abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:42:33 #1
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_205069013
Goedenavond,

i.v.m. de hoge gasprijzen wil ik voor de komende winter een kachel plaatsen in de woonkamer om lekker warm te zitten en de cv niet laten stoken.
De woonkamer is 50m2 en max 10m2 opwarmen ter plaatse van het bankstel is genoeg zodat we warm kunnen zitten.
Hebben jullie tips? Elektrische kachels? Keramische kachels? Iets anders? We hebben geen zonnepanelen overigens.
Een zuinige kachel is een pré.
houd ANDERHALVE METER afstand
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:44:35 #2
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_205069039
Split unit airco. Koelen in de zomer en stoken in de winter. 14.gif
Tics van je petten.
pi_205069154
Als je de discipline hebt alleen die spot te verwarmen en het onmiddellijk uit te zetten als je even weg gaat dan KAN een infraroodpaneel goedkoper zijn.

Echter als je er toch meer mee gaat verwarmen en langer dan je aanwezig bent dan slaat het al heel snel door naar de andere kant. Het kan, schijnt redelijk comfortabel maar je moet er dus wel heel goed op letten wat je doet.
pi_205069247
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:42 schreef EenAndereWeg het volgende:
Goedenavond,

i.v.m. de hoge gasprijzen wil ik voor de komende winter een kachel plaatsen in de woonkamer om lekker warm te zitten en de cv niet laten stoken.
De woonkamer is 50m2 en max 10m2 opwarmen ter plaatse van het bankstel is genoeg zodat we warm kunnen zitten.
Hebben jullie tips? Elektrische kachels? Keramische kachels? Iets anders? We hebben geen zonnepanelen overigens.
die zijn niet zuinig, niet aan beginnen, kost alleen maar meer euro's

die dingen zijn zwaar inefficiënt

stroom kost nu zo'n 40 cent
gas kost nu 2 euro

met 1m3 gas kun je 8kwh warmte opwekken
met 1kwh stroom kun je 1 kwh warmte opwekken met een kachel
met 1kwh stroom kun je 5kwh warmte opwekken met een warmte pomp

om 8kwh warmte op te wekken betaal je netto:
gas: 2,00 euro
E-kachel: 3,20 euro
warmte pomp: 0,64 euro

even doorrekenen naar een jaar verbruik van bv 1000m3 gas, dat is 8000kwh warmte
gas: 2.000 euro
E-kachel: 3.200 euro
warmte pomp: 640 euro

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2022 20:56:11 ]
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:56:56 #5
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_205069276
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:54 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
die zijn niet zuinig, niet aan beginnen, kost alleen maar meur euro's
Als ik het het huis ga verwarmen met de cv ben ik denk ik 30 euro per dag kwijt in de winter met de gasprijzen...
pi_205069293
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:56 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]
Als ik het het huis ga verwarmen met de cv ben ik denk ik 30 euro per dag kwijt in de winter met de gasprijzen...
dan zet je om te beginnen alle kranen dicht in de ruimtes die je niet gebruikt, dan gaat daar ook geen warm CV water naar toe (ik heb overigens mijn post flink aangepast met extra data en een berekening qua kosten)

en E-kachel zonder warmtepomp is per definitie onzuinig en er bestaan geen zuinigere modellen om een ruimte te verwarmen, je kan een blower kachel kopen die je op je richt zodat alleen de wind je opwarmt, of een infrarood paneel die alleen de plek verwarmt waar jij zit, maar de ruimte word daar niet echt warmer van tenzij je er bergen stroom tegen aan gooit

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2022 21:04:54 ]
pi_205069943
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:57 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
dan zet je om te beginnen alle kranen dicht in de ruimtes die je niet gebruikt, dan gaat daar ook geen warm CV water naar toe (ik heb overigens mijn post flink aangepast met extra data en een berekening qua kosten)

en E-kachel zonder warmtepomp is per definitie onzuinig en er bestaan geen zuinigere modellen om een ruimte te verwarmen, je kan een blower kachel kopen die je op je richt zodat alleen de wind je opwarmt, of een infrarood paneel die alleen de plek verwarmt waar jij zit, maar de ruimte word daar niet echt warmer van tenzij je er bergen stroom tegen aan gooit
Ik had deze winter een maand op stroom gestookt want ik had een maand tussen het weghalen van de convectorputten en het krijgen van vloerverwarming.

Ja dan stook je gewoon per maand 800 kWh extra. Met gewone elektrische kachels.

Het kan werken hoor, als je echt alleen een bepaalde ruimte wil verwarmen, zou het goedkoper kunnen zijn met CV. Maar reken er maar niet op.

Werkt wel lekker direct.
pi_205069973
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 21:52 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik had deze winter een maand op stroom gestookt want ik had een maand tussen het weghalen van de convectorputten en het krijgen van vloerverwarming.

Ja dan stook je gewoon per maand 800 kWh extra. Met gewone elektrische kachels.

Het kan werken hoor, als je echt alleen een bepaalde ruimte wil verwarmen, zou het goedkoper kunnen zijn met CV. Maar reken er maar niet op.

Werkt wel lekker direct.
dat had dan ook 100m3 gas kunnen zijn (er vanuit gaan dat alleen in de ruimtes waar je verwarmt met die e-kachel, je ook de CV aan hebt staan en je een redelijke CV ketel hebt van een jaar of 10 oud)

100m3 gas * 2 euro gas tarief = 200 euro
800kwh stroom * 0,40 euro stroom tarief = 30 euro
  Moderator donderdag 16 juni 2022 @ 22:03:45 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205070058
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:42 schreef EenAndereWeg het volgende:
Goedenavond,

Niet eens nagedacht over de mogelijkheden tot isoleren ? :?
  donderdag 16 juni 2022 @ 22:29:49 #10
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_205070342
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Niet eens nagedacht over de mogelijkheden tot isoleren ? :?
Ik ben door tegenslagen helaas erg krap bij kas. (Daarom mn vraag over deze mobiele kachels).
pi_205070419
quote:
Werkt niet.

Een waxinelichtje geeft zo'n 30 Watt aan warmte af.
Al plaats je er 100 potten op, dat wordt niet magisch meer.

Maar je bedoelde het vast als grap.
pi_205070428
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:29 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]
Ik ben door tegenslagen helaas erg krap bij kas. (Daarom mn vraag over deze mobiele kachels).
Alleen met een airco of warmtepomp ga je goedkoper verwarmen dan dat je nu doet met gas.

Isoleren is uiteraard de eerste stap maar zonder geld is dat lastig.
pi_205070456
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Werkt niet.

Als je een kleine kamer hebt, dan wordt ie wel warmer met waxine lichtjes, dat werkt hardstikke goed in een kleine kamer. Veilig is het niet en voor de gezonde lucht ook niet.
Maar met zo'n pot er om heen blijven die vlammetjes stil en zo vang je toch meer warmte op in een terracotta pot.

Maarja, rookmelders enzo.
pi_205070657
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:40 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Als je een kleine kamer hebt, dan wordt ie wel warmer met waxine lichtjes, dat werkt hardstikke goed in een kleine kamer. Veilig is het niet en voor de gezonde lucht ook niet.
Maar met zo'n pot er om heen blijven die vlammetjes stil en zo vang je toch meer warmte op in een terracotta pot.

Je vangt niet meer warmte. Dat is niet hoe energie werkt.

En nee, in een kleine kamer en veel kaarsen zonder ventilatie is niet heel gezond :P

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-06-2022 23:50:28 ]
pi_205072461
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:40 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Door de pot brand het waxientje veel sneller, dus warmer maar het ding is wel eerder op. Ook maak je er vooral warmtestraling of zo je wilt infrarood straling mee. Dat voelt inderdaad comfortabel. Echter is dat zeer lokaal en met een waxientje om een pot gaat dat alleen maar werken als je het ongeveer tussen je benen zet en dan blijft je rug nog steeds koud.

Dan even het rekenwerk. Honderd van die dingen kosten bij de action 3 euro. ze branden normaal vier uur en de productie zou dus 30 wat zijn. Voor die drie euro heb je dan 100 * 4 * .003 = 12 Kwh. Met gas kost je die 12 Kwh ongeveer 2 euro en met weerstandsverwarming (goedkope elektrakachel) kom je rond de 4 a 5 euro uit. Met een warmtepomp of airco komt je op 1 a 1,50 euro uit

Dus is dit een slechte oplossing tenzij je alleen een elektriek kacheltje hebt. Echter moet je dan wel vreselijk veel ventileren en daarmee verdwijnt ook je warmte en comfort. Gewoon vergeten.

De methode is uitgevonden door en voor koud weer kampeerders in een klein tentje. Ondanks ik graag in de winter kampeer ga ik echt niet iets dergelijks in mijn tent zetten, ik wil de volgende ochtend gewoon fris wakker worden namelijk.

Wat dus wel kan is een IR paneel, maar dan moet je dus heel goed opletten waar en wanneer je het aan zet. Als je met een IR paneel de hele dag je badkamer op temperatuur gaat houden dan loopt je meter uit de lagers bij wijze van spreken.
pi_205072865
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 21:55 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
dat had dan ook 100m3 gas kunnen zijn (er vanuit gaan dat alleen in de ruimtes waar je verwarmt met die e-kachel, je ook de CV aan hebt staan en je een redelijke CV ketel hebt van een jaar of 10 oud)

100m3 gas * 2 euro gas tarief = 200 euro
800kwh stroom * 0,40 euro stroom tarief = 30 euro
320 euro stroom. Maar normaal stook ik ook zeker 200 m3 gas, dus voor mij was het redelijk even. Dat komt omdat je met elektrische kachels gerichter stookt. En omdat die dingen geld kosten, zet ik ze sneller uit. Voor langere termijn niet doen, omdat je uiteindelijk toch een heel huis wil opwarmen en lekker comfortabel wil leven. En ik had hele vervelende convectorputten, echt zuinig zijn die dingen, dus daar was ik ook veel geld mee kwijt.

Het viel mij niet tegen, maar echt goedkoper wordt het niet.

Tip: en kijk goed of welke stoppen je die kachels aansluit. Verdeel ze over de groepen, en als je een 3-fasen aansluting hebt, ook over je fases.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 10:52:14 #18
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205072879
Ik zou gewoon een werptentje in de woonkamer zetten. Dan zit je ook niet met haringen in je laminaat.

ontopic, je kunt ook 1 kamer verwarmen ipv het hele huis.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_205072898
Tip 2: thermostaten van die dingen van elektrische kachels zijn een stuk minder nauwkeurig dan je echte thermostaat. Nooit die dingen 'automatisch' laten werken op de temperatuur-sensor.

Bij slapen gaan, stekker eruit, als je thuiskomt, stekker erin en stoken maar.
pi_205072940
Als je een handige harry kan vinden is een houtkachel interessant.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205072956
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alleen met een airco of warmtepomp ga je goedkoper verwarmen dan dat je nu doet met gas.

Isoleren is uiteraard de eerste stap maar zonder geld is dat lastig.
Of je nu geld hebt of niet, voor de winter is er niemand te krijgen om te isoleren
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205072988
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Of je nu geld hebt of niet, voor de winter is er niemand te krijgen om te isoleren
Ik stel nergens dat dat anders is.

Ik stel dat het zonder geld lastig is :P
  vrijdag 17 juni 2022 @ 11:57:18 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_205073450
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Werkt niet.

Dat werkt prima hoor. Als je het goed stookt klapt die pot uit elkaar en heb je overal kokend parafine. Met wat geluk mag je naar het ziekenhuis, in die tijd hoef je thuis niet te stoken.
pi_205079868
Als je krap bij kas zit dan moet je niet elektrisch gaan stoken. Behalve wanneer je een heleboel zonnepanelen hebt liggen.

Wij gebruikte heel veel de houtkachel. Dat scheelde heel veel. Alleen dat is in onze stad vanaf volgend jaar alleen toegestaan wanneer het stormt bij helder weer. Geen idee hoe ze het gaan controleren.

Ik haal dan houtbriketten in Duitsland omdat de goedkoopste optie is. Een hele dag stoken als het vriest kost me dan 9 euro.

Maar er is nog heel veel winst te halen uit de installatie die je hebt. Je kunt de aan en toevoer temperatuur aanpassen is goedkoper.
Je kunt handmatig of digitaal alleen de ruimtes verwarmen die jij op dat moment warm wil hebben.
En isoleren. Bij mij scheelt een gordijn voor de voordeur en toilet al een een beetje. Dikkere gordijnen voor je ramen, zijn uit maar ik voorspel dat ze met de komende gasprijzen weer in de mode komen.

