Nou vooroordeel ... als ik op internet voorbeelden bekijk van Garmin of Wahoo, dan zien die kaarten er bepaald niet levendig uit. Eerder dat ik me afvraag of ik daar wel mee ga kunnen navigerenquote:Op maandag 11 juli 2022 13:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat is een duidelijk voorbeeld van een vooroordeel. Navigeren op een Garmin of Wahoo met kaarten werkt heel goed. De navigatie waar je alleen een lijntje hebt kan soms wat lastiger zijn.
Je hoeft toch maar op tijd te weten of je ergens links, rechts of rechtdoor moetquote:Op maandag 11 juli 2022 13:49 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nou vooroordeel ... als ik op internet voorbeelden bekijk van Garmin of Wahoo, dan zien die kaarten er bepaald niet levendig uit. Eerder dat ik me afvraag of ik daar wel mee ga kunnen navigeren
Wat bedoel je met levendig? Of ga je nu een 5 inch koelkast vergelijken qua beeldscherm en wat er op staat met een compacte fietscomputer die gemaakt is waar die voor bedoeld is?quote:Op maandag 11 juli 2022 13:49 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nou vooroordeel ... als ik op internet voorbeelden bekijk van Garmin of Wahoo, dan zien die kaarten er bepaald niet levendig uit. Eerder dat ik me afvraag of ik daar wel mee ga kunnen navigeren
Nou, details kunnen wel degelijk het verschil maken. Ligt een beetje aan het soort weg. Maar als jij een aantal splitsingen hebt die allemaal redelijk in dezelfde richting lopen (dus niet één rechtdoor, één links en één rechts) dan is het soms moeilijk te zien als je kaart weinig details heeft. Als het een vage kaart is met een knipperend pijltje ofzo dan neem ik dus altijd de verkeerde afslag.quote:Op maandag 11 juli 2022 13:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hoeft toch maar op tijd te weten of je ergens links, rechts of rechtdoor moet
Alle gebouwen langs de weg hoeven er niet in 3d op te staan.
Knipperend pijltje?quote:Op maandag 11 juli 2022 13:57 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nou, details kunnen wel degelijk het verschil maken. Ligt een beetje aan het soort weg. Maar als jij een aantal splitsingen hebt die allemaal redelijk in dezelfde richting lopen (dus niet één rechtdoor, één links en één rechts) dan is het soms moeilijk te zien als je kaart weinig details heeft. Als het een vage kaart is met een knipperend pijltje ofzo dan neem ik dus altijd de verkeerde afslag.
Tsja, hoe vaak heb je met fietsen nu echt ingewikkelde knooppunten met klaverbladen en zo. Vind dat meestal wel meevallen.quote:Op maandag 11 juli 2022 13:57 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nou, details kunnen wel degelijk het verschil maken. Ligt een beetje aan het soort weg. Maar als jij een aantal splitsingen hebt die allemaal redelijk in dezelfde richting lopen (dus niet één rechtdoor, één links en één rechts) dan is het soms moeilijk te zien als je kaart weinig details heeft. Als het een vage kaart is met een knipperend pijltje ofzo dan neem ik dus altijd de verkeerde afslag.
Afsluitdijk.quote:Op maandag 11 juli 2022 14:11 schreef La_Tramposa het volgende:
Ennehm waar in Nederland rijd je 30km rechtdoor? Geef mij die route!
Als het perse op telefoon moet, kan je beter naar deze apps kijken, die je telefoon in een fietscomputer veranderen:quote:Op maandag 11 juli 2022 11:26 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik vind het met maps toch altijd lekker navigeren. Is dat met een Garmin oid ook zo fijn? Ik heb toch het idee dat die kaarten wat onduidelijker zijn. Overigens rijd ik weinig op navigatie. Meestal rijd ik bekende routes en als ik een onbekende route rijd, kijk ik af en toe eens op google maps of ik nog goed zit. Soms ga je ook gewoon 30 km rechtuit dus dan hoef je de navigatie ook niet aan te hebben staan lijkt me.
[..]
Het probleem in NL is misschien nog wel dat je overal wel kunt fietsen. En die fietsbordjes geven ook niet altijd de beste routes aan.
Ik navigeer nooit met m'n telefoon dus ik kan hier geen antwoord op geven. Garmin beval tme meer dan goed.quote:Op maandag 11 juli 2022 11:26 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik vind het met maps toch altijd lekker navigeren. Is dat met een Garmin oid ook zo fijn? Ik heb toch het idee dat die kaarten wat onduidelijker zijn. Overigens rijd ik weinig op navigatie. Meestal rijd ik bekende routes en als ik een onbekende route rijd, kijk ik af en toe eens op google maps of ik nog goed zit. Soms ga je ook gewoon 30 km rechtuit dus dan hoef je de navigatie ook niet aan te hebben staan lijkt me.
Waarom is dat een probleem? Lekker veel paadjes om te ontdekken.quote:[..]
Het probleem in NL is misschien nog wel dat je overal wel kunt fietsen. En die fietsbordjes geven ook niet altijd de beste routes aan.
Lekker bij je telefoon blijven dus.quote:Op maandag 11 juli 2022 13:57 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nou, details kunnen wel degelijk het verschil maken. Ligt een beetje aan het soort weg. Maar als jij een aantal splitsingen hebt die allemaal redelijk in dezelfde richting lopen (dus niet één rechtdoor, één links en één rechts) dan is het soms moeilijk te zien als je kaart weinig details heeft. Als het een vage kaart is met een knipperend pijltje ofzo dan neem ik dus altijd de verkeerde afslag.
