #132
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205161767
An sich is dat 'veel gedoe' niet super ingewikkeld.

Partner gaat straks dood, dan is er erfenis X van vader, waarvan de zus dus recht heeft op de helft van die erfenis. Ze was toch de enige erfgenaam?

En misschien is ze wel onterfd om die reden, als hij bijv. een koophuis had met die nieuwe partner was de zus van TS eigenaar geworden van de helft (of misschien zelfs helemaal). Maar dat had ook anders opgelost kunnen worden natuurlijk ...

Heeft zus überhaupt inzicht in hoeveel die legitieme portie dan is? Als er bijv. schuld is en geen positief saldo is het handiger en beter om het nu helemaal maar af te sluiten natuurlijk.
Dum de dum
  maandag 27 juni 2022 @ 14:12:13 #133
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205161776
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:59 schreef Miss-X het volgende:
Update:

Vader heeft haar in zijn testament onterfd, partner is enige erfgenaam, zus kan haar legitieme portie pas opeisen wanneer partner overleden is. Zus hoopte vooral dat er misschien een brief of iets dergelijks was voor haar, zodat ze eindelijk kon begrijpen waarom hij geen contact met haar wilde. Maar die is er niet en door het onterven voelt ze zich nog meer buiten gesloten en heeft nu nog meer moeite om het af te sluiten.
Wat verdrietig.
Helaas kan ik uit ervaring spreken.
Ik wens je zus vooral toe dat ze het verdriet toelaat. Ook als het haar misschien over een half jaar, 3 jaar, 10 jaar ineens toch weer overvalt. Maar dat het niet het leven zal beheersen.

En die legitieme. Ze heeft 5 jaar de tijd om er eventueel iets mee te doen. Een beslissing hoeft nu nog niet genomen te worden.

Sterkte.
klerkje
  maandag 27 juni 2022 @ 14:21:40 #134
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205161851
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:10 schreef Fe2O3 het volgende:
An sich is dat 'veel gedoe' niet super ingewikkeld.

Partner gaat straks dood, dan is er erfenis X van vader, waarvan de zus dus recht heeft op de helft van die erfenis. Ze was toch de enige erfgenaam?

En misschien is ze wel onterfd om die reden, als hij bijv. een koophuis had met die nieuwe partner was de zus van TS eigenaar geworden van de helft (of misschien zelfs helemaal). Maar dat had ook anders opgelost kunnen worden natuurlijk ...

Heeft zus überhaupt inzicht in hoeveel die legitieme portie dan is? Als er bijv. schuld is en geen positief saldo is het handiger en beter om het nu helemaal maar af te sluiten natuurlijk.
Het is wel gedoe in de zin dat je dan met de erfgenamen van de partner te maken hebt. En de vordering alleen een bedrag in geld is. Niet in goederen.

Plus veel emoties.

Ik heb een langlopend topic in R&P hierover omdat ik dus in deze situatie terecht ben gekomen. Momenteel speelt dus bij mij het opeisen van m'n legitieme omdat na m'n vader nu ook zijn nieuwe partner is overleden.

Vanwege m'n werk ben ik goed bekend met de te bewandelen weg. Ik kan het ook best wel rationeel oppakken.

Maar mijn God, de tranen rollen nu ook weer over m'n wangen terwijl ik dit schrijf. Terwijl het bij mij al bijna 5 jaar geleden is.

Nu zal iedereen er anders mee omgaan, maar ik kan me indenken dat het voor iemand waarvoor de juridische weg ook eens abacadabra is, nog veel zwaarder kan zijn. Dan is alles "gedoe".


/Topickaap
klerkje
pi_205161915
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:21 schreef Miss-X het volgende:
Bedankt voor de reacties, ja het is gewoon echt zo triest. Vanavond even uitgebreid kletsen en een weekendje Nederland boeken, zodat ik er voor haar kan zijn. Fijn dat iedereen meegedacht heeft!
Je bent een lieve zus O+ Fijn dat je er voor haar kan zijn :*
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  maandag 27 juni 2022 @ 17:37:20 #136
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_205163644
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 18:41 schreef Miss-X het volgende:

[..]
Tja, hij is in maart al overleden, je zou dus denken dat ze gevonden zou moeten zijn, maar niet dus. Het is al erg genoeg dat er niet eens getracht is haar te informeren over het overlijden van haar vader.
Mwoah zolang niemand een onderzoek wil laten doen gaat het niet gebeuren. Dus zal dat de reden zijn dat er nog geen contact was
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 27 juni 2022 @ 17:48:17 #137
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205163736
Wanneer je bent onterfd moet je zelf actie ondernemen. Als nabestaanden je niet informeren dat je vader dood is, mja.
Dum de dum
  maandag 27 juni 2022 @ 18:10:02 #138
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205163869
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 17:48 schreef Fe2O3 het volgende:
Wanneer je bent onterfd moet je zelf actie ondernemen. Als nabestaanden je niet informeren dat je vader dood is, mja.
Wat betekent hier ‘mja’?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205163947
Shit happens.

Keihard zijn en je legitieme portie opeisen.

Neem een goede advocaat om de hoogte daarvan nu vast te stellen en vast te laten leggen.

Als het tenminste ergens om gaat, en niet een om paar pepernoten.

Maar dat moet je dus eerst uitzoeken.

Stel dat de normale erfenis 2 ton is, dan is bij mijn weten de legitieme portie 1 ton.

Dan kun je gaan zitten treuren over die ene ton die je misloopt.

Of blij zijn met die andere ton die je toch krijgt.
  maandag 27 juni 2022 @ 18:29:23 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205163999
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 18:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Shit happens.

Keihard zijn en je legitieme portie opeisen.

Neem een goede advocaat om de hoogte daarvan nu vast te stellen en vast te laten leggen.

Als het tenminste ergens om gaat, en niet een om paar pepernoten.

Maar dat moet je dus eerst uitzoeken.

Stel dat de normale erfenis 2 ton is, dan is bij mijn weten de legitieme portie 1 ton.

Dan kun je gaan zitten treuren over die ene ton die je misloopt.

Of blij zijn met die andere ton die je toch krijgt.
Er valt alleen nog niks op te eisen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205164068
quote:
Dan kun je gaan zitten treuren over die ene ton die je misloopt
Zoals ik het lees wordt er niet getreurd over het misgelopen geld maar over het feit dat de onterving voelt als nog een trap na.


@TS, als je zus besluit om voor de legitieme portie te gaan, laat je dan goed informeren. Zonder niet-opeisbaarheidclausule in het testament is de vordering mogelijk wél direct opeisbaar.

[ Bericht 22% gewijzigd door Wiedanwel op 27-06-2022 18:46:04 ]
  maandag 27 juni 2022 @ 18:45:01 #142
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205164134
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 18:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat betekent hier ‘mja’?
Dat je daar het jouwe van kan denken.

Ik kan niet bepalen wat goed fatsoen is bij mensen die het blijkbaar niet nodig vinden een kind te vertellen dat een ouder is overleden (of het op zijn minst via een notaris oid laten weten).
Dum de dum
  maandag 27 juni 2022 @ 19:22:12 #143
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205164574
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 18:45 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dat je daar het jouwe van kan denken.

Ik kan niet bepalen wat goed fatsoen is bij mensen die het blijkbaar niet nodig vinden een kind te vertellen dat een ouder is overleden (of het op zijn minst via een notaris oid laten weten).
Je kunt alleen hopen op goed fatsoen.

En je weet net zo goed als ik dat het wel vaker voorkomt dat mensen elkaar in dit soort gevallen niks gunnen, uit hebberigheid, gebrek aan empathie en/of bij verstoorde verhoudingen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205165240
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:10 schreef Fe2O3 het volgende:
An sich is dat 'veel gedoe' niet super ingewikkeld.

Partner gaat straks dood, dan is er erfenis X van vader, waarvan de zus dus recht heeft op de helft van die erfenis. Ze was toch de enige erfgenaam?

En misschien is ze wel onterfd om die reden, als hij bijv. een koophuis had met die nieuwe partner was de zus van TS eigenaar geworden van de helft (of misschien zelfs helemaal). Maar dat had ook anders opgelost kunnen worden natuurlijk ...

Heeft zus überhaupt inzicht in hoeveel die legitieme portie dan is? Als er bijv. schuld is en geen positief saldo is het handiger en beter om het nu helemaal maar af te sluiten natuurlijk.
Stel de weduwe verkoopt het huis en verbrast de erfenis incl. de verkoopopbrengst. Kan "zus" dat tegenhouden door, na huisverkoop, onmiddelijk de legitieme deel op te eisen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 27 juni 2022 @ 20:49:15 #145
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205165547
Ja en nee; er zijn wel wat juridische middelen, maar ga er maar aan staan. Theorie en praktijk denk ik. Actio pauliana erfenis in google en je vindt meer dan genoeg leesvoer.

Op het wel of niet direct opeisbaar zijn van de legitieme portie kan TS het beste een notaris raadplegen. Als TS het ooit nog wilt opeisen is het wel een beetje handig als nu duidelijk is hoeveel de erfenis totaal is.
Dum de dum
pi_205165713
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:49 schreef Fe2O3 het volgende:
Ja en nee; er zijn wel wat juridische middelen, maar ga er maar aan staan. Theorie en praktijk denk ik. Actio pauliana erfenis in google en je vindt meer dan genoeg leesvoer.

Op het wel of niet direct opeisbaar zijn van de legitieme portie kan TS het beste een notaris raadplegen. Als TS het ooit nog wilt opeisen is het wel een beetje handig als nu duidelijk is hoeveel de erfenis totaal is.
Plus wat er aan uitsluitingsclausule(s) in het testament staat?


- edit -

quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:59 schreef Miss-X het volgende:
Vader heeft haar in zijn testament onterfd, partner is enige erfgenaam, zus kan haar legitieme portie pas opeisen wanneer partner overleden is
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 00:28:19 #147
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205167397
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Stel de weduwe verkoopt het huis en verbrast de erfenis incl. de verkoopopbrengst. Kan "zus" dat tegenhouden door, na huisverkoop, onmiddelijk de legitieme deel op te eisen?
Nee. Een kind kan daar niets tegen doen. Ook een niet-onterfd kind kan in deze vorm niet voorkomen dat een partner de boel al uitgeeft. Dat is ook de gedachte achter de wettelijke verdeling; je wil dat je partner ongestoord verder kan leven en dat de kinderen op hun beurt moeten wachten.

Voorheen was het zo dat zonder testament de kinderen meteen in alles meedeelden, wat vaak betekende dat een partner gedwongen een huis moest verkopen om de kinderen te kunnen voldoen. Voor 2003 zijn dan ook heel veel testamenten gemaakt met de zogenaamde ouderlijke boedelverdeling (art 4:1167 e.v. oud BW voor de liefhebber).

In dat licht is per 2003 in het wettelijk erfrecht nu de wettelijke verdeling opgenomen. Dit is een grote lijnen hetzelfde als die ouderlijke boedelverdeling. Bij testament wordt tegenwoordig vaak deze wettelijke verdeling als basis aangehouden en iets meer aangekleed met eventuele extra bepalingen.

Voor beide situaties valt iets te zeggen. Voor 2003 werd door de wetgever eigenlijk meer rechten verleend aan de kinderen, na 2003 is juist de positie van de partner versterkt.
klerkje
  dinsdag 28 juni 2022 @ 00:30:51 #148
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205167405
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:49 schreef Fe2O3 het volgende:
Ja en nee; er zijn wel wat juridische middelen, maar ga er maar aan staan. Theorie en praktijk denk ik. Actio pauliana erfenis in google en je vindt meer dan genoeg leesvoer.

Op het wel of niet direct opeisbaar zijn van de legitieme portie kan TS het beste een notaris raadplegen. Als TS het ooit nog wilt opeisen is het wel een beetje handig als nu duidelijk is hoeveel de erfenis totaal is.
In het verbruiken van de erfenis door de partner wordt niet snel een paulianeuze handeling gezien, doorgaan is het juist de bedoeling dat de partner ongehinderd moet kunnen doen en laten wat ie wil. Bij testament kan dit wel wat ingeperkt worden, maar het is in beginsel gewoon toegestaan.
klerkje
pi_205167485
Wat een hoop lieve, fijne en vooral super behulpzame reacties <3 Vanavond een fijn en lang gesprek gehad met mijn zus, ze wil alles even laten bezinken, mijn boosheid probeer ik los te laten, wat niet heel makkelijk is, maar het moet maar. Ik hoop dat zij het ook wat los kan laten, in september ga ik naar Nederland, en voor die tijd gaat ze even goed nadenken over wat ze nu wil doe qua legitieme portie.
pi_205167487
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:29 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Je bent een lieve zus O+ Fijn dat je er voor haar kan zijn :*
:* dank je!
pi_205167489
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:21 schreef Spiegelei het volgende:

[..]
Het is wel gedoe in de zin dat je dan met de erfgenamen van de partner te maken hebt. En de vordering alleen een bedrag in geld is. Niet in goederen.

Plus veel emoties.

Ik heb een langlopend topic in R&P hierover omdat ik dus in deze situatie terecht ben gekomen. Momenteel speelt dus bij mij het opeisen van m'n legitieme omdat na m'n vader nu ook zijn nieuwe partner is overleden.

Vanwege m'n werk ben ik goed bekend met de te bewandelen weg. Ik kan het ook best wel rationeel oppakken.

Maar mijn God, de tranen rollen nu ook weer over m'n wangen terwijl ik dit schrijf. Terwijl het bij mij al bijna 5 jaar geleden is.

Nu zal iedereen er anders mee omgaan, maar ik kan me indenken dat het voor iemand waarvoor de juridische weg ook eens abacadabra is, nog veel zwaarder kan zijn. Dan is alles "gedoe".


/Topickaap
Toevallig las ik gisteren jouw verhaal, kan me voorstellen dat het nog enorm speelt allemaal qua emoties!
  dinsdag 28 juni 2022 @ 07:35:34 #152
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205167790
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 00:30 schreef Spiegelei het volgende:

[..]
In het verbruiken van de erfenis door de partner wordt niet snel een paulianeuze handeling gezien, doorgaan is het juist de bedoeling dat de partner ongehinderd moet kunnen doen en laten wat ie wil. Bij testament kan dit wel wat ingeperkt worden, maar het is in beginsel gewoon toegestaan.
Moedwillig benadelen mag nog steeds niet ... alleen ga er maar aan staan.

Huis van waarde 500.000 waarvan een kindsdeel van 250.000 is voor 500.000 verkopen en opfeesten op Ibiza, niks aan te doen.

Huis van waarde 500.000 waarvan een kindsdeel van 250.000 is voor 200.000 aan een neef verkopen is echt wel aanvechtbaar.

Maar je moet dan continue de erfgenaam in de gaten gaan houden, en, hoe merk je überhaupt zoiets op. Je moet het ook nog eens binnen een jaar oid? juridisch aan de kaak stellen. In de praktijk kan idd de partner alles doen verdampen zonder veel gevolgen.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')