Er is ook makkelijk te wennen aan een wat lagere temperatuur in huis. Graadje of 18,5 en een paar dikke sokken en hoodie scheelt je zo een euro of 5 per dag. Ook de snuggie komt in de mode.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nico987 op 18-06-2022 03:24:01 ]
pi_205097780
Misschien een olieradiator? Hoewel 50 m2 een flinke oppervlakte is. Die van De Longhi schijnen goed te zijn. 2500 watt om 75m3 te verwarmen, hoewel veel mensen melden dat hij een grotere ruimte warm kan houden. Het zal wel afhangen van je isolatie en welke temperatuur je gewend bent. Dit soort oplossingen zijn wel slecht voorradig momenteel, want er zijn veel mensen op zoek naar alternatieven.

https://www.mediamarkt.nl(...)rrs1225-1397643.html
pi_205098964
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:30 schreef Jojoke het volgende:
Misschien een olieradiator?
Een olie gevulde elektrische radiator is kwa gebruik niets beter of slechter dan een blaaskacheltje van 20 euro bij de bouwmarkt. Zou ik dus niet doen.
pi_205099053
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ze zijn er echt nog.
pi_205099340
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:54 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
die zijn niet zuinig, niet aan beginnen, kost alleen maar meer euro's

die dingen zijn zwaar inefficiënt

stroom kost nu zo'n 40 cent
gas kost nu 2 euro

met 1m3 gas kun je 8kwh warmte opwekken
met 1kwh stroom kun je 1 kwh warmte opwekken met een kachel
met 1kwh stroom kun je 5kwh warmte opwekken met een warmte pomp

om 8kwh warmte op te wekken betaal je netto:
gas: 2,00 euro
E-kachel: 3,20 euro
warmte pomp: 0,64 euro

even doorrekenen naar een jaar verbruik van bv 1000m3 gas, dat is 8000kwh warmte
gas: 2.000 euro
E-kachel: 3.200 euro
warmte pomp: 640 euro
Zeker, alleen een foutje. 1 kWh is 5 kWh warmte pomp. Ja klopt alleen in de zomer. In de winter bij 7 graden wordt 1 kWh rond de 3 kWh en bij vriezen zakt het naar 2,1. Dan wordt de cv ketel goedkoper….
pi_205099353
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 08:44 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Zeker, alleen een foutje. 1 kWh is 5 kWh warmte pomp. Ja klopt alleen in de zomer. In de winter bij 7 graden wordt 1 kWh rond de 3 kWh en bij vriezen zakt het naar 2,1. Dan wordt de cv ketel goedkoper….
Onzincijfers
pi_205099409
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2022 08:45 schreef machtpen het volgende:

[..]
Onzincijfers
Vertel, waarom onzincijfers?

Als het vriest werkt een warmte pomp eenmaal minder goed. Dat is een feit.

Zelf volg ik filmpjes van deze knakker. Soms enorm langdradig, maar de kern blijft.

pi_205099464
Google eens op specsheet Mitsubishi of daikin. Verder geen zin om tijd en moeite te gaan verspelen aan onzinverhalen.
pi_205099718
quote:

[..]
Je kijkt bij een warmtepomp naar de sCOP.

Over een heel jaar gezien, ligt dit zo tussen de 3.5 en 4.5

Bij mijn warmtepomp ligt dat al 4 jaar tussen de 3,69 en 3,72.

Dat een CV-ketel bij strenge vorst goedkoper is, zou in sommige gevallen kunnen.
We hebben echter maar een paar strenge vorstdagen per jaar en heel veel dagen waarop de warmtepomp draait terwijl het amper of niet vriest.

Een warmtepomp is over het hele jaar gezien energiezuiniger én goedkoper in gebruik.
pi_205100815
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 07:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een olie gevulde elektrische radiator is kwa gebruik niets beter of slechter dan een blaaskacheltje van 20 euro bij de bouwmarkt. Zou ik dus niet doen.
Het lijkt mij wel een stuk geriefelijker dan een blaasding in je woonkamer.
  maandag 20 juni 2022 @ 12:26:58 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205100991
Is zo'n ding niks?
Mobiel, heel gezellig en je kan er ook op koken...

Tot nooit .......
pi_205101131
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:30 schreef Jojoke het volgende:
Misschien een olieradiator? Hoewel 50 m2 een flinke oppervlakte is. Die van De Longhi schijnen goed te zijn. 2500 watt om 75m3 te verwarmen, hoewel veel mensen melden dat hij een grotere ruimte warm kan houden. Het zal wel afhangen van je isolatie en welke temperatuur je gewend bent. Dit soort oplossingen zijn wel slecht voorradig momenteel, want er zijn veel mensen op zoek naar alternatieven.

2500 Watt betekent per uur al een volle euro aan stroomkosten, met een stroomprijs van 0.40 euro per kWh.
pi_205101135
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2022 08:59 schreef machtpen het volgende:
Google eens op specsheet Mitsubishi of daikin. Verder geen zin om tijd en moeite te gaan verspelen aan onzinverhalen.
Dat zou ik ook zeggen als ik onzin schreef. Gewoon stug volhouden...
pi_205106183
quote:

[..]
5kW warmte uit 1kWh elektriciteit is in praktijk inderdaad wat optimistisch. Het kan wel, maar dan moet de installatie wel heel goed zijn afgesteld én moet de aanvoertemperatuur wel héél laag kunnen blijven. In praktijk is een sCOP van tussen 3,5 en 4 voor verarming + warm water gewoon goed haalbaar. Voor alleen verwarmen is een sCOP van iets boven de 4 echt geen uitzondering.

Conclusie is dan dat enkele hele koude dagen uitgezonderd de warmtepomp een verstandige keuze is. Pas bij een COP onder de 2,5 wordt gas goedkoper en minder effeciënt dan een warmtepomp. De dagen in een jaar waarop het zo koud is dat een COP van 2,5 niet gehaald wordt, kun je afgelopen jaren makkelijk op twee handen tellen. De overig 170 dagen van een doorsnee stookseizoen is een warmtepomp gebruiken voordeliger dan gas stoken. En ten opzichte van, andere vormen van elektrisch verwarmen is de warmtepomp altijd véél goedkoper in gebruik.
  woensdag 22 juni 2022 @ 12:14:28 #38
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205118887
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 03:17 schreef Nico987 het volgende:
Als je krap bij kas zit dan moet je niet elektrisch gaan stoken. Behalve wanneer je een heleboel zonnepanelen hebt liggen.

Wij gebruikte heel veel de houtkachel. Dat scheelde heel veel. Alleen dat is in onze stad vanaf volgend jaar alleen toegestaan wanneer het stormt bij helder weer. Geen idee hoe ze het gaan controleren.

Ik haal dan houtbriketten in Duitsland omdat de goedkoopste optie is. Een hele dag stoken als het vriest kost me dan 9 euro.

Maar er is nog heel veel winst te halen uit de installatie die je hebt. Je kunt de aan en toevoer temperatuur aanpassen is goedkoper.
Je kunt handmatig of digitaal alleen de ruimtes verwarmen die jij op dat moment warm wil hebben.
En isoleren. Bij mij scheelt een gordijn voor de voordeur en toilet al een een beetje. Dikkere gordijnen voor je ramen, zijn uit maar ik voorspel dat ze met de komende gasprijzen weer in de mode komen.

Er is ook makkelijk te wennen aan een wat lagere temperatuur in huis. Graadje of 18,5 en een paar dikke sokken en hoodie scheelt je zo een euro of 5 per dag. Ook de snuggie komt in de mode.
Wij hebben samen met vrienden een huis en wij bouwen er een stuk aan wat we supergoed isoleren en onze woonruimte is amper 50m2 en dat is inclusief bad en slaapkamer. Keuken en kamer is ongeveer 30m2 wat gaat worden verwarmt met een massa hout leem kachel. Betekend 1,5 tot 2 uur stoken in de winter voor 24 uur warmteafgifte. De kachel staat in het hart van het huije en aan de andere kant wordt het atelier er mee verwarmt. Vulopening van de kachel komt in de hal naar oud russisch model. Verder zijn we met stroom ook off-grid.
To BG or not to BG!
  woensdag 22 juni 2022 @ 12:16:47 #39
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205118914
Heb een vriendin die in een flat woont en die stookt al jaren op een petroliumkacheltje. Ze woont in Drenthe maar haalt die petrolium ook nog eens uit Belgie.
To BG or not to BG!
pi_205124724
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 12:16 schreef oppiedoppie het volgende:
Heb een vriendin die in een flat woont en die stookt al jaren op een petroliumkacheltje. Ze woont in Drenthe maar haalt die petrolium ook nog eens uit Belgie.
Dan zijn er beter zekere opties. Qua kachel en qua brandstof xD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')