Als je met rechtdoor bedoelt dat je niet hoeft af te slaan, komt de Lekdijk ook wel (bijna) in aanmerking.quote:Op maandag 11 juli 2022 14:11 schreef La_Tramposa het volgende:
Ennehm waar in Nederland rijd je 30km rechtdoor? Geef mij die route!
In Nederland weet ik niet, maar in België heb je het jaagpad. Heerlijk fietsen. In NL zijn de jaagpaden volgens mij wel van minder kwaliteit.quote:Op maandag 11 juli 2022 14:11 schreef La_Tramposa het volgende:
Ennehm waar in Nederland rijd je 30km rechtdoor? Geef mij die route!
Enige dat daarvoor handig kan zijn, is dat je stadjes/dorpen wil omzeilen. Even een korte check op Google Maps kan dan wel eens nuttig zijn.quote:Op maandag 11 juli 2022 18:35 schreef kanovinnie het volgende:
Maargoed, hoe langer ik er over nadenk, hoe gekker ik het vind dat je navigatie moet hebben om in je omgeving wat nieuwe paden te ontdekken.
Niets mis met een keer door een nieuw stadje of dorpje rijden toch? Of moet alles wijken voor de gemiddelde snelheid? En aangezien de meeste wegen in Nederland van/naar stadjes en dorpjes gaan beperk je wel heel erg als je niet erdoor wilt.quote:Op maandag 11 juli 2022 18:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Enige dat daarvoor handig kan zijn, is dat je stadjes/dorpen wil omzeilen. Even een korte check op Google Maps kan dan wel eens nuttig zijn.
Alleen dorpjes zonder stoplichtquote:Op maandag 11 juli 2022 18:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Niets mis met een keer door een nieuw stadje of dorpje rijden toch? Of moet alles wijken voor de gemiddelde snelheid? En aangezien de meeste wegen in Nederland van/naar stadjes en dorpjes gaan beperk je wel heel erg als je niet erdoor wilt.
Met een dorpje is niks mis, maar door een (wat grotere) stad fietsen is vaak vooral ergernis. Ik ga dan liever ergens wat rustiger fietsen.quote:Op maandag 11 juli 2022 18:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Niets mis met een keer door een nieuw stadje of dorpje rijden toch? Of moet alles wijken voor de gemiddelde snelheid? En aangezien de meeste wegen in Nederland van/naar stadjes en dorpjes gaan beperk je wel heel erg als je niet erdoor wilt.
Als ik ergens ben waar ik niet bekend ben, dan laat ik Strava een route maken. En als die dan midden door de stad gaat is dat prima. Gewoon lekker beetje rondkijken als je rustig er doorheen tuft.quote:Op maandag 11 juli 2022 18:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Niets mis met een keer door een nieuw stadje of dorpje rijden toch? Of moet alles wijken voor de gemiddelde snelheid? En aangezien de meeste wegen in Nederland van/naar stadjes en dorpjes gaan beperk je wel heel erg als je niet erdoor wilt.
Ik kijk meestal 'n beetje wat ik zo ongeveer aan moet houden op de bordjes. Ook om een grote stad te ontwijken. Vind er weinig aan om bv. dwars door Eindhoven te fietsen.quote:Op maandag 11 juli 2022 21:36 schreef ddx het volgende:
Beetje zelf op kaart kijken en strava (of komoot) even helpen dat je om een stad heen wilt ?
Als voorbeeld als je rit maakt vanuit Limburg naar Amsterdam stuurt die je dwars door Eindhoven.
Nergens voor nodig .
Maar op z'n tijd gewoon op basis van richtingsgevoel of bordjes rijden is ook best leuk.
Koop gewoon de Komoot-kaart en gebruik die. Je knoopt zo wat aan elkaar en je verlegt de wegen makkelijk langs de steden. En je komt nog steeds op onbekende plekken.quote:Op maandag 11 juli 2022 22:40 schreef JohnDDD het volgende:
Ik hou inderdaad niet van rijden door grotere plaatsen, zeker als ik de weg niet ken, en ik hou er ook niet van om te verdwalen of de hele tijd te moeten zoeken waar ik ben, of in rondjes te rijden.
Toen ik kwam wonen waar ik nu woon, heb ik gewoon gekeken op Google Maps waar goede fietsroutes zouden kunnen lopen en ben ik daar gaan fietsen. Op basis daarvan heb ik twee routes van 60 km gemaakt die ik evt. kan combineren voor een route van 90 km.
Maar ik zou best nog meer willen ontdekken, heb alleen geen zin om tijdens het fietsen heel erg te moeten zoeken.
Mijn stelregel is dat ik een route heb als ik met meerdere mensen fiets, van a naar b moet, of als ik een bepaalde tijd bezig wil zijn en bekende wegen niet de bedoeling is.quote:Op maandag 11 juli 2022 21:36 schreef ddx het volgende:
Beetje zelf op kaart kijken en strava (of komoot) even helpen dat je om een stad heen wilt ?
Als voorbeeld als je rit maakt vanuit Limburg naar Amsterdam stuurt die je dwars door Eindhoven.
Nergens voor nodig .
Maar op z'n tijd gewoon op basis van richtingsgevoel of bordjes rijden is ook best leuